Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

mutt kirjoitti:
16 Joulu 2023, 14:18
Mitähän tämä mahtanee tehdä sähköautojen vakuutuksien hinnoille? Voi myös olla, että akkuvahinkojen osalta alkaa omavastuut nousemaan, jos "vanhinkoja" alkaa enemmälti sattumaan sen ikäisille autoille, joista akkukapasiteetti on ollut laskemaan päin.
Nostaahan tuo tietysti kustannusta niin kuin kaikki muutkin vahingot. Aika näyttää kuinka paljon.
Kuinka moni ajaa akuston kiveen?
Kuinka moni näistä akustoista tarvitsee tarkastuksen jälkeen jotain toimenpiteitä?
Kuinka moneen akustoon riittää toimenpiteeksi jonkun tietyn moduulin vaihto?
Noista se vaikutus vakuutusmaksuun muodostunee.

Luulisin että vanhaan autoon ei saa vakuutuksesta uutta akustoa ilman että omistaja maksaa siitä jotakin osuutta. Vai miten homma mahtaa toimia jos ajaa 300tkm ajetun auton öljypohjan kiveen? Ei ole kokemusta, siksi kysyn.
- Epäkelpokeräilijä -

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Kustannuksien vertailulle on tässä vaiheessa historiaa vielä turhan heikot eväät. Tein itse vajaan seitsemän vuoden kuluseurannan käyttöautolle, ja laskin siihen mukaan aivan kaiken. Silti vielä jäi selvästi nähtäväksi, että seurantajakso oli aivan liian lyhyt. Sähköautojen kehitysnopeus on nyt sen verran kova, että tarkkoja ennustuksia tulevista kustannuksista ei kukaan pysty tekemään.

Moni tietysti vaihtaa käyttöautoa niin usein, ettei pitkän ajan kuluseuranta olisi edes mahdollista saati käytännöllistä. Mutta välillisesti jokainen joutuu silti maksamaan pitkäaikaiskulujen vaikutuksista.

Arvonalenema on uuden ja vanhan auton markkina-arvon erotus, ja vanhan auton korjaamisen yleiskustannustaso on tärkeä vaikuttaja sen myyntihintaan. Mitä kalliimpaa vanhan korjaaminen on, sen nopeammin putoaa uutena ostetun auton arvo. Ja vaikutus on tietysti kiihtyvä mikäli auton vanheneminen teknisistä syistä nopeutuisi. Ja mikäli yleinen mielikuva muototuu siihen suuntaan, että vanhaa ei kannata korjata, se on omiaan myös suoraan nostamaan uusien autojen yleishintatasoa, koska vanhaa ei koeta yhtä relevantiksi vaihtoehdoksi kuin joskus aikaisemmin. Voimanlähteellä on oleellinen vaikutus korjaamisen mielekkyyteen eikä tietysti vähiten tekniikkaan liittyvien kustannusten takia.

Helposti unohtuu myös autoon sidotun pääoman vaihtoehtoistuotto. Pienempi sidottu pääoma mahdollistaisi säästetylle rahasummalle positiivista korko- tai sijoitustuloa jne. Taas jos omaa pääomaa ei sidota niin joku muu joutuu sitomaan puolestasi omaa pääomaansa, ja laskuttaa sinua siitä koron muodossa - mutta korko on yleensä melko suuri, koska ammattimainen autokauppahan on itse asiassa rahoitusalan liiketoimintaa. Eli raha maksaa riippumatta siitä kumpaan suuntaan korkosummia maksellaan - näin siis oleellinen ero auton hankintahinnassa on oikeasti vielä oleellisempi kuin moni ajattelee.

Toivottavaa olisi, että älyttömät korjauskulut, joita sähköautojen yhteydessä on nyt alettu nähdä tulisivat tulevaisuudessa tasoittumaan, mutta tästä ei ole mitään varmoja takeita. Jos vaikka EU tukisi korjaustoimintaa, niin mehän senkin maksamme. Samoin vakuutusten osalta rajut korjauskulut näkyvät jo maailmalla monin paikoin; asiakkaathan sen aina lopulta maksavat mitä vakuutusyhtiö korvaa, ja siihen liiketoiminnan kulujen ja liikevoiton verran vielä päälle. Ja valitettavasti myös bensa-autoilijat joutuvat lopulta maksamaan sähköautoilijoiden akkunaarmujen korjauksista.

Mutta kuten monessa muussakin asiassa on, niin epäilemättä sähköautoilullakin on mahdollista saavuttaa säästöjä pelaamalla korttinsa oikein. Silti varmaan paras perustelu olisi aito halu kyseiseen liikennöintimuotoon. Silloin ei tarvitsisi hikoilla epätietoisena siitä kertyykö niitä säästöjä sitten pitemmällä aikavälillä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tesla on ajanut hommaa siihen suuntaan, että akustoja ei enää korjata. Jos akkupaketti ei toimi enää autokäytössä, pyritään se siirtämään vaikka paikallisvaraamoon tms. Jää nähtäväksi siirtyykö tämä ajattelu muillekin valmistajille, en tunne yhtään saksalaisten akkurakennetta mutta Japani/Korea osastolla oli vielä 5 vuotta sitten hyvinkin modulaariset huoltokelpoiset akkurakenteet. Siellähän käytettiin standardien mukaisia levymäisiä kennoja eikä patterikokoelmaa mikä on Teslan tyyli. Käsittääkseni nämä uudemmat isot Teslan patterit on aina valettu yhdeksi umpipaketiksi niin kolmosessa kuin Yyssä, jollen ole erehtynyt tai ole tuotantolaitoskohtaisia eroja? En ole tosin niin kiinnostunut että olisin edes googlannut viimeiseen vuoteen onko joku korjannut kolmosen akkupakettia ja mitä sille pystyy tekemään.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

artjojy kirjoitti:
17 Joulu 2023, 12:55
Eero kirjoitti:
17 Joulu 2023, 12:03
^Tätä juuri ajoin takaa. 12k€ ero hankintahinnassa on pitkä pätkä maksettavaksi yksityisomistajalle, vaikka sähkö olisikin edullista.

Lisäksi Puretechejä voidaan vaihtaa takuuseen niiden lauetessa, mutta akun käyttöiän kuluttua loppuun maahantuoja sitä tuskin maksaa.
Onhan tuo Citikan hinta ihan älytön, kun halvin Tesla Model 3 takapotku maksaa 44.590€ ja se on ainakin omasta mielestäni on paljon parempi (sähkö)auto.
Olen samaa mieltä että sähkösitruunan hinnoittelu ei ole kilpailukykyinen eikä sinällään anna täysin oikeaa kuvaa bensa vs sähkö hankintahinnasta. Oli vain helppo standardisoida tuossa itse auto ja vaihdella vain energian lähdettä.

Parempi vertailu olisi varmaankin reilu 30k€ Puretech automaatti vs. saman hintainen clen sheet EV kuten MG4, Nissan Leaf, BYD Dolphin, ..
Viimeksi muokannut FinPat, 18 Joulu 2023, 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
18 Joulu 2023, 00:24
Silti varmaan paras perustelu olisi aito halu kyseiseen liikennöintimuotoon.
Koska olen siinä onnellisessa asemassa että minulla on mahdollisuus ajaa A-B ajot sähköllä ja sitten hupiajot muilla laitteilla niin voin todeta että kyllä sähköllä on näppärää siirtyä paikasta toiseen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo katoksessa kököttävä ID.3 maksoi 35 tonnia vuonna 2021. Hintaero ”vastaavaan” Golfiin tai Aurikseen oli silloin muistaakseni pari kolme tonnia. Voimalinjan käyttömukavuudessa Iida voittaa mennen tullen ja ilman käsiä. Tuo pienin akkukoko kyllä rajaa käytettävyyttä niin että auto ei varmasti sovellu kaikkiin niihin käyttötarkoituksiin jotka Corolla tai Golf hoitaa, mutta omassa käytössäni se ei ole kummoinen ongelma.

Tuohon aikaan Leafin karvalakkimallia olisi saanut tarjouksesta reilusti halvemmalla, olisiko ollut noin 25k€, mutta arvioin että yhdistelmä 40 kWh patteria jä lämpöpumputtomuutta ei ole ykkösautossa toimiva setti.

Yksi iso kokonaiskustannuksiin vaikuttava asia on jälleenmyyntiarvo, joka on muutamien merkkien hinnanalennusten vuoksi ollut vaikeasti lotottava. Volkkari taas on matkan varrella nostanut hintoja, mistä varmaankin johtuu että ID.3 on pitänyt hintansa ärsyttävän hyvin. Ärsyttävän siksi, että olen vähän harkinnut ostavani tämän itselleni kun liisari loppuu.

Ei tällä Bussoa korvata, mutta sen yleisemmin arkivankkuriksi hankittavan Puretechin tai TSI:n hyvinkin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Huomaan olevani snadisti eri linjalla arvostettujen palstaveljien kanssa siinä, mikä on hyvä arki-auto.

Arki on lähtökohtaisesti harmaata ja tylsää. Arjen ilostukseksi olen halunnut siirtymisiini joko laadukasta oleilutilaa hyvällä ergonomialla (BMW) tai elähdyttävää ajokokemusta (Alfa Romeo). Ja vaikka taloudellisesti meistä meritoutuneimmat pystyvät erottamaan harraste-autoilun (hieno juttu!), niin en silti haluaisi arkeeni ankeuttajaa... Jotain hyväähän - tai edes jollain lailla puhuttelevaa - niistä patterikulkineista käyttäjille löytynee, vaikea uskoa että intohimolla autoiluun suhtautuva voisi kokonaan antautua kehonkuljettimien huomaan päivittäisissä siirtymissä.

Tai sitten elämässä on muuten vaan niin hyvin sisältöä että moisen voi ohittaa olan kohautuksella - tai löytää siihen toleranssin taloudellisen järkevyyden kautta.

Niin tai näin, itse kipuilen aiheen piirissä pahasti, kun ei resurssit juuri nyt kanna edes kunnollisen C4:sen hankintaan - ehkä sen jälkeen voisi lähentyä näkemystä siitä arjen tylsyyden sietokyvystä, jos pelehtimiseen olisi jotain luukkulappuista tarjolla! :wink:

(Realistisesti tuo polku lienee pakollinen jonkun vuoden kuluttua, joku kädenlämmin patterinelikko ja sitten möksälle talliin harrastelaite odottamaan niitä hyviä hetkiä...) :|

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
18 Joulu 2023, 12:59
Niin tai näin, itse kipuilen aiheen piirissä pahasti, kun ei resurssit juuri nyt kanna edes kunnollisen C4:sen hankintaan
Soon Puretechinä halvempi kuin elektroonisena, wink wink.

Sorry off-topic, oli pakko.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
18 Joulu 2023, 12:59
(Realistisesti tuo polku lienee pakollinen jonkun vuoden kuluttua, joku kädenlämmin patterinelikko ja sitten möksälle talliin harrastelaite odottamaan niitä hyviä hetkiä...) :|
Muutaman vuoden päästä 348 onkin sopivasti käyttöentisöity niin voit tulla hakemaan sitten maalaiskartanosi autohalliin. Targa + luukkulamput + V8 (flat crank) + (kulissi)manuaali eli pitäisi osua speksiisi 99.999% tarkkuudella.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^ Kesti tooodella kauan ennen kuin ynmmärsin tämän paikallaan olevan kettuilun! Google auttoi... https://www.citroen.fi/mallisto/c4.html

^Osuisi kieltämättä aika hemmetin hyvin. 8)
Harmi että "autohalli" on maalattiainen vaja, joka on ihan täynnä polttopuita. Sille pitää jotain tehdä ennen kuin sinne kehtaa leluja laittaa.

Palatakseni ketjun aiheeseen:
- Suosituksia 10 vuotiaalle pojalle sähkömönkkäriksi / Go-kartiksi? Sellaisen ajattelin talliin nyt alkuun sijoittaa. Joku, jota voisi ajaa sitten useamman vuoden eikä vain nyt. Juniori on myös melko kookas rötkäle, joten ihan pienet vekottimet voi senkin puolesta tipauttaa pois. - Tämä on alue, josta en tiedä mitään, mutta sähköllä toimivaa peliä voisi ajatella. ...tai, kai tämä OT:ksi meni, kun ei ole auto, mutta jos tämän verran sallitaan?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

lerppu kirjoitti:
18 Joulu 2023, 12:59
Arki on lähtökohtaisesti harmaata ja tylsää. Arjen ilostukseksi olen halunnut siirtymisiini joko laadukasta oleilutilaa hyvällä ergonomialla (BMW) tai elähdyttävää ajokokemusta (Alfa Romeo). Ja vaikka taloudellisesti meistä meritoutuneimmat pystyvät erottamaan harraste-autoilun (hieno juttu!), niin en silti haluaisi arkeeni ankeuttajaa... Jotain hyväähän - tai edes jollain lailla puhuttelevaa - niistä patterikulkineista käyttäjille löytynee, vaikea uskoa että intohimolla autoiluun suhtautuva voisi kokonaan antautua kehonkuljettimien huomaan päivittäisissä siirtymissä.
Sivuunkirjoittaneen arkeen tuppaa pukkaamaan niin paljon hässäkkää että kulkineessa helppo = hyvä. Lisäksi pitää olla kustannustehokas jotta jää taskun pohjalle jotain jolla tehdä niitä ei-arkisia, kivoja asioita. Elähdyttävyyskin olisi hyvä, mutta koska nämä kolme ominaisuutta eivät meinaa mahtua samaan laitteeseen, itse tinkaisin viimeisestä. Ja koska lelujen tarkoitus on pelkästään olla kivoja, se kivuus korostuu kun käyttis ei tuppaa samalle tontille.

Mutta eihän tähän ole oikeita ja vääriä valintoja. Jos tallissa ei makaisi paria setämiesten rakennussarjaa niin varmaan itsekin olisin valinnut erilaisen työmatkakuljettimen.
lerppu kirjoitti:
18 Joulu 2023, 12:59
Niin tai näin, itse kipuilen aiheen piirissä pahasti, kun ei resurssit juuri nyt kanna edes kunnollisen C4:sen hankintaan - ehkä sen jälkeen voisi lähentyä näkemystä siitä arjen tylsyyden sietokyvystä, jos pelehtimiseen olisi jotain luukkulappuista tarjolla!
Jätän tän vaan tähän.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Oijoi, just oikea väri ja widebody Lotuksen moottorilla. Hemmetti sentään. Sorry OT, mutta en varmaan moiseen tunteen paloon ihan heti minkään sähkövempeleen kanssa kykene...

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
18 Joulu 2023, 15:44
^Oijoi, just oikea väri ja widebody Lotuksen moottorilla. Hemmetti sentään. Sorry OT, mutta en varmaan moiseen tunteen paloon ihan heti minkään sähkövempeleen kanssa kykene...
Ketjun aiheeseen liittyen:

https://www.youtube.com/watch?v=ygMSDVsfYAU

C4 EV conversion.

ZR-1 liittyen huomauttaisin että siinä EI ole targa-kattoa!

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
18 Joulu 2023, 15:53
lerppu kirjoitti:
18 Joulu 2023, 15:44
^Oijoi, just oikea väri ja widebody Lotuksen moottorilla. Hemmetti sentään. Sorry OT, mutta en varmaan moiseen tunteen paloon ihan heti minkään sähkövempeleen kanssa kykene...
Ketjun aiheeseen liittyen:

https://www.youtube.com/watch?v=ygMSDVsfYAU

C4 EV conversion.

ZR-1 liittyen huomauttaisin että siinä EI ole targa-kattoa!
Kukkulan Kuninkaassa on omat ongelmansa siinäkin... :roll:

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Rasvis kirjoitti:
18 Joulu 2023, 10:44
.

Yksi iso kokonaiskustannuksiin vaikuttava asia on jälleenmyyntiarvo, joka on muutamien merkkien hinnanalennusten vuoksi ollut vaikeasti lotottava. Volkkari taas on matkan varrella nostanut hintoja, mistä varmaankin johtuu että ID.3 on pitänyt hintansa ärsyttävän hyvin. Ärsyttävän siksi, että olen vähän harkinnut ostavani tämän itselleni kun liisari loppuu.
Huutoosi vastattiin.

***
Volkswagen alentaa sähkö­autojensa hintoja, tuntuu heti Suomessa

Kovat taloudelliset ajat heijastuvat autokauppaan: saksalaisen Volkswagenin uusien autojen hinnoista katoaa tuhansia euroja.

...vertailukelpoisin iso hinnanpudotus näkyy ID.4:n nelivedossa. Sen sisäänheittohinta on nyt 49 990 euroa, pudotusta neljä tonnia.
***

https://www.volkswagen.fi/fi/auton-hank ... tteet.html

https://www.hs.fi/talous/art-2000010060891.html

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
19 Joulu 2023, 09:26


...vertailukelpoisin iso hinnanpudotus näkyy ID.4:n nelivedossa. Sen sisäänheittohinta on nyt 49 990 euroa, pudotusta neljä tonnia.
***
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/tonale/14005444

16 kiloa enemmän kun laittaa tiskiin niin saa tyyliä. Moniko laittaa? Ehkä jos oikein tosiaan haluaa nätin auton ja parkkipaikka-avustimen talveksi ("neliveto") ja haluaa plugarin kun tulee ajettua jonnekin pidemmälle jossa töpselistä ei sähköä saa, mutta silti haluaa posh-auton kaupunkiin töpselin ääreen? Taitaa markkina olla aika kapea, kun hinnat ovat nämä. Ja oletan että ID.4 nelivetoratkaisu on ihan suht jees? AInakin polttiksen ja sähkömoottorin yhteistoimintaan verrattuna... Toki en ole kokeillut Tonalen toimintaa tuon suhteen, mutta muutamaa Volvoa kyllä (synkkiä) ja pari vastaavaa ratkaisua kun on ollut kolme talvea (nyt neljäs) Bemarin toteutuksena käytössä, niin ei niilläkään ihan ilman jänniä tilanteita ole selvitty!

Murheellinen olen Tonalen kohtalosta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^¨Nyt on sähköautojen ostajan markkinat, kun kysyntä on sakannut ja hintoja alennettu eli katteesta tingitty. Toki esim. Teslalla kuulemma noin 9 000 per auto keskimääräinen kate kun esim. VW:llä puolet siitä.
Tuontiautoja Ruotsista katsoisin käytetyn ostajana edelleen tarkasti, vähän käytettyjä ja hyvin huollettuja ja jopa varusteltuja löytyy, kun noita 3 v- leasingautoja tulee myyntiin.

Meillä nyt sattumoisin molemmat käyttikset tuontiautoja, Ranskan tuonti 500e:kin saa kokea 1. talven Suomessa, ja uushankinta-Niro-plugari on juuri noita sverigeliisareita.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TeroPee kirjoitti:
19 Joulu 2023, 09:26
Huutoosi vastattiin.
Sehän kävi äkkiä!

Mutta ainakin ID.3:n köyhimysmallin kohdalla olisi hinnan suonut putoavan enemmän kuin vähän toista tonnia. En keksi montaa syytä maksaa Iidasta enemmän kuin Bornista. Tai siis, yhtään syytä.
- Epäkelpokeräilijä -

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

lerppu kirjoitti:
19 Joulu 2023, 09:35
TeroPee kirjoitti:
19 Joulu 2023, 09:26


...vertailukelpoisin iso hinnanpudotus näkyy ID.4:n nelivedossa. Sen sisäänheittohinta on nyt 49 990 euroa, pudotusta neljä tonnia.
***
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/tonale/14005444

16 kiloa enemmän kun laittaa tiskiin niin saa tyyliä. Moniko laittaa? Ehkä jos oikein tosiaan haluaa nätin auton ja parkkipaikka-avustimen talveksi ("neliveto") ja haluaa plugarin kun tulee ajettua jonnekin pidemmälle jossa töpselistä ei sähköä saa, mutta silti haluaa posh-auton kaupunkiin töpselin ääreen? Taitaa markkina olla aika kapea, kun hinnat ovat nämä. Ja oletan että ID.4 nelivetoratkaisu on ihan suht jees? AInakin polttiksen ja sähkömoottorin yhteistoimintaan verrattuna... Toki en ole kokeillut Tonalen toimintaa tuon suhteen, mutta muutamaa Volvoa kyllä (synkkiä) ja pari vastaavaa ratkaisua kun on ollut kolme talvea (nyt neljäs) Bemarin toteutuksena käytössä, niin ei niilläkään ihan ilman jänniä tilanteita ole selvitty!

Murheellinen olen Tonalen kohtalosta.
Tonalen kohtalo tuntuu kyllä ikävältä :( . Mutta tuo phev tuli turhan myöhään. Perus ID4:ta ajaneena muistelisin, että ei se mikään huono ollut ajaa ja pärjäsi ihan perus Tonalen ajettavuudelle. Mitä skodan sähkönelikkoa ajellut, niin huomattavasti paremmin siinä neliveto toimii kuin plugareissa joissa toinen pää on polttiksella ja toinen pää sähköllä. Toki plugareissakin on nelivetoja joissa se neliveto tuntuu oikein mukavalta, kuten bemarin X3. ID4:ssa vain tökki sisusta ja hipaisu kytkimet.

Meillä nyt täyssähkön kaverina ollut nyt parin viikon ajan plugari ja en oikein ymmärrä plugarin ideaa ja tekisi sen osalta mieli siirtyä joko takasin täys bensaan/dieseliin tai sitten täyssähköön :? . Siinä kun tuntuu yhdistyvän kummankin huonot puolet.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Oma 0.20€:

Ainakin BMW:llä plugarit joissa sähkö- ja dinokone molemmat pukkaavat vääntönsä yhteiseen voimanjakoon toimivat mukavasti. Olen kokeillut kollegoiden 330e, 545e ja X5 45e XDrive -laitteita eikä mitään valittamista.

225xe olen ajanut ainostaan kesäkeleillä ja silloin se toimi ihan mainiosti.

BMW i8 on vieläkin koeajamatta. Ainoastaan istuttu.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Gusse kirjoitti:
19 Joulu 2023, 10:34
lerppu kirjoitti:
19 Joulu 2023, 09:35
TeroPee kirjoitti:
19 Joulu 2023, 09:26


...vertailukelpoisin iso hinnanpudotus näkyy ID.4:n nelivedossa. Sen sisäänheittohinta on nyt 49 990 euroa, pudotusta neljä tonnia.
***
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/tonale/14005444

16 kiloa enemmän kun laittaa tiskiin niin saa tyyliä. Moniko laittaa? Ehkä jos oikein tosiaan haluaa nätin auton ja parkkipaikka-avustimen talveksi ("neliveto") ja haluaa plugarin kun tulee ajettua jonnekin pidemmälle jossa töpselistä ei sähköä saa, mutta silti haluaa posh-auton kaupunkiin töpselin ääreen? Taitaa markkina olla aika kapea, kun hinnat ovat nämä. Ja oletan että ID.4 nelivetoratkaisu on ihan suht jees? AInakin polttiksen ja sähkömoottorin yhteistoimintaan verrattuna... Toki en ole kokeillut Tonalen toimintaa tuon suhteen, mutta muutamaa Volvoa kyllä (synkkiä) ja pari vastaavaa ratkaisua kun on ollut kolme talvea (nyt neljäs) Bemarin toteutuksena käytössä, niin ei niilläkään ihan ilman jänniä tilanteita ole selvitty!

Murheellinen olen Tonalen kohtalosta.
Tonalen kohtalo tuntuu kyllä ikävältä :( . Mutta tuo phev tuli turhan myöhään. Perus ID4:ta ajaneena muistelisin, että ei se mikään huono ollut ajaa ja pärjäsi ihan perus Tonalen ajettavuudelle. Mitä skodan sähkönelikkoa ajellut, niin huomattavasti paremmin siinä neliveto toimii kuin plugareissa joissa toinen pää on polttiksella ja toinen pää sähköllä. Toki plugareissakin on nelivetoja joissa se neliveto tuntuu oikein mukavalta, kuten bemarin X3. ID4:ssa vain tökki sisusta ja hipaisu kytkimet.

Meillä nyt täyssähkön kaverina ollut nyt parin viikon ajan plugari ja en oikein ymmärrä plugarin ideaa ja tekisi sen osalta mieli siirtyä joko takasin täys bensaan/dieseliin tai sitten täyssähköön :? . Siinä kun tuntuu yhdistyvän kummankin huonot puolet.
Vaimo tykkää plugari- Kiasta, halpa pitää ja sillä on pitkä takuu.
Suomeksi: minulla myös enemmän harraste- ja harrasteautoaikaa… :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
19 Joulu 2023, 10:45
Oma 0.20€:

Ainakin BMW:llä plugarit joissa sähkö- ja dinokone molemmat pukkaavat vääntönsä yhteiseen voimanjakoon toimivat mukavasti. Olen kokeillut kollegoiden 330e, 545e ja X5 45e XDrive -laitteita eikä mitään valittamista.

225xe olen ajanut ainostaan kesäkeleillä ja silloin se toimi ihan mainiosti.

BMW i8 on vieläkin koeajamatta. Ainoastaan istuttu.
Tässäpä tämä keskellä häränsilmää - plugareista vain alunperin etuvetoalustaiset (ja peilikuvana i8) ovat nelivedoltaan Penarilla päädyt erikseen toteutettuja. Porvareille ei moista köyhistelyä ollut tarjolla - ja i8 nyt on ollut alunperin vain osaamisnäyte ja hieman erikoinen kapistus muutenkin. Sinänsä tosi jees, ja ilmeisesti oikeasti hyvä, jos ujuttaa alle vähän leveämmät renkaat. Kun taas esim. F45 on - hmm - ilman sähköavusteita ja M-alustaa suorastaan heikko, ainakin nyt baijerilaiseksi. Ei se nyt sentään muihin nähden huono ole, mutta oman keulamerkkinsä takaa kurkistellen vaatii aika spesifiset kilkkeet, että on kelvollinen. Onneksi nuo nyt sentään tuossa omassa kauppakassissa on. Talvellahan siitä tulee valiteltua, muutoin on ihan ok.

Rouva vaan sitä täyssähkönelikkoa välillä kaipaa. Ja itse olen aika kyllästynyt tuon 3-sylinterisen käyntiääneen, jota siis enemmän tulee näin talvisin kuunneltua. Aika pienestä nää on kiinni, jätin vekottimen käymään kierrätyspisteen vieressä, kun palautin pahveja. Ja vietin tunnin nettiautossa sen jälkeen...

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »


Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »


Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

9 kk hybridiautoilua takana. Täällä on kommentoitu hybridejä monelta näkökantilta, yksi viimeisimmistä, että siinä yhdistyy molempien tekniikoiden huonot puolet. Minun mielestäni taas ainakin omassa yhdistyy kummankin tekniikan parhaat puolet. Kummallakin näkökulmalla on perustelunsa, ja kaikki siitä väliltä!

Nyt jälkeenpäin ajateltuna tulisin toimeen täyssähkölläkin, vaikkakin ajatus siitä, että kun range loppuu, niin se loppuu, totaalisesti, se ahdistaa. Tankkaan polttiksiakin yleensä viimeistään silloin kun tankki on puolillaan. Syitä miksi en hankkinut täyssähköä vuosi sitten kun tämän hybridin tilasin oli että saman merkin edustaja ei luvannut täyssähkölle minkäänlaista toimitusaikaa. Tai lupasi, vuosi ja jotain siihen päälle. Firman kataloogista ei myöskään löytynyt mitään muuta kiinnostavaa järkevään hintaan ja kaikissa sama toimitusongelma.

G30 hybridin vähiä huonoja ominaisuuksia on vaatimaton range sähköllä, sekin tosin yleensä riittää minulle arkiajossa. 2/3 ajosta on menty sähköllä. Sähkömoottorissa on myös riittävästi potkua suburbaaniin työmatkaliikennöintiin. Mökkimatkat mennään sitten sport modessa bensalla ja extraboostilla, jolloin saadaan mukaan myös "Ajamisen iloa", siinä määrin kuin mukavuuspainotteiseen isoon sedaniin sitä voi saada. Setämieskategoriassa liikennöinnissä on alkanut arvostaa hiljaista ja herraskaista kyytiä, sitä tuo tarjoaa.

Askeettiseen menoon tallissa odottaa sitten kesähämis, siinä on yhtä tien ja ulkomaailman kanssa, hämis menee minne ohjataan ja jokainen monttu tuntuu /c:ssä, kukkaset tuoksuu ja viereinen sikala .. Kevättä odotellessa :-)

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Monza kirjoitti:
22 Joulu 2023, 10:27
9 kk hybridiautoilua takana. Täällä on kommentoitu hybridejä monelta näkökantilta, yksi viimeisimmistä, että siinä yhdistyy molempien tekniikoiden huonot puolet. Minun mielestäni taas ainakin omassa yhdistyy kummankin tekniikan parhaat puolet. Kummallakin näkökulmalla on perustelunsa, ja kaikki siitä väliltä!

Nyt jälkeenpäin ajateltuna tulisin toimeen täyssähkölläkin, vaikkakin ajatus siitä, että kun range loppuu, niin se loppuu, totaalisesti, se ahdistaa. Tankkaan polttiksiakin yleensä viimeistään silloin kun tankki on puolillaan. Syitä miksi en hankkinut täyssähköä vuosi sitten kun tämän hybridin tilasin oli että saman merkin edustaja ei luvannut täyssähkölle minkäänlaista toimitusaikaa. Tai lupasi, vuosi ja jotain siihen päälle. Firman kataloogista ei myöskään löytynyt mitään muuta kiinnostavaa järkevään hintaan ja kaikissa sama toimitusongelma.

G30 hybridin vähiä huonoja ominaisuuksia on vaatimaton range sähköllä, sekin tosin yleensä riittää minulle arkiajossa. 2/3 ajosta on menty sähköllä. Sähkömoottorissa on myös riittävästi potkua suburbaaniin työmatkaliikennöintiin. Mökkimatkat mennään sitten sport modessa bensalla ja extraboostilla, jolloin saadaan mukaan myös "Ajamisen iloa", siinä määrin kuin mukavuuspainotteiseen isoon sedaniin sitä voi saada. Setämieskategoriassa liikennöinnissä on alkanut arvostaa hiljaista ja herraskaista kyytiä, sitä tuo tarjoaa.

Askeettiseen menoon tallissa odottaa sitten kesähämis, siinä on yhtä tien ja ulkomaailman kanssa, hämis menee minne ohjataan ja jokainen monttu tuntuu /c:ssä, kukkaset tuoksuu ja viereinen sikala .. Kevättä odotellessa :-)
Juurikin puhelimessa Rouva haukkui minut, kun BMW ei mene mihinkään. Se on luonnollisesti minun syyni, joten lienee lopulta sitten aika päivittää tuo Baijerilainen, joka hankittiin rouvan koulunkäyntitaukoa varten edulliseksi kulkineeksi. Muttamutta - kun ei oikein mieleistä löydy tuolta täyssähköjen puolelta ja BMW kabiiniin on 9 yksilön aikana niin tottunut - niin taitaa mennä Bemarin hankkimiseksi taas. Ja kun uusi 3-sarja on SYNKKÄ ajettava, niin koiralliselle perheelle taitaa jäädä G31 ainoaksi vaihtoehdoksi. Ja plugari kun on ollut kohta neljättä vuotta (Ensin X1 ja sitten tuo 2-sarjalainen), niin ajoakkukin siinä pitäisi olla...

Tällä alustuksella kyselisinkin että mitä kannattaa käytettyä 5-sarjalaista etsiessä huomioida? Onko LCI ehdoton, vai onko nassukohotus lähinnä kosmeettinen? (Muistuu mieleen F-sukupolvi, jossa LCI:n mukana ujutettiin autoon kokonaan uusi moottori, joka oli melko merkittävä tekijä...) Neliveto toiminee toteutuksensa vuoksi hienosti sähköllä ja bensalla, onko siirtymä näiden välillä miten huomattava? (Nuo omat eriparin toteutukset ovat olleet välillä jopa vaarallisia, kun ei tiedä mikä pääty autoa kiskoo/työntää, jos ei juuri satu mittaristoa yytsimään...) Ja merkittävä kysymys on että saako Vitosesssa ajonestot (ajoavustimet) ihan samanlailla pois kuin aina ennenkin Bemareissa? (Normi painallus napista ja puolet katoaa, pitkä painallus ja hupailu on kuskin vastuulla?) Tässäpä näitä, hyvää joulua Bemaristeille ja muillekin palstalaisille!

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
22 Joulu 2023, 12:23
Juurikin puhelimessa Rouva haukkui minut, kun BMW ei mene mihinkään. Se on luonnollisesti minun syyni
Se on luonnollisesti sinun syysi joten korjaa se heti ja vie Stelvio Rouvalle ja kärsi itse BMW:n kanssa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
22 Joulu 2023, 12:33
lerppu kirjoitti:
22 Joulu 2023, 12:23
Juurikin puhelimessa Rouva haukkui minut, kun BMW ei mene mihinkään. Se on luonnollisesti minun syyni
Se on luonnollisesti sinun syysi joten korjaa se heti ja vie Stelvio Rouvalle ja kärsi itse BMW:n kanssa.
En halua. Se on tuolla kaukana parkkipaikan päädyssä ja ilmakin on kamala. Ajan sillä ite sitte ku töistä joudan lähtemään. Kärsikööt baijerilaisensa kanssa.
aika ikävä ilma.jpg
aika ikävä ilma.jpg (59.43 KiB) Katsottu 1410 kertaa

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

lerppu kirjoitti:
22 Joulu 2023, 12:23

Tällä alustuksella kyselisinkin että mitä kannattaa käytettyä 5-sarjalaista etsiessä huomioida? Onko LCI ehdoton, vai onko nassukohotus lähinnä kosmeettinen? (Muistuu mieleen F-sukupolvi, jossa LCI:n mukana ujutettiin autoon kokonaan uusi moottori, joka oli melko merkittävä tekijä...) Neliveto toiminee toteutuksensa vuoksi hienosti sähköllä ja bensalla, onko siirtymä näiden välillä miten huomattava? (Nuo omat eriparin toteutukset ovat olleet välillä jopa vaarallisia, kun ei tiedä mikä pääty autoa kiskoo/työntää, jos ei juuri satu mittaristoa yytsimään...) Ja merkittävä kysymys on että saako Vitosesssa ajonestot (ajoavustimet) ihan samanlailla pois kuin aina ennenkin Bemareissa? (Normi painallus napista ja puolet katoaa, pitkä painallus ja hupailu on kuskin vastuulla?) Tässäpä näitä, hyvää joulua Bemaristeille ja muillekin palstalaisille!
Rouvalla on -19 G30, diesel, eli ei LCI. LCI taisi tulla -20. En ole oikein perehtynyt tuliko tekniikkaan mitään radikaalia uutta, kuten F10 N-kone vaihtui B-koneeksi, ainakin dieseleissä. Omani on siis -23 keväällä rakennettu ja se on kyllä huomattavan tuoreemman oloinen auto kun toi -19 versio. Mielestäni hybrideissä LCI:n akku kasvoi hieman, pari kW/h tai jotakin. Isompaa akkua on kylläkin asennettu jo joihinkin pre LCI malleihin ja niissä on joku kummallisuus vetokoukun painoissa, puuttuu joku hyväksyntä josta johtuen vetopaino on pieni. Kannattaa tarkistaa, jos asia vaikuttaa. Mahtoiko myös xDrive tulla vasta tarjolle LCI malleihin. Neliveto toimii hienosti, sähkö/bensa ja ZF vaihtaa upeasti kuten Giulia miehetkin tietää. Sähkö-bensa siirtymän toki huomaa, mutta melko sivistynyt se on.

LCI on siis koko lailla tuoreemman oloinen, -20 luvulle upgradettu. Keskinäyttö on isompi ja hybridissä tietysti digitaalimittarit, hyvässä ja pahassa. Rouvan diesel on perus business varusteltu, eli ei mitään luxusta, mutta kaikki tarpeellinen. Omassani on sitten jo vähän enemmän, osittain johtuu siitä että näitä viimeisiä malleja varusteltiin jo tehtaalla paremmin. Comfort access on kiva, valaistut ulko-oven kahvat, kaistavahdit, adaptiivinen vakkari, automaattivalot lyhyet-pitkät,jne. Kabiinin kiertävä väriä vaihtava nauhavalo tingeltangel. Katsoisin lähinnä varustelistaa, mitä siihen on ruksittu. Akku syö näissä tavaratilaa melko paljon ja samalla pienentää bensatankkia.

Ja joo, ajoavustimet saa pois päältä niinkuin ennenkin, puoliksi ja sitten kokonaan vastuu on sinulla mode. Tällöin kannattaa muistaa että tankki painaa 2 tonnia :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kiitän pointeista!

Olisin mieluusti LCI vitosfarkkuun kallistumassa, mutta täytyy vielä vähän miettiä käyttöprofiilia ja miten toimii parina Stelvion kanssa… Pitää zoomailla sopivien varusteiden yksilö ja kokeilla mitä vaihtohyvitystä mahtaa tulla 2-sarjalaisesta. Voi olla että siinä kohtaa into laantuu! :roll:

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

lerppu kirjoitti:
22 Joulu 2023, 12:23
... Ja kun uusi 3-sarja on SYNKKÄ ajettava ...
Vuosi sitten ajoin F10 xD dieseliä. Mukava peli, mutta ei oikein istunut ajoprofiiliini, missä paljon pätkäajoa, ikääkin alkoi jo autolla olla. Päätin sitten kokeilla kierroksen leasingautoilua ja budjetoin itselleni plugari kolmosen. Koeajolle siis ja hmm, jonkinasteinen pettymys, auto ei säväyttänyt oikein millään muotoa. Ei se nyt huono ollut, mutta ei herättänyt mitään omistamisen halua edes haltijan roolissa. Sporttiseen autoon oli tietysti laitettu vielä matalaprofiiliset Nokian:it ja ujelluksesta päätellen luulin ajavani nastoilla, en ajanut, kitkat ne oli. F10:n hiljaiseen ja hienostuneeseen kyytiin verrattuna ei säväyttänyt. Jouduin toteamaan ajan ajaneen minut kolmossarjasta ohi setämiessarjaan. Tämän näki kaukaa myös Hedinin myyjä, vanha kettu, löi minulle sitten vitosen avaimet kouraan ja sanoi, että tuo takaisin aamulla. No ei siinä koko yötä tarvittu, muutaman kilometrin jälkeen tiesin, että tarvitaan lisäbudjetti.

Joulunpyhinä kun tuli ajettua reilu 500km pyryssä, tuiskussa, loskassa, niin painava neliveto oli taas ihan pop. Tosin täälläkin kehumani contin kitkat lähtivät kyllä plaaniin todennäköisesti aikaisemmin kuin avonaisempi nastakumi olisi tehnyt siinä sohjopuurossa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kiinalaisille oli täysin mahdotonta tehdä asianmukaista polttis-autoa. No nyt sitten pukkaa patterikulkinetta ja kauppa käy. Byd taitaa olla jo suurin valmistaja maailmassa. Niin se maaailma muuttuu.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikö ID.3:sta tosiaankaan saa luistonestoa pois? Sellaisen omistavalla vain on joskus ongelma, kun kotipihasta pitäisi ylämäkeen päästä, niin jos ei ole tie aurattu, tiputtaa hitlerin kosto rukkaset maahan, kun sutimatta ei pysty etenemään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Eikös Hitlerin tilanne heikentynyt ratkaisevasti, kun itärintamalla koitti talvi.
Ei siis mitään uutta auringon alla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ei saa pois. Paitsi poistamalla propun.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pesössä saa sutimisen eston pois kun selaa hiplausnäyttöä muutaman valikon.
Nappi olis kiva, jotta saisi systeemin pois päältä kun kiireinen tilanne iskee päälle.
Luistonesto on toteutettu malliin ei yhtään virtaa moottorille, jos vähänkin sutii. No tuohan sutii aina kun liikkeelle lähtee.
Joku päivitys pitäisi tuohon saada, että pystyy Suomessakin talvella ajamaan.

Stelviostakin olisi kiva saada tuo luistonesto pois, mutta se sentään antaa pyörien vähän liukastellakin. Racemode kytkin on kyllä autossa, mutta voimansiirron ohjelmisto on liian vanha ymmärtääkseen toimia racemoden kanssa. Mahtaakohan tuon saada päivitettyä. Deltasta joskus kysyin niin vastaus oli 148€ tunti, tuo auto tänne niin katsotaan mitä voidaan tehdä. Sama vastaus oli karttapäivityksen kanssa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Iidaan piti käsittääkseni luistoneston poiskytkentä tulla jossain päivityksessä, mutta en ainakaan ohjelmaversiosta 3.2 ole sellaista löytänyt. Sulakkeen irrotuksella onnistuu, mutta kannattaa selvittää etukäteen oikea sulake. Sitä ei nimittäin ole nähty tarpeelliseksi merkitä sulakerasiaan tai käyttöohjeeseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ikävä sivuvakutus on ettei ole ABSeja kun sulakkeen irrottaa. Ja nykyjarruja ei ole tarkoitettu ajettavan ilman joten todella tunnottomat.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En tuolla uskaltaisi muutenkaan ajella maantienopeuksia ilman luistonestoa. Koska jarrutusregenerointi tapahtuu takapyörillä, saattaa jarrutettaessa seurata turhan taiteellisia ajolinjoja.

Penkkaan jumahtaneen auton irrottamiseen tai satunnaiseen parkkipaikkaluisutteluun sulakkeen irrotus sopii.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Maunu kirjoitti:
01 Tammi 2024, 15:38
Pesössä saa sutimisen eston pois kun selaa hiplausnäyttöä muutaman valikon.
Nappi olis kiva, jotta saisi systeemin pois päältä kun kiireinen tilanne iskee päälle.
Luistonesto on toteutettu malliin ei yhtään virtaa moottorille, jos vähänkin sutii. No tuohan sutii aina kun liikkeelle lähtee.
Joku päivitys pitäisi tuohon saada, että pystyy Suomessakin talvella ajamaan.
Ehdin jo olettaa että pösö olisi tuosta päässyt eroon. 508 (rxh) meinaan antaa ihan vapaasti sutia. Tai kai sinäkin rajoittaa, mutta ei tuota kaikki teho pois(ajonvakautus kyllä torppaa). Tuttu sano että yaris cros kanssa vähän ärsyttävä liikkeelle lähtiessä. Nykivää menoa liikkeelle lähtö kun kanssa tiputtaa tehot pois jos sutasee.

Ioniq5 on melkein turhan sallivan oloinen välillä. Sopivan nopeasti kun lähtee perä sivulle risteyksessä, niin saa aika härskejä peräluisuja. Ylipäätään eka neliveto itellä, missä saa auto suorassakin annostella kaasua järjen kanssa.
Viimeksi muokannut Garmund, 01 Tammi 2024, 19:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tuplat ..
Suoraan vaan suoraa

Avatar
CLiK
Viestit: 123
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Garmund kirjoitti:
01 Tammi 2024, 19:50

Ioniq5 on melkein turhan sallivan oloinen välillä. Sopivan nopeasti kun lähtee perä sivulle risteyksessä, niin saa aika härskejä peräluisuja. Ylipäätään eka neliveto itellä, missä saa auto suorassakin annostella kaasua järjen kanssa.
Jakaa varmasti mielipiteitä. Itse pidän kolmesta syystä 1) liukkauden tunnistaa aina 2) meno ei kuole pöperössä 3) antaa siimaa melkein yhtä paljon kuin BMW:n ESC:n välimoodi.

Mutta varmasti moni takana tuleva ihmettelee suoralla tiellä kiihdyttävää kiemurtelijaa (mulla pelkkä takaveto).

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

En ole Ionic 5 ajanut mutta Ionic 6 on ihan aito ESP nappi josta se lähtee kokonaan pois. Hyvin, HYVIN epätavallista nykyään. Propsit napista..

Avatar
CLiK
Viestit: 123
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^ Niin se lähtee vitosessakin. Pidän

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Monza kirjoitti:
28 Joulu 2023, 13:12
lerppu kirjoitti:
22 Joulu 2023, 12:23
... Ja kun uusi 3-sarja on SYNKKÄ ajettava ...
Vuosi sitten ajoin F10 xD dieseliä. Mukava peli, mutta ei oikein istunut ajoprofiiliini, missä paljon pätkäajoa, ikääkin alkoi jo autolla olla. Päätin sitten kokeilla kierroksen leasingautoilua ja budjetoin itselleni plugari kolmosen. Koeajolle siis ja hmm, jonkinasteinen pettymys, auto ei säväyttänyt oikein millään muotoa. Ei se nyt huono ollut, mutta ei herättänyt mitään omistamisen halua edes haltijan roolissa. Sporttiseen autoon oli tietysti laitettu vielä matalaprofiiliset Nokian:it ja ujelluksesta päätellen luulin ajavani nastoilla, en ajanut, kitkat ne oli. F10:n hiljaiseen ja hienostuneeseen kyytiin verrattuna ei säväyttänyt. Jouduin toteamaan ajan ajaneen minut kolmossarjasta ohi setämiessarjaan. Tämän näki kaukaa myös Hedinin myyjä, vanha kettu, löi minulle sitten vitosen avaimet kouraan ja sanoi, että tuo takaisin aamulla. No ei siinä koko yötä tarvittu, muutaman kilometrin jälkeen tiesin, että tarvitaan lisäbudjetti.

Joulunpyhinä kun tuli ajettua reilu 500km pyryssä, tuiskussa, loskassa, niin painava neliveto oli taas ihan pop. Tosin täälläkin kehumani contin kitkat lähtivät kyllä plaaniin todennäköisesti aikaisemmin kuin avonaisempi nastakumi olisi tehnyt siinä sohjopuurossa.
Näihin arvioihin omankin kokemuksen pohjalta helppo uskoa! Harmillisesti nyt kuitenkin näyttää siltä että vitonen ei istu omaan tarpeeseen. En kuunaan aio luopua Stelviosta ja sen pariksi tarvitaan ennen kaikkea kaupunkiautoa. Tarkoittaa siis mahdollisimman pientä nelivetoa, mutta rouva haluaa sen vähintään sähköominaisuuksilla, ellei kokonaan sähköllä… Toistaiseksi ei oikein mokomaa tahdo löytyä! Josko Milano yllättäisi ja sitä saisi nelikkona? Sen kokoluokka olisi oikein, mutta kun edes saman alustan Avengeria ei saa jokakulman raapijana, niin jää nähtäväksi…

EDIT: huhua on nelikosta! https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Milano
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... meo-milano

EDIT 2: Hyväksyntä napsahti, pitänee tilata!
signal-2024-01-02-122348_002.jpeg
signal-2024-01-02-122348_002.jpeg (68.2 KiB) Katsottu 576 kertaa
Capture.JPG
Capture.JPG (5.95 KiB) Katsottu 576 kertaa

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Onhan Avengerista julkaistu jo nelivetoinen demo neliveto 2022 ja kait sen on tänä vuonna tulossa https://www.autoexpress.co.uk/jeep/3590 ... -4xe-model

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Gusse kirjoitti:
02 Tammi 2024, 12:30
^ Onhan Avengerista julkaistu jo nelivetoinen demo neliveto 2022 ja kait sen on tänä vuonna tulossa https://www.autoexpress.co.uk/jeep/3590 ... -4xe-model
Jees, snadisti heikko ollut minulla näiden uusien vispilöiden seuranta, mutta hyvä tietää että tähän kokoluokkaan tulee kotikaupunkini tiestön kuntoon sopivia autoja! Nyt vaan pitää olla hiljaa Avengerista rouvan suuntaan, kun se tykkää Jeepistä mutta ei Alfasta... Kun kerran hyväksyntä jo tuli!

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
02 Tammi 2024, 11:58
EDIT 2: Hyväksyntä napsahti, pitänee tilata!
Vissiin tilasit jo? Tässä kohtaa ei kannata aikailla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
02 Tammi 2024, 11:58
signal-2024-01-02-122348_002.jpegCapture.JPG
Ai, niin kuin tällainen?

Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
02 Tammi 2024, 14:24
lerppu kirjoitti:
02 Tammi 2024, 11:58
signal-2024-01-02-122348_002.jpegCapture.JPG
Ai, niin kuin tällainen?

Kuva
Kieltämättä aika laiska photo-ostelu oli tuo mallinnus, toivottavasti vähän parempaa tulee Puolasta sitten maailmalle.

Vastaa Viestiin