lerppu kirjoitti: ↑22 Joulu 2023, 12:23
Tällä alustuksella kyselisinkin että mitä kannattaa käytettyä 5-sarjalaista etsiessä huomioida? Onko LCI ehdoton, vai onko nassukohotus lähinnä kosmeettinen? (Muistuu mieleen F-sukupolvi, jossa LCI:n mukana ujutettiin autoon kokonaan uusi moottori, joka oli melko merkittävä tekijä...) Neliveto toiminee toteutuksensa vuoksi hienosti sähköllä ja bensalla, onko siirtymä näiden välillä miten huomattava? (Nuo omat eriparin toteutukset ovat olleet välillä jopa vaarallisia, kun ei tiedä mikä pääty autoa kiskoo/työntää, jos ei juuri satu mittaristoa yytsimään...) Ja merkittävä kysymys on että saako Vitosesssa ajonestot (ajoavustimet) ihan samanlailla pois kuin aina ennenkin Bemareissa? (Normi painallus napista ja puolet katoaa, pitkä painallus ja hupailu on kuskin vastuulla?) Tässäpä näitä, hyvää joulua Bemaristeille ja muillekin palstalaisille!
Rouvalla on -19 G30, diesel, eli ei LCI. LCI taisi tulla -20. En ole oikein perehtynyt tuliko tekniikkaan mitään radikaalia uutta, kuten F10 N-kone vaihtui B-koneeksi, ainakin dieseleissä. Omani on siis -23 keväällä rakennettu ja se on kyllä huomattavan tuoreemman oloinen auto kun toi -19 versio. Mielestäni hybrideissä LCI:n akku kasvoi hieman, pari kW/h tai jotakin. Isompaa akkua on kylläkin asennettu jo joihinkin pre LCI malleihin ja niissä on joku kummallisuus vetokoukun painoissa, puuttuu joku hyväksyntä josta johtuen vetopaino on pieni. Kannattaa tarkistaa, jos asia vaikuttaa. Mahtoiko myös xDrive tulla vasta tarjolle LCI malleihin. Neliveto toimii hienosti, sähkö/bensa ja ZF vaihtaa upeasti kuten Giulia miehetkin tietää. Sähkö-bensa siirtymän toki huomaa, mutta melko sivistynyt se on.
LCI on siis koko lailla tuoreemman oloinen, -20 luvulle upgradettu. Keskinäyttö on isompi ja hybridissä tietysti digitaalimittarit, hyvässä ja pahassa. Rouvan diesel on perus business varusteltu, eli ei mitään luxusta, mutta kaikki tarpeellinen. Omassani on sitten jo vähän enemmän, osittain johtuu siitä että näitä viimeisiä malleja varusteltiin jo tehtaalla paremmin. Comfort access on kiva, valaistut ulko-oven kahvat, kaistavahdit, adaptiivinen vakkari, automaattivalot lyhyet-pitkät,jne. Kabiinin kiertävä väriä vaihtava nauhavalo tingeltangel. Katsoisin lähinnä varustelistaa, mitä siihen on ruksittu. Akku syö näissä tavaratilaa melko paljon ja samalla pienentää bensatankkia.
Ja joo, ajoavustimet saa pois päältä niinkuin ennenkin, puoliksi ja sitten kokonaan vastuu on sinulla mode. Tällöin kannattaa muistaa että tankki painaa 2 tonnia