Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Noissa pitää muistaa että ModelS ja Model3 on aivan eri asioita. Kukaa vaan avaa ässän akun ja vaihtaa yhden kennoston (oliko niitä kymmenen?), tai vaikka korjaa sieltä yhden kennon. Model3:ssa on kai neljä iiisoa kennostoa, eli alkaa tulla hintoihinsa joka tapauksessa vaihtaa yksi. Kennon vaihtaminenkin on mahdollista, kyllä niitä tehdään mutta se valutöhkä millä se on kuorrutettu tekee siitä ihan eri luokan haasteen ja tietty aikaa palaa. Suomessa erikoistyönä ei tuollaisen korjaaminen enää olekaan niin kauhean halpaa. Ja olen käsittänyt, mutta en ole tätä päässyt todentamaan, että uusimmissa sitä valulientä olisi käytetty taas enemmän, toisaalta suojaamaan kosteudelta mutta kyllähän se mukavasti hidastaa korjaamistakin. Kai ne kohta valaa nuo ihan umpeen.

Vaikka kai noita kohta auotaan lähiöiden kylppäreissä ja vaihdellaan kennoja. Onnistuneesti ja vähemmän onnistuneesti.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:
17 Tammi 2024, 12:12
Ulkomailla on paljonkin puljuja, jotka voivat vaihtaa mm. Tesloihin niitä akustoja kenno kerrallaan, jos halutaan.
Eikö uusimmissa malleissa (lausutaan Y) koko akku ole valettu täyteen jotain liimamassaa juuri tämän ehkäisemiseksi? Eikä ole Tesla ainoa lajissaan tässä.

https://www.businessinsider.com/tesla-m ... ?r=US&IR=T

Syy ja seuraus
https://www.hs.fi/talous/art-2000010117039.html
https://www.autoblog.com/2024/01/12/her ... ice-an-ev/
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

insinörtti kirjoitti:
21 Tammi 2024, 16:46
Aquatica kirjoitti:
17 Tammi 2024, 12:12
Ulkomailla on paljonkin puljuja, jotka voivat vaihtaa mm. Tesloihin niitä akustoja kenno kerrallaan, jos halutaan.
Eikö uusimmissa malleissa (lausutaan Y) koko akku ole valettu täyteen jotain liimamassaa juuri tämän ehkäisemiseksi? Eikä ole Tesla ainoa lajissaan tässä.

https://www.businessinsider.com/tesla-m ... ?r=US&IR=T

Syy ja seuraus
https://www.hs.fi/talous/art-2000010117039.html
https://www.autoblog.com/2024/01/12/her ... ice-an-ev/
Tällä hetkellä Suomeen tuotavien Tesla Y mallien akkupaketit ovat vielä perinteisempiä ja ilman sitä vaaleanpunaista mönjää.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kuva

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

^ jotenkin tuntuisi helpommalla korjata 350 kg painava akkupaketti, jossain muualla kuin kerrostalon 2 kerroksessa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Elä epäröi Speedyn ja Sakun viitseliäisyyttä. Sitäpaitsi ulkona on kylmä. :drinking:

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Nyt kun 2021 Tesla Model 3 LR kanssa yhteinen taival päättyy syksymmällä olen jo aloittanut koeajamaan erilaisia laitteita jotta saisi tuntumaa kuinka toimivat liukkaalla ja kylmässä. Aikanaan Teslaa tuli ajettua ainoastaan kesäkeleillä jolloin vempele toimii aivan loistavasti käyttöauton tehtävissä. Ensimmäisillä liukkailla sitten takapyöräpainotteisen aggressiivisen regenin ja paranoidin stability controllin yhdistelmä puri persuksiin. Kaupunkinopeuksilla OK kun tottuu mutta liukkaalla ja uraisella maantiellä todella ärsyttävä vielä kolmen talven kokemuksellakin.

Koeajoja tajunnanvirtana:

MG4 Std - hintaluokka alle 30k€
Yllättävän hyvän oloinen laitos hintaisekseen. Alle 80 km/h nopeuksissa hiljaisempi kuin Tesla, isommilla nopeuksilla ikkunan tai oven tiivisteet alkavat suhisemaan. Pehmeä jousitus, mukavan oloinen mutta ei tule merisairaaksi a'la Citroën Cactus. Halpa hinta näkyy sisustusmateriaaleissa ja pienessä ja hitaahkossa kosketusnäytössä. Ainakin suurin osa normaalisti käytettävistä toiminnoista löytyy myös nappuloina. Liikkuu riittäväsi käyttökipoksi mutta Std version range (WLTP 350km, 51 kWh) on turhan pieni omaan käyttöön ja siinä on vain yksivaihe AC lataus. Pitää käydä katsomassa Luxury (WLTP 435km, 64kWh) ja Extended (WLTP 520, 77 kWh) versiot sitten kun ovat koeajettavissa, niissä myös 3-vaihe AC lataus. Takavetoisia. On myös olemassa XPOWER versio kelivetona joka pesee mm. Audi e-Tron GT:n ja perus Taycanin liikennevalolähdössä mutta tulee keskikokoisella akulla ja ei ole enää varsinaisesti halpis (43 k€). Posiivisena seikkana mainittakoon että saa myös värillisenä. Koeajopäivänä moottoritiellä oli liika pitoa että olisi saanut hyvää kuvaa mitä tapahtuu kun kaistaa tai nopeutta vaihtaa liukkaalla. 7 vuotta / 150tkm takuu.

BMW i4 M50 - hintaluokka noin 75k€
Niin paljon konfiguroitavia tingeltangeleita että menee varmaan 2-3 man days kaikkinensa jos haluaa tutkia optiot läpi. Nykymuodin mukainen ylipaksu wannabe sport ohjauspyörä. Paremmat jakkarat kuin Teslassa vaikka ei siinäkään mitkä totaali katastrofit ole (Stelvio telttatuolit!). Saa myös värillisenä. Munuaiset hirveän näköiset, muutekin hieman liikaa kaikenlaista muovista design elementtiä ripoteltu sinne tänne pitkin sinällään linjakasta koria. Hiljainen vielä 100 km/h vauhdissa ja kohtuullisen vakaa kulkija kunhan ei laita yksipoljin ajomoodin (B), sitten tulee Teslamaista regen fish tailing efektiä kun maantie on liukas. Toisin kuin non-track mode Teslan kanssa ramppeja ja liikenneympyröitä voi ajaa pienessä luistossa ilman että stability control saa aivohalvausta. Muutenkin helpompi hallita liukkaalla kuin Tesla mutta 300kg isompi paino tuntuu kyllä myös monessa kohtaa. Äänettömyydessä ja tankkimaisessa vakaudessa maantiellä positiivisesti ja tiukemmissa kurveissa liukkaalla pienemmässä nopeudessa taas pitää olla tarkempana. BMW:ssä kova kulutus joka johtaa melko pieneen toimintamatkaan.

Skoda Enyaq Coupe RS - hintaluokka noin 70k€
Mukavan "sporttisen" oloinen sisustus ja tankkimainen eteneminen eivät oikein kohtaa. Ja muutenkaan ei puhuttele allekirjoittanutta.

Porsche Taycan 4S Cross Turismo - Hintaluokka noin 110k€ (tarjouksessa -20k€, ovh jotain 130k€)
Keula on ruma mutta farmarina isot linjat OK. "18-suuntaiset" jakkarat hyvät ja kabiini muutenkin asiallinen. Ajettavuudeltaan liukkaalla tähän saakka paras. Jopa kaltaiseni kohtuullisen keskinkertainen kuski voi driftailla apilarampin läpi ilman isompaa kämmenpohjien hikoilua ja tulee jotenkin tuntuma että tietää missä auto menee. Parempi kuin BMW vaikka vielä painavampi. Vauhdissa melko stabiili, uskaltaa ohitella vaikka olisi jäätä tiellä ja loskavalli kaistojen välissä. Sähkökulutus todella korkea, 93 kWh brutto / 84 kWh netto akku imaistaan nopeasti 25+ kWh/100km kulutuksella kun samalla pätkällä Tesla vei noin 18 kWh/100km/h. Saa myös värillisenä. Näiden hinnat ovat pudonneet nopeasti ja nyt kun eMacan on esitelty niin Possukauppiaan mukaan erittäin vähän ajettuja Taycaneita on tulossa heille vaihdossa runsaasti kesäksi. Possun korjaushinnat tuntien käytetyn pitäisi siis olla "Porsche Approved" ja jatkotakuulla.

=======


Tässä kohtaa tosiaan vasta alustava ihmettely käynnissä mutta syksyksi pitää jotain keksiä. Kaikki tosielämän kokemukset vispilöistä kuunnellaan mielenkiinnolla. Rouva on sulkenut MB, Volvo ja Polestar brandit pois. Tarkka syy miksi eivät käy ei ole selvillä ja olen ollut riittävän kauan naimisissa että tiedän koska kannattaa kysellä perusteluita ja koska ei...

Reilut kolme vuotta sitten tuli koeajettua ID4, I-Pace ja XC40. Ovat luonnollisesti kehittyneet vuosien saatossa mutta 2021 eivät vakuuttaneet riittävästi.




Kuten ylläolevasta näkyy hintahaarukka on laaja ja oma käyttötapaus on ympärivuotinen ajo pääsääntöisesti yksi tai kaksinumeroisilla teillä luokkaa 45tkm - 50tkm/a. Vispilällä yhden Turku-Espoo-Turku keikan energiakulut ovat luokkaa 12€±2€, bensalla taas 60€±5€ noin karkeasti arvioiden ja olettaen että ei tule isompaa kähinää maailmalla tai vihreää hallitusta Suomeen.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?

Omalla shortlistilla Smartin Hashtagit ja sähköinen Countryman. Noita Smarteja voi jo tilata, mutta MINI:llä näyttää kestävän. #1 ja CM suvimaisia ja #3 sitten linjakkaampi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Jos ei macanin korimalli häritse niin:

Macan 4 613km WLTP varustepaketilla hintaan 93 480€

Ilmajousitus
Bose Surround Sound System
Automaattisesti himmentyvät peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Lämmitettävä ohjauspyörä
Penkin lämmitys eteen
Lasinen panoraamakatto
LED Matrix-ajovalot
14-suuntaiset muistipenkit
Lämpöpumppu
20”​【51 cm】 Macan Vanteet
Kaistanvaihtoavustin
Peruutuskamera sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse
Apple Carplay

Tuohon paketin päälle vielä itse laittaisin sopivat värit sekä 4-pyöräohjauksen. Varmaankin n. 100 ja ehkä talvipyörät tingattuna mukaan.

Avatar
CLiK
Viestit: 123
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Finpatille ehdotuksena BMW i5 tai EV6 GT. Vittorio Janon tavoin odotan Countryman electriciä, vaikka sähköspeksit onkin pettymys (i1X:n ja i2X:n tavoin).

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
28 Tammi 2024, 19:57
Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?
Kappas, BMW ei kestä kylmää näköjään. Jenkkilässä ilmeisesti "Stop Sale" kunnes saavat jäähdytyksen venttiilin korvattua?

https://bmwi.bimmerpost.com/forums/show ... p=30848263

"We have become aware that the sealing capacity of your model’s coolant changeover valve may be impaired while outside temperatures are low (below approximately -7 degrees Celsius / 19 degrees Fahrenheit) and the vehicle has cooled to very cold temperatures. As a result, coolant leakage may occur under certain circumstances."

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jaacco kirjoitti:
28 Tammi 2024, 20:29
Jos ei macanin korimalli häritse niin:
Stelvio ja Macan ovat aika lähellä toisiaan koreiltaan joten eiköhän senkin kanssa pärjäisi. Macan vaikuttaa kyllä muuten näppärältä mutta voi tulla ajoituksellisia haasteita kun asiakastoimitukset nyt tilatuille alkavat joskus elokuussa.

Speksien ja ulkonäön pohjalta Macan on paremmin minulle sopiva laite kuin Taycan. Normi Tku-Espoo-Tku (330 km) menisi Macanilla suurimman osan päivistä ilman välilatausta 600+ km WLTP:llä kuten nyt Teslallakin jolla suunnilleen sama WLTP. Taycanilla pitäisi olla +18C pilvinen päivä jolloin ei tarvitse ilmastointia tai lämmitystä juurikaan ja silti moottoritiellä 100 km/h rajoitus.

Lisäksi Macan ei satu silmään niin pahasti kuin Taycanin nokka.

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 08:20
Vittorio Jano kirjoitti:
28 Tammi 2024, 19:57
Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?
Kappas, BMW ei kestä kylmää näköjään. Jenkkilässä ilmeisesti "Stop Sale" kunnes saavat jäähdytyksen venttiilin korvattua?

https://bmwi.bimmerpost.com/forums/show ... p=30848263

"We have become aware that the sealing capacity of your model’s coolant changeover valve may be impaired while outside temperatures are low (below approximately -7 degrees Celsius / 19 degrees Fahrenheit) and the vehicle has cooled to very cold temperatures. As a result, coolant leakage may occur under certain circumstances."
Siihen on kai korvaava osa tullut saataville vuoden alusta, alkuperäisessä pääsee tiiviste kääntymään. Ilmeisesti kaikki -23 malliset autot vuotavat ennemmin tai myöhemmin ja siinä voi hajota lisälämmitin ennenkuin nestemäärän varoitusvalo syttyy..

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
28 Tammi 2024, 19:57
Työkaverin miehen i4M50 vietti juuri puolitoista kuukautta pajalla lajitovereidensa seurassa. Joku jäähdytykseen liittyvä liitinongelma ilmeisesti?

Omalla shortlistilla Smartin Hashtagit ja sähköinen Countryman. Noita Smarteja voi jo tilata, mutta MINI:llä näyttää kestävän. #1 ja CM suvimaisia ja #3 sitten linjakkaampi.
Smart #3 olisi kivannäköinen kuvissa mutta 430km WLTP on omaan käyttööni ehkä sen 150km - 200km vajaat.

Kuva

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 08:31
jaacco kirjoitti:
28 Tammi 2024, 20:29
Jos ei macanin korimalli häritse niin:
Stelvio ja Macan ovat aika lähellä toisiaan koreiltaan joten eiköhän senkin kanssa pärjäisi. Macan vaikuttaa kyllä muuten näppärältä mutta voi tulla ajoituksellisia haasteita kun asiakastoimitukset nyt tilatuille alkavat joskus elokuussa.

Speksien ja ulkonäön pohjalta Macan on paremmin minulle sopiva laite kuin Taycan. Normi Tku-Espoo-Tku (330 km) menisi Macanilla suurimman osan päivistä ilman välilatausta 600+ km WLTP:llä kuten nyt Teslallakin jolla suunnilleen sama WLTP. Taycanilla pitäisi olla +18C pilvinen päivä jolloin ei tarvitse ilmastointia tai lämmitystä juurikaan ja silti moottoritiellä 100 km/h rajoitus.

Lisäksi Macan ei satu silmään niin pahasti kuin Taycanin nokka.
Olikos tesla liisarifirmalta? Kysy vähän pidennystä soppariin Macania odotellessa?

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jaacco kirjoitti:
29 Tammi 2024, 09:00
Olikos tesla liisarifirmalta? Kysy vähän pidennystä soppariin Macania odotellessa?
Tesla on työsuhdeauto mutta firma tuli myytyä toiseen kertaan ja uudella ostajalla ei ole autoetua listalla eli hard stop edessä. Tosin kun viimeksi uuden Possun tilasin niin silloin tarjosivat sijaisautoa kun toimitus venyi.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Hullupösössä ei ole takamatkustajille lainkaan sisävaloja. Siis kyseessä pirkka malli, josta kaikkea on karsittu.
No facebookin keskusteluryhmässä joku oli huomannut, että johdotuksen ovat kuitenkin paikoillaan, joten valot voi lisätä taakse.

Olin jo aikaisemmin hankkinut alkuperäiset valot, joten ajattelin eilen asentaa ne sitten paikoilleen.
Otin takaa pelkurikahvan irti katosta ja yritin löytää kyseiset johdot. No ei löytynyt, joten ajattelin että puretaan vähän enemmän, jotta näkee katto verhoilun taakse. Samalla voisi sitten vaihtaa takaluukun johtosarjan (hankittu myös aikaisemmin) sellaiseen, jossa on liitäntä peruutuskameralle.

No purkutyöt etenivät ja huomasin ettei kyseisiä johtoja autossa ole. Kamerankin osalta sain todeta, että ranskalainen on säästänyt tässäkin eli on jättänyt taakse tulevasta pääjohtosarjastakin neljä johdinta pois. Ei siis mene minun järkeeni tuo säästö. Onko tosiaan halvempaa pitää erilaisia johtosarjoja varastossa. Alfassa sentään on aina ollut kaikki mahdollinen johdotus paikoillaan lisävarusteita varten.

No kattoverhoilu irti ja ulos autosta. Asentelin uutta johtoa valoille etupenkin valoilta asti. Samalla tuli ihmeteltyä ranskalaista laatua katon ääni eristyksessä. Olivat liimanneet kattoon pahvia. Liimauskin oli sen verran huono, että kaikki pahvit roikkuivat jostain reunasta. Katto oli myös aivan märkä kondenssivedestä. Tuo kondenssivesi taitaa silti aina tulla peltiosiin, joten kaipa tuo jotenkin poistuu peltejä pitkin autosta ulos. Jos ei niin ruostuu varmasti IRMa ajan myötä.

Katto verhoiluun sain tehtyä reiät valoille. Tänään täytyisi laittaa auto takaisin kasaan. Tuulee vaan kohtalaisen paljon, joten täytyy odottaa apujoukkoja verhoilun kantamiseen.

Kesällä sitten täytyy tutkia tuo kameran johdotuksen lisäys. Täytyisi jostain saada kytkentä kaaviot hankittua.

Jotenkin hullu tässä täytyy olla kun alle 4000km ajettua autoa repii auki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
29 Tammi 2024, 00:05
Finpatille ehdotuksena BMW i5 tai EV6 GT. Vittorio Janon tavoin odotan Countryman electriciä, vaikka sähköspeksit onkin pettymys (i1X:n ja i2X:n tavoin).
BMW i5 tuli koeistuttua. Voisi ehkä olla hyväkin maantielaiva. Pitää tutkia.

EV6 on muotoilullisesti pirteä sisältä ja ulkoa. Laitetaan koeajolistalle tämäkin.

i2X range tosiaan pieni. Koeistuin ja totesin että tässä vasta paksu ratti. Siis oikeasti. Vielä paksumpi kuin i4:ssä. Punttisalin Fat Bar tasoa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 10:32
CLiK kirjoitti:
29 Tammi 2024, 00:05
Finpatille ehdotuksena BMW i5 tai EV6 GT. Vittorio Janon tavoin odotan Countryman electriciä, vaikka sähköspeksit onkin pettymys (i1X:n ja i2X:n tavoin).
BMW i5 tuli koeistuttua. Voisi ehkä olla hyväkin maantielaiva. Pitää tutkia.

EV6 on muotoilullisesti pirteä sisältä ja ulkoa. Laitetaan koeajolistalle tämäkin.

i2X range tosiaan pieni. Koeistuin ja totesin että tässä vasta paksu ratti. Siis oikeasti. Vielä paksumpi kuin i4:ssä. Punttisalin Fat Bar tasoa.
Mä kun luulin että vanhan 2-sarjalaisen M-ratti on PAKSU. Ilmeisesti PNV kokee että ympärysmitalla on väliä. Tästä kuvauksesta päättelen ettei ainakaan ole ohentunut ohjausrinkula…

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 10:32
CLiK kirjoitti:
29 Tammi 2024, 00:05
Finpatille ehdotuksena BMW i5 tai EV6 GT. Vittorio Janon tavoin odotan Countryman electriciä, vaikka sähköspeksit onkin pettymys (i1X:n ja i2X:n tavoin).
BMW i5 tuli koeistuttua. Voisi ehkä olla hyväkin maantielaiva. Pitää tutkia.

EV6 on muotoilullisesti pirteä sisältä ja ulkoa. Laitetaan koeajolistalle tämäkin.

i2X range tosiaan pieni. Koeistuin ja totesin että tässä vasta paksu ratti. Siis oikeasti. Vielä paksumpi kuin i4:ssä. Punttisalin Fat Bar tasoa.
Jatkossa jos/kun siirrytään mummin kanssa yhden käyttiksen taktiikkaan niin nuo 800V - järjestelmän autot itsellä ensisijainen kohde.
Esim. isoakkuisempi EV6 ottaa energiaa kivasti pikalaturilla, reilu puoli tuntia ja n. 500 km lisää. Ja GT-mallikin löytyy ... 8)

Ei Finpattia kuitenkaan Model Y kiinnosta ? Jos olisi parempi kuin Teslan perusmalli 3 ?

Ps. Jännä juttu, että Stellantiksen reilun 20 kEuron sähkö-fiatti toimii ilman isoja kommervenkkejä -30 asteen keleissä paremmin kuin 3- 4 kertaa kalliimpi penari ... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
29 Tammi 2024, 10:42
Mä kun luulin että vanhan 2-sarjalaisen M-ratti on PAKSU. Ilmeisesti PNV kokee että ympärysmitalla on väliä. Tästä kuvauksesta päättelen ettei ainakaan ole ohentunut ohjausrinkula…
Paljon PAKSUMPI kuin F22 ja F45 M-ratti.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
29 Tammi 2024, 10:46
Jatkossa jos/kun siirrytään mummin kanssa yhden käyttiksen taktiikkaan niin nuo 800V - järjestelmän autot itsellä ensisijainen kohde.
Esim. isoakkuisempi EV6 ottaa energiaa kivasti pikalaturilla, reilu puoli tuntia ja n. 500 km lisää. Ja GT-mallikin löytyy ... 8)

Ei Finpattia kuitenkaan Model Y kiinnosta ? Jos olisi parempi kuin Teslan perusmalli 3 ?
Aloitetaan tutusta eli Model Y on sama kuin 3 mutta korkeampi. Eli tavaraa kulkee enemmän mutta ajo-ominaisuudet eivät ainakaan paremmat. Toki koeajan 2024 face liftin heti kun tulee vastaan.

Sitten taas DC latureiden nopeus on itselleni kohtuullisen merkityksetön kunhan vähintään 50kW teholla pääsee lataamaan koska omat reissuni pääsääntöisesti menevät koti- ja toimisto AC-latauksella. Ehkä 3-4 kertaa vuodessa isoon piuhaan on pitänyt mennä. Eihän se luonnollisesti haittaisi että akkua saisi ladattua 200kW teholla mutta kyllä Teslan 400V systeemikin on ollut ihan riittävän nopea.

Muuten pitää kyllä EV6 katsastaa. Ja mikä ettei Ioniq 5 myöskin.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 11:57
Aloitetaan tutusta eli Model Y on sama kuin 3 mutta korkeampi.
Model Y:n paras puoli on se, että sitä ei näe, kun on itse ratin takana. Varsinkin valkoisena kun semmoinen tulee vastaan, niin aina tuntuu siltä, että pitäisi harjata näky pois silmien verkkokalvoilta. :puppydogeyes:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
29 Tammi 2024, 16:32
FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 11:57
Aloitetaan tutusta eli Model Y on sama kuin 3 mutta korkeampi.
Model Y:n paras puoli on se, että sitä ei näe, kun on itse ratin takana. Varsinkin valkoisena kun semmoinen tulee vastaan, niin aina tuntuu siltä, että pitäisi harjata näky pois silmien verkkokalvoilta. :puppydogeyes:
Lasten suusta: "obese Tesla".

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 11:57


Muuten pitää kyllä EV6 katsastaa. Ja mikä ettei Ioniq 5 myöskin.
Kannattaa ehkä Ioniq 6 kin, siinä kai parempi alusta ja matriisivalot. Jos kai selvästi pienemmällä kontilla ei ole väliä.
Suoraan vaan suoraa

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Garmund kirjoitti:
29 Tammi 2024, 22:03
FinPat kirjoitti:
29 Tammi 2024, 11:57


Muuten pitää kyllä EV6 katsastaa. Ja mikä ettei Ioniq 5 myöskin.
Kannattaa ehkä Ioniq 6 kin, siinä kai parempi alusta ja matriisivalot. Jos kai selvästi pienemmällä kontilla ei ole väliä.
Tesla 3 pienellä kontilla pärjätty joten tuskin ongelma. Vinkeän näköinen kyllä. Vähän BYD Seal lookkia. Byte Blue onkin sopiva väri ufoon.

Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Garmund kirjoitti:
30 Tammi 2024, 14:21
Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?

N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Garmund kirjoitti:
30 Tammi 2024, 14:21
Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Stelvio - neliapilana tulee jotenkin mieleen filmistä - racing e-SUV ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Cloverleaf kirjoitti:
30 Tammi 2024, 17:47
Garmund kirjoitti:
30 Tammi 2024, 14:21
Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?

N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.

Toivottavasti ei :D
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Garmund kirjoitti:
30 Tammi 2024, 20:09
Cloverleaf kirjoitti:
30 Tammi 2024, 17:47
Garmund kirjoitti:
30 Tammi 2024, 14:21
Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?

N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.

Toivottavasti ei :D
Älä ny.
Abarth 500e:ssäkin on vastaavat äänet…kyllä noita pappakin joskus voisi pitää päällä.
Oli mulla 70- luvulla pitkäsatulaisessakin räpättimet renkaissa…. 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
30 Tammi 2024, 17:47
Garmund kirjoitti:
30 Tammi 2024, 14:21
Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?

N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
Kun i4:ssä laittoi "Sport" moden päälle niin sekin alkoi mölisemään jotain keinotekoisen kuuloista onnetonta surina-pörinää ainakin sisälle. (Missä on oksennus-emoji kun sitä tarvitsisi)

Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
30 Tammi 2024, 20:20
Cloverleaf kirjoitti:
30 Tammi 2024, 17:47
Garmund kirjoitti:
30 Tammi 2024, 14:21
Aijoo ja viitosesta on jossain vaiheessa tulossa N-malli. https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-5-n/?
Onko tälle ominaisuudelle muka kysyntää?

N Active Sound+ äänentoistojärjestelmä yhdessä N e-Shift -virtuaalivaihteiston kanssa tuottaa valitsemaasi ajoääntä niin auton sisälle kuin ulkopuolelle. Valittavanasi on kolme erilaista ajoääntä, joista yksi imitoi polttomoottori-urheiluauton murinaa ja pauketta. Auton ulkopuolelle ääntä tuotetaan lain sallimissa rajoissa enimmillään 72 dB:n voimakkuudella.
Kun i4:ssä laittoi "Sport" moden päälle niin sekin alkoi mölisemään jotain keinotekoisen kuuloista onnetonta surina-pörinää ainakin sisälle. (Missä on oksennus-emoji kun sitä tarvitsisi)
Onhan tuollainen turhake myös mach-e:ssä

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Mutta onkohan jollain muulla merkillä joku virtuaalivaihteisto paritettu siihen äänilähteen kaveriksi? Toyotallahan on patentti keinotekoiseen manuaalivaihteistoon sähköautossa. Löytyy jopa ”pseudo-kytkin” ja ”pseudo-vaihteenvalitsin”.

Kuva

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Pitäisi saada generoitua myös starttimoottorin ääni käynnistettäessä. Ja seuraavaksi sitten force feedback -toiminto, jossa pienillä sähkömoottoreilla matkittaisiin polttomoottorin värinää ja tärinää ajossa :drinking:

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Peruutuspiipitys on OK mutta muuten nämä keinotekoiset ufo-äänet ovat kyllä sitten jotain mikä ei allekirjoittanutta kiehdo.

Toki onhan polttomoottoreissakin ollut kaikenlaista teeskentelyä, muunmuassa F22 BMW 228i oli joku tekoääni kabiinin puolelle kaiuttimista jotta nelonen kuullostaisi paremmalta ja Porschella on ollut erilaisia kabiinikaikukammioita. Ja sitten nämä teinien pop&bang polttoaineensyötön sotkemiset.

Avatar
CLiK
Viestit: 123
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Kukaan ei ole vielä esitellyt vesihöyrylaitteistoa pakokaasujen tilalle :shock:

Ioniq 5 N saa Suomen hintansa helmikuun aikana.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
31 Tammi 2024, 11:03
Kukaan ei ole vielä esitellyt vesihöyrylaitteistoa pakokaasujen tilalle :shock:
https://visor.ph/cars/this-chinese-ev-c ... ust-fumes/

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Menee samaan sarjaan, kuin tämä:
Kuva
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Paikalla
Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Siinä tähän ketjuun sopiva artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moo ... 000-euroa/

”Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!”

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »


Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kappas, Volvo Y. Ainakin edestä, en katsonut alkua pidemmälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
atti
Viestit: 591
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja atti »

155156 kirjoitti:
31 Tammi 2024, 20:48
Siinä tähän ketjuun sopiva artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moo ... 000-euroa/

”Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!”
Ennen on saanut rohkean maineen kun ajelee Alfalla. Nyt Kia vie voiton.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

atti kirjoitti:
01 Helmi 2024, 15:51
155156 kirjoitti:
31 Tammi 2024, 20:48
Siinä tähän ketjuun sopiva artikkeli: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moo ... 000-euroa/

”Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!”
Ennen on saanut rohkean maineen kun ajelee Alfalla. Nyt Kia vie voiton.
Ei nuo paha nakki ole, jos nyt ei huonolla metsätiellä/ metsikössä ajouralla ajele.
Kasko kuntoon niin ei tarvitse huolehtia moisesta.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
atti
Viestit: 591
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja atti »

^ En tiedä millaisessa maastossa toimittajat olivat kyntäneet, mutta jos noita tapahtuu useammille, voi kaskon saanti olla haastavaa, tai hinta hyvin suolainen.

Tuossahan ei kaiketi edes vaihdettu akkuja. Mielestäni nähtävissä tuotteen elinkaaren varhaisuus, jolloin ei ole vielä ehditty ottamaan huomioon kaikkia asioita. Tulevina vuosina varmasti julkaistaan versioita, jossa tuollaisten kolhujen korjaukset ovat edullisia. Ollaan kuitenkin sähköautoissa alkumetreillä.

Edit: ainakin kuvan perusteella akkupatterin kotelo on laskettu helmojen alapuolelle
Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

atti kirjoitti:
01 Helmi 2024, 15:51
Ennen on saanut rohkean maineen kun ajelee Alfalla. Nyt Kia vie voiton.
Köyhtyvän Ihmisen Auto.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Olen alkanut tämän takia vähän peruuttamaan ajatuksesta, että 500e voisi joskus lähitulevaisuudessa liittyä rivistöön. Kun ajattelee tuota kotitietä, jossa olen ajanut Alfasta öljypohjan paskaksi pohjalevystä huolimatta. Kahdesti. Sekä Dangelista. Siinäkin pohjapanssarista huolimatta.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

sämpy kirjoitti:
03 Helmi 2024, 08:48
Olen alkanut tämän takia vähän peruuttamaan ajatuksesta, että 500e voisi joskus lähitulevaisuudessa liittyä rivistöön. Kun ajattelee tuota kotitietä, jossa olen ajanut Alfasta öljypohjan paskaksi pohjalevystä huolimatta. Kahdesti. Sekä Dangelista. Siinäkin pohjapanssarista huolimatta.
Tesla Cybertruck?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Onhan tuo aikamoinen viidakko vielä.

Toisaalta esim. Polestar ja Skoda ovat männäviikolla laskeneet autojensa hintoja kansanedustajan kuukausipalkan verran. Toivottavasti ovat katteet kohdillaan, pudotuspeli on käynnissä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
03 Helmi 2024, 09:00
Onhan tuo aikamoinen viidakko vielä.

Toisaalta esim. Polestar ja Skoda ovat männäviikolla laskeneet autojensa hintoja kansanedustajan kuukausipalkan verran. Toivottavasti ovat katteet kohdillaan, pudotuspeli on käynnissä.
Skoda laski aika vähän auton hintaa ja keskittyi pudottamaan lisävarusteiden hintaa. Siis niiden himmeleiden joissa katteet ovat kohdallaan.

Auton myyntihinnan lisäksi pitää muistaa TCO ja sähkövispilöiden kohdalla se näyttää muodostuvan perinteiselle liiketoimintamallille hankalaksi. Ennenhän katetta revittiin kunnolla pakollisista takuuajan marmorihuolloista mutta Tesla on kääntänyt mallin sellaiseksi että ne TCO:n kannalta parhaat alkuvuodet mennään ilman marmoria ja huollot lykkääntyvät sinne toisen tai kolmannen omistajan ajalle jolloin mennään mielummin halvempaan monimerkkihuoltoon tai nyrkkipajaan.

Vastaa Viestiin