Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:
21 Tammi 2022, 21:37
Eihän niitä kärrynvetoja koko ajan ole, lähinnä tuollaista perusvaatimusta ajattelin. Kolmen auton pitäminen taloudessa on haastavaa. Nytkin pikkujötsi makaa missä milloinkin ja aina muiden tiellä. Jotenkin sellainen olo onpi, että patteriauton sopiminen ainoaksi kulkupeliksi vaatii vielä vähän kehitystä
Eihän se ole kuin kämpänvalintakysymys. Toki rehellisyyden nimissä pitää myöntää, ettei meilläkään ole nyt kotona kuin 8, eli kaks hortoilee jossain maailmalla :D

...mulle on jotenkin hankala konsepti ymmärtää minkään auton sopimista ainoaksi kulkupeliksi :silly:, toki taidan olla vähemmistöä tämän ajatukseni kanssa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

https://www.is.fi/autot/art-2000008567522.html
EU-lainsäädäntöön ollaan kuluttajan onneksi ajamassa muutosta, jolla toimijat voidaan velvoittaa avaamaan latausasemansa kaikille läpinäkyvästi ja ilman syrjintää. Se osaltaan edellyttäisi, että maksukorttien on oltava käyttökelpoisia veloituksen aikana.
Huutoomme vastataan :)

Coltti
Viestit: 156
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

insinörtti kirjoitti:
21 Tammi 2022, 16:41
^ ei kai auto saa jostain tietokannasta yhä tietoa, että siinä on tietyömaa?

Silloin vika ei ole Teslan ja sama hupia on tarjolla pian kaikille. Muistelen nähneeni haikailuja, että pitäisi saada pakolliseksi automaattisesti vallitsevan nopeusrajoituksen mukaan säätyvät vakkarit. Vai näinkö vaan unta/painajaista?

Nämä tietyömaita koskevat tietokannathan hakataan kivitauluun sitä mukaa kun jalkaisin kulkevat posteljoonit tietoja tuovat. Asiasta kokemusta TMC dataa hyödyntävän navigaattorin kautta. Muualla maailmassa tätä TMC systeemiä hyödynnetään site, että onnettomuuden tapahduttua saadaan sen avulla välittömästi ohjattua liikennettä pois onnettomuuspaikalta ja avataan hälytysajoneuvoille esteetön kulku.

Suomessa kun uusitaan jossain sillan asfalttipinta ja siinä on 150 m matkalla 30 km/h rajoitus, TMC dataan koodataan "liikenteessä 10 min viivästys aikavälillä 1.4.-30.8." jolloin nalkulaattori osaa ajattaa työmaan ohi 10 km kiertotietotiereittiä, jolla kuluu aikaa vain 9 min. Jos tie on jossain vaiheessa muutaman päivän kokonaan poikki, TMC dataan koodataan "tie poikki" koko työmaan ajaksi.
Tesla käyttää Googlen karttadataa. Myös emännän uuskorinen sähköfiiu hidastelee 50kmh 80/100 alueella tuossa Lahdentiellä juuri ennen Tampereelle saapumista, uuden yleiseen käyttöön ottamattoman rampin kohdalla, jossa oli n. Vuosi sitten 50kmh rajoitus.
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jaacco »

vaikka karttadata onkin ongelmallista niin Teslalla sentään toimi nopeusmerkkien tunnistus melko luotettavasti. id:lla tulee melkein päivittäin olemattoman haamumerkin tunnistus :(

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jaacco kirjoitti:
31 Tammi 2022, 13:51
vaikka karttadata onkin ongelmallista niin Teslalla sentään toimi nopeusmerkkien tunnistus melko luotettavasti. id:lla tulee melkein päivittäin olemattoman haamumerkin tunnistus :(
Paitsi nyt lumisateen jälkeen. Ja paitsi silloin kun karttadata menee liikennemerkkitiedon päälle korkeammalla prioriteetilla. Ei ole maailma ihan vielä valmis.

Ja kun ajan useamman kerran viikossa Turussa hautausmaan ohi niin Tesla todellakin näkee haamuja siellä.

https://driving.ca/auto-news/entertainm ... graveyards

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eilen sattui mielenkiintoisesti ensimmäiset "Tesla trafficlight rage" -tapaukset kohdalleni. Tesla osaa liikkeellelähdössä todellakin kaivaa kitkanvälittäjähiukkaset esiin paljon paremmin kuin quattro-xdrivet, ainakin jos niiden kuljettajat eivät kunnolla osaa hyödyntää autonsa ominaisuuksia. Liikennevaloista tulee Teslalla lähdettyä kuten muillakin autoilla, rivakasti mutta repimättä ja tuo repimättä osuus on helppoa Teslan kanssa.

Salille ajaessa vieressä ollut 5-sarjan xdrive ilmeisesti järkyttyi kun jäi 2-3 auton mittaa 0-40km/h kiihdytyksessä ja ryntäsi nelosdiesel rakuttaen ja nastat rapisten ohi seuraaviin valoihin joissa kuvio toistui.

Ja takasin tulessa sama kuvio toistui rakuttavan A4:n kanssa jonka kuljettaja menetti hermonsa kokonaan vispilän lähdön kanssa ja ryntäsi seuraavissa valoissa päin punaisia ettei vain jäisi kotitalouskoneen viereen seuraavaan lähtöön. :0

Mielenkiintoista porukkaa, ovat sitoneet egonsa autonsa suorituskykyyn.

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Tuota samaa tapahtui 159 Q4:n kanssa, kun ei nähtävästi Audikuskit voineet hyväksyä, että muissakin autoissa voi olla neliveto.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Joo - toi on outoa toi mielensä pahoittaminen valoista lähtiessä. Jos se ensimmäisenä irtoaminen on niin tärkeää, niin miksi ei hanki sitten sellaista laitetta joka hoitaa homman? Ei se ole niin vaikeeta ollenkaan. Ja jos sen täytyy olla olympiavolkkari tai BMW niin molemmat valmistajat tarjoavat mallistoissaan autoja, jotka kykenevät viivalta irtoamaan. Silloinkin tosin on hyvä ymmärtää sähkövispilöiden kyvykkyys juuri tähän liittyen. Ja pitää osata ruuvata siitä saksanihmeestä namiskuukkelit oikeaan asentoon, jotta ajonestot eivät kokemusta pilaa. - Mutta tottakai mielensä pahoittaminen ja ympäristölleen riehuminen on paljon helpompaa!

Julli
Viestit: 231
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mitä jäsen Lerppu arvelet, olisiko se 5-sarjan xdrive lähtenyt valoista nopeammin kuin finpatin Tesla jos 5 sarjan kuski olisi ottanut sen sen ajonvakautuksen pois?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^täältä takaa epäilen, että ei, jos vaan rengastus samantasoinen. Wanhan isojötsin nappulaa ei tartte hipelöidä, lähtee kyllä vatkuttimet päälläkin moitteettomasti. Oikeastaan olis kiva päästä koittamaan, että kuinka monta kymmentä autonmittaa jää virvilälle.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se, mitä lerppu penarissa hivelöi, ei ole hauskanappi vaan ajomoodivalinta. Vähän Alfan DNA-kytkintä vastaava härpäke, jonka ansiosta äkäinenkin penari on oletuksena lauhkea kuin kuollut lehmä, koska eco.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Julli kirjoitti:
31 Tammi 2022, 18:16
Mitä jäsen Lerppu arvelet, olisiko se 5-sarjan xdrive lähtenyt valoista nopeammin kuin finpatin Tesla jos 5 sarjan kuski olisi ottanut sen sen ajonvakautuksen pois?
Ei lähellekään. Mutta olisi nöyrtynyt saappaat jalassa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
31 Tammi 2022, 14:57
Ja takasin tulessa sama kuvio toistui rakuttavan A4:n kanssa jonka kuljettaja menetti hermonsa kokonaan vispilän lähdön kanssa ja ryntäsi seuraavissa valoissa päin punaisia ettei vain jäisi kotitalouskoneen viereen seuraavaan lähtöön. :0

Mielenkiintoista porukkaa, ovat sitoneet egonsa autonsa suorituskykyyn.
Eihän tässä voi kun toivoa, ettei tämä ego-audisti vain pysähtyisi liikennevaloihin FinPatin 916 Spiderin viereen tänä keväänä. Voisi siinä isosti mieli murentua, kun noin laajalla teknisen etumatkan rintamalla rinkulauskoa kokeillaan :-D.

Olen Teslan liikennevaloprovokaation kohdannut Stelviolla muutaman kerran.
Mutta ei kannata provosoitua, jos tarjolla on vain suoraviivaista viivaltairtoamiseuforiaa. Ajokortti on kuitenkin aika tärkeä arjessa.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
31 Tammi 2022, 20:01
Eihän tässä voi kun toivoa, ettei tämä ego-audisti vain pysähtyisi liikennevaloihin FinPatin 916 Spiderin viereen tänä keväänä. Voisi siinä isosti mieli murentua, kun noin laajalla teknisen etumatkan rintamalla rinkulauskoa kokeillaan :-D.
Spideria voi olla kyllä vaikea saada edes nopeahkosti irtoamaan viivalta vaikka tekisi mitä. Vaikka tehoa olisi joku 100-200 hepoa enemmän niin en usko että edes Q2 / Quaife auttaisi etupyöriä siirtämään sen maahan ilman turhaa sutimista.

Ehkä jäsen Tiige voi kommentoida Turbo GTV:n osalta?
Cotzy kirjoitti:
31 Tammi 2022, 20:01
Olen Teslan liikennevaloprovokaation kohdannut Stelviolla muutaman kerran.
Mutta ei kannata provosoitua, jos tarjolla on vain suoraviivaista viivaltairtoamiseuforiaa. Ajokortti on kuitenkin aika tärkeä arjessa.
Herrasmiehet eivät provosoidu! Olisi sitten vieressä Tesla tai Audi. :)

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
31 Tammi 2022, 18:59
^täältä takaa epäilen, että ei, jos vaan rengastus samantasoinen. Wanhan isojötsin nappulaa ei tartte hipelöidä, lähtee kyllä vatkuttimet päälläkin moitteettomasti. Oikeastaan olis kiva päästä koittamaan, että kuinka monta kymmentä autonmittaa jää virvilälle.
Jos käyttää Giulia QV:tä isojötsin approximaationa niin tuosta voi vertailla Tesla 3 Long Rangen kanssa, kuivalla asvaltilla tosin.

https://www.youtube.com/watch?v=wUCmtk3_-gg

Joo, vispilät ovat aika vauhdikkaita viivalta mutta kyllähän ajamisen ilo on eri luokkaa Alfoissa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ juu eiku siis puhtaasti vain talvikelillä, jossa asfalttia ei näy. Eli jääkö vain paljon vai oikein *erkeleesti. Tuon juutuubi pläjäyksen lopussa kyllä sanottiin mielestäni olosuhteeksi "tarmac wet". 2 vetonen antaa siis tasotusta hyvin. Ei se 2 vetonen teslakaan liukkaalla talvikelillä isojötsiä niin kauheasti rökitä, valolähdössä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuinkahan monta vuotta näitä kutsutaan vatkaimiksi tai vispilöiksi?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

https://sahko.tk/

Pitää seurata sähkön hintaa, milloin voi ladata plug in hybridin, raja on n. 25 snt/kWh talvella siirto+ verot mukaanluettuna.
Viimeksi muokannut Rema, 01 Helmi 2022, 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Niin kauan kuin on jäljellä meitä, jotka tykkää siitä sisäisen pamahduksen moottorin äänestä ja voimansiirron mekaanisesta luonteesta. Jos funtsin esim tuon X1:sen takapäätä, jossa se sähköpaholainen asuu, niin voihan sitä viedä luisussa oikeat asetukset valittuna. Sieltä kuuluu Bzz-d - BZZSSZZ-DH - BEEZD. Ja auto nykäisee ja hakee pitoa kuin epileptinen. Voi jopa mennä oikeesti kovempaa kuin tuo 3-sarjalainen. Mutta se auvo joka dinosaurusmehuisesta nelikosta mieleen laskeutuu - BRRÄÄMH - ja smoothisti mennään, oikealla jalalla napautetaan hiukan yli kääntäen perää irti, sitten vaan kaasulla ja ratilla annostellaan juuri sellaisia tasaisesti eteneviä liukuja kuin haluaa. Kaunista ja upeaa ja mekaanista ja kaikkea sitä mitä talviautoilu voi parhaimmillaan olla. Ei sähköepilepsiaa. Vispilät - ei enää tulevaisuutta vaan nykyisyyttä. Mutta petroseksualistille vain kehon siirtämiseen. Myös ne naaman takaraivolle siirtävät virkeammät vatkaimet.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
01 Helmi 2022, 08:37
Kuinkahan monta vuotta näitä kutsutaan vatkaimiksi tai vispilöiksi?
Ns. loppuun saakka?

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
01 Helmi 2022, 08:37
Kuinkahan monta vuotta näitä kutsutaan vatkaimiksi tai vispilöiksi?
Siihen asti, että autovalinnalla on jälleen muitakin yleisesti hyväksyttäviä argumentteja kuin se, ladataanko käyttövoima piuhasta vai letkusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vittorio Jano kirjoitti:
01 Helmi 2022, 08:37
Kuinkahan monta vuotta näitä kutsutaan vatkaimiksi tai vispilöiksi?
Siihen asti, kunnes vakiintuu näitä vieläkin paremmin kuvaava ilmaisu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

^ Dieseliäkin puhuteltiin pitkään nakuksi ja kuskia nakupelleksi.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Björn Contio kirjoitti:
01 Helmi 2022, 14:27
^ Dieseliäkin puhuteltiin pitkään nakuksi ja kuskia nakupelleksi.
Already since 1897.

Olisiko sähköautokuski sitten "kokki" kun kerran vispilällä/vatkaimella puuhastelee?

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1565
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

FinPat kirjoitti:
01 Helmi 2022, 14:58
Olisiko sähköautokuski sitten "kokki" kun kerran vispilällä/vatkaimella puuhastelee?
kokki vois olla ihan hyvä. Mistä muuten tuo vispilä tulee?

Niin mikä olisi hyvä nimi.. - sähköjänis, akkuhappo, virtanen, tolppa-apina :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tolppa-apina taitaa olla varattu, vanhan koulun taksikuski.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
01 Helmi 2022, 19:56
^Tolppa-apina taitaa olla varattu, vanhan koulun taksikuski.
...ja niiden sukunimi on usein Virtanen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kunnon merkitkin piakkoin ilmestynevät katukuvaan. Kelpaa siinä carunan mannekiinin sitten ajella gold-starilla tai vaikkapa obh nordica dual motorilla :-D
Viimeksi muokannut palkus, 01 Helmi 2022, 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Itse toivoisin kovasti, että tällä foorumilla voitaisiin tulevaisuudessa keskustella sähköautosta nimeltään Alfa Romeo.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
31 Tammi 2022, 22:43
Cotzy kirjoitti:
31 Tammi 2022, 20:01
Eihän tässä voi kun toivoa, ettei tämä ego-audisti vain pysähtyisi liikennevaloihin FinPatin 916 Spiderin viereen tänä keväänä. Voisi siinä isosti mieli murentua, kun noin laajalla teknisen etumatkan rintamalla rinkulauskoa kokeillaan :-D.
Spideria voi olla kyllä vaikea saada edes nopeahkosti irtoamaan viivalta vaikka tekisi mitä. Vaikka tehoa olisi joku 100-200 hepoa enemmän niin en usko että edes Q2 / Quaife auttaisi etupyöriä siirtämään sen maahan ilman turhaa sutimista.

Ehkä jäsen Tiige voi kommentoida Turbo GTV:n osalta?
Eihän se 916-pohjainen mihinkään viivalta irtoa vaikka olisi vähän tehoa ja torsen. Suutii herkästi ja kankea manuaaliaski. Kolmosella kun alkaa pitoa löytymään niin 80-120 väli menee sen verran liukkaasti että hinnat alkaen vispilällä voi olla tekemistä pysyä perässä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

artjojy kirjoitti:
01 Helmi 2022, 21:03
Itse toivoisin kovasti, että tällä foorumilla voitaisiin tulevaisuudessa keskustella sähköautosta nimeltään Alfa Romeo.
Yes. Ja toivottavasti se keskustelun kohde on hyvin "Alfaistettu" versio STLA Small, STLA Medium tai STLA Large EV alustasta. Akkuihin multi-air? ;)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
02 Helmi 2022, 10:31
artjojy kirjoitti:
01 Helmi 2022, 21:03
Itse toivoisin kovasti, että tällä foorumilla voitaisiin tulevaisuudessa keskustella sähköautosta nimeltään Alfa Romeo.
Yes. Ja toivottavasti se keskustelun kohde on hyvin "Alfaistettu" versio STLA Small, STLA Medium tai STLA Large EV alustasta. Akkuihin multi-air? ;)
Pboaah ... Liporikoistahan täällä sitten jutellaan... joten e-alfistit moikkaa toisiaan maantiellä nostamalla sormia pystyyn osoittamaan , montako patterisegmenttiä on jo takuuseen vaihdettu :oops:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu ja "penarin tapletti on tukevasti kojemuovissa kiinni, Alfassa se kiinnitys on rimpulan tuntuinen".
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
02 Helmi 2022, 14:40
FinPat kirjoitti:
02 Helmi 2022, 10:31
artjojy kirjoitti:
01 Helmi 2022, 21:03
Itse toivoisin kovasti, että tällä foorumilla voitaisiin tulevaisuudessa keskustella sähköautosta nimeltään Alfa Romeo.
Yes. Ja toivottavasti se keskustelun kohde on hyvin "Alfaistettu" versio STLA Small, STLA Medium tai STLA Large EV alustasta. Akkuihin multi-air? ;)
Pboaah ... Liporikoistahan täällä sitten jutellaan... joten e-alfistit moikkaa toisiaan maantiellä nostamalla sormia pystyyn osoittamaan , montako patterisegmenttiä on jo takuuseen vaihdettu :oops:
Ajattelin multi-airia lähinnä tehonlisäyksen enkä elinkaaren kannalta. Ja ehkä alustarakennettakin pääsevät edes vähän virittelemään. No, sitten sen näkee. Vuonna 2027. Tai jotain.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kävin näyttämässä hieman liian suurella tilannenopeudella seinäparkkiin laitettua Sitruunaa paikallisella Autoklinikalla. Tulee kuntoon muovien vaihdolla ja uudelleen sovituksella :-D.

Mutta koska paikka on myös Teslan valtuuttama kolarikorjaamo, niitä olikin siellä tooodella runsaasti työn alla. Äkkiseltään näytti, että lähes pelkästään keulahommia. Jos kiihtyvyyttä piisaakin kelillä kuin kelillä, lienee pysähtyvyys talvisäässä olevan samanlainen haaste kuin pajan toisella baijerilaisella suosikkimerkillä.
Ihan pätevän näköistä toimintaa, eikä näemmä Teslankaan korityöt mitään aivan mystistä ole.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
02 Helmi 2022, 16:38
Mutta koska paikka on myös Teslan valtuuttama kolarikorjaamo, niitä olikin siellä tooodella runsaasti työn alla. Äkkiseltään näytti, että lähes pelkästään keulahommia.
Ainakin Tesla 3 on old school kuskille ärsyttävä puskutraktori lumikelillä. Tulet kurviin, vispilä lähtee puskemaan, nostat jalkaa kaasulta, vispilä iskee regenit kehiin ja puskee lisää kunnes riti-rati-rallaa-skrunts-skrunts stability control jarruttelee lisää jotta saadaan vielä lisää puskemista... Prkl!

Kaasulla ajamisesta ilman drift modea ei ole tietoakaan.

En ihmettele jos näitä pökitään hankeen, puuhun, liikennemerkkiin tms. mitä nyt ulkokaarteen puolella onkaan.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
02 Helmi 2022, 16:38
Kävin näyttämässä hieman liian suurella tilannenopeudella seinäparkkiin laitettua Sitruunaa paikallisella Autoklinikalla. Tulee kuntoon muovien vaihdolla ja uudelleen sovituksella :-D.
Surunvalittelut seinäparkin johdosta ja samalla onnittelut että peli ei lähtenyt Sitruunoiden taivaaseen Kuusankoskelle kuten meidän pieni maasto-Sitruunamme.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Köh köh…

Kierrättää…
https://www.kuusakoski.com

Paikka Kouvolan kyljessä
https://visitkouvola.fi/fi/kuusankoski

Ei just muuta. :silly:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
02 Helmi 2022, 19:19
Cotzy kirjoitti:
02 Helmi 2022, 16:38
Kävin näyttämässä hieman liian suurella tilannenopeudella seinäparkkiin laitettua Sitruunaa paikallisella Autoklinikalla. Tulee kuntoon muovien vaihdolla ja uudelleen sovituksella :-D.
Surunvalittelut seinäparkin johdosta ja samalla onnittelut että peli ei lähtenyt Sitruunoiden taivaaseen Kuusankoskelle kuten meidän pieni maasto-Sitruunamme.
Kiitos. Kiiltävän jäinen pysäköintiruutu yllätti kuljettajan :?. Mutta Sitruunassa on onneksi dashcam, jolla voi yllättäviä tilanteita purkaa jälkikäteen ja vähän miettiä jatkossa vauhdin ottamista pois jo ennen seinäruutuun kääntämistä.
Selvitään toivottavasti muutamien mustien muoviosien hankkimisella Ranskasta ja uudella rekisterikilvellä. Värilliset muovit saadaan maalattua ja lokasuoja sovitettua paremmin takaisin paikalleen.
Onneksi ei tarvinnut vaihtaa sentään värillistä italianmuovia, sillä mustia ranskalaisiakin muovilärpäkkeitä saa jonkinaikaa odotella.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kunhan ei mee niinku äiteen miehen Lagunan kanssa aikoinaan. Kun sisälokaria oli 3kk odoteltu, ilmoitti tehdas ettei autossa ole tällaista osaa :mrgreen:. Marmori otti repaleisen muovin autosta irti, kuvasi sen ja ilmoitti että kyllä täältä tällanen on rikki ja uus tarvitaan, niin n. 1,5kk jälkeen osa saapui Suomeen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.


Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja seuraavassa kappaleessa:
InsideEV kirjoitti: According to the Norwegian Road Traffic Information Council (OFV), out of a total of 7,957 vehicles sold in the country last month, just 387 of them had either a diesel or a gasoline engine
Onhan tuo varsin sähköpainotteinen tulos, mutta vaatii kyllä erittäin poliittista matematiikkaa, että 181 > 387.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Katos, vois lukea muutakin kuin otsikot.

Takki naulasta ja kotio.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Ihan mielenkiintoinen pointti on se, että miten nämä lukuisat länsimaiset ja etenkin eurooppalaiset brändit selviävät tässä sähköautojen tulvassa, kun alkaa olemaan entistä vaikeampaa erottautua toisistaan. Etenkin tuo urheilullisuus puoli tulee olemaan haastavaa, kun saavat alkaa kilpailemaan kiinalaisten kanssa jotka jo onnistuneesti kopioineet tätä urheilullisuutta länsimaisilta valmistajilta. On rallipenkit ja ties mitä muita urheiluauto kliseitä, tehot alkaa olemaan superautojen luokkaa ja hinnat todella edullisia. Varmaan jotain halpis malleja tulee, mutta mitenhän esimerkiksi VAG:n kaikki merkit aikovat jatkossa erottautua toisistaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tässä voi olla kipuilua. Mutta itse olen jo suuresti kyllästynyt käyttövoimaan pohjautuviin auto-arvosteluihin. Oma näkemys on että laadun kokemuksessa, ajettavuudessa ja käytettävyydessä on jatkossakin sama hajonta kuin nykyisissä autoissa. Sitä kaventaa konsolidaatio sekä markkinatutkimuksien paine muokata lopputuotetta. Tämä tapahtuisi ilman käyttövoiman murrostakin.

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

molsky kirjoitti:
09 Helmi 2022, 22:17
mutta mitenhän esimerkiksi VAG:n kaikki merkit aikovat jatkossa erottautua toisistaan?
Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa, mutta onhan tälläkin hetkellä konsernin saman MEB -pohjalevyn jakavat automallit hyvinkin erilaisia keskenään.

Esimerkiksi ID4, Q4 e-tron, Enyaq, (ja ulkopuolelta Nissan Ariya) ovat jokainen hyvinkin omanlaisensa tuotos.

Viet nämä rivissä autoista tietämättömän eteen, niin ihmettelen jos kommentti on, etteivät oikein erotu toisistaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Onko noiden ajotuntumassa selviä eroja?

Itse en ole ajanut kuin ID.3:sta ja Enyaqia, ja Skoda tuntuu isommalta ja painavammalta niin kuin onkin, mutta muuten aika yhdestä puusta veistetyltä. Enyaq on kyllä hiljaisempi, sisustan materiaaleiltaan paljon fiksumpi ja käyttöliittymältään parempi kuin Volkkarin hermosaha. Siinä itse ajofiiliksessä taas ei minusta kummoista eroa ollut.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Metritavarana myytävissä autoissa kuten joku MB C/E tai BMW 3/5 -sarjalaisissa yleensä Nettiautohinta ≈ Autoscout24 hinta + verot + tuontikulut + 500€ joten ihmettelen metritavaraTeslojen hintaa Suomessa. 2021 Model 3 SR+ hintapyynnöt näyttävät olevan 47k€ - 48k€ luokassa kun taas Euroopassa 40k€ - 42k€ hintaluokassa on tarjontaa vaikka kuinka.

Ja uusi 2022 maksaisi hinnat alkaen mallina 49k€ Suomessa ja Saksassa 43k€.

Hetkellinen hinnoitteluanomalia? 2021 mallien hinnoittelu Suomessa perustuu uuden hintaan eikä EU-tuontihintaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Rasvis kirjoitti:
10 Helmi 2022, 09:22
^ Onko noiden ajotuntumassa selviä eroja?

Itse en ole ajanut kuin ID.3:sta ja Enyaqia, ja Skoda tuntuu isommalta ja painavammalta niin kuin onkin, mutta muuten aika yhdestä puusta veistetyltä. Enyaq on kyllä hiljaisempi, sisustan materiaaleiltaan paljon fiksumpi ja käyttöliittymältään parempi kuin Volkkarin hermosaha. Siinä itse ajofiiliksessä taas ei minusta kummoista eroa ollut.
Minulla on ollut epämieluisa kunnia ajaa erilaisia Volkswagen ryhmän moderneja kikottimia (know thy enemy). Viimeksi edellisellä viikolla uutta Möktaviaa. Toki suurin osa paarialuokan malleja / varustetasoja… Niissä on vaikea nähdä/kokea eroja riippumatta voimanlähteestä. Audissa kiiltäviä juttuja kabiinissa enemmän ja istuimissa sellasta silitettävää pintaa.
Erot lienevät enemmän konsernien välillä. Sisarmallien erot sitten nyansseja. Autoissa ei liene siis niin väliä mitä sisarta ajaa - toisin kuin ihmisissä. Siitä syntyisi oletettavasti melkoinen häsmäkkä.

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Rasvis kirjoitti:
10 Helmi 2022, 09:22
^ Onko noiden ajotuntumassa selviä eroja?

Itse en ole ajanut kuin ID.3:sta ja Enyaqia, ja Skoda tuntuu isommalta ja painavammalta niin kuin onkin, mutta muuten aika yhdestä puusta veistetyltä. Enyaq on kyllä hiljaisempi, sisustan materiaaleiltaan paljon fiksumpi ja käyttöliittymältään parempi kuin Volkkarin hermosaha. Siinä itse ajofiiliksessä taas ei minusta kummoista eroa ollut.
Ajotuntumassa ei näiden välillä ole varmasti isompia eroja - samaa peruspuuta.

Jokainen näistä on muotoilullisesti kuitenkin hyvinkin toisistaan erottuva, ja tätä toki hain omalla kommentilla.

Onhan tässä iso ero vaikka joihinkin aiempiin mallisarjoihin, joissa erot olivat lähinnä kosmeettisia.

vrt. 807, Ulysse, C8, Phedra tai Sharan, Galaxy, Alhambra.

Vastaa Viestiin