Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Gasket kirjoitti:
02 Maalis 2021, 10:51
Jännä kyllä kun tuo Ampera/Volt on ihan ilmeisen onnistunut kapine, niin tuo tyyppi on kokolailla kuollut markkinoilta.
Asiastahan en mitään tiedä, mutta arvailenpa silti.

Tuo voimalinja lienee monimutkaisuudessaan aika arvokas valmistaa. Kun akustojen €/kWh on vuosien varrella laskenut, muuhunkin kuin kaupunkiajoon sopivaa patteriautoa pystyy jo rakentamaan samaan rahaan kuin Volt/Amperaa. Lienee käynyt markkina kapoiseksi. Yhdellä pienehköllä sähkömoottorilla varustettu rinnakkaishybridi taas on oletettavasti sen verran halvempi tehdä että sillä on vielä edellytyksiä myydä.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Yllättävän monimutkainen tosiaan tuo voimalinja. Minäkin kuvittelin, että siellä olisi vain 1 kytkin ja kiinteä välityssuhde polttomoottorille. Kuten TM Hoda Jazzin tekniikkaa kuvaili (6. vaihdetta vastaava välitys maantiejoon, hitaammissa nopeuksissa ja kiihdytyksissä käytössä pelkästään "sähköinen" voimansiirto).

Ei tuo konsepti vielä aikansa elänyt ole. Akut ovat kalliita ja Teslaa lukuun ottamatta taitavat kaikki muut tehdä sähköautonsa tappiolla - suurempia tappioita eli sakkoja välttääkseen. Mutta näillä reunaehdoilla niitä tehdään vain sen verran kuin on pakko. Lisäksi voi kysyä, mitä järkeä raahata 500 kg akustoa mukana joka päivä, jos useimpina päivinä riittäisi 100 kg.

Suomessa odotetaan, että "sähköautoja" myytäisiin 2030 mennessä 700 000, mutta autoala on arvoinut täyssähköautojen osuudeksi vain 230 000. Loput 470 000 lataushybridejä (jotka tilastoissa lasketaan sähköautoiksi) ja sen päälle vielä toinen mokoma latauskelvotomia ja pelkän polttomoottorin varassa liikkuvia vehkeitä.

Useimmat hybridit kompastuvat siihen, että sähkömoottori on alitehoinen -> reippaammissa kiihdytyksissä pitää saada polttomoottori apuun -> tarvitaan se monimutkaisempi vaihteistokin ja polttomoottori pitää talvella lämmitellä ajokuntoon & pitää lämpimänä ajon aikana ja kun se nyt joka tapauksessa pitää käynnistellä, niin sitten voi ohjaamon lämmityksenkin laskea sen varaa...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
03 Maalis 2021, 06:51
Teslaa lukuun ottamatta taitavat kaikki muut tehdä sähköautonsa tappiolla
Teslan toisille autonvalmistajille myymät Carbon Creditit ovat mahdollistaneet voitollisuuden. Muun muassa FCA on ollut Teslan asiakas, pitäähän Hellcatin ja QV:n CO2 jotenkin kompensoida...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Sitten kun kiinalaiset sähköautot pääsevät/ haluavat tulla länsimarkkinoille niin
perussähköautojen hinnat halpenevat. Sama kehityskaari nähty elektroniikassa ja itselle
tutuissa droneissa. Muun muassa riisinviljely jo automatisoitu UAV- hyötykoneilla ensin Japanissa
ja nyt Kiinassa isossa mittakaavassa. Samaan aikaan kun meillä mietitään kumipyöräliikenteen
sähköistämistä niin Aasiassa tehdään isoja kokeita autonomisilla Taxi-droneilla... 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

FinPat kirjoitti:
03 Maalis 2021, 07:04
insinörtti kirjoitti:
03 Maalis 2021, 06:51
Teslaa lukuun ottamatta taitavat kaikki muut tehdä sähköautonsa tappiolla
Teslan toisille autonvalmistajille myymät Carbon Creditit ovat mahdollistaneet voitollisuuden. Muun muassa FCA on ollut Teslan asiakas, pitäähän Hellcatin ja QV:n CO2 jotenkin kompensoida...
jep Tesla ei olisi viime vuonna tehnyt voittoa ilman päästökauppaa- Onkohan Teslan kaikki vuosien saatossa saadut tuet maksettu takaisin? vai olikohan se ilmaista rahaa... "Tesla has made more money on Bitcoin this year than on selling cars and batteries"
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

GAC-ryhmä ilmoittaa, että sen grafeeniakulla varustettu Aion V aloittaa tuotannon syyskuussa 2021 GAC Group ilmoitti äskettäin "merkittävästä saavutuksesta akkutekniikassa". GAC ilmoitti saavuttaneensa läpimurron grafeenipohjaisella erittäin nopeasti lataavalla akullaan ja nyt siirtyneensä todellisen ajoneuvotestauksen vaiheeseen. Aion V, ensimmäinen akulla varustettu ajoneuvo, testataan talvella, ja se on alun perin suunniteltu massatuotantoon tämän vuoden syyskuussa. GAC: n mukaan saavutettuaan edullisen ja suuren mittakaavan grafeenituotannon se on myös tehnyt merkittäviä läpimurtoja käytön loppupään sovelluksessa. Tällä grafeenipohjaisella akulla on 6C nopea latausominaisuus yhdistettynä 600A: n suuritehoiseen laturiin, ja se voidaan ladata 80%: n kapasiteettiin 8 minuutissa. Akku on myös läpäissyt tiukimman turvatestin - akun kuvaustestin, jolla on korkein laatu ja luotettavuus. Tämän grafeenipohjaisen akkuteknologian tavoitteena on lyhentää latausaikaa merkittävästi sekä pidentää akun käyttöikää ratkaisemalla puhtaiden sähköajoneuvojen nykyiset "kipupisteet". Näyttää siltä, ​​että tämä akkutekniikka on tulossa laboratoriosta todelliseen tuotantoon Aion V: n kanssa, joka on ensimmäinen tällä grafeenipohjaisella akulla varustettu ajoneuvomalli, siirtymässä massatuotannon testausvaiheeseen.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Auto Bildissä kiinnostava koeajo M-B EQC sähköautosta. "Edullinen" Vierumäen reissu. Näyttää löytyvän jo kommentointia somessakin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Latausinfra ja latauksen hinnoittelu vielä etsivät uriaan. Hieman liioitellen kymmenen sovellusta puhelimeen ja viisi eri latausadapteria konttiin.

Tesla on tässä suhteessa näppärä että ovat ratkaisseet ongelmaa ihan itse. Kun lopettavat carbon credittien myynnin niin voivat tehdä sopimuksia muiden valmistajien kanssa Teslan latausverkoston käytöstä.







Tulikin mieleen dynaamisesta hinnoittelusta että latauslaite voisi nuuhkia paljonko kilometrejä on akussa jäljellä ja verrata sitä etäisyyteen lähimpään kilpailevaan latauspisteeseen. Sitten voisi esittää uhril.. eikun asiakkaalle hinnoittelun jossa ns. pakkotilanteessa kWh maksaa hieman enemmän kuin jos uhr... asiakas pääsisi kilpailijan tolppaan jäljellä olevalla akulla.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mitä ihmeen latausadapetereita? :lol:

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Autobild 03/2021 lehdessä taisi olla aika paha virhe mursun EQC käyttötestissä. Vaikka on tiedossa että sähköautoilu on kallista niin tossa on oltava virhe lataushinnoissa koska muuten sähköautoilla ei ajaisi kuin multimiljonäärit.

Lataus lähtiessä 48 min 22kwh = 39,20 € (puolitäydestä täyteen)
Vierumäelle ja takaisin piti tuolla 309 km rangella päästä.
Ajettu vierumäelle 128 km. Vierumäellä näytti 121 km eli oli syönyt toimintamatkaa 189 km 128 km matkalla
Seuraavana aamuna näytti 79 km, eli yöllä oli hävinnyt itsekseen 42 km
Takaisinpäin. Karismassa jäljellä 28 km. Matkaa karsimaan on 21 km joten oli syönyt 21 km matkalla 51 km
lataus tyhjästä täyteen karismassa 1 h 40 min. 70,9 kwh = 90,80 eur. Taas toimintamatka 304 km

eli käytännössä tuolla hinnalla 150 km maksaa 91 €.
vastaava bensavehje 91€:lla saisi 59,5 l. 6 l / 100 km bensa-autolla ajaisi 1000 km

1000 km (bensa) vs 150 km (sähköauto)

Mutta lataushinnassa siis joku pahasti pielessä. K-latausasemalla latauksen minuuttihinta on 0,2 € joten esim. 48 m lataus pitäisi maksaa vain 9,6 €.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Lataushinta julkisiin asemiin ihan linjassa. Viimekuussa ei ollut pihatolppaa ja jaksoin hybridiä tolpan nokassa pari kertaa kaupan pihassa roikottaa. Turhaa, koska ei sieltä järkevää määrää ulos saanut - ja kallistakin savutettuun rangeen verraten. Kotitolppa on pakollinen varuste, jos aiotaan sähköllä liikkua. Kts kuva.
helmikuun julkiset lataukset.jpg
helmikuun julkiset lataukset.jpg (40.56 KiB) Katsottu 4825 kertaa

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

lerppu kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:52
^Lataushinta julkisiin asemiin ihan linjassa. Viimekuussa ei ollut pihatolppaa ja jaksoin hybridiä tolpan nokassa pari kertaa kaupan pihassa roikottaa. Turhaa, koska ei sieltä järkevää määrää ulos saanut - ja kallistakin savutettuun rangeen verraten. Kotitolppa on pakollinen varuste, jos aiotaan sähköllä liikkua. Kts kuva.helmikuun julkiset lataukset.jpg
Roaming-hinnat ei oo vertailukelpoisia. Eikä plugaria ole millään tavalla kannattavaa ladata minuuttihintaisessa laturissa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jos autoilu vaatii moista korkean erottelukyvyn harrastamista, homma ei pelaa. Mulla ehti olla plugari 6 vkoa ennen kotitolppaa - ja sinä aikana kävi kivuliaan selväksi, että ei perkele. Maailma aukeni ihan eritavalla kun sai kotitolpan. Kun voi himassa ladata - suosittelen. Jos ei voi, niin vakava varoitus pysyä etäällä näistä vekottimista. Auto on erinomainen ja ihan valmis tuote. Kotimainen infra ei vain kulkupeliä tue - paitsi jos on oma juottokaukalo sähkölle ja bensatankki autossa niitä pidempiä siivuja varten.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ei siinä sen kummempaa, kuin yksinkertainen matikka ja auton tekniset kyvykkyydet. Lataus kotona tai työpaikalla on kyllä lähes edellytys, että käyttö olisi järkevää ja mielekästä etenkin plugarilla.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Ihan metka Pösö osui silmiin: 508 PSE. Näemmä myös Iltahöpö on tämän koeajanut.

Tosin sähkörange ei ole kummoinen, mutta pääsisi sillä kauppaan. Noin muuten perus-508 mielestäni kärsii pahasti voimalinjavaihtoehdoista. Perinteiset koneet on pieniä ja normihybridi ihan pöljä. Kovin ranskalaista..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

JanV kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:39
Autobild 03/2021 lehdessä taisi olla aika paha virhe mursun EQC käyttötestissä. Vaikka on tiedossa että sähköautoilu on kallista niin tossa on oltava virhe lataushinnoissa koska muuten sähköautoilla ei ajaisi kuin multimiljonäärit.
Mersun EQC taitaa hinnaltaan jäädä alle 100 k€. Lataushinnathan on siihen nähden ihan edullisia. Toisaalta pakkasella pitää varmaan olla polttomoottori agregaatti mukana, niin kuin jotain Teslan kuvia huumorilla on ollut esilläkin. Olisiko tuo agregaatti bisnes nouseva trendi :-D

Raaseri
Viestit: 35
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Toi uuden auton ostamisen yhtälö on taloudellisesti kokonaisuuteen itselleni kovin monimutkainen. Tein joitain vuosia sitten päätöksen etten enää ostaisi uutta autoa, ne ensimmäiset vuodet on vaan niin kivuliaan kalliita pääomatappioltaan. Tämä oman mielenkiinnon kohteissa johtuu eniten autoveron mukanaan tuoma roima hinnan pudotus. Näyttää se nytkin olevan silti aika sama, jos ostat uuden varustellun Suberbin, hinta tippuu alle puoleen neljässä vuodessa. 50k Skodassa 6,5k/vuosi. Sadan tonnin Mersussa se on 13k.

Jos Skodalla ajaa nykyhinnoilla 20tkm vuosi, vaatii se omistusaikana 4v karkeesti 7200€ edestä esihistoriallista ilolientä kuuden litran kulutuksella. Reipas isokoneinen verrokkimersu 10litralla 12000€ polttoaineisiin. Lähes tuplakulutus on pieni lisäkulu pääomatappioon verrattuna.

Hybrideissä on omaan ajoon silti vielä liika paljon kompromisseja ja latausinfran puuttuminen työpaikalta tarkoittaisi että valtaosa matkasta mentäisiin fossiililla.

Mutta täyssähkikset muuttaa tuota. Ja kun niillä nyt alkaa talvellakin pääsemään ne tarvittavat mummola, loma- ja mökkireissut +300km suuntaansa ilman reitin ja aikataulun suurempaa muuntamista niin miksei. Autoveron lähes täydellinen puuttuminen ja sitä kautta pääomatappion keventyminen toisivat todellisia säästöjä, polttoainekulu mahdollisesti bonuksena.

Tuollaisen takaveto Taycanin saa tonnin kk-erällä jos pikkusenkin on laittaa käsirahaa sisään. Ja jos sen arvo ei droppaakaan tuota puolta aiempiin esimerkkeihin, niin kyllähän periaatteessa täällä iso osa nykyisistä vitosbemun, aakutosen tai eemelin ostajista on taloudellisesti ihan Taycanissa kiinni. Se mitään miljonääriä tarvi, komeesti mahtuu jo kotimaisen keskiluokkalaisen budjettiin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^heh , piti oikein googlata mikä ihmeen Taycan... jaa että Possu.

Hmmm... keskiluokkaa juu jos on sinkku tai sinkkupari , asunto maksettu ja ei juuri muita ( kalliita :wink: ) harrastuksia.

Mulle ei kyllä kolahda ePorsche juurikaan, kyllä se pitää olla se URporsche - eli 356 Spider mielellään,
( saa tehtyä myös itse rakennussarjasta VW Käfer t1:n lyhennetylle pohjalevylle). 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Raaseri
Viestit: 35
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

No noi kaikki esimerkkejä. Mäkään en suostu vihreällä kuikalla ajamaan. Kerran jouduin nöyrtymään kun en Berliinissä autovuokraamossa vaan onnistunut riitelemään itselleni Skodaa parempaa autoa. Dacian otin kerran riitelemättä, mutta siinä olikin sitten oma hupaisa tarinansa...

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

https://www.is.fi/autot/art-2000007854595.html

Vanha koulukaveri päässyt oikein lehteen. Varmasti kyllä pätevä hommassaan ja luulisi noilla touhuilla olevan tulevaisuutta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja legza »

jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:54
^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.
kyllä ne katoaa pakkasessa itsekseen, akustoa joutuu lämmittämään vaikka auto seisoo.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

legza kirjoitti:
13 Maalis 2021, 01:28
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:54
^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.
kyllä ne katoaa pakkasessa itsekseen, akustoa joutuu lämmittämään vaikka auto seisoo.
Ihan mielenkiinnosta, mikä auto tekee seisoessaan näin ilman mitään ajastettuja lähtöaikoja ja ilman kytkemistä latauslaitteeseen?

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja legza »

jkk kirjoitti:
13 Maalis 2021, 20:16
legza kirjoitti:
13 Maalis 2021, 01:28
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:54
^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.
kyllä ne katoaa pakkasessa itsekseen, akustoa joutuu lämmittämään vaikka auto seisoo.
Ihan mielenkiinnosta, mikä auto tekee seisoessaan näin ilman mitään ajastettuja lähtöaikoja ja ilman kytkemistä latauslaitteeseen?
Oli multa ehkä vähän turhan provosoiva lause. Mutta juurikin jossei pääse laittaamaan töpseliin ja koko auto pääsee jäähtymään, niin rangea katoaa suhteessa _paljon_ enemmän kun polttomoottori autossa. Eipä ne seistessään taida merkittävästi akkua kuluttaa.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Oli miten oli mutta ei ne kuitenkaan sinne palautunut vaikka auto lämpesi joten voidaan puhua että ne hävisivät.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kuva

Ajoivat rallicrossitreenejä. Atlas Copco power :silly:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti:
15 Maalis 2021, 15:08
Ajoivat rallicrossitreenejä. Atlas Copco power :silly:
Toivottavasti Atlas Copco käy biodieselillä...

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Keltainen Atlas copcon taikalaatikko muuttaa löpöä zero emission energiaksi.
Sama konsepti taitaa toimia myös globaalilla skaalalla katsottuna :mrgreen:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
15 Maalis 2021, 17:02
^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus
Hmm... mielenkiintoinen konsepti. Muutaman ihmettely aiheen suhteen:

1) Voiko sähköautoa ajaa ja ladata yhtäaikaa?
2) Mitähän lainsäädäntö mahtaisi sanoa tällaisen REX:in käyttöön ajossa?
3) Saisiko Atlas Copcossa käyttää dieseliä furfuraanilla?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
16 Maalis 2021, 09:06
insinörtti kirjoitti:
15 Maalis 2021, 17:02
^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus
Hmm... mielenkiintoinen konsepti. Muutaman ihmettely aiheen suhteen:

1) Voiko sähköautoa ajaa ja ladata yhtäaikaa?
2) Mitähän lainsäädäntö mahtaisi sanoa tällaisen REX:in käyttöön ajossa?
3) Saisiko Atlas Copcossa käyttää dieseliä furfuraanilla?
Ykköseen, tuskin. Muuten puolet uuvvateista painelis menemään latausasema perässään tai auton latausportti johtoineen jäisi latausasemalle.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Onhan noissa sähkökilpa-autoissa se, että millä radalla on infra joka tukee sitä että erällinen kilpureita lyödään roikan nokkaan vedon jälkeen. Noihin kun ei liikoja akkuja varmastikaan laiteta ja toisaalta pitää olla seuraavaan erään täysi reuhu.

Genuahan voi ajaa pööllä. Tosin verkkosähkö on reilusti halvempaa, mutta entäs jos lataussähkö ei olisikaan saman hintaista mitä verkkosähkö.. Ei kuitenkaan tuo genusähkö ihan hirveästi kalliimpaa ole mitä seinästä tuleva. Joku farmari taisi tässä lähellä joskus puhua, että olisi luokkaa 30 c/kWh. Tosin en tiedä tarkasti miten tuo oli laskettu.

Jos nopeasti laskee, että nafta on 11,8 kWh/kg ja joku 0,85 kg/l. Hyvittäin siis 10 kWh/l. Olisiko genun hyötysuhde joku 45 % jos laskee moottorille 50 % ja genulle 90 %. Noin saa siis 4,5 kWh/l ulos ja näyttäisi olevan 0,975 e/l tällä hetkellä. Noin saisi about 22 c/kWh. Ei paha jos vielä saa pöön vähennettyä veroissa. Tuosta ainakin itse äkkiä mietin että tuo genulataus ei välttämättä ole ihan huono idea ja moisen voi aika moni muukin keksiä jos sähkökamppeet reilusti lisääntyy. Äkkiä alkaa moisia latauspisteitä nousta maatilojen kupeeseen ja latausverkko laajenee siten myös syrjäseuduille :wink:

Ei mitään hajua mitä sähköauton lataaminen noin yleensä maksaa, mutta tuosta voisi takaperin äkkiä laskea millaisen TMA:n genulle saisi jos myy latausta vaikka 60 c/kWh. Toki käyttöaste vaikuttaisi aika reilusti, mutta jos miettii vaikka kisaviikonloppua niin kyllä tuossa tilin tehnee.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sattaa ePöristelyssä olla sellainenkin skenaario silmillä, että varikolla on puskuriakut, joita ladataan rauhallisemmin ja joista tömäytetään autoihin isolla virralla stinttienergiat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
16 Maalis 2021, 09:17
FinPat kirjoitti:
16 Maalis 2021, 09:06
insinörtti kirjoitti:
15 Maalis 2021, 17:02
^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus
Hmm... mielenkiintoinen konsepti. Muutaman ihmettely aiheen suhteen:

1) Voiko sähköautoa ajaa ja ladata yhtäaikaa?
2) Mitähän lainsäädäntö mahtaisi sanoa tällaisen REX:in käyttöön ajossa?
3) Saisiko Atlas Copcossa käyttää dieseliä furfuraanilla?
Ykköseen, tuskin. Muuten puolet uuvvateista painelis menemään latausasema perässään tai auton latausportti johtoineen jäisi latausasemalle.
Tuossa siis hypoteesinä että sähköauton kuljettajat tyhmempiä kuin ICE kuljettajat?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Pikemminkin niin, että ICE:stä opittu että noin voi käydä ja sähkärissä se on helppo estää, joten estetään.

Ja ohan siinä käytössä pieni ero, että pörinäpömpeliä ei jätetä roikkumaan siihen letkuun kun painutaan itte kauppaan vaan roikutaan siinä kahvassa kiinni.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea pääsi jyvälle, Finpatilla meni vähän ohi :mrgreen:

Joillekin yksilöille jo se defa-piuha aiheuttaa haasteita.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jkk kirjoitti:
16 Maalis 2021, 12:15
Polforea pääsi jyvälle, Finpatilla meni vähän ohi :mrgreen:

Joillekin yksilöille jo se defa-piuha aiheuttaa haasteita.
Käsi nousee täältä. Pari kertaa lähdin Alfallakin (156) lämmityspiuha kiinni ajamaan... :roll:
Sähkärillä tuo moka lienee anturitekniikalla ja softalla estettävissä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
16 Maalis 2021, 12:15
Polforea pääsi jyvälle, Finpatilla meni vähän ohi :mrgreen:
Come on, väitän pokkana että reippaasti alle 50% ICE kuljettajista on koskaan lähtenyt liikkeelle polttoaineen täyttöletku kiinni autossa. :-D

Toki eliniän aikana sähköautoa ladataan useammin kuin ICE vehjettä tankataan mutta kuitenkin.

Joo, eli pitää keksiä sopiva softa patch jotta REX vankkurilla pääsee kulkemaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mutta kuinka suuri osa eKuskeista on uuwatteja? ;)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

FinPat kirjoitti:
16 Maalis 2021, 12:39
Come on, väitän pokkana että reippaasti alle 50% ICE kuljettajista on koskaan lähtenyt liikkeelle polttoaineen täyttöletku kiinni autossa. :-D
Olisiko syynä moiseen se, että tankkauspistooleista poistettiin "liipasimen" lukitusmahdollisuus jo ihan muutama vuosikymmen sitten.

BTW joillekin kaasuntankkausasemille on lisätty keltainen varoitusvilkku, joka tuikuttaa tankkauksen päättymisen jälkeen. Ohjekylttien mukaan muistuttaen siitä, että pitäisi vetää letkut irti ennen liikkeellelähtöä. Turuus tämän ensimmäisen kerran näin, mutta njettiteitojen mukaan hajamielisiä on oltu muuallakin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
17 Maalis 2021, 08:53
Olisiko syynä moiseen se, että tankkauspistooleista poistettiin "liipasimen" lukitusmahdollisuus jo ihan muutama vuosikymmen sitten.
Nyt pitää vetää USA kortti viimeisenä oljenkortena!

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Yksi kikkahan on laittaa tankin korkki pistoolin kahvan ja liipaisimen väliin :silly:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

FinPat kirjoitti:
17 Maalis 2021, 08:56
Nyt pitää vetää USA kortti viimeisenä oljenkortena!
Ei huono ajoitus. Suomalaiset lentokoneenkuljettajat pääsivät eilen näkemään, miten USA:n lentävältä tankkausasemalta lähti letku irti. :-D
Edit: eiku tapahtuikin jo tiistaina.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Huoltovarmuuskeskus on vähän huolissaan kriisioloissa toimivien liikennevälineiden saatavuudesta:
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
18 Maalis 2021, 15:14
Huoltovarmuuskeskus on vähän huolissaan kriisioloissa toimivien liikennevälineiden saatavuudesta:
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html
MuseoJeepit huoltovarmuuskeskuksen listoille!

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vihdoin saatu volkkarilta ID3:sen 2.1 päivitys. Omalla kohdalla auto on palvellut käytännössä hyvin ja suuremmilta ongelmilta vältytty. Suurin lisä-arvo tämän päivityksen myötä itselle on puuttuvien ominaisuuksien lisäys nyt päivitysten myötä. Auto noudettu pestynä ja ladattuna ja pelkääjän paikalla odotti konvehtirasia.
Liitteet
A354566E-42D7-4F04-AF6A-74D15B7CDD4F.jpeg
A354566E-42D7-4F04-AF6A-74D15B7CDD4F.jpeg (66.98 KiB) Katsottu 3899 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

:-D Rexiä kuskille jos range.... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:
19 Maalis 2021, 09:15
Vihdoin saatu volkkarilta ID3:sen 2.1 päivitys. Omalla kohdalla auto on palvellut käytännössä hyvin ja suuremmilta ongelmilta vältytty. Suurin lisä-arvo tämän päivityksen myötä itselle on puuttuvien ominaisuuksien lisäys nyt päivitysten myötä.
Mitä kaikkea (merkittävää) sieltä puuttui ja nyt saapui?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

jkk kirjoitti:
19 Maalis 2021, 09:15
Auto noudettu pestynä ja ladattuna ja pelkääjän paikalla odotti konvehtirasia.
Markkinointiosasto raapinu päätään, että mitä töpseleiden lahjukseksi. Ennen oli litra öljyä, mutta sille ei ole enää reikää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin