Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Saakohan italohuollossa edelleenkin penkille ja rattiin rasvatahrat, kuten vanhoina hyvinä aikoina?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea kirjoitti:
19 Maalis 2021, 14:16
jkk kirjoitti:
19 Maalis 2021, 09:15
Vihdoin saatu volkkarilta ID3:sen 2.1 päivitys. Omalla kohdalla auto on palvellut käytännössä hyvin ja suuremmilta ongelmilta vältytty. Suurin lisä-arvo tämän päivityksen myötä itselle on puuttuvien ominaisuuksien lisäys nyt päivitysten myötä.
Mitä kaikkea (merkittävää) sieltä puuttui ja nyt saapui?
Langaton carplay, ajastetut lähtöajat, lasien, cabiinin, peilien, penkkien ja peilien etäohjaus ja lämmitys akkuvirralla, car2x-päivitykset, wlan/ hotspot, ilmeisesti OTA-päivitykset.

E: niin ja 12v akun lataaminen ajoakusta. En ole vielä hirveästi kerennyt perehtymään muihin muutoksiin.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

En ollut itse tätä aiemmin nähnyt, jos on aikaa kannattaa katsoa, kuinka puhdasta on puhdas energia...


https://areena.yle.fi/1-50482461?utm_me ... -ios-share

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Minulla on ladattava Toyota Prius , olen laskenut noin arvoilla kun sähkön hinta on 0,15 € /kWh, niib sähköllä ajettu 100 km talviajossa maksaa n. 4 €, kulutus 26,6 kWh/ 100 km.
Bensiinillä pelkästään kulutus vaihtelee, mutta usein 3,6 L/100 km maksaa noin 5,75 €/100 km.
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin bensiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
Viimeksi muokannut Rema, 20 Maalis 2021, 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Suomalainen akunkehittelijä Broadbit batteries kehittelee Na akkua, eli vähemmän saastuttavaa akkua ja halvempaa.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Rema kirjoitti:
20 Maalis 2021, 08:18
Minulla on ladattava Toyota Prius , olen laskenut noin arvoilla kun sähkön hinta on 0,15 € /kWh, niib sähköllä ajettu 100 km talviajossa maksaa n. 4 €, kulutus 26,6 kWh/ 100 km.
Bensiinillä pelkästään kulutus vaihtelee, mutta usein 3,6 L/100 km maksaa noin 5,75 €/100 km.
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin benssiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
:-D
Uä-ilmankostuttimet eivät sovi ilman kostuttamiseen kotona, mutta jos sellaisen on vahingossa ostanut, niin sen voisi viritellä vastaavaksi laitteeksi autoonsa ja nauttia puolittuneesta kulutuksesta.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tykkään, että tuo Xtreme menee 11:een :lol:
VMP

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Kuullostaa tuo aquatune enemmän huuhaalta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rema kirjoitti:
20 Maalis 2021, 08:18
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin bensiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
Kun olet tätä joskus ennenkin kehunut, niin joko sinulla on omakohtaista kokemusta toiminnasta, tuloksista ja käytettävyydestä (esim. vesitankkia pitänee täytellä) ja missä autossa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mä olin siinä kuvitelmassa että toi laitettiin vitsinä. Ei kai oikeasti kukaan nyt edes johonkin priukseen tollasta laittaisi. Noihan on kisa-autojen juttuja.

Edit. esim Aem:hän on myynyt noita jo 20 vuotta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eihän tuota lie mikään fysiikka tue. Kilpa-autoilussakin idea on jotain ihan muuta kuin saada köröttelykulutuksesta puolet pois, eikä ole sikäli verrannollinen.

Sama kirjoittaja vaan on hypettänyt noita ennenkin, niin kehtaan kysyä myös kokemuspohjaa. Oletan, että sellaista ei ole, mutta olen valmis yllättymään jos moista onkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Grendel
Viestit: 595
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Piti oikein katsoa mistä kyse. Oikein huvittavaa.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Kyllä olen kokeillut Stanley Meyer Cell, joka tuotti ainoastaan 1,5 L/min HHO kaasua. kulutus pieneni Saab 93 :lla 6,2 -> 5,5 L/100 km, eli 0,7 L/100 km
Aquatune Xtreme nelisylinteriselle autolle tuottaa 12,5 L/min HHO kaasua, siinä on 5 generaattoria. Olen laskenut että 12,5 L/min HHO kaasua antaa 2,25 kW:n tehon kun se poltetaan, joka on pieni teho, mutta kun HHO on palotapahtumassa, niin moottorin hyötyshde paranee ja bensiinin kulutus puolittu Generaatoreita voi lisätä jolloin jopa bensiinin kulutus laskee 80 %
Aquatunen HHO generaattorien COP on 25
Katsokaa netistä kuluttaja kokemuksia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Rema kirjoitti:
20 Maalis 2021, 20:38
Katsokaa netistä kuluttaja kokemuksia.
Firman kotisivuilla kaikki ylistää maasta taivaaseen ja Googlettelulla kaikki sanoo, että on huijausta. Jännä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites ne siviilikäytössä olevat plasmasytytystulppapuolaviritykset? Eikös niidenkin pitänyt vähentää kulutusta vaikka kuinka paljon?
Luulisi, että tämäkin hallitus niitä pakkomyisi kaikille, jos sillä kerta päästöt saataisiin kuriin....

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Herman P Anderson ajoi vedellä 30000 mailia. Tarvitsisin tiimin ja rahaa, niin voisin toteuttaa saman kuin Herman toteutti. Mutta jos saadaan kylmäfuusiota, niin se aiheuttaa säteilyä, joka on otettava huomioon. Paras vaihtoehto on HHO jota poltettessa ei tule CO2 eikä NO2 eikä säteilyä
Nyt oma tarve on pienempi, kun sähköllä pääsen talvella n. 30 km ja kesällä n. 50 km. Kun sähkö on käytetty hybridillä 3- 5 L/100 km
Toteutin myös taloyhtiöön aurinko/ ilma kattokierto lämpöpumppu systeemin, jolla saadaan aurinkoenergiaa+ ilma energiaa, ilmaenergiaa n. 4/5 ja aurinkoenergiaa n. 1/5. Systeemi antaa energiaa n. -15 C-asteeseen.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lähinnä ihmetyttää, miksi suuret autovalmistajat ei ole jo ottaaneet käyttöön noita aquatuneja tai vastaavia, vaan käyttävät miljardeja tutkimustyöhön saadakseen pienempiä kulutussäästöjä aikaiseksi. :roll:

Hieman kaipailisi myös fysiikan kaavoja siihen, miten Hermanni ajelee 3000 mailia pelkästään vedestä saatavalla energialla. Sähköllähän se vety siitä irrotetaan, mutta prosessi vie energiaa sen mitä vedyn poltosta saadaan + häviöt päälle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mutt kirjoitti:
22 Maalis 2021, 13:03
Lähinnä ihmetyttää, miksi suuret autovalmistajat ei ole jo ottaaneet käyttöön noita aquatuneja tai vastaavia, vaan käyttävät miljardeja tutkimustyöhön saadakseen pienempiä kulutussäästöjä aikaiseksi. :roll:
Ne ei ole vielä löytäneet aquatunen nettisivuja ja youtube-videoita :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Rema kirjoitti:
21 Maalis 2021, 07:39
Mutta jos saadaan kylmäfuusiota, niin se aiheuttaa säteilyä, joka on otettava huomioon.
WAU!! Jos saadaan aikaan ydinfuusio niin mitään muuta ei tarvitsekaan ottaa huomioon! Nobelia pokkaaman vaan. Melkoista! Miten en tiedä tästä, vaikka työni puolesta pitäisi tietää vaikka mitä. Huh, nyt menee oppikirjat ja KAIKKI uusiksi. Hitsinpimpula. Tämä on yksi merkittävimmistä - ellei merkittävin - uutinen ihmiskunnan historiassa.

Pyydän anteeksi OT:tä, tällä ei ole enää mitään tekemistä sähköautojen tai lataushybridien tai todellisuuden kanssa.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Herman P Anderson oli NASA :n palveluksessa, hän ei saanut myydä patentteja, mutta sai ajaa kylmäfuusiotekniikalla. Kylmäfuusio on aina vedyn H yhtyminen johonkin toiseen aineeseen. Plasma sytytyksellä saadaan pienelle alueelle tavittava lämpö. jolloin vety H yhtyy ilmanaineosiin.
Stanley Meyer: lla oli osa HHO ja osa kylmäfuusio
Kun Stanley Meyer:n HHO laitteisto tuotti vain n.6 L/min jonka antama teho on n. 1,08 kW, niin loppu tarvittava teho tuli kylmäfuusiosta.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.

https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
22 Maalis 2021, 16:25
WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.

https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
Ei näy kuin tilaajille ,..
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
22 Maalis 2021, 17:07
FinPat kirjoitti:
22 Maalis 2021, 16:25
WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.

https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
Ei näy kuin tilaajille ,..
Testasin nyt että näkyy myös rekisteröityneille käyttäjille ilman tilausta.

WSJ:llä on tasaisesti myös hyviä kampanjatarjouksia ja mielestäni OK tason juttuja jos aihealueet vain kiinnostavat.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun selasin toteutuneita autoveroja niin huomasin että sähköautojen osalta näköjään verot ovat pudonneet matkan varrella.

2015 5.0%
2016 4.4%
2017 3.8%
2018
2019 2.7%
2020 2.7%

Enpä tiennyt.

Anyway, jos Tesla 3 käy kaupaksi nettiauton pyynneillä niin näitähän kannattaisia roudata Saksasta Suomeen. Long Range Dual Motor aidon Suomi standrd range RWD:n hinnalla. Ainakin niin kauan kuin Saksan ostotuet eivät estä vientiä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ootko ajanut Teslaa?

Oman ajokokemuksen perusteella Teslaa ei pidä roudata himaan vaikka kauppa olisi naapurissa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
24 Maalis 2021, 16:10
^Ootko ajanut Teslaa?

Oman ajokokemuksen perusteella Teslaa ei pidä roudata himaan vaikka kauppa olisi naapurissa.
S3X malleja on tullut kokeiltua. 2019 mallinen 3 piti kovaa mekkalaa maantiellä, 2016 S oli parempi ja X paras.

Taycania pitää käydä koittamassa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Polforea kirjoitti:
16 Maalis 2021, 11:33
^Pikemminkin niin, että ICE:stä opittu että noin voi käydä ja sähkärissä se on helppo estää, joten estetään.

Ja ohan siinä käytössä pieni ero, että pörinäpömpeliä ei jätetä roikkumaan siihen letkuun kun painutaan itte kauppaan vaan roikutaan siinä kahvassa kiinni.
Palaampa tähän aiheeseen.

Saattaa myös olla ajamiseen ja lataamiseen ihan eri parametrit ja turvarajat, minkä takia ei voi samaan aikaan (tehokkaasti) ladata ja purkaa akkua. Ei nyt sähköautossa, mutta samat kennot sisältävässä akustossa töissä on muun muassa noiden turvarajojen takia miksi ei voi samaan aikaan ottaa akusta virtaa kun sitä ladataan. Latauksessa turvarajat esim. maksimivirralle ymmärtääkseni paljon alhaisemmat. (En enää muista tarkkaan mitä koodin tuohon akun, sen latauksen ja purkaamisen hallintaan koodin kirjoittanut kertoi syyksi.)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Enään ei tarvitse latauspiuhoja miettiä :mrgreen:

https://youtu.be/0k1tbf8muMc

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

https://www.ford.com/suvs/mach-e/

Huomatkaa hinnoittelu ja mikä on hinta Suomessa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 10:45
^mitä ihmeen latausadapetereita? :lol:
Niitä piuhoja joissa lukee Schuko, Type 2, Chademo, CSS, ja niin edelleen. Siten tarvitaan vielä n+1 sovellusta puhelimeen.

Näin (early) adapterit ovat minulle kertoneet.

Maailma ei ole ihan valmis näiltä osin.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rema kirjoitti:
27 Maalis 2021, 07:50
https://www.ford.com/suvs/mach-e/

Huomatkaa hinnoittelu ja mikä on hinta Suomessa.
Jenkkilässä ei ole ALV:ia vaan State Tax + mahdollisesti muita paikallisia maksuja. vaihteluväli jotain luokkaa 0% - 10%. Joka tapauksessa reilusti alle 24%.

Ja kaikesta virkavalehtelijoiden bullshitista huolimatta ovathan autojen verottomat hinnat isommilla markkinoilla Suomea alhaisemmat.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
29 Maalis 2021, 21:24
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 10:45
^mitä ihmeen latausadapetereita? :lol:
Niitä piuhoja joissa lukee Schuko, Type 2, Chademo, CSS, ja niin edelleen. Siten tarvitaan vielä n+1 sovellusta puhelimeen.

Näin (early) adapterit ovat minulle kertoneet.

Maailma ei ole ihan valmis näiltä osin.
Pöh, ei tämä noin hankalaa ole. Chademo ja ccs-kaapelit on latauslaitteissa kiinteästi. Autossa kulkee yks tai kaks piuhaa.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Prius meni sähköllä 42 km, kun ilmanlämpö oli noin 7 C-ast. täydellä latauksella , talvirenkailla, nopeus rajoitusten mikaan Anjala-Kotka-Anjala
Kun akku on tyhjä kulutus usein 3,5 L/100 km.
Olen nähnyt kuvia Priuksesta, jossa on aurinkosähköpanelien pinta-alaa lisätty, onko tuleva myyntimalli ?
Jos kulutusta kun akku on tyhjä saisi vielä pienennettyä, niin olisi yhtä edullista ajaa sähköllä tai besiinillä, nyt ero ei ole kovin suuri, nykyisillä sähkön ja bensiinin hinnoilla.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^olisiko vaan helpompi ja järkevämpi ratkasu hankkia sellainen auto, joka toimii paremmin omaan tarpeeseen?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rema kirjoitti:
03 Huhti 2021, 08:21
Prius meni sähköllä 42 km, kun ilmanlämpö oli noin 7 C-ast. täydellä latauksella , talvirenkailla, nopeus rajoitusten mikaan Anjala-Kotka-Anjala
Kun akku on tyhjä kulutus usein 3,5 L/100 km.
Olen nähnyt kuvia Priuksesta, jossa on aurinkosähköpanelien pinta-alaa lisätty, onko tuleva myyntimalli ?
Jos kulutusta kun akku on tyhjä saisi vielä pienennettyä, niin olisi yhtä edullista ajaa sähköllä tai besiinillä, nyt ero ei ole kovin suuri, nykyisillä sähkön ja bensiinin hinnoilla.
Nuohan on ihan hyvät lukemat, jos tuo 40km riittää jokapäiväisiin pikku ajoihin.
Phev- Priusta myös itse katsellut vm. 17 tai uudempi, kun vaimollakin
tuo riittäisi hyvin työmatkoihin. Ja tuo matka-ajon n. 4 -4,5 litraa sadalle ei paha
sekään. Vaimo vaan ei tykkää Priuksen ulkonäöstä, no ei se Alfa ole designiltaan.

Malli Solar ollut jo myynnissä, olikohan nettiautossakin jo yksi yksilö tarjolla.
Lähinnä ilmastoinnin energiankulutuksen tuolla paneelien tuotolla saanee kuitattua,
mutta olisihan se ihan Cool esim. verrattuna mustaksi teippaukseen. :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos vertaa Pirus vs Pirus phev niin omilla ajoillani en saisi koskaan phevin kalliimpaa hankintahintaa säästettyä sähköilemällä.
VMP

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Oma Prius plug in solar vm. 2019 ( ostin viime marraskuussa )on ruotsin tuontia ja maksoi 29000 € ja kun uuden hinta oli n. 43000 € , niin tein kaupat.
Auto ei ole minunkaanmielestä kaunis, mutta menettelee. Ajoominaisuudet eivät ole Alfa 159 verrattuna hyvät. Talous ja toimintavarmuus ovat hyvät, esim. aukaisin konepellin n. 5 kk käytön jälkeen, lisäsin ensimmäisen kerran tuulilasin pesu nestettä. Auto on 4 paikkainen, meille riittää.
Latautuu n. 3,5 h pistorasiasta täyteen latukseen.
autotalli.com on 6 käytettyä Prius plug in myynnissä

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Mercedes Benz A 250 e aut plug in hinta 39000 € on halvempi kuin Prius plug in mallin.MB A 250 e:ssä on isompi akku ja kun se menee yhtäpienellä sähkönkulutuksella kuin Prius, niin sen kulkema matka on sähköllä merkittävästi pitempi kuin Priuksella.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Onkohan polttokennoautot tulossa ihan vakavissaan pyörillä liikkuvien litiumilouhosten rinnalle?
https://www.reuters.com/article/uk-stel ... KKBN2BN28J
Vetysähkön kehittelyyn on lähtenyt jo useampi iso autonvalmistaja joten tuskin ihan aprillipilasta´on kyse.

Nähdäänkö vielä vedyllä liikkuva Alfa kuumimpana uutuutena lähitulevaisuudessa 8)

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Sitten kun siihen vetyyn vielä laitetaan hiiltä kaveriksi, niin... 8)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

:silly: ^ polttokennot saattavat tulla, muttei välttämättä vedyllä toimivina.

Vety sellaisenaan on todella vaikea tapaus. Pienen tiheyden vuoksi pitää käyttää tolkuttomia paineita (700 bar) ja tällaisia pyttyjä saa vain ihan pieninä -> isommat määrät pakko nesteyttää, mikä kuluttaa paljon energiaa. Äärimmäisen syttymis- ja räjähdyherkkää
https://www.ttl.fi/ova/tvety.html
mikä testattu myös käytännössä, parin viime vuoden aikana on Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja jenkeissä 2 autoille vetyä tuottanutta elektrolyysilaitosta.

Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.

Saksan ja Japanin sähköntuotannon ominaispäästö oli liki 500 g/kWh vuonna 2017 ja Japanin tavoitteena on laskea päästöt 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä. Tällöin yhden vetykilon tuottaminen aiheuttaa "vain" 55 kWh/kg × 370 g/kWh = 204 g CO2 päästön. Kilolla vetyä ajelee noin 100 km.

Saksassa, Japanissa ja USA:ssa vetyauton päästöt olisivat tosiasiassa pienemmät, jos vety tehtäisiin maakaasusta :silly: Silti juuri näissä maissa on vedystä innostuttu, koska se on paperilla päästötöntä - tuotannon päästöt menevät liikennesektorin sijaan energia/kemianteollisuuden piikkiin.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... s-analysis

Joten plan B, tässä on jo välituotteelle (metaani) käyttökohteet olemassa, mutta metaanin jatkojalostus nestemäisiksi polttoaineiksi ei vielä kannattavaa.
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publ ... tuotannon-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/st1n ... 1be9448c73
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

"magnesiumhydridiin (MgH₂) perustuva tahna, joka vapauttaa vetyä reagoidessaan veden kanssa. Niinpä kevyt ajoneuvo kuljettaisi mukanaan kahta tankkia: toista tahnalle ja toista vedelle."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a ... 908c90b2d3
Suoraan vaan suoraa

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

HHO siinä on valmiiksi vety ja oikeassa suhteessa happi, polttokennossa reaktio n. 80 C-ast. Ultraäänellä n. 42 kHz hajoitetaan vettä ja johdetaan HHO kaasu polttokennoon, kaasu on atomeina. Ultraäänellä kun hajoitetaan vettä niin COP on parhaimmillaan 25. Kun riittävän isoa polttokennoa on autokäyttöön vaikea konstruoida, niin tarvitaan lisäksi riitävän iso akku, ajatellen suurta tehoa vaativia tilanteita ( kiihdytys)
Kun vetyä poltetaan hapen kanssa, niin ei tule typpioksidia.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

insinörtti kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:58
Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.
No, noitten päästöjen laskutavat on mennyt niin pitkälle talousmatikaksi ettei tekniikan kanssa touhuava pysty niitä enää ymmärtämään :-D
Taitaa laskentamalli pohjautua tavoitteeseen, jossa aggrekaatti huutaa naapurin puolella ja sieltä on vedetty roikka oman auton laturiin.
Sitten voi kehuskella kuinka ajelee päästöttömästi ja samalla haukkua naapuria kun aggrekaatti haisee ja saastuttaa.

Lähinnä ihmetyttää, että mikä on innostanut autonvalmistajat esittelemään vetytekniikkaan pohjautuvia sähköautoja.
Joko roikat meni pois muodista vai onko vahvaa uskoa, että vetyä onnistutaan samaan muutenkin kuin sähköllä pulputtamalla?
Rema kirjoitti:
07 Huhti 2021, 21:15
Ultraäänellä n. 42 kHz hajoitetaan vettä
Ei oo mun ultraäänipesurissa ollut havaittavaa veden hajoamista vaikka siinä on 42kHZ kiteet pohjassa :shock:

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vainio kirjoitti:
08 Huhti 2021, 08:48
Rema kirjoitti:
07 Huhti 2021, 21:15
Ultraäänellä n. 42 kHz hajoitetaan vettä
Ei oo mun ultraäänipesurissa ollut havaittavaa veden hajoamista vaikka siinä on 42kHZ kiteet pohjassa :shock:
Olet vaan missannut mahdolliuuden ajaa ilmaiseksi.
VMP

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vainio kirjoitti:
08 Huhti 2021, 08:48
No, noitten päästöjen laskutavat on mennyt niin pitkälle talousmatikaksi ettei tekniikan kanssa touhuava pysty niitä enää ymmärtämään :-D
Taitaa laskentamalli pohjautua tavoitteeseen, jossa aggrekaatti huutaa naapurin puolella ja sieltä on vedetty roikka oman auton laturiin.
Sähköautot kuluttavat kesäkelissä jotain 18 kWh/100 km tyylistä.

Melko helppo laskutoimitus, jos vetyauto kuluttaa 1 kg/100 km ja vetykilon tuottaminen elektrolyysillä kuluttaa vähintään 50 kWh sähköenergiaa - jostain kotimaisesta artikkelista poimin 55 kWh (realistisempi arvio nykytekniikalla?). Tarkoittaa 3x kulutus ja 3x CO2 päästöt sähköntuotannosta. Silloin, kun vety tehdään elektrolyysillä eikä sitä tarvi nesteyttää kuljetusta tai pidempiaikaista varastointia varten. Nesteytykselle en ole löytyänyt muuta kuin heiton "nesteytys vie energiaa kolmanneksen vedyn energiasisällöstä", millä kertoimeksi sähköautoon verrattuna tuleekin tasan 4x.

Sitten menee laskenta vaikeammaksi, jos vety tehdäänkin maakaasusta tai sitä saadaan jonkin teollisuusprosessin ylijäämänä. Onneksi näillä ei tarvitse päätä vaivata - vetyautojen rummuttajat kun ovat ihan itse päättäneet hirttäytyä ajatukseen, että vety tehdään pelkästään elektrolyysillä. Luonnollisesti sähköntuotannon päästöt kuitataan sillä, että "vain uusiutuvaa". Tosin uusiutuvat eivät vielä kaikkea kulutusta kata, joten tämä on jonkinasteinen vedätys.

Tuulisähkön tuotantokustannus lie painumassa jo 0,05 €/kWh tasolle, joten tuotanto alkaisi olla taloudellisesti mahdollista näin, mutta puuttuu jakeluketjut (tankkausasemat reilu 2 M€/kpl) + "pumppuhintaan" tulee vielä veroja päälle, Saksassa yms hinta nyt 9,50 €/kg luokkaa ja haaveissa ilmeisesti hinnan lasku vitosen luokkaan 2030 mennessä.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... cf-lJ0OUDA

Vrt biokaasu nyt 1,44 €/kg, joten tämä on sekä auton että polttoaineen osalta reilusti halvempi vaihtoehto, vaikka kaasua kuluisikin 4-5 kg/100 km. Vety vaatisi valtavan määrän sponssausta verovaroin tuotantolaitosten ja jakeluketjujen rakentamiseen ja tämän jälkeenkin pitäisi vielä subventoida polttoaineen myyntiä ja autojen ostamista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin