Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

artjojy
Viestit: 367
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
14 Kesä 2023, 10:04
Onko kukaan huomannut että sähkökulkineet kaunistelisivat kulutuslukuja, vai meneekö varmasti 1:1? Polttiksissa ainakin ennen wltp:tä oli havaittavissa enemmän tai vähemmän kotiinvetämistä, eli todellinen kulutus piti laskea ihan tankatuista litroista. Matkamittarit kai yleensä pitää aika hyvin kutinsa mutta nopeusmittareissa on se muutaman prosentin ylitys vs. gps nopeus, samaa luokkaa ollut virhe kulutusluvuissa.
Autojen toimintamatka ennusteet ovat joskus ihan satuja, mutta mitatut kulutukset yleensä hyvinkin tarkkoja.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ajonaikainen kulutus pitää varmaan tosi hyvin kutinsa, kun on helppo mittaus. Se ei kuitenkaan huomioi lataushäviöitä (~10 %) eikä talvella kylmän akun lämmittämiseen kuluvaa hukkaenergiaa. Samoin talviaikoina jos auto on tolpan päässä ja sitä lämmittää, niin sähkö menee auton mittarin ohi suoraan lämmitykseen (ei kulje akun kautta).

Näin ainakin siis oman Tesla M3 kanssa. Eli lataustolpan kWh mittari näyttää suurempaa arvoa kuin Teslan sovelluksen kWh latauslukema kyseiseltä käyttöpaikalta. Samoin sovelluksen kertoma ladattu kWh lukema on suurempi kuin auton kertoma kulutusdata.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Tesla tarjoaa Brittiasiakkaille parasta mahdollista palvelua lisävarusteen muodossa :silly: The Reacher: https://www.arenaev.com/tesla_thinks_a_ ... s-2042.php

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Koeajossa tänään MG4 ja MG Marvel R Performance. God save the King!

Eiku...

Kiinalaisia sähköautojahan nämä oikeasti ovat. Ensin tunnin lenkki nelosella, varustetasona Luxury. Ihan mukiinmenevä laitos kaikin puolin. Ei mitään premiumfiilistä muttei pikakoeajossa mitään ärsyttävääkään. Multimedia vähän hidas ja penkin säädöt vajavaiset, mutta kun ollaan kakkosautoa / kaupunkikinneriä haeskelemassa niin siihen tarkoitukseen ihan soiva laite. Meidän tapauksessa ei tosin edetä koska poistolistalla olisi 2v/35tkm menty Tarraco PHEV ja vaikka muutama tonni tulisi rahaa tilille niin ei se korvaa sitä, että tilalla olisi pienempi ja monella tapaa ankeampi / keskeneräisempi / heikkotasoisempi auto. Eihän Tarraco toki ole mikään superhyvä autona, mutta tilaa riittää, varustelu on ihan ok ja näin kesäkelissä lähemmäs 50km sähkörange on moneen paikkaan meidän ajossa riittävän hyvä.

Mutta sitten paljon mielenkiintoisempaan autoon. Saman MG -badgen keulalleen saanut isompi ja nelivetoinen katumaasturihenkinen auto. Stellantiksen valikoimassa varmaan joku Pug 3008 olisi lähin verrokki kooltaan. Ehkä myös Stelvio sisätiloiltaan muttei tavaratilaltaan. Marvelin kontti ei mahdottoman suuri ole, mutta kyllä sinne yhtä ja toista mahtuu silti ilman tunkemista.

Hyviä puolia autossa on paljon. Hinta (luokkaa 47ke) on tietenkin ilmeinen suhteessa siihen, mitä sillä saa. Ei markkinoiden parasta latausta, ei eniten tilaa, ei nopeimmin toimivaa infotainmenttia, ei parasta suorituskykyä mutta kaikki em. asiat ovat silti vähintään hyvällä tolalla. Pahimmat puutteet ovat äkäisessä kaistavahdissa (saanee säädettyä) ja kehnoissa etupenkeissä. Säätöjä ei ole paljoa ja penkki jää vähän kummaa asentoon vaikka mitä yrittää tehdä. Toki pitkälläkin matkalla noin 300km jälkeen lienee tauko paikalla auton pakottamana ja kyllä niillä penkeillä sen matkan istuu ihan hyvin. Sisustan laatuvaikutelma on jopa enemmän hyvän kuin keskinkertaisen puolella, ainakin näin uutena.

Ehdottomasti kiinnostava auto eikä toki vähiten sen perusteella mitä rahalla saa. Auto maksaa noin 3000e enemmän kuin Tonalen hinnat alkaen -malli ja sillä rahalla saa enemmän suorituskykyä, varusteita, tilaa, nelivedon ja pienet käyttökulut sähkövoimalinjan ansiosta. En yhtään ihmettele että MG -liikkeissä käy tällä hetkellä kova kuhina. Suosittelen tutustumaan tuotteisiin ja tekemään sen jälkeen oman arvion.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

TeroPee kirjoitti:
05 Heinä 2023, 00:23
En yhtään ihmettele että MG -liikkeissä käy tällä hetkellä kova kuhina. Suosittelen tutustumaan tuotteisiin ja tekemään sen jälkeen oman arvion.
Kävin maanantaina Hedinillä Helsingissä.

Entinen MINI-talo oli näköjään muuttunut MG-tilaksi. Porukkaa pörräsi ja autoja luovutettiin. Hinnoittelu noissa näyttäisi olevan kohdallaan ja ainakin Ranskassa vaikutti olevan hyvinkin suosittu merkki.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

artjojy
Viestit: 367
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Tästä MG4 mallista on tulossa vähän tehokkaampi 438hp neliveto versio. Missä viipyy tehokkaat sähkö Alfat?

https://www.mg.co.uk/new-cars/mg4-ev-xpower

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kyllä tässä on moni muukin eurooppalainen perinnevalmistaja kohta pulassa.

10-v. tästä eteenpäin, niin valmistajia lienee kourallinen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

artjojy kirjoitti:
08 Heinä 2023, 16:03
Tästä MG4 mallista on tulossa vähän tehokkaampi 438hp neliveto versio. Missä viipyy tehokkaat sähkö Alfat?

https://www.mg.co.uk/new-cars/mg4-ev-xpower
Tehokkaista en tiedä, mutta tähän kun kuvittelee Alfa Romeon logon ja detailit niin saa käsityksen millainen ensimmäinen sähkö-Alfa olisi autona.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... usteluita/

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joku purkki käryää Hollannin edustalla. Partteriautoa epäillään syylliseksi. Autoja ilmeisesti joku määrä kyydissä, joista patterimalleja 25 kpl. Hmm, onkohan kyydissä myös polttis-penareita, melko potentiaalinen sytyke semmonenkin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

palkus kirjoitti:
26 Heinä 2023, 20:34
Joku purkki käryää Hollannin edustalla. Partteriautoa epäillään syylliseksi. Autoja ilmeisesti joku määrä kyydissä, joista patterimalleja 25 kpl. Hmm, onkohan kyydissä myös polttis-penareita, melko potentiaalinen sytyke semmonenkin.
Varmaan niitä Hullari-pösöjä :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ohhoh, sähköautot ei sittenkään tuhoa teitä. Tai jos tuhoaa, niin sitä ei Leedsin yliopisto olekaan todennut:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... e8bf6dc0c3
Iltalehti kirjoitti: Huonosti muotoillussa (Daily Telegraphin) artikkelissa ihmiset olettavat, että kuoppia koskeva tutkimus on meidän, mikä ei pidä paikkaansa. Jos ihmiset haluavat tietää jotain analyysistä, heidän on puhuttava Daily Telegraphin kanssa. Toimittajalle on kerrottu, että tämä ei ole Leedsin yliopiston analyysi, ja olemme pyytäneet korjausta, Saunders toteaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Tuli siirryttyä sähköautoilun maailmaan. Koska Alfalta ei töpselimallia saanut edes rahalla, niin Renault Megane E-Tech Electric pitkällä varustelistalla ollut ajossa nyt toista viikkoa 8) Tuli kokeiltua koeajossa kuutta eri merkkiä, mutta tämä veti hinta-ajettavuussuhteeltaan pisimmän korren. Ajo-ominaisuudet lähimpänä Alfaa heti BMW i4 jälkeen, mutta hinta huomattavasti Bemaria edullisempi. Hyvin tällä ajaa kesäkelillä maantiellä sen 400km ja kaupungissa menee lähemmäs 480km (WLTP n.430km). Positiivinen yllätys on ollut sisätilat, jotka ovat huomattavasti suuremmat kuin ulkoa näyttäisi. On sähköllä kyllä mukava ajaa :-D

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Muuttohaukka kirjoitti:
05 Elo 2023, 10:50
Tuli siirryttyä sähköautoilun maailmaan. Koska Alfalta ei töpselimallia saanut edes rahalla, niin Renault Megane E-Tech Electric pitkällä varustelistalla ollut ajossa nyt toista viikkoa 8) Tuli kokeiltua koeajossa kuutta eri merkkiä, mutta tämä veti hinta-ajettavuussuhteeltaan pisimmän korren. Ajo-ominaisuudet lähimpänä Alfaa heti BMW i4 jälkeen, mutta hinta huomattavasti Bemaria edullisempi. Hyvin tällä ajaa kesäkelillä maantiellä sen 400km ja kaupungissa menee lähemmäs 480km (WLTP n.430km). Positiivinen yllätys on ollut sisätilat, jotka ovat huomattavasti suuremmat kuin ulkoa näyttäisi. On sähköllä kyllä mukava ajaa :-D
Juu, meillä toisena kulkineena myös sähkömekano 220 hv tecno.
En kyllä siitä mitään bemaria tai Alfaa löydä, mutta helppo ajettava kaupungissa, pieni kääntösäde ja kyllä sillä 200 km mökkimatkan ajelee. Talvella pitäisi olla lämmin, ainakin tm testin mukaan.
Teholatausta en ole saanut 70 kwh enempää ottamaan ja senkin vain hetkellisesti. 50 kwh tuntuu olevan normi latausvauhti, joka sekin riittää hyvin.
Viikon kun tällä ajelee, niin kyllä Rossoveloce maistuu taas makealta.
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Teslalla ajanut nyt reilut 8 kuukautta ja liikenteessä saa aikaan ihmisissä aivan ihmeellisiä reaktioita. Välillä ajetaan ihan perässä ja vilkutellaan pitkiä ja näytetään keskisormea. Välillä ohitetaan ja tullaan ihan eteen ja hidastetaan ja sitten kaahataan pois. Tänä kesänä on kaksi kertaa käynyt taajamassa siten että edessäajava vanha lava-auto/pakettiauto pysähtyy eteen ja päästää mustan pakokaasupilven auton päälle ja häipyy horisonttiin. Maantieteellisesti jakautunut sekä Pohjanmaalle että Uudellemaalle, joten ei edes mitenkään paikallinen ilmiö.

Tosiaan omassa autossa oli alkukesästä ohjaamossa yksi kosteusanturi rikki, jonka vuoksi automaatti-ilmastointi ei toiminut. Auto huollettiin Vantaan huollossa. Vein auton parkkipaikalle ja kännykkään tupsahti 80 € Uber-rahaa. 4 min myöhemmin olin menossa Uber-taksilla töihin. Töiden jälkeen Uber-taksilla huoltoon ja auto parkkipaikalta ajoon. En asioinut kenenkään kanssa, mutta ihan hyvin homma toimi. Huoltohenkilöltä jäänyt kuitenkin rasvaiset sormenjäljet tuulilasiin eli sinänsä ”Tesla-laatua”.

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
08 Elo 2023, 14:09
Teslalla ajanut nyt reilut 8 kuukautta ja liikenteessä saa aikaan ihmisissä aivan ihmeellisiä reaktioita. Välillä ajetaan ihan perässä ja vilkutellaan pitkiä ja näytetään keskisormea. Välillä ohitetaan ja tullaan ihan eteen ja hidastetaan ja sitten kaahataan pois.
WTF???? Todella outoa käytöstä.

Minulla melkein 2 vuotta ja 100tkm Tesla Model 3 aikaa takana enkä nyt muista yhtäkään tällaista reaktiota. 90%+ kilometreistä Tku-Tre-Hki kolmiossa.

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^^ Enpä itsekään kyllä tuollaista ole Teslalla ajellessa kokenut :shock:

artjojy
Viestit: 367
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

^^^ pari vuotta sitten näitä oli enemmän, kun Lahden seudulla oli Tesloja melko vähän, mutta nykyään näitä valkoisia Amerikan autoja on, niin paljon, että ei ne enään huomiota kerää. Kerran puikkelehti iso lava-auto liikennevaloissa rinnalle ja joku savu moodi siinä aktivointiin, mutta koska olin valoissa ensimmäisenä jätin savut muiden murheiksi.

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Joitain vuosia sitten kun koeajelin kirkkaan sinistä Model S:ää, niin sitä kyllä esteltiin ihan julkeasti. Vaikka auto olisi ollut hyvä (mitä se ei ollut), niin luultavasti olisi jäänyt ostamatta pelkästään silloin kanssa-autoilijoissa heräävän agren vuoksi. Lienee moinen laantunut sittemmin, varsinkin kodinkoneväristen kolmosten suhteen, joita on enemmän parkkipaikoilla kuin astianpesukoneita Gigantin myyntirivissä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
09 Elo 2023, 11:05
Joitain vuosia sitten kun koeajelin kirkkaan sinistä Model S:ää, niin sitä kyllä esteltiin ihan julkeasti. Vaikka auto olisi ollut hyvä (mitä se ei ollut), niin luultavasti olisi jäänyt ostamatta pelkästään silloin kanssa-autoilijoissa heräävän agren vuoksi. Lienee moinen laantunut sittemmin, varsinkin kodinkoneväristen kolmosten suhteen, joita on enemmän parkkipaikoilla kuin astianpesukoneita Gigantin myyntirivissä.
Jes, sähköinen kodinkonehan tuo 3 onkin … :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
09 Elo 2023, 15:11
Jes, sähköinen kodinkonehan tuo 3 onkin … :wink:
Agreed. Toimii luotettavasti ja on hajuton ja mauton. Kodinkone jonka tarkoituksena on siirtyminen paikasta A paikkaan B kustannustehokkaasti.

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
09 Elo 2023, 15:16
Jiitee kirjoitti:
09 Elo 2023, 15:11
Jes, sähköinen kodinkonehan tuo 3 onkin … :wink:
Agreed. Toimii luotettavasti ja on hajuton ja mauton. Kodinkone jonka tarkoituksena on siirtyminen paikasta A paikkaan B kustannustehokkaasti.
Voisin hyvin ottaa kokotakaluukkuisen pömpyläversion tuosta Elonin tuotoksesta - kunhan olisi jokin harrastelaite niitä elähdyttäviä ajohetkiä varten. No ehkä sitten kun mökillä on uusi katto ja palju - jotka nyt tilattuna… Ja rantakin pitäisi ruopata. Good grief.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ sama täällä muuten paitsi lisäksi tökkii voimakkaasti firman nokkamiehen persoona -
paljon mukavampi tukea eteläisen Korean kamppailua pohjoista pahista vastaan kuin puoli-
narsistin jo valmiiksi ylipulleaa lompakkoa …
Toivottavasti pohjoiseenkin asukkaat joskus saisivat vapauden…

Tesla autona kyllä ihan ok, mutta Elonin aikana en osta sitä.

Ps. Lintumiehenä myös X:n käytön minimoin, jos töissä pakko joskus
käyttää niin käytän, muuten en.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
09 Elo 2023, 15:16
Jiitee kirjoitti:
09 Elo 2023, 15:11
Jes, sähköinen kodinkonehan tuo 3 onkin … :wink:
Agreed. Toimii luotettavasti ja on hajuton ja mauton. Kodinkone jonka tarkoituksena on siirtyminen paikasta A paikkaan B kustannustehokkaasti.
Tämä. Ja Giulian jälkeen tämä tuntuu tila-autolta perheelliselle.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Yksi näkökulma kiinalaisiin (sähkö)autoihin ja tietoturvaan:
https://www.youtube.com/watch?v=eCzU5BF-110
"Ihan sama, minulla ei ole mitään kiinnostavaa" saattaa olla totta, jos itse tai kukaan tuttava ei työskentele esimerkiksi teknologiateollisuuden, maanpuolustuksen tai sotilastekniikan, tai politiikan parissa.

Ja jos niikseen tulee, niin onnistuu se kuuntelu länkkärimerkeiltäkin, ainakin teoriassa.

Ja jos haluaa olla ilkeä, niin ajelee vaan, ja soittaa Mikko Alataloa ja Tommi Läntistä koko ajan, kun itse on vastamelukuulokkeet päässä. :twisted:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Lähtökohtahan on, että kotisoittoautosta korvataan ensimmäisenä kotisoittoantenni terminoivalla keinokuormalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Oliko saittilaisilla Fiiun e500:sta isommalla akulla kokemuksia ?

Tulipa koeajettua EEPEE:ltä esittelyauto La Prima HB ilman kaappariovea, ja täytyy sanoa, että tykkäsin.
Tyyli, fiilis yms ihan bellissimoa... 8) Kyllä tähän mummi ja meikä hyvin mahtuvat.
Ja suorituskyky ihan riittävä.

Vain 17-tuuman renkaat turhan isot ja äänekkäät.
Joten tuttu kaima myyjänä pisti sopivan Ruotsin ym. tuonnin hakuun
Icon- varustetasolla, joka on toiseksi paras.

Action on ns. karvalakki ja pienellä akulla, sitten on Passion, jota ei tuoda Suomeen ollenkaan, ja
parhaat Icon ja La Prima.
Siis Juulia ja ehkä yksi muu auto ovat lähdössä pikku hiljaa vaihtoon, kun tarvitsen talveksi 100-150 km:n siivulle kustannustehokasta
mutta kaunista kuljetinta. Kun pelistä löytyy myös CCS-85 kw:n pikalaturi ( joita löytyy jo aika hyvin itä-länsi-suunnassakin ajaessa )
niin nuo 400 km:n siirtymätkin metsäfarmille onnistuvat 1-2:lla latausstopilla, jopa talvella.

Joten E-Cinquecentosta kommentteja, kiitos
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 947
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

mulla ei oo kokemusta mutta tolla jäbällä ihan hyvä yleiskatsaus video. Kivan näköinen, veikeä ja pätevä pieni kulkine siis. Tykkään

https://youtu.be/kCrxanAV024

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
23 Elo 2023, 11:04
Oliko saittilaisilla Fiiun e500:sta isommalla akulla kokemuksia ?

Tulipa koeajettua EEPEE:ltä esittelyauto La Prima HB ilman kaappariovea, ja täytyy sanoa, että tykkäsin.
Tyyli, fiilis yms ihan bellissimoa... 8) Kyllä tähän mummi ja meikä hyvin mahtuvat.
Ja suorituskyky ihan riittävä.

Vain 17-tuuman renkaat turhan isot ja äänekkäät.
Joten tuttu kaima myyjänä pisti sopivan Ruotsin ym. tuonnin hakuun
Icon- varustetasolla, joka on toiseksi paras.

Action on ns. karvalakki ja pienellä akulla, sitten on Passion, jota ei tuoda Suomeen ollenkaan, ja
parhaat Icon ja La Prima.
Siis Juulia ja ehkä yksi muu auto ovat lähdössä pikku hiljaa vaihtoon, kun tarvitsen talveksi 100-150 km:n siivulle kustannustehokasta
mutta kaunista kuljetinta. Kun pelistä löytyy myös CCS-85 kw:n pikalaturi ( joita löytyy jo aika hyvin itä-länsi-suunnassakin ajaessa )
niin nuo 400 km:n siirtymätkin metsäfarmille onnistuvat 1-2:lla latausstopilla, jopa talvella.

Joten E-Cinquecentosta kommentteja, kiitos
Ei omaa kokemusta, mutta kahdella työkaverilla tollaset. Toinen La Prima "isolla" akulla ja toinen sellanen ihan hinnat alkaen. Se on oikeesti aika kiva se varusteltu, mutta toki aidosti pieni. Ja se on kustannustehokas karvalakki, on näppärä - vaikka toki hinta näkyy. Aika fiksu tarjonta, molemmat versiot perusteltavissa - varsinkin kaupunkiin. Ja molemmat kuskit ovat kovasti tykänneet. En sitten tiedä miten maantielle, eivät ole pitkistä siirtymistä puhuneet...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ja ^^ Kiitos infoista

Tänään sitten alla seuraava varustelutaso Icon-16-tuumaisilla kumituksilla. Rengasmelu pieneni hiukan korvakuulolta, ja
varusteet ihan riittävät ympärivuotiseen käyttikseen. Tämähän tulee pääosin omaan käyttöön , joskus vaimo vieressä.
Maatienopeuksissa isoakkuinen versio mukavan jämäkkä mutta vähän alfamaisen nopea ohjaus, jossa myös jotakin tuntoa.
Etupenkeillä mukavasti tilaa, ja takapenkki kaatamalla hyvin lisää tavaroille- Jopa pienemmät RC-lennokitkin mahtuvat
hyvin kyytiin, maantiefillari kiekot irroitettuna yms. Raivaussaha ei tarvitse mahtua, koska menen farmilla traktorilla metsähommiin :wink:


No niin , yksi vähän käytetty yksilö sitten varattu ja tulossa E-P:lle lopulliseen testiin.
Lupaavalta vaikuttaa. Tuli jännästi sama fiilis kabiinissa kuin Alfojenkin kohdalla 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jiitee kirjoitti:
23 Elo 2023, 18:11
^ ja ^^ Kiitos infoista

Tänään sitten alla seuraava varustelutaso Icon-16-tuumaisilla kumituksilla. Rengasmelu pieneni hiukan korvakuulolta, ja
varusteet ihan riittävät ympärivuotiseen käyttikseen. Tämähän tulee pääosin omaan käyttöön , joskus vaimo vieressä.
Maatienopeuksissa isoakkuinen versio mukavan jämäkkä mutta vähän alfamaisen nopea ohjaus, jossa myös jotakin tuntoa.
Etupenkeillä mukavasti tilaa, ja takapenkki kaatamalla hyvin lisää tavaroille- Jopa pienemmät RC-lennokitkin mahtuvat
hyvin kyytiin, maantiefillari kiekot irroitettuna yms. Raivaussaha ei tarvitse mahtua, koska menen farmilla traktorilla metsähommiin :wink:


No niin , yksi vähän käytetty yksilö sitten varattu ja tulossa E-P:lle lopulliseen testiin.
Lupaavalta vaikuttaa. Tuli jännästi sama fiilis kabiinissa kuin Alfojenkin kohdalla 8)
Bensa-500:sta kokemusta pari vuotta ja muuten oikein mukava auto, mutta ajoasento on hieman huono(huonot säätövarat) ja turvavyö hankaa kaulaa(ei säätöä) ja varmaan lyhyestä akselivälistä johtuen hieman pompottava alusta. Uskoisin näiden olevan melko samat myös sähköversiossa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin Fiatin vatkain nyt alla ja appeja ladattu puhelimeen, jotta omena huutaa hoosiannaa... :wink:

Poikki kohtuullisen alfaköyhän ja sähköautoköyhän Väli-Suomen tarkoitus sompailla Fiuudella läpi kesät
talvet, mutta reissut hyvin löyhällä aikataululla ¨, eivät siis työreissuja vaan esim. lapsenlapsia tapaamaan ja
harraste-metsätöihin farmille Etelä-Pohjanmaalta Etelä-Savoon .

Talveksi ajattelin Fiuuden 42 kWh:n rangen riittävän kertalatauksella sinne noin 120 -140 km, jää sitten pelivaraa
etsiä laturi sopivan kuppilan nurkilta. Kesällähän tuo näyttää käytännössä jopa 250-270 km:n rangea.

K-lataus, ABC-Mobiili sekä Virta apitettu nyt ja Visa alla noissa.
K- ja ABC- ensisijaisia latauspisteitä, koska noissa noita 50-100 kW:n CCS:iä ja plussat sekä bonukset päälle.
Kai noilla alkuun pääsee ?
Onko saitilla muita Väli-Suomen sähkösuhaajia ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Jiitee kirjoitti:
29 Elo 2023, 19:16
No niin Fiatin vatkain nyt alla ja appeja ladattu puhelimeen, jotta omena huutaa hoosiannaa... :wink:

Poikki kohtuullisen alfaköyhän ja sähköautoköyhän Väli-Suomen tarkoitus sompailla Fiuudella läpi kesät
talvet, mutta reissut hyvin löyhällä aikataululla ¨, eivät siis työreissuja vaan esim. lapsenlapsia tapaamaan ja
harraste-metsätöihin farmille Etelä-Pohjanmaalta Etelä-Savoon .

Talveksi ajattelin Fiuuden 42 kWh:n rangen riittävän kertalatauksella sinne noin 120 -140 km, jää sitten pelivaraa
etsiä laturi sopivan kuppilan nurkilta. Kesällähän tuo näyttää käytännössä jopa 250-270 km:n rangea.

K-lataus, ABC-Mobiili sekä Virta apitettu nyt ja Visa alla noissa.
K- ja ABC- ensisijaisia latauspisteitä, koska noissa noita 50-100 kW:n CCS:iä ja plussat sekä bonukset päälle.
Kai noilla alkuun pääsee ?
Onko saitilla muita Väli-Suomen sähkösuhaajia ?
Jos tuossa Fiatissa on tuota Stellantiksen Opel/Peugeot sähkötekniikkaa, niin talvella voi olla vaikea päästä edes sinne 50 kW lataustehoihin, mikä hidastaa tuota lataustapahtumaa. Ainakin viime talvena yksi Opelisti kirosi 20-30 kW tehoja pakkasella 100 kW CCS-pöntöstä ja kaipaili akun esilämmitystä.

Oman kokemukseni puolesta suosisin ABC-latausta niin paljon kuin mahdollista. Kempowerin kotimaiset laturit toimii hienosti ja saa QR-koodilla hyvin latausdataa seurattavaksi (jos kiinnostaa). Itse vältän Virtaa/Heleniä viimeiseen asti, kun latauspisteet usein rikki ja katkoo latausta tai tagit ei toimi. K-Latauksessa ollut vähän samaa ongelmaa eli lataus katkoo eikä enää käynnisty. Teslan superit toimii hienosti, mutta plug&charge ei ole vääränmerkkisillä käytössä ja latausportin paikka voi tehdä latauksen haasteelliseksi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ hyvä tietää, kiitos CL.

Tuo lataustapahtuman hidastuminen pakkasessa oli hyvin tiedossa jo Fiiua ostettaessa, ja en aio juuri yli 10- asteen pakkasilla tuolla pitkää siivua vetääkään, sitten vaan Niro PHEV alle. Kun nämä pitkät siivut eivät ole edes pakollisia menoja...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuon "isolohko " e500:n akku on Samsungin valmistama, mm. BMW käyttää myös näitä. Ei tietoa, onko Pösö/Sitikka/ooppeli -ajoakut samoja ...?
Linkistä lisää Samsungin akuista. Ainakin i3-malleissa ovat olleet oikein hyviä ja kestäviä.

https://www.samsungsdi.com/automotive-b ... rship.html


PS. Ovat eri valmistajan akkuja , Opel/Peugeot , Tesla yms. käyttää kiinalaisen CATL:n akkuja.
https://www.visualcapitalist.com/the-to ... s-in-2022/

PS2. Onhan tuo akkuvalmistus karua luettavaa, kiinalaisten ylivaltaa vastaan markkinoilla vain Korean ja Japanin tuotteita.
Eurooppa, USA , herätys :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Jiitee kirjoitti:
29 Elo 2023, 19:16
No niin Fiatin vatkain nyt alla ja appeja ladattu puhelimeen, jotta omena huutaa hoosiannaa... :wink:

Poikki kohtuullisen alfaköyhän ja sähköautoköyhän Väli-Suomen tarkoitus sompailla Fiuudella läpi kesät
talvet, mutta reissut hyvin löyhällä aikataululla ¨, eivät siis työreissuja vaan esim. lapsenlapsia tapaamaan ja
harraste-metsätöihin farmille Etelä-Pohjanmaalta Etelä-Savoon .

Talveksi ajattelin Fiuuden 42 kWh:n rangen riittävän kertalatauksella sinne noin 120 -140 km, jää sitten pelivaraa
etsiä laturi sopivan kuppilan nurkilta. Kesällähän tuo näyttää käytännössä jopa 250-270 km:n rangea.

K-lataus, ABC-Mobiili sekä Virta apitettu nyt ja Visa alla noissa.
K- ja ABC- ensisijaisia latauspisteitä, koska noissa noita 50-100 kW:n CCS:iä ja plussat sekä bonukset päälle.
Kai noilla alkuun pääsee ?
Onko saitilla muita Väli-Suomen sähkösuhaajia ?
Väli-Suomesta tiedä, mutta syrjäisessä rannikkokaupungissa suhataan sähkömekanella kaikki taajama-ajot ja 100 km suuntaansa mökkimatkat.
60kwh akku riittää hyvin meidän ajoihin. Kun tuo sittarin k-lataus on sisähallissa 800 m päässä niin puolen tunnin kauppareissu antaa 25-30 kw virtaa 50 -60 kwh latausteholla, joka on ihan riittävää. Megane ei suostu ottamaan nopeammin vaikka käy alussa 90 kwh saakka, mutta putoaa äkkiä. On kait tyyppiominaisuus vaikka 130 kwh max on spekseissä. No, ei se meitä haittaa.
Keskikulutus nyt 15.5 kwh/100 km, 4 kk ajojen jälkeen.
- Kari

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ sulla asiallisen lyhyt mökkimatka. Puhuit
varmaan max. lataustehosta tuossa 90 ja 140 kW ,
kWh on sitten energian yksikkö.

Meikällä on 3- vaihevirta sekä kotona että metsäfarmilla ja 11kW:n mukana kulkeva laturi, mutta kun
siivu yhteen suuntaan on se vajaa 400 km niin suunnittelen kyllä kahden pysähdyksen taktiikkaa =
ollut myös polttiksilla normitahti, koska mukava jaloitella välillä ja yli 60-v:n rakko ei toimi enää kuin nuorempana… :wink:

Jännä juttu kun Fiuun 1. omistaja ei ole nollannut toista kulutustrippia ollenkaan eli
voin sanoa, että kulutus ollut 14,5 kWh/ 100 km 17000 km:n aikana.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, edelleen watit ja tunnit sekaisin kun en juurikaan ajattele mitä kirjoitan. Mitä enemmän sähköranskiksella ajaa, sitä enemmän säästää bensassa. Tai ainakin siltä tuntuu :mrgreen:
- Kari

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

karila kirjoitti:
30 Elo 2023, 19:22
Juu, edelleen watit ja tunnit sekaisin kun en juurikaan ajattele mitä kirjoitan. Mitä enemmän sähköranskiksella ajaa, sitä enemmän säästää bensassa. Tai ainakin siltä tuntuu :mrgreen:
Ja myös yksinkertaiset laskelmat sen kertovat, ainakin omalla kohdalla.

Pelkästään noita metsäfarmikeikkoja tulee meikälle pahimmillaan n. 12000 km vuodessa ( metsätalouden ajoja ),
ja Pösöllä meni 7 litraa riisseliä satkulle -> n. 14 eur /100 km.
Sähköllä jos laskee yläkanttiin 40 sentti/kWh ja kulutus yläkanttiin 20 kWh/100 km
--> 8 eur/100 km . Säästö metsä/farminhoitokeikoilla pelkästään energian osalta 720 eur vuodessa ... hmm

Pääomakuluja en tähän laskenut mukaan, mutta kun myin 2 polttista vaihdossa 1 vatkaimeen niin
quick and dirty -laskelma eli huolto- korjaus- vakuutus ym. kiinteiden muiden kulujen kuin pääomakulujen osalta säästöä tulee
myös aika hyvin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tänään sain aikaiseksi viedä e- italialaisen etähallinnan asennukseen Sjoella EEPEElle.

Vaiheet:

1) Ensin huoltoneuvoja opetteli vanhan omistajan roolin / tilin poistamisen,
siis ex- ranskishan tämä on. Eka kerta koko Uconnectin opettelu hänellä.

2) sitten meikä latasi omenaan appikaupasta Fiat- apin

3) Uconnect- omistajan yhteystiedot seuraavaksi

4) Sitten hän lähetti Moparin Uconnect - linkin
omistajan tilin tekoa varten meikälle, tuli sekä tekstiviestinä
että e-mailina

5) sitten linkin avulla aktivoin tilin ja aloitin Fiuun etähallinnan.

Eli lukitus, valot, ilmastointi, lataus, sijaintitietoja, lähimmät julkiset latausasemat,
Akun ja auton kunnon tsekkaus ( no lataustila ja rengaspaineet ).

Haluttu latausaika ja auton lämmitys ohjelmoituna ( sekä lämmitys että jäähdytys)
tulevat olemaan varmaan eniten käytettyjä ominaisuuksia noista.

Ei ihan Teslan tasoa, mutta mulle ihan riittävät näin :wink:

Ja PS. Tonalen Phevia ohjataan muuten ihan samalla softalla kuin e500:sta .
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Yllättävän nopeasti tämä merkkipaalu tuli vastaan, eli täyssähköautojen rekisteröinnit Suomessa ylittivät elokuussa 2023 ensi kertaa bensakäyttöiset.

https://www.ts.fi/uutiset/6096960

Ja kyllähän näitä kotitalouskoneita alkaa olemaan liikenteessäkin:

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_ ... an_kehitys

Paikalla
Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
07 Syys 2023, 12:54
Yllättävän nopeasti tämä merkkipaalu tuli vastaan, eli täyssähköautojen rekisteröinnit Suomessa ylittivät elokuussa 2023 ensi kertaa bensakäyttöiset.

https://www.ts.fi/uutiset/6096960

Ja kyllähän näitä kotitalouskoneita alkaa olemaan liikenteessäkin:

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_ ... an_kehitys
Tämä tilasto on mielenkiintoinen. Kokonaisuudessaan uusien autojen rekisteröintimäärät vähenivät neljänneksen verrattuna viimevuoteen.
Dataa löytynee siitä millä hintapointeilla muutokset ovat tapahtuneet.
Onkohan niin että alle 30 kiloeuron autojen ensirekisteröinnit on sakanneet, mutta 60 kiloeuron kohdalla ei ole muutosta?
Tällöin vähän väkisin pistokeliikuttimien suhteellinen osuus nousee. Arvaus, juu, mutta Sherlock-vaisto kihelmöi.

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
07 Syys 2023, 13:28
FinPat kirjoitti:
07 Syys 2023, 12:54
Yllättävän nopeasti tämä merkkipaalu tuli vastaan, eli täyssähköautojen rekisteröinnit Suomessa ylittivät elokuussa 2023 ensi kertaa bensakäyttöiset.

https://www.ts.fi/uutiset/6096960

Ja kyllähän näitä kotitalouskoneita alkaa olemaan liikenteessäkin:

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_ ... an_kehitys
Tämä tilasto on mielenkiintoinen. Kokonaisuudessaan uusien autojen rekisteröintimäärät vähenivät neljänneksen verrattuna viimevuoteen.
Dataa löytynee siitä millä hintapointeilla muutokset ovat tapahtuneet.
Onkohan niin että alle 30 kiloeuron autojen ensirekisteröinnit on sakanneet, mutta 60 kiloeuron kohdalla ei ole muutosta?
Tällöin vähän väkisin pistokeliikuttimien suhteellinen osuus nousee. Arvaus, juu, mutta Sherlock-vaisto kihelmöi.
Tuossa voi olla perää. Mielenkiintoista katsoa mitä esim. MG4 tekee alle 30k€ hintaluokassa vispilöiden suosiolle.

28 700€
Kuva

28 989 €
Kuva

28 915 €
Kuva

Täyssähkö vs hyrbidi vs bensiini
Viimeksi muokannut FinPat, 07 Syys 2023, 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
07 Syys 2023, 13:28
FinPat kirjoitti:
07 Syys 2023, 12:54
Yllättävän nopeasti tämä merkkipaalu tuli vastaan, eli täyssähköautojen rekisteröinnit Suomessa ylittivät elokuussa 2023 ensi kertaa bensakäyttöiset.

https://www.ts.fi/uutiset/6096960

Ja kyllähän näitä kotitalouskoneita alkaa olemaan liikenteessäkin:

https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_ ... an_kehitys
Tämä tilasto on mielenkiintoinen. Kokonaisuudessaan uusien autojen rekisteröintimäärät vähenivät neljänneksen verrattuna viimevuoteen.
Dataa löytynee siitä millä hintapointeilla muutokset ovat tapahtuneet.
Onkohan niin että alle 30 kiloeuron autojen ensirekisteröinnit on sakanneet, mutta 60 kiloeuron kohdalla ei ole muutosta?
Tällöin vähän väkisin pistokeliikuttimien suhteellinen osuus nousee. Arvaus, juu, mutta Sherlock-vaisto kihelmöi.
Vilkki veikkaus on 40-50 tEur- haarukka ja kasvukolmion kärkien omakoti- tms. asukkaat, joilla on hyvä kotilatausinfra —>
ykkösauto on sähköauto.

Mm. siskon perhe siirtyi kahden auton taktiikasta Uudellamaalla yhden uuden lataushybridin käyttöön, koska
heillä on toistaiseksi taloyhtiössä vain vahvistetut Sukot käytössä lataukseen, muuten heilläkin valinta olisi ollut
uusi täyssähköauto.

Itseäni harmittaa tuo uusien kaasuautojen mallien vähyys. TäysSähkölle kuitenkin on hyvä olla
vaihtoehtoja, ennen vetytalouteen siirtymistä. Siihen toki kulunee kymmeniä vuosia vielä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^^ Noista MG 4 malleista on vissiin Luxury mallit menneet samaa tahtia kuin niitä on suomeen saatu tai tällaisen kommentin oli faija saanut käydessään MGtä katsomassa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Jiitee kirjoitti:
07 Syys 2023, 14:03
Vilkki veikkaus on 40-50 tEur- haarukka ja kasvukolmion kärkien omakoti- tms. asukkaat, joilla on
Mm. siskon perhe siirtyi kahden auton taktiikasta Uudellamaalla yhden uuden lataushybridin käyttöön, koska
heillä on toistaiseksi taloyhtiössä vain vahvistetut Sukot käytössä lataukseen, muuten heilläkin valinta olisi ollut
uusi täyssähköauto.
Miten suko estää täyssähköautoilun? Ajavatko joka päivä yli 200 km? Meillä taloyhtiössä 5 täyssähköautoa sukojen varassa ja kaikille riittää tuo hyvin arkiajoihin. Samoin Pohjanmaalla vieraillessa sukojen varassa hyvin pärjäillyt vaikka pitkin maakuntia joutuu ajelemaan. Pidemmillä siirtymillä sitten pikalatausta.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Sukolla täälläkin ladataan päivittäiset 170km ajot joka toinen päivä eli kyllä sillä pärjää hyvin.

Vastaa Viestiin