Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Gusse kirjoitti:
18 Maalis 2022, 10:42
Täällä taitaa suurin osa ajella tesloilla ja ei taida kellään olla käytännön kokemusta mach e:stä?
Itsellä harkinnassa siirtyä takasin liisarikuskiksi sähköauton hankinnan myötä ja vahvimmillaan olisi nyt tuollainen mach e takavedolla ja pikkuakulla. Vähän ehkä pompottava, mutta muuten ok ajettava. Toisena harkinnassa polestar, mutta se olisi sitten ahtaampi ja etuveto. Audin q4 etron kanssa mietinnöissä, mutta siinä on julmetut toimitusajat.
Itsellä on yhden vähän pidemmän koeajon kokemus, mutta ei varsinaisesta käytöstä. Tuli kokeiltua model3, EQA, EV6, e-C4, Mach-E ja Ioniq5. Näistä finaalikierrokselle päätyivät Mach-E ja Ioniq5, joista päädyin korealaistuotteeseen. Osittain ratkaisi järki, osittain ihan puhtaat makuasiat. Onhan Mustang tietyllä tavalla jormakkaampi kulkupeli, ja enemmän tehoa vähemmän sijasta on yleensä itseisarvo omalla kohdalla. Sisustassa itseä nyppii eniten se päälleliimatun näköinen julmetun kokoinen telkkari kojelaudassa. Vaikka Ioniq5:nkin toimintoja pääosin käytetään näytön kautta, on ratkaisu kuitenkin mielestäni toteutettu tyylikkäämmin ja perinteisiä namiskuukkeleitakin on hieman jätetty perustoimintoja varten Hyundai myös ottaa virtaa sisäänsä nopeammin ja kulkee ainakin teoriassa pidemmälle, ja muotoilu on kasari-scifi -outoudessaan riittävän huomiota herättävä itselle. Mutta valinta näiden kahden välillä ei ollut itselle mitenkään selvä, ja vaikka yleensä autohankinnoissa päädyn tunneperäisiin ratkaisuihin, niin nyt piti ottaa poikkeuksellisesti vähän järkiperusteitakin mukaan :lol:
Edit. Tuommoista graafia väsäilin silloin valintaa helpottamaan. Oli vielä viimevuotisilla bensan hinnoilla, sähkön hinta laskettu Lummesähkön julkisilla latauspisteillä. Hyvää / huonoa on subjektiivisia mielipiteitä, joista voi ja saa vapaasti olla itse kukin eri mieltä
Sieppaa.JPG
Sieppaa.JPG (94.61 KiB) Katsottu 3646 kertaa
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Mikä toi sininen sarake N on ?
- Kari

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Vertasin nykyiseen bensakulkineeseen, i30N
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Olikos kellään täällä kokemusta Kian Niron plugarista?

Otin vkolopuksi käytetyn koeajoon, ja Auris - itselataavan
työn jatkajaksi tuota mietimme. 20 km:n työmatkalle tuo sopii 8)
hänelle aika hyvin kun range noin 40 km plusasteissa, lyhyempi pakkasella.
Itse haluaisin jo täyssähkö- Niron, mutta vaimon hermo ei kestä rangen katsomista
ja latauksen etsimistä mm.Tampereen ( 200 km) ja Turun { 300km) lastenlasten
hoitokeikolla,,, :wink:
Mukavan tukeva ajaa ainakin, ja EX- varustelutaso ok puolinahkoineen yms.
Pikalataus puuttuu mutta 16A -laturilla akku täyttyy noin 1 t 30 min ja noin
tuplasti koti 8A - sukosta.

Kokemuksia , kukaan ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:19
20 km:n työmatkalle tuo sopii 8)
hänelle aika hyvin kun range noin 40 km plusasteissa, lyhyempi pakkasella.
Pakkasella kone taitaa korealaisissakin plugareissa lähteä aina käyntiin ja sähkö menee esilämmitykseen yms.
Jiitee kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:19
Itse haluaisin jo täyssähkö- Niron, mutta vaimon hermo ei kestä rangen katsomista
ja latauksen etsimistä mm.Tampereen ( 200 km) ja Turun ( 300km) lastenlasten
hoitokeikolla,,, :wink:
Onko 200km ja 300km lastenlapsikeikat meno-paluu vai yhteen suuntaan?
Itse ajan Tku-Espoo n.330km keikan yhdellä latauksella Teslan kanssa kesät talvet. -10C kohdalla pärjää vielä hyvin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11185
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:19
Itse haluaisin jo täyssähkö- Niron, mutta vaimon hermo ei kestä rangen katsomista
ja latauksen etsimistä mm.Tampereen ( 200 km) ja Turun { 300km) lastenlasten
hoitokeikolla,,, :wink:
Eikö teillä ny joka tapauksessa pysy pari dinopoltinta, vaikka yksi sähkövetoiseksi vaihtuisikin? Jos ei pää kestä talvirangea sähköttimellä, niin eikö sitä reissua sovi rykäistä dinolla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
19 Maalis 2022, 14:46
Jiitee kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:19
Itse haluaisin jo täyssähkö- Niron, mutta vaimon hermo ei kestä rangen katsomista
ja latauksen etsimistä mm.Tampereen ( 200 km) ja Turun { 300km) lastenlasten
hoitokeikolla,,, :wink:
Eikö teillä ny joka tapauksessa pysy pari dinopoltinta, vaikka yksi sähkövetoiseksi vaihtuisikin? Jos ei pää kestä talvirangea sähköttimellä, niin eikö sitä reissua sovi rykäistä dinolla?
Jes, periaatteessa, mutta kun joskus meikä menee ensin omalla tupaöljypolttimella metsätöihin E-Savoon ( 400 km:n siivu) ja vaimo esim. Turkuun samaan aikaan niin joutuisi kaivamaan Juulian talvisäilöstä tuolloin... :mrgreen: Ei me ainakaan yhdellä autolla tulla toimeen...hmmm
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:35
Jiitee kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:19
20 km:n työmatkalle tuo sopii 8)
hänelle aika hyvin kun range noin 40 km plusasteissa, lyhyempi pakkasella.
Pakkasella kone taitaa korealaisissakin plugareissa lähteä aina käyntiin ja sähkö menee esilämmitykseen yms.
Jiitee kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:19
Itse haluaisin jo täyssähkö- Niron, mutta vaimon hermo ei kestä rangen katsomista
ja latauksen etsimistä mm.Tampereen ( 200 km) ja Turun ( 300km) lastenlasten
hoitokeikolla,,, :wink:
Onko 200km ja 300km lastenlapsikeikat meno-paluu vai yhteen suuntaan?
Itse ajan Tku-Espoo n.330km keikan yhdellä latauksella Teslan kanssa kesät talvet. -10C kohdalla pärjää vielä hyvin.
Yhteen suuntaan, mutta vaimon hermot tietäen, jos autoon ei voi luottaa se lähtee heti vaihtoon ...:mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gusse
Viestit: 895
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Jiitee kirjoitti:
19 Maalis 2022, 12:19
Olikos kellään täällä kokemusta Kian Niron plugarista?

Otin vkolopuksi käytetyn koeajoon, ja Auris - itselataavan
työn jatkajaksi tuota mietimme. 20 km:n työmatkalle tuo sopii 8)
hänelle aika hyvin kun range noin 40 km plusasteissa, lyhyempi pakkasella.
Itse haluaisin jo täyssähkö- Niron, mutta vaimon hermo ei kestä rangen katsomista
ja latauksen etsimistä mm.Tampereen ( 200 km) ja Turun { 300km) lastenlasten
hoitokeikolla,,, :wink:
Mukavan tukeva ajaa ainakin, ja EX- varustelutaso ok puolinahkoineen yms.
Pikalataus puuttuu mutta 16A -laturilla akku täyttyy noin 1 t 30 min ja noin
tuplasti koti 8A - sukosta.

Kokemuksia , kukaan ?
Eipä ole ladattavasta Nirosta kokemusta, mutta tavallisella hybriidi versiolla on meillä nyt rullailtu vajat 65tkm ja ollut huoletonta menoa. Ei mikään erikoinen ajettava, mutta pääse sillä paikasta A paikkaan B.
Talvella tosiaan nämä korean versiot käyttävät moottoria sisätilojen lämmittämiseen ja pakkasilla ei siis heti alusta pääse sähköllä. Riippuen pakkasasteista ja lämmönpyynnistä, niin tuo oma sammuttaa moottorin ensimmäisen kerran vasta 4-5 kilometrin ajon jälkeen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos siihen englantilaisten saaressa kasaamaan autoon on ollut tyytyväinen, niin eikö tuolle olisi luonteva plugarijatko japanilaisten saaressa kasaama töpselipirus?
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:
20 Maalis 2022, 10:28
Jos siihen englantilaisten saaressa kasaamaan autoon on ollut tyytyväinen, niin eikö tuolle olisi luonteva plugarijatko japanilaisten saaressa kasaama töpselipirus?
Priuksen ulkonäkö ja pieni ruuma ei nappaa vaimoa, ja ei minuakaan ulkonäkö :-D
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11185
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
20 Maalis 2022, 21:23
Priuksen ulkonäkö ja pieni ruuma ei nappaa vaimoa
Vaikkei Priuksen penkit nyt ihan Giulia Veloce -tasoa ole, niin luulisi vaimonkin istuvan mieluummin niillä kuin ruumassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
20 Maalis 2022, 21:25
Jiitee kirjoitti:
20 Maalis 2022, 21:23
Priuksen ulkonäkö ja pieni ruuma ei nappaa vaimoa
Vaikkei Priuksen penkit nyt ihan Giulia Veloce -tasoa ole, niin luulisi vaimonkin istuvan mieluummin niillä kuin ruumassa.
Ruuma = takapaksi meidän kielenkäytössä , tarttee olla mummilla tilaa lapsenlasten jutuille
samaan malliin kuin 30 vuotta sitten meidän lasten kanssa 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11185
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
20 Maalis 2022, 21:32
Ruuma = takapaksi meidän kielenkäytössä
Näin mää päättelin, en vaan malttanut olla vitsailematta :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli tilattua Hullut päivät tarjouksena Peugeot e2008.
Mielestäni hyvä tarjous 249€/kk ja vuoden jälkeen auton saa palauttaa maahantuojalle max 15tkm ajettuna, mikäli ei halua enää ajaa sillä.
Muussa tapauksessa auto maksaa edelleen saman kuukausihinnan 71 kuukauteen asti ja viimeinen maksuerä on sitten 14000€.
Korko 0% kulut yhteensä 640€ eli hinta kaikkiaan talvirenkaineen karvan verran alle 30t€. Auton normaali hinta on 34900€.

Saa nähdä jääkö taloon vai ei. 159:sit jäävät ainakin toistaiseksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11216
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Maunu kirjoitti:
28 Maalis 2022, 23:22
Tänään tuli tilattua Hullut päivät tarjouksena Peugeot e2008.
Tuo oli kyllä erittäin hyvä tarjous.

MIllainen toimitusaika?

---

Peugeotin tarjous täys­sähkö­autosta sai markkinat kuumentumaan: ”Kaikki ennakko­varattiin loppuun maanantaihin mennessä”

Peugeot e-2008 -täyssähköauto tuli torstaina tarjolle poikkeuksellisen edullisella leasing-hinnalla.

...

”Kaikki täyssähköautot varattiin loppuun maanantaihin mennessä. En voi kertoa tarkkoja lukuja, mutta tämän kampanjan ansiosta Peugeot kipuaa sähköautojen myynnin kärkikastiin Suomessa”, sanoo toimitusjohtaja Markus Vuolle Peugeotin maahantuoja Auto-Bon oy:stä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

^ Viimeisinä ostetuille on tietääkseni lupailtu toimituksia 2023 loppupuoliskolle. Tosin kaikkia tilauksia ei kai olla vieläkään saatu käsiteltyä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Maunu kirjoitti:
28 Maalis 2022, 23:22
Tänään tuli tilattua Hullut päivät tarjouksena Peugeot e2008.
Mielestäni hyvä tarjous 249€/kk ja vuoden jälkeen auton saa palauttaa maahantuojalle max 15tkm ajettuna, mikäli ei halua enää ajaa sillä.
Muussa tapauksessa auto maksaa edelleen saman kuukausihinnan 71 kuukauteen asti ja viimeinen maksuerä on sitten 14000€.
Korko 0% kulut yhteensä 640€ eli hinta kaikkiaan talvirenkaineen karvan verran alle 30t€. Auton normaali hinta on 34900€.

Saa nähdä jääkö taloon vai ei. 159:sit jäävät ainakin toistaiseksi.
Kysyin minäkin vaimon Aurikseen Pösöön vaihtotarjouksen. Diili olisi ollut hyvä,
väliraha aika kiva, autokin ok, mutta se kylmän sähkörangen tippuminen ennakoimattomasti
ja rangen lyhyys verrattuna akun kokoon oli ratkaiseva vaimon käyttöön - ei kiitos. Pösöllä tulossa uusi malli,
jossa nuo rangeongelmat varmaan jo ratkottu. Samoin meille olisi luvattu toimitus
aikaisintaan -23 - vuoden alkuun.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5901
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

https://autotoday.fi/opel-manta-heratet ... hkoversio/
Tämä. Mennyt minulta kokonaan ohi. SähköManta voi olla kiinnostava - sitten jos ja kun se joskus pulpahtaa pinnalle.

Avatar
Josef Matula
Viestit: 146
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Olisi kans tullut tuo Pösö kakkosautoksi syksyllä päättyvän Fiat 500 Delta driven tilalle jos olisi ollut järkevämpi toimitusaika.

Meille tuo range olisi riittänyt kun saataisiin kotiin latausasema ja aina ajon jälkeen lataukseen.

Veikkaan että tuo range aiheuttaa vielä monelle harmaita hiuksia jos pakkasella totuus 200 km tai alle ja jos on pelkästään julkisten latureiden varassa.

Normipistorasiasta kotona ladattuna yli vuorokauden latausaika.

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Josef Matula kirjoitti:
29 Maalis 2022, 11:20
Normipistorasiasta kotona ladattuna yli vuorokauden latausaika.
Hyrbidiä voi huoletta laitailla sukosta mutta en kyllä täyssähkövispilän vakilatauspaikaksi laittaisi vaan hommaisin 11kW / 16A seinäkytkimen (-"laturin").

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
29 Maalis 2022, 12:41
Josef Matula kirjoitti:
29 Maalis 2022, 11:20
Normipistorasiasta kotona ladattuna yli vuorokauden latausaika.
Hyrbidiä voi huoletta laitailla sukosta mutta en kyllä täyssähkövispilän vakilatauspaikaksi laittaisi vaan hommaisin 11kW / 16A seinäkytkimen (-"laturin").
Totta, juuri näin. Täyssähkö vaatii latausaseman kyllä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Josef Matula kirjoitti:
29 Maalis 2022, 11:20
Olisi kans tullut tuo Pösö kakkosautoksi syksyllä päättyvän Fiat 500 Delta driven tilalle jos olisi ollut järkevämpi toimitusaika.

Meille tuo range olisi riittänyt kun saataisiin kotiin latausasema ja aina ajon jälkeen lataukseen.

Veikkaan että tuo range aiheuttaa vielä monelle harmaita hiuksia jos pakkasella totuus 200 km tai alle ja jos on pelkästään julkisten latureiden varassa.

Normipistorasiasta kotona ladattuna yli vuorokauden latausaika.
Jes, meillä vaimon vaatimus on päästä talvipakkasellakin kotilatauksella 200 km meiltä Tampereelle 92-v äitinsä asioita hoitamaan. Vaikka teenkin paljon nykyään etätöitä niin en aina lähde mukaan latausasemia matkan varrella etsimään. Ja tuo e-2008- Pösön range tippui meillä parin päivän koeajoissa n. 10 asteen pakkasella jopa niin, että lähtiessä 150 km:n "osalatausrange " olikin 50 km:n ajon jälkeen enää 40 km... :?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4319
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tässä hyvä Kian pakkastesti -Suomen Lapista. https://youtu.be/aE7oaYu9yzw
Toimii ja tykkään testiolosuhteesta :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Moottori-lehden testissä pösö e- 2008 toimintamatka 0 - 8 pakkasasteessa 228 km.
- Kari

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jiitee kirjoitti:
29 Maalis 2022, 13:34
Jes, meillä vaimon vaatimus on päästä talvipakkasellakin kotilatauksella 200 km meiltä Tampereelle 92-v äitinsä asioita hoitamaan.
Luulisi Pökön tuosta selviävän. "Oma" pikkuakkuinen Klonkkarikin selviää vielä kahdenkympin pakkasessa, vaikka akuston kapasiteetti on 45 kWh versus Bösöön 50 kWh. Kylmenpää testikeliä ei tänä talvena ollut.

Tosin, onhan se vähän liian jännää laskea ihan sen viimeisen elektroonin varaan eli muutama kymmenen kilometriä saisi kyllä jäädä vielä reserviä.
- Epäkelpokeräilijä -

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mielenkiintoista verrata range ajattelua näin moottoripyöräilyä harrastavana, niissähän range on usein 250-350km pienen tankin takia. Ei se niidenkään selässä ole mukava ajaa viimeisellä tipalla perille. Lisäksi ovat kevyempiä työntää tien laidassa ja matkamallin nappularenkailla kulkee monesti pieni jerrykannun tapainen mukana kätevästi.
Toki sähköautoilla on joskus ainakin kevytvirtaa tarjolla ihan päätepisteessä toisin kuin bensaa saa joka paikasta muualta, paitsi ihan maalista. Ellei aio yöpyä ABCllä.
Mutta jotenkin on sellainen olo että harva motoristi laittaisi sähköautoa, jolla nippanappa pääsee jotain vakioväliä kulkemaan. Ajatuksissaan poikkeat hakemaan sen Lidlin tarjouksen niin olet perillä huomenna.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Omassa käytössä tuo 2008:sin range tuskin tulee olemaan suuri ongelma. Talvella ajot ovat mallia prismaan ja takaisin eli 2km.
Työmaa-ajotkin talvella 40km luokkaa päivittäin.

Pösölle ajattelin hankkia kolmivaihepistorasiaan liitettävän latausaseman. 25A pääsulakkeilla voin periaatteessa ladata 11kw teholla, koska talossa ei ole sähkölämmitystä. Toisaalta lataus tapahtuu yleensä aina yöllä, joten 7,5kw-9,0kw riittää hyvin vaikka akku olisikin tyhjä.

Mökkimatkakin on 43 km suuntaansa, joten sekin pitäisi onnistua. Nämä reissut tulee varmastikin ajettua useimmin Alfalla kun täytyy vetää perävaunua. Kesällä usein joudutaan kuitenkin tulemaan kahdella autolla mökille, jolloin toinen kuski tulee pösöllä.

Niin ja luovutus aikataulu arvio maanantai aamulla tilatulle autolle oli kaupanteko hetkellä joulu-tammikuu.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Olen nyt ajellut sellaiset 800 km DS3 Crossback E-tensellä, mikä on Stellantiksen CMP-alustan ensimmäinen tuotantosähkövispilä. Eli aikas sama teknisesti, kuin e-2008 tai e-208 Peugeot. Tai Opelin Corsa-e tai Mokka-e.
Tuo Peugeot-tarjous pisti myös silmään, mutta päädyin 2021 DS3:een, jotta sain auton samantien ajoon, hyvät varusteet blingblingillä ja paremmat genuiininnahkapenkit.

Pari havaintoa tähän asti:

- Mukava kyyti, menee kuin kaksinistuttava sohva 8)
- Hyvä äänieristys, popit raikaa myös mukavasti kun tausta on hiljainen myös nastoilla
- Asialliset tilat kokoisekseen, kun akut on kaikki alapohjassa :)
- Rangelaskuri on vähän pessimistinen, ainakin nastarenkailla. Muutaman asteen kevätkelissä näyttää menevän sellaiset 240-270 km kaupunkiolosuhteissa ja -nopeuksissa
- 7 vuoden takuu kahden vuoden huoltovälillä ilman mitään kikkailuja (Tilasin appin kautta jo oikean etupyörän uudelleensuuntauksen DS-liikkeessä, kun se harittaa. Saattoi olla kaivonkannen aiheuttama jääkuoppa, joka iski vähän enemmän takaisin. Nämä patteriautot painaa aikas paljon kokoisekseen.)
- Laadukkain ranskalainen, mitä itsellä on ollut
- Ottaa hyvin mukavasti vastaan myös pikalatausta, joskin akuston esilämmitys puuttuu (ei haittaa, kun voin ladata talvella lämmitetyssä tallissa öisin)
- Vanteet oli vähän työlästä löytää kesärenkaille, kun näiden pyöräkoko ja -kantavuus on vähän epätavallinen
- Kaikki toimii aikas mukavasti, myös äppi. Joskin suomenkielinen versio sisältää käännöskukkasia: Titteli = otsikko, Puheluloki = lataushistoria. Pitää väliin katsoa ranskankielisestä, mitä ne oikeasti ovat tarkoittaneet. Toivottavasti olisi uusi kieliversio jo saatavilla huollossa. :roll:
- Kosketusnäppäimet ovat vain oikeasti hanurista. Piste.
- Toivottavasti Peugeotissa on takaluukun avauskahva :x . DS3:ssä ei ole, vaan se avataan avaimesta ja työnnetään kynnet luukun alareunan alle.

Jos Peugeot e-2008 on parannettu versio tälle CMP-alustalle tehdystä sähköautosta, vaikuttaa tuo Hullujen Päivien e-2008 hyvältä tarjoukselta.
Jos vähän karvalakimpi ja tanakampi ajettava kuin DS3, ei pitäisi arkikäytössä haitata.
Ainakin ihan eri peli käyttöominaisuuksiltaan kun noi gen 1 ja myös gen 2 Nissan Leaffit tai Seat Miit.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11185
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
29 Maalis 2022, 12:41
Hyrbidiä voi huoletta laitailla sukosta mutta en kyllä täyssähkövispilän vakilatauspaikaksi laittaisi vaan hommaisin 11kW / 16A seinäkytkimen (-"laturin").
Jiitee kirjoitti:
29 Maalis 2022, 13:29
Totta, juuri näin. Täyssähkö vaatii latausaseman kyllä.
Käytännön helppous varmaan ajaa tuohon suuntaan kyllä, mutta tarve/vaatima riippuu enempi keskimääräisestä päivämatkasta kuin mahdollisesta mukana kulkevasta dinonpolttimesta. Sillä 8A latausvirralla (~1800W-hyötysuhdejutut) kuitenkin lataa 10h aikana 17kWh, jolla yleensä mennee yli 50km, joten jos keskimääräinen päivämatka ei tuosta kauheasti ylempänä ole niin se sukolaturin latausteho ei ole ainakaan suuri ongelma, jos piuhaa vaan tökkii kiinni aina kotiin tullessa (tätähän aika moni meistä on lämppärin kanssa tottunut puoli vuotta putkeen tekemään...). Joka päivä ei välttämättä saa täyteen asti jos on enempi suhattavaa, mutta seuraavana päivänä sitten ehkä saakin.

Mutta se käytännön helppous, latauksen hallittavuus ja asennuksen ammattimaisuus on kokonaisuutena epäilemättä parempi, kun panostaa oikean laturipömpelin, joka ei näytä siltä että on roikka naulattu seinään kiinni. Itsekin moisen laittaisin, vaikka nykyisin onkin ajaminen aika vähissä ja harvassa, eli auto saisi roikkua roikassa yleensä helposti sen 3-4 päivää putkeen. Noitahan saa dynaamisella kuormanhallinnalla, jossa asennetaan shuntit sähköliittymään mittaamaan kokonaisvirtaa ja sen infon perusteella pömpeli sitten rajoittelee autolle päätyvää virtaa niin ei sähköliittymäkään tule niin helpolla vastaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1567
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Meillä on nyt taloyhtiössä kaksi Teslaa ja molemmat tyytyväisiä 8-16 A lataamiseen (super-suko). Etätyöaikana autot seisoo pihassa todella paljon, joten auto saa rauhallisesti latautua. Riittää molempien arkitarpeeseen erinomaisesti. Pidemmillä reissuilla sitten pikalatauksessa käyvät.

Eikä tuo nyt mitenkään kauhean rivo ratkaisukaan mielestäni ole. Laturi on lukittavassa telineessä ja Type2-pistokkeelle on oma pidike, joten käyttö on melkein kuin kiinteällä laturilla.

Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11185
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kieltämättä yksi siisteimmistä näkemistäni "matkalaturin" asennuksista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
29 Maalis 2022, 19:51
Käytännön helppous varmaan ajaa tuohon suuntaan kyllä, mutta tarve/vaatima riippuu enempi keskimääräisestä päivämatkasta kuin mahdollisesta mukana kulkevasta dinonpolttimesta. Sillä 8A latausvirralla (~1800W-hyötysuhdejutut) kuitenkin lataa 10h aikana 17kWh, jolla yleensä mennee yli 50km, joten jos keskimääräinen päivämatka ei tuosta kauheasti ylempänä ole niin se sukolaturin latausteho ei ole ainakaan suuri ongelma
Matkalaturin käytössä on myös se huono puoli että saattaapi pistorasia ja sen takana olevat piuhat alkaa käymään kuumina jos laturissa ei ole virranrajoitusta max. 8A tasolle. Ja silloinkin kannattaa tosiaan asentaa se "matkalaturi" kiinteästi eikä jättää roikkumaan ja heilumaan.

"Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa tiedotteessaan, että tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta."

Avatar
Polforea
Viestit: 11185
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyl, eikä niitä enää taida pahemmin yli 8A virtaa tuuppaavia kaupoissa ollakaan. Kuten huomaat, myös tuo pikainen laskelmani on tehty 8A virralla ja siitä vielä 100W tehohukalla (joskin myös oikaistu vaihekulma nollaksi).

Tehonpuutteesta voi toki tulla ongelmaa siinä vaiheessa, jos merkittävä osa sähköstä menee akun lämmittämiseen eikä sen lataamiseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
30 Maalis 2022, 08:19
Tehonpuutteesta voi toki tulla ongelmaa siinä vaiheessa, jos merkittävä osa sähköstä menee akun lämmittämiseen eikä sen lataamiseen.
-22C asteessa ilman esilämmitystä ulkoruokinnassa lataaminen oli Teslan kanssa todella hidasta jopa 50kW DC tolpasta. Ensimmäinen 20 min -30 min tai jotain meni ihan puhtaasti akkujen lämmitykseen ja senkin jälkeen lataaminen oli hidasta. Esilämmityksen kanssa pääsee heti asiaan ja vauhtikin on kohdallaan.

Uskoisin että -20C tai jotain alkaa olemaan 8A sukon kanssa ihan ±0 toimintaa, ainakin isompien akkujen kanssa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Kannettava (raahattava) varavirta-akku sähköautoon.
Tässähän on ideaa. Tuollahan lataa hybridin jo kunnollla.
https://www.is.fi/autot/art-2000008714755.html

Tästä lisäajatus lähitulevaisuuteen: irrotettava hybridin akku taajama-ajoon. Samalla idealla kuin akkukäyttöiset porakoneet ym.
- Kari

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
30 Maalis 2022, 10:16
Kannettava (raahattava) varavirta-akku sähköautoon.
Tässähän on ideaa. Tuollahan lataa hybridin jo kunnollla.
https://www.is.fi/autot/art-2000008714755.html

Tästä lisäajatus lähitulevaisuuteen: irrotettava hybridin akku taajama-ajoon. Samalla idealla kuin akkukäyttöiset porakoneet ym.
Ryobin sähköautoa odotellessa... ;)

https://www.ryobitools.com/products/details/46396035745

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Rellun Fluence oli ajatuksena vuokra akulla ja pika akun vaihdolla oleva 3-kopan Megane sedan versio. Akun vaihtoa varten piti olla erityinen laite ja ei se sitten ihan putkeen mennyt.. mutta kyllä niitä monessa maassa myytiin.

Avatar
mutt
Viestit: 5444
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

karila kirjoitti:
30 Maalis 2022, 10:16
Kannettava (raahattava) varavirta-akku sähköautoon.
Tässähän on ideaa. Tuollahan lataa hybridin jo kunnollla.
https://www.is.fi/autot/art-2000008714755.html

Tästä lisäajatus lähitulevaisuuteen: irrotettava hybridin akku taajama-ajoon. Samalla idealla kuin akkukäyttöiset porakoneet ym.
Fiatin konsepti-Pandassahan oli mahdollisuus vastaavaan helppoon kapasiteetin kasvattamiseen. Eli voi ostaa auton pienellä akulla, ja sitten lisätä jotain matkalaukun mallista kapasitettia halutessaan.

Itse meinasin hakea tämmöisen, saa kertalatauksella satoja kilometrejä lisää toimintamatkaa:
https://www.tokmanni.fi/jerrykanisteri- ... 8114550946
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Vaihtoakulla oleva auto nyt niin pahalta kuulostaisi jos vaan akun vaihto kävisi niin kuin ryobissa.
Konsepti on haukuttu monessa EV-artikkelissa ihan sudeksi mut luulisi vaihtosysteemin ja akkujen standardisoinnin kehittäminen täysin mahdollista kelvolliseksi systeemiksi arkikäyttöön.

Oishan se toki kamalaa jos sama akku sopisi kansanautoon ja preemiumiin. Miten sitä imagotappiota preemium kuski voisi ikinä kestää
Onneks tommonen salkun raahaaminen on tyylikästä ja hyvä peruste ostaa isompi auto jotta saa salkun kyytiin :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 11185
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
30 Maalis 2022, 10:07
-22C asteessa ilman esilämmitystä ulkoruokinnassa lataaminen oli Teslan kanssa todella hidasta jopa 50kW DC tolpasta. Ensimmäinen 20 min -30 min tai jotain meni ihan puhtaasti akkujen lämmitykseen ja senkin jälkeen lataaminen oli hidasta.
Onko mitään hajua, paljonko johdossa liikkui elektrisiteettistä voimaa tuossa lämmityskeskeisessä vaiheessa? Tuskin lähellekään sitä 50kW, mutta menikö edes kahta?
mutt kirjoitti:
30 Maalis 2022, 12:13
Itse meinasin hakea tämmöisen, saa kertalatauksella satoja kilometrejä lisää toimintamatkaa:
https://www.tokmanni.fi/jerrykanisteri- ... 8114550946
IMO jerrykannusta on penseä kaataa useimpiin kohteisiin, sihtaisin katseeni ennemmin sellaiseen varasalkkuun, jonka varustukseen kuuluu vähintään kaatonokka tai toisen kulman avattava korvausilmareikä, mieluummin molemmat.
Vainio kirjoitti:
30 Maalis 2022, 12:16
Oishan se toki kamalaa jos sama akku sopisi kansanautoon ja preemiumiin. Miten sitä imagotappiota preemium kuski voisi ikinä kestää
Enemmän ehkä se, että miten standardoitu akku (koko, muoto, liitäntä) rajoittaa auton ulkokuoren ja rakenteen suunnittelua. Vaikea kuvitella, että samalle akkupaketille olisi helppoa rakentaa pientä sporttiavoa ja kätevästi tasalattiasta suurperhekuljetinta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5444
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:
30 Maalis 2022, 12:25
IMO jerrykannusta on penseä kaataa useimpiin kohteisiin, sihtaisin katseeni ennemmin sellaiseen varasalkkuun, jonka varustukseen kuuluu vähintään kaatonokka tai toisen kulman avattava korvausilmareikä, mieluummin molemmat.
https://www.k-rauta.fi/tuote/kaatonokka ... PQEALw_wcB

Kestävyys on jerrykannun hieno ominaisuus, ja se, että bensa säilyy paremmin, kun hienot jakeet ei haihdu muovin läpi. Eihän se silti säilytystä varten ole.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Polforea kirjoitti:
30 Maalis 2022, 12:25
Enemmän ehkä se, että miten standardoitu akku (koko, muoto, liitäntä) rajoittaa auton ulkokuoren ja rakenteen suunnittelua. Vaikea kuvitella, että samalle akkupaketille olisi helppoa rakentaa pientä sporttiavoa ja kätevästi tasalattiasta suurperhekuljetinta.
Saahan sitä ryobin järeämpiin työkaluihin laitettua kaksi akkua :-D
Aika toistensa kaltaisia skeittilautoja nuo nykyiset ev-autojen perusrakenteet näkyy olevan. Kait siinä jääräpäinen suunnittelija voisi ekoilun tähden vähän tinkiä näkemyksistään. Egoiluun ei toki sovellu moinen.

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

132 Coupe kirjoitti:
30 Maalis 2022, 11:19
Rellun Fluence oli ajatuksena vuokra akulla ja pika akun vaihdolla oleva 3-kopan Megane sedan versio. Akun vaihtoa varten piti olla erityinen laite ja ei se sitten ihan putkeen mennyt.. mutta kyllä niitä monessa maassa myytiin.
Epäpätevyyskeskuksen byrokraatit olivat tukehtua aikanaan kampawiineriin aiheesta.

https://www.ts.fi/teemat/181050

Tilapäinen veromuoto jota on paikkailtu inkompetentisti ja lainvastaisesti jo vuodesta 1958 ei ole koskaan ollut helppo byrokraateille.

Avatar
mutt
Viestit: 5444
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Tuohon on ratkaisu. Tehdään vain adapteri parille Ryobin akulle, joiden voimin rellu liikahtaa puoli metriä, niin siinä on myytävä auto. Lisävarusteena on sitten saatavissa vaihtoakkumahdollisuus.

Tässä olisi sekin etu, että ratkaisu olisi perinteisen suomalainen, samoin kuin aikoinaan ne muutamalla sentillä jatketut pickupit yms. Minullakin on pikkari, jossa lavan etuseinä on vaihdettu rakenteeltaan ohuempaan (Suomessa tehty neliöprofiilista ja pellistä kanttaamalla), että on saatu lavasta autoverolain vaatimusten mukainen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Akuilla voisi teoriassa kait päästä 1 kWh/kg tasolle, mutta todellisuus murto-osa tästä. Ja vaatiihan kotelointi, jäähdytysjärjestelmät yms. veronsa.
Jos vaihtoakut paketoidaan kohtuullisiksi 20 kg mötiköiksi, niin yhdessä energiaa max 5 kWh ja sillä sitten päästelisi kesällä 30 km ja pakkasessa 20 km. Pitkät ajomatkat tyylillä aja 100 km ja pysähdy sitten vaihtoasemalla nostelemaan 5x20 kg puntit pois kontista ja ladatut tilalle. Säästää ainakin kuntosalimaksuissa.

Automaattisen vaihdon kompastuskivi on akkujen sijoittaminen auton pohjaan. Pitäisi olla akut katolla ja sitten ajo tojokuksien tyylillä eli mutkiin 30 km/h hidastus
:drinking:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
30 Maalis 2022, 14:18
^Tuohon on ratkaisu.
Joo, lopullinen ratkaisu oli sähkövispilöiden autoveron nollaaminen.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

insinörtti kirjoitti:
30 Maalis 2022, 18:00
Automaattisen vaihdon kompastuskivi on akkujen sijoittaminen auton pohjaan.
Täytyypä koittaa ehtiä Norjan reissulla tutustumaan näihin:
https://www.nio.com/cdn-static/mynio/vi ... tation.mp4

Ei toi akunvaihto hirveeltä kuntosalijumpalta vaikuta.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Vainio kirjoitti:
30 Maalis 2022, 19:13
insinörtti kirjoitti:
30 Maalis 2022, 18:00
Automaattisen vaihdon kompastuskivi on akkujen sijoittaminen auton pohjaan.
Täytyypä koittaa ehtiä Norjan reissulla tutustumaan näihin:
https://www.nio.com/cdn-static/mynio/vi ... tation.mp4

Ei toi akunvaihto hirveeltä kuntosalijumpalta vaikuta.
Niolla on muitakin kauniita ideoita, mutta käytännön toteutus tuntuu ontuvan lähes kaikissa.

Avatar
mutt
Viestit: 5444
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kiinassa oli aikoinaan käytössä sähkökäyttöisiä Fiat Multipla-takseja. Niissä oli vaihtoakut. Se nyt hirveän näppärä ollut, kun jälkikäteen oli systeemi tehty, akku oli takakontissa. Ei nyt löytynyt videota, mutta tuollainen löytyi:
https://www.youtube.com/watch?v=3q2ew50YVHY
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin