Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^^ Teslalla kulkevat, mallista en tiedä. Raportoin kun näen.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

jkk kirjoitti:
20 Helmi 2023, 21:20
FinPat kirjoitti:
20 Helmi 2023, 15:07
Gusse kirjoitti:
18 Helmi 2023, 22:19

Jaa. Pitääkin omallekin tilata tuollainen huolto, kun omakin 3 sr herjannut tuosta samasta asiasta. En ilman sitä herjaa itsekään tiennyt, että sen pitäisi aueta luukkua painamalla.
Ja oven lukkojen pitää olla auki. Eli vetää takaoven auki ja laittaa kiinni jos on ehtinyt menemään lukkoon. Sitten tönäisee luukkua.
Aukeaa myös äänikomennoilla! Mm. ”Open/ close butthole”
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:15
jkk kirjoitti:
20 Helmi 2023, 21:20
FinPat kirjoitti:
20 Helmi 2023, 15:07


Ja oven lukkojen pitää olla auki. Eli vetää takaoven auki ja laittaa kiinni jos on ehtinyt menemään lukkoon. Sitten tönäisee luukkua.
Aukeaa myös äänikomennoilla! Mm. ”Open/ close butthole”
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Ha - tästä muistuu mieleeni ensimmäinen Alexa, jonka tuolloin tilasin Saksasta, kun moisen halusin eikä kotimaan markkinoilta sitä vielä löytynyt. Se tuli perille default kieliasetuksella saksa… Siinä kanavoitiin sisäistä kansallissosialistia syvältä kun mesosin kaiuttimelle uusia kieliasetuksia! Olohuoneessa ei ollut kuin yksi kansa ja yksi johtaja… Kunnes vapautus saapui, ja kieliasetukseksi sain english simplified (US).

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:15
jkk kirjoitti:
20 Helmi 2023, 21:20
FinPat kirjoitti:
20 Helmi 2023, 15:07


Ja oven lukkojen pitää olla auki. Eli vetää takaoven auki ja laittaa kiinni jos on ehtinyt menemään lukkoon. Sitten tönäisee luukkua.
Aukeaa myös äänikomennoilla! Mm. ”Open/ close butthole”
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Vaati hieman amerikan aksenttia ääntämykseen, edes natiivilla brittienglannilla eivät kaikki komennot mene aina putkeen. Kaikkein hankalin on soittaa ääniohjauksella jos nimi on suomalainen. Silloin kannattaa suosiolla tavuttaa.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Itse en ole edes yrittänyt teslan kanssa äänikomentoja, kun meni jo edellisen auton kanssa niihin hermo.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:51
Cloverleaf kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:15
jkk kirjoitti:
20 Helmi 2023, 21:20


Aukeaa myös äänikomennoilla! Mm. ”Open/ close butthole”
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Vaati hieman amerikan aksenttia ääntämykseen, edes natiivilla brittienglannilla eivät kaikki komennot mene aina putkeen. Kaikkein hankalin on soittaa ääniohjauksella jos nimi on suomalainen. Silloin kannattaa suosiolla tavuttaa.
Kyllä.
harsh.JPG
harsh.JPG (32.49 KiB) Katsottu 5052 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:15
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Oletko kokeillut "NYT V***U SE LUUKKU AUKI JA HETI!!!" ?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

mutt kirjoitti:
21 Helmi 2023, 12:34
Cloverleaf kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:15
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Oletko kokeillut "NYT V***U SE LUUKKU AUKI JA HETI!!!" ?
Tammikuussa perjantaina 13. päivä olisi voinut kokeilla huutaa, kun arvosta suli 7 k€ yhdessä yössä.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Helmi 2023, 14:33
mutt kirjoitti:
21 Helmi 2023, 12:34
Cloverleaf kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:15
Mun äänikomentoja auto ei ymmärrä. Tuo on ainut komento, mitä olen yrittänyt ja aina se vääntää sanani saksaksi tai joksikin muuksi hassuksi. En tiedä vaikuttaako auton alkuperäinen myyntimaa tähän jotain. Auton maakoodi on kyllä käännetty Suomeen.
Oletko kokeillut "NYT V***U SE LUUKKU AUKI JA HETI!!!" ?
Tammikuussa perjantaina 13. päivä olisi voinut kokeilla huutaa, kun arvosta suli 7 k€ yhdessä yössä.
Tuossa voi ajatella, että joillakin suli vielä enemmän :-D . Sitten on vielä niitä jotka osti niitä vuoden kaksi käytettyjä uusien hinnoilla viime kesänä ja loppu syksystä niistä oli jo sulanut 7k ennen hinnan alennuksia :lol: .

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

FinPat kirjoitti:
20 Helmi 2023, 22:58
Isola kirjoitti:
20 Helmi 2023, 22:18
Cloverleaf kirjoitti:
20 Helmi 2023, 15:03
Ilmoitin kahdelle naapurille, niin heillekin tulee ranger vaihtamaan tuon latausportin samana aamupäivänä kuin minullekin. Sarjatyönä kolme autoa samalla korjauksella. :lol:
Nyt en malta olla kysymättä: millä autolla nuo kenttähuoltajat liikkuvat? :-D
Tesla Model S lienee kai se vakiovankkuri?
Valitettavasti osaan tähän vastata, Model S on ollut usein alla ja pari kertaa on myös Model X tullut pihaan.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja billy »

lerppu kirjoitti:
05 Tammi 2023, 12:32
Alkaa olla kuppi nurin näiden sähköjohtojen kanssa pelaamisen suhteen.
Tai siis ainakin se on niin ettei kannata köyhän kikkailla - hyvä yleisohje muutenkin.

Bemarin latausluukun kanssa jatkuu ongelmat, vähemmän yllättäin pikaliimalla lukitus ei sitten pitänyt kuin pari päivää.
Uuden lukitustapin tilaus kuitattu vastaanotetuksi vaan ei lähetetyksi.
Nyt auto seisoo pihassa.
Tai saisi sen liikkeelle kikkailemalla tapin sisään vastakappaleeseensa, jolloin auto luulee että luukku on kiinni. Sitten pitäis varmaan jollain himpskatin kuminauhalla virittää luukku niin että se pysyisi kiinni.

Summaten tästä opittava - älä hanki ladattavaa patteriautoa jos olet köyhä ja pysäköit autoasi taivasalla kuin keskiaikainen maaorja. Jos taas voit sivistyneesti pysäköidä autoasi sisätiloihin, kuten ihmisen kuuluu, niin sähköllä kaupungissa liikkuminen on perusteltua.
Mulla on melkein vastaava hybridibemu, 740Le.

Ton bemarin latausluukun "kierretapin" saa rikki erinomaisen tehokkaasti siten, että menee voimalla / väkisin / tms. painelemaan kiinni (tai auki) latausluukkua, jonka väleihin on kerääntynyt jäätynyttä vettä / lunta ym. Jos em. luukku ei mene kiinni kuten kesällä se pitäisi putsata läpi esimerkiksi jääskraballa eikä runnoa vittuuntuneena kiinni. Siellä voi olla kulmissa ja nurkissa jäätyneitä vesipisaroita (ym.) jotka hankaa vastaan ja vaikka luukku menee voimalla (joskus rutistenkin) kiinni -> tämä touhu rikkoo tuon tappimekanismin.

Mulla on vastaava hybridibemu, josta ed. omistaja oli saanut runnottua luukun vaihtokuntoon -> se hajosi heti auton hankittuani tammikuussa 2022. Tuon jälkeen mulla ei ole ollut mitään ongelmia em. luukun kanssa ja auto seisoo taivasalla 24/7 sekä on ajossa jokainen päivä. 10x parempi systeemi kuin vaikkapa mersujen takaluukun kulmassa oleva läppä, aivan idioottimainen.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Juu, ei eka BMW plugari-rodeo minullekaan tämä. Ensin oli pari talvea X1 plugari, jonka luukku samalla sulkutekniikalla kuin Stelvion bensaluukku. Se ei hajonnut. Ko yksilössä… Tämä slummailu-PNV on ollut luukkunsa suhteen käyttäjä-epäystävällinen. Kaikenlainen suojatoiminta luukun suhteen on mahdotonta; rouva käyttää autoa myös eikä siedä mitään kikkailuun viittaavaa. Hän se mokoman tikun sai myös poikki…

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Campari »

En näistä patterivehkeistä juuri mitään tiedä, mutta tässä on kyllä hyvä idea, josta jo monta vuotta sitten puhuttiin. Kiinalaiset sen sitten tekivät.
Loppuu kitinä pitkistä latausajoista. Se on sitten eri asia kuinka Suomen talven korroosioliemissä toimii.
https://www.nio.com/nio-power
Eikä toi ET7 nyt ihan rumakaan ole, ainakin Muskin mossen voittaa.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Campari kirjoitti:
24 Helmi 2023, 00:34
En näistä patterivehkeistä juuri mitään tiedä, mutta tässä on kyllä hyvä idea, josta jo monta vuotta sitten puhuttiin. Kiinalaiset sen sitten tekivät.
Loppuu kitinä pitkistä latausajoista. Se on sitten eri asia kuinka Suomen talven korroosioliemissä toimii.
https://www.nio.com/nio-power
Eikä toi ET7 nyt ihan rumakaan ole, ainakin Muskin mossen voittaa.

-cr
Homma voisi toimia, jos kaikissa sähköautoissa olisi sama akku. Muutoin on turha odotella kovin laajaa verkostoa vaihtokioskeja yhdelle merkille.

Paikalla
Avatar
Cotzy
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ihan havaintona, että osa merkkiliikkeistä ovat sähköautoissa näemmä siirtyneet tukevasti käytettyjen autojen markkinoille, kun uusien patteriautojen toimitusajat ovat venyneet 12-24 kuukauteen.
Olemme tuoreen ajokorttilaisen kanssa viihdyttäneet itseämme viikonloppuisin koeajamalla kiintoisia patteriautoja ja suurimmassa osassa merkkiliikkeitä tehdastilauksen toimitusaika on yli vuoden. Mutta kun olemme tarjonneet tuoreehkoa sähköDS3:a vaihdokkina, keskustelu on kääntynyt kummalliseksi.
Haluavat ostaa vaihdokkitarjokkaan jo nyt päivän hintaan ja tehdä meistä jalkamiehiä :? . Ja toimittaa sitten uuden joskus 2024 :roll: .

No, kai sitä kauppiaan kannattaa hommata itse ostamalla jotain kiinnostavaa myytävää, jos tehdas ei patteriautoja toimita.

Mutta vähän omituiseksi on merkkiliikkeiden hommat menneet. No, onhan noita vaihtoehtoja käytettyjen autojen liikkeissä ja uutta Teslaa saa netistä kotiin toimitettuna ihan järjellisellä toimitusajalla.
Uskaltaisikohan Delta ostaa jo vaihdokin pois, jos siitä ekasta 2025 tulevasta sähköisestä Alfa Romeosta alkaisi jo kauppoja hieromaan?

Cotzy

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Perhana kun joutuu tuota vaimon lataushybridiä ihan jatkuvasti tankkaamaan bensalla. Lokakuun lopussa tankkasin edellisen kerran ja nyt maanantaina taas. Välissä 4377km ja bensaa meni tankkiin 40 litraa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
10 Maalis 2023, 11:31
Perhana kun joutuu tuota vaimon lataushybridiä ihan jatkuvasti tankkaamaan bensalla. Lokakuun lopussa tankkasin edellisen kerran ja nyt maanantaina taas. Välissä 4377km ja bensaa meni tankkiin 40 litraa.
Ei voi olla totta koska plug-in hybridit ovat viherpesua. Kysy vaikka IltaPululta.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 6014b89163

Teidän Rouvan ajoprofiiliin plugari sopii ilmeisen hyvin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
10 Maalis 2023, 11:31
Perhana kun joutuu tuota vaimon lataushybridiä ihan jatkuvasti tankkaamaan bensalla. Lokakuun lopussa tankkasin edellisen kerran ja nyt maanantaina taas. Välissä 4377km ja bensaa meni tankkiin 40 litraa.
Joo nää on ihan huijausta nää plugarihyrpidit.

En muista milloin olisi 2-sarjalaiseen joutunut dinosaurusmehua kaatamaan... Varmaan kumminkin tänä vuonna, kun sen neilveto aika herkästi käynnistää sitä räjähdysmoottoria! Mutta ei liian usein Bemariakaan joudu juottokaukalolle kuljettamaan.

Tietenkin Esson baarissa todettu totuus on että nämä _kaikki_ päätyy vaihtoon latauskaapelit muoveissa.

Avatar
Grendel
Viestit: 595
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ongelma on märittää lataushyrdiidille kulutus eli päästöt. Siinä vain ei ole mitää okeaa tapaa kun ajosuoritteet vaihtelee välillä 100% sähköä ja 100% bensaa.
Itse ajanut toista talvea hybridillä enkä edes tiedä onko siinä sähköpiuhaa. Ei se kyllä taloudellinen olekaan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
10 Maalis 2023, 11:50
TeroPee kirjoitti:
10 Maalis 2023, 11:31
Perhana kun joutuu tuota vaimon lataushybridiä ihan jatkuvasti tankkaamaan bensalla. Lokakuun lopussa tankkasin edellisen kerran ja nyt maanantaina taas. Välissä 4377km ja bensaa meni tankkiin 40 litraa.
Joo nää on ihan huijausta nää plugarihyrpidit.

En muista milloin olisi 2-sarjalaiseen joutunut dinosaurusmehua kaatamaan... Varmaan kumminkin tänä vuonna, kun sen neilveto aika herkästi käynnistää sitä räjähdysmoottoria! Mutta ei liian usein Bemariakaan joudu juottokaukalolle kuljettamaan.

Tietenkin Esson baarissa todettu totuus on että nämä _kaikki_ päätyy vaihtoon latauskaapelit muoveissa.
Täällä vaimon Nirolla 12 000 km viime elokuun alusta mittarissa, ja bensan
keskari 3,5 litraa sadalla. Ladattu aina kun on lähdetty liikkeelle, mutta nyt
noista kilometreistä sähköllä vain 3000 , koska vaimo tekee enää 3-päiväistä työviikkoa.
Noin ennakkoarvion mukaan mennään.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jos tekisi ne plugarit saman tyyppisiksi kuin plugari transit, niin ei niillä halua ajaa ilman että akussa on virtaa. :-D Litranen egobuusti ei ole mikään ajonautinto kuormaamattomanakaan tuon massalla. On kyllä hämmentävä tossa, kun tuntuu ettei se jätä akkuun edes sen vertaa virtaa, että pystyisi vähän auttamaan sähkömoottorilla kiihdytyksissä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Täällä on sähköilty vuoden alusta ekan lähdön Amperalla ja keskikulutus 9tkm matkalla ollut 1.9l/100km. Sekin tulee kovemmilla pakkasilla lämmityksestä… muuten pääsis pelkällä sähköllä 95% kaikista ajoista vaikkei range mikään huima ole. Sen se vaatii että aina töpseli kiinni kun pääsee kotiin.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Tesla siirtyy 48 voltin järjestelmään oheissähköissä, jotta saadaan kestävämpi, pienempi ja kevyempi akku. Samoin piuhojen massa putoaa.

https://insideevs.com/news/656775/tesla ... ge-system/

Edittiä: akun edut johtuvatkin lyijyakun vaihtamisesta litiumioniakuksi.

Avatar
Grendel
Viestit: 595
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Aika hienoa jos Tesla viimein saa tuon aikaiseksi. Sakut ovat suunnitelleet asiaa varmaan 20 vuotta eikä silti ole onnistunut (vaikka edut on selkeät)

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Grendel kirjoitti:
14 Maalis 2023, 09:22
Aika hienoa jos Tesla viimein saa tuon aikaiseksi. Sakut ovat suunnitelleet asiaa varmaan 20 vuotta eikä silti ole onnistunut (vaikka edut on selkeät)
Minä melkeinpä arvaan, että talous- ja markkinointiosastot on torpanneet kehityksen noissa tapauksissa. Iso muutos, joka semmoisenaan ei juuri kiinnosta asiakkaita. Sen pidemmälle ei ole osattu nähdä.

Toisaalta, aikakaan ei ehkä ole ollut kypsä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://archive.ph/PE0AZ

Erinomainen artikkeli, Toyotan johtokuntakin joutunut ottamaan hatun päästään ja firma kovaan muutokseen,
koska Teslalla iso teknologinen etumatka.

Tilannekuvan tajuaminen on kehityksen iso edellytys,
nyt sen Toyotakin ilmeisesti tajuaa.
"
Toyota's top engineering corps came with a stark realization: Toyota Motor Corp., the world's biggest automaker, for all its expertise in electrification going back to the first Prius hybrid in 1997, needs a great leap forward for the new era of full electric vehicles"


Eikös Henry Fordkin kohottanut hattuaan kun Alfa Romeo ajoi ohi :wink:

Toyota -brändin sympatiseeraajana ja Teslan teknologian ihailijana ( E.Musk strongly excluded) kiva todeta tämä.
Bz3x:ää odotellessa ... :wink:

https://topelectricsuv.com/news/toyota/ ... x-details/

Sitten se esilämmitys patteriin tähän ja parempi kWh/100 km -luku, kiitos . Ulkonäkö ei nyt pahakaan...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Polforea kirjoitti:
10 Marras 2022, 16:30
Cloverleaf kirjoitti:
10 Marras 2022, 16:23
Tietysti suurempi teho olisi aina parempi, mutta laskettiin että tällä pääsee aika pitkälle ilman suuria investointeja.
Väitän, että suurempi teho ei olisi aina parempi. Suuremmalla teholla mm. siirtohäviöt kasvavat. Lataushäviökin taitaa pääosin kasvaa silloin, kun akkua ei tarvitse erikseen lämmittää ja ymmärtääkseni pienemmällä latausvirralla akun pito balanssissa on latausjärjestelmille yleisesti ottaen helpompaa. Nämähän toki on seikkoja, joista ei kauheasti huudella, koska "enemmän on enemmän" on vallitseva näkemys maailmassa tässäkin asiassa, mutta totuus ei sinänsä ole yksiselitteinen.
Sain naapurilta hyvän esimerkin siitä milloin pieni latausvirta ei ole kovin hyödyllinen. -30 astetta pakkasta ja vuokramökin ulkovaraston pistorasiasta 6 A yksivaihelataus. Akkua pakko lämmittää, että ottaa edes hiukan sähköä vastaan. Hyötysuhde loistava 52 %. :lol:
Liitteet
IMG-20230314-WA0005.jpg
IMG-20230314-WA0005.jpg (24.94 KiB) Katsottu 3678 kertaa

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mielipiteitä jakava pansu uhkaa syrjäyttää giulian?
Jos ois jo vuos 2025+x vuotta myöhästymistä niin sähkö/hybridi giulia ois ykkösijalla.
Porsas.jpg
Porsas.jpg (106.92 KiB) Katsottu 3587 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
18 Maalis 2023, 15:49
Mielipiteitä jakava pansu uhkaa syrjäyttää giulian?
Jakaa mielipiteitä vahvasti, kyllä.

Minulla oli aikanaan ensimmäisen sukupolven (970, G1) hyrbidi-Panamera sijaisautoina pitkän viikonlopun yli kun oma Possu oli huollossa. Hieno kauppakassi istua ajajan paikalla mutta autoon piti mennä silmät kiinni koska oli ulkoa niin ruma.

Muutamalla tutulla nyt tätä viimeistä (971, G2) sukupolvea oleva GranTurismo joka on aavistuksen vähemmän ruma mutta ei vieläkään omaa silmää miellytä. Omistajat kyllä itse pitävät Panameroistaan suuresti, luonnollisesti. Ja ei se huono auto ole ajaa.

Jos kerran tuohon suuntaan on lähdössä niin itse laittaisin muutaman hassun € lisää ja hommaisin sitten Taycan CrossTurismon suoraan. Tai vielä pienemmällä ellei olemattomalla hinnanerolla Audi e-tron GT:n. Se on paremman näköinenkin kuin Taycan ja muuten melkein sama auto.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä _akuston korjattavuus/huollettavuus ?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Sanokaas sähköautoilijat , onko tietoa onnistuuko jo Suomessa akuston moduulien vaihto ?
Tässä amk:n opinnäytetyössä siis parin vuoden takainen tilanne.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... _Ville.pdf

Teslan paketit tuon mukaan hankalimpia purkaa ->> osta uusi akku tai tehdaskuunnostettu uusi akku ( kallista tai hyvin kallista ).
BMW ja Renault/Nissan huoltoystävällisempiä tuolloin tuon ont:n mukaan.
Esim. https://evshop.eu/en/batteries/153-53kw ... minal.html

Moduulien korjauspaikat varmaan vielä haussa Suomessa.
Onko tähän tulossa jokin sertifikaatti korjaamoille, joilla sitten
oikeus vaihtaa moduuleja ? Samoin vakuutusyhtiön ehdot vielä auki ?
Kennotasolle ei varmaan kannata vaihtoja tehdä.
https://e-expert.fi/ Tuolta voisi soitella lisätietoja.

Omat moduuli/kennovaihtokokemukset ovat RC-lennokkien
Lipojen modauksia. Käytän esim. 5s -akkuja kahta sarjassa ja 3s -akkuja 3
sarjassa noissa ajoakkupaketeissa, ja huomaa helposti
noin 3-4 vuoden käytön jälkeen kapasiteetin laskevan
sinne 80%:n tasoon uudesta. Huonoja moduuleita vaihtamalla
saa edullisesti uutta vastaavan paketin tehon ja energiamäärän.
Toki rc- ajoakuissa puhutaan noin 20 -50 Voltin jännitteistä ja
noin 5 - 10 Ah:n paketeista, joista otetaan max . noin 100-150 A:n
virrat.


Oma mielenkiinto on kiertotalouden mallin mukaisesti pitkäikäisessä akustossa ( a la Toyota ), mutta
koska akustoa kuluttava nopea pikalataus on mukava niin tässä olisi win-win -tilanne
jatkossa käytettyä 6-10 vuotta vanhaa sähköautoa hakeville.
Uuden sähkärin ostajalle tuo akuston huollettavuus ei liene iso ongelma,
mutta tällöin joutuu ostamaan aika 3-5 vuoden välein uuden auton .

Oma filosofia on taas aika erilainen, keskimääräinen pitoaika
uudesta tai vähän ajetusta hankinnasta seuraavaan on ollut 5-12 vuotta.
Joten uusien sähköautojentarjonnasta tällä hetkellä huutooni vastaa vain Toyotan filosofia,
ja heilläkään ei ole vielä valmista tuotetta esilämmityksen ja softan puutteiden takia.
Latausnopeus ei ole tulevalle eläkeläiselle iso ongelma... :wink:

Joten BMW i3:n tuossakin mielessä sairaan kiinnostava...on koeajettu noita REX-malleja
jo joutessaan. 20 kEur enempää en omaa rahaa laita tässä vaiheessa näihin sähkäreihin.

Onko kellään mitään akkuvaihto-huoltokeissiä kerrottavana mistään merkistä ?
Leafit ovat ainakin sieltä vanhimmasta päästä käytössä olleita ...

PS. BMW jenkkilässä hoituu näillä hinnoilla :

"A battery module for the BMW i3 costs between $1,715 and $1,805 from BMW. There are eight modules in the BMW i3 battery pack, making the total between $13,720 and $14,440. That is the price before the labor cost. If we look at the average cost of $16,000 per kWh, the cost for a BMW i3 22 kWh battery pack is $727/ kWh."
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Joku paja (Dala's EV repair) Vaasan seudulla fiksaa Nissan Leafin akkuja ja Teslan akkujen korjaukseenkin (Akkuauto Finland Oy) on tullut firma. Tässä pari videota firman toiminnasta:

https://youtu.be/opSMQPAbB6c

https://youtu.be/1YamOo0rk2A

Ilmeisesti Model S akku on helpompi purkaa kuin 3/Y akku. 3/Y akusto on ilmeisesti valettu johonkin massaan, että olisi vähemmän kosteusvaurioita kuin Model S akuilla.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

FinPat kirjoitti:
18 Maalis 2023, 16:40
JanV kirjoitti:
18 Maalis 2023, 15:49
Mielipiteitä jakava pansu uhkaa syrjäyttää giulian?
Jakaa mielipiteitä vahvasti, kyllä.

Minulla oli aikanaan ensimmäisen sukupolven (970, G1) hyrbidi-Panamera sijaisautoina pitkän viikonlopun yli kun oma Possu oli huollossa. Hieno kauppakassi istua ajajan paikalla mutta autoon piti mennä silmät kiinni koska oli ulkoa niin ruma.

Muutamalla tutulla nyt tätä viimeistä (971, G2) sukupolvea oleva GranTurismo joka on aavistuksen vähemmän ruma mutta ei vieläkään omaa silmää miellytä. Omistajat kyllä itse pitävät Panameroistaan suuresti, luonnollisesti. Ja ei se huono auto ole ajaa.

Jos kerran tuohon suuntaan on lähdössä niin itse laittaisin muutaman hassun € lisää ja hommaisin sitten Taycan CrossTurismon suoraan. Tai vielä pienemmällä ellei olemattomalla hinnanerolla Audi e-tron GT:n. Se on paremman näköinenkin kuin Taycan ja muuten melkein sama auto.
Täys sähkö on vähän tylsä. Kyl possun pitää röhkiä ja sit vahvistetaan jos se ei haluu sitä tehdä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
18 Maalis 2023, 18:59
Täys sähkö on vähän tylsä. Kyl possun pitää röhkiä ja sit vahvistetaan jos se ei haluu sitä tehdä.
918 on kieltämättä mielenkiintoinen hybdridi. Ja tulevat 911 hybridi.

Mutta kyllähän täyssähkössäkin on omat puolensa. Boxster EV:tä odotellessa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cloverleaf kirjoitti:
18 Maalis 2023, 18:35
Joku paja (Dala's EV repair) Vaasan seudulla fiksaa Nissan Leafin akkuja ja Teslan akkujen korjaukseenkin (Akkuauto Finland Oy) on tullut firma. Tässä pari videota firman toiminnasta:

https://youtu.be/opSMQPAbB6c

https://youtu.be/1YamOo0rk2A

Ilmeisesti Model S akku on helpompi purkaa kuin 3/Y akku. 3/Y akusto on ilmeisesti valettu johonkin massaan, että olisi vähemmän kosteusvaurioita kuin Model S akuilla.
Kiitos linkeistä Cloverleaf . Sähkötekniikka patteriautoissa on periaatteessa hyvin simppeliä, mutta sen hallinta aika monimutkaista lämpösykleineen yms. varsinkin Suomen ilmasto-oloissa. Ideaalihan olisi kennokohtainen lämmön hallinta, mutta käytännössä moduulikohtainen nesteellä hallinta taitaa olla se käytetyin menetelmä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä _akuston korjattavuus/huollettavuus ?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jiitee kirjoitti:
18 Maalis 2023, 17:41
Sanokaas sähköautoilijat , onko tietoa onnistuuko jo Suomessa akuston moduulien vaihto ?
Tässä amk:n opinnäytetyössä siis parin vuoden takainen tilanne.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... _Ville.pdf

Onko kellään mitään akkuvaihto-huoltokeissiä kerrottavana mistään merkistä ?
Leafit ovat ainakin sieltä vanhimmasta päästä käytössä olleita ...

Meillä on joitain akkuja purettu ja otettu viallisia kennoja pois Metropolia Amk:ssa ja taitaa kohta puoliin valmistua sähköauton akkutesterin asennus. (Pystyy kuormittavaan ja mittaamaan autossa kiinni olevaa sähköakkua, en muista tarkemmin)

Kuten muutkin sanoneet taitaa olla aika automallinkohtaista, onko järkeä yrittää vaihtaa kennoa. Viimeksikin olisi vaihdettu yksittäinen moduli, jos niitä olisi ollut saatavilla.

Kohde oli joitain vuosia vanha muuhun käyttöön otettu smart for four:in akku, mistä otettiin yksi risa kenno pois. Taisi siinä sen verran hommaa olla, että kustanustehokkaampaa olisi saattanut olla vaihtaa yksittäinen moduli (jos järkevään hintaan saatavilla uutta/käytettyä) Siinä akuissa oli muuten semmoinen hienous, että akun napa oli alumiinia ja se oli "hitsattu" kiinni kupariseen johdinliuskaan. Helpotti risan kennon poistoa, kun eipä se liitos kestävyyseltään kovin kummoinen :)
Suoraan vaan suoraa

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä _akuston korjattavuus/huollettavuus ?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jiitee kirjoitti:
18 Maalis 2023, 17:41
Sanokaas sähköautoilijat , onko tietoa onnistuuko jo Suomessa akuston moduulien vaihto ?
Tässä amk:n opinnäytetyössä siis parin vuoden takainen tilanne.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... _Ville.pdf

Teslan paketit tuon mukaan hankalimpia purkaa ->> osta uusi akku tai tehdaskuunnostettu uusi akku ( kallista tai hyvin kallista ).
BMW ja Renault/Nissan huoltoystävällisempiä tuolloin tuon ont:n mukaan.
Esim. https://evshop.eu/en/batteries/153-53kw ... minal.html

Moduulien korjauspaikat varmaan vielä haussa Suomessa.
Onko tähän tulossa jokin sertifikaatti korjaamoille, joilla sitten
oikeus vaihtaa moduuleja ? Samoin vakuutusyhtiön ehdot vielä auki ?
Kennotasolle ei varmaan kannata vaihtoja tehdä.
https://e-expert.fi/ Tuolta voisi soitella lisätietoja.

Omat moduuli/kennovaihtokokemukset ovat RC-lennokkien
Lipojen modauksia. Käytän esim. 5s -akkuja kahta sarjassa ja 3s -akkuja 3
sarjassa noissa ajoakkupaketeissa, ja huomaa helposti
noin 3-4 vuoden käytön jälkeen kapasiteetin laskevan
sinne 80%:n tasoon uudesta. Huonoja moduuleita vaihtamalla
saa edullisesti uutta vastaavan paketin tehon ja energiamäärän.
Toki rc- ajoakuissa puhutaan noin 20 -50 Voltin jännitteistä ja
noin 5 - 10 Ah:n paketeista, joista otetaan max . noin 100-150 A:n
virrat.


Oma mielenkiinto on kiertotalouden mallin mukaisesti pitkäikäisessä akustossa ( a la Toyota ), mutta
koska akustoa kuluttava nopea pikalataus on mukava niin tässä olisi win-win -tilanne
jatkossa käytettyä 6-10 vuotta vanhaa sähköautoa hakeville.
Uuden sähkärin ostajalle tuo akuston huollettavuus ei liene iso ongelma,
mutta tällöin joutuu ostamaan aika 3-5 vuoden välein uuden auton .

Oma filosofia on taas aika erilainen, keskimääräinen pitoaika
uudesta tai vähän ajetusta hankinnasta seuraavaan on ollut 5-12 vuotta.
Joten uusien sähköautojentarjonnasta tällä hetkellä huutooni vastaa vain Toyotan filosofia,
ja heilläkään ei ole vielä valmista tuotetta esilämmityksen ja softan puutteiden takia.
Latausnopeus ei ole tulevalle eläkeläiselle iso ongelma... :wink:

Joten BMW i3:n tuossakin mielessä sairaan kiinnostava...on koeajettu noita REX-malleja
jo joutessaan. 20 kEur enempää en omaa rahaa laita tässä vaiheessa näihin sähkäreihin.

Onko kellään mitään akkuvaihto-huoltokeissiä kerrottavana mistään merkistä ?
Leafit ovat ainakin sieltä vanhimmasta päästä käytössä olleita ...

PS. BMW jenkkilässä hoituu näillä hinnoilla :

"A battery module for the BMW i3 costs between $1,715 and $1,805 from BMW. There are eight modules in the BMW i3 battery pack, making the total between $13,720 and $14,440. That is the price before the labor cost. If we look at the average cost of $16,000 per kWh, the cost for a BMW i3 22 kWh battery pack is $727/ kWh."
Meillä on paraikaa tutkimus ja tuotekehitys käynnissä Teslan akkukorjaukseen.
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jiitee kirjoitti:
18 Maalis 2023, 20:23
Sähkötekniikka patteriautoissa on periaatteessa hyvin simppeliä, mutta sen hallinta aika monimutkaista lämpösykleineen yms. varsinkin Suomen ilmasto-oloissa.
Toisaalta nuo ilmeisesti toimivat silti kohtuullisesti, vaikkei lämmönhallinta olisikaan ihan spot-on. Käsittääkseni esimerkiksi Lefan ilmajäähdytteisissä akuissa ei käytännössä ole mitään lämmönhallintaa ja siltikin akustot kestävät parikymmentä vuotta, jos nyt ei ihan Kalaharissa ajella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ei sunkas se lämpö nyt niin kennokohtaisesti huitele missä sattuu? Samaa pakettia kun ovat niin lämpö tasaantuu. Lataus- ja purkausvirran kannalta vain akun pitää olla sopivalla lämpötila-alueella.

Silloin kuin Sähköautot - Nyt! -porukka rakenteli Tampereella sähköautokonversioita, pääpaino oli akkujen varaustason tasaamisessa. Siitä on aikaa 10-15 vuotta enkä ole sen jälkeen aihetta seuraillut kun ammatillisestikin ajauduin kauas pois elektroniikasta, joten en tiedä onko tekniikan kehitys muuttanut tilannetta. Kuitenkin ainakin vielä silloin kennojen eliniän kannalta oli olennaista varmistaa, ettei sarjaan kytkettyjen kennojen yksilöllisistä eroista seurannut yhden kennon yli- tai toisen alivaraustilannetta. Tätä sitten hoidettiin jos jonkinlaisilla varauspumpuilla. Tuollainen BMS on isommassa akustossa hävyttömän monimutkainen ja kallis, joten hämmästyisin jos niistä ei olisi hankkiuduttu eroon tavalla tai toisella. Jos BMS vain kylmän viileästi jätetään pois, niin toimiihan se akku, mutta kennoja alkaa kupsahdella jossain vaiheessa. Riippuu ihan siitä miten tasalaatuisia kennot ovat.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

En ole akkuspesialisti, mutta näihinkin piti yhden tulipalon jälkimainingeissä perehtyä.

Taitaa kaikilla Li-Ion -pohjaisilla akkukemioilla olla sekä syväpurkaus että ylilataus erittäin paha juttu. Molemmat vaurioittavat akkuja pysyvästi. Ylilataus tuottaa kaasua ja saa "pussukkamallit" turpoamaan. 18650 tyylisissä pötköissä varoventtiili päästää lopulta liiat pihalle. Kaasu on sekä varsin myrkyllistä että syttymiskelpoista. Tarpeeksi pahasti kun akku (yksittäinen kenno) ottaa kipeää, se siinä sivussa kuumenee niin, että kaasu syttyy palamaan. Pienellä varaustilalla 18650 kenno kytee aikansa, mutta liki täyteen ladatulla reaktio on rajumpi - kenno voi sylkeä melkein puolimetrisen liekkisuihkun vajaan minuutin ajan. Akuissa moinen helposti siirtää vetovuoron seuraavalle kennolle. Tai mille tahansa palavalle materiaalille ladattavan laitteen lähellä (pienlaitteista puhuttaessa).

Tämä ns. terminen karkaaminen on vielä siitä kiva, ettei sitä saa lopetettua ehkäisemällä hapen saanti tai hetkellisellä vesisuihkulla. Reaktio jatkuu, jos vaurioituneita akkuja ei saada jäähdytettyä. Akkupaloa on siis ihan turha ruiskia millään jauhesammuttimella tms. Virrat pois ja kaikki ulos rakennuksesta.

Sattuneesta syystä lataustilan kennokohtainen hallinta on edelleen ihan välttämätöntä. Ja just semmoinen tarpeettomuus, mistä kiinanpojat helposti tinkivät. Sinäputkesta löytyy kivoja videoita liekinheittimiksi muuttuneista sähköskoottereista ja tasapainolaudoista. Joissain 18650 kennoissa on jopa suojapiiri sisäänrakennettuna, joittei näin pääsisi käymään.

Jos akustossa ei ole kunnon lämmönhallintaa eli mahdollisuutta aktiiviseen lämmitykseen ja jäähdytykseen, niin ainakin pikalataus kärsii tästä pahasti. Latauksen hitaus tuli esille TM talviautotestissäkin ja Tuulilasilla kun oli Leafin 1. painos taannoin testissä, havaitsivat, ettei autoa pystynyt kesähelteillä pikalataamaan moottoritieajon jälkeen, koska akusto oli liian kuuma.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Pitää paikkansa tuo edellinen. Se lämmönhallinta kuitenkin riittää oikein hyvin akkumoduulitasolla tai ison yksittäisen akkupaketin kohdalla jopa koko akulle. Sillä kun vain pidetään akku sopivalla toimintalämpötila-alueella, joka on kuitenkin melkoisen laaja. Mitään asteen tarkkuuksia ei tarvita.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
CLiK
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

FinPat kirjoitti:
18 Maalis 2023, 19:50

Mutta kyllähän täyssähkössäkin on omat puolensa. Boxster EV:tä odotellessa.
Ei enää kovin kaukana. Kuva lauantailta Ruotsin itärannikolta. Pari stoppia vedettiin samaan tahtiin

A18CF17F-7D5E-4CD2-BDD3-1ABE07820D1A.jpeg
A18CF17F-7D5E-4CD2-BDD3-1ABE07820D1A.jpeg (113.85 KiB) Katsottu 3170 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
20 Maalis 2023, 09:45
Ei enää kovin kaukana. Kuva lauantailta Ruotsin itärannikolta. Pari stoppia vedettiin samaan tahtiin
Hyvässä seurassa! Mikä tuo lataava rekka oli?

Oletan että et kuitenkaan ollut SZ:lla liikkeellä tähän aikaan vuodesta.

Ammiratore
Viestit: 134
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

TeroPee kirjoitti:
10 Maalis 2023, 11:31
Perhana kun joutuu tuota vaimon lataushybridiä ihan jatkuvasti tankkaamaan bensalla. Lokakuun lopussa tankkasin edellisen kerran ja nyt maanantaina taas. Välissä 4377km ja bensaa meni tankkiin 40 litraa.
Oma lataushybridi ranskanmaalta on tankattu viimeksi vuoden vaihteessa ja arviolta puolet 39 litran tankista on mennyt. Kohta tulee se kymmenen litran pakkotankkaus 3kk välein niin laitan sitten tankin täyteen.

Odotan kyllä, että pääsisin taas polttamaan bensaa Alfalla. Talvi ei vaan luovuta ollenkaan. Varmaan melkein kuukausi menee vielä.

Ammiratore
Viestit: 134
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Luin ketjun loppupuolta sen verran, että oli jotakin ongelmaa bemarin latausluukun kanssa. Rellussani tuo on toteutettu eri tavalla. Saa jopa jättää luukun auki ja matka jatkuu. Mutta itse piuha lukittuu kiinni autoon ja piuhan vieressä on lukituksen avaava täysin sääsuojattu nappi. Ja auto ei liiku metriään jos piuha on lukittu kiinni.

Ei siis ole pakko runnoa luukkua pohjaan pahimmalla pakkasellakaan ja piuha on aina tallessa koska avausnappi toimii vain jos auton ovet eivät ole lukossa.

Mitä kotilatausasemiin tulee niin ne ovat hinnoiteltu ryöstöhintaiseksi ja halvempi on pyytää sähkömiestä laittamaan kolmivaihepistoke autokatokseen/vastaavaan ja hommata vastaavalla pistokkeella oleva piuha. Riippuen sulaketaulusta selviät ko pistokkeen laitosta jopa reilusti alle satasella.

Avatar
CLiK
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

FinPat kirjoitti:
20 Maalis 2023, 09:55
CLiK kirjoitti:
20 Maalis 2023, 09:45
Ei enää kovin kaukana. Kuva lauantailta Ruotsin itärannikolta. Pari stoppia vedettiin samaan tahtiin
Hyvässä seurassa! Mikä tuo lataava rekka oli?

Oletan että et kuitenkaan ollut SZ:lla liikkeellä tähän aikaan vuodesta.
Rekka oli toinen paikalla olleista Scanioista, ilmeisesti vielä testimuuleja. Lataushaasteita näytti olevan, vaihtoi laturia ja kurkkasin että 3 kwh teholla otti sisään alhaisella SOC:lla.

SZ:aan ei saa kattotelineitä eli perhemuulilla liikkeellä :o:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
20 Maalis 2023, 16:59
3 kwh teholla
Heh, pilkunviilaaja pääsee taas iskemään: 3 kW

Joo, ei ole SZ kelit vielä Ruåtsissakaan.

Avatar
CLiK
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^correct

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ammiratore kirjoitti:
20 Maalis 2023, 16:19
Ei siis ole pakko runnoa luukkua pohjaan pahimmalla pakkasellakaan ja piuha on aina tallessa koska avausnappi toimii vain jos auton ovet eivät ole lukossa.
Se ei olekaan saksalaista premiumia, vaan jotain ranskalaista, joka ei ole edes grilliltä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Saksalainen kansansähköauto sai jo toisen kerran uuden kierroksen koiranluita. Johan sillä on 30 tkm ajettukin.

Onhan siinä tiettyä preemiota ajaa autolla jossa on aina uutuuttaan kiilteleviä osia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Koska se on saksalainen, kyseessä on äärimmäistä tarkkuutta ylläpitävän alustan huolto. Jos italialaiseen joutuu vaihtamaan tukivarsia, se on puolestaan huonoa suunnittelua ja täysi virhe koko auto.

Moottorista bongattua:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kul ... aa-kertoa/

Tuossa on vissi kuluttajansuojallinen pointti, että oletus-/maksimihinnan pitäisi olla selkeästi näkyvillä. Nythän tuo toimii nurinkurisesti, kun yleensä tuotteella on perushinta ja siitä mahdollinen kantisalennus tms, niin noissa on kantishinta ja lisämaksu ei-kantiksille, kun geneerisiä maksuvälineitä ei vissiin oikein missään hyväksytä.

Ehdotinkin jo Liikenne- ja viestintäministeriölle jossain välissä, että latauspisteissä pitäisi olla mahdollisuus ladata geneerisellä maksuvälineellä (eli käytännössä pankki-/luottokortin lähimaksulla) ja sillä maksettavan hinnan pitäisi olla selkeästi näkyvissä. Tuo vaan ei houkuta, kun geneerisen maksuvälineen suorituksia ei saa seurata kuten rekisteröitynyttä kanta-asiakasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin