Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5438
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikun löytyipäs. Zotye M300EV:
https://youtu.be/CIBxOR2yYcQ?t=398
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^kätevä, ei tartte kuin trukin :-D
Sähköbiilien autoveron poisto olisi kyllä tervetullutta niin ei tarttis pohtia sitä, että miksi maksan autoveroa kauheesta läjästä sormipattereita jos ne on autossa valmiiksi kiinni.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vainio kirjoitti:
31 Maalis 2022, 12:24
Sähköbiilien autoveron poisto olisi kyllä tervetullutta.....
Finlex kirjoitti:Jos 1 momentissa tarkoitetun auton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on autoon sovellettavan verotaulukon pienin veron osuus.
Taulukon pienin veron osuus on nolla.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200777
VMP

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Onkohan nuo kaikki hätäpäissään bensa-/dieselautonsa sähköautoon vaihtavat / tilanneet , osanneet laskea, kauanko kestää kuolettaa se väliraha, jos perusteluna ajatuksissa on polttoaineen hinnannousu.
Suurin osa ei varmaan osaa tätä laskea.
- Kari

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

karila kirjoitti:
01 Huhti 2022, 12:13
Onkohan nuo kaikki hätäpäissään bensa-/dieselautonsa sähköautoon vaihtavat / tilanneet , osanneet laskea, kauanko kestää kuolettaa se väliraha, jos perusteluna ajatuksissa on polttoaineen hinnannousu.
Suurin osa ei varmaan osaa tätä laskea.
Sehän riippuu paljon siitä mitä vaihtaa ja mihin, paljonko säästää / kompensoi bensoissa yms käyttökuluissa. Paljon ajavalle hyöty on paljon suurempi.

Tätä sähköautoilua kannattaa ajatella objektiivisesti, monesta vinkkelistä, ei vain sieltä bensapistoolin vaivattomuuden takaa.

FinPat
Viestit: 7279
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
01 Huhti 2022, 12:33
Tätä sähköautoilua kannattaa ajatella objektiivisesti, monesta vinkkelistä, ei vain sieltä bensapistoolin vaivattomuuden takaa.
Nykyisellä käyttöetu sähköautolla ja nykyisellä sähkön hinnalla ajaa noin 0.025€/km, samalla verotusarvolla saisi 0.16€/km kulkevan bensahyrbidin joka olisi muuten vähän sinne päin vastaava paitsi kiihtyvyys. Ja kilometrikorvaus on 0.10€/km, vuosittain tulee 35tkm - 40tkm korvattavaa joten aika selvä valinta tältä osin. Hyrbidin kanssa sitä ottaisi täysedun, luonnollisesti. Tällöin vain verot pomppaisivat. Ei hyvä.

Ja itselläni ei bensapistooli ole sen vaivattomampi nykyisillä reiteillä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5890
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tässä näkyy nykytilanteen todellisuus. Uusia autoja hankitaan kyllä ihan itse vailla työnantajakytköksiäkin - mutta kovin moni uusi auto on työsuhteen kautta liikenteeseen uivia. Mahtaako joku nohevasti löytää dataa kuinka suuri osa uutena hankituista autoista vaikkapa 35 keur yläpuolelta on työsuhdeautoja? Ja onko loput vastaavan pricepointin kulkineet eläkeläisten ostamia? Minkälainen siivu on Suomessa edes olemassa niitä autoja jotka joku hankkii omalla tai rahoitusyhtiön rahalla jollainlailla mielenkiintoisessa segmentissä? Noh - onneksi sai noukittua talteen tuon Stelvion. Nyt on automaailman sekopäisyydenkin vuoksi ihan todellinen mahdollisuus sille, että tämä pysyy käytössä pidempään... Tuo kaupunkikinneri varmasti vaihtuu heti kun löytyy täyssähkönelikko, jonka vaimo hyväksyy.

EDIT: Pohdiskeluni siis koski uusia autoja.

FinPat
Viestit: 7279
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Perheemme edelliset kolme uutena ihan itse ostettua ja maksettua tulivat kaikki ulkomailta. Ja eikä jopa MB:n osalta tilanne ole sellainen että 6kk+1pv vanhoja tulee maahan enemmän kuin uusia myydään?

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4306
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
01 Huhti 2022, 15:39
Perheemme edelliset kolme uutena ihan itse ostettua ja maksettua tulivat kaikki ulkomailta. Ja eikä jopa MB:n osalta tilanne ole sellainen että 6kk+1pv vanhoja tulee maahan enemmän kuin uusia myydään?
Uutta autoa ei enää tähän perheeseen omilla rahoilla osteta, 2 kertaa viimeisen
42 autonomistajavuoden rekordilla uusi on erehdytty ostamaan. Juuri n. 1-2 vuotta ajettu
muiden maksamat kalliit ekat vuodet kuittaama yksilö on ideaali hankinta
käyttöautoksi. Ja jos valkkaa vaikka korean korealaisen saa vielä eurooppalaisten
merkkien uuden yksilön normitakuun ”bonuksilla” vielä kaupan päälle.

Niin, meikän vähät km- korvatatut ajot ( n 5000 km/v) hoidetaan edullisella wanhalla
Pakurekatulla Pösöllä … :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11211
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jiitee kirjoitti:
01 Huhti 2022, 19:33
Juuri n. 1-2 vuotta ajettu
muiden maksamat kalliit ekat vuodet kuittaama yksilö on ideaali hankinta käyttöautoksi.
Näin määkin luulin.

Sitten tuli Mégane. Melkein samalla rahalla ajelen nyt uudella nelivetohybridillä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4306
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vittorio Jano kirjoitti:
01 Huhti 2022, 21:08
Jiitee kirjoitti:
01 Huhti 2022, 19:33
Juuri n. 1-2 vuotta ajettu
muiden maksamat kalliit ekat vuodet kuittaama yksilö on ideaali hankinta käyttöautoksi.
Näin määkin luulin.

Sitten tuli Mégane. Melkein samalla rahalla ajelen nyt uudella nelivetohybridillä.
Mutta se on ranskis - vertaa esim. Kian takuuseen ja jälkimarkkinointiin… voi olla eroa.
Yhtään uutta ranskalaista tai italialaista autoa en ole omilla rahoilla ostanut…
Esim. e-2008 kävi noin 80 prosenttia lähellä liipaisua, mutta sitten järki kai voitti :wink:

Ja liisarihomma ei sovi yli 60v - laihialaistyyppiselle bensalenkkarille … :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11211
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jiitee kirjoitti:
01 Huhti 2022, 21:48
Mutta se on ranskis - vertaa esim. Kian takuuseen ja jälkimarkkinointiin… voi olla eroa.
Joo ja Alfan ja muiden luotettavien merkkien kanssa eivät kustannukset ole olleet samaa luokkaa.

Itse olen vasta +50, mutta ei jaksa enää vääntää ja jännittää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Pikkuisen on itellä alkanut i4 m50 kuumottamaan tällä viikolla.. jospa tää menis ohi.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11211
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Beta Julio kirjoitti:
01 Huhti 2022, 22:21
Pikkuisen on itellä alkanut i4 m50 kuumottamaan tällä viikolla.. jospa tää menis ohi.
Tuo on kyllä melko hieno laite!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Nyt alkaa olemaan sähköön siirtyminen vissiin konkreettisesti aika lähellä, kun kauppias soitteli ja kysyi, minkälaiset talvirenkaat tilataan. Tässä tulikin nyt sitten uusi pohdittava ongelma...
Nuohan ei tykkää pitkästä seisottamisesta. Tulin ilmoittaneeksi käytettävyyteni mahdolliseen ulkomaan työreissuun, joka olisi vuoden keikka. Vuodeksi en hirviäisi jättää autoa talliin piuhan päähän. Pitäisikö viedä esim kotiseudulle isäukolle lainaan ja pyytää ottamaan rajoitettuun käyttöön siksi aikaa? Vai olisiko tähän jotain helpompia ratkaisuja raadilla mielessä?
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kun valitset uuden auton sopivan tarkasti, olet kotona ennen toimitusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Auto on siis tulossa varmaan ihan kohtsillään, ja ko. reissu (jos toteutuu) alkaisi vasta ensi vuoden puolella. Se verovapaa autotuontihan noilta reissuilta on poistunut, koska on ollut "epäreilu" järjestelmä, eli motivaatio pitää löytää nykyään muista asioista.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

-TTY- kirjoitti:
02 Huhti 2022, 10:04
Nyt alkaa olemaan sähköön siirtyminen vissiin konkreettisesti aika lähellä, kun kauppias soitteli ja kysyi, minkälaiset talvirenkaat tilataan. Tässä tulikin nyt sitten uusi pohdittava ongelma...
Nuohan ei tykkää pitkästä seisottamisesta. Tulin ilmoittaneeksi käytettävyyteni mahdolliseen ulkomaan työreissuun, joka olisi vuoden keikka. Vuodeksi en hirviäisi jättää autoa talliin piuhan päähän. Pitäisikö viedä esim kotiseudulle isäukolle lainaan ja pyytää ottamaan rajoitettuun käyttöön siksi aikaa? Vai olisiko tähän jotain helpompia ratkaisuja raadilla mielessä?
Tehdään siitä Alfakerhon yhteisöauto, jota voi vuokrata edullisesti. Win-win tilanne, auto pysyy käyttökunnossa ja sisäänajo suoritettu kun itse pääset rattiin. Vuokraavat voivat matkan varrella kertoa kokemuksia autosta, vähän niinkuin tm - käyttötesti. Samalla tienaat itse. ....😁
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ah niin, se oli jo tilattu. Jotenkin minä aattelin että myyjä pyrkii hieromaan kauppaa tuolla tapaa :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Ei kai nämä maahantuojat turhia kysele rengasvalintoja. Lämpimiä muistoja yhdestä maahantuojan vaihdosta... seuraavana keväänä, olisiko ollut huhtikuuta, tuli kampanjakirje, jossa ehdotettiin alle vuoden ikäisen Bravon vaihtoa uuteen, jonka saisi talvirenkaat valmiikse alle asennettuna. :roll:
-TTY- kirjoitti:
02 Huhti 2022, 10:04
Nuohan ei tykkää pitkästä seisottamisesta. Tulin ilmoittaneeksi käytettävyyteni mahdolliseen ulkomaan työreissuun, joka olisi vuoden keikka. Vuodeksi en hirviäisi jättää autoa talliin piuhan päähän. Pitäisikö viedä esim kotiseudulle isäukolle lainaan ja pyytää ottamaan rajoitettuun käyttöön siksi aikaa? Vai olisiko tähän jotain helpompia ratkaisuja raadilla mielessä?
Mitennii ei tykkää? LiIon akut happanevat hiljaksiin "hyllysäkin", mutta sille ei mitään voi. Itseasiassa säilytys mahdollisimman kylmässä ja 50 % ladattuna olisi kait optimitilanne. Eli ei misään nimessä auto koko ajan letkun jatkona.

Vaan jos näissä sähköautoissa on vielä riesana 12 V lyijyakkukin, niin sille ylläpitolaturi tai ainakin ajoittainen lataus olla tarpeen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7279
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

-TTY- kirjoitti:
02 Huhti 2022, 11:06
Auto on siis tulossa varmaan ihan kohtsillään, ja ko. reissu (jos toteutuu) alkaisi vasta ensi vuoden puolella. Se verovapaa autotuontihan noilta reissuilta on poistunut, koska on ollut "epäreilu" järjestelmä, eli motivaatio pitää löytää nykyään muista asioista.
Oliko se epäreilu koska vihervasemman äänestäjistä ainoastaan suojatyösektorilaisilla oli mahdollisuus ulkomaankeikkoihin?

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
02 Huhti 2022, 12:23
^ Ei kai nämä maahantuojat turhia kysele rengasvalintoja.
Ei se olisi ensimmäinen myyjä, joka selvästi ennen nimien kirjoittamista hyppää ajatukselle, että kauppa on käytännössä jo tehty ja nyt hierotaan yksityiskohdista ja erikseen tilattavista ekstroista. Toisaalta, jos esim. talvirenkaat kuuluu auton hintaan (sähköautoissa aina ei, esim. koska erikseen ostamalla voi hinta jäädä alle hankintatukirajan) niin nuo asiat pitäisi olla läpikäytynä ennen kaupan sopimista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Tuohon hankintatukeenhan ei vaikuta semmoiset erikseen asennettavat lisävarusteet, esim. talvirenkaat, vetokoukku, yms. vaan pelkästään ne, mitä siihen tehtaalla pultataan kiinni. Ja kyllä tuossa lähiliikkeellä tosiaan kyselevät, mutta asiasta oli puhetta alustavasti jo tilausta tehdessä, ja nyt soittelivat varmistaakseen asian. Eli ihan oli omasta aloitteesta omilla spekseillä tilattu. Ainoana mainontana oli viime syksynä "haluatko käydä koittamassa tuotakin?" kun palasin pihaan i20N:n koeajolla.
Mitennii ei tykkää? LiIon akut happanevat hiljaksiin "hyllysäkin", mutta sille ei mitään voi. Itseasiassa säilytys mahdollisimman kylmässä ja 50 % ladattuna olisi kait optimitilanne. Eli ei misään nimessä auto koko ajan letkun jatkona.

Vaan jos näissä sähköautoissa on vielä riesana 12 V lyijyakkukin, niin sille ylläpitolaturi tai ainakin ajoittainen lataus olla tarpeen.
Ylläpitolaturi 12-volttiselle löytyy. Ison akun vissiinkin saa ohjelmiston kautta latautumaan tiettyyn tasoon asti, [vahvaamutua]eli periaatteessa sen voisi kai laittaa piuhan päähän ja vekotin lataisi itseään aina kun varaus laskee alle 50%[/vahvaamutua]. Lisäksi sen saanee ohjelmoitua myös latautumaan pelkästään öisin hieman halvemmalla sähköllä. Pitää tutustua, kunhan ionikki kotiutuu. Mutta silti, koska tuntematon pelottaa niin lähtökohtaisesti vierastan ajatusta "sähkölaite vahtimatta seinässä vuoden ajan."
Mikä piru sieltä taas on rikki?

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

LiIon itsepurkautuminen on hyvin vähäistä, joten ylläpitolataukselle ei ole tarvetta. Vuoden aikana jos kerran tai kaksi tarkastaa tilanteen ja lisää vähän juissia tarpeen tullen, niin ei pitäisi olla mitään hätää.

12 V lyijyakku tarvii ylläpitolatausta, koska elektroniikkahärpäkkeet kuluttavat koko ajan muutaman mA. Ellei sitten nypi raa'asti kaapeleita irti akusta. Eihän 45 Ah akussa ole energiaa kuin 0,5 kWh,joten sen tyhjentäminen ei ole iso ponnistus.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1566
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

karila kirjoitti:
03 Huhti 2022, 11:37
Tesla-huollossa pientä jonoa

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5 ... ca6f3c6b9d
Kyllä Deltakin huolto varmaan olisi kusessa, jos Giuliaa/Stelviota menisi kaupan yhtä paljon kuin Teslaa. Nykyään 1 auton myynti viikossa ja jonoa Alfa-huoltoon 6 viikkoa. Ja useampia tarinoita kuullut että Alfat seisoo liikkeen pihalla viikkokaupalla odottamassa kamelikaravaanikuljetuksella saapuvia osia Italiasta.

Mutta onneksi Alfaa saa huollettua muuallakin kuin virallisessa merkkiliikkeessä. Takuukorjaukset asia erikseen.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Vittorio Jano kirjoitti:
01 Huhti 2022, 22:25

Tuo on kyllä melko hieno laite!
On se kuvissa ja videoissa näyttänyt soppelilta kamppeelta. Tuli annettua kauppiaalle puhelinnumero että soittaa ja sopii koeajon, saapa nähä miten tässä käy.. Vuosikausiin ei ole niin paljoa jaksanut kiinnostaa että mitään uutuuksia olisin käynyt koeajamassa..

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Laitetaanpa kokemuksia käytetystä ensimmäisen sukupolven A3 E-tronista, kun sellainen on nyt kuukauden päivät ollut perheessä. Tankkasimme auton ensimmäisen kerran 5.3. Tankin vetoisuus on 40 litraa. 1354 km myöhemmin (eilen) piti käydä tankilla toistamiseen. Tuon kulutusmittarin nollasin vähän ekan tankkauksen jälkeen, ja se tuntuu jämähtäneen meidän ajoilla 2,4 litraan. Ihan perinteisesti suhteuttamalla eilen tankatun ysivitosen määrän ja ajetut kilometrit, sain keskikulutukseksi 2,58 l/100km. Autoverolappu tuli myös postissa, 110,23e /vuosi. Yhden täydestä tyhjään -latauksen aivan tarkkaa hintaa en ole laskenut, hieman päälle euron se on.

Kuva

Järkiperusteilla E-tron tuntuu passelilta meidän käyttöömme, koska lataamme sitä ahkerasti, ja ajosuoritteet pysyvät kohtuullisina. Lämpimimpinä päivinä range sähköllä käväisi 40 kilometrissä. Ylipäätään nätisti ajellessa todellinen range on menee hyvin lähelle tuota luvattua. Julkisia latauksia on tullut käytettyä toriparkissa, perjantaina piti ladata prisman edustalla olleessa latauspisteessä, mutta mun kännykänräpellystaidoilla kämmäsin abc-mobiilin asennuksen...

Myös näillä enemmän tunneperäisillä mittareilla mitattuna A3:een ollaan erittäin tyytyväisiä. Ulkonäkö, varsinkin tällä värisävyllä, on meidän mieleinen. Ajettavuudesta en osaa moitittavaa keksiä, alleviivataan vielä tuota aiemminkin mainittua isomman auton tuntua maantieajossa. Sitten taas pikkupyörityksessä auto on ketterä.
Viimeksi muokannut Lanccu, 05 Huhti 2022, 21:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

karila kirjoitti:
03 Huhti 2022, 11:37
Tesla-huollossa pientä jonoa

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5 ... ca6f3c6b9d
Sain aika kummallisen huoltokokemuksen sähkö-DS3:n kanssa. Rouva joutui väistämään palvelulinjabussia sulamisvesien kaivamaan monttuun ja oikea etupyörä alkoi harittamaan 2 asteen verran. Ratti ei ihan suorassa ja suoralla tiellä ohjaus hakee lievästi kohti ojaa :( .
No, painoin DS:n supporttinappia auton katossa ja heleä-ääninen neito vastasi. Hän valitteli, ettei pysty suoraan huoltoasioissa auttamaan, mutta jätti DS:n merkkihuoltoon soittopyynnön. Sieltä otettiinkin yhteyttä samana päivänä ja sovittiin käynti Raision DS-merkkihuollossa muutama päivä myöhemmin.
Tänään pyöränkulmat mittaukseen, ripustusten tarkistus, kulmien säätö kohdilleen ja samalla uudet softapäivitykset sisään.
2019-2021 vuosimallin DS:ssä on 7 vuoden takuu, joten ei tarttenut maksuvälineitä heilutella.

Siis tämä suoritus niche-merkiltä, jolla on yksi virallinen DS-show room myyntipiste ja 6 merkkihuoltoa koko maassa :shock: .
Ja uusia DS3 Crossbackkeja rekisteröitiin 2021 kokonaista 17, joista 10 oli sähköisiä (ja softat löytyy myös suomeksi).
Giuliaa meni 21 ja Stelvioita 26 vastaavassa ajassa kilpiin.

Hämmentävää. DS on myös todellinen niche-merkki, joka tekee asiat vaivattomiksi. Miten mahdollista :roll: ?
Voiskos Alfa Romeon suomalainen maaorganisaatio saada best practises -sparrausta Stellantis -sisarmerkiltä?

Cotzy
Viimeksi muokannut Cotzy, 05 Huhti 2022, 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5438
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Cotzy kirjoitti:
05 Huhti 2022, 21:29
Voiskos Alfa Romeon suomalainen maaorganisaatio saada best practises -sparrausta Stellantis -sisarmerkiltä?
Delta-Autolta? Eiköhän se tähän tapaan mene, kun supporttinappia painaa:
https://www.youtube.com/watch?v=rCgsi4wiPpI
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4306
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ Ds:n kohtuullisen hyvä jälkimarkkinointihan
perustuu siihen, että PSA- tekniikka käytössä ja
pääosin design brändätty erilailla. 8)
Samoin monella Toyota- huoltopisteellä löytyy
Lexus- osaamista, ei niin yllättäen.
No, LS V8- mallit ehkä poislukien.

Hyvä juttu tämä 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7279
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
06 Huhti 2022, 08:36
No, LS V8- mallit ehkä poislukien.
LS ja V8 samassa lauseessa toi ensiksi mieleen jotain muuta kuin Lexuksen.
Meni muutama nanosekuntti prosessoidessa että das echte ur-Lexus oli tosiaan LS ja V8:lla.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1514
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Lanccu kirjoitti:
05 Huhti 2022, 21:29
Laitetaanpa kokemuksia käytetystä ensimmäisen sukupolven A3 E-tronista, kun sellainen on nyt kuukauden päivät ollut perheessä. Tankkasimme auton ensimmäisen kerran 5.3. Tankin vetoisuus on 40 litraa. 1354 km myöhemmin (eilen) piti käydä tankilla toistamiseen. Tuon kulutusmittarin nollasin vähän ekan tankkauksen jälkeen, ja se tuntuu jämähtäneen meidän ajoilla 2,4 litraan. Ihan perinteisesti suhteuttamalla eilen tankatun ysivitosen määrän ja ajetut kilometrit, sain keskikulutukseksi 2,58 l/100km. Autoverolappu tuli myös postissa, 110,23e /vuosi. Yhden täydestä tyhjään -latauksen aivan tarkkaa hintaa en ole laskenut, hieman päälle euron se on.

Kuva

Järkiperusteilla E-tron tuntuu passelilta meidän käyttöömme, koska lataamme sitä ahkerasti, ja ajosuoritteet pysyvät kohtuullisina. Lämpimimpinä päivinä range sähköllä käväisi 40 kilometrissä. Ylipäätään nätisti ajellessa todellinen range on menee hyvin lähelle tuota luvattua. Julkisia latauksia on tullut käytettyä toriparkissa, perjantaina piti ladata prisman edustalla olleessa latauspisteessä, mutta mun kännykänräpellystaidoilla kämmäsin abc-mobiilin asennuksen...

Myös näillä enemmän tunneperäisillä mittareilla mitattuna A3:een ollaan erittäin tyytyväisiä. Ulkonäkö, varsinkin tällä värisävyllä, on meidän mieleinen. Ajettavuudesta en osaa moitittavaa keksiä, alleviivataan vielä tuota aiemminkin mainittua isomman auton tuntua maantieajossa. Sitten taas pikkupyörityksessä auto on ketterä.
Oli kyllä niin positiivisesti kirjoitettu Audista, että pitäisi antaa parin kuukauden banni. Ruuaksi sallittu bannin ajan vain hapankaali ja bratwurst sekä lager -tyyppinen olut.

:silly:

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

No, vaihtelua tämäkin, ennen on meinannut banni tulla ainoastaan hieman liiallisten BMW -höpinöiden vuoksi :-D Eipä siinä mitään, bratwurst ja lager kyllä maistuisivat, hapankaali vaatisi vähän totuttelua...

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11211
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tähän on nyt tultu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4306
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Lanccu kirjoitti:
07 Huhti 2022, 21:54
No, vaihtelua tämäkin, ennen on meinannut banni tulla ainoastaan hieman liiallisten BMW -höpinöiden vuoksi :-D Eipä siinä mitään, bratwurst ja lager kyllä maistuisivat, hapankaali vaatisi vähän totuttelua...
Ihme ettei ToyotaKiamiehenä tullut mitään bannia…. :wink:
Bratwursti, hapankaali ja hefe on kyllä ilmajäähy- volkkareiden ja
- Porschen lisäksi germaanian parhautta IMHO.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5438
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lanccu kirjoitti:
07 Huhti 2022, 21:54
hapankaali vaatisi vähän totuttelua...
Toisaalta sitten puhe tulisi sieltä päästä, jolla saksalaisista autoista kuuluukin puhua. :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vielä on varaa korottaa rimaa – seuraavaksi hapansilakkaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Sitä varten pitäisi olla kaasuvolvo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11211
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Beta Julio kirjoitti:
03 Huhti 2022, 19:23
On se kuvissa ja videoissa näyttänyt soppelilta kamppeelta.
CAR Magazine tykkäsi muuten enemmän ämmättömästä...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Vittorio Jano kirjoitti:
09 Huhti 2022, 21:39
Beta Julio kirjoitti:
03 Huhti 2022, 19:23
On se kuvissa ja videoissa näyttänyt soppelilta kamppeelta.
CAR Magazine tykkäsi muuten enemmän ämmättömästä...
Joo, jos ny pitäis sähkövispilä ostaa, niin ton vois hankkia.
- Kari

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kyllä ne buranat nyt siihen malliin petti, että vedin tänään tilaussoppariin nimet. Odotella saa kyllä tovin, vuoden huiteilla on toimitusajat nyt.

Silloin aikoinaan kun oli elämäni ensimmäinen upouusi bemari alla vapaalla autoedulla, vannoin että ikikuunaan en omaksi upouutta osta. Vaan ostinpa sittenkin kun sain järjellä perusteltua. :D Päällimmäisenä järkiperusteena se, että käytetystä sähkäristä joutuu maksaan uuden hinnan, ja jaetulla ykkössijalla se periaatekysymys että saa koko rahalla autoa eikä tätä yhteistä hyvää mihin joku x xxx xxx€ on jo tullut lahjoitettua.

FinPat
Viestit: 7279
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Beta Julio kirjoitti:
11 Huhti 2022, 13:49
jaetulla ykkössijalla se periaatekysymys että saa koko rahalla autoa eikä tätä yhteistä hyvää mihin joku x xxx xxx€ on jo tullut lahjoitettua.
Vispilä + 25v ikäinen klassikko on hyvä yhdistelmä kun ostaa autoa eikä veroa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

FinPat kirjoitti:
11 Huhti 2022, 14:40
Beta Julio kirjoitti:
11 Huhti 2022, 13:49
jaetulla ykkössijalla se periaatekysymys että saa koko rahalla autoa eikä tätä yhteistä hyvää mihin joku x xxx xxx€ on jo tullut lahjoitettua.
Vispilä + 25v ikäinen klassikko on hyvä yhdistelmä kun ostaa autoa eikä veroa.
Juuri näin. Pari noita +25v ikäisiä klassikoita olikin jo valmiina niin tää oli nyt oiva lisä niin ei tarvi ton käyttiksen kanssa niin harrastella... Ostin muuten eilen harrikankin, se on just täsmälleen saman ikäinen kuin tuo mun kyy. :D Pysyy maailmassa tasapaino jos ostaa aina yhen wanhan kunnon bensahärvelin kun ostaa näitä pölynimureita.

Avatar
lerppu
Viestit: 5890
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Beta Julio kirjoitti:
11 Huhti 2022, 14:49
FinPat kirjoitti:
11 Huhti 2022, 14:40
Beta Julio kirjoitti:
11 Huhti 2022, 13:49
jaetulla ykkössijalla se periaatekysymys että saa koko rahalla autoa eikä tätä yhteistä hyvää mihin joku x xxx xxx€ on jo tullut lahjoitettua.
Vispilä + 25v ikäinen klassikko on hyvä yhdistelmä kun ostaa autoa eikä veroa.
Juuri näin. Pari noita +25v ikäisiä klassikoita olikin jo valmiina niin tää oli nyt oiva lisä niin ei tarvi ton käyttiksen kanssa niin harrastella... Ostin muuten eilen harrikankin, se on just täsmälleen saman ikäinen kuin tuo mun kyy. :D Pysyy maailmassa tasapaino jos ostaa aina yhen wanhan kunnon bensahärvelin kun ostaa näitä pölynimureita.
Tässä ollaan oikean äärellä. Onnittelut hankinnoista ja elämän hallinnasta! :wink:

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

lerppu kirjoitti:
11 Huhti 2022, 15:04
Tässä ollaan oikean äärellä. Onnittelut hankinnoista ja elämän hallinnasta! :wink:
Kiitokset, onnittelut otan vastaan hankinnan osalta, mutta elämänhallinnan osalta vasta sitten kun kunto on samaa luokkaa kuin foorumin lancianrestaurointikuninkaalla. :D

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4306
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ kappas samanlaisia ajatuksia täälläkin, koskapa vaimo ei ole vielä valmis vaihtamaan täysvispilää niin meikä ostaa sitten nyt wanhan museofossiilin...
meillä sitten myöhemmin kun vaimo haluaa, komponenttipula helpottaa ja täysvispiläteknologia vakiintuu niin vähennetään mahd. eläkkeellä autoja siten, että täysvispilä ja 1-2 harrastefossiilia tallissa :mrgreen:
Toki järjellä voisi jo nyt ajaa siivuja 2-4 eur /100 km vrt. Auriksen reilu 10 eur /100 km, mutta vaimon käytössä oleva auto... :wink:
Ei tuohon tule kuin n 15 tkm vuodessa...
niin meikä on meillä se, joka tekee kaikki kalkyylit yms. :lol:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4306
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Fossiilia hankittu, voitteko kuvitella loppusuoralla mulla oli Triumph Spitfire, C4 Corvette ja
916- Spider ja Alfa voitti 8)

Vaimon hypriitin päivitykseen ladattavan palataan myöhemmin … :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7279
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
21 Huhti 2022, 19:21
Fossiilia hankittu, voitteko kuvitella loppusuoralla mulla oli Triumph Spitfire, C4 Corvette ja
916- Spider ja Alfa voitti 8)

Vaimon hypriitin päivitykseen ladattavan palataan myöhemmin … :wink:
Oikea valinta, tervetuloa 916 kerhoon!

Nyt vain projektiketju auki ja paljon valokuvia.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Jiitee kirjoitti:
21 Huhti 2022, 19:21
Fossiilia hankittu, voitteko kuvitella loppusuoralla mulla oli Triumph Spitfire, C4 Corvette ja
916- Spider ja Alfa voitti 8)

Vaimon hypriitin päivitykseen ladattavan palataan myöhemmin … :wink:
Asiaa 💪👍. Hyvä, että on ryhdikkäitä vanhan liiton miehiä rivissä, muuten toi meno alkaakin jo olla noitten vispilöiden kanssa samanlaista kuin vessapaperin hamstraus🙄.
- Kari

Vastaa Viestiin