Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Kolmosen ovenkahvoihin ja peileihin kannattaa suosiolla laittaa power lube spraytä talveks.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

TeroPee kirjoitti:
06 Joulu 2021, 15:49
Noilla kulutuksilla kyllä saa ladata aika tiheästi.
Bemariminissä ei tuota ongelmaa näillä pakkasilla ole.

Hml-Turenki-Hml meni melkein kotimatkan loppuun saakka 98:lla. Lopulta kun taipui sähköajolle oli rangea jäljellä 12km. Onneksi matkaa vielä vähemmän.

Kuten @lerppu osuvasti sanoi: kesällä bensa-avusteinen sähköauto, talvella sähköavusteinen bensa-auto. Kulutus noussut jo lukemaan 4,1.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Palaan aiheeseen "sähköautot melkein valmiita, infra on perseestä koska Business Damagement ja UX idiots".

Level one idiotismi by Business Damagement: "Hei, miksi käyttää hyväksi tunnettua ja kustannustehokasta maksutapaa koska voimme leikkiä olevamme Apple/Google ja tehdä vaikka oman applikaation koska Mini-ExecutiveMBA kurssilla sanottiin että se on cool juttu."

Level two idiotismi by UX taiteilijat: "Hei, miksi emme voisi laittaa sovellusta toimimaan pelkästään GPS:llä ja sitten siihen päälle tiputtaa latausasemat kartalle noin 100m pieleen. Ja sovelluksen tärkein ominaisuus on kanakorin tilaaminen. Ei se haittaa että latausta ei voi aloittaa kun GPS:n mielestä ollaan väärässä paikassa."

Tai samaa sarjaa: "Hei, laitetaan purkin QR coden viereen / ympärille niin vahva värillinen LED valaistus että puhelin pystyy lukemaan sen ainoastaan kirkkaassa päivänvalossa."

Ja sitten paikallinen Ops team: "Miksi näiden purkkien pitäisi toimia? Onhan meillä call center Intiassa/Norjassa/Ambomaassa jonne voi soittaa."


Teslan SuperCharger on muuten rentouttava kokemus. Laittaa vain piuhan kiinni ja aina toimii eikä tarvita mitään muuta tiputanssia aiheen ympäriltä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jos haluttaisiin rummuttaa helppoa elämää suuren jengin suosioon, niin:
-Hinta selvästi näkyviin
-Ko. hinnalla auto latautuu kun näyttää lähimaksulukijalle ihan tavallista, geneeristä pankkikorttia (tai puhelinta applepaylla tao googlewalletilla tai...)

Nyt tuo lataustouhu näyttää ulospäin salatieteeltä. Vaikka ei siinä kuulemma ole mitään vaikeaa, kunhan puhelimessa on 3-4(?) eri äppiä ja hanskalokerossa muutama tagi, joilla saa varmisteltua parraat hinnat ja ladattua oikealla operaattorilla (jos sillä tägillä sattuu olemaan saldoa, jos on etumaksuoperaattori), ottaen toki huomioon että laskutetaanko energiaa vai latausaikaa. On se kumma jos ei jengi tajua sen olevan yhtä helppoa kuin väläyttää lähimaksukorttia bensapumpulle ja tuikkaamalla letku reikään...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Plugarin kanssa onkin helppoa. Maksullisiin asemiin ei tarvii koskea. Ellet ole urbaani kommando omaa tolppaa odottamassa… (terveiset jäsenelle TeroPee!)
Muutoin tässä hampaiden puhkeamisessa on vielä monet itkut edessä. Ja kaikki siksi että on pitänyt keksiä pyörää uudelleen (jo listatut syyt sexyjen aplikaatioiden tiimoilta). Dynaamiset startupit on fantsuja. Tänä vuonna saivat Slushissakin hieroa toisiaan huipulle ilman rahvaan irstasta tuijotusta - varmasti teki gutaa!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin , arktista sähkäritestiä pukkaa.

I3 60 Ah Rexillä testissä tänään ip,
ajomatka 100 km ja koko ajan - 24 astetta Celsiusta.
Lähes täydellä 22 kWh:n akulla matkaan vaihtelevia tuttuja Alfateitä
Seinäjoki - Ilmajoki- välillä. Oli jääpolanetta, sulaa kaksinumeroisesta tietä sekä
vähän ( 5 km) kaupunkipyöritystä.
Nokian kitkat n 5 mm kuviolla alla.
Aika kiva ajettava, menee kuin sukkasillaan.

No se sähkörange oli siis jo lähdössä vain 85 km, koska
kulutusdata oli noin samoilta keleillä, otaksun.
Ja kaasujalkahan on yleensä aika raskas koeajoilla, ainakin
tällä papalla.
Pääsin noin tuon luvatun rangen ( 75 km tarkka) ja
loppumatka tultiin BMW-motorsport- fossiililla.
On tuo Rex kyllä hermoja rauhoittava peli,
ja periaatteessa noin kulutuksella 6 litraa satkulla voi
jatkaa ajoa lataamatta ajoakkua välillä. Ei paha.
Ilmeisesti kabiinin ja rexin lämmitykseen menee energiaa aika
lailla, ja pyysin jopa 23 astetta kabiiniin, joka riitti hienosti
tällä kovallakin pakkasella.

Hmm. Sain vielä vaimon Auriksesta mielestäni hyvän hyvityksen
tämän -16 mallin penariin, saksantuonti ja 30 000 km odometrissä.
Tojo olisi menettänyt ”arvoaan” 4,5 vuodessa uudesta noin 30 prosenttia….
No joo.
Vaimo vaan ei oikein vielä ole lämmennyt penarille. Täytyy viedä hänet kyllä koeajolle.

Ps musta yksilö Sjoen Rinta-Joupilla ko. testiauto
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mielenkiintoinen ajatus. En olekaan mokomassa kuin istunut, ei aavistustakaan millainen kulkine tai miten vertautuu muuhun mallistoon… - Ainakaan ketjunvenymisistä tai imusarjan palamisesta ei tarvitse murehtia!
Koeyksilö ja range extender ei oikein iske (tai vain yhdet vanteet…) Samalla hinnalla saa Life Cycle Impactia ja isompaa akustoa, vaikka tästä: https://www.nettiauto.com/bmw/i3/12071919
Penarin nassukohotetut on perinteisesti olleet oikeesti todella selkeitä parannuksia alkuperäiseen. En tunne tätä sähkövispilää, mutta heitän lonkalta ”totuutena” että näin olisi tässäkin tapauksessa!
Jännän äärellä kuitenkin. Mielenkiinnolla seuraan tätä saagaa!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ jep.
Meille taas tuo kevyt sarjahybridi Rexin muodossa on välttämätön, koska tunnen vaimoni :wink:
90 Ah:n Rex olisi ideaalisin…




Toyotallahan on tulossa uusi sähkäri ( 12v ja 240 tkm akkutakuu ) ensi vuonna, ja mm. Opelilta melko edullinen
max noin 350- km:n rangen E-Corsa.
Hyvää kannattaa odottaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Joku uutinen hypetti, että Toyotan akkutakuun saisi laajennettua miljoonaan kilometriin säännöllisellä tarkistusrutiinilla, eikä kai edes pitäisi maksaa extraa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onkohan olemassa yhtään paikkaa, jossa lataus maksetaan ihan perinteiseen malliin kortilla?
Rahamaksu nyt ei varmaan ole todellakaan mahdollista missään.
Eräs varsin varoissaan oleva tuttava elää lähes yhteiskunnan ulkopuolella ja maksaa kaiken käteisellä. Auton tankkaaminen on kuulemma varsin suunnitelmallisuutta edellyttävä toimenpide jo nyt.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

hjpp kirjoitti:
07 Joulu 2021, 22:41
Onkohan olemassa yhtään paikkaa, jossa lataus maksetaan ihan perinteiseen malliin kortilla?
Kukaan ei vielä tuollasta oo mulle ilmiantanut, kun olen kysellyt. Reaktiot sähköautoleirissä ovat kysymykseen jakautuneet täysin kahtia, joko "Piru että se muuten olis kätevää, miksköhän ei oo kukaan ajatellu" tai "Ei semmosta tarvi, aukoo vaan sopivan äppin puhelimesta tai näyttää sopivaa tagia".

Mutta ei sellasta ole tulossakaan, se romuttaisi roaming-tracking -kulttuurin omalta osaltaan, eikä se ole mistään kotoisin jos ei asiakkaita voi seurata tarkasti - tai "sitouttaa" siihen omaan bisneskuplaan (joka sitten puhkotaan sillä että niitä äppejä ja tageja on kyydissä useampia...).

Äkkiseltään myös voisi kuvitella, että se, ettei hinta ole selkeästi näkyvissä jo laturille ajaessa ja latauspaikan varatessa, olisi jollain tasolla kuluttajansuojan vastaista. Mutta kai se sitten riittää että hinta näkyy äppissä, kun lataus pitää aktivoida puhelimella...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
07 Joulu 2021, 19:48
miljoonaan kilometriin
Tolla heittää jo monta tauotonta klapikeikkaa Stadista Lappiin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
07 Joulu 2021, 23:14
"sitouttaa" siihen omaan bisneskuplaan (joka sitten puhkotaan sillä että niitä äppejä ja tageja on kyydissä useampia...).
Kautta aikain ja liiketoiminta-alueiden executive-Mini-MBA:t ja bean counterit ovat tuhonneet tavallisen monta businessta ja ärsyttäneet muutaman miljardin käyttäjää.
Viimeksi muokannut FinPat, 08 Joulu 2021, 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Hieno Opel/Peugeot!

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... f66966edf1

Kuva

Aikanaan omassa tallissakin oli Signal Gelb Manta mutta se oli B-korinen. Tosi hieno, alkuperäinen kattoluukku ja kaikki. Niin, ja 2.0L 110hv L-Jetronic ruiskukone tuli laitettua alkuperäisen 90hv 1.9L kaasarikoneen tilalle. Kyllä lähti!

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Manta nykyaikaistettiin rumentamalla sitä? Tuo keula ja varsinkin nuo vanteet... :puke:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tulee myös mieleen SAE, DIN ja JIS hevoset noista akkujen Ah vs kWh merkinnöistä.

Onhan 60 Ah komeampi luku ilmoittaa kuin 22 kWh tai jopa 19 kWh käytettävissä olevaa energiavarastoa. Ja kyllähän kaikki nyt tietävät että keskimääräinen nimellisjännite juuri tässä akustossa on esim. 360V eikä 400V tai 352V....

Sain juuri muuten noin 20 000V - 25 000V sähköiskun kun ilma on sen verran kuivaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Äksykkönen sai vuoden jatkoajan, joten vielä saa hetken aikaa kurvailla tupaöljyllä ja pähkiä mitä oikein tilalle. Tämä sopii minulle hyvin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Janne kirjoitti:
08 Joulu 2021, 10:59
Äksykkönen sai vuoden jatkoajan, joten vielä saa hetken aikaa kurvailla tupaöljyllä ja pähkiä mitä oikein tilalle. Tämä sopii minulle hyvin.
Vuodessa tapahtuu paljon EV rintamalla. Ainakin paljon enemmän kuin Alfan tuotejulkistusten puolella. :(

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

hjpp kirjoitti:
07 Joulu 2021, 22:41
Onkohan olemassa yhtään paikkaa, jossa lataus maksetaan ihan perinteiseen malliin kortilla?
Katevaraus mainittuna: https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-latausohjeet/

Mutta ei tietenkään korttislotilla, vaan tiedot esitäyttämällä.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JT Newman kirjoitti:
08 Joulu 2021, 12:16
hjpp kirjoitti:
07 Joulu 2021, 22:41
Onkohan olemassa yhtään paikkaa, jossa lataus maksetaan ihan perinteiseen malliin kortilla?
Katevaraus mainittuna: https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-latausohjeet/

Mutta ei tietenkään korttislotilla, vaan tiedot esitäyttämällä.
Rechargella on ainakin 150kW asemilla se älytön LED hässäkkä QR coden vieressä. Ja onhan se näppärää laitaa "Drop in" latauksen yhteydessä luottokortin tiedot webbisivulle. Vielä hankalampaa kuin älytön äppi.

Ja sähköauton tankkaamiseen riittäisi lähimaksu. Anyway. Mr. Muskin sanoin teollisuudessa on liian monta MBA:ta töissä ja CEO:na.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JT Newman kirjoitti:
08 Joulu 2021, 12:16
hjpp kirjoitti:
07 Joulu 2021, 22:41
Onkohan olemassa yhtään paikkaa, jossa lataus maksetaan ihan perinteiseen malliin kortilla?
Katevaraus mainittuna: https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-latausohjeet/

Mutta ei tietenkään korttislotilla, vaan tiedot esitäyttämällä.
Rechargella on ainakin 150kW asemilla se älytön LED hässäkkä QR coden vieressä. Ja onhan se näppärää laitaa "Drop in" latauksen yhteydessä luottokortin tiedot webbisivulle. Vielä hankalampaa kuin älytön äppi.

Ja sähköauton tankkaamiseen riittäisi lähimaksu. Anyway. Mr. Muskin sanoin teollisuudessa on liian monta MBA:ta töissä ja CEO:na.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JT Newman kirjoitti:
08 Joulu 2021, 12:16
hjpp kirjoitti:
07 Joulu 2021, 22:41
Onkohan olemassa yhtään paikkaa, jossa lataus maksetaan ihan perinteiseen malliin kortilla?
Katevaraus mainittuna: https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-latausohjeet/

Mutta ei tietenkään korttislotilla, vaan tiedot esitäyttämällä.
Rechargella on ainakin 150kW asemilla se älytön LED hässäkkä QR coden vieressä. Ja onhan se näppärää laitaa "Drop in" latauksen yhteydessä luottokortin tiedot webbisivulle. Vielä hankalampaa kuin älytön äppi.

Ja sähköauton tankkaamiseen riittäisi lähimaksu. Anyway. Mr. Muskin sanoin teollisuudessa on liian monta MBA:ta töissä ja CEO:na.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Sähköautoilu ei ole juuri tänään järin edullista – Matka Helsingistä Turkuun ja takaisin nousi juuri 10 eurosta 132 euroon

Toki ääriesimerkki, mutta eiköhän se kaupallisten laturien kanssa aika lailla tuohon mene. Tekniikkahan mahdollistaa myös hintamuutokset käyttöasteen mukaan. Jos on viimeinen vapaa paikka, niin hölmöähän se olisi hinnoitella se samoin kun tilanne jolloin kenttä on tyhjä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tilailin noita rfid-lätkiä ja asensin softia reilulla kädellä.
Käytännössä käytössä lätkistä ovat olleet:
Plugit: firman parkkihalli
Virta: pari satunnaista latausta.

Softista:
eParking: pysäköinti ja lataus
Easypark: pysäköinti ja lataus

Pitkää siivua ajaessa turvauduin pääasiassa Teslan Superchargereihin.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Olis aika yksinkertaista, jos sovellukseen voisi laittaa auton rekkarin ja tolpassa olisi kilven lukeva kamera. Auto tolpalle, sovelluksen kautta notfikaatio, että jos haluat ladata niin laitapa töpseli kiinni autoon 2min kuluessa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Touhu kuulostaa melkein yhtä kätevältä kuin autoreissut Euroopassa takavuosina. Oli se mukavaa kuljetella eri maiden valuuttoja kirjekuorissa ja arvuutella etukäteen kuinka paljon kutakin tarvittaisiin.
Nyt sentään noilla systeemeillä saa tasarahan.
Mullahan ei ole älyluuria käytössä, joten ilmeisesti pitää sitten ostaa Tesla, jos reissussa aikoo ladata.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Gasket kirjoitti:
30 Marras 2021, 13:49

Tuo on kyllä iso ongelma sähkövispilöissä vielä, että ranget on todella optimistisia talvikelissä. Ehkä jopa vaarallista. Joskus taloissa piti olla tulisijat sähkökatkon varalta. Mitäs kun sähköauto sippaa, päällä se puvuntakki ja ulkona -20 C. Ei mielestäni yhtään epätodennäköinen skenaario kun tuo keli voinee tiputtaa rangen puoleen. Jos lähtökohta on se ehkä normaali, eli auto ulkona kylmässä roikan päässä, niin onko jopa tuokin optimismia? Puhumattakaan jos auto sattuukin olemaan ilman tuota roikkaa. Ehkä se polttomoottorin kehnohko hyötysuhde lämmöntuottoineen ei niin huono juttu aina olekaan. Heitetään nyt ihan ajatuksena, että milloin nähdään ensimmäinen sähköautokuolema ja mitä keskustelua se tulee herättämään?
Ruotsissa kun oli lumimyräkkää ja liikenne pysähtyi, niin siellä jouduttiin jo hinailemaan hyytyneitä autoja pois tukkimasta tietä. Tosin ei ne kaikki sähköisiä olleet, mutta prosentuaalisesti moni oli. Toki moisessa sumpussa on onni, että matkalaiset todennäköisesti pääsevät toisiin autoihin lämmittelemään.

Tänä aamuna näytti mittari -26 C. Joihinkin kommentteihin jo törmäsin, että normi shukolatauksesta ei irtoakaan enää mitään jos auto on kylmässä. Menee sen verta paljon energiaa akun lämmittämiseen ettei latausvirtaa enää riitä ja yön aikana oli saatu rangea ykköskilometrejä.

Toki on ääriesimerkki, mutta kaluston yleistyessä kun väkisin joudutaan paikoitelleen latausvirtoja rajoittamaan, niin tuo ongelma varmasti vain kasvaa. Jos vielä energian hinta jatkaa nousuaan, niin koko yön hehkuttaminen vaikka 8 ampeerilla ja siitä saatu hyvin nimellinen rangen lisäys alkaa kyllä syödä autoilun edullisuutta jonniin verran. Saattaa myös tulla tilanteita että loppuviikosta ei enää töihin mennäkään.

Kesäauton nimitys saattaa tulevaisuudessa saada ihan uuder merkityksen, mutta onko sekään sitten kovin ekologista että on vara-autolle tarvis. Vaikkei välttämättä kyseeseen tulisikaan kun jokunen päivä tai viikko vuodessa, mutta ei kuitenkaan kaikkea voi vielä tänäkään päivänä tehdä etänä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kävin eilen tuolla pikkuakkuisella 45 kWh Klonkkarilla siivut Nurmijärvi-Vierumäki-Nurmijärvi ja lähtiessä oli pakkasta soppelit 22 astetta. Tuo on asetelmana aika lailla hankalin mahdollinen, eli elohopea pohjilla, suurin osa matkasta moottoritienopeutta, perillä ei voi ladata ja siellä perillä pitää kuitenkin seisottaa autoa nelisen tuntia.

Lähtiessä range-arvaus näytti 199 km ja se tuntui kohtuullisella tarkkuudella myös pitävän paikkansa siihen asti kun nappasin Renkomäestä vähän tuoreita elektroneja kyytiin. Vierumäelle mentiin taas ihan linjakkailla numeroilla. Sen sijaan Vierumäeltä kylmällä akulla lähdettäessä range näytti selvästi vähemmän kuin mihin se oikeasti olisi riittänyt. Ilmeisesti kohmeisen akun jännitteen perusteella tehty arvio jää vaisuksi, mutta ajossa lämmenneessä patterissa onkin sitten taas enemmän reserviä käytettävissä.

Aikataulusyistä ensimmäinen välilataus jäi liian lyhkäiseksi ja paluumatkalla piti taas pysähtyä hetkeksi Renkomäellä, mistä johtuen tarkkoja lukuja sähkön riittävyydestä on vaikea antaa.

Kippo toimii kovemmillakin pakkasilla yleisesti ottaen oikein hyvin, mutta tuollainen "sähkötön" välipysäkki hankaloittaa toimintamatkan arviointia. Tässä tapauksessa kaksi ylimääräistä kahvitaukoa ei ollut mikään ongelma mutta jos tämäntyyppistä ajoa tulisi enemmän, pitäisi vähintäänkin panostaa isompiakkuiseen kärryyn.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^OT: jouduin googlaamaan että mitä tämä tarkoittaa maantieteellisesti... :oops:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin tosissaan, pieni mutta oleellinen nyanssi: 117 kilometriä per suunta jotta pääsi rääkkäämään kuntopyörä(ilijä)ä.

Aika puuhastelua pysähtyä tuollaisella rundilla kaksi kertaa välilataukselle, mutta yksikin kerta olisi riittänyt jos olisi malttanut pysähtyä vähän pidempään. Ja vähän leudommalla kelillä tai isommalla patterilla olisi jäänyt se yksikin kerta pois.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

hjpp kirjoitti:
08 Joulu 2021, 21:56
Mullahan ei ole älyluuria käytössä, joten ilmeisesti pitää sitten ostaa Tesla, jos reissussa aikoo ladata.
Teslaa, siis sitä autoa, voi käyttää ilman älytöntä kapulaa mutta koko konsepti on suunniteltu sen ympärille. Tesla on liikkuva akku + iPad.

Vielä toistaiseksi Teslan SuperCharger verkosto on sen verran harva että ihan sen varassa ei pärjää edes eteläisemmässä Suomessa seikkaillessa.
Viimeksi muokannut FinPat, 09 Joulu 2021, 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti:
09 Joulu 2021, 09:42
Joihinkin kommentteihin jo törmäsin, että normi shukolatauksesta ei irtoakaan enää mitään jos auto on kylmässä. Menee sen verta paljon energiaa akun lämmittämiseen ettei latausvirtaa enää riitä ja yön aikana oli saatu rangea ykköskilometrejä.
Ihan oikea laturi lämpimässä tallissa helpottaa elämää mutta "kylmäpysähdykset" ovat edelleen pahoja.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:
09 Joulu 2021, 09:42
koko yön hehkuttaminen vaikka 8 ampeerilla
Shukolataus on täyssähköautoista puhuttaessa pelkkä vitsi. Sopii ehkä auton tankkaukseen viikonlopun aikana kesämökin pihalla, kesällä. Lataushybridien n. 10 kWh akut saa tälläkin yön aikana täyteen.

Täyssähköautojen kohdalla ainoa tolkullinen latausjärjestely kotipihaan on Type 2 tökkeli eli 3x16 A. Tällä pitäisi saada akku yön aikana täyteen, vaikka kuormanhallinta joutuisi välillä tehoa rajoittamaan... ellei sitten ole jokin hyvin poikkeuksellinen olosuhde tyyliin 100 kWh akku ihan tyhjänä, latausaikaa vain 8 h jne.

Reissunpäällä 11 tai 22 kWh latauspisteetkin huono vitsi, pl. yön yli lataus hotellin pihassa tms tai lataus koko päivän työpaikan parkkipaikalla. ½ h lounastauon aikana tankkiin valuu sähköä 22-37 km ajomatkaan (15-25 kWh/100 km kelistä ja ajonopeuksista riippuen). Tarttis olla 100+ kW pömpeli, mutta niitä ei montaa ole koko valtakunnassa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuopa se on. Kyllähän itseäkin tavallaan kiinnostaisi jokin sähkövehjes kun sillä pärjäisi sen 90% ajoista oikein hyvin kotilaturin varassa. Kuitenkin se 10 % on myös tärkeä. Vasta alkuviikosta heitin vajaan 400 km hälytyskeikan noin 18-asteen pakkasessa. Toki olisi toiseen suuntaan päässyt, mutta vähän nolo olisi ollut kysellä asiakkaalta piuhapaikkaa. Jos olisi kovin monta tuntia joutunut vielä autoa latailemaan, niin olisi äkkiä päivä käynyt melko pitkäksi ja olisi tarkoittanut hotelliyötä. Selitä sitten työnantajalle, että tuli vähän takuukeikasta lisäkuluja kun virta loppui. Voisi aika äkkiä tulla ehdotus, että laitetaampa auto alle ja lopetetaan kilometrien maksu.. Joku REX-tyyppinen systeemi olisi noihin vallan kiva lisä ja saisihan moisella lämpöäkin aikaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

insinörtti kirjoitti:
10 Joulu 2021, 08:33
Täyssähköautojen kohdalla ainoa tolkullinen latausjärjestely kotipihaan on Type 2 tökkeli eli 3x16 A.
Kevyesti eri mieltä tästä. Akku tyhjästä täyteen yön aikana on tarpeellinen fiitsöri vain silloin, kun tullaan illalla myöhään kotiin akku täysin tyhjänä, vedetään kahdeksan tuntia unta kuulaan ja lähdetään taas heti aamusta reissuun joka tarvitsee akun koko kapasiteetin. Lähtiessä alempi varaus ei haittaa jos tarkoitus ei ole vetää koko akullisen syövää rundia, ja sitten seuraavana yönä saadaan taas ladattua enemmän kuin mitä päivän aikana käyttää.

Mulla on plugarista periytyvä 1x16A laturi katoksessa, ja ajattelin kokeilla miten sillä pärjää ennen kuin suin päin päivittää 2x16A lataukseen (Volkkarin köyhimysmallissa ei ole kolmatta vaihetta AC-latauksessa). Jokusen kuukauden testaamisen perusteella ei isommalle laturille näytä olevan mitään tarvetta. Esimerkiksi 10 tunnin lataus yön (nukkumisen, ilta- ja aamupalojen, naaman kampaamisen yms.) aikana työntää patteriin likimain 37 kW, millä ajelee keskimäärin vajaat 200 km ja kovimmillakin pakkasilla luokkaa 150 km. Harvana päivänä minä noin paljoa ajan, ja vielä harvemmin kahtena päivänä peräkkäin ilman että kotona käydään vain vaihtamassa paitaa. Jos nyt tuollainen tilanne osuu kohdalle niin lähin pikalaturi on kahden kilsan päässä.

Mitään päivän aikaista välilataustahan tuolla ei tehdä, mutta eipä juuri tehdä 11 kW:llakaan.

Jollakin jatkuvasti paljon ajavalla tilanne on varmaan toinen, mutta omat 20tkm/a edustanee suht hyvin keskimääräisen sukankuluttajan tarvetta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bnii, eikös se latausenergian tarve ole enemmän kiinni kulkemiseen käytetyn energian tarpeesta kuin akun koosta. Tai siinä määrin kyllä jälkimmäisestäkin, että jos akussa riittää puskuria niin ettei joka päivä mene täyttä akullista, niin joka yö ei tartte välttämättä saada edes niitä yhden päivän ajoja, jos sitten tosiaan sitten seuraavana päivänä saa roikotettua pidemmälti.

Se lämmityspuoli on sitten toinen asia, se tosiaan saattaa hörpätä energiaa yllättävällä määrällä ja rajoittaa siksi latausvirran olemattomaksi. Tästä olisi kiva nähdä joku tutkimus, miten esmes 8h yölatauksessa akun lämmitystarpeeseen vaikuttaa, että onko auto A) ulkona, B) katoksessa, C) kylmässä "ohutkuoritallissa", D) kylmässä, mutta eristetyssä tallissa. Lämin tallihan nyt tietty auttaa kovasti, mutta miten paljon ihmisläheisemmin hankittavat katos tai kylmä, ehkä eristetty talli vaikuttaa, kun tuuli ei pääse viilentämään autoa ja eristetyssä tallissa lämpöenergia jää sinne talliin hilluman.

Edit: Rasviksen housuissa volkkarista huolimatta tuskin harkitsisin 2-vaihelaturia jos päivittämään lähtisin. 3-vaihelaturi kuitenkin antaa omalta osaltaan paremmin vapautta talon muulle sähkönkulutukselle ja sen tasaisuudelle, jos seuraava auto sitten osaakin ladata kolmesta vaiheesta. Etenkin jos laturissa on kuormanhallintaa tarjolla.
Viimeksi muokannut Polforea, 10 Joulu 2021, 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ ja pakkasen päälle vielä mahdollinen latausvirran rajoitus. Omakotitalossa ei moiseen ole tarvetta, mutku suurin osa kansalaisista sattuukin asumaan kerros- tai rivitaloissa. Jos näissä yritetään lataus hoitaa yksinkertaisesti vaihtamalla pelkät lämpötolpat 1x16 A latauspömpeleihin, niin virtaa joudutaan rajoittamaan rankasti sitten, kun ladattavia alkaa olla reilumpi määrä. Kaapelointihan on mitoitettu siltä pohjalta, ettei ole kaikissa autoissa samanaikaisesti sisätilanlämppärit pöhisemässä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Noniinnno, sitä lämmitystolppakentän mitoitusta ei kyllä yhtään helpota sekään, että sinne yritetään työntää 11kW latureita niiden 3,7kW laturien sijasta. Ei niissäkään tule liian laiska laturi helposti ongelmaksi, vaan kuten totesit, kaapeloinnin mitoitus, joka ei parane laturia vaihtamalla (ehkä hieman helpottaa keskitetyllä kuormanhallinnalla, mut ei ratkea).

Senhän takia tuli tää kohuttu kauhistus, eli pakotus rakentaa valmiudet latausjärjestelmille (eli vissiin vähintään riittävä putkitus, jotta kaapeleita saa vaihdettua) jos pihaa tongitaan rakennusluvallisesti auki muutenkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

insinörtti kirjoitti:
10 Joulu 2021, 12:25
^ ja pakkasen päälle vielä mahdollinen latausvirran rajoitus. Omakotitalossa ei moiseen ole tarvetta, mutku suurin osa kansalaisista sattuukin asumaan kerros- tai rivitaloissa. Jos näissä yritetään lataus hoitaa yksinkertaisesti vaihtamalla pelkät lämpötolpat 1x16 A latauspömpeleihin, niin virtaa joudutaan rajoittamaan rankasti sitten, kun ladattavia alkaa olla reilumpi määrä. Kaapelointihan on mitoitettu siltä pohjalta, ettei ole kaikissa autoissa samanaikaisesti sisätilanlämppärit pöhisemässä.
Meillä on taloyhtiössä kaksi autokatosta, toinen 9 autolle ja toinen 20 autolle. Sulakekoot ja kaapelit mahdollistaa pienemmässä katoksessa 9 autoa 8 A auton latauksessa, ja 3 autoa 16 A latauksessa. Isossa katoksessa samat luvut on 12 autoa 8 A latauksessa, ja 6 autoa 16 A latauksessa. Meillä päädyttiin vaihtamaan ikääntyneet ja rikkinäiset lämmitystolpat eTolppiin, jotka on käytännössä etäohjauksen ja energiamittarin omaavat lämmitystolpat, joista saa ladattua myös sähköautoa. Lupaavat tällä super-schukolla 16 A jatkuvaa latausta, vaikka säädösten mukaan pitäisi 8 A käyttää jatkuvassa käytössä. Järjestelmässä on myös vuorotteluun perustuva kuormanohjaus, joten ei käräytetä sulakkeita. Tällä systeemillä (ja melko pienellä investoinnilla) saadaan 8 A lataus järjestetettyä 21/29 autolle samanaikaisesti. Tällä hetkellä yhtiössä on 3 sähköistä ajoneuvoa. Ajatus on, että tällä systeemillä selvittäisiin seuraavat 10-15 vuotta ja sitten kun näkee paremmin sähköautoilijoiden tarpeet, niin tehtäisiin mittavampi remontti (sähkökeskus + kaapeloinnit). Hirveästi pelivaraa ei kyllä nykyisessä sähkökeskuksessa / yhtiön liitäntäjohdossa ole, joten silloin saatetaan joutua ostamaan toinen sähköliittymä yhtiölle.

Eihän ton schuko-johdon kanssa härvääminen varmaan kovin kätevää ole, mutta mentiin tällaisella budjettiratkaisulla. Ostetaan kyllä autopaikoille lukittavat laturitelineet, niin osakas voi jättää laturinsa siihen puolikiinteästi lojumaan.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lämmitystolppakenttä on yksi asia, mutta mikä lie kapasiteetin riittävyys esim. kaupunginosan/korttelin alueella, jos/kun sähkövehkeet on valtavirtaa merkittävä osa asukkaista haluaa akkunsa olevan täynnä seuraavana aamuna. Valtakunnanverkko ja tuotanto ilmeisesti selviävät, vaikka joulunajan kinkunpaisto näkyy silläkin tasolla. Siihen päällehän tulee sitten lataukset, kun virtaa pitää riittää juhlapyhien matkoja varten.

Pientaloalueilla on helpompaa, joskin nykyisinkin maaseudulla naapurit saattaa huomata valojen himmenemisestä, milloin jossain talossa laitetaan uuni päälle. Voi olla muuntajien ja muuntamoiden uusintaa tiedossa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Polforea kirjoitti:
10 Joulu 2021, 12:16
Bnii, eikös se latausenergian tarve ole enemmän kiinni kulkemiseen käytetyn energian tarpeesta kuin akun koosta. Tai siinä määrin kyllä jälkimmäisestäkin, että jos akussa riittää puskuria niin ettei joka päivä mene täyttä akullista, niin joka yö ei tartte välttämättä saada edes niitä yhden päivän ajoja, jos sitten tosiaan sitten seuraavana päivänä saa roikotettua pidemmälti.
Näin. Ja pointtini oli olevinaan se, ettei lataustehoa tarvitse mitoittaa akun koon vaan "normaalipäivänä" tarvittavan energian mukaan, plus jotain varoja. Jos akku on isompi niin se vaan puskuroi paremmin.
Se lämmityspuoli on sitten toinen asia, se tosiaan saattaa hörpätä energiaa yllättävällä määrällä ja rajoittaa siksi latausvirran olemattomaksi. Tästä olisi kiva nähdä joku tutkimus, miten esmes 8h yölatauksessa akun lämmitystarpeeseen vaikuttaa, että onko auto A) ulkona, B) katoksessa, C) kylmässä "ohutkuoritallissa", D) kylmässä, mutta eristetyssä tallissa. Lämin tallihan nyt tietty auttaa kovasti, mutta miten paljon ihmisläheisemmin hankittavat katos tai kylmä, ehkä eristetty talli vaikuttaa, kun tuuli ei pääse viilentämään autoa ja eristetyssä tallissa lämpöenergia jää sinne talliin hilluman.
Varmaan puhutaan tässä kohtaa akuston eikä auton lämmityksestä. Akustohan lämpenee jonkin verran latausvirrankin vaikutuksesta, ja saattaapi olla ettei hidaslatauksen aikana muuta lämmitystä tarvita. Pikalataus vaatii sitten lämpimämpää patteria ja sitä myötä akun lämmitystä, ellei nyt suoraan ajosta lämmintä akkua ole tarjolla.

Klonkkari asuu kylmässä katoksessa, enkä ole ainakaan huomannut kovemmallakaan pakkasella vaikutusta latausaikoihin. Ja akku on käytännössä aina ajon jäljiltä lämmin kun se kotona töpseliin tökätään.
Edit: Rasviksen housuissa volkkarista huolimatta tuskin harkitsisin 2-vaihelaturia jos päivittämään lähtisin. 3-vaihelaturi kuitenkin antaa omalta osaltaan paremmin vapautta talon muulle sähkönkulutukselle ja sen tasaisuudelle, jos seuraava auto sitten osaakin ladata kolmesta vaiheesta. Etenkin jos laturissa on kuormanhallintaa tarjolla.
Juu, en tiedä onko kaksivaihelatureita olemassakaan ja saman tienhän se kannattaisi tulevaisuutta ajatellen upata kuormantasauksen hanskaavaan kolmivaihelaturiin. Mutta toistaiseksi ei ole ollut syytä alkaa junppaamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
10 Joulu 2021, 12:34
Noniinnno, sitä lämmitystolppakentän mitoitusta ei kyllä yhtään helpota sekään, että sinne yritetään työntää 11kW latureita niiden 3,7kW laturien sijasta.
Jos kaapelointi pitää uusia, kannattaa homma tehdä kerralla kunnolla eikä mitään puolivillaista viritystä. Wanhemmissa taloyhtiöissähän tilanne voi olla niinkin surkea, ettei edes sisätilanlämmittimet ole sallittuja. Tosin tällaiset olisi jo pitänyt laittaa ojennukseen aikaa sitten. Hankalin tilanne lie uusilla tai äskettäin remontoiduilla parkkipaikoilla, missä ei kaapelointia ole mitoitettu lataukseen riittäväksi. Tuskin on intoa lähteä parin vuoden ikäistä asvalttia kaivelemaan auki.

BTW säädökset ei rajoita 1-vaihelatausta max 8 A. Ongelma on siinä, ettei tavallinen shukotöpseli kestä jatkuvaa 16 A kuormitusvirtaa. Ei, vaikka pitäisi kestää, kun moisen saa 16 A paukun perään laittaa ja siihen saa max. 16 A virtaa haukkaavia laitteita kytkeä. Karavaanaripuolella ongelma on kait ollut jo pidempään tuttu ja ratkaisuna käyttää speciaalituotetta "16 A pistorasia, joka oikeasti kestää 16 A", tuntomerkkinä sininen väri.

Autojen hätävaralaturit on yleensä rajoitettu max. 8 A ettei käy vahinkoa, kun näitä kuitenkin tavallisiin töpseleihin kytketään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lämpökös se tappaa normipistorasian? Eli lämpeneminen saa kytkentäpinnat löystymään, mikä johtaa suurempaan vastukseen ja suurempaan lämmöntuottoon, kunnes sähkö poistuu savuna ulos? Kotipaikalla näin ilmeisesti kävi pesukoneen pistorasialle neljännesvuosisadan käytön jälkeen. Onneksi palaminen tuotti rätinää sen verran, että kiinnitti huomion ajoissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Rasvis kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:28
Juu, en tiedä onko kaksivaihelatureita olemassakaan
Etkö juuri kehunut, että volkkari osaa hyödyntää vain kahta vaihetta? Eli auton sis.rak. verkkovirtalaturi on 2-vaiheinen!

Hidaslataushan tehdään auton sisäänrakennetulla laturilla, joka on lataushybrideissä melkein poikkeuksetta max 1x16 A = 3,7 kW ja täyssähköautoissa useimmiten max. 3x16 A = 11 kW. Tosin löytyy näitä poikkeuksiakin, 3x32 A (harvinainen) tai 1x32 A (harvinaisen typerä, lataus täydellä teholla edellyttää 3x32 A tökkeliä TAI kotilatausasemaa, joka muuttaa 3-vaihevirtaa 1-vaihevirraksi - liitäntä 3x16 A, ulos 1x32 A).

Nämä kotilatausasemat ovat käytännössä pelkkä liitäntä sähköverkkoon. Liki samaan, tosin ilman latausvirran rajoittamista yms. hienouksia saa aikaan myös voimavirtapistorasiaan kytkettävällä latausjohdolla. 50 kW ja siitä ylöspäin pikalataus hoidetaan tasavirralla eli tähän puuhaan tarvitaan oikea latausasema ja vähän isompi pinkka seteleitä.

Yleispätevin ratkaisu yön yli lataukseen on 3x16 A virtaa syöttävä latauspiste. Sen kanssa valtaosa lataushybrideistä ja täyssähköautoista pystyy lataamaan sis. rak. laturinsa maksimiteholla (poikkeuksena vain ne muutamat 32 A virtaa vaativat).
Viimeksi muokannut insinörtti, 10 Joulu 2021, 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mutt kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:51
Lämpökös se tappaa normipistorasian?
Jep, Ilmeisesti kytkentäliuskat on perusmallissa liian lepsusti mitoitettu. Ongelma numero 2 on kaapelointi. Kaapeleita ei saisi vedellä lämmöneristeen sisälle, mutta tämähän on pientalorakentamisessa ollut maan tapa. Tähän asti ongelmia ei ole ollut, kun piuhoja on yleensä kuormitettu vain lyhyitä jaksoja - eihän pesukonekaan vettä koko aikaa lämmitä ja autojenkin lämmitys on yleensä rajattu kellolla parin tunnin jaksoihin. Lisäksi autoja on tavattu lämmittää vain kylmällä säällä, mikä tietenkin auttaa kaapelien ja pistorasioiden jäähdytyksessä. Sähköautojen tiimoilta tulee pitkiä kuormitusjaksoja myös kesähelteillä, joten huoli ei ole perusteeton.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasvis kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:28
Varmaan puhutaan tässä kohtaa akuston eikä auton lämmityksestä. Akustohan lämpenee jonkin verran latausvirrankin vaikutuksesta, ja saattaapi olla ettei hidaslatauksen aikana muuta lämmitystä tarvita.
Joo, nimenomaan akuston lämmityksestä, viitaten tähän Gasketin löydökseen:
Gasket kirjoitti:
09 Joulu 2021, 09:42
Tänä aamuna näytti mittari -26 C. Joihinkin kommentteihin jo törmäsin, että normi shukolatauksesta ei irtoakaan enää mitään jos auto on kylmässä. Menee sen verta paljon energiaa akun lämmittämiseen ettei latausvirtaa enää riitä ja yön aikana oli saatu rangea ykköskilometrejä.
Tuo on ihan hyvä pointti - jossain pisteessä kullakin autolla, jolla akun lämmitykseen on tarjolla yli 1,8kW tehoa, tulee vastaan hetki jolloin 8A piuha ei enää lataa vaan vain lämmittää, jos se 1,8kW ei riitä saamaan akustoa tarpeeksi lämpimäksi. Se, tuleeko tuo piste vastaan -25°C vai -80°C vai missä lämpötilassa, riippuu sitten mm. akuston lämpöeristyksestä ja siis autosta.

Jo se 16A yksvaihe tuo tuohon merkittävää etua, onhan tarjolla oleva teho jo kaksinkertainen. Siitä riittää vielä hituja lataukseen, vaikka akkuun hehkuttaisi 3kW lämpöä - ja sillähän se akku jo lämmenneekin sillai, että alkaa mehu kelpaamaan enempi ja lämmitystä voi keventää.
Rasvis kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:28
Ja akku on käytännössä aina ajon jäljiltä lämmin kun se kotona töpseliin tökätään.
Tuo on hyvä pointti ja saattaa olla monella opettelun paikka, että piuhahan tosiaan kannattaa tökätä kiinni heti pysäköinnin myötä eikä vasta joskus myöhemmin, vaikkei seuraavana päivänä olisikaan mihinkään lähdössä.
insinörtti kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:42
Polforea kirjoitti:
10 Joulu 2021, 12:34
Noniinnno, sitä lämmitystolppakentän mitoitusta ei kyllä yhtään helpota sekään, että sinne yritetään työntää 11kW latureita niiden 3,7kW laturien sijasta.
Jos kaapelointi pitää uusia, kannattaa homma tehdä kerralla kunnolla eikä mitään puolivillaista viritystä. Wanhemmissa taloyhtiöissähän tilanne voi olla niinkin surkea, ettei edes sisätilanlämmittimet ole sallittuja. Tosin tällaiset olisi jo pitänyt laittaa ojennukseen aikaa sitten.
Miten tämä liittyy lainaamaasi osaan viestistäni? Olemme asiasta ihan samaa mieltä, että kaapelointia uusiessa ei kannata pihdata liikaa jotta pääsisi tekemään kohta uudestaan.

Lainattu osa koski kommenttia, jossa nähdäkseni puhuttiin kerrostaloyhtiön lämpötolppakentän kaapeloinnin mitoituksesta kommenttina siihen, että kotilatauksessa hidaslataus on täyssähköautolle yhtä tyhjän kanssa ja puolijäreä kolmivaihelaturi ainoa oikea. Jos kaapelointi ei kestä sitä hidaslatausta, niin se ei todellakaan kestä järeämpääkään latausta. Eikä siis järeämpi laturi hyödytä tuossa tilanteessa sitäkään vähää, mitä se hyödyttäisi esimerkkikäyttäjä Rasvista.

Siitäkin olemme samaa mieltä, että sisälämppärikieltokaapeloinnit olisi pitänyt uudistaa jo kauan sitten.
insinörtti kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:42
Hankalin tilanne lie uusilla tai äskettäin remontoiduilla parkkipaikoilla, missä ei kaapelointia ole mitoitettu lataukseen riittäväksi. Tuskin on intoa lähteä parin vuoden ikäistä asvalttia kaivelemaan auki.
Uusilla ja nyt remontoitavilla taloyhtiöparkkipaikoillahan tilannetta just laitetaan ruotuun, kun parkkialueelle ulottuvan laajamittaisen remontin myötä se latausvalmius pitää mahdollistaa: https://www.isannointiliitto.fi/mediall ... rjauksiin/

Yksinkertaisimmillaan tuo ymmärtääkseni on hoidettavissa sillä, että kenttä putkitetaan niin että sinne voidaan vedellä tarpeeksi järeää kaapelia tarpeen vaatiessa asfalttia aukomatta. Toki on eri asia, onko mitään järkeä jättää sinne vain putkia jotta saa kohta niitä täyttää, vai kannattaisiko kaapeloida samantien. Todennäköisesti yleensä kannattaisi kaapeloida samantien, mutta koska tilanteita on monenlaisia, en vedä jyrkkää mustavalkoviivaa.

Parivuotinen asfalttikenttä voi tosiaan olla ns. ongelma, kun siinä ei vielä ole uudistuspakkoa ollut. Siinäkin kyllä saa taloyhtiö katsoa isoon peiliin, jos on myllännyt parkkiksen isosti uusiksi eikä siltikään kaapelointi kestä sähköautoja, kehitys kuitenkin on ollut nähtävissä jo pitkään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Polforea kirjoitti:
10 Joulu 2021, 15:12
Gasket kirjoitti:
09 Joulu 2021, 09:42
Tänä aamuna näytti mittari -26 C. Joihinkin kommentteihin jo törmäsin, että normi shukolatauksesta ei irtoakaan enää mitään jos auto on kylmässä. Menee sen verta paljon energiaa akun lämmittämiseen ettei latausvirtaa enää riitä ja yön aikana oli saatu rangea ykköskilometrejä.
Tuo on ihan hyvä pointti - jossain pisteessä kullakin autolla, jolla akun lämmitykseen on tarjolla yli 1,8kW tehoa, tulee vastaan hetki jolloin 8A piuha ei enää lataa vaan vain lämmittää, jos se 1,8kW ei riitä saamaan akustoa tarpeeksi lämpimäksi. Se, tuleeko tuo piste vastaan -25°C vai -80°C vai missä lämpötilassa, riippuu sitten mm. akuston lämpöeristyksestä ja siis autosta.
Tässä olisi kyllä hyvä testin paikka vaikka jollekkin autolehdelle ettei lähdettäisikään aina testiajoon lämpimästä tallista vaan tuupattaisiinkin se vispilä vaikka Vakolan pakkashalliin. Kumma juttu kun vaikka koneviesti käyttää tuolla koneita kokoajan, mutta autopuolta ei kiinnosta vaikka esimerkiksi juuri sähköpuolelle kohdistuu kokoajan sitä keskustelua pakkasesta jne. Ilmeisesti konepuolella nuo on sitten erilailla tärkeitä juttuja kun niiden koneiden pitää oikeasti liikkua tarvittaessa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

insinörtti kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:42
BTW säädökset ei rajoita 1-vaihelatausta max 8 A. Ongelma on siinä, ettei tavallinen shukotöpseli kestä jatkuvaa 16 A kuormitusvirtaa. Ei, vaikka pitäisi kestää, kun moisen saa 16 A paukun perään laittaa ja siihen saa max. 16 A virtaa haukkaavia laitteita kytkeä. Karavaanaripuolella ongelma on kait ollut jo pidempään tuttu ja ratkaisuna käyttää speciaalituotetta "16 A pistorasia, joka oikeasti kestää 16 A", tuntomerkkinä sininen väri.

Autojen hätävaralaturit on yleensä rajoitettu max. 8 A ettei käy vahinkoa, kun näitä kuitenkin tavallisiin töpseleihin kytketään.
Sinisellä super-schukolla saa jatkuvassa käytössä ottaa 16 A, koska siihen se on suunniteltu ja testattu. Tälle ei ole kuitenkaan ole vielä olemassa omaa IEC-standardia, joten maailma ei ole yksimielinen mitkä on riittävät speksit. Se johtaa siihen, että sähköautojen latausstandardin nykyisestä versiosta puuttuu super-schukot eli kaikki pistorasiat on samalla viivalla. Tässä ohjeessa schukot on rajattu 8 A latauskäyttöön, ja Suomessa taitaa olla maakohtainen lisäys, että jatkuvassa käytössä pitäisi olla rajattuna 8 A. Tätä 8 A suositusta kehottaa TUKES, Sesko, ja jopa noiden 16 A eTolppien myyjät ja urakoitsijat käyttämään ennen kuin standardit saadaan ajan tasalle.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

insinörtti kirjoitti:
10 Joulu 2021, 14:55
Etkö juuri kehunut, että volkkari osaa hyödyntää vain kahta vaihetta? Eli auton sis.rak. verkkovirtalaturi on 2-vaiheinen!
Syyllistyin tuossa termilepsuiluun. Tarkoitin etten tiedä onko kaksivaiheisia latausasemia olemassakaan, sen tiedän kohtuullisen tarkkaan että 45 kWh patterikuplan laturi on 2x16A.
polforea kirjoitti:Tuo on ihan hyvä pointti - jossain pisteessä kullakin autolla, jolla akun lämmitykseen on tarjolla yli 1,8kW tehoa, tulee vastaan hetki jolloin 8A piuha ei enää lataa vaan vain lämmittää, jos se 1,8kW ei riitä saamaan akustoa tarpeeksi lämpimäksi. Se, tuleeko tuo piste vastaan -25°C vai -80°C vai missä lämpötilassa, riippuu sitten mm. akuston lämpöeristyksestä ja siis autosta.
Vaikuttaisi ettei ainakaan lämmin akku mitään merkittävää lämmitystehoa tarvitse, sillä "latausvauhti" näyttää näin talvikaudella jotakuinkin aina noin 13 km/h. Tuohon vaikuttaa myös se, että auto hokaa ettei pakkasessa yhdellä kilowattitunnilla mennä yhtä pitkälle kuin heinäkuussa, joten lukema laskee vaikka patteriin ahdettaisiin elektronia ihan kesäistä vauhtia.

Mutta tietty mitä pienempi on latausvirta, sitä suurempi on akun lämmityksen tarvitsema osuus virrasta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mä teen töitä suprajohtavien teollisuusmagneettien kanssa. Niissä on pakkasta 270 astetta. Niiden sisällä kentän vaikutusalueella on prosessissa 1420 astetta plussaa. Tää keskustelu saa mun työn vaikuttamaan saatanan simppeliltä.

Sähkö tulee samasta paikasta kuin raha ennen - seinästä. :drinking:

Vastaa Viestiin