Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

karila kirjoitti:
22 Huhti 2022, 10:35
Jiitee kirjoitti:
21 Huhti 2022, 19:21
Fossiilia hankittu, voitteko kuvitella loppusuoralla mulla oli Triumph Spitfire, C4 Corvette ja
916- Spider ja Alfa voitti 8)

Vaimon hypriitin päivitykseen ladattavan palataan myöhemmin … :wink:
Asiaa 💪👍. Hyvä, että on ryhdikkäitä vanhan liiton miehiä rivissä, muuten toi meno alkaakin jo olla noitten vispilöiden kanssa samanlaista kuin vessapaperin hamstraus🙄.
Kiitos kommenteista.
Roger tämä; vispilähype jopa suurempi kuin vessapaperihype :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Tänään pääsi työkaverin Model S kyytiin. Kyllä se 3 s 0-100km/h äänetön kiihtyvyys oli vaikuttava.

Jos rahaa olisi, niin Model S olisi kyllä paljon viihtyisämpi kuin Model 3. Kumpaakaan en ole vielä ajanut, mutta matkustajan vinkkelistä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se vähä mitä olen ajanut, niin ässä on ihan oiva sitikka, ellei siinä ole viheltävää etumoottoria.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Joudun olemaan Model S kokemuksesta erimieltä. Raskas mutta tunnoton ohjaus. Hankalat jarrut. Löysä ja keinuva alusta. Nämä yhdistettynä naaman takaraivolle siirtävään kiihdytykseen saavat aikaan kiinnostavan ajokokemuksen… Sisustan laatu ala-arvoinen. Penkit irti tuoreessa yksilössä. Oikeesti. Vanhoista mersuista muutama nappula, mutta ei niitä oikeestaan käytetä, kun kaikki toimii telkkarin kautta. Isot ulkomitat ei kantaudu hyviksi sisätiloiksi. Aidosti en tykkää. Autossa yksi party piece, kävi vanhaksi jo koeajolla. Vähemmän tunnelmaa kuin oman keittiön jääkaapissa! Mulla on toki aika pähee jääkaappi… Mutta ei siis kuuna kullinvalkeana tule itselle Model S.
A5621382-520A-4768-8EDB-830684C7F1E2.jpeg
A5621382-520A-4768-8EDB-830684C7F1E2.jpeg (183.48 KiB) Katsottu 4033 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Eikös tuo vertaus sitikkaan osu juuri oikeaan? Mukava matkustaa mutta ei tarjoa ajamisen iloa?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
22 Huhti 2022, 17:49
Tänään pääsi työkaverin Model S kyytiin. Kyllä se 3 s 0-100km/h äänetön kiihtyvyys oli vaikuttava.

Jos rahaa olisi, niin Model S olisi kyllä paljon viihtyisämpi kuin Model 3. Kumpaakaan en ole vielä ajanut, mutta matkustajan vinkkelistä.
Kuskina ero tasoittuu mutta onhan model 3 melko meluisa nykyautoksi.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:
22 Huhti 2022, 18:42
^Joudun olemaan Model S kokemuksesta erimieltä. Raskas mutta tunnoton ohjaus. Hankalat jarrut. Löysä ja keinuva alusta. Nämä yhdistettynä naaman takaraivolle siirtävään kiihdytykseen saavat aikaan kiinnostavan ajokokemuksen… Sisustan laatu ala-arvoinen. Penkit irti tuoreessa yksilössä. Oikeesti. Vanhoista mersuista muutama nappula, mutta ei niitä oikeestaan käytetä, kun kaikki toimii telkkarin kautta. Isot ulkomitat ei kantaudu hyviksi sisätiloiksi. Aidosti en tykkää. Autossa yksi party piece, kävi vanhaksi jo koeajolla. Vähemmän tunnelmaa kuin oman keittiön jääkaapissa! Mulla on toki aika pähee jääkaappi… Mutta ei siis kuuna kullinvalkeana tule itselle Model S.A5621382-520A-4768-8EDB-830684C7F1E2.jpeg
Tesla S on alkanut näyttää näissä ihan viimeisimmissä versioissaan jopa lähestulkoon hyvältä. Isona syynä on kyllä se, että Tesla on julkaissut S:n jälkeen aina vaan rumempia autoja joten se ensimmäinen alkaa näyttää suhteessa paremmalta. Ja toki myös se, että kaikki muiden merkkien sähköautot on sellaisia muodottomia möykkyjä (pl. Hyundai Ioniq 5) että vähän perinteiseltä autolta näyttävä Tesla S alkaa olla muotoilultaan old schoolia ja lähellä perinteisiä isoja sedaneita.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
22 Huhti 2022, 18:42
Raskas mutta tunnoton ohjaus.
Check.
lerppu kirjoitti:
22 Huhti 2022, 18:42
Löysä ja keinuva alusta.
Check.

Lisäksi elektroniikka, joka yrittää kaikin tavoin pitää kuljettajan ajatuksen irti ajamisesta ja kaikessa turhassa.
Check.

3* check. Oiva sitikka siis - ei sillä mitään tekemistä ajamisen kanssa ole, mutta ihan kelpo laite matkustaa. Lupsakkaa etenemistä välittämättä turhuuksista kuten tienpinnasta. Lepuutan siis salkkuani, vaikka C6 aitona Citikkana onkin eittämättä tyylikkäämpi.
TeroPee kirjoitti:
22 Huhti 2022, 23:45
Ja toki myös se, että kaikki muiden merkkien sähköautot on sellaisia muodottomia möykkyjä (pl. Hyundai Ioniq 5) että vähän perinteiseltä autolta näyttävä Tesla S alkaa olla muotoilultaan old schoolia ja lähellä perinteisiä isoja sedaneita.
Ota nyt hyvä mies sen verran sulkaa vaggiharrastajan hattuun, että älä unohda Audin E-Tron GT:tä, joka sähköisestä voimalinjastaan huolimatta näyttää vallan autolta. Speksitkin on äkkiseltään ihan ok kuuloiset, hintalappu ei :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ah. Ymmärrykseni viittaukseen oli vajavainen. Je suis désolée. Toki minulla on Citroën ollut. Le Jumpy, tres chick! En vain osannut tällä kertaa yhdistää.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Hesarissa tänään volkkarin id4 gtx koeajossa. Kohtuullinen ajettava.
Hajuton ja mauton, sekä huono käyttöliittymä.
- Kari

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Pele »

8)
Liitteet
Screenshot_20220424-171205__01.jpg
Screenshot_20220424-171205__01.jpg (59.95 KiB) Katsottu 3759 kertaa

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Eilen taidettiin tehdä epävirallinen ME täyssähköautojen kulutusmittaustempauksessa - ainakin osallistujamäärässä.
Yht. 56 autokuntaa kiersi 3 erilaista lenkkiä Tuusula - Mäntsälä hoodeilla (motari 120 km/h, maantie 80 km/h ja kaupunki 40-60 km/h.)
ja matkaa yhteensä n. 130 km.
Ilman lämpötila oli n. +7-8 c, ja kaikkien autojen lämmityslaitteet autom. asetuksissa ja + 20 c.
Vahvistettuja, ja toki vain suuntaa-antavia tuloksia saadaan vapun hujakoilla. Oma eunukki kiersi lenkit auton oman datan mukaan 23, 15,9 ja 13,4 kWh kulutuksella.

Kuva

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Miten tempauksessa siis tehtiin kulutusmittaukset? Mainitsit oman datan, mutta eikai siellä autojen ajotietokoneisiin luotettu?

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Aina osannut arvostaa bensalenkkareiden ja petroseksualistien elävöittävää kurvailua! Hanaa! Maantie on kuuma! 8)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
29 Huhti 2022, 20:10
^^Aina osannut arvostaa bensalenkkareiden ja petroseksualistien elävöittävää kurvailua! Hanaa! Maantie on kuuma! 8)
Eikös sähkövispilöiden kohdalla parempi termi olisi - nupit kaakkoon! 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Taisin epäonnistua surkeasti leukailuyrityksessäni. Tarkoitus oli pilkata hieman nörtähtävää kulutuksien mittaamista. Mutta olen 44-vuotiaaksi asti kasvettuani hiipunut pään aukominen jalossa taidossa. Ja fyysisessä kyvykkyydessä seistä sanojeni takana. Joten vaikka patteriautoletka aiheuttaakin pientä virnistelyä, ei nyt ole kuitenkaan halua tai kykyä pahoittaa kenenkään mieltä. Mukava kun on samanmielisiä joiden kanssa tehdä sitä omaa juttua.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

^ Joo, siis itsehän menin tuonne mukaan ihan mielenkiinnosta, enkä nyt kamalasti koe olevani mikään ”samanmielisten harrastajien kesken” -sähköautoilija.

Ihan mukava tapahtuma kuitenkin, ja siis täysin epävirallisia tuloksiahan tuolta tuli/tulee lopputulemana.

Lenkkien kulutusdata kerättiin talteen autojen omista näytöistä, ja tarkoituksena oli ennemminkin verrata keskenään samanmallisia autoja, ja mitä useampi mukana, sen parempi.

Esim. Eunukkeja oli tuolla joku 3-4 kpl ja iD4:n eri versioita saman verran. Varmaan puolet oli Teslan eri malleja, mutta siis aika laaja kirjo sähköautoja, ja yhteensä 56 autokuntaa.

Ajoimme n. 50 m – 100 m välein max. mittarinopeutta nopeusrajoitusten mukaan kolme eri lenkkiä, 120, 80 ja 40-60 km/h, joista ensimmäiset pituudeltaan 46-48 km ja vika n.30 km.

Jokaisen lenkin jälkeen palattiin lähtöpisteeseen ja kulutustarkistukseen. Mittarit nollattiin sen jälkeen, ja seuraavalle etapille.

Sama sääolosuhde ja muuten hiljainen liikenne antoi varmasti ainakin suuntaa-antavaa infoa eri autotyyppien, -ja mallien välillä.

Ei kaikkea tarvitse aina ottaa niin kamalan vakavasti, ja toki olisihan se ollut hienoa, jos olisi voinut mitata kaiken virallisilla, ja kalibroiduilla mittalaitteilla, mutta eipä taida tästä maasta löytyä resursseja sellaiseen ponnistukseen.

Kyse ei myöskään ollut mistään -kuka kuljettaja pystyy pihistämään eniten, vaan ajo suoritettiin normaalisti autolla ajaen ilman mitään kikkailuja, ja ilmastointi ja rege oli säädetty kaikissa mahd. samoin normaaliasetuksin, eikä mitään eko-asetuksia saanut pitää päällä.

Minulle ei tuon eunukin kulutuksella ole hirveän paljon merkitystä, koska voin ladata sitä kotona ja röissä, ja kaasujalka on ihan yhtä raskas kuin aiemminkin. Laskin, että 3 kk kotilatausten summa oli n. 120 euroa ja kilometrejä näillä latauksilla olen ajanut n. 6000 km. (yht.3kk 9000km).

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

No niin, tässä on sähköautojen kulutusmittauksen epävirallisen viralliset tulokset tiedoksi alfabbs-sähkistelijöille.
Aina toki joukkoon mahtuu yksi ilonpilaaja, joka ei urheilusuorituksen suhteen ole noudattanut sääntöjä ja pelin henkeä.
Ylivoimaiseen suoritukseen yltänyttä Teslaa ei auton erinomaisuudesta huolimatta voi varauksetta pitää voittajana, vaikka muuten se varmasti sitä olisikin.
Muuten tulos on aika johdonmukainen - ja aika oletettukin.

https://www.youtube.com/watch?v=IFGy3QgBqgE

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Uutta mittausdataa rahankulutuksesta. Nyk. asuinkerrostalossa tehty päätös 11 kW latauspisteiden hankkimisesta kaikille pysäköintipaikoille, 55 kpl. Näitä varten pitää hankkia uusi sähköliittymä ja keskus, ei riitä vermeet edes 2012 rakennetussa talossa. Hintalappua 120 000, josta ARAn tuki kattaisi neljäsosan.

30 tonnilla olisi saanut purkkavirityksen, missä latausteho 2,4 kW/paikka. Varmaan nykyistä lämpötolppien kaapelointia hyödyntäen. Purkkaviritykseen ei olisi saanut lainkaan tukea.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Asumuksia tuo sama 55? Tekisi vähän reilun 2ke per kämppä, ei sinällään paha.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aika rajulta kuulostaa 11 kW joka autopaikalle. Mulla on vain 3.7 kW ja vaikka sitä olisi helppo kasvattaa, ei ole tullut mitään tarvetta.

Olisiko tässä kohtaa voinut vetää vain jämerämmän kaapeloinnin ja päivittää keskuksen ja liittymän vasta myöhemmin jos näyttää että nykyinen ei jossain kohtaa riitä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Rasvis kirjoitti:
04 Touko 2022, 19:24
Aika rajulta kuulostaa 11 kW joka autopaikalle. Mulla on vain 3.7 kW ja vaikka sitä olisi helppo kasvattaa, ei ole tullut mitään tarvetta.

Olisiko tässä kohtaa voinut vetää vain jämerämmän kaapeloinnin ja päivittää keskuksen ja liittymän vasta myöhemmin jos näyttää että nykyinen ei jossain kohtaa riitä?
Kai tässä haluttiin maksimoida ARA-tuen määrä. Jälkikäteen ei siihen pelkkään keskusremonttiin saa mitään tukea.

Meillä kaksi Tesla-kuskia edelleen tyytyväisiä 1.8 kW lataukseen taloyhtiössä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Rasvis kirjoitti:
04 Touko 2022, 19:24
Aika rajulta kuulostaa 11 kW joka autopaikalle. Mulla on vain 3.7 kW ja vaikka sitä olisi helppo kasvattaa, ei ole tullut mitään tarvetta.
No jaa, kun alkaa rakentaa niin rakentaa kerralla kunnolla. Meillä tehtiin noin 350 autopaikalle 22kW valmius eli virtakiskot risteilemään pitkin hallia. Lähemmäs sata autopaikkaosakasta otti samalla latauslaitteen. Osa toki vasta ns. varalle kun ei ollut pakko tehdä operaattorin kanssa sopimusta lataamisesta vaikka ottikin pömpelin.

Eri kätevä muuten tuollainen kiinteällä kaapelilla oleva latauslaite omalla autopaikalla hallissa. Vielä kun autossa olisi nopeampi sisäinen laturi ja/tai isompi akku. Noh, nekin on toki ratkottavissa olevia asioita mutta antaa sähköautojen ja latausinfran vielä kypsyä jonkin aikaa. Ei oo vielä kiire vaihtaa autoa kun ei oo edes 15tkm mittarissa ja autolla ikää aika tarkkaan 10kk.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Rasvis kirjoitti:
04 Touko 2022, 19:24
Olisiko tässä kohtaa voinut vetää vain jämerämmän kaapeloinnin ja päivittää keskuksen ja liittymän vasta myöhemmin jos näyttää että nykyinen ei jossain kohtaa riitä?
Ilmaisin itseäni epätäsmällisesti. Latauspaikoille tulee ikioma sähköliittymä. Kerrostalon liittymän ja pääkeskuksen uusiminen kun ei ole mikään "käy käden käänteessä" -juttu.

2,4 kW/latauspiste olisi ollut aikamoinen laihialaismalli jos ja kun tuotakin lataustehoa tod. näk. olisi pitänyt rajoittaa sitten, kun täyssähköautojen määrä kasvaa. Mieluummin tekee kerralla kunnolla. Se järeämpi kaapelointi tässä kuitenkin on melkoinen kutannuserä, kun pitää kaivella 10-vuotiasta asvaltointia auki jne.

Lähialueella on muutamaan vanhaan taloon tehty 2 viime vuoden aikana raskas pysäköintialueen remontti. Kaivettu uudet viemäröinnit, uudet lampputolpat, uudet lämpötolpat.... ja sitten laitettu joku peruspalikkamalli (varmaan just max. 3,6 kW). :roll:

11 kW on sen verran jämerä teho, että akun voi odottaa latautuvan yön aikana täyteen, vaikka lataustehoa jouduttaisiin ajoittain rajoittamaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onhan se mukavaa kun on latauksessa potkua. Itselle oleellisin olisi se kiinteä latausjohto…
Ymmärrän että mulla tulee ehkä poikkeuksellisen vähän kilsoja, mutta en osaa kaivata enempää potkua lataukseen kuin tuon 3,6 kW (jonka oletan oman latauksen vauhdiksi). Ei tarvii ees tota plugaria pitää piuhan päässä joka yö. Ei se lataustarpeen tiheys siitä isommalla akulla ainakaan kasvaisi. Eli latausvauhdin tarve korreloi säännöllisiin ajokilsoihin suht suoraan. Voisin äkkiseltään uskoa että kaikki ei vedä jokapäivä ajoakkua tyhjäksi. Voin toki olla väärässä! Ja enemmän on tietty aina enemmän ja kovemmin on myös kovemmin. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TeroPee kirjoitti:
04 Touko 2022, 21:34
Eri kätevä muuten tuollainen kiinteällä kaapelilla oleva latauslaite omalla autopaikalla hallissa.
Tämä. Olen itse ihmetellyt minkä ihmeen takia julkisissa AC-latureissa ei ole kiinteää kaapelia, eihän bensamittarilla käydessäkään tankkaajalla ole omaa bensaletkua mukana. Paljon näppärämpää kun ei tarvitse sitä kurassa pyöriteltyä kaapelia viikkailla takaisin konttiin.

Tosin, sähköauton kanssa en vielä kertaakaan ole ladannut julkisesta AC-pöntöstä vaan joko kotilaturilla tai pikalaturilla. Plugarilla noita AC-latauksiakin tuli harrastettua suht paljon.
insinörtti kirjoitti:Latauspaikoille tulee ikioma sähköliittymä.
OK, sitten ymmärrän. Jos joka tapauksessa nikkaroidaan uusi keskus ja liittymä niin eihän niitä ole järkeä mitoittaa alakanttiin. Olemassa olevaa kiinteistön liittymää käytettäessä olisi voinut harkita ensin pelkän kaapeloinnin uusimista ja keskuksen/liittymän päivitystä joskus myöhemmin jos tarvetta tulee, nuo kun ovat kuitenkin jokseenkin erilliset puuhat.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Sähköbussin akussa tapahtuu pieni toimintahäiriö:
https://www.youtube.com/watch?v=5r-yN8SugWM
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:
04 Touko 2022, 22:54
Ymmärrän että mulla tulee ehkä poikkeuksellisen vähän kilsoja, mutta en osaa kaivata enempää potkua lataukseen kuin tuon 3,6 kW
Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.

Täyssähköautoille jo vähän alarajoilla - etenkin, jos tulee vielä tarvetta rajoittaa virtaa. Alkuperäiset kaapeloinithan on mitoitettu siltä pohjalta, että tolpissa on max. 2 h kerrallaan sähköä antavat kellot eikä kaikki ole lähdössä samaan aikaan. 2,4 kW tehoraja olisi jo aika paha, 12 tunnissa saisi akkuun tuutattua sähköt vain 100 km ajomatkaan talvella. Vähemmänkin, jos pitää lataustehosta kilpailla illlalla muiden patteriautojen kanssa ja aamulla sisätilanlämmittimien kanssa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
04 Touko 2022, 22:40
11 kW on sen verran jämerä teho, että akun voi odottaa latautuvan yön aikana täyteen, vaikka lataustehoa jouduttaisiin ajoittain rajoittamaan.
11kW on juuri sopiva Teslaan joka kerää 50tkm/a ja saapuu toisinaan ilalla myöhään kotiin ja lähtee taas aamulla aikaisin.

3x 35A pääsulakkeet menevät seuraavaksi testiin kun Rouva saa oman vispilän ja talokin alkaa pumppaamaan lämpöä maasta.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

insinörtti kirjoitti:
05 Touko 2022, 12:52
lerppu kirjoitti:
04 Touko 2022, 22:54
Ymmärrän että mulla tulee ehkä poikkeuksellisen vähän kilsoja, mutta en osaa kaivata enempää potkua lataukseen kuin tuon 3,6 kW
Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.
Plugarin kuskille taas tuo 3,6kW on rasittavan vähän. Plugarilla olisi hyvä ajaa sähköllä mahdollisimman paljon, mutta välillä se vesittyy kun esim. puolen tunnin latauksella kotiintulon ja harrastuksiin lähdön välillä saa vain muutaman kilsan verran lisää sähköä.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
05 Touko 2022, 13:19
insinörtti kirjoitti:
05 Touko 2022, 12:52
lerppu kirjoitti:
04 Touko 2022, 22:54
Ymmärrän että mulla tulee ehkä poikkeuksellisen vähän kilsoja, mutta en osaa kaivata enempää potkua lataukseen kuin tuon 3,6 kW
Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.
Plugarin kuskille taas tuo 3,6kW on rasittavan vähän. Plugarilla olisi hyvä ajaa sähköllä mahdollisimman paljon, mutta välillä se vesittyy kun esim. puolen tunnin latauksella kotiintulon ja harrastuksiin lähdön välillä saa vain muutaman kilsan verran lisää sähköä.
Möhkö vaihtoon? Mersun GLE 300e tilalle ja 60kW DC laturi pihaan! ;)

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
05 Touko 2022, 13:19
insinörtti kirjoitti:
05 Touko 2022, 12:52
lerppu kirjoitti:
04 Touko 2022, 22:54
Ymmärrän että mulla tulee ehkä poikkeuksellisen vähän kilsoja, mutta en osaa kaivata enempää potkua lataukseen kuin tuon 3,6 kW
Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.
Plugarin kuskille taas tuo 3,6kW on rasittavan vähän. Plugarilla olisi hyvä ajaa sähköllä mahdollisimman paljon, mutta välillä se vesittyy kun esim. puolen tunnin latauksella kotiintulon ja harrastuksiin lähdön välillä saa vain muutaman kilsan verran lisää sähköä.
12 km työmatkalla katoaa akusta neljännes (ainakin tänä aamuna, talvella menee puolet). Duunin tolpasta akku täyteen. Jää rangea vielä illan menoihin kotiin pääsyn jälkeen. Tosin ehdin lataamaan täyteen ennen pojan kuskaamista tms, koska teen duunia puolikasta läsnä, puolikasta etäisesti... Mutta - kuten todettu - plugariin tullut 16 kk aikana vajaa 11 tkm kilsoja. (Tänään heräsin siihen, että ei ollutkaan tosiaan kuin reilu kymppi Biimerissä kilsoja, jotenkin olin jo luullut että enemmän - Stelvioon on tullut kuukaudessa 3 tkm lisää - kertonee jotain ajamisen ilosta vs siirtymisen pakosta.)

Talvilatailuista: Koko talvirange sähköllä on X1 nelivetototeutuksessa sanahelinää. Joka kerta kun pyörät havaitsee luistoa, bensamoottori käynnistyy. Eikä sammu ihan heti. Joten talvirange on merkityksellinen vain silloin kun ei ole liukasta.

Täyssähköä harkitsen lähinnä sen vuoksi että rasittaa tuo jatkuva piuhan kanssa pelaaminen. Isommalla akulla ei tarvitsisi niin usein olla johtoa kaivelemassa. Tähän asti ei ole vain tullut sellaista sähköautoa kokeiltua, joka olisi autona edes X1 veroinen. Toki en ole kokeillut mitään 80keur porvariautoja, hintakatto on alle 60 keur. Brenneroa odotellessa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

FinPat kirjoitti:
05 Touko 2022, 13:26
Möhkö vaihtoon? Mersun GLE 300e tilalle ja 60kW DC laturi pihaan! ;)
Piuhat katujen ylle!
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6rm ... d_1960.jpg
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Kävin tänään koeajamassa BMW i4 M50 ja oli kyllä hieno peli. Ajettavuus vähintäänkin kunnossa ja voimaa erityisesti Sport Boost asetuksella todellakin tarpeeksi. Herttoniemen Laakkosen esittelyautolla oli ajettu vain noin 4500 km, eikä tietenkään mitään nitinöitä tai natinoita kuulunut, eli varsin laadukkaalta vaikutti. Monitoiminäyttö ja HUD toimivat hienosti. M-varustuksen mukana tulee paljon hienoja palikoita, kuten mukautuva alusta ja erittäin tehokkaat M-Sport-jarrut. Tavaratila on melko pieni, mutta riittävä meille, kun on taloudessa vain 2 aikuista ja koira. Takapenkit saa tarvittaessa nurin, jolloin tulee runsaasti lisää rahtitilaa, jos on tarvis.

Teoriassa tuolla pääsee täydellä akulla noin 530 km, mikä riittää omiin tarpeisiin oikein hyvin.

Perhana sentään. Tuo herätti ihan oikeaa omistuksen halua.

(Edit. Typo korjattu)
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 06 Touko 2022, 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tuohan kuullostaa eri soivalta peliltä! Ei olisi vääryys.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

ja niitä ylikasvaneita munuaisia lukuun ottamatta i4 on jopa nykytrendeistä poiketen hyvän näköinen auto.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ciancarlo kirjoitti:
05 Touko 2022, 17:28
Kävin tänään koeajamassa BMW i4 M50 ja oli kyllä hieno peli. Ajettavuus vähintäänkin kunnossa ja voimaa erityisesti Sport Boost asetuksella todellakin tarpeeksi. Herttoniemen Laakkosen esittelyautolla oli ajettu vain noin 4500 km, eikä tietenkään mitään nitinöitä tai natinoita kuulunut, eli varsin laadukkaalta vaikutti. Monitoiminäyttö ja HUP toimivat hienosti. M-varustuksen mukana tulee paljon hienoja palikoita, kuten mukautuva alusta ja erittäin tehokkaat M-Sport-jarrut. Tavaratila on melko pieni, mutta riittävä meille, kun on taloudessa vain 2 aikuista ja koira. Takapenkit saa tarvittaessa nurin, jolloin tulee runsaasti lisää rahtitilaa, jos on tarvis.

Teoriassa tuolla pääsee täydellä akulla noin 530 km, mikä riittää omiin tarpeisiin oikein hyvin.

Perhana sentään. Tuo herätti ihan oikeaa omistuksen halua.
Työkaveri väitti, että tämä olisi ollut Laakkosella koeajoautona ja joku rattimies olisi vähän kurvaillut:
Copart

Samainen kaveri tilasi tuon i4 40 -version viime syksynä. Ei ole vieläkään saanut edes tuotantopaikkaa, kun Ukrainasta tarvittaisiin osia... Kuulemma koeajon perusteella tuokin on ihan riittävän maukas auto, ettei tuota M50-versiota tarvitse.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^no huh-huh. Auto-parka! On tosiaan ollut melkoinen rattimies... :shock:

Joo, pitkä on tuon i4:n toimitusaika, sillä Laakkosen myyjä antoi "optimistisen arvion", joka on vähän yli vuosi.

Kävin katsomassa ja kokeilemassa myös Teslan uutta Model 3 Performancea ja käytettyä Model S 100P:tä; mielestäni laatuvaikutelma ei ole läheskään BMW:n tasoa. Toivottavasti Tesla parantaa seuravissa malleissaan mm. osien yhteen sopivuutta, sillä kokeilemissani autoissa listat irvistelivät ja mm. Model 3:n konepelti oli asennettu vinoon yms. Energiatehokkuus ja suorituskyky ovat kyllä kiitettävät kokeilemissani Tesloissa, mutta omistushalua ne eivät herättäneet. Makuasioita nämä :roll:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ciancarlo kirjoitti:
06 Touko 2022, 07:43
Toivottavasti Tesla parantaa seuravissa malleissaan mm. osien yhteensopivuutta, sillä kokeilemissani autoissa listat irvistelivät ja mm. Model 3:n konepelti oli asennettu vinoon yms.
Tesloissa näyttäisi tässäkin suhteessa olevan laatuvaihtelua kokoamispaikan mukaan eli USA:ssa niputettut Teslat vaikuttavat irvistelevän vielä enemmän kuin Shanghaissa kootut vaikka nekin ovat kaukana jostain Hondan korisovituksista tai Toyotan laadun tasaisuudesta.

https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/

Itse päädyin Teslaan puoliksi vahingossa koska se oli hankintahetkellä, 10/2021 ainoa vispilä jota sai ns. suoraan hyllystä. Ja koska Tesla on sen verran UFO verrattuna perinteiseen autoon niin en ole jaksanut ihmetellä sen enempää korisovitusten tarkkuutta tms. koska ne ovat olleet ns. riittävän hyvät omaan silmään ja tämän vempeleen fokus ja metriikka ei ole perinteinen.
Ciancarlo kirjoitti:
06 Touko 2022, 07:43
Energiatehokkuus ja suorituskyky ovat kyllä kiitettävät kokeilemissani Tesloissa, mutta omistushalua ne eivät herättäneet. Makuasioita nämä :roll:
Joo, perinteisellä metriikalla ei mikään ihmeellinen "auto" mutta "vispilä" KPI:t tulevat hoidetuksi parhaiten markkinoilla.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Nyt kahdeksisen viikkoa vispanneena alkaa vahvasti tuntua, että ajoneuvotekniikka alkaa olla kypsää ja toimintavarmaa, mutta infrastruktuurin saatavuus on vähän konstikkaampaa.

Laitoin isoille toimijoille heti pyynnön kotilaturin tarjoamiseksi. Osa vastasi, osa ei. Verkkomonopolin omistava paikallinen toimija, jolla on hieno uusi marmoritalo ja tuhti siivu Hanhikiven monttua, otti yhteyttä neljän viikon jälkeen. Tarjoutuivat tulemaan tarkastamaan, pitävätkö monopolitiedot liittymästä ja sähkönkulutushuipuista paikkansa :roll: . Ajoneuvon akku- ja lataustietojen selvittäminen oli tietenkin täysin asiakkaan omalla vastuulla. Tämä kohteliaisuuskäynti olisi maksanut 350 eur, jos tilausta ei olisi tullut :x .

Muutama muu isompi palveluntarjoaja olisi mielellään toimittanut isompaa järjestelmää tai useamman kotilaturin, mutta yhden yksikön tekeminen olisi kovin vaivalloista :? .

No, kun asian nihkeys alkoi kummastuttamaan, vaihdoin taktiikkaa ja otin yhteyttä DS:n suosittelemaan laitetoimittajaan, Defaan. Heitä kiinnosti myös yhden laitteen myynti, joten ottivat puhelimitse yhteyttä seuraavana päivänä ja suosittelivat kahta DS:lle soveltuvaa laitetyyppiä. Ja laittoivat keskusteluun paikallisen sähköasennusliikkeen. Herrasmies tuli muutama päivä myöhemmin perjantai-iltana varmistamaan talon pääsulakkeet (3x35A), sähkötaulun layoutin ja toivotun asennuspaikan. Reilu viikko myöhemmin kotilaturi on asennettuna autotallin sisäseinään.
22 kW kolmivaihelaturi kuormanhallinnalla tuli lopulta myös 30 % edullisemmaksi laitevalmistajan kautta, kuin palveluntarjoajan kautta :wink: .
Nyt menee akku tyhjästä täyteen 3-10 tuntiin, riippuen muusta samanaikaisesta sähkönkulutuksesta.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
09 Touko 2022, 21:23
22 kW kolmivaihelaturi kuormanhallinnalla tuli lopulta myös 30 % edullisemmaksi laitevalmistajan kautta, kuin palveluntarjoajan kautta :wink: .
Nyt menee akku tyhjästä täyteen 3-10 tuntiin, riippuen muusta samanaikaisesta sähkönkulutuksesta.
Tuostahan on kirjoitettu muutamahyllymetri kirjoja kuinka monopoliasema markkinoilla tekee firmasta ylimielisen ja palveluhaluttoman. Koska uhrin, jota virheellisesti "asiakkaaksi" kutsutaan on kuitenkin "pakko" ostaa...

3x35A pääsulakkeet ovat hieno keksintö talossa samaten kuin 22kW laturi kuormanhallinnalla. Tulihan kahdella eri piuhalla koska Brennero tai Folgore?

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aiheeseen liittyen, Tesla on markkinoiden halvimmasta päästä jollei jopa halvin.

Siis jos puhutaan 11kW / 16A kolmivaihdelaturista (kytkimestä/liittimestä) patteriautojen kotilataukseen.

https://shop.tesla.com/fi_fi/product/3_ ... einaliitin

Kuva

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Itse kävin Vantaan reissulla hakemassa tuommoisen https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... B8EALw_wcB
Suoraan pistokkeeseen kiinni ja pystyy ottamaan reissuilla mukaan, jos kohteesta kolmivaihetöpseli löytyy. Yhden kerran vasta ehtinyt koittamaan, mutta tuntuu toimivan.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Julkinen latausinfra kehittyy kyllä hyvää vauhtia mutta varsinkin paikoissa joissa se ei mitenkään toiminnan fokuksessa näkee kyllä aikamoista silmänpalvontaa. Tapiolan kauppakeskus Ainoan parkkihallissa on niistä kahdesta AC lataustökkelistä toinen ollut rikki jo varmaan useamman kuukauden ja siitä toimivastakin saa ladattua vain 6A virralla. Ei paljoa auta kauppareissulla.

No, Paimion Nesteellä on nyt 350kW DC laturit jos tulee kiire tien päällä. Tesla näyttäsi pre-conditioinin kanssa ottavan piikissä 197kW sisään, ei paha.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
11 Touko 2022, 10:53
Julkinen latausinfra kehittyy kyllä hyvää vauhtia mutta varsinkin paikoissa joissa se ei mitenkään toiminnan fokuksessa näkee kyllä aikamoista silmänpalvontaa. Tapiolan kauppakeskus Ainoan parkkihallissa on niistä kahdesta AC lataustökkelistä toinen ollut rikki jo varmaan useamman kuukauden ja siitä toimivastakin saa ladattua vain 6A virralla. Ei paljoa auta kauppareissulla.

No, Paimion Nesteellä on nyt 350kW DC laturit jos tulee kiire tien päällä. Tesla näyttäsi pre-conditioinin kanssa ottavan piikissä 197kW sisään, ei paha.
Ainoan P2 on kokonainen rivi tökkeleitä

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
11 Touko 2022, 13:14
Ainoan P2 on kokonainen rivi tökkeleitä
.. mutta hotelli Tapiola Gardenin läpyskällä pääsee vain P1 vai onko peräti P0. No, se hotellin parkkis kuitenkin.

Joo, kuten sanottu julkinen infra paranee koko ajan mutta ne "unohdetut" mittarit ovat sitten oman onnensa nojassa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Koskahan muuten kiinalaistunut MG tekee oikeasti maihinnousun Suomeenkin?

Ainakin Euroopassa esim. MG ZS EV vispilän hintataso edullinen isommallakin 72kWh akulla, luokkaa 32k€ ja 51kWh pikkuakkuisia näittäisi olevan kaupan jopa alle 25k€.

Kuva

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
13 Touko 2022, 08:22
Koskahan muuten kiinalaistunut MG tekee oikeasti maihinnousun Suomeenkin?

Ainakin Euroopassa esim. MG ZS EV vispilän hintataso edullinen isommallakin 72kWh akulla, luokkaa 32k€ ja 51kWh pikkuakkuisia näittäisi olevan kaupan jopa alle 25k€.

Kuva
Toivottavasti ei koskaan, koska tuo on rumimpia asioita joita olen eläessäni nähnyt.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

_rico kirjoitti:
13 Touko 2022, 11:13
Toivottavasti ei koskaan, koska tuo on rumimpia asioita joita olen eläessäni nähnyt.
Eli siltä osin eväät menestykseen on kunnossa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

mutt kirjoitti:
13 Touko 2022, 11:19
_rico kirjoitti:
13 Touko 2022, 11:13
Toivottavasti ei koskaan, koska tuo on rumimpia asioita joita olen eläessäni nähnyt.
Eli siltä osin eväät menestykseen on kunnossa.
:lol: :lol: :lol:

Vastaa Viestiin