Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

molsky kirjoitti:
09 Helmi 2022, 22:17
Ihan mielenkiintoinen pointti on se, että miten nämä lukuisat länsimaiset ja etenkin eurooppalaiset brändit selviävät tässä sähköautojen tulvassa, kun alkaa olemaan entistä vaikeampaa erottautua toisistaan. Etenkin tuo urheilullisuus puoli tulee olemaan haastavaa, kun saavat alkaa kilpailemaan kiinalaisten kanssa jotka jo onnistuneesti kopioineet tätä urheilullisuutta länsimaisilta valmistajilta. On rallipenkit ja ties mitä muita urheiluauto kliseitä, tehot alkaa olemaan superautojen luokkaa ja hinnat todella edullisia.
Katsotaanpa Kiinan markkinoiden ehdoilla muotoiltuja bemareita.
:arrow:
Eiköhän eurooppalaisilla ole vielä hyvin mahdollisuuksia pärjätä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
10 Helmi 2022, 09:47
Metritavarana myytävissä autoissa kuten joku MB C/E tai BMW 3/5 -sarjalaisissa yleensä Nettiautohinta ≈ Autoscout24 hinta + verot + tuontikulut + 500€ joten ihmettelen metritavaraTeslojen hintaa Suomessa. 2021 Model 3 SR+ hintapyynnöt näyttävät olevan 47k€ - 48k€ luokassa kun taas Euroopassa 40k€ - 42k€ hintaluokassa on tarjontaa vaikka kuinka.

Ja uusi 2022 maksaisi hinnat alkaen mallina 49k€ Suomessa ja Saksassa 43k€.

Hetkellinen hinnoitteluanomalia? 2021 mallien hinnoittelu Suomessa perustuu uuden hintaan eikä EU-tuontihintaan?
Teslan vaihtoauto- politiikka on eduks muutaman tonnin ajettuja, käytännössä uusia Tesloja myyville autoliikkeille Suomessa.

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
10 Helmi 2022, 13:43
Teslan vaihtoauto- politiikka on eduks muutaman tonnin ajettuja, käytännössä uusia Tesloja myyville autoliikkeille Suomessa.
En tunne asiaa mutta oletan kommenttisi pohjalta että Teslan hyvityshinnoittelu vaihtoautoille on kitsaan puoleinen. Koska Teslamyymälässä ei näy kuin uusia vispilöitä niin voitaneen myös olettaa vaihtoautopuoli on ulkoistettu jollekin kolmannelle osapuolelle.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
10 Helmi 2022, 13:58
jkk kirjoitti:
10 Helmi 2022, 13:43
Teslan vaihtoauto- politiikka on eduks muutaman tonnin ajettuja, käytännössä uusia Tesloja myyville autoliikkeille Suomessa.
En tunne asiaa mutta oletan kommenttisi pohjalta että Teslan hyvityshinnoittelu vaihtoautoille on kitsaan puoleinen. Koska Teslamyymälässä ei näy kuin uusia vispilöitä niin voitaneen myös olettaa vaihtoautopuoli on ulkoistettu jollekin kolmannelle osapuolelle.
Juuri näin. Hyvitykset on sitä luokkaa, että viesti on selkeä, ettei vaihtareita haluta. Myydään vain uusia, ilman riesaa vaihtarista. Hyvityshinnat lasketaan euroopan hintojen keskiarvosta tms. En itse ainakaan miettinyt kahta kertaa, kun Tesla tarjosi ID:stä 8k € vähemmän kuin autoliike, joka myi 10k km ajettua SR+: saa viime keväänä.

Toinen vaihtoehto on itse myydä vaihtarinsa, mutta tämä on turhan vaivalloista.

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
10 Helmi 2022, 14:03
Toinen vaihtoehto on itse myydä vaihtarinsa, mutta tämä on turhan vaivalloista.
Suosittelen yhden diesel-Stelvion hukkaamisen pohjalta:

https://autovex.fi

Toimi hyvin, ei tarvitse lässyttää Nettiauton "ostajien" kanssa ja hintakin oli parempi kuin odotin.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

mutt kirjoitti:
10 Helmi 2022, 11:26
molsky kirjoitti:
09 Helmi 2022, 22:17
Ihan mielenkiintoinen pointti on se, että miten nämä lukuisat länsimaiset ja etenkin eurooppalaiset brändit selviävät tässä sähköautojen tulvassa, kun alkaa olemaan entistä vaikeampaa erottautua toisistaan. Etenkin tuo urheilullisuus puoli tulee olemaan haastavaa, kun saavat alkaa kilpailemaan kiinalaisten kanssa jotka jo onnistuneesti kopioineet tätä urheilullisuutta länsimaisilta valmistajilta. On rallipenkit ja ties mitä muita urheiluauto kliseitä, tehot alkaa olemaan superautojen luokkaa ja hinnat todella edullisia.
Katsotaanpa Kiinan markkinoiden ehdoilla muotoiltuja bemareita.
:arrow:
Eiköhän eurooppalaisilla ole vielä hyvin mahdollisuuksia pärjätä.
Jännästi Delta lähetti kutsun heti 40 tuntia Tonalen julkistuksen jälkeen tutustumaan SAIC Motorsin Maxus Eunuq 6 Grand SUV -täyssähkökatumaasturin esittelytilaisuuteen tulevana viikonloppuna. "Tässä on auto, jossa on maksimaalisesti kaikkea" sanoo myös esite.
Joten mitä sitä enää vertailemaan, kun kaiken maksimaalisuutta ei vain voi voittaa. Ääretön kertaa ääretön -tilanne :mrgreen: .

https://www.delta.fi/fi/maxus-euniq-6?u ... e=hs_email

Ennakkotilauksen voi tehdä jo. Asiakastoimitukset alkavat maaliskuussa 2022 (eli siis kolmen viikon päästä).

Laitanpa tästä mustan ratsun kuningataruhkauksesta shakkikellon päälle ja odottelen kuinka pian Deltan Alfa Romeon markkinointiosasto vastaa kiinalaiseen haasteeseen Alfa Romeo Tonale lataushybridikatumaasturin ensiesittelyllä ja lupaa samalla rohkeasti toimitusaikoja nopealle ennakkotilaajalle. Ehkä voisi laittaa jonkun lauseen sielusta ja sielukkuudesta tekstiin mukaan :roll: .

No, sen verran haastava vertailutilanne kuitenkin, että voisi mennäkin kokeilemaan mitä kaiken maksimaalisuus Maxus Euniq 6 Grand SUV -katumaasturin kohdalla oikein tarkoittaa. Alfa Romeo Tonalen esittelyyn tulee nyt kuitenkin lähdettyä sielukkuutta arvioimaan.

Cotzy

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onpahan kiinalaiset nimen keksineet. Eunukkihan tuosta tulee puhekielessä samantien.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuosta voi lukea vähän lisää siitä kiinanihmeestä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... 000-euroa/

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

mutt kirjoitti:
10 Helmi 2022, 22:44
Eunukkihan tuosta tulee puhekielessä samantien.
Ammennetaan maan omasta historiasta.

Toisaalta vaatiihan tuollaisen ostaminen munaa, kun Esson baarissa saa kuunnella karvalakkisetien vttuilua seuraavat viisi vuotta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

TeroPee kirjoitti:
11 Helmi 2022, 08:49
Tuosta voi lukea vähän lisää siitä kiinanihmeestä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... 000-euroa/
”Maxus Euniq 6 Grand SUV

Merkin eräs erottautumistekijä on malliston yksinkertaisuus. Tästäkin tuotteesta on vain yksi hinta ja varustetaso. Ainoat saatavilla olevat lisävarusteet ovat metalliväri ja latauskaapeli.”

Eunuqilla tämä on siis selkeä etu.
Kuinkahan erinomaisena nähdään Tonalen lisävarustelistan kapeus? :lol:

Cotzy

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

UK National Grid and Ooooooppsie!

https://insideevs.com/news/537120/ev-ch ... ed-off-uk/

Uusien koti- ja toimistolatauspisteiden pitää olla kytketty internettiin ja aamupäivän kuormahuippuaikoina lataus ei ole sallittua. Ei ehkä kannusta vihreään siirtymään?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Carwow:n mukaan seuraava Cayman/Boxster liikkuvat sähköllä.

Tuohon sitä on totuttava.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kyllähän se Tonalen sähköistyminen alfisteja hieman järkyttää ja toivon, että PHEVin FireFly-moottorissa olisi vielä mietitty pakoääniä 8) .

Mutta pitää muistaa, että kiinalaisethan ne 166:n pyöräyttivät PHEViksi jo Giulian ensiesittelyn aikoihin 2015.
Trumpchi GA5:n PHEV-versio tuli tuolloin :crazyeyes: .

https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -ga5-phev/

Kyllä tuotakin voisi harrastaa, jos olis tarjolla. Mutta 166 Busso vaan tarjoilee vieläkin maksimaalisemmin kaikkea :-D .

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

TeroPee kirjoitti:
11 Helmi 2022, 08:49
Tuosta voi lukea vähän lisää siitä kiinanihmeestä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... 000-euroa/
Kävin tutustumassa Maxus Euniq 6:iin paikallisessa Delta Autossa. Rauhassa sain luukkuja aukoa ja penkit läpi istuskella, kiitos siitä :? .
Vaikutelma siistin asiallinen, ei irvinyt luukut eikä paneelit. Vähän kuin Mitsubishi Outlander venytettynä. Lasikatto oli kieltämättä hieno. Ja keulaan katsottu Teslalta ja Huyndailta mallia sähköSUVin laittoon. Maaliksi takuuvarma jälleenmyyntihitti hopeanharmaa :roll: .

Mutta näytöistä ja ajotuntumasta ei nyt saanut mitään selvää, kun kilvistä huolimatta auto oli vielä vain näytillä. Ei opastusta myyjille ja auto oli maahantuojan omaisuutta, joten koeajolle ei ollut mahdollisuutta, eikä mitään kirjallista tietoutta ollut tarjolla. Hinta karvan alle 50 keur ja takaveto voitiin vahvistaa.
Olisin halunnut kokeilla, miten iso möhkö pärjää polannejärvien keskellä pelkästään takavedolla. Vai lopettaako luistonesto varmuuden vuoksi voiman siirron luistaville vetäville pyörille?

No, yksi jännittävä alfamainen yksityiskohta löytyi :crazyeyes: .
Missäs oheisessa kuvassa sijaitsee takaluukun avausnappi?

vinkki: koska tavallinen Turakainen ei sitä hoksaa edes käpelöityään kaikki takaluukun reunat, ovat Maxuksella laittaneet lähelle kätevän tarran osoittamaan avausnapin :wink:

Cotzy
Liitteet
Maxus_Eunuq_6.jpg
Maxus_Eunuq_6.jpg (80.12 KiB) Katsottu 3114 kertaa
Viimeksi muokannut Cotzy, 15 Helmi 2022, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Mutta jos ei Maxus Eunuq 6 suinkaan ollut täysin munaton esitys, oli vieressä yksi munakkaimmista PHEVeistä tällä hetkellä :lol: .
Kollastin senkin rauhassa läpi, kun Maxus ei oikein jaksanut innostaa.

Jeep Wrangler 4xe PHEV-versiona oli vaikuttavan retro, työkalumainen ja röyhkeän ylpeä juuristaan samaan aikaan. Vähän samaa mekaanisen jämäkkyyden ja toiminnallisen tyylikkyyden fiilistä, kun Texasin kolleegat ovat vieneet hipelöimään ja kokeilemaan omia amerikkalaisten tuotteiden merkkiteoksiaan, erilaisia yksityistykistön laitteita.

Kaikki yksityiskohdat todella tukevan oloista ja otteen saa myös hanskat kädessä. Korkea nousta, astinlauta tulee tarpeeseen. Mutta katto yllättävän alhaalla. Konjakkinahat. Täysikokoinen varapyörä takapuskurin päällä. Konepellin alta löytyi ihana, Stelviosta tuttu Hurricane GME -pata 272 hevosen voimin. Ja sähkömoottorista taka-akselilla tulee 130 hv lisää. Mekaaniset lukot löytyy. 2500 kg maastokykyistä massaa rientää 0-100 km/h pinkaisun silti 6,0 sekuntiin :shock: .

Yksi vaikuttavimmista yksityiskohdista oli silti lokarin päältä, rintapellin etupuolelta löytyvä latausluukku ja -pistoke. Prius PHEVin ja Outlander PHEVin latausluukut olivat muuten hyvin mietittyjen ja viimeisteltyjen kokonaisuuksien toimimattomimpia ja ärsyttävimpiä yksityiskohtia jokapäiväistä käyttöä ajatellen. Ja en ole vielä yhtään talvessa luotettavan tuntuista latausluukkuratkaisua nähnyt tai kokenut (Taycanissa kuulemma on hyvä, mutta miksi niistä pitää tehdä niin huonoja?).
Koko paketti on kiinni autossa samoilla kupukantapulteilla kuin oven saranat. Luukku on jämäkkää, paksua muovia ja istuu hyvin. Ja kumisuojat piti vetää ulos ihan voimalla, joten voivat olla jopa tiiviit maastossa :) .

Tuossa olisi vetokykyinen talviauto monenlaisiin olosuhteisiin. Ja hinta vain 30 keur kalliimpi kuin Eunuqissa :-D .

Cotzy
Liitteet
Jeep_Wrangler_4xe.jpg
Jeep_Wrangler_4xe.jpg (102.12 KiB) Katsottu 3101 kertaa

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^ Nyt on kokeiltava. Loppuisi tarpeeton pipertäminen jos kävisi ostamassa tämän. https://www.lansiauto.fi/autohaku/878998

Mitenhän toi mahtuisi pihaan… Tyyppaamalla selviää!

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Viranomaiset käskivät Teslaa lopettamaan piereskelyn:
https://edition.cnn.com/2022/02/13/busi ... index.html
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

lerppu kirjoitti:
15 Helmi 2022, 22:43
^ Nyt on kokeiltava. Loppuisi tarpeeton pipertäminen jos kävisi ostamassa tämän. https://www.lansiauto.fi/autohaku/878998

Mitenhän toi mahtuisi pihaan… Tyyppaamalla selviää!
Joo, Wrangler 4xe jätti jäljen. Eikä uuden TM:n koeajorapsa vähentänyt kiinnostusta koeajaa yhtä automaailman omantiensäkulkijaa. Päinvastoin. Kellottivat nelivedolla Wranglerin 0-100 km/h 5,9 s. Ja sähkömoottori on sijoitettu vaihteistoon, joten voima siirtyy pyörille aina jakovaihteiston läpi. Riippumatta käytetystä voimanlähteestä :-D .

Pitääpä yrittää kysyä, jos Delta Autossa lataisivat pari akkua ja tankkaisivat hieman. Avaimet nyt näytti olevan jo autossa 8) .

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Cotzy kirjoitti:
15 Helmi 2022, 19:53
No, yksi jännittävä alfamainen yksityiskohta löytyi :crazyeyes: .
Missäs oheisessa kuvassa sijaitsee takaluukun avausnappi?

vinkki: koska tavallinen Turakainen ei sitä hoksaa edes käpelöityään kaikki takaluukun reunat, ovat Maxuksella laittaneet lähelle kätevän tarran osoittamaan avausnapin :wink:
Eunuqin takaluukku aukeaa tietenkin peränpyyhkimen keskiön alapinnalta löytyvästä mustasta napilta näyttämättömästä napista :crazyeyes: !
Kai tässä jokin logiikka siis on.

Kuvassa näkyy myös napin osoittava, jälkikäteen korin päälle liimattu tarra. Joka myöskin on vähän hankalasti tarraksi havaittava tarra :| .
Toivottavasti ei lähde pois pesussa.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eilen illalla kun iltakävelyn sai rämpiä jäätyneen sohjon joukossa vastaan tuli auto murisevilla pakoäänillä, mutkaan tullessa vempele vaihtoi pienempään throttle blip kautta ja sitten taas kurvin jälkeen avasi kaasua. Ja kyseessä oli Tesla 3!!! WTF!??!!

Jotain tällaista?
https://insideevs.com/news/403281/tesla ... ni-sounds/

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tää on sellasta vihonviimestä touhua, mitä tämmönen vanha ei voi käsittää. Samaan kategoriaan menee moottoriäänet kaijuttimista sisälle ja feikki tuplaulostulot.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
19 Helmi 2022, 10:31
^tää on sellasta vihonviimestä touhua, mitä tämmönen vanha ei voi käsittää. Samaan kategoriaan menee moottoriäänet kaijuttimista sisälle ja feikki tuplaulostulot.
https://thor-tuning.com
https://www.sound-booster.com/en/sets/e ... hicle.html

Näitähän näyttää olevan moneen lähtöön. No, hupinsa kullakin.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Werneri »


Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Mikä oli kokonaisuudessaan Possujen päästöarvot? Ensin kivihiilellä tuotettu Saksassa ja Portugalissa poltettu. Ihanan vihreää.

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Riccardo kirjoitti:
19 Helmi 2022, 12:11
Mikä oli kokonaisuudessaan Possujen päästöarvot? Ensin kivihiilellä tuotettu Saksassa ja Portugalissa poltettu. Ihanan vihreää.
Kun olin eilen asioilla samalla suunnalla niin poikkesin paikallisessa Possukaupassa kurkkaamassa pääsisikö sähköporsasta koeajamaan talviloloissa. Saisi vähän referenssiä Kiinassa koottuun Kalifornian ihmeeseen. Ei koeajolle päässyt kun olin 10 minuuttia yksinäni hallissa haahuilemassa ja istuskelemassa ristiturismin sisällä. Olisikohan ollut lounasaika kaikilla myyjillä yhtäaikaa? Tai olin liian persaukisen näköinen kun katsoivat takahuoneen kamerasta. Olin vain liian nopea ovien kanssa että eivät ehtineet lukita nenän edestä.

Mutta auto oli kyllä ihanan vihreä.

Kuva

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Sähköpostiin tuli Tuulilasin viesti, jossa oli ”maailman suurin sähköautotesti”.

Se mikä kiinnitti huomion, oli kiinalaisen BYD:n
menestys toimintamatkatestissä. Poikkeama oli pienin ja hiukan parempi kuin Teslan Y mallissa.
Testin huonoimmat olivat jopa yli 30 prosentin poikkeamalla ilmoitetusta ja tämä kunnia lankesi Skodan Enyaqille. Kuka näitä nimiä oikein keksii kun tuokin luultavasti muuntuu suomalaisten suussa eunukiksi :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tuo vihreä Possuhan näyttää madalletulta Stelviolta :mrgreen:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

AlfaTom kirjoitti:
24 Helmi 2022, 10:23
Sähköpostiin tuli Tuulilasin viesti, jossa oli ”maailman suurin sähköautotesti”.

Se mikä kiinnitti huomion, oli kiinalaisen BYD:n
menestys toimintamatkatestissä. Poikkeama oli pienin ja hiukan parempi kuin Teslan Y mallissa.
Testin huonoimmat olivat jopa yli 30 prosentin poikkeamalla ilmoitetusta ja tämä kunnia lankesi Skodan Enyaqille. Kuka näitä nimiä oikein keksii kun tuokin luultavasti muuntuu suomalaisten suussa eunukiksi :lol:
Oudosti tuossa takavetoinen Enyaq kulki 50 kilsaa lyhyemmän matkan kuin samalla akulla oleva kaksimoottorinen Enyaq ja sillä taas poikkema ilmoitetusta oli aika paljon pienempi

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

AlfaTom kirjoitti:
24 Helmi 2022, 10:26
Tuo vihreä Possuhan näyttää madalletulta Stelviolta :mrgreen:
Madallettu ja litistetty. Eli kustom -lingolla "Slammed & Sectioned", uskoisin.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

AlfaTom kirjoitti:
24 Helmi 2022, 10:23
Sähköpostiin tuli Tuulilasin viesti, jossa oli ”maailman suurin sähköautotesti”.

Se mikä kiinnitti huomion, oli kiinalaisen BYD:n
menestys toimintamatkatestissä. Poikkeama oli pienin ja hiukan parempi kuin Teslan Y mallissa.
Testin huonoimmat olivat jopa yli 30 prosentin poikkeamalla ilmoitetusta ja tämä kunnia lankesi Skodan Enyaqille. Kuka näitä nimiä oikein keksii kun tuokin luultavasti muuntuu suomalaisten suussa eunukiksi :lol:
Se oli kyllä Moottori-lehti, joka tuon norjalaisen vertailun julkaisi.
Ja nytkö vasta keksit, että e-nakin lisäksi sotka tunnetaan eunukkina?
Nelivetoversio oli sitäpaitsi ihan hyvillä sijoilla. Takavetoversion softa tod. näk. vanha ja nelarissa uusi, koska niitä on saanut vasta muutaman kk ajan.

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Niin se vain takki kääntyy täälläkin, tarvii varmaan kohta hommata hihaton malli, että on tuo takin kääntö kivuttomampaa...eli niin sitä vain on löytänyt itsensä tutustumasta pistokehybrideihin.

Lähtötilanteena se, että hallituksen mielestä E46 on jo hieman vanhentunut toisena käyttöautona, ja budjetti sallisi sen päivittämisen (termi jota itse vähän vieroksun) uudempaan. Itse siis pitäisin helposti käyttöautona jotain vanhan liiton sotaratsua, vaikka E36 bemaria. No, järkeväähän kahden dieselin pitäminen käyttiksinä ei ole. Varsinkaan, kun toisen ajosuorite on hädin tuskin 15-20tkm vuodessa.

Ensin tarkasteltiin vaihtoehtoisia hatchbackeja, tämä siis tulisi pääasiassa vaimon käyttöön. A-Mersu ja Giulietta olivat halutuimpia malleja. Heitin kuitenkin ilmoille ajatuksen pistokehybridin, ja oikeastaan ainoana vaihtoehtona oli tuossa hintaluokassa alkupään 330e bemarit. Sähköinen kantamahan näissä on melko vaatimaton, mutta meidän taajama-ajoissa ihan riittävä. Työmatka-ajoissa (n. 40-50 km / päivä) mentäisiin bensan ja sähkön yhdistelmällä. Koeajolla tuo 330e vaikutti erittäin ripeäkulkuiselta peliltä, ja B48 moottori ja perässä oleva automaatti muodostavat luotettavan paketin.

Mutta nyt päätään on nostanut toinen vaihtoehto, n. 6-7 vuotta vanhat Audi A3 E-tronit. Itse olen suhtautunut vähän penseästi kyseisen konsernin tuotteisiin, mutta itsellekin yllätyksenä pidin koeajon jälkeen tuota erittäin pätevänä laitteena. Akussakin oli virtaa ihan reippaasti koeajoa varten, ja Audi tuntui yllättävän kivalta ajaa. Kantamakin on aavistuksen baijerilaista parempi, ja akkutakuu 8v tai 160tkm vrt. bemarin 6v / 100tkm. Eli tämän ikäisissäkin olisi vielä takuuta muutama vuosi jäljellä. 1,4 tfsi + s-tronic vain huolestuttavat noiden saman konsernin tsi + dsg -kauhutarinoiden jäljiltä. Mutta en ole näistä ainakaan mitään ihan hirveitä tyyppivikoja löytänyt? Mielipiteitä molemmista ehdokkaista saa esittää...

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jaa-a. Jos Audi sukua Passatin ratkaisulle, työkaverilla huomattavia pulmia painavan takaloosterin (akut) ja etuvedon (siis pyörien pitää kääntyä ja VETÄÄ samalla, oksu) yhdistelmällä näillä talvikeleillä. Kaasun painallus mutkassa kuulemma ihan hölmöä. PUSKEE ja pito irtoo kun sen verran niiaa kuitenkin. Ajoin itsekin uutta samanlaista. Allekirjoitan tuon. Jos Audi nelikko, niin sitten eri.

Nyt kun on perusteltukin vähäsen, niin ZF8, B48 ja sähköapu. Siinä loput perusteet. Nyt vaan oikea varustetaso, ettei jälkeen harmita. Valinta on helppo.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^mulla oli Golf GTE, erittäin hyvä auto. Alko vaan nyppii jatkuva puljaaminen kaapeleiden kanssa, hidas lataus vrt saatu range. Tsi+dsg toimi ihan moitteetta, poislukien dsg:n vaihdekepin asentoanturi(tyyppivika) molempia niin moottoreita kuin laatikoita on eri variantteja, toiset vika-alttiimpia kun toiset. Käytännössä A3 E-tron täysin sama tekniikka kuin GTE. Itelläni ei ollut ongelmia vedon kanssa, itseasiassa tosi hyvä ajettava kun painojakauma balanssissa.

E: kovalla pakkasella ei ajella sähköllä ollenkaan. Sähkö putoo pelistä -15-20 pakkasasteilla, jos lähetään kylmästä liikkeelle.

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Lanccu kirjoitti:
28 Helmi 2022, 22:21
Työmatka-ajoissa (n. 40-50 km / päivä) mentäisiin bensan ja sähkön yhdistelmällä. Koeajolla tuo 330e vaikutti erittäin ripeäkulkuiselta peliltä, ja B48 moottori ja perässä oleva automaatti muodostavat luotettavan paketin.
Tuolta, aika lähellä Paimiota, vähän ajettu viimeisen vuoden F30 330e ja johon muistettu laittaa myös pintaväri ettei tarvitse pohjamaalilla ajella.

https://www.nettiauto.com/bmw/330/12601435

WBA8E1101JK420815 ja https://bimmer.work niin saa optiot ladattu PDF:nä.

Dakota-nahkaiset Sport-penkit mutta ilman sähkö eli jos kuski vaihtuu usein niin hieman työläät koska manuaalisäätöjä on n+1 kpl.

Kuten mainittukin tässä ketjussa niin talvipakkasessa hybridit ovat lähinnä kauko-ohjatulla sähkölämmityksellä varustettuja bensa-autoja talvisin. Mitä tulee sähköisiin kilometreihin niin kollega kulki 2018 330e:llä kesät Itä-Helsingistä Espooseen kokonaan sähköllä mutta talvisin käytännössä melkein koko matka bensalla. Nykyään hän kulkee Tesla Model 3 Perfomancen kanssa sähköllä koko matkan.

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Kiitos kommenteista! Jos auto tulisi pelkästään itselleni, osuisi valinta F30:seen. Se olisi ns. tuttu ja turvallinen valinta. Hieno peli muuten tuo Finpatin linkkaama yksilö, valitettavasti karkaa meidän budjetin ulkopuolelle. Realistisempia ovat nuo reilut 100tkm ajetut alkupään mallit. Bemarimaiseen tapaan (vakiona ratti ja penkit, muut optiona) jokainen on yksilöllinen, ja täysin omien varustetoiveiden mukaista on vaikeaa löytää.

Valinnan ratkaisee kuitenkin viime kädessä maksaja (vaimo) ja hänen mieltymykset. Hänen ajossaan pienempi hatchback olisi kätevämpi. Olisin jotenkin halunnut vihata tuota Audia ollessamme koeajolla, mutta en pystynyt. Ja olisihan tietysti mielenkiintoista hypätä pois omalta mukavuusalueelta, ja hankkia ajokokemuksia aivan erilaisella autolla. Sporttipenkeillä, navilla yms. varustettu punainen A3 on kieltämättä herkullisen oloinen. Sen verran löysin tuosta VW EA211 koneesta, että sen kohdalla on päästy irti monista edellisiä tsi-koneita vaivanneista ongelmista, eikä niissä ilmeisesti mitään suurempaa tyyppivikaa ole. Jakopäässä on palattu remmiin, joka tehtaan mukaan on "designed for entire engine lifespan". Realismia on kuitenkin ilmeisesti se, että Suomen erityisolosuhteissa remmi vaihdetaan 6v tai 150 tkm välein.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kävin kokeilemassa Teslan Yyytä talvikelillä, jotta sais jotain vertailupohjaa Tonaleen ja muihin uusiin sähkäreihin.

En tiedä oikein mitä sanoa. Kuvittelin, että Kolmosen puutteista talvikäytössä olisi jotain opittu, kun Yytä on kuvattu jotenkin parannetuksi versioksi Kolmosesta. No, on siinä paremmin tilaa ja enempi maavaraa. Mutta jos Kolmonen onkin mukavahko ajettava, tämä Yyy oli iso pettymys :( .
Kesällä varmaan siedettävämpi.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
06 Maalis 2022, 13:00
Kävin kokeilemassa Teslan Yyytä talvikelillä, jotta sais jotain vertailupohjaa Tonaleen ja muihin uusiin sähkäreihin.

En tiedä oikein mitä sanoa. Kuvittelin, että Kolmosen puutteista talvikäytössä olisi jotain opittu, kun Yytä on kuvattu jotenkin parannetuksi versioksi Kolmosesta. No, on siinä paremmin tilaa ja enempi maavaraa. Mutta jos Kolmonen onkin mukavahko ajettava, tämä Yyy oli iso pettymys :( .
Kesällä varmaan siedettävämpi.

Cotzy
Model 3 on kesällä mukava ja suoraan kulkeva maantieauto ja talvella, ainakin kitkoilla, hermostuneen oloinen luistelija. Ja rengasmelu korkeahko kesät talvet. Ehkä yliaggressiivinen regen talvella toimisi paremmin nastoilla. En tiedä.

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tänään Audi e-tron GT lähti liikennevaloista matalan V8:maisen murinan saattelemana. Hassuja nämä vispilät.

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

^^ , ^^^ Y ja Musse olivat TM:n tuoreen paremman luokan sähköautojen talvitestin kaksi viimeistä. Y sai talviajo-ominaisuuksistaan aika hyytävät arvosanat.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Luotettavan lähteen(tm) mukaan Tesla Y on maailman paras auto ajaa. Perusteena tälle on se, että sitä ei tarvi ajaa, kun on autopilotti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Töpselikärsäinen olympiavolkkari sieltä sitten tuli perheeseen.

Kuva

2015 -mallinen A3 E tron, värisävy Misano Red. Merkittävimipinä lisävarusteina sporttipenkit ja navi (MMI navi plus). Barbara on tällä aikansa suristellut menemään Saksassa, josta se on uitettu n. vuosi sitten kylmään pohjolaan. Täällä siihen on vaihdettu jakopää huollon yhteydessä, koska 6v oli tullut täyteen. Akkutakuuta pitäisi olla jäljellä 2023 kesäkuuhun.

Auto on erittäin siisti, sisusta kuin uudesta autosta, konepellistä löytyi hakemalla 3 kiveniskua. Ei parkkipaikkakolhuja yms, siistillä pidolla on ollut. Mielestäni kiva ajettava, ohjaus huomattavasti bemareita kevyempi, ja mitään mutteriohjausta ei kyllä ole. Jossain aivan ensimmäisen e-tron -vuosikerran testissä oli haukuttu ohjausta? Jälkeenpäin en löytänyt siitä kuin kehuja, tiedä sitten, oliko alkupään yksilöissä jotain, joka on jälkikäteen korjattu / päivitetty? Potkua koneessa on reippaasti, ei tällä jalkoihin jää. Bensakoneessa on heppoja 150, bensa+sähkö yhdistettynä 204. Vääntöäkin löytyy 350nm.

Pari sataa kilometriä tällä tuli viikonloppuna ajettua, täydellä akulla aina lähdin liikenteeseen. Range näytti tänään aamulla 5 asteen pakkasessa 33km. 22km ajon jälkeen auto meni hybriditilaan, vaikka rangea oli vielä jotain 5 km jäljellä. Taisi olla asetukset eri tavalla kuin koeajolla, jossa range meni nollille asti. Eilen aamulla ajoin saman matka 10 asteen pakkasessa, ja yhtä pitkälle päästiin. Tuloksista voidaan ehkä päätellä, että akusto olisi iskussa. Auto joutui kuitenkin lämmittämään sisätilat 20 asteeseen, ja penkinlämmittimet olivat ensimmäiset n. 5 km päällä. Eikä tämä mikään täyssähköauto olekaan, mutta mielestäni ison säästöpotentiaalin ahkeralla latauksella omaava hybridi.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Carlo Coppa kirjoitti:
06 Maalis 2022, 19:29
^^ , ^^^ Y ja Musse olivat TM:n tuoreen paremman luokan sähköautojen talvitestin kaksi viimeistä. Y sai talviajo-ominaisuuksistaan aika hyytävät arvosanat.
Eikös tm antanu kaksi talviajo-ominaisuus arvosanaa. 4 ja 6 olivat arvosanat. Tuo 6 siis oli tulos, kun oli joulujuhlaliikkeet jätetty huomioimatta. Haiskahtaa halvalta rakenteelta. Noh, ihmekö tuo kun suunnittelulähtökohta on vain saada koppa akun ja tabletin suojaksi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
06 Maalis 2022, 16:01
Cotzy kirjoitti:
06 Maalis 2022, 13:00
Kävin kokeilemassa Teslan Yyytä talvikelillä, jotta sais jotain vertailupohjaa Tonaleen ja muihin uusiin sähkäreihin.

En tiedä oikein mitä sanoa. Kuvittelin, että Kolmosen puutteista talvikäytössä olisi jotain opittu, kun Yytä on kuvattu jotenkin parannetuksi versioksi Kolmosesta. No, on siinä paremmin tilaa ja enempi maavaraa. Mutta jos Kolmonen onkin mukavahko ajettava, tämä Yyy oli iso pettymys :( .
Kesällä varmaan siedettävämpi.

Cotzy
Model 3 on kesällä mukava ja suoraan kulkeva maantieauto ja talvella, ainakin kitkoilla, hermostuneen oloinen luistelija. Ja rengasmelu korkeahko kesät talvet. Ehkä yliaggressiivinen regen talvella toimisi paremmin nastoilla. En tiedä.
Regeniä voi kätevästi säädellä kaasu… tai siis sähköpolkimella, tai ottaa pois käytöstä. On se totta, että esim liukkaalla nopea jalan nostaminen kaasulta saattaa yllättää kun auto muljahtaa🧐

Pitää käydä tuo Yy testaamassa, kun alkaa kuitenkin olla taas autonvaihto käsillä😆

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
06 Maalis 2022, 20:19
Regeniä voi kätevästi säädellä kaasu… tai siis sähköpolkimella, tai ottaa pois käytöstä. On se totta, että esim liukkaalla nopea jalan nostaminen kaasulta saattaa yllättää kun auto muljahtaa🧐

Pitää käydä tuo Yy testaamassa, kun alkaa kuitenkin olla taas autonvaihto käsillä😆
On totta että Stop Moden voi laittaa Creep (leikkii perinteistä automaattia) tai Roll (leikkii manuaalia vapaalla) asentoihin ja se auttaa yliterävän regenin kanssa mutta epävakaa käytös liukkaalla ei poistu kokonaan vaan peräpä lähtee mielellään vipattamaan liukkaalla.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^Eniten ihmetytti todella tunnoton ohjaus. Vaikka Stelvion ohjauksen nopeuteen tottunut ja se tuntuu omalta, ei tietoa vain tule takaisin kuljettajalle Yyssä. Vaikea saada pidettyä auto haluamalla linjalla vaihtelevissa tieolosuhteissa. Ja avustimet tekivät useimmiten juuri päinvastaista :? .

Stelviostakin voi ottaa keliin nähden ylimääräiset tehot pois ja lisätä luistonestoa, jos renkaat ei saa kunnolla pitoa. Mutta informaatiota tulee koko ajan takaisin tienpinnan olosuhteista. Eikä talvisella tiellä tule Stelviossa hetkeksikään oloa, että auto vastustaisi kuljettajaansa tai ruskistaisi alusvaatteet. Prius PHEVin kanssa tuli talvella vastaavaa "nyt mä olen täysin matkustaja tässä" -tunnetta loskavallien ja jääpolanteiden yli siirtyessä kuin Yyssä.

No, ehkä pitää yrittää päästä kokeilemaan Polestar 2:ta.

Cotzy

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Lanccu kirjoitti:
06 Maalis 2022, 19:37
Töpselikärsäinen olympiavolkkari sieltä sitten tuli perheeseen.

Kuva

2015 -mallinen A3 E tron, värisävy Misano Red. Merkittävimipinä lisävarusteina sporttipenkit ja navi (MMI navi plus). Barbara on tällä aikansa suristellut menemään Saksassa, josta se on uitettu n. vuosi sitten kylmään pohjolaan. Täällä siihen on vaihdettu jakopää huollon yhteydessä, koska 6v oli tullut täyteen. Akkutakuuta pitäisi olla jäljellä 2023 kesäkuuhun.

Auto on erittäin siisti, sisusta kuin uudesta autosta, konepellistä löytyi hakemalla 3 kiveniskua. Ei parkkipaikkakolhuja yms, siistillä pidolla on ollut. Mielestäni kiva ajettava, ohjaus huomattavasti bemareita kevyempi, ja mitään mutteriohjausta ei kyllä ole. Jossain aivan ensimmäisen e-tron -vuosikerran testissä oli haukuttu ohjausta? Jälkeenpäin en löytänyt siitä kuin kehuja, tiedä sitten, oliko alkupään yksilöissä jotain, joka on jälkikäteen korjattu / päivitetty? Potkua koneessa on reippaasti, ei tällä jalkoihin jää. Bensakoneessa on heppoja 150, bensa+sähkö yhdistettynä 204. Vääntöäkin löytyy 350nm.

Pari sataa kilometriä tällä tuli viikonloppuna ajettua, täydellä akulla aina lähdin liikenteeseen. Range näytti tänään aamulla 5 asteen pakkasessa 33km. 22km ajon jälkeen auto meni hybriditilaan, vaikka rangea oli vielä jotain 5 km jäljellä. Taisi olla asetukset eri tavalla kuin koeajolla, jossa range meni nollille asti. Eilen aamulla ajoin saman matka 10 asteen pakkasessa, ja yhtä pitkälle päästiin. Tuloksista voidaan ehkä päätellä, että akusto olisi iskussa. Auto joutui kuitenkin lämmittämään sisätilat 20 asteeseen, ja penkinlämmittimet olivat ensimmäiset n. 5 km päällä. Eikä tämä mikään täyssähköauto olekaan, mutta mielestäni ison säästöpotentiaalin ahkeralla latauksella omaava hybridi.
Meillä vaimolla on ollut tuon kotelon A3 parin vuoden ajan (2014 - 2016) ja tykättiin autosta. Isompien Audien fiilis on saatu tuotua pikkukoteloon ja taitaa olla yksi viimeisimpiä malleja, missä napin painalluksella saa keskinäytön piiloon. :) Se auto oli eri voimalinjalla eli oli 1.8TFSI quattro S-tronic eli pikkuinen bensa, kaksoiskytkinaski ja haldex gen5 neliveto.

Nyt vaimolla on tuon A3 e-tronin voimalinjan tuoreehko painos Seatin kotelossa. Numeroarvot on vähän erit, mutta on tykätty tästäkin. Suurin miinus on vajaavetoisuus mutta se oli tietoinen valinta tähän hetkeen.

En tiedä miten A3 toimii, mutta Seat lähtee oletuksena sähköllä ja käyttää sitä niin pitkään kun sitä riittää tai polttista tarvitaan hytin lämmittämiseen. Navin avulla tuokin osannee käyttää sähkön valitun reitin mukaan, mutta ainakaan meillä ei navin avulla aja rangea 0km tasoon, vaan jäljelle jää 1-2km. Vähän ärsyttävä piirre.

Meidän ajoprofiililla ladattava hybrid on näin 9kk kokemuksella ollut hyvä valinta. Pääasiallisesti mennään sähköllä (viimeiset 2700km menty 2,1l/100km bensankulutuksella) mutta tarvittaessa pidemmätkin siirtymät onnistuvat ilman että tarttee pysähtyä auton vuoksi pitkäksi aikaa. Pitkissä reissuissa oikeastaan huono puoli on vain 45 litran bensatankki, jonka range on aika kehno kun sitä vertaa edellisen dieselin 65 litran tankkiin tai talvikakkosauton 100 litran tankkiin. Kumpikin mahdollisti 900km melkein miten vaan ajettuna, mutta tuo 45l alkaa jo 600km jälkeen olla aika tyhjänä.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

[/quote]
Pitkissä reissuissa oikeastaan huono puoli on vain 45 litran bensatankki, jonka range on aika kehno kun sitä vertaa edellisen dieselin 65 litran tankkiin tai talvikakkosauton 100 litran tankkiin. Kumpikin mahdollisti 900km melkein miten vaan ajettuna, mutta tuo 45l alkaa jo 600km jälkeen olla aika tyhjänä.
[/quote]

Heh, mulla on bensa kiassa vaan 44 litran tankki ja range piripintaan tankattuna noin 450km😄

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Olikohan tää jo täällä? Kotimainen Toroidion jätti konkurssihakemuksen. Ei ilmeisesti tekniikka ollut valmista.

Taloyhtiön hallituskaverini säikähti bensan hintaa, ja vaihtoi Skoda Superbin Tesla 3. Nyt meillä on kolmen hengen hallituksessa molemmilla varsinaisilla jäsenillä valkoinen Tesla 3, ja puheenjohtaja kurvailee valkoisella Giulialla. 8)

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Täällä taitaa suurin osa ajella tesloilla ja ei taida kellään olla käytännön kokemusta mach e:stä?
Itsellä harkinnassa siirtyä takasin liisarikuskiksi sähköauton hankinnan myötä ja vahvimmillaan olisi nyt tuollainen mach e takavedolla ja pikkuakulla. Vähän ehkä pompottava, mutta muuten ok ajettava. Toisena harkinnassa polestar, mutta se olisi sitten ahtaampi ja etuveto. Audin q4 etron kanssa mietinnöissä, mutta siinä on julmetut toimitusajat.

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gusse kirjoitti:
18 Maalis 2022, 10:42
Täällä taitaa suurin osa ajella tesloilla ja ei taida kellään olla käytännön kokemusta mach e:stä?
Itsellä harkinnassa siirtyä takasin liisarikuskiksi sähköauton hankinnan myötä ja vahvimmillaan olisi nyt tuollainen mach e takavedolla ja pikkuakulla. Vähän ehkä pompottava, mutta muuten ok ajettava. Toisena harkinnassa polestar, mutta se olisi sitten ahtaampi ja etuveto. Audin q4 etron kanssa mietinnöissä, mutta siinä on julmetut toimitusajat.
Kollega hankki takaveto Mach E:n ja oli tyytyväinen siihen kuivassa ja lämpimässä kelissä mutta liukkaalla kiroilua on kuulunut paljon. Pehmeä jousitus pompottaa polanteissa. Itse olen käynyt vain kuivalla koeajamassa AWD:n ja se oli oikein näppärä.

Vastaa Viestiin