Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mä latasin sukolla alkuun viimetalvena ennenkuin sain lataustolpan. Sen möhkälejohdon kanssa pelaaminen on enemmän pallikipua kuin kuvittelisi. Pimeällä, kylmällä ja liukkaalla pihalla kanniskelet johdonpäässä sellasta pienen tiilen kokoista mönttiä, jonka heiluriliike on harvinaisen sopivasti herkkiin kohteisiin osuva. :crazyeyes:

Edit: sivu vaihtui taas lainaamatta tekstiä. Pahoittelen moukkamaisuuttani.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Cloverleaf kirjoitti:
09 Elo 2021, 14:29
^ Kiitos.

Yksi vaihtoehto on eTolppa eli hommataan 16 A kestävä lämmitystolppa, jossa on mahdollista käyttää myös suko-laturia. Euron kuukausimaksulla per paikka saa etäohjauksen, mittaroinnin sekä kuormanohjauksen. Toinen asia on sitten kuinka hanurista suko-laturin käyttö on päivittäisessä käytössä. Saahan niillekin telineitä, että ne on sopivasti puolikiinteästi odottamassa käyttöä.
Noin kuukauden kokemuksella totean ihan saman kuin jäsen lerppu. Matkalaturin kanssa pelautuminen on syöpää ja vaikka suko teoriassa antaisikin 16A, niin nuo matkalaturit on rajattu tyypillisesti 8A tasoon. Se käytännössä tuplaa latausajan ja tunnissa saa luokkaa 1,8kWh virtaa joka on lataushybridillä vajaan 10km matka.

Jotta lataaminen olisi lataushybridilläkin mielekästä, näiden kahden ehdon olisi syytä toteutua:
- latausteho on niin suuri kuin auto vain antaa myöden
- latauskaapelin toinen pää on jatkuvasti kiinni latausasemassa.

Ensimmäisestä voi toki ajoprofiilin niin salliessa tinkiä, mutta esim. auton esilämmitys hoidetaan tuossa meidän espanjansaksalaisessa sähköllä ja olikohan niin, että jos piuhasta ei saa virtaa niin paljon mitä esilämmitys vie, käytetään pelkästään ajoakun sähköä. Tämä tietysti vähentää nopeasti sähköajokilsoja.

Kiinteä piuha taas saa vähän laiskemmankin kuskin tökkäämään kaapelin kiinni autoon ~aina kun auto tulee pihaan. Voisin hyvin kuvitella että meidän auton ns. pääkäyttäjä (joka en ole minä), ei todellakaan jaksaisi kaivaa matkalaturia kontista ja laittaa sitä kiinni aina kun ajo päättyy. Ja tuskin muistaisi / jaksaisi käydä laittamassa töpseliä kiinni myöhemminkään. Sen sijaan kiinteän piuhan ottamisen telineestään ja tökkääminen auton liittimeen on niin nopeaa, että sen tekee varmaankin lähes joka kerta kun tulee kotiin. Teoriassa kai matkalaturin voisi laittaa puolikiinteästi siihen tolppaan, mutta sitten se olisi siellä tolpassa silloin kun sitä tarvitsisi muualla. :D

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gentlemen, there is a solution for this problem. It is called "autotalli ja omakotitalo". ;)

Joo, omasta amatöörin näkökulmasta 2H2021 sähköautot alkavat olemaan aika lähellä tarpeeksi hyviä jotta niitä voisi käyttää mutta latausmahdollisuus pitää kyllä löytyä kotoa ja riittävän laajasti omilla ajoreiteillä.

On muuten ketjun aiheeseen liittyen tuo "Mustang" Mach-e mukavan oloinen vehje ajella maantiellä. Voisi jopa harkita. Nyt on ID3, ID4, Tesla 3, Tesla S ja "Mustang" ajettu sähkövispilöistä. Pitää vielä käydä katsomassa Hyundai Ioniq5:stakin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Patteri-”Stang”stä on kuulunut hyvää muualtakin ja se raapii neljästä kulmasta. Jotenkin vain häpäisy on liian vahvana läsnä, without respect - I reject.

Olen mahdottoman tyytyväinen käyttöauto-ominaisuuksiin tässä X1:ssä. Bensaa ei kulu käytännössä lainkaan. Kotitolppa toki must. Tuon toisen pnv:n kanssa ajattelin odotella täyssähkö-Brenneroa, kun moisesta vahvasti huhuillaan. (Samaan hengenvetoon on myönnettävä että kesän mökkireissut on tehty F31:llä ja annettu plugarin lepäillä…)

- Mutta bensalaitteet taitaa kohta olla vain harrastekulkineita ja liikkuminen tehdään sähköllä. Vähän kuin katsoisi telkkua mute:lla…

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Mach-E löytyy lähipiiristä ja olen sillä muutaman kerran päässyt ajamaankin. Ajettavuus tuntuu olevan kohdallaan eikä autoa voi rumaksikaan haukkua, erottuu myös kivasti massasta. Kosketusnäyttöön ja ovenkahvojen puuttumiseen tottuu yllättävän helposti ja onneksi ratin edestä löytyy matala näyttö josta näkee tärkeimmät tiedot (nopeus, range, navin reittiohjeet jne.). Teslastahan tuollainen puuttuu ja täytyy vilkuilla sivulle... Äänenvoimakkuuden säätö on onneksi fyysinen namiska, mutta toisaalta ilmankin pärjäisi koska voluumia tulee kuitenkin aina säädettyä ratista. Sen sijaan lämpötilansäätö saisi olla näytön sijaan fyysisillä painikkeilla. Joka tapauksessa ihan mielenkiintoinen laite ja omasta mielestäni paljon kiinnostavampi kuin ID ja kumppanit.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Täyssähköt alkaa olla jo riittävän hyviä autoina, mutta latausinfran puutteellisuus esti meitä hankkimasta täyssähköä. Nytkin lähdetään Helsingistä itäreittiä Ilomantsiin. Lappeenrannan-Imatran tienoilla tulee pysähdys, mutta sielläpä ei olekaan tarjolla kuin 50kW latureita. Kolmen vartin pysähdyksellä teoriassa 37,5kWh sähköä, käytännössä vähemmän, ja sillä pääsee nätissä kelissä nätisti ajettuna 150km. Joo, se riittäisi perille asti jos olisi lähtenyt täydellä akulla, mutta saattaisi mennä turhan tarkalle ja ehkä joutuisi ottamaan lisää virtaa Parikkalassa ja pahimmassa tapauksessa ajamaan Joensuun kautta perille.

Ei varsinaisesti houkutteleva skenaario parin viisveen kanssa.
Viimeksi muokannut TeroPee, 09 Elo 2021, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Bingo.

Täyssähkö olisi hyvä kakkosauto, kauppakassi ja työmatkakulkine. Se arjen puurtaja. Kotimaista kaiken käytön autoa vauhdittamaan tarvitaan fossiilista polttoainetta. Mutta vain silloin tällöin. Plugari on ihan validi ratkaisu, toivottavasti markkina ei ole liian niche ja muuallakin ratkaisu on toimiva, jotta näitä saa jatkossakin. Nyt kannattaa pitää hyvästä ja sopivasta yksilöstä kiinni, kun autoileva maailma hieman kipuilee…

Edelleen haaveissa olisi täysharraste jollain elähdyttävällä yksityiskohdalla. Olkoon sitten Busso tai luukkulamput tai jykevä kasi tai baijerin vaparikutonen. Hitto, miksei vaikka litteä kutonen takakoslassa! Mutta tämänkaltainen auto on nykyelämään selkeä kolmosauto, eikä talous oikein anna tähän periksi ilman käyttökulkineiden kompromissia. Äh. Tullos Brennero EV, ainakin saisi katsella Il Biscionea ratin keskellä!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Plaid ihan kulkee. Ajassa 32:00 painetaan ekan kerran "kaasua".
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Vittorio Jano kirjoitti:
18 Elo 2021, 16:14
Plaid ihan kulkee. Ajassa 32:00 painetaan ekan kerran "kaasua".
On todella järkyttävän nopea, ja ominaisuuksiin nähden edullinen jopa Suomessa.
Toki n.150 Keur on paljon rahaa, mutta mikään muu valmistaja ei tarjoa vastaavaa. Jonottaisin tätä heti, jos pinkka olisi kunnossa.

Rimac Nevera oli juuri TM:n "ajettua"-jutussa. Sekin on omassa sektorissa ylivoimainen peli, mutta maksaa yli 10 x enemmän kuin Tesla.
Suorituskyky 0 - 150 km/h on kuitenkin miltei sama, -toki Rimac vetää tämän jälkeen 2000 hevoisvoiman turvin kaulaa.
https://www.youtube.com/watch?v=tJKLJltnPQA&t=3s

Edit:
Ja kuin tilauksesta tänään olikin julkaistu näiden painiottelu:
https://www.youtube.com/watch?v=GUB1z5wr5p8

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Mutta pääseekö viisi kertaa viikossa Leville ja takaisin ilman kusitaukoja asuntovaunu perässä viidenkymmenen asteen pakkasella?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Vittorio Jano kirjoitti:
18 Elo 2021, 20:21
Mutta pääseekö viisi kertaa viikossa Leville ja takaisin ilman kusitaukoja asuntovaunu perässä viidenkymmenen asteen pakkasella?
Ai niin. Jätän kyllä ostamatta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
18 Elo 2021, 20:21
Mutta pääseekö viisi kertaa viikossa Leville ja takaisin ilman kusitaukoja asuntovaunu perässä viidenkymmenen asteen pakkasella?
Pääsee, kunhan valitsee lähtöpisteen oikein.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
18 Elo 2021, 20:48
Pääsee, kunhan valitsee lähtöpisteen oikein.
Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

"Polforeahan sen ässän sitten vetäisi hihasta..."
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

glideslope kirjoitti:
18 Elo 2021, 20:02
Vittorio Jano kirjoitti:
18 Elo 2021, 16:14
Plaid ihan kulkee. Ajassa 32:00 painetaan ekan kerran "kaasua".
On todella järkyttävän nopea, ja ominaisuuksiin nähden edullinen jopa Suomessa.
Toki n.150 Keur on paljon rahaa, mutta mikään muu valmistaja ei tarjoa vastaavaa. Jonottaisin tätä heti, jos pinkka olisi kunnossa.

Rimac Nevera oli juuri TM:n "ajettua"-jutussa. Sekin on omassa sektorissa ylivoimainen peli, mutta maksaa yli 10 x enemmän kuin Tesla.
Suorituskyky 0 - 150 km/h on kuitenkin miltei sama, -toki Rimac vetää tämän jälkeen 2000 hevoisvoiman turvin kaulaa.
https://www.youtube.com/watch?v=tJKLJltnPQA&t=3s

Edit:
Ja kuin tilauksesta tänään olikin julkaistu näiden painiottelu:
https://www.youtube.com/watch?v=GUB1z5wr5p8
Käyttikseksi tuo hyper-tesla on ihan liian tehokas, odotan kiinalaisten vastaavia noin 150 -180 kw:ia ja noin 500 km:n rangella.
Ja kun hinnat alkaen on noin 30 kEur. Ei kiirettä, juuri ajoin vävyn harraste-240:lla noin 9 litraa sadalla nostalgisissa tunnelmissa
400 km:n siivun E-P:ltä farmille Sulkavalle. 8)

Harrasteeksi tuo sitten , no... se on Tesla :roll: Harrastaahan toki joku myös Applen tuotteita...

Pelkkä tautinen kiihtyvyys ei minulle riitä hyvän ajonautinnon tuojaksi, vaan siihen tarvitaan sopivasti
kaikkea kivaa mutkatielle , ääni fossiilisesta mukana, mielellään turbon tai tuplakaasareiden imuäänillä höystettynä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Jiitee kirjoitti:
18 Elo 2021, 22:04
Pelkkä tautinen kiihtyvyys ei minulle riitä hyvän ajonautinnon tuojaksi, vaan siihen tarvitaan sopivasti
kaikkea kivaa mutkatielle , ääni fossiilisesta mukana, mielellään turbon tai tuplakaasareiden imuäänillä höystettynä.
Hear, hear!

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jiitee kirjoitti:
18 Elo 2021, 22:04
ihan liian tehokas
Kuskin jalkatilan oikeassa reunassa on semmoinen jalalla käytettävä poljin, jolla tuota voi helposti säätää. Alle voi tunkea vaikka palan vaahtomuovipatjaa, niin ei vahingossa säädä liian isolle, mutta jos joskus ihan pakosti tarviaa kuitenkin niitä tehoja, niin kovasti polkemalla niitä myös saa. :wink:

Viimeisestä kappaleesta samaa mieltä. Kulkuneuvonahan patterisuristin on epäilemättä ihan pätevä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

glideslope kirjoitti:
18 Elo 2021, 22:30
Jiitee kirjoitti:
18 Elo 2021, 22:04
Pelkkä tautinen kiihtyvyys ei minulle riitä hyvän ajonautinnon tuojaksi, vaan siihen tarvitaan sopivasti
kaikkea kivaa mutkatielle , ääni fossiilisesta mukana, mielellään turbon tai tuplakaasareiden imuäänillä höystettynä.
Hear, hear!
Insinöörilogiikalla Suomeen soveltuisi ideaalisti kombinaatio sähkövispilä + Ducati. Tällä yhdistelmällä saisi varmaankin katettua miellyttävästi sen ajoajan mitä tällaisella jo 50v täyttäneellä on jäljellä.

Nuoremmat tulevat 99.999% näkemään ajan jolloin yksityisomisteinen liikkuminen jopa omalla Jopolla tulee sosiaalisesti täysin hyväksymättömäksi tiheämmin asutuilla alueilla joissa ainoastaan julkinen liikenne ja kävely ovat ainoat viherkommunaalisen nomenklatuuran hyväksymät tavat liikkua. Yksityisomisteisten sähköautojen verotus ja vaino alkavat näillä alueilla kyllä jo ihan muutaman vuoden sisään.

Mutta ketjun aiheeseen liittyen, Stelvion asema on vaarassa pääkonttorin taas nähtyä muutama matkalasku ajalta touko-elokuu jotka sain nyt lopulta kirjoitettua. Työsuhde hyrbidi-täysvispilä uhka leijuu ilmassa vahvana...

Paikalla
Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
19 Elo 2021, 08:37
Mutta ketjun aiheeseen liittyen, Stelvion asema on vaarassa pääkonttorin taas nähtyä muutama matkalasku ajalta touko-elokuu jotka sain nyt lopulta kirjoitettua. Työsuhde hyrbidi-täysvispilä uhka leijuu ilmassa vahvana...
Minkäs teet, jos korporaatio ottaa kilometrikorvausvihamielisen asenteen :( .
Mutta toivottavasti ennen väistämättömyyttä pääset vielä kysymään Tonale PHEVin työsuhdesopimusten tarjonnasta...
Tai ainakin tarkastamaan ennen valintaa, onko maineikas saksalainen autonvalmistus tekemässä hyvää peltY-Teslan korityön laadulle?
Voimia!

Cotzy

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

On nuo sähkövipiltä vaan vikkeliä.

https://www.youtube.com/watch?v=o97egwPfPrg

Dodge Demonilla ei mitään jakoa 1/4 maililla 4-ovista perheautoa vastaan. Polkupyörän eturenkaista ja slicksien burn-outista huolimatta.

Näin se maailma muuttuu.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
27 Elo 2021, 16:32
On nuo sähkövipiltä vaan vikkeliä.
Alkavat olla jo vaarallisen vikkeliä.

Tuollainen toisesta maailmasta oleva kiihtyvyys on normiliikenteessä osaamattomissa käsissä iso riskitekijä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

TeroPee kirjoitti:
Palveluntarjoajia on paljonkin, mutta ainakin tämä hoiti meidän asuma-alueelle järjestelmän erittäin hyvin. https://plugit.fi/kenelle/taloyhtiot/
Melkein 3 viikkoa odotellut kontaktia verkkosivujen kautta tehdyn tarjouskyselyni pohjalta. Ei jatkoon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
27 Elo 2021, 17:24
Tuollainen toisesta maailmasta oleva kiihtyvyys on normiliikenteessä osaamattomissa käsissä iso riskitekijä.
Siksi pyöräpuolella ajokorttiluokat on tehoporrastettu. Ehkä autoille pitäisi miettiä samaa, ei joku Zoe mitenkään ihmeesti ammu, vaikka pakoputken paino puuttuukin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Joo ei perus model kolmonenkaan mikään raketti ole. Plaidia olisi mukava päästä joskus kokeilemaan. Hurja laite.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Katoksessa roikkuvalle latausjohdolle & muuntajalle jotain passelia varkaudenestojärjestelmää, jos ei huvita investoida tonnia seinäboksiin?

Huvittaisi aina pakata mukaankaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Seinään sopiva lenkura, joka sopii justiinsa pienehkön munalukon välistä piuhan kanssa? Siinä piuhassa on kuitenkin päissä möykyt, jotka ei sovi siitä munalukosta lukkoa aukomatta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tollanen lienee helpoin toteutettava.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Helppo ja halpa toteuttaa, sekä inhimillinen poistaa siististi sitten, kun jossain vaiheessa sen tonnin laturin haluaa seinäänsä panostaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Vittorio Jano kirjoitti:
04 Syys 2021, 16:00
Katoksessa roikkuvalle latausjohdolle & muuntajalle jotain passelia varkaudenestojärjestelmää, jos ei huvita investoida tonnia seinäboksiin?

Huvittaisi aina pakata mukaankaan.
Tämmöseen saisi lukon ja ihan siistin näköinen. Harkitaan näitä taloyhtiöön samalla kun laitetaan latauksen kestävät lämmitystolpat.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos minä tähän väliin ennustan, että Teslan myynti USA:ssa loppuu aiemmin kuin polttomoottoriautojen myynti Euroopassa, niin onpahan ennuste näkyvillä. Tämä siis nimenomaan uusien kuluttajakaupassa, käytettyjä ei lasketa kummassakaan maanosassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöön otettuja täyssähköautoja.
Taas yksi askel ostamisen verottamisesta omistamisen verottamiseen.

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Allekirjoittaneelle varsin mielenkiintoinen testi:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toim ... e7b4571946

Rouva käyttää termiä "pesukoneminuutti" kun tarkoittaa indikoitua 5 min aikaa joka todellisuudessa kestää 20 min. Tähän samaan sarjaan voinee siis laittaa "sähköautokilometrin".

Onneksi toimistorakennuksen parkkihalliin on tullut latausmahdollisuus.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"Suuret ja raskaat vanteet, näyttävä rengaskoko ja kaupunkimaasturin korkea korimalli ovat uusien sähköautojen paradoksi, mutta tätä asiakkaat haluavat. Molemmat optimoimalla päästäisiin paljon pidemmälle."
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
09 Syys 2021, 20:15
"Suuret ja raskaat vanteet, näyttävä rengaskoko ja kaupunkimaasturin korkea korimalli ovat uusien sähköautojen paradoksi, mutta tätä asiakkaat haluavat. Molemmat optimoimalla päästäisiin paljon pidemmälle."
Toimittaja lienee käyttänyt artistin vapautta. Renkaiden kokovalintaan ja varsinkin paineisiin vaikuttavat paitsi kantavuus vaatimus ja vierintävastus. Korkea korimalli johtuu taas yleismaailmallisesta tienpidon kunnosta. Kun omassa ajossa on sekä Stelvio ja Spider niin tänäänkin tuli avolla ajettua sinne minne tiesi pääsevänsä ilman että pohja ottaa kiinni mutta yksi junnu piti hakea treeneistä möhköllä kun koska teiden kunto.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polttomoottorisella voi lähteä koska vain ja minne vain, eikä tilanne muuttuisi mihinkään, vaikka esim. puolet tankkauspaikoista lopettetaisiin. Patterivehkeillä ei tälläinen onnistu, järkevillä aikatauluilla. Luin jonkun patterilööpin keskustelua ja siellä joku oikein kiukuissaan haukkus, kun tähän viitattiin. Haukkuja syytti huonosta elämänhallinnasta. Elikäs se pitäisi siis vapaa-aikakin olla täysin suunniteltua ja minuutti aikataulutettua, eikä yllätyksille olisi varaa :roll:
"puhun niin totta kuin osaan"

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Käsitit väärin. Viittaus huonoon elämänhallintaan ei tarkoita aikatauluja, vaan sitä, että olet valinnut väärin asuin- ja työpaikkasi sekä harrastuksesi.

Hyväksyttäviin harrastuksiin kuuluu 1x vuodessa laskettelureissu Lappiin - tiukasti valtateitä pitkin. Hyväksyttävä elämäntapa on asunto, jonka pihalla on latauspiste. Toki tämä rajaa pois yli puolet kansalaisista, mutta sehän on heidän oma vikansa - itse ovat väärät valintansa tehneet. Kesämökkikin on aika nou nou, ellei satu sijaitsemaan ihan valtaväylän kupeessa.

Ylipäätään liikuskelu Kehä III ulkopuolella muutoin kuin valtaväyliä pitkin on täysin tarpeetonta. Sähköautolla ajellaan kaupungissa ja sitä varten pitäisi saada ilmaiset latauspaikat ja pysäköinti. HS yleisönosastolla yksi sähköautoilija jopa ehdotti, että sähköauto tulisi saada pysäköidä vapaasti minkä tahansa asuintalon pihalle, jossa on latauspiste. Sehän on vain järkevää kaikkien kannalta - voisi etäämmältä tulevat jättää auton päiväksi parkkiin paikalle, jota asukas ei selvästikään tarvitse.

Viimeistään tästä paljastuu, että hyväksyttävään elämäntapaan kuuluu säännöllinen klo 8-16 työ, jonne matkataan omalla autolla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Paikalla
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaamitähä? Kukas noita hyväksyy tai on hyväksymättä, ja millä tavalla se sinun tai minun venettä keikuttaa?

Maanantaina myin Amperan pois ja pistin patteriauton tilaukseen. Katsotaan mitä tästä tulee. Onhan noita tärpättimoottoreitakin nurkissa jos nyt niin käy että elektronielo alkaa puristaa rintaa, mutta 5+ vuoden plugariharjoittelun pohjalta en oikein usko että niin pääsee käymään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Haa! Kysymys on hyvä!

Olemme siirtyneet tovi sitten yksilöistä yhteisöihin. Et ole enää vapaa tekemään valintoja ja kantamaan niistä vastuusi yksilönä. Valintasi viestivät ympäristölle sekä viitekehyksesi että kyseisen klaanin oikeat mielipiteet. Tämä on modernin aikamme syöpä.
Aihetta onkin syytä käsitellä siitä tulokulmasta - ja taistella kyseistä tuulimyllyä vastaan neuvokkaan Manchalaisen ritarin maanisuudella!
Onnittelut siis uudesta Rosinantesta. Toivottavasti se sopii mainiosti yksilöllisiin tarpeisiisi ja kattaa liikkumisesi ilman edustusvelvoitteita!

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
10 Syys 2021, 10:05
Olemme siirtyneet tovi sitten yksilöistä yhteisöihin. Et ole enää vapaa tekemään valintoja ja kantamaan niistä vastuusi yksilönä. Valintasi viestivät ympäristölle sekä viitekehyksesi että kyseisen klaanin oikeat mielipiteet. Tämä on modernin aikamme syöpä.
Näin on ollut ammoisista ajoista saakka. Ja oikeasti vapaa on ihminen joka aidosti pystyy olemaan välittämättä muiden tuputtamasta "ainoasta oikeasta tavasta elää".

Se minkä koen ristiriitaiseksi on että vapaamielisiksi ja suvaitsevaisiksi itsensä tuntevat ihmiset ovat yleensä niitä eniten omaa ainoaa oikeaa elämäntapaansa tuputtavia.

Mutta tämä on patteriautoketju joten todetaan että kiitos leasing byrokratian Stelvion tankki täyttyy taas kerran tänään kilometrikorvausbensalla ja patteriauton tunkeutuminen elinpiiriin siirtyy kauemmas. Päivä kerrallaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
10 Syys 2021, 10:29
patteriauton tunkeutuminen elinpiiriin siirtyy kauemmas. Päivä kerrallaan.
Mää kyllä rohkenen väittää, että kyllä se on joka päivä vähän lähempänä. Vähän niinkuin kuolemakin.

(Ymmärsin tuon viimeisen virkkeen tahallani sillä toisella tavalla.)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

TeroPee kirjoitti:
09 Syys 2021, 18:04
Täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöön otettuja täyssähköautoja.
Taas yksi askel ostamisen verottamisesta omistamisen verottamiseen.
Tämä on muuten aika huikea muutos. Paljonkos se Teslan hinta tipahtaakaan, jos otetaan autovero pois?

Päätös nojannee siihen, etteivät ihmiset osaa laskea, ja saattaa siten osua kohdalleenkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

mutt kirjoitti:
10 Syys 2021, 15:29
TeroPee kirjoitti:
09 Syys 2021, 18:04
Täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöön otettuja täyssähköautoja.
Taas yksi askel ostamisen verottamisesta omistamisen verottamiseen.
Tämä on muuten aika huikea muutos. Paljonkos se Teslan hinta tipahtaakaan, jos otetaan autovero pois?

Päätös nojannee siihen, etteivät ihmiset osaa laskea, ja saattaa siten osua kohdalleenkin.
Tämä johtaa myös siihen, että pienemmällä ajoneuvoverolla olevia täyssähköjä koitetaan pitää liikenteessä niin pitkään kuin mahdollista (ja kustannuksista välittämättä). Sillä suomalainen maksaa mielellään satasen ettei verottaja (tai naapuri) saa viisikymppistä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Melkoinen autoveromatopurkkihan tuossa aukeaa. Suomalainen pystyykin ostamaan autonsa rautaesiripun vapaalta puolelta ilman, että suomimyyjä pystyy päättämään paljonko siitä joutuu maksamaan veroa.


Edit:
10.9.2021 fiat.fi
500 Action HB 95hv 23,8kWh => Autoveroton hinta (alv 24%) 24 358,21

10.9.2021 apl.de
Fiat 500e Action Neuwagen 23,8kWh => Endpreis (lienee alv 19%) 16.628,43
VMP

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
04 Syys 2021, 16:04
Seinään sopiva lenkura, joka sopii justiinsa pienehkön munalukon välistä piuhan kanssa? Siinä piuhassa on kuitenkin päissä möykyt, jotka ei sovi siitä munalukosta lukkoa aukomatta.
Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

^ joo, tää on hyvä , vaatii torxin että saa noi 2 ruuvia auki ja lukon kaupan päälle 😂😂😂😂😂
- Kari

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
11 Syys 2021, 22:49
^ joo, tää on hyvä , vaatii torxin että saa noi 2 ruuvia auki ja lukon kaupan päälle 😂😂😂😂😂
Phillipsin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Toisaalta, jos haluaa tehdä sellaisen, joka ei lähde kohtuuvaivalla kohtuutyökaluilla (eli sellaisen matkaan, joka suunnitellusti tulee varkaisiin), niin se tietää käytännössä murtopultteja, paikalleenhitsattua telinettä tahi vastaavaa. Tuokaan ei kuitenkaan (olettaen, että ne ruuvit ei ole ihan tynkiä ja on kiinni muussakin kuin 20mm paneelissa) lähde ihan vasurilla repäisemällä hetken mielijohteesta.

Asioiden kiinnityksessä/suojaamisessahan menee käytännössä näin:
Step 1: Estä hetken mielijohteet ja varmista, että jää murtojäljet.
Step 2: Estä perustyökaluilla (ruuvari, räikkä) irroittaminen esim. kiinnittämällä seinän läpi sisäpuolelta
Step 3: Estä järeillä työkaluilla (voimapihdit, akkurälläkkä) murtaminen vaikkapa lisäämällä tarpeeksi paljon tarpeeksi kovaa materiaalia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja tsav »

Ja lisäksi mummoni vanha viisaus. Lukot on rehellisiä varten

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

karila kirjoitti:
11 Syys 2021, 22:49
^ joo, tää on hyvä , vaatii torxin että saa noi 2 ruuvia auki ja lukon kaupan päälle 😂😂😂😂😂
Hö, heti joku huomas. Ei kerrota rosvoille.

@Polforea asian tuossa ilmaisikin. Ja kiinteistöltä löytyy myös muuta torjuntamenetelmää.

Hirveästi ei ainakaan itsellä ole tietoa siitä, kuinka paljon noita letkuja lähtee varkaiden matkaan. Ongelma ei ainakaan tällä hetkellä liene järin suuri?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

On tää sähköautoilu ihmeellistä. Tänään tuli komento Ikeaan ja koska oli melkoisen kostea ilma ja sunnuntai niin olihan parkkihalli melko täysi, kukas sitä nyt ulos pysäköisi ja kastuisi... toiveikkaana kuitenkin ajoin halliin ja olihan siellä melkein paalupaikoilla sisäänkäynnin lähellä sellaisia vihreällä merkattuja paikkoja.
Hetken mietin onko tässä mitään järkeä, Ikea tarjoaa ilmaiset sähköt ja vapaat ruudut läheltä sisäänkäyntiä ja samaan aikaan hallissa kiertää jatkuva autojono hakien vapaita paikkoja... kukaan ei kuitenkaan polttisautoa noille paikoille tyrkännyt eli aikas kuuliaista jengiä Suomalaiset näyttäs olevan. Mut ei kait "VIP" kohtelua kannata valittaa, tuskinpa tilanne ikuisesti näin jatkuu? Ja vaikka akku oli hyvässä hapessa niin pakkohan se kaapeli oli tyrkätä kiinni ettei vaan kukaan pääse valittamaan että vie latauspaikan vaikka ei lataa... Ja bonuksena latauspaikat on normipaikkoja isompia ruutuja, Mini sopis vaikka poikttain

Vastaa Viestiin