Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

GTE kotiutui tänään volkkarin akkukampanjan tarkistuksesta. Valmistajan takuuseen uusi suurjänniteakku, kun orkkis akun koteloinnissa oli jokin tyyppivika, joka johti kosteuden pääsyyn akustoon ja aiheutti hapettumista. Olen ihan tyytyväinen 8)

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Katselin mielenkiinnosta uutta A-sarjan hybridimersua ja huomasin ettei ne hybridimallit ainakaan polttoainesäästön takia ole tehty. Pelkällä bensakoneella varustetut mallit vievät keskimäärin selvästi vähemmän polttoainetta hybridimallit. 160 hp bensan ilmoitettu keskikulutus 6 l/100km ja samantehoisella 160 hp bensalla varustettu hybridi vie 6,7l/100km. Hämmentävää ettei löydy vähemmän kuluttavaa hybridiä. Tietenkin jos vertaa hybridin yhteistehoa samantehoiseen bensaan, niin varmaan vie hybridi vähemmän. Hämmentää kyllä silti että kuinka samantehoisella bensalla varustettu hybridi vie noin paljon enemmän...

https://www.mercedes-benz.fi/passengerc ... -LIMOUSINE
Suoraan vaan suoraa

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Hybridien kulutus todellisuudessa riippuu kahdesta asiasta: latausaktiivisuudesta sekä omasta ajoprofiilista.

Jotkut pystyvät ajamaan jollain 30km sähkörangella varustetulla autolla tuhansia kilometrejä lähes kokonaan sähköllä, mutta vastaavasti vapaan autoedun omaava tuskin viitsii pelautua kaapelin kanssa koskaan.

On myös ihan loogista että lataushybrid kuluttaa enemmän kuin ilman sähköajovarustusta oleva auto kun puhutaan tasaisesta ajosta. Onhan massaa enemmän.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti: Uudet ja varsinkin käytetyt sähköautot taas ovat joko liian kalliita, akkujen kantama käytännössä on onneton, tai sitten molempia.
i3S liian pieni?

Tiedän että sääkin tykkäät...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Garmund kirjoitti:Katselin mielenkiinnosta uutta A-sarjan hybridimersua ja huomasin ettei ne hybridimallit ainakaan polttoainesäästön takia ole tehty. Pelkällä bensakoneella varustetut mallit vievät keskimäärin selvästi vähemmän polttoainetta hybridimallit. 160 hp bensan ilmoitettu keskikulutus 6 l/100km ja samantehoisella 160 hp bensalla varustettu hybridi vie 6,7l/100km. Hämmentävää ettei löydy vähemmän kuluttavaa hybridiä. Tietenkin jos vertaa hybridin yhteistehoa samantehoiseen bensaan, niin varmaan vie hybridi vähemmän. Hämmentää kyllä silti että kuinka samantehoisella bensalla varustettu hybridi vie noin paljon enemmän...

https://www.mercedes-benz.fi/passengerc ... -LIMOUSINE
Ei tyhjät akut ja painava hybriditekniikka ilmaseks kulje, sehän on selvä. Latausaktiivisuus on se juttu, niinkuin yllä mainittiin. Itsellä 50 km range riittää mainiosti autoiluun. Pidempää matkaa tehdessäkin pääsee puolet sähköllä kun akut latautuu ajossa. Viimeksi espoo-lappeenranta-espoo reissulla 51% sähköllä ja kulutus oli 5.0l/100km. Pidempiaikainen kulutus mulla on ollut viimeiseltä 4000km 2.0 l/100.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Lukasin mielenkiinnosta miten tuo wltp testi tehdään pluginhybrideille:

"Roll-out of the WLTP signifies a major change for plug-in hybrid vehicles, which have both an electric drive and a combustion engine and can be externally recharged. These vehicles complete the test several times. They start up with a full battery. The cycle is repeated until the battery is empty. The combustion engine operates for a longer time each cycle. Emissions are measured with each cycle. This is followed by a measurement with an empty battery in which the drive energy originates solely from the combustion engine and regenerative braking. This multi-stage measurement can not only be used to determine fuel consumption and CO2 emissions more precisely, but the electrical range and total range as well. The CO2 value to be determined is then calculated as the ratio of the electrical range to the total range."


Jos tuolla "total range" tarkoitetaan ajomatkaa yhdellä tankillisella, niin sittenhän hybridiin kannattaisi laittaa aika pieni polttoainetankki jolloin se saa paperille pienemmän co2 päästöt ja sitämyöten verot... Eikus iha aivopieru sehä lasketaan siitä polttoainekulutuksesta siinä testissä. (tähän facepalm -hymiö perään) (edit. eikä näköjään edes suoraan pa kulutuksesta, vaan mitatun CO2 tuoton mukaan)


Edit. Eikös tuossa testissä akkujen avulla ajon pitäisi kuitenkin vaikuttaa laskettuun CO2 lukuun, vaikka ajetaankin tyhjäksi asti ja akut tyhjänäkin.

https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vittorio Jano kirjoitti:i3S liian pieni? Tiedän että sääkin tykkäät...
No kyllä! Sen verran kummallinen laite että pakko tykätä. Tosin ässästä nyt enää niin väliä kun alan olla jo pomarfinn-iässä.

Noissa vaan on omaan käyttötarkoitukseen vähän turhan monta kompromissia. Ensinnäkin se on tosiaan perhekäyttöön aika pieni, toisekseen akkukapasiteetti on joko pieni tai vielä pienempi. Ja kun on tarkoitus toisinaan käydä muuallakin kuin kioskilla lottoa jättämässä niin autossa pitäisi olla sekä REX että pikalatausmahdollisuus. Näitä harvemmin on molempia samassa yksilössä. Ja jos onkin, niin käytetyn auton hinta alkaa hiipiä kolmenkympin huudeille. Sillä pitäisi saaman myös uuden id.3:n.

Kiinnostava häristin, mutta en oikein saa siitä väännettyä business casea. Tuntuu että ominaisuuksien ja käyttökulujen kombona nykyinen Ämpäri on aika kova jos se vaan pysyy paketissa. Keskiviikkona juuri hain ruostekorjauksesta...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

jkk kirjoitti: Pidempää matkaa tehdessäkin pääsee puolet sähköllä kun akut latautuu ajossa. Viimeksi espoo-lappeenranta-espoo reissulla 51% sähköllä ja kulutus oli 5.0l/100km.
Aika paljolta kuulostaa. Oliko sähköllä kuljettu osuus kuitenkin 5,1%?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^Ei, kyllä omat luvut täsmää.

E: lienee tarpeellista täsmentää, että itellä on plugari, täyssähköajo ev-tilassa onnistuu niin kauan kun akussa paukkua aina 130km/h asti. Auto myös lataa ajossa ja kerää talteen sekä löytyy myös erillinen charge-mode, jossa polttis lataa akun ajossa.
Viimeksi muokannut jkk, 22 Touko 2020, 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Toyota RAV-4:stä on tulossa phev-malli. Sen innoittamana kävin koeajolla perushybridillä, sillä "itselataavalla". Ja kas, kyllähän se mielenkiintoista oli seurailla, mistä voima tiehen tulee ja miten taas lataus onnistuu ajellessa. Akkumittarin tarkkuus on suuntaa-antavaa tasoa, mutta kovasti se heittelee ajossa liki tyhjästä melkein täyteen, eikä oikein itse osaa arvella miksi. Se oli nyt selvää, että tommosen lotjan "EV-ajotilalla" ei ole mitään järkevää käyttöä. Se on kilsan - kahden huuma ja akku tyhjenee jo tuolla. Ja yli 50km/h ei pääse silloinkaan, joten tarve jää vähän pimentoon.

Se mikä ei oikein astunut aivoon oli auton oman tieturin arvio koeajon keskikulutuksesta. Se kun oli 7.0 litraa sadalle. Ei ihan hirveän nätti lukema reissulle, joka sisälsi tasaista ajelua kaupungissa, maantiellä ja isommalla tiellä 50-100km/h puitteissa. Ajelin oletusarvoisella moodilla, enkä pyrkinyt ekoilemaan. Ennätys auton kaikkiaan 9000km taittamassa ajossa on ollut 6.5 sadalle, mikä ei ole häävi sekään. Meidän Fiat 500L kulki sillä "isolohkolla" eli 1.4 Firellä samalla kulutuksella, samalla tempolla ja oli parempi ajaa kuin tämä Ravinelonen. Ainut ero oli suorituskyvyssä. Toyota ravasi herkästi ja pienikin kaasun kutittelu nosti vauhtia heti 5-10-50km/h, kysemättä tai ääntä pitämättä. Herkkyyttä ja voimaa on, toisin kuin Fiatissa, jolla olisi ollut raakaa repimistä tulla perässä. Toisaalta tämä Ravuri oli kaatua mutkissa, ohjaus ei tarjonnut mitään tuntua tapahtumiin ja oli keveydessään muutenkin rikkinäisen tuntuinen. Suoraa tietä se kulki suoraan urista välittämättä.

Vaikka hybridikokemus oli mukava, jäin kyllä miettimään onkohan se phev-malli kuitenkaan älykäs. Sähköajossa oli helppoutta ja vaivattomuutta, mutta mitään säihkettä, hohtoa ja ajamisen fiilistä ei ollut kylläkään. Edes hiljaisuutta ei tullut lisää hybridin EV-tilassa, vaikka motti ei lyönyt itseään tulille. Jos sillä phev:lla pääsee jonkun 50km kerrallaan, niin vähällä menee joo, eikä bensaa tartte poltella. Ehkäpä sillä saakin hyvän/erinomaisen suorituskyvyn hyvällä omalla tunnolla ja pitkää siivua mennään kohtuukulutuksella, vaikkaan ei vähällä. Sporttinen kompromissi siis?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Laskentalogiikka ei sitten taida olla 1:1 lineaarista. Tuohan tarkoittaisi kympin kulutusta sadalla ilman sähköä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

hjpp kirjoitti:^^ Laskentalogiikka ei sitten taida olla 1:1 lineaarista. Tuohan tarkoittaisi kympin kulutusta sadalla ilman sähköä.
Tyyli on vapaa ja lopputulos ratkaisee. Käytön kustannuksien kannalta oleellisinta on käytetyt eurot suhteessa ajettuihin metreihin. Näissä plugari oikein käytettynä menestyy aika hienosti.

frosted
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Heinä 2012, 15:09

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja frosted »

Amperalla 2,5 vuotta / 50 tkm keskikulutus 0,4l / 100km. Ajo käytännössä kokonaan 110km / työpäivä ja lataus välissä työpaikalla. Ajo/matkaprofiili on miltei täydellinen plugarille. Olen tyytyväinen mutta nyt kilsat tippuneet niin paljon tunnetuista syistä että kunnon vetokyvyllä varustettu olisi käytännöllisempi.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Kumma hypetys menossa volsun sähköautoista.
Kovin monessa autoiluun liittyvässä lehdessä hehkutetaan, että nyt on vihdoin sähköautoa tarjolla koko kansalle.
Nytkö vasta on varteenotettava sähköauto olemassa kun volsu tekee semmoisen about kymmenen vuotta kilpailijoitaan jäljessä?

Vois noi autoreportterit pyyhkiä joskus vw tarjoamat pullanmurut suupielistään ja avata silmänsä :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kai siinä vertaillaan kokonaisuutta. Onhan karvalakki id3 suht edullinen. Vw:llä myös ollut e-golf tuota ennen, oliko 2013 vai 2014 alkaen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja siitä huolimatta mallitarjonta on yhä varsin kapeaa, joten kutakuinkin jokainen markkinoille tuleva uusi sähkömalli on merkittävä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Onhan volsulla vähän kirittävää jos vaikkapa nipponiin vertaa malliston (ja tekniikan?) osalta.
Aasian suunnalla vaikuttaa muutenkin olevan sähköily vähän vankemmalla pohjalla automallistoissa.

Yllätyn jos seuraavan postiluukusta tippuvan sähköautovertailun voittaja on joku muu kuin id.3.
Eiköhän volsu voita vertailun vaikka syttyisi palamaan kesken testien :mrgreen:

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja berliina »

Folkkarihan on kansanauto
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Useimpia Toyotia ei voi edes ladata.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jarno kirjoitti:Useimpia Toyotia ei voi edes ladata.
Voi myös kääntää, ei tarvitse ladata.

Vaimo ei tykkää ollenkaan noiden piuhojen kanssa råpeltaa, ja
tämä ratkaisi meidän autovalinnan hänelle itselatavaan eli pienikulutuksiseen
bensa-automaattiin ilman turboa yms. kuluvaa.
Näillä painettu taksikäytössä esim. Baltiassa sinne 500tkm mersumaisille lukemille ,, :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Taloudellisuuden osalta toyotan hybridijärjestelmä ei todellakaan vakuuttanut. Lataa kyllä ajossa, mutta sähköllä ajoa pystyy hyödyntämään aika vähän, jolloin yhdistetty kulutus jää pyörimään 6,5l/100 km. Kokemusta kahdesta auriksesta sekä lexuksen ct200h autosta.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Meillä kaikki autot on sellaisia, joita ei tarvitse ladata.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jkk kirjoitti:Taloudellisuuden osalta toyotan hybridijärjestelmä ei todellakaan vakuuttanut. Lataa kyllä ajossa, mutta sähköllä ajoa pystyy hyödyntämään aika vähän, jolloin yhdistetty kulutus jää pyörimään 6,5l/100 km. Kokemusta kahdesta auriksesta sekä lexuksen ct200h autosta.
OT: Kaupunki- taajamapainotteisessa ajossa meillä -17 1,8 Auris ei-ladattava- SW uudesta koko 3 ,5 vuoden ja 52 tkm:n ajalta keskari 4,9 l/100 km tankkauksista mitattuna. Näillä pitää ajaa ihan eri tavalla kuin riisseli-bensa-autoilla... aina ripeä kiihdytys ja sitten kevennys ja rullailua. Ei me kumpikaan edes yritetä ajaa vain sähköllä tätä, se tarkoittaisi ihan ryömintää yms. luonnotonta ajamista - ECO:lla valtaosa ja sitten POwerilla tiukemmat ohitukset...
taitaa olla niin, että parkkihalleissa vain EV-tilalla ajettu.... :wink:

PS. Meillä on sitten kapein mahdollinen rengastus 15-tuumaisilla vanteilla ja 70-sarjan Michelinin Energy Saver-renkailla valittu tähän, lisäksi kuten tunnettua kunnon rengaspaineet auttavat energiatehokkaassa rullauksessa.
Ja toinen juttu, emme kumpikaan tykkää cruisenkaan käytöstä... verrokkina ajoin Ilmajoki-Tampere -keikan tällä
ilman cruisea ja cruisen kera noin kahden viikon välein kesällä samanlaisella kelillä ja kuormalla tavoitellen samaa
keskaria --> kaasujalkani hienosäätö säästi 0,3 litraa sadalle :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jiitee kirjoitti:ECO:lla valtaosa ja sitten POwerilla tiukemmat ohitukset...
taitaa olla niin, että parkkihalleissa vain EV-tilalla ajettu.... :wink:
Onko tuolle Power ":D" -tilan käytölle joku perustelu? Wanhassa Auriksessa tuo ei vaikuta kulkupuolessa muuhun kuin kaasupolkimen vasteeseeen. Kaasu pohjassa on moodista riippumatta kulku yhtä ankeaa.

Jos erehtyy tuolla mopoautolla moottoritielle, niin kulutus on tosiaan ihan niinkuin oikeassa autossa. Nurkkapyörityksessä kulkine on omimmillaan.
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:ECO:lla valtaosa ja sitten POwerilla tiukemmat ohitukset...
taitaa olla niin, että parkkihalleissa vain EV-tilalla ajettu.... :wink:
Onko tuolle Power ":D" -tilan käytölle joku perustelu? Wanhassa Auriksessa tuo ei vaikuta kulkupuolessa muuhun kuin kaasupolkimen vasteeseeen. Kaasu pohjassa on moodista riippumatta kulku yhtä ankeaa.

Jos erehtyy tuolla mopoautolla moottoritielle, niin kulutus on tosiaan ihan niinkuin oikeassa autossa. Nurkkapyörityksessä kulkine on omimmillaan.
OT-jatko: juuri tuo nopeampi kaasuvaste esim. ohituksen alkuvaiheessa - tällöin sähkö ja polttis a la Atkinsson pelaa yhteen nopeammin. Juu, ei tämä mikään Giulia ole, mutta ei ole tarkoituskaan. Jos vaimo pääsisi tällä mopoautolla jo eläkkeelle asti :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Jiitee kirjoitti:
jkk kirjoitti:Taloudellisuuden osalta toyotan hybridijärjestelmä ei todellakaan vakuuttanut. Lataa kyllä ajossa, mutta sähköllä ajoa pystyy hyödyntämään aika vähän, jolloin yhdistetty kulutus jää pyörimään 6,5l/100 km. Kokemusta kahdesta auriksesta sekä lexuksen ct200h autosta.
OT: Kaupunki- taajamapainotteisessa ajossa meillä -17 1,8 Auris ei-ladattava- SW uudesta koko 3 ,5 vuoden ja 52 tkm:n ajalta keskari 4,9 l/100 km tankkauksista mitattuna. Näillä pitää ajaa ihan eri tavalla kuin riisseli-bensa-autoilla... aina ripeä kiihdytys ja sitten kevennys ja rullailua. Ei me kumpikaan edes yritetä ajaa vain sähköllä tätä, se tarkoittaisi ihan ryömintää yms. luonnotonta ajamista - ECO:lla valtaosa ja sitten POwerilla tiukemmat ohitukset...
taitaa olla niin, että parkkihalleissa vain EV-tilalla ajettu.... :wink:

PS. Meillä on sitten kapein mahdollinen rengastus 15-tuumaisilla vanteilla ja 70-sarjan Michelinin Energy Saver-renkailla valittu tähän, lisäksi kuten tunnettua kunnon rengaspaineet auttavat energiatehokkaassa rullauksessa.
Ja toinen juttu, emme kumpikaan tykkää cruisenkaan käytöstä... verrokkina ajoin Ilmajoki-Tampere -keikan tällä
ilman cruisea ja cruisen kera noin kahden viikon välein kesällä samanlaisella kelillä ja kuormalla tavoitellen samaa
keskaria --> kaasujalkani hienosäätö säästi 0,3 litraa sadalle :mrgreen:
Aika erilaisia tuntuu hybriidit eri valmistajien välillä olevan. Omalla pääsee sellaiset pari kolme kilsaa 50 nopeudessa pelkällä sähköllä ja lähteekin liikkeelle välillä pelkällä sähköllä. Työmatkalla tulee yleensä ensin ajettua länsiväylää vakkarilla akkua ladaten ja sitten mennään otaniemestä lehtisaari-kuusisaari väli pelkällä sähköllä tasasta viittä kymppiä. Menee tuo länärilläkin välillä matkoja pelkällä sähköllä. Parhaimmillaan tankilliset olleet alle 4 litran sadalla ja pidempiaikainen pyörii 4.7 ja cruise on käytössä aina kun mahdollista :? . Mitään ev tilaa tuossa ei olekaan, vain normal ja sport.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Voi myös kääntää, ei tarvitse ladata.
Ei oikeastaan voi, koska ei tarvi mitään piuhakykyistäkään hybridiä. Vai osaatko nimetä montakin plugin-hybridiautomallia, jotka eivät regeneroi moottorijarrulla energiaa akkuun eli itselataa samalla tapaa kuin Toyota?

Toyotan atkinssoni on tietty oma osuutensa, niitä ei taida juuri muut harrastaa hybrideissäkään - mutta se ei liity ulkoiseen lataamiseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

jkk kirjoitti:Taloudellisuuden osalta toyotan hybridijärjestelmä ei todellakaan vakuuttanut. Lataa kyllä ajossa, mutta sähköllä ajoa pystyy hyödyntämään aika vähän, jolloin yhdistetty kulutus jää pyörimään 6,5l/100 km. Kokemusta kahdesta auriksesta sekä lexuksen ct200h autosta.
Hybrideillä ajelut on itsellä rajoittuneet vuokra-autoihin ja niillä työmatkailuun välillä Lahti-Kemi.
Useimmiten työkoneiden arvonnassa on osunut Yaris hybrid ja se tuntuu olevan melkoinen bensajuoppo maantieajossa.
Paras keskikulutus ollut 5.9l/100km tolla välillä.
Kahdella edellisellä reissulla on ollut GTE passat ja vaikuttaisi tuo isompi lotja kulkevan ihan samalla keskikulutuksella kuin pieni tojo.
Kotona latailu ei oikein innosta kun sähkölasku on vähän työläs laittaa matkalaskun liitteeksi, joten tuota plug-in ominaisuutta ei oikein pysty hyödyntämään näppärästi.

Mistäs valikosta tommosen GTE:n töpselistä imuroiman todellisen KWh määrän näkee?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Voi myös kääntää, ei tarvitse ladata.
Ei oikeastaan voi, koska ei tarvi mitään piuhakykyistäkään hybridiä. Vai osaatko nimetä montakin plugin-hybridiautomallia, jotka eivät regeneroi moottorijarrulla energiaa akkuun eli itselataa samalla tapaa kuin Toyota?

Toyotan atkinssoni on tietty oma osuutensa, niitä ei taida juuri muut harrastaa hybrideissäkään - mutta se ei liity ulkoiseen lataamiseen.
Isommalla ja painavalla akustolla varustettua plugaria ei kannattane jättää lataamatta, muuten kokonaiskulutus
ja -talous varsinkin pääomakustannukset huomioiden menee huonommaksi. Regenerointiin riittää hyvin tuollainen
kevyt parin kWh:n akku.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin, siinä jää hyöty käyttämättä, se on totta. Silloin se kuitenkin toimii samalla tavalla kuin Toyotan itselataava, jossa vastaava hyöty jää käyttämättä väkisin kun sitä ei ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vainio kirjoitti:
jkk kirjoitti:Taloudellisuuden osalta toyotan hybridijärjestelmä ei todellakaan vakuuttanut. Lataa kyllä ajossa, mutta sähköllä ajoa pystyy hyödyntämään aika vähän, jolloin yhdistetty kulutus jää pyörimään 6,5l/100 km. Kokemusta kahdesta auriksesta sekä lexuksen ct200h autosta.
Hybrideillä ajelut on itsellä rajoittuneet vuokra-autoihin ja niillä työmatkailuun välillä Lahti-Kemi.
Useimmiten työkoneiden arvonnassa on osunut Yaris hybrid ja se tuntuu olevan melkoinen bensajuoppo maantieajossa.
Paras keskikulutus ollut 5.9l/100km tolla välillä.
Kahdella edellisellä reissulla on ollut GTE passat ja vaikuttaisi tuo isompi lotja kulkevan ihan samalla keskikulutuksella kuin pieni tojo.
Kotona latailu ei oikein innosta kun sähkölasku on vähän työläs laittaa matkalaskun liitteeksi, joten tuota plug-in ominaisuutta ei oikein pysty hyödyntämään näppärästi.

Mistäs valikosta tommosen GTE:n töpselistä imuroiman todellisen KWh määrän näkee?
Saan itse lataustiedot latauspalvelun sovelluksesta. Olikos akun kapasiteetti 8,7 kwh, josta käytettävissä 7,7kwh. Monesti on tullut ladattua ”tyhjästä täyteen” juurikin tuo 7,7kwh, joten aika hyvin täsmää. Itellä kaikki työmatkat ja muut arkiajot pääosin sähköllä ja pidemmät reissut muutaman kerran vuodessa hybridillä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Autoluokka huomioiden nuo yllä mainitut Toyotien kulutukset kuulostavat yllättävän kovilta. Tai, pitäisikö sanoa paremminkin että yllättävän ei-pieniltä.

Ampera näkyy pelkällä bensalla ajellessa polttavan noin 6,5 litraa sadalla. Tämä vaan ei ole sikäli koko totuus, että ainakin itsellä tärpätillä ajellessa on yleensä cruisessa 126 ja ne kaikki pienemmät nopeudet pyritään ajamaan töpselisähköllä. Jos latauksen lopettaisi ja kaikki kasikympin alueet ja kaupunkikihnutukset ajaisi tärpätillä niin pienenisihän tuo kulutus väkisinkin. 225/45-18 rengastuskaan ei ole äärimmäisellä pihistelykulmalla valittu.

Muutenhan tuo 6,5 ei ole tajuntaa räjäyttävä suuntaan eikä toiseen, mutta kun nämä kuulemma vievät "älyttömästi" bensaa sitten kun patterit on tyhjät.


T. nimim. Eilen tankki bensaa ja pari akullista sähköä
- Epäkelpokeräilijä -

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Rasvis kirjoitti:Kiinnostava häristin, mutta en oikein saa siitä väännettyä business casea. Tuntuu että ominaisuuksien ja käyttökulujen kombona nykyinen Ämpäri on aika kova jos se vaan pysyy paketissa. Keskiviikkona juuri hain ruostekorjauksesta...
Onko tuo ruoste yleisempikin ongelma, mikä ruostuu? Paljonko km takana sinun Amperassa? Jossain myynti ilmoituksessa luki jotain ajomoottorin laakerin uusimisesta, mitähän mahtaa tarkoittaa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En tiedä onko ruoste yleisemmin ongelma mutta omaa yksilöä on joskus kolhittu takanurkkaan ja kulma oli onnistuttu maalaamaan niin että maali ei ollut tarttunut kiinni pohjaansa. Lisäksi konealumiinin etusaumaan oli ilmestynyt pari pientä kuplaa joten maalattiin sekin uudestaan. Ei tuo muuten vaikuttaisi erityisesti ruostuvan.

Ajomoottorin laakerit multakin meni aika tarkkaan mittarilukemalla 100.000 km. Niissä on ilmeisesti jonkinasteinen suunnitteluvirhe, käsittääkseni laakereiden pesien linjaus ei pysy riittävän tarkasti kohdallaan ja se sitten jossain vaiheessa syö laakerit. Homma meni takuuseen mutta omaa kuvetta kaivaen lasku olisi käsittääkseni ollut noin 400 €. Summaa isompi ongelma on se, että Etelä-Suomessa oli tuolloin yksi kaveri joka työn pystyi tekemään (Metro-Autossa olisi ehkä ollut toinen mutta heidän palvelujaan en enää käytä missään olosuhteissa) ja kaverilla kuukauden jono. Kärryllähän ei tietenkään saanut ajaa tuossa välillä...

Auto tuli minulle mittarilukemalla 30 tkm ja nyt on 120 tkm taulussa. Noiden laakereiden lisäksi on vaihdettu kaksi kertaa vasen raidepää (kumin reiästä päätellen olin tökännyt ensimmäisen johonkin kantoon ja nähtävästi ensimmäinen tarvike oli kuraa) ~35 €/kpl, kaksi ovenkahvaa (avaimettoman lukituksen nappulat eivät näköjään kestä pakkasta) ~60 €/kpl, ruostuneet takajarrulevyt ja niille palat ~100 €/satsi. Heti auton hankinnan jälkeen pimeni peruutuskamera ja kolmeen "takavalo"umpioon meni kosteutta, autoliike vaihtoi nämä takuuseen. Muuten sitten vaan elektroonia akkuun ja harvakseltaan vähän bensaa tankkiin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja tsav »

Kommentoimpa minäkin tähän kiivaaseen keskusteluun. Nyt reilun vuoden alla ollu Mersun C350e. Pikku akulla, eli 6,2kWh ja voi ladata 4,5kWh. Tuolla pääsee pelkällä sähköllä 17-20km hyvällä kelillä ja talvipakkasella puolet. Voi ajaa 130km/h pelkällä sähköllä, mutta se on kyllä hupaa akun varaukselle. 80 maantienopeus on ihan sulavaa ja bensan/sähkön vaihtumisen huomaa oikeastaan vain kierroslukumittarista.
Akun koko on tehtaalla valittu puhtaasti sillä, että CO2 päästöt on saatu alle 50g. Uudemmissa puolestaan on jo isompi akku. Lataamalla säästää kyllä bensaa, mutta suurin ilo hybridistä on kohtuu ripeä kiihtyvyys. Tehtaan ilmoittama kokonaisteho 279hv, 600nm ja kiihtyvyys 5,9s 0-100km/h .

Kulutus on pyörinyt 33km/suunta talli reissuilla kesällä alle 3L/100km ja talvella vähän yli. Pitemmät maantieajelut menee 6-6,2L/100km ja 120 lasissa motarilla 7L/100km. Vuoden (13tkm) keskikulutus on ollut 5L/100km ja sähköä 1200kWh. Jos matkalla ajaa akun 10%, niin latailee pienellä teholla bensalla n 25% lukemiin. Samoin ottaa jarrutus energian taltee. Itse olen tykännyt ajella eco moodissa, jossa ei niinkään tee latausjarrutusta vaan rullaa vapaalla ja sitten itse säätelen hidastuvuutta jarruttamalla. Auto siis lataa kevyesti jarruttaessa eikä käytä jarruja vasta kun kovemmin painamalla.

Sen verran on plugari koukuttanut, että seuraava auto on mitätodennäköisimmin täyssähkö.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Werneri kirjoitti:Onko tuo ruoste yleisempikin ongelma, mikä ruostuu?
Itselläni ei ole eikä ole ollut Ämpäriä mutta naapuruston Ämpäri-uskovaisella on nyt kolmas yksilö menossa ja hänen mukaansa "ruostuu niin kuin kaikki Opelit". Ilmeisesti takaluukun koristelistan alta ja kylkien kiveniskemää saavat alueet ovat riskialttiita. Ja tosiaan laakereita on vaihdeltu. Mutta usko on luja ja kiroilu kova kun Chevy Bolt / Ampera-e ovat täyssähköisiä eivätkä alkuperäisen Amperan konseptin mukaisia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kontin listan alta yritti täälläkin pukata pikkuista rokkoa. Luulin että liittyi takanurkan mälliin mutta ilmeisesti sitten ei. Kyljissä tai muissa kuin tuossa tölvityssä kaaressa ei ole näkynyt mitään merkkiä kupasta. Onhan tuo toisaalta kohta kahdeksan vuotta vanha, eikä sen puoleen olisi ihme jos jotain pientä jo näkyisikin.

Jännä kulma jos kaverin mielestä täyssähkö on huono juttu. Minä liikkuisin mielelläni pattereilla, mutta ihan viime vuosiin asti ainoa omaan käyttöön kelvollisen rangen sähkäri on ollut Tesla S ja siihen ei lompsa veny. Nyt alkaa pikku hiljaa tulla muutakin potentiaalista rautaa tyrkylle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:Kontin listan alta yritti täälläkin pukata pikkuista rokkoa. Luulin että liittyi takanurkan mälliin mutta ilmeisesti sitten ei. Kyljissä tai muissa kuin tuossa tölvityssä kaaressa ei ole näkynyt mitään merkkiä kupasta. Onhan tuo toisaalta kohta kahdeksan vuotta vanha, eikä sen puoleen olisi ihme jos jotain pientä jo näkyisikin.

Jännä kulma jos kaverin mielestä täyssähkö on huono juttu. Minä liikkuisin mielelläni pattereilla, mutta ihan viime vuosiin asti ainoa omaan käyttöön kelvollisen rangen sähkäri on ollut Tesla S ja siihen ei lompsa veny. Nyt alkaa pikku hiljaa tulla muutakin potentiaalista rautaa tyrkylle.
Jos ajaa pitkää siivua niin... ne latausajat ja kohta jonot lataukseen suosikkireiteillä ja esim. kesälomavkonloppuina.
Kyllä nestettä lorottaa mieluusti silloin. Kyllä meilläkin voi olla toinen auto täyssähkö Auriksen jälkeen, jahka Toyota tekee sellaisen 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Rasvis kirjoitti:Jännä kulma jos kaverin mielestä täyssähkö on huono juttu.
Täyssähkössähän ihanaa on tekniikan yksinkertaisuus. Verrattuna etenkin lataushybridiin, jossa pitää tavallaan olla vyö ja henkselit. Tulee niitä potentiaalisia huoltokohteitakin enemmän.

Täyssähkärissä vaan on omat rasitteensä. Parhaimmillaan täyssähkäri on kaupunkiajossa, mutta pienten ja kohtuuhintaisten sähkärien valikioma loistaa poissaolollaan. Isommilla autoilla halutaan ajella kauemmaksikin, joten niihin pitää laittaa iso akku... joka on suurimman osan ajasta kuollutta painoa, jos autolla enimmäkseen ajellaan 30 km päivämatkoja.

Lisäksi nämä mainitut 120 moottoritienopeudet käyvät äkkiä akun päälle. Huvitin itseäni laskeskelemalla, että 80 km/h ajonopeudella mitatusta 400 km toimintasäteestä tulee 250 km, kun ajetaan 120 km/h. Ilmanvastus syö veronsa.

Toimintasädettäkin on muutoinkin kahta eri mallia. Fossiilipolttimen ratissakin alkaa syrjäseuduilla ajellessa kuumottaa, kun jäljellä oleva toimintasäde painuu alle 100 km. Ei ole ihan ennennäkemätön juttu, että seuraavaksi eteen osuvalla huoltoasemalla ei tankkaus onnistukaan (asema remontissa/lopettanut tms) ja sähkärien lataamisessa on lehtitietojen mukaan riittänyt haasteita reilumminkin (lataus ei käynnisty jonkin bugin vuoksi), joten pitääkin jatkaa seuraavalle. Yhden energianlähteen varassa toimittaessa ei uskalla ajaa "tankkia tyhjäksi".

Tällaiset laskelmat hyvin äkkiä kallistavat ajatukset siihen suuntaa, että "laitetaanpa polttomoottori varuiksi". Vaikka siinä sitten menetetään sähköauton yksinkertaisuus.

Hlökohtaisesti sähköautoissa on alkanut myös nyppimään selkeä pyrkimys oman autoilun/elitismin kulujen maksattamiseen muilla. Koko ajan kinutaan lisää hankintatukea (=rahaa valtion pohjattomasta säkistä) ja myös lataus pitäisi olla ilmainen. Perusteluksi kerrotaan ympäristöystävällisyys, mutta ei voi välttyä ajatukselta, että nämä sankarit haluavat korostaa omaa asemaansa sähköautolla, mutta eivät ole valmiita siitä maksamaan. Härskeimmät suoraan ehdottelevat kovia lisämaksuja muille ja lisää etuuksia mulle. HS yleisönosastoon yksi sankari kirjoitti 23.9. ehdotuksen siitä, että taloyhtiöiden pihoille kun joka tapauksessa pitää rakentaa latauspisteet sähköautoille (jep, tätä kovasti ajetaan, kaikkien asukkaiden on syytä kustannustalkoisiin riemumielin osallistua), niin näiden latauspisteiden pitäisi olla kenen tahansa vapaasti käytettävissä, koska taloyhtiöiden parkkipaikat ovat päivällä tyhjinä. Luonnollisesti myös omakotialueiden asukkaat voisivat samaa palvelua tarjota, yhteisen hyvän nimissä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:Jännä kulma jos kaverin mielestä täyssähkö on huono juttu.
Täyssähkö ei ole huono juttu vaan sen nykyinen tekno-ekonominen toteutus ko. Ämpäriuskovaisen ajoprofiiliin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:Toimintasädettäkin on muutoinkin kahta eri mallia. Fossiilipolttimen ratissakin alkaa syrjäseuduilla ajellessa kuumottaa, kun jäljellä oleva toimintasäde painuu alle 100 km. Ei ole ihan ennennäkemätön juttu, että seuraavaksi eteen osuvalla huoltoasemalla ei tankkaus onnistukaan (asema remontissa/lopettanut tms) ja sähkärien lataamisessa on lehtitietojen mukaan riittänyt haasteita reilumminkin (lataus ei käynnisty jonkin bugin vuoksi), joten pitääkin jatkaa seuraavalle.
Mitä tässä viime aikoina on sähkökuskeja kuunnellut, niin aika tuskaiselta kuulostaa tuo julkilatailu muutenkin. Saadakseen kattavan latauspalvelun pitää rekisteröityä sen seitsemään järjestelmään, kantaa mukana jotain latausjärjestelmän tageja ja tarkistella erikseen hintoja jostain halvatun applikaatioista.

Nestepolttimella ajaessa hinnan näkee tolpasta tielle asti ja liruttamaan pääsee yhä useammin väläyttämällä geneeristä pankkikorttia lähimaksulukijalle. Ei tartte hinkata kännykkää (vaikka kaikki on kätevää jos voi tehdä kännykällä), ettiä oikean aseman tagia tai tehdä muita turhia loitsuja. Sit jos tahtoo poonussia, niin voi väläyttää myös poonussikorttia, joka toki vertautuu oikean aseman tagiin. Mutta siitä saa sitä litkua tankkiin geneeriselläkin kortilla, ymmärtääkseni sähköä ei juur saa.

Kotilataus kuulostaa näppärältä, senku tökkii piuhaa kiinni kuten defaan konsanaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

FinPat kirjoitti:hänen mukaansa "ruostuu niin kuin kaikki Opelit".
Ei kai tämän vuosituhannen Opelit ole mitään erityisen herkkiä ruostumaan, eikä Ampera toisaalta liene edes Opel, joten mitenkähän tuo lausahdus tulisi tulkita? :mrgreen:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Onko Xpeng sähköautolla maahantuojaa, G3 maksaa n. 30000 $. Suomessa tahtoo käydä niin. että hinnat ovat korkeammat, mistä johtuu ? Onko ahneutta ? Kun hinnat ovat korkeammat, niin siirtyminen sähköautoihin hidastuu.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Rema kirjoitti:Onko Xpeng sähköautolla maahantuojaa, G3 maksaa n. 30000 $. Suomessa tahtoo käydä niin. että hinnat ovat korkeammat, mistä johtuu ? Onko ahneutta ? Kun hinnat ovat korkeammat, niin siirtyminen sähköautoihin hidastuu.
Norjassa näyttäisi olevan maahantuoja, sitä kautta voisi saada jotenkin pirssin Suomeenkin.
Autojen suomihinnan muodostumisessa ollaankin hyvän kysymyksen äärellä. Jotkut tuossa ketjussa ovat varmastikin on ahneita, mutta ketkä?
VMP

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eikös suomihintoihin vaikuta eniten erilaiset verot. Tosin autoverot näissä on aika pieniä. Muistaakseni tossa omassa oli 44k listahinnasta n. 1,6k autoveroa, joten ei paljon mitään.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mattijus kirjoitti:
Rema kirjoitti:Onko Xpeng sähköautolla maahantuojaa, G3 maksaa n. 30000 $. Suomessa tahtoo käydä niin. että hinnat ovat korkeammat, mistä johtuu ? Onko ahneutta ? Kun hinnat ovat korkeammat, niin siirtyminen sähköautoihin hidastuu.
Norjassa näyttäisi olevan maahantuoja, sitä kautta voisi saada jotenkin pirssin Suomeenkin.
Autojen suomihinnan muodostumisessa ollaankin hyvän kysymyksen äärellä. Jotkut tuossa ketjussa ovat varmastikin on ahneita, mutta ketkä?
1) Tulli Euroopan ulkopuolelta, taitaapi olla 10% nykyään.
2) ALV 24%
3) Autovero 5% sähkövatkaimelle

Tuon päälle sitten tuontikulut ja jos virallinen maahantuoja niin kaiken maailman vastuut.

Tuskin kultakaivos kuitenkaan.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Werneri »


Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rema »


Vastaa Viestiin