Kiitos kommenteista.
Roger tämä; vispilähype jopa suurempi kuin vessapaperihype
Valvoja: Moderators
Kiitos kommenteista.
Kuskina ero tasoittuu mutta onhan model 3 melko meluisa nykyautoksi.Cloverleaf kirjoitti: ↑22 Huhti 2022, 17:49Tänään pääsi työkaverin Model S kyytiin. Kyllä se 3 s 0-100km/h äänetön kiihtyvyys oli vaikuttava.
Jos rahaa olisi, niin Model S olisi kyllä paljon viihtyisämpi kuin Model 3. Kumpaakaan en ole vielä ajanut, mutta matkustajan vinkkelistä.
Tesla S on alkanut näyttää näissä ihan viimeisimmissä versioissaan jopa lähestulkoon hyvältä. Isona syynä on kyllä se, että Tesla on julkaissut S:n jälkeen aina vaan rumempia autoja joten se ensimmäinen alkaa näyttää suhteessa paremmalta. Ja toki myös se, että kaikki muiden merkkien sähköautot on sellaisia muodottomia möykkyjä (pl. Hyundai Ioniq 5) että vähän perinteiseltä autolta näyttävä Tesla S alkaa olla muotoilultaan old schoolia ja lähellä perinteisiä isoja sedaneita.lerppu kirjoitti: ↑22 Huhti 2022, 18:42^Joudun olemaan Model S kokemuksesta erimieltä. Raskas mutta tunnoton ohjaus. Hankalat jarrut. Löysä ja keinuva alusta. Nämä yhdistettynä naaman takaraivolle siirtävään kiihdytykseen saavat aikaan kiinnostavan ajokokemuksen… Sisustan laatu ala-arvoinen. Penkit irti tuoreessa yksilössä. Oikeesti. Vanhoista mersuista muutama nappula, mutta ei niitä oikeestaan käytetä, kun kaikki toimii telkkarin kautta. Isot ulkomitat ei kantaudu hyviksi sisätiloiksi. Aidosti en tykkää. Autossa yksi party piece, kävi vanhaksi jo koeajolla. Vähemmän tunnelmaa kuin oman keittiön jääkaapissa! Mulla on toki aika pähee jääkaappi… Mutta ei siis kuuna kullinvalkeana tule itselle Model S.A5621382-520A-4768-8EDB-830684C7F1E2.jpeg
Check.
Check.
Ota nyt hyvä mies sen verran sulkaa vaggiharrastajan hattuun, että älä unohda Audin E-Tron GT:tä, joka sähköisestä voimalinjastaan huolimatta näyttää vallan autolta. Speksitkin on äkkiseltään ihan ok kuuloiset, hintalappu ei
Eikös sähkövispilöiden kohdalla parempi termi olisi - nupit kaakkoon!
Kai tässä haluttiin maksimoida ARA-tuen määrä. Jälkikäteen ei siihen pelkkään keskusremonttiin saa mitään tukea.Rasvis kirjoitti: ↑04 Touko 2022, 19:24Aika rajulta kuulostaa 11 kW joka autopaikalle. Mulla on vain 3.7 kW ja vaikka sitä olisi helppo kasvattaa, ei ole tullut mitään tarvetta.
Olisiko tässä kohtaa voinut vetää vain jämerämmän kaapeloinnin ja päivittää keskuksen ja liittymän vasta myöhemmin jos näyttää että nykyinen ei jossain kohtaa riitä?
No jaa, kun alkaa rakentaa niin rakentaa kerralla kunnolla. Meillä tehtiin noin 350 autopaikalle 22kW valmius eli virtakiskot risteilemään pitkin hallia. Lähemmäs sata autopaikkaosakasta otti samalla latauslaitteen. Osa toki vasta ns. varalle kun ei ollut pakko tehdä operaattorin kanssa sopimusta lataamisesta vaikka ottikin pömpelin.
Ilmaisin itseäni epätäsmällisesti. Latauspaikoille tulee ikioma sähköliittymä. Kerrostalon liittymän ja pääkeskuksen uusiminen kun ei ole mikään "käy käden käänteessä" -juttu.
Tämä. Olen itse ihmetellyt minkä ihmeen takia julkisissa AC-latureissa ei ole kiinteää kaapelia, eihän bensamittarilla käydessäkään tankkaajalla ole omaa bensaletkua mukana. Paljon näppärämpää kun ei tarvitse sitä kurassa pyöriteltyä kaapelia viikkailla takaisin konttiin.
OK, sitten ymmärrän. Jos joka tapauksessa nikkaroidaan uusi keskus ja liittymä niin eihän niitä ole järkeä mitoittaa alakanttiin. Olemassa olevaa kiinteistön liittymää käytettäessä olisi voinut harkita ensin pelkän kaapeloinnin uusimista ja keskuksen/liittymän päivitystä joskus myöhemmin jos tarvetta tulee, nuo kun ovat kuitenkin jokseenkin erilliset puuhat.insinörtti kirjoitti:Latauspaikoille tulee ikioma sähköliittymä.
Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.
11kW on juuri sopiva Teslaan joka kerää 50tkm/a ja saapuu toisinaan ilalla myöhään kotiin ja lähtee taas aamulla aikaisin.insinörtti kirjoitti: ↑04 Touko 2022, 22:4011 kW on sen verran jämerä teho, että akun voi odottaa latautuvan yön aikana täyteen, vaikka lataustehoa jouduttaisiin ajoittain rajoittamaan.
Plugarin kuskille taas tuo 3,6kW on rasittavan vähän. Plugarilla olisi hyvä ajaa sähköllä mahdollisimman paljon, mutta välillä se vesittyy kun esim. puolen tunnin latauksella kotiintulon ja harrastuksiin lähdön välillä saa vain muutaman kilsan verran lisää sähköä.insinörtti kirjoitti: ↑05 Touko 2022, 12:52Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.
Möhkö vaihtoon? Mersun GLE 300e tilalle ja 60kW DC laturi pihaan!TeroPee kirjoitti: ↑05 Touko 2022, 13:19Plugarin kuskille taas tuo 3,6kW on rasittavan vähän. Plugarilla olisi hyvä ajaa sähköllä mahdollisimman paljon, mutta välillä se vesittyy kun esim. puolen tunnin latauksella kotiintulon ja harrastuksiin lähdön välillä saa vain muutaman kilsan verran lisää sähköä.insinörtti kirjoitti: ↑05 Touko 2022, 12:52Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.
12 km työmatkalla katoaa akusta neljännes (ainakin tänä aamuna, talvella menee puolet). Duunin tolpasta akku täyteen. Jää rangea vielä illan menoihin kotiin pääsyn jälkeen. Tosin ehdin lataamaan täyteen ennen pojan kuskaamista tms, koska teen duunia puolikasta läsnä, puolikasta etäisesti... Mutta - kuten todettu - plugariin tullut 16 kk aikana vajaa 11 tkm kilsoja. (Tänään heräsin siihen, että ei ollutkaan tosiaan kuin reilu kymppi Biimerissä kilsoja, jotenkin olin jo luullut että enemmän - Stelvioon on tullut kuukaudessa 3 tkm lisää - kertonee jotain ajamisen ilosta vs siirtymisen pakosta.)TeroPee kirjoitti: ↑05 Touko 2022, 13:19Plugarin kuskille taas tuo 3,6kW on rasittavan vähän. Plugarilla olisi hyvä ajaa sähköllä mahdollisimman paljon, mutta välillä se vesittyy kun esim. puolen tunnin latauksella kotiintulon ja harrastuksiin lähdön välillä saa vain muutaman kilsan verran lisää sähköä.insinörtti kirjoitti: ↑05 Touko 2022, 12:52Plugareille 3,6 kW on täysin riittävä - eihän useimmat osaa suurempaa tehoa edes hyödyntää.
Työkaveri väitti, että tämä olisi ollut Laakkosella koeajoautona ja joku rattimies olisi vähän kurvaillut:Ciancarlo kirjoitti: ↑05 Touko 2022, 17:28Kävin tänään koeajamassa BMW i4 M50 ja oli kyllä hieno peli. Ajettavuus vähintäänkin kunnossa ja voimaa erityisesti Sport Boost asetuksella todellakin tarpeeksi. Herttoniemen Laakkosen esittelyautolla oli ajettu vain noin 4500 km, eikä tietenkään mitään nitinöitä tai natinoita kuulunut, eli varsin laadukkaalta vaikutti. Monitoiminäyttö ja HUP toimivat hienosti. M-varustuksen mukana tulee paljon hienoja palikoita, kuten mukautuva alusta ja erittäin tehokkaat M-Sport-jarrut. Tavaratila on melko pieni, mutta riittävä meille, kun on taloudessa vain 2 aikuista ja koira. Takapenkit saa tarvittaessa nurin, jolloin tulee runsaasti lisää rahtitilaa, jos on tarvis.
Teoriassa tuolla pääsee täydellä akulla noin 530 km, mikä riittää omiin tarpeisiin oikein hyvin.
Perhana sentään. Tuo herätti ihan oikeaa omistuksen halua.
Tesloissa näyttäisi tässäkin suhteessa olevan laatuvaihtelua kokoamispaikan mukaan eli USA:ssa niputettut Teslat vaikuttavat irvistelevän vielä enemmän kuin Shanghaissa kootut vaikka nekin ovat kaukana jostain Hondan korisovituksista tai Toyotan laadun tasaisuudesta.
Joo, perinteisellä metriikalla ei mikään ihmeellinen "auto" mutta "vispilä" KPI:t tulevat hoidetuksi parhaiten markkinoilla.
Tuostahan on kirjoitettu muutamahyllymetri kirjoja kuinka monopoliasema markkinoilla tekee firmasta ylimielisen ja palveluhaluttoman. Koska uhrin, jota virheellisesti "asiakkaaksi" kutsutaan on kuitenkin "pakko" ostaa...
Ainoan P2 on kokonainen rivi tökkeleitäFinPat kirjoitti: ↑11 Touko 2022, 10:53Julkinen latausinfra kehittyy kyllä hyvää vauhtia mutta varsinkin paikoissa joissa se ei mitenkään toiminnan fokuksessa näkee kyllä aikamoista silmänpalvontaa. Tapiolan kauppakeskus Ainoan parkkihallissa on niistä kahdesta AC lataustökkelistä toinen ollut rikki jo varmaan useamman kuukauden ja siitä toimivastakin saa ladattua vain 6A virralla. Ei paljoa auta kauppareissulla.
No, Paimion Nesteellä on nyt 350kW DC laturit jos tulee kiire tien päällä. Tesla näyttäsi pre-conditioinin kanssa ottavan piikissä 197kW sisään, ei paha.
.. mutta hotelli Tapiola Gardenin läpyskällä pääsee vain P1 vai onko peräti P0. No, se hotellin parkkis kuitenkin.
Toivottavasti ei koskaan, koska tuo on rumimpia asioita joita olen eläessäni nähnyt.
Eli siltä osin eväät menestykseen on kunnossa.