Sivu 29/42

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Touko 2023, 19:44
Kirjoittaja Kivijärvi
Luvly puhuttelee varmaan kaikkia smart fortwosta pitäviä. Suomessa heitä ei liene lisäkseni monta. Berliinissä yhdellä kadulla niitä näkee enemmän kuin Suomessa vuodessa.

Jos Luvly olisi merkiltään Volvo, ja tyyli sen mukaan, niin kukaties onnistuisikin. Tai Ikea Auto tjsp.

Suomessa tuollainen kirppu jää talliin puoli vuotta vuodesta ja se lienee autoa itseään suurempi ongelma. Onneksi on kuitenkin niitä, jotka yrittävät!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 17 Touko 2023, 20:46
Kirjoittaja jkk
FinPat kirjoitti:
16 Touko 2023, 17:01
Tästä todella disruptiivinen mopoauton kaltainen viritys. Eikä pitäisi maksaa enempää kuin mopoautokaan. Eikä voi olla sen heikkolaatuisempikaan.

https://www.luvly.se

Ja akkukin vaihtuu helpommin kuin Niolla.

Kinder-auto :lol:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 17 Touko 2023, 21:45
Kirjoittaja Maunu
Tänään tuli Autobonilta viesti että Hullu pösö saapuu sittenkin talouteen. Eli taas odotellaan autoa saapuvaksi. Pitäisi mennä tuotantoon alku syksystä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 17 Touko 2023, 22:44
Kirjoittaja Gusse
Näin kanssa aiemmin tänään uutisen aiheesta. Tuleeko ne muuten facelift malleina paremmalla akulla ja latauksilla? Jos tulee, niin odotus kannatti :-D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Touko 2023, 12:55
Kirjoittaja artjojy
Gusse kirjoitti:
17 Touko 2023, 22:44
Näin kanssa aiemmin tänään uutisen aiheesta. Tuleeko ne muuten facelift malleina paremmalla akulla ja latauksilla? Jos tulee, niin odotus kannatti :-D
Ei kuulemma ole facelift malli mitä tullaan toimittamaan☹️

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Touko 2023, 08:46
Kirjoittaja karila
Jatkotunnelmia Megane e-tech technosta parin viikon jälkeen. Keskikulutus 17.5 kwh.
Varmaan lämpimät kelit vaikuttaneet kulutukseen. Mekanon ratissa tulee seurattua kulutusta ja harrastettua pientä kisaa itsensä kanssa, miten alas keskikulutuksen saa. Vaimolle yritin kuvailla mekanon ja Velocen eroa: mekano on pihvinä well done ja Veloce melkein raaka, pinnalta hieman ruskistettu. En tiedä menikö ajatus vaimolle perille 😂.
Hidas taaja-ajo mekanolla ei haittaa vs. Velocella tuntuu, että kaikki ovat tiellä tukkeena ja tahallaan jarruttavat menoa.
Menttaalipuolella on aika Mr. Jekyl and Dr. Hyde olo näiden kahden, niin erilaisen auton kanssa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 23 Touko 2023, 21:30
Kirjoittaja Cloverleaf
Tänään lakkasi Teslan automaatti-ilmastointi toimimasta, valitti järjestelmävikaa. Manuaalilla puhaltaa onneksi kylmää. Tein klo 18 maissa tiketin sovelluksella ja ennen klo 19 oli jo diagnoosina viallinen lämpötila/kosteusanturi. Ja samalla varasin huoltoajan. Ranger tulee ensi viikolla vaihtamaan anturin kotipihaan veloituksetta takuun puitteissa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 23 Touko 2023, 22:44
Kirjoittaja Gusse
karila kirjoitti:
19 Touko 2023, 08:46
Jatkotunnelmia Megane e-tech technosta parin viikon jälkeen. Keskikulutus 17.5 kwh.
Varmaan lämpimät kelit vaikuttaneet kulutukseen. Mekanon ratissa tulee seurattua kulutusta ja harrastettua pientä kisaa itsensä kanssa, miten alas keskikulutuksen saa. Vaimolle yritin kuvailla mekanon ja Velocen eroa: mekano on pihvinä well done ja Veloce melkein raaka, pinnalta hieman ruskistettu. En tiedä menikö ajatus vaimolle perille 😂.
Hidas taaja-ajo mekanolla ei haittaa vs. Velocella tuntuu, että kaikki ovat tiellä tukkeena ja tahallaan jarruttavat menoa.
Menttaalipuolella on aika Mr. Jekyl and Dr. Hyde olo näiden kahden, niin erilaisen auton kanssa.
Onkos tuo kulutus muuten auton ilmoittamaa vai latauksista mitattua?

Jos tuohon teslan kulutus mittaukseen voi luottaa, niin nyt kelien lämmettyä menee parhaimmillaan alle 13kwh keskikulutuksella ja viimeisen 9k kilometrin keskikulutus on auton mukaan 15,8, eli ihan ok. Toki tuohon päälle pitää laskea hävikkiä myös.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 23 Touko 2023, 23:41
Kirjoittaja karila
^ auton ilmoittama 1112 km keskikulutus nyt 17.0 kwh/100 km

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 10:05
Kirjoittaja karila
Sähköautoilu parantaa fyysistä kuntoa:
Länsikeskuksen cittarin( 800 metriä kotoa) teholatauksessa auto ja vieressä Teräsrautelan urheilukenttä, jossa
ulkokuntolaitteet, apinatanko ym.
45 min teholataus, sillä välin liikuntasuorituksia kentällä ja akku latautunut, lounas mukaan kaupasta. Kroppa kiittää 😄

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 10:18
Kirjoittaja Vainio
^Ekan rivin luettua tuli mieleen tämä:
https://youtu.be/S4O5voOCqAQ
Kyllä kunto on kohdallaan jos saa edes pieniakkuisen hybridin lihasvoimalla ladattua :-D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 11:19
Kirjoittaja FinPat
Vainio kirjoitti:
26 Touko 2023, 10:18
^Ekan rivin luettua tuli mieleen tämä:
https://youtu.be/S4O5voOCqAQ
Kyllä kunto on kohdallaan jos saa edes pieniakkuisen hybridin lihasvoimalla ladattua :-D
Videon pyöräilijä, Robert Forstemann, ei tarvitse edes steroideja näyttääkseen tuolta. Hänellä on harvinainen geneettinen virhe jossa hänen kehonsa ei tuota Myostatiini nimistä proteiinia/hormonia joka hillitsee lihasten kasvua.

(Minulla taas taitaa olla yleinen geneettinen ominaisuus että Myostatiinia löytyy erittäin runsaasti...)

Ammattipyöräilijät pystyvät pitämään 300W-400W tehoa 6-8h tuntia putkeen eli jos koko päivän polkee Tour de France kisavauhtia niin luokkaa 3kWh saa tankkiin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 15:08
Kirjoittaja Gusse
Cloverleaf kirjoitti:
23 Maalis 2023, 19:12
jkk kirjoitti:
23 Maalis 2023, 00:32
Cloverleaf kirjoitti:
21 Maalis 2023, 22:35

SR+ ja Shangaissa 2021 lopulla kasattu amerikanrauta 60 kWh LFP-akulla. 3D5, 3D6 vai 3D7 moottori? Pitää paremmalla ajalla kurkata tarkemmin...
Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun ensimmäisen Teslani hankin, niin manuaalin kanssa samassa nipussa oli joku ”valmistus sertifikaatti” tms lipare, jossa tarkemmat speksit autosta.
Saksan tuonnissa ei ollut muita papereita kuin latauskaapelin ohjelehti.

Laitoin Colttille yksityisviestiä.
Selvisikö mikä moottori Teslassi on? Tuli oman malli katsottua renkaiden vaihdon yhteydessä ja näyttäisi oleva 3D1, eli olisiko tuo nyt se vanha perf mallin moottori? Tosin tuntuu moottori oudolta kun tuossa omassa kokoonpanon mukaan pitäisi jo se suurempi LFP akku .

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 18:10
Kirjoittaja hjpp
Voiko tehoa olla liikaa? Ainakin minulle voi. Kokeilin sähkö-Jaggea ja polkaisin hetkeksi kaasun ainakin melkein lattiaan.
Tuli oikein paha olo...
Muuten tuntui ihan tavalliselta. Kuin omalla olisi ajanut.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 20:01
Kirjoittaja Cloverleaf
Gusse kirjoitti:
26 Touko 2023, 15:08
Cloverleaf kirjoitti:
23 Maalis 2023, 19:12
jkk kirjoitti:
23 Maalis 2023, 00:32


Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun ensimmäisen Teslani hankin, niin manuaalin kanssa samassa nipussa oli joku ”valmistus sertifikaatti” tms lipare, jossa tarkemmat speksit autosta.
Saksan tuonnissa ei ollut muita papereita kuin latauskaapelin ohjelehti.

Laitoin Colttille yksityisviestiä.
Selvisikö mikä moottori Teslassi on? Tuli oman malli katsottua renkaiden vaihdon yhteydessä ja näyttäisi oleva 3D1, eli olisiko tuo nyt se vanha perf mallin moottori? Tosin tuntuu moottori oudolta kun tuossa omassa kokoonpanon mukaan pitäisi jo se suurempi LFP akku .
Ei saanut VIN-koodista selville moottoria. Renkaanvaihdon yhteydessä kurkattu, että 3D1. Eli vanha perffin takamoottori. Näitä on 60 kWh LFP-akulla aika monta variaatiota. Sitä on lyöty niitä osia, mitä hyllyssä on löytynyt.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 20:53
Kirjoittaja Gusse
Cloverleaf kirjoitti:
26 Touko 2023, 20:01
Gusse kirjoitti:
26 Touko 2023, 15:08
Cloverleaf kirjoitti:
23 Maalis 2023, 19:12


Saksan tuonnissa ei ollut muita papereita kuin latauskaapelin ohjelehti.

Laitoin Colttille yksityisviestiä.
Selvisikö mikä moottori Teslassi on? Tuli oman malli katsottua renkaiden vaihdon yhteydessä ja näyttäisi oleva 3D1, eli olisiko tuo nyt se vanha perf mallin moottori? Tosin tuntuu moottori oudolta kun tuossa omassa kokoonpanon mukaan pitäisi jo se suurempi LFP akku .
Ei saanut VIN-koodista selville moottoria. Renkaanvaihdon yhteydessä kurkattu, että 3D1. Eli vanha perffin takamoottori. Näitä on 60 kWh LFP-akulla aika monta variaatiota. Sitä on lyöty niitä osia, mitä hyllyssä on löytynyt.
Joo VIN koodi ei moottoria kertonut. Sama setuppi sinullakin sitten on kuin omassakin. No on sentään vähän tehokkaampi vaikka ei sattunutkaan olemaan uusimmalla perf koneella.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Touko 2023, 21:09
Kirjoittaja Werneri

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 27 Touko 2023, 10:46
Kirjoittaja JPeltola
e208:n viimeisen 1000 km keskikulutus on ollut 13,6 kWh/100 km. Vähemmän kuin odotin eikä paljoa poikkea WLTP lukemista. Ilmeisesti oma käyttö on sitten lähellä WLTP normia.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 30 Touko 2023, 21:35
Kirjoittaja Cloverleaf
Cloverleaf kirjoitti:
23 Touko 2023, 21:30
Tänään lakkasi Teslan automaatti-ilmastointi toimimasta, valitti järjestelmävikaa. Manuaalilla puhaltaa onneksi kylmää. Tein klo 18 maissa tiketin sovelluksella ja ennen klo 19 oli jo diagnoosina viallinen lämpötila/kosteusanturi. Ja samalla varasin huoltoajan. Ranger tulee ensi viikolla vaihtamaan anturin kotipihaan veloituksetta takuun puitteissa.
Tesla perui ranger-käynnin, kun automaattinen huoltoneuvoja ei kuulemma osannut ottaa kaikkea huomioon. Sitten tuli englanniksi viestiä, jossa kysyttiin onko tuulilasia vaihdettu hiljattain. Ei ollut, joten autoon ajettiin uusi softa. Ei auttanut, niin nyt mennäänkin Vetokujalle anturin vaihtoon juhannuksena.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Touko 2023, 10:36
Kirjoittaja lerppu
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/asi ... okieltoon/

Tämän jutun tapaukset taitavat koskea vain porvareita, jotka pysäköivät plugarinsa talliin. Ainakin itsellä joka hemmetin kerta (jo kahdella ko tekniikan autolla) bensamoottori hörähtää käyntiin kun autoa käynnistää pakkasella. Ja toki myös liukkaalla nelivedon kytkeytyminen takaa bensamoottorin käytön autossa, jossa on dinomehulla toinen pääty ja sähköjuissilla toinen... Kesällä tällainen taivasalla autoaan säilyttävä paaria-ihminenkin sitten nautiskelee vaarallisesta bensattomuudesta. Paitsi oma kaasujalka kyllä käynnistää bensakoneen aika säännöllisesti, joten sähkövarannon käyttäminen suorituskykylisänä saattaakin osoittautua säästötoimenpiteeksi! Eipä silti, plugarit on hiukan kyllä outoja autoja, kun käytännössä yhteen autoon on ympätty kaksi autoa. Se on omituista että ne on hinnaltaan millään lailla kilpailukykyisiä...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 31 Touko 2023, 15:10
Kirjoittaja Vittorio Jano
lerppu kirjoitti:
31 Touko 2023, 10:36
Tämän jutun tapaukset taitavat koskea vain porvareita, jotka pysäköivät plugarinsa talliin.
Tai meitä köyhiä, keillä ei ole varaa asuntoon Helsingissä?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Kesä 2023, 15:05
Kirjoittaja lerppu
Vittorio Jano kirjoitti:
31 Touko 2023, 15:10
lerppu kirjoitti:
31 Touko 2023, 10:36
Tämän jutun tapaukset taitavat koskea vain porvareita, jotka pysäköivät plugarinsa talliin.
Tai meitä köyhiä, keillä ei ole varaa asuntoon Helsingissä?
Vai tekeekö asunto Helsingissä köyhän? Anyways, Helsingin kaltaiseen pieneen kaupunkiin, jossa on jonkin verran suburbiaa, Plugari sopii kuin nenä päähän! Varsinkin nelikkona, kun tiestö on kesät talvet hieman muhkuraista ja vaikeakulkuista - jännittävistä poliittisista päätöksistä ja ilmastosta johtuen. Mutta ei niin paljon vääryyttä etteikö vahingoniloa paremmin finanssejaan hoitaneita kohtaan voisi olla - kapitalistin plugari ruostuu tallissa!
Se on hyvä muistaa kun itsellä jäätyy latausluukku räntäsateen jälkeiseen pakkaseen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 01 Kesä 2023, 16:13
Kirjoittaja Vittorio Jano
Täältä kans yläpeukut plugareille.

Ostin pitkästä aikaa TeeÄmmän kun siinä oli vertailussa Tyylikkäät lataushybridit. Mini oli neljän auton joukossa hienosti kolmas!

PS. Meilläkin on vaan katos.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 02 Kesä 2023, 12:51
Kirjoittaja mutt
Omat arvailut Teslan tulevaisuudesta sen tuotantovaikeuksien aikaan meni kyllä pieleen. Alkuvuodesta 2023 maailman myydyin corolla on ollut Model Y:
https://www.motor1.com/news/669135/tesl ... r-q1-2023/

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 02 Kesä 2023, 13:22
Kirjoittaja FinPat
mutt kirjoitti:
02 Kesä 2023, 12:51
Omat arvailut Teslan tulevaisuudesta sen tuotantovaikeuksien aikaan meni kyllä pieleen. Alkuvuodesta 2023 maailman myydyin corolla on ollut Model Y:
https://www.motor1.com/news/669135/tesl ... r-q1-2023/
Tesla 2Q veto +84%. Siis Tesla 5X BULL certillä. Nyt exit koska nämä vipupaperit eivät ole pitkään sijoitukseen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Kesä 2023, 16:03
Kirjoittaja artjojy
Lahden toriparkissa jotain murheita VW sähköpakettiauton kanssa. https://yle.fi/a/74-20035023

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 05 Kesä 2023, 22:36
Kirjoittaja glideslope
Eikö plugari-Minissä ole ihan sama järjestelmä, mitä bemarin 225 Xe hybridissä?
No, aina ei mene hyvin kummallakaan.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maa ... uosteessa/

Ei kai tuo tallisäilytys ole se ongelma, vaan se, että auton automaattisesta ohjelmasta huolimatta polttomoottori ei saavuta tarpeeksi suurta lämpötilaa, jos pihistelee kulutuksessa eikä anna säännöllisesti kunnolla runtua, joka taas osittain vesittää (pun inteded) hybridijärjestelmän idean.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 15:14
Kirjoittaja glideslope
Ei ehtiny volkkarimiehet paikalle. Buzz ajatteli, että paskaako tässä enää kärvistellä - kiitos ja hyvästi!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6 ... 55e9009a48

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 17:24
Kirjoittaja Polforea
Buzzia on moitittu testeissä kylmäksi, mutta kyllä tuo näyttää hyvinkin lämpimältä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 18:10
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
06 Kesä 2023, 17:24
Buzzia on moitittu testeissä kylmäksi, mutta kyllä tuo näyttää hyvinkin lämpimältä.
Eli Buzz on talvella kylmä eikä pysähdy ja kesällä voipi räjähtää tallissa ja sitten varmuuden vuoksi vielä palaa siihen päälle? Aika laite!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 18:22
Kirjoittaja Polforea
Eli ei se kauheasti eronne diesel-esikuvistaan, mitä nyt kertaluontoisesti vähän herkempi lämpiämään.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 18:53
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
06 Kesä 2023, 18:22
Eli ei se kauheasti eronne diesel-esikuvistaan, mitä nyt kertaluontoisesti vähän herkempi lämpiämään.
Ja jopa itsestään syttyvät BMW:t, Possut ja Fefet tekevät niin pääsääntöisesti ajossa, eivätkä räjähdä tallissa nököttäessään.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 21:14
Kirjoittaja mutt
Tojotalla on itselataava, volkkarilla itsesyttyvä. Kaikkea se saksalainen keksii.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 22:58
Kirjoittaja Isola
Jos nuo yhdistetään, onko tulos se itselataava kertatuli?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 06 Kesä 2023, 23:13
Kirjoittaja FinPat
Isola kirjoitti:
06 Kesä 2023, 22:58
Jos nuo yhdistetään, onko tulos se itselataava kertatuli?
Eikä unohdeta sitä räjähdysoptiota!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Kesä 2023, 13:23
Kirjoittaja Vainio
Pitääkö olla huolissaan kun duunin parkkiksella on oma paikka piiritetty sähkövolsuilla :silly:
https://youtu.be/x4NAKQst7Lk

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Kesä 2023, 08:56
Kirjoittaja FinPat
Volkkarilla ja Marimekolla samoja alihankkijoita?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/51b8 ... 8ce3ef5334

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Kesä 2023, 08:58
Kirjoittaja FinPat
Vainio kirjoitti:
07 Kesä 2023, 13:23
Pitääkö olla huolissaan kun duunin parkkiksella on oma paikka piiritetty sähkövolsuilla :silly:
https://youtu.be/x4NAKQst7Lk
Joo, teidän työsuojeluvaltuutettu tuo sitten ensi viikolla uudet työasut toimistolle.

https://www.wg-plc.com/product/wg-5a-up ... posal-suit

Kuva

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 12 Kesä 2023, 22:03
Kirjoittaja Jiitee
Tuplat , poistoon .

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 12 Kesä 2023, 22:05
Kirjoittaja Jiitee
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/ ... 4817746c5

Minimiehen kanssa samoilla linjoilla, vaikka vaimonkaan
plugarin akun tulevaa kierrätystä ei ole vielä ratkaistu.

Mutta paljon yhdellä autolla ajavalle sähköauton konkreettinen säästö eur/100 km
on tällä hetkellä merkittävä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 12 Kesä 2023, 22:34
Kirjoittaja TeroPee
Vähän kokemusta polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehoon perustuvan suorituskyvyn riittävyydestä. Kaikki alkoi sitä kun huollossa mainittiin takajarrulevyjen olevan sellaisessa kunnossa, että olisi syytä vähän jarrutella. Oli sopivasti tulossa reissu Pärnuun ja siellä Porsche Ringille. Varsinainen ratailu hoitui traikussa mukana kulkeneella häristimellä mutta kävin niitä takajarruja muutaman kierroksen verran putsailemassa.

Tuossa Tarracossa on 1.4TSI 150hv bensakoneena ja sähkömoottorin kanssa yhteisteho on 245hv/400Nm. Radalla tuo määrä voimaa oli ihan sopivassa suhteessa auton muihin ominaisuuksiin. Todellista nopeutta en tiedä, mutta mittarissa vilahti 170km/h lukema juuri ennen jarrutusta. Katsoin lukeman ihan tarkoituksella kun kyydissä oli toinen muksuista, ja piti sille raportoida vauhti. :)

Suorituskykyä riitti siihen saakka kun ajoakussa riitti virtaa. Auto ei ehtinyt generoida lisää sähköä jarrutuksissa (hätäjarrutehostus on muuten jännä keksintö kun auto jarruttaa erittäin tehokkaasti vaikka poljinta ei paina edes voimalla) ja kun sähkö loppui niin sitten oltiinkin enää bensamoottorin suorituskyvyn varassa. Se ei kovin kaksinen ollut ja kyydissä ollut 7v muksukin ihmetteli kun auto ei kulkenut mihinkään. Jäi sitten se jarrulevyjen kiillottelukin ihan vaiheeseen.

Takaisin Pärnusta tultiin pelkän bensamoottorin voimin, en jaksanut alkaa etsiä sähköä kun vedettävänä oli traikku ja sähkö ei olisi kuitenkaan riittänyt mihinkään. Perässä oli sellainen noin 1400 kg puntti ja auton oman sovelluksen mukaan kulutus oli 11,4 litraa sadalla. Vauhti oli sellainen 88 todellista eli rekkojen vauhti. Tallinnan päässä oli onnettomuus ja varsin pitkään madeltiin jonossa 5-25km/h nopeuksilla.

Auto on ollut meillä lähes kaksi vuotta ja nyt tuli huonoin tankillisen keskikulutus traikkuvedon ja ratailun johdosta. Tankillisella bensaa ei päästy kuin 458km kun paras tankillinen on ollut 4376 km. Tankin koko on 45 litraa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 10:05
Kirjoittaja palkus
^Eli sitten kun akku tyhjä, niin kulutus sama kuin isojötsillä :-D En ole kyllä vetänyt kuin noin 750kg punttia, mutta oli matkaa, eikä nopeudet menneet yli satkun missään vaiheessa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 10:35
Kirjoittaja lerppu
palkus kirjoitti:
13 Kesä 2023, 10:05
^Eli sitten kun akku tyhjä, niin kulutus sama kuin isojötsillä :-D En ole kyllä vetänyt kuin noin 750kg punttia, mutta oli matkaa, eikä nopeudet menneet yli satkun missään vaiheessa.
Jees, mutta aivan toisenlaiseen arkikäyttöön tarkoitettu auto pystyi myös erikoisempaan suoritukseen ilman tarvetta erilliseen isojötsiin! :wink:

Plugari taipuu välttävästi moneen, mutta sen leipäpuu on aika spesifinen - jossa toki majailee suht iso ja ostokykyinen asiakaskunta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 13:12
Kirjoittaja palkus
^En arvostelumielellä kommentoinut. Taitaa olla myös niin, että tietyissä käyttöolosuhteissa plugari viepi enemmän ainetta, kuin sama auto ilman ajosähkövarustusta. Plugarilla pääsee hyvien latausmahdollisuuksien ja sopivien matkojen kanssa tosi edullisesti.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 13:42
Kirjoittaja Jiitee
palkus kirjoitti:
13 Kesä 2023, 13:12
^En arvostelumielellä kommentoinut. Taitaa olla myös niin, että tietyissä käyttöolosuhteissa plugari viepi enemmän ainetta, kuin sama auto ilman ajosähkövarustusta. Plugarilla pääsee hyvien latausmahdollisuuksien ja sopivien matkojen kanssa tosi edullisesti.
Kyllä. ’19 Niro ajettu meillä nyt väli 25 tkm- 43 tkm eli noin 18 tkm vuodessa
ajot pitkät siivut lastenlasten luo yms. 70 % ja 30 % pendelöinti sähköllä.
Keskikulutus 4 litraa sadalle.

Itselataavana mukavan alhainen tämän Niron kulutus, 4,5 litraa sadalle.
Puoli litraa alempi kuin vastaavalla Miller- Atkinssonilla varustetulla
Sw-Auriksella. Vetokoukkukin on, muttei vielä koskaan kiinni… koitan kyllä
juhannuksen jälkeen Rc-harrastekaluston kuljetusta vehkeellä
kuomukärryllä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 14:38
Kirjoittaja Polforea
palkus kirjoitti:
13 Kesä 2023, 13:12
Taitaa olla myös niin, että tietyissä käyttöolosuhteissa plugari viepi enemmän ainetta, kuin sama auto ilman ajosähkövarustusta.
Puolentoistatonnia raahattavaa perässä lisää kulutusta millä tahansa vehkeellä ja toki selvästi enempi niillä, mitkä pääsee pikkukuormalla paremmalle hyötysuhteelle (=hybridit, pienet polttomoottorit, sähkö).

Mutta lonkalta kehtaisin kyllä heittää, että aika harvassa on ne hetkeä pidemmät tilanteet, joissa sama dinonpoltin täysin ilman sähköavustinta pääsisi kokonaisuutena pienemmällä. Hetkellisesti toki reilustikin, jos ladataan akkua polttomoottorilla, mutta jos energiahallinta on tehty vähänkään järkeväksi, niin 100km nykäisyllä pitäisi olla aika vaikea päästä pelkällä dinopolttimella paremaan suoritukseen kuin samalla dinopolttimella sähköavun kera. Hybridillä voi vuorotellen kasvattaa dinon kuormitusta ja parantaa näin hyötysuhdetta ja keventää kokonaiskuormaa ja alentaa näin kulutusta, vaikka dinonpolttimen hyötysuhde onkin osakuormalla heikollansa.

Aika helposti tulee vaan verrattua keskenään muuten erilaisia autoja ja matkoja, koska niitä lukemia on helpommin saatavilla.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 15:22
Kirjoittaja lerppu
palkus kirjoitti:
13 Kesä 2023, 13:12
^En arvostelumielellä kommentoinut. Taitaa olla myös niin, että tietyissä käyttöolosuhteissa plugari viepi enemmän ainetta, kuin sama auto ilman ajosähkövarustusta. Plugarilla pääsee hyvien latausmahdollisuuksien ja sopivien matkojen kanssa tosi edullisesti.
En arvosteluna ajatellutkaan, samaa mieltä huomiostasi. Ajattelin vaan plugarin kyvykkyyttä noin niinkuin yleisemmin - että monet hommat onnistuu kyllä, mutta autotyyppinä plugari loistaa tietynlaisessa käytössä tarjoten kuitenkin jonkinlaista käytettävyyttä moneen taipuen.

Kompromissiauto siis. Mutta niille, joiden käyttöprofiiliin plugari sopii, niin erittäin mainio käyttöauto.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 15:44
Kirjoittaja FinPat
lerppu kirjoitti:
13 Kesä 2023, 15:22
Mutta niille, joiden käyttöprofiiliin plugari sopii, niin erittäin mainio käyttöauto.
Kuten Fefe Purosangue, SF90 tai 296?

Kannatetaan!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 18:10
Kirjoittaja Coltti
Teslalla, Model Y perf -23, kun kiskoin Subarun trailerilla Kangasalta Ahvenistolle, keskikulutus oli hämmentävän pieni n. 29kwh/100km. Paluumatkalla meni sitten hieman yli 30kwh/100km.

Cruisessa nopeus 85kmh.

3.5x1.5m kuomukärryä vetäessä menee yleensä n. 25kwh/100km (90-110kmh). Siis samaa luokkaa kuin kaverin xc40 2021 sähkövolvolla tyhjänä...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 14 Kesä 2023, 10:04
Kirjoittaja JiiTeeÄssä
Onko kukaan huomannut että sähkökulkineet kaunistelisivat kulutuslukuja, vai meneekö varmasti 1:1? Polttiksissa ainakin ennen wltp:tä oli havaittavissa enemmän tai vähemmän kotiinvetämistä, eli todellinen kulutus piti laskea ihan tankatuista litroista. Matkamittarit kai yleensä pitää aika hyvin kutinsa mutta nopeusmittareissa on se muutaman prosentin ylitys vs. gps nopeus, samaa luokkaa ollut virhe kulutusluvuissa.