Sivu 39/43

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 11:20
Kirjoittaja TeroPee
sämpy kirjoitti:
03 Helmi 2024, 08:48
Olen alkanut tämän takia vähän peruuttamaan ajatuksesta, että 500e voisi joskus lähitulevaisuudessa liittyä rivistöön. Kun ajattelee tuota kotitietä, jossa olen ajanut Alfasta öljypohjan paskaksi pohjalevystä huolimatta. Kahdesti. Sekä Dangelista. Siinäkin pohjapanssarista huolimatta.
Joku saattaisi koittaa tuossa tilanteessa parantaa jo tietä. :)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 11:31
Kirjoittaja Jiitee
TeroPee kirjoitti:
03 Helmi 2024, 11:20
sämpy kirjoitti:
03 Helmi 2024, 08:48
Olen alkanut tämän takia vähän peruuttamaan ajatuksesta, että 500e voisi joskus lähitulevaisuudessa liittyä rivistöön. Kun ajattelee tuota kotitietä, jossa olen ajanut Alfasta öljypohjan paskaksi pohjalevystä huolimatta. Kahdesti. Sekä Dangelista. Siinäkin pohjapanssarista huolimatta.
Joku saattaisi koittaa tuossa tilanteessa parantaa jo tietä. :)
Metsäfarmin tiellä myös meikällä 2 pientä kierrettävä kohoumaa, hyvä muistaa nuo.
Noin kuutiometrin kivistä pieni yläosa vain näkyvissä…Spideri mulla matalin auto, joten
tuntomuistissa nuo paikat aika hyvin.

Sen verran kurkistellut 500e:n alle, ja sivuhelmat noin pari cm alempana kuin akkukotelon suoja.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 14:10
Kirjoittaja insinörtti
Jiitee kirjoitti:
01 Helmi 2024, 18:12
Ei nuo paha nakki ole, jos nyt ei huonolla metsätiellä/ metsikössä ajouralla ajele.
Eivät olleet maastoajoa harrastaneet, joten epäily on, että pohjapellin taivutteluun riitti kohtaaminen jäisen aurausvallin kanssa. Kukaan testikuljettaja ei edes ollut mitään merkittävämpää rysäystä pannut merkille (tai siis ei ainakaan tunnustanut muistavansa).

15 tonnin kustannusarviokin taisi olla siltä pohjalta, ettei akkumoduuleita tarvitse vaihtaa! Eli tuo summa tulisi pelkästä pohjan irrottamisesta, akkujen tarkastamisesta ja uuden pohjalevyn kiinnittämisestä kaikkine tiivistyksineen ym. Verkkokalvolle on jostan artikkelista haijastunut maininta 60 000 € kulusta, jos koko akku menee vaihtoon (suuren veden takaa tämä)
Jiitee kirjoitti:
01 Helmi 2024, 18:12
Kasko kuntoon niin ei tarvitse huolehtia moisesta.
Ninno, eihän siitä montaa päivää ole, kun uutisoitiin, ettei If enää myönnä kaskovakuutuksia tietyille sähköautomalleille. Syynä juurikin pohjakosketusten korjauskulut. Malleina mainittu Porsche Taycan-, Audi E-Tron GT ja Audi RS E-Tron GT.

Saattaa myös KIA päästä premium -luokkaan näillä eväin.

Mutta siis oikeasti jos tällaisia tulee enemmän, pohjakosketusvauriot tai koko akusto rajataan hyvin äkkiä vakuutusturvan ulkopuolelle tai pitää ostaa akkuturva ihan erillisenä tuotteena.

Ei taida olla pelkästään Suomen ongelma tämä. USA:ssa Hertz luopuu täyssähköautoista niiden kalliiden korjauskustannusten vuoksi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 15:13
Kirjoittaja AAW
FinPat kirjoitti:
03 Helmi 2024, 08:57
sämpy kirjoitti:
03 Helmi 2024, 08:48
Olen alkanut tämän takia vähän peruuttamaan ajatuksesta, että 500e voisi joskus lähitulevaisuudessa liittyä rivistöön. Kun ajattelee tuota kotitietä, jossa olen ajanut Alfasta öljypohjan paskaksi pohjalevystä huolimatta. Kahdesti. Sekä Dangelista. Siinäkin pohjapanssarista huolimatta.
Tesla Cybertruck?
Ei voi ajaa talvella eikä pysäköidä ulos kun ei kestä tiesuolaa eikä linnunpaskaa.....

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 16:30
Kirjoittaja sämpy
AAW kirjoitti:
03 Helmi 2024, 15:13
Ei voi ajaa talvella eikä pysäköidä ulos kun ei kestä tiesuolaa eikä linnunpaskaa.....
Niin siis Alfa mulla oli jo. :roll:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Helmi 2024, 21:05
Kirjoittaja jmi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 17:04
Kirjoittaja Vittorio Jano
^

Komea mainos!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 08:10
Kirjoittaja sämpy
Eilen sähkömessuilla olisi ollut isompi kattaus kaikenlaisia paremman pään sähköautoja, porssea mersua ID7 ja muita en edes tunnistanut merkin osalta.

Yritin jotenkin innostua, mutta en lopulta käynyt edes lähemmin katsomassa. Ei vaan kykene syttymään kun yhtä rumia kaikki ja saman näköisiä. Aika hiljaista oli muutenkin autojen luona vaikka siellä oli paljon opiskelijaryhmiä. En tiedä mikä olisi ollut tulos jos olisi siihen tuonut vanhan HemiChargerin näytille saati koeajoon.

Joka ikiseltä sähköalan valmistajalta, ihan riippumatta mikä niiden toimiala on ollut tähän asti, näyttää tulevan nyt markkinoille oma sähköautolaturimallisto. Niitä erilaisia oli oikeasti kymmeniä. Ei jaksa alkaa niihin perehtymään vaan päättäköön tukut mitkä valmistajat otetaan suomen markkinoille vakavammin, niin myydään ja asennetaan sitten niitä. Parin valmistajan kanssa aloitettiin suoratkin neuvottelut mutta enempi aurinkopuolen takia.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 10:37
Kirjoittaja JanV
Eiks siellä ollu myös I7 jonka tunnistaa kyllä siitä että munuaiset yltää jo konepellin päälle.

Mutta samaa mieltä noista muista. Ei paljoa sytytä koska muotoilu on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta unohdettu täysin. Kaikki käyttää samaa muottia valmistamiseen. Sähkö tosin osittain ajaa tuohon koska akku nostaa n. 20senttiä pohjaa ja täten tollanen vakiomuottinen katumaasturi on se halvin vaihtoehto niin ei tarvii miettii. Taycanissa joutuivat oikeasti käyttämään aivoja sen suunnittelussa koska korkea kori ei tullut kysymykseen. Propsit sen onnistumisesta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 10:39
Kirjoittaja Jiitee
https://www.is.fi/autot/art-2000010210466.html

Jokos tämä stoori oli täällä ?
Karua sähköautotalouscasea pukkaa ... :?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 10:50
Kirjoittaja Gusse
^ Eiköhän noita vastaavia ole aika monta suomessa. Monellahan katosi vuosi sitten näihin aikoihin 6000-14000 yhdessä yössä Teslan arvosta ja silloin noista oli aika paljon juttua. Kyllä itselläkin silloin meni yhdessä yössä 6000€ ja nyt varmaan vielä enemmän ja noista eri foorumeilla ollut juttua pitkin vuotta, kun osa itkenyt menetystään. Nämä vain nyt on unohtuneet, kun tätä yhtä uutta tapausta on lööpeissä pyöritelty. Tuossa keississä tosin on vielä pistänyt lisää rahaa autoonsa teippaamalla ja muulla. Sähköauton tekniikka menee aika haipakkaa tällä hetkellä eteenpäin ja nykyiset mallit vanhenee nopeasti.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 11:00
Kirjoittaja atti
Gusse kirjoitti:
08 Helmi 2024, 10:50
Sähköauton tekniikka menee aika haipakkaa tällä hetkellä eteenpäin ja nykyiset mallit vanhenee nopeasti.
Sähköautoissa on vähän samanlainen kehityksen nopeus kuin 90-luvulla PC:iden kanssa. Tekniikka kehittyy nopeasti, jolloin vanhojen tavaroiden arvostus laskee nopeasti.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 11:02
Kirjoittaja Raaseri
Jiitee kirjoitti:
08 Helmi 2024, 10:39
https://www.is.fi/autot/art-2000010210466.html

Jokos tämä stoori oli täällä ?
Karua sähköautotalouscasea pukkaa ... :?
Kyllä tää on ihan normicase kaikilla 70-90k autoilla. Olen tulenpalavasti polttisten kannattaja, mutta näissä vastaava on aivan de facto. Osasyynä on autovero, joka sulaa auton arvon mukana. Ei siis minusta mikään Teslaan tai sähköautoon liittyvä asia. Sähkiksissä oli vaan alun kapean kapasiteetin ja kysynnän vuoksi poikkeava ajanjakso jossa arvonalenema ei ollut sama. Tämä aika on ohi.

Ton arvonaleneman olen toistanut liian monta kertaa kuin haluaisin edes myöntää. Mutta toisaalta olen ostaessa onneksi ollut realisti ja huolehtinut että lyhennys on vähintään sama kuin olettamani arvonalenema. Tämän suhteen yllätyksiä ei onneksi ole tullut.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 11:09
Kirjoittaja Polforea
Huomiohuorausta tuossa pukkaa, jos minulta kysytään.
Miikka kirjoitti: Ylhäinen huomauttaa, että autona Tesla on ollut erinomainen. Hän kehuu autoa vuolaasti muun muassa sen ajettavuudesta, suorituksesta talvisin ja käyttövoimakustannusten halpuudesta.
Jos se kulkine on kaikin puolin erinomainen, niin miksi se pitää myydä hinnalla millä hyvänsä? Jutun mukaan siksi, että hinta laskee jatkossakin tuotteessa, joita juuri nyt pusketaan markkinoille isolla kilpailulla (ohhoh). Tappio kuitenkin realisoituu vasta myydessä, joten eikö tuossa kohtaa kannattasi vaan ajaa ja lyhentää sitä lainaa? Nyt mennään taas hetken aikaa rauhallisempaa laskua ison pudotuksen jälkeen ja järkevällä lyhennyksellä vuoden päästä ei tarttisi lyyä kaheksaa tonnia kylkeen.

Toki, tästä tilityksestä ja uhrautumisesta saa sen 15 minuuttiansa julkisuutta ja nimen joka lehteen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 11:22
Kirjoittaja FinPat
JanV kirjoitti:
08 Helmi 2024, 10:37
Taycanissa joutuivat oikeasti käyttämään aivoja sen suunnittelussa koska korkea kori ei tullut kysymykseen.
Tesla Model S ja Model 3 ovat myöskin matalamman pään autoja. Tosin Model 3 osalta muotoilu ei ehkä niin onnistunutta. 2024 naamanpesu kyllä hiukan paransi kun turhia yksityiskohtia karsittiin pois mutta sulaneen saippuapalan peruslinjat yhä tallella.

Edelleen omaan makuun parhaan näköinen sähköauto markkinoilla on Taycanin sisarmalli eli Audi e-tron GT.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 11:44
Kirjoittaja JanV
Ja tohon Miikan tapaukseen niin siinä yhtenä syynä oli myös pelko vakuutusten kallistumisesta ja yleisesti sähköautoon tulevista veroista jotka olisivat nostaneet ihan käyttökustannuksia, joten ilmeisesti pieni paniikkireaktio iski.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 11:59
Kirjoittaja atti
Raaseri kirjoitti:
08 Helmi 2024, 11:02

Kyllä tää on ihan normicase kaikilla 70-90k autoilla. Olen tulenpalavasti polttisten kannattaja, mutta näissä vastaava on aivan de facto.
Ainakin alfojen suhteen. Itse ostin Breran kolme vuotta vanhana, lopullinen hinta oli n. 25 ke, kun uusi, samoilla varustella olisi maksanut hieman yli 60ke.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 12:05
Kirjoittaja Polforea
^^Vakuutuksissa kieltämättä voi olla nousupainetta, se pitääpi myöntää ja on ihan hyvä pointti.

Verotuksessakin on nostopainetta ja jostain syystä ajatusmaailma tuntuu pitkälti olevan, että autoilun veropotti ei saa kutistua sen sijaan, että painetta ehkä tasaisi muuallekin. Tuo ajatusmaailma ei jätä yhtään hyvää vaihtoehtoa sähkösiirtymän verotuksen osalta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 12:07
Kirjoittaja Raaseri
JanV kirjoitti:
08 Helmi 2024, 11:44
Ja tohon Miikan tapaukseen niin siinä yhtenä syynä oli myös pelko vakuutusten kallistumisesta ja yleisesti sähköautoon tulevista veroista jotka olisivat nostaneet ihan käyttökustannuksia, joten ilmeisesti pieni paniikkireaktio iski.
Tieliikenteestä eri tavoin kerättävä vuosittainen 8-9mrd on jatkossakin saatava. Vihreä siirtymä ja sähköautot tulee saamaan tähän oman osuutensa joka on puuttunut. Samalla polttiksille lyödään entistä isompi veropuikko p*rseeseen. Tämä perusteellaan toki ilmastolla, mutta sillä haetaan suuren yleisön hyväksyntä sähkisten verouudistuksille. Kaikki häviää, vaalikarja myöntyy.

https://www.instagram.com/reel/C2e14wtN ... ZjYw%3D%3D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 12:34
Kirjoittaja FinPat
Raaseri kirjoitti:
08 Helmi 2024, 12:07
Vihreä siirtymä ja sähköautot tulee saamaan tähän oman osuutensa joka on puuttunut.
Koskahan muuten julkinen liikenne alkaa osallistumaan vihreän siirtymän maksupuolelle? Veikkaisin että ei koskaan koska kommunalismi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 13:52
Kirjoittaja Raaseri
FinPat kirjoitti:
08 Helmi 2024, 12:34
Koskahan muuten julkinen liikenne alkaa osallistumaan vihreän siirtymän maksupuolelle? Veikkaisin että ei koskaan koska kommunalismi.
HSLn budjetissa ennen koronaa yli 50% tuli omistajien osuusmaksuista ja liiketoiminnan tuotot kattoi alle puolet. Joten kun tätä vihreää siirtymää tehdään, taitaa julkisen liikenteen päästöjen nettomaksaja istua muualla kuin ko liikennevälineiden kyydissä suurimmalta osalta. Taloussuunnitelmassa vielä 2025 ovat lipputuloissa vielä 9% jäljessä 2019 tasoa. Kulujen kasvaessa keskimääräinen subventio on 54%. Tavoite taloussuunnitelmassa on että liiketoiminta kattaisi puolet kuluista. Se ei tuosta äkkivilkaisulla selvinnyt, miten ovat koronan aikaiset lisätuet kirjanneet, satoja miljooniahan ympäryskunnat joutu laittamaan koronatukena lisää.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 14:06
Kirjoittaja Julli
JanV kirjoitti:
08 Helmi 2024, 11:44
Ja tohon Miikan tapaukseen niin siinä yhtenä syynä oli myös pelko vakuutusten kallistumisesta ja yleisesti sähköautoon tulevista veroista jotka olisivat nostaneet ihan käyttökustannuksia, joten ilmeisesti pieni paniikkireaktio iski.
Lisäksi hän mainitsi videopalstallaan, että asuntolaina ja muut menot kuukaudessa ovat kasvaneet 1000€/kk joten auton pitäminen ei enää onnistu.
Hänellä tuli vain 8 tkm / vuosi, joten Tesla 3 performance ei ihan se optimein ole.

Kyllä se hinnanpudotus on huimaa Giuliassakin 4,5 vuoden ja 52 tkm jälkeen pudotusta oli 39k€.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 15:26
Kirjoittaja JanV
Mul ei tullu hinnanpudotusta giuliassa ku reilu 15t€ / 5v

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 15:38
Kirjoittaja FinPat
Raaseri kirjoitti:
08 Helmi 2024, 13:52
FinPat kirjoitti:
08 Helmi 2024, 12:34
Koskahan muuten julkinen liikenne alkaa osallistumaan vihreän siirtymän maksupuolelle? Veikkaisin että ei koskaan koska kommunalismi.
HSLn budjetissa ennen koronaa yli 50% tuli omistajien osuusmaksuista ja liiketoiminnan tuotot kattoi alle puolet. Joten kun tätä vihreää siirtymää tehdään, taitaa julkisen liikenteen päästöjen nettomaksaja istua muualla kuin ko liikennevälineiden kyydissä suurimmalta osalta. Taloussuunnitelmassa vielä 2025 ovat lipputuloissa vielä 9% jäljessä 2019 tasoa. Kulujen kasvaessa keskimääräinen subventio on 54%. Tavoite taloussuunnitelmassa on että liiketoiminta kattaisi puolet kuluista. Se ei tuosta äkkivilkaisulla selvinnyt, miten ovat koronan aikaiset lisätuet kirjanneet, satoja miljooniahan ympäryskunnat joutu laittamaan koronatukena lisää.
Onko tuo OPEX only vai ovatko CAPEX investoinnit mukana? Kuten toistaiseksi kolaroiva ja maailman tappiin asti kitisevä pikaratikka.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 15:52
Kirjoittaja Raaseri
FinPat kirjoitti:
08 Helmi 2024, 15:38
Onko tuo OPEX only vai ovatko CAPEX investoinnit mukana? Kuten toistaiseksi kolaroiva ja maailman tappiin asti kitisevä pikaratikka.
Sisälukutaito riittäs kyllä lukea, mutta en taida jaksaa vaan arvata OPEX. Onhan niillä se pitkä silta itäänpäinkin rakenteilla.

Mutta jottei keskustelu derailautuisi, meidän talouteen tuli kauniille osapuolelle reilu vuoden vanha Shitroen eC4 viime lokakussa. Saksasta suomalainen Shitikan merkkiliike käytetyt myyntiriviin tuo. Noilla varusteilla listahinta n 46k. 20tkm ajettu 18kk vanha Saksasta uitettu uusilla talvirenkailla/vanteilla pyynti 33k. Siis eC4 laskennallinen kk-suihku 722€. On sekin paljon. Vanhastakin hyvittivät mielestäni hyvin, ettei tässä vaihturiakaan mitenkään ilmaseksi tarvinnut pois antaa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 16:05
Kirjoittaja FinPat
Raaseri kirjoitti:
08 Helmi 2024, 15:52
Mutta jottei keskustelu derailautuisi, meidän talouteen tuli kauniille osapuolelle reilu vuoden vanha Shitroen eC4 viime lokakussa. Saksasta suomalainen Shitikan merkkiliike käytetyt myyntiriviin tuo. Noilla varusteilla listahinta n 46k. 20tkm ajettu 18kk vanha Saksasta uitettu uusilla talvirenkailla/vanteilla pyynti 33k. Siis eC4 laskennallinen kk-suihku 722€. On sekin paljon. Vanhastakin hyvittivät mielestäni hyvin, ettei tässä vaihturiakaan mitenkään ilmaseksi tarvinnut pois antaa.
13k€/46k€ ≈ 28%

Lineaarisesti arvattuna 28% / 18kk ≈ 19%/a

Tuliko mukaan pitkä takuu?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 16:55
Kirjoittaja Raaseri
FinPat kirjoitti:
08 Helmi 2024, 16:05
13k€/46k€ ≈ 28%

Lineaarisesti arvattuna 28% / 18kk ≈ 19%/a

Tuliko mukaan pitkä takuu?
5v/150tkm. Toihan oli lisäksi myyntihinta, jos arvais kolmen tonnin myyntikatteen = 16k/46k lähes 35%. :shock:

Mutta se Shitikka on kyllä yllättävän ok ajaa. Ainoa raivostuttava asia on ajomatkan algoritmi. Mitään olosuhteita ei ota huomioon, vaan laskee lähdössä kovillakin pakkasilla optimimatkasta jäljellä olevaa ajomatkaa. Joka tarkoittaa että joka ajetulla kilsalla range tippuu kaksi. Kitkoilla hiljainen ja kaikin puolin näppärä työmatka-kauppakassi. Itelläkään ei mitenkään harmita siirtyä omasta C63s:stä tuon ratin taakse vaikka aika paljon yötä ja päivää näiden välillä onkin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 17:26
Kirjoittaja Jiitee
JanV kirjoitti:
08 Helmi 2024, 15:26
Mul ei tullu hinnanpudotusta giuliassa ku reilu 15t€ / 5v
OT: Pannaanko paremmaksi Giulian osalta - 6500 eur 5 vuodessa …. :wink:

Ja asiaan : neljässä kuukaudessa E- hiivatin käyvästä arvosta ( ajoa n. 5000 km tuona aikana) ei havaittavaa
pudotusta ( vielä) … :roll:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Helmi 2024, 13:23
Kirjoittaja sämpy
Yleensä pakut pitää kohtuullisesti arvonsa, tai ainakin elinkaaren loppupuolella. Ja nelivedon luulisi auttavan sekä pieni tarjonta, mutta niin vaan on Dangelissakin tullut sellainen 15t€ arvotiputusta 5 vuodessa. Samaan aikaan uuden vastaavan hinta on noussut 12-15t€ joten onko se sitten jo liki kolmekymppiä tiputusta?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Helmi 2024, 14:08
Kirjoittaja FinPat
Olisikohan Stelvion kanssa ollut jotain 51k€ tulleineen kaikkineen, ajamaton mutta 12kk sitten ensirekisteröitynä ja 3v/140tkm jälkeen 32k€ eli pääomakulut 13.57¢/km. Ihan siedettävä taso "uudella" autolla ajaessa. Polttoainekulut ehkä jotain 12¢ - 14¢/km? Öljynvaihdot 20tkm välein, nokkahihna vaihdettiin kerran samaten kun laatikon öljyt. Huoltoihin jotain 3k€ -4k€ väliin. Niin ja Webastoon taisi mennä jotain 1.5k€ nurkilla.

2021 Tesla Model 3 LR maksoi luokkaa 61k€ ja 3v/140tkm jälkeen saisikohan leasing firma siitä 35k€? Eli 18.57¢/km ja energiakulut luokkaa 4¢/km. Ilmaisessa huollossa käyty kerran ja kerran kävi asentaja pihalla. 0€ yhteensä.

En ole mitenkään pennin päälle laskenut mutta ylätasolla sähkö näyttäisi voittavan tässä kohtaa vaikka arvonpudotus jyrkempää näillä havaintopisteillä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Helmi 2024, 16:00
Kirjoittaja Polforea
FinPat kirjoitti:
08 Helmi 2024, 12:34
Koskahan muuten julkinen liikenne alkaa osallistumaan vihreän siirtymän maksupuolelle? Veikkaisin että ei koskaan koska kommunalismi.
1973, kyllä ne on tässä aiheessa edelläkävijöitä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sr1

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 10 Helmi 2024, 06:19
Kirjoittaja sämpy
Ei liity ihan aiheeseen, mutta sähköratikka tuli Helsinkiin 1900 ja Turussakin siirryttiin sähköön 1908. Trollikkaa eli sähköjohdinbussia sen sijaan kokeiltiin 1949.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 10 Helmi 2024, 14:31
Kirjoittaja fahlsjy
Polforea kirjoitti:
09 Helmi 2024, 16:00
FinPat kirjoitti:
08 Helmi 2024, 12:34
Koskahan muuten julkinen liikenne alkaa osallistumaan vihreän siirtymän maksupuolelle? Veikkaisin että ei koskaan koska kommunalismi.
1973, kyllä ne on tässä aiheessa edelläkävijöitä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sr1
Jo 1968 https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm1

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 10 Helmi 2024, 14:34
Kirjoittaja Polforea
Selkeesti siis aiemmin kuin mitä minä osasin äkkiseltäni tulkita, seison korjattuna.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 15 Helmi 2024, 14:14
Kirjoittaja mutt
Maalaamattomien DeLoreanien ongelmat säiden armoilla oli varsin tunnettuja. Ihmiskunnan suurimmalle nerolle ne tuli täysin yllätyksenä:
https://www.cybertruckownersclub.com/fo ... orm.11988/
https://www.cybertruckownersclub.com/fo ... ion.12242/

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Helmi 2024, 11:38
Kirjoittaja FinPat
Jäsen atti linkkasi tämän pienen ja kevyen pohjakosketuksen pohjalta lunastukseen menneen Taycanin toiseen ketjuun.

https://www.copart.fi/lot/50309395
Kuva

Kuva

Todella pienellä painumalla näyttää menevän lunastukseen. Ei ihme että IF ei tarjoa Kaskoa. Jos Taycan ei mene kaupaksi niin ei muuta kuin ajokortitoman liikennesuunnittelijattaren suunnitelman mukaisen speed bumpin yli 20 km/h alle rajoituksen niin saa sitten lunastuksen kautta muutaman €.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Helmi 2024, 12:51
Kirjoittaja palkus
^Ei tuo patteriautoon mikään pieni kolhu ole. Vakuutusyhtiöt voivat hyvinkin laittaa kaskoihin erillisen patteriturva-option, kunnon hinnalla tietysti. Olisihan se täysin väärin, jos patterikorvauksia jyvitettäisiin muille maksettavaksi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Helmi 2024, 12:57
Kirjoittaja Cloverleaf
palkus kirjoitti:
18 Helmi 2024, 12:51
^Ei tuo patteriautoon mikään pieni kolhu ole. Vakuutusyhtiöt voivat hyvinkin laittaa kaskoihin erillisen patteriturva-option, kunnon hinnalla tietysti. Olisihan se täysin väärin, jos patterikorvauksia jyvitettäisiin muille maksettavaksi.
Eiköhän tämä näy suoraan sähköautojen kaskojen hinnoissa eikä välttämättä jakaannu museomoottorilla ajelevien maksettavaksi. Eka vuosi Teslan vakuutuksiin meni Pohjantähdellä ilman alennuksia 800 € ja tänä vuonna sama tuote oli jo 1200 €. Muilta yhtiöiltä tuli luokkaa 1600-1700 € olevia tarjouksia.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Helmi 2024, 13:04
Kirjoittaja palkus
^Onko nuo hinnat lähtöjä vai 70% bonuksella alennettuja?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Helmi 2024, 13:38
Kirjoittaja Cloverleaf
palkus kirjoitti:
18 Helmi 2024, 13:04
^Onko nuo hinnat lähtöjä vai 70% bonuksella alennettuja?
Täydet boonukset ja Pohjantähdessä keskittämisalennus.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Maalis 2024, 18:09
Kirjoittaja Polforea
Polforea kirjoitti:
05 Loka 2023, 21:36
Jos ohjaus ja alusta on kohtuuvella kunnossa, on tuossa käyttispotentiaalia. Innolla odotan, että koska pääsen kirjoittamaan koeajorapsaa.
Iltalehti osasi kertoa, että Cyberster on otettu Suomen maahantuontiohjelmaan, vaikkei Hedinin sivut vielä mitään kerrokaan:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1 ... b551741bb5
IL kirjoitti: MG:n Suomen liiketoiminnasta vastaava johtaja Jon Höckerstedt vahvistaa Iltalehdelle Cybersterin tulevan myyntiin myös Suomessa. Alu
Koska ilmassa on paljon kysymyksiä - etenkin Hedinin jämähtäneiden webbisivujen suhteen - otin luurin käteen ja soitin automyyjälle. Jätin yhteystietoni ja lupasi ottaa yhteyttä, kun saa tietää aikataulua, että koska kulkine on tutustuttavissa. Alustava arvio aikataulutiedolle on joskus toukokuun nurkille, esittely-/koeajoauto saapunee maahan kesällä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Maalis 2024, 18:57
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
04 Maalis 2024, 18:09
Alustava arvio aikataulutiedolle on joskus toukokuun nurkille, esittely-/koeajoauto saapunee maahan kesällä.
Et tu, Polforea?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Maalis 2024, 19:02
Kirjoittaja Polforea
Markkinoiden ensimmäinen sähköauto, jossa on houkutteleva määrä käyttöautopotentiaalia - totta pirussa siihen pitää tutustua.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Maalis 2024, 20:14
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
04 Maalis 2024, 19:02
Markkinoiden ensimmäinen sähköauto, jossa on houkutteleva määrä käyttöautopotentiaalia - totta pirussa siihen pitää tutustua.
Heitetään Ruåtsin keikka? Lupailivat Hedinillä koeajoautoja sinne ensiksi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Maalis 2024, 20:48
Kirjoittaja Polforea
Potentiaalinen ajatus, pidetään mielessä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 05 Maalis 2024, 06:47
Kirjoittaja insinörtti
JanV kirjoitti:
08 Helmi 2024, 10:37
Taycanissa joutuivat oikeasti käyttämään aivoja sen suunnittelussa koska korkea kori ei tullut kysymykseen. Propsit sen onnistumisesta.
Vähän taisi kiire tulla tämänkin kanssa, kun näin älykäs ratkaisu pääsi seulan läpi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010194074.html

Pyöräkotelon sisällä johonkin jäähdytysjärjestelmään liittyvä ilmanvirtausaukko, josta soratiellä ajettaessa rengas ampuu pikkukiviä läpi, kunnes on tuulettimet jumissa :crazyeyes: Mut siis ihan OK, kunhan ei ikinä ajele sorateillä eikä hiekoitetuilla teillä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 05 Maalis 2024, 17:51
Kirjoittaja Isola
Tuon osaa luigikin. Diesel-Thesiksen öljynjäähdytin puhaltimineen on asennettu samoin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 05 Maalis 2024, 18:32
Kirjoittaja JanV
insinörtti kirjoitti:
05 Maalis 2024, 06:47
JanV kirjoitti:
08 Helmi 2024, 10:37
Taycanissa joutuivat oikeasti käyttämään aivoja sen suunnittelussa koska korkea kori ei tullut kysymykseen. Propsit sen onnistumisesta.
Vähän taisi kiire tulla tämänkin kanssa, kun näin älykäs ratkaisu pääsi seulan läpi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010194074.html

Pyöräkotelon sisällä johonkin jäähdytysjärjestelmään liittyvä ilmanvirtausaukko, josta soratiellä ajettaessa rengas ampuu pikkukiviä läpi, kunnes on tuulettimet jumissa :crazyeyes: Mut siis ihan OK, kunhan ei ikinä ajele sorateillä eikä hiekoitetuilla teillä.
Porschemiehet (ja miks ei myös naiset) ei ajele hiekkateillä. Jos heillä asunto hiekkatien varressa, se asfaltoidaan.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 05 Maalis 2024, 18:49
Kirjoittaja Polforea
Tähän ei voine kuin linkittää tämän: https://youtu.be/AU2xUwCzSok?feature=shared&t=455

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 05 Maalis 2024, 23:07
Kirjoittaja Albertolli
Polforea kirjoitti:
04 Maalis 2024, 18:09
Iltalehti osasi kertoa, että Cyberster on otettu Suomen maahantuontiohjelmaan, vaikkei Hedinin sivut vielä mitään kerrokaan:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1 ... b551741bb5
Takaviistosta tuo on oikeastaan varsin komean näköinen, mutta keulasta tulee mieleen tämä:
https://youtu.be/RBvtPZ6zyHI?feature=shared

Ja ohjaamossa on kyllä vähän turhan paljon kinkkikrääsä fiilikset. Ehkä livenä pääsee paremmin oikeuksiinsa.