Sivu 7/43

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 02 Maalis 2021, 20:10
Kirjoittaja Rasvis
Gasket kirjoitti:
02 Maalis 2021, 10:51
Jännä kyllä kun tuo Ampera/Volt on ihan ilmeisen onnistunut kapine, niin tuo tyyppi on kokolailla kuollut markkinoilta.
Asiastahan en mitään tiedä, mutta arvailenpa silti.

Tuo voimalinja lienee monimutkaisuudessaan aika arvokas valmistaa. Kun akustojen €/kWh on vuosien varrella laskenut, muuhunkin kuin kaupunkiajoon sopivaa patteriautoa pystyy jo rakentamaan samaan rahaan kuin Volt/Amperaa. Lienee käynyt markkina kapoiseksi. Yhdellä pienehköllä sähkömoottorilla varustettu rinnakkaishybridi taas on oletettavasti sen verran halvempi tehdä että sillä on vielä edellytyksiä myydä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 06:51
Kirjoittaja insinörtti
^ Yllättävän monimutkainen tosiaan tuo voimalinja. Minäkin kuvittelin, että siellä olisi vain 1 kytkin ja kiinteä välityssuhde polttomoottorille. Kuten TM Hoda Jazzin tekniikkaa kuvaili (6. vaihdetta vastaava välitys maantiejoon, hitaammissa nopeuksissa ja kiihdytyksissä käytössä pelkästään "sähköinen" voimansiirto).

Ei tuo konsepti vielä aikansa elänyt ole. Akut ovat kalliita ja Teslaa lukuun ottamatta taitavat kaikki muut tehdä sähköautonsa tappiolla - suurempia tappioita eli sakkoja välttääkseen. Mutta näillä reunaehdoilla niitä tehdään vain sen verran kuin on pakko. Lisäksi voi kysyä, mitä järkeä raahata 500 kg akustoa mukana joka päivä, jos useimpina päivinä riittäisi 100 kg.

Suomessa odotetaan, että "sähköautoja" myytäisiin 2030 mennessä 700 000, mutta autoala on arvoinut täyssähköautojen osuudeksi vain 230 000. Loput 470 000 lataushybridejä (jotka tilastoissa lasketaan sähköautoiksi) ja sen päälle vielä toinen mokoma latauskelvotomia ja pelkän polttomoottorin varassa liikkuvia vehkeitä.

Useimmat hybridit kompastuvat siihen, että sähkömoottori on alitehoinen -> reippaammissa kiihdytyksissä pitää saada polttomoottori apuun -> tarvitaan se monimutkaisempi vaihteistokin ja polttomoottori pitää talvella lämmitellä ajokuntoon & pitää lämpimänä ajon aikana ja kun se nyt joka tapauksessa pitää käynnistellä, niin sitten voi ohjaamon lämmityksenkin laskea sen varaa...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 07:04
Kirjoittaja FinPat
insinörtti kirjoitti:
03 Maalis 2021, 06:51
Teslaa lukuun ottamatta taitavat kaikki muut tehdä sähköautonsa tappiolla
Teslan toisille autonvalmistajille myymät Carbon Creditit ovat mahdollistaneet voitollisuuden. Muun muassa FCA on ollut Teslan asiakas, pitäähän Hellcatin ja QV:n CO2 jotenkin kompensoida...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 08:52
Kirjoittaja Jiitee
Sitten kun kiinalaiset sähköautot pääsevät/ haluavat tulla länsimarkkinoille niin
perussähköautojen hinnat halpenevat. Sama kehityskaari nähty elektroniikassa ja itselle
tutuissa droneissa. Muun muassa riisinviljely jo automatisoitu UAV- hyötykoneilla ensin Japanissa
ja nyt Kiinassa isossa mittakaavassa. Samaan aikaan kun meillä mietitään kumipyöräliikenteen
sähköistämistä niin Aasiassa tehdään isoja kokeita autonomisilla Taxi-droneilla... 8)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 14:57
Kirjoittaja V6
FinPat kirjoitti:
03 Maalis 2021, 07:04
insinörtti kirjoitti:
03 Maalis 2021, 06:51
Teslaa lukuun ottamatta taitavat kaikki muut tehdä sähköautonsa tappiolla
Teslan toisille autonvalmistajille myymät Carbon Creditit ovat mahdollistaneet voitollisuuden. Muun muassa FCA on ollut Teslan asiakas, pitäähän Hellcatin ja QV:n CO2 jotenkin kompensoida...
jep Tesla ei olisi viime vuonna tehnyt voittoa ilman päästökauppaa- Onkohan Teslan kaikki vuosien saatossa saadut tuet maksettu takaisin? vai olikohan se ilmaista rahaa... "Tesla has made more money on Bitcoin this year than on selling cars and batteries"

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 16:06
Kirjoittaja Rema
GAC-ryhmä ilmoittaa, että sen grafeeniakulla varustettu Aion V aloittaa tuotannon syyskuussa 2021 GAC Group ilmoitti äskettäin "merkittävästä saavutuksesta akkutekniikassa". GAC ilmoitti saavuttaneensa läpimurron grafeenipohjaisella erittäin nopeasti lataavalla akullaan ja nyt siirtyneensä todellisen ajoneuvotestauksen vaiheeseen. Aion V, ensimmäinen akulla varustettu ajoneuvo, testataan talvella, ja se on alun perin suunniteltu massatuotantoon tämän vuoden syyskuussa. GAC: n mukaan saavutettuaan edullisen ja suuren mittakaavan grafeenituotannon se on myös tehnyt merkittäviä läpimurtoja käytön loppupään sovelluksessa. Tällä grafeenipohjaisella akulla on 6C nopea latausominaisuus yhdistettynä 600A: n suuritehoiseen laturiin, ja se voidaan ladata 80%: n kapasiteettiin 8 minuutissa. Akku on myös läpäissyt tiukimman turvatestin - akun kuvaustestin, jolla on korkein laatu ja luotettavuus. Tämän grafeenipohjaisen akkuteknologian tavoitteena on lyhentää latausaikaa merkittävästi sekä pidentää akun käyttöikää ratkaisemalla puhtaiden sähköajoneuvojen nykyiset "kipupisteet". Näyttää siltä, ​​että tämä akkutekniikka on tulossa laboratoriosta todelliseen tuotantoon Aion V: n kanssa, joka on ensimmäinen tällä grafeenipohjaisella akulla varustettu ajoneuvomalli, siirtymässä massatuotannon testausvaiheeseen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Maalis 2021, 16:12
Kirjoittaja Rema

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 09:31
Kirjoittaja Werneri
Auto Bildissä kiinnostava koeajo M-B EQC sähköautosta. "Edullinen" Vierumäen reissu. Näyttää löytyvän jo kommentointia somessakin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 10:23
Kirjoittaja FinPat
Latausinfra ja latauksen hinnoittelu vielä etsivät uriaan. Hieman liioitellen kymmenen sovellusta puhelimeen ja viisi eri latausadapteria konttiin.

Tesla on tässä suhteessa näppärä että ovat ratkaisseet ongelmaa ihan itse. Kun lopettavat carbon credittien myynnin niin voivat tehdä sopimuksia muiden valmistajien kanssa Teslan latausverkoston käytöstä.







Tulikin mieleen dynaamisesta hinnoittelusta että latauslaite voisi nuuhkia paljonko kilometrejä on akussa jäljellä ja verrata sitä etäisyyteen lähimpään kilpailevaan latauspisteeseen. Sitten voisi esittää uhril.. eikun asiakkaalle hinnoittelun jossa ns. pakkotilanteessa kWh maksaa hieman enemmän kuin jos uhr... asiakas pääsisi kilpailijan tolppaan jäljellä olevalla akulla.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 10:45
Kirjoittaja jkk
^mitä ihmeen latausadapetereita? :lol:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 11:39
Kirjoittaja JanV
Autobild 03/2021 lehdessä taisi olla aika paha virhe mursun EQC käyttötestissä. Vaikka on tiedossa että sähköautoilu on kallista niin tossa on oltava virhe lataushinnoissa koska muuten sähköautoilla ei ajaisi kuin multimiljonäärit.

Lataus lähtiessä 48 min 22kwh = 39,20 € (puolitäydestä täyteen)
Vierumäelle ja takaisin piti tuolla 309 km rangella päästä.
Ajettu vierumäelle 128 km. Vierumäellä näytti 121 km eli oli syönyt toimintamatkaa 189 km 128 km matkalla
Seuraavana aamuna näytti 79 km, eli yöllä oli hävinnyt itsekseen 42 km
Takaisinpäin. Karismassa jäljellä 28 km. Matkaa karsimaan on 21 km joten oli syönyt 21 km matkalla 51 km
lataus tyhjästä täyteen karismassa 1 h 40 min. 70,9 kwh = 90,80 eur. Taas toimintamatka 304 km

eli käytännössä tuolla hinnalla 150 km maksaa 91 €.
vastaava bensavehje 91€:lla saisi 59,5 l. 6 l / 100 km bensa-autolla ajaisi 1000 km

1000 km (bensa) vs 150 km (sähköauto)

Mutta lataushinnassa siis joku pahasti pielessä. K-latausasemalla latauksen minuuttihinta on 0,2 € joten esim. 48 m lataus pitäisi maksaa vain 9,6 €.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 11:52
Kirjoittaja lerppu
^Lataushinta julkisiin asemiin ihan linjassa. Viimekuussa ei ollut pihatolppaa ja jaksoin hybridiä tolpan nokassa pari kertaa kaupan pihassa roikottaa. Turhaa, koska ei sieltä järkevää määrää ulos saanut - ja kallistakin savutettuun rangeen verraten. Kotitolppa on pakollinen varuste, jos aiotaan sähköllä liikkua. Kts kuva.
helmikuun julkiset lataukset.jpg
helmikuun julkiset lataukset.jpg (40.56 KiB) Katsottu 5149 kertaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 11:54
Kirjoittaja jkk
^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 11:55
Kirjoittaja jkk
lerppu kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:52
^Lataushinta julkisiin asemiin ihan linjassa. Viimekuussa ei ollut pihatolppaa ja jaksoin hybridiä tolpan nokassa pari kertaa kaupan pihassa roikottaa. Turhaa, koska ei sieltä järkevää määrää ulos saanut - ja kallistakin savutettuun rangeen verraten. Kotitolppa on pakollinen varuste, jos aiotaan sähköllä liikkua. Kts kuva.helmikuun julkiset lataukset.jpg
Roaming-hinnat ei oo vertailukelpoisia. Eikä plugaria ole millään tavalla kannattavaa ladata minuuttihintaisessa laturissa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 12:04
Kirjoittaja lerppu
^Jos autoilu vaatii moista korkean erottelukyvyn harrastamista, homma ei pelaa. Mulla ehti olla plugari 6 vkoa ennen kotitolppaa - ja sinä aikana kävi kivuliaan selväksi, että ei perkele. Maailma aukeni ihan eritavalla kun sai kotitolpan. Kun voi himassa ladata - suosittelen. Jos ei voi, niin vakava varoitus pysyä etäällä näistä vekottimista. Auto on erinomainen ja ihan valmis tuote. Kotimainen infra ei vain kulkupeliä tue - paitsi jos on oma juottokaukalo sähkölle ja bensatankki autossa niitä pidempiä siivuja varten.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 12:15
Kirjoittaja jkk
^ei siinä sen kummempaa, kuin yksinkertainen matikka ja auton tekniset kyvykkyydet. Lataus kotona tai työpaikalla on kyllä lähes edellytys, että käyttö olisi järkevää ja mielekästä etenkin plugarilla.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 12:23
Kirjoittaja Gasket
Ihan metka Pösö osui silmiin: 508 PSE. Näemmä myös Iltahöpö on tämän koeajanut.

Tosin sähkörange ei ole kummoinen, mutta pääsisi sillä kauppaan. Noin muuten perus-508 mielestäni kärsii pahasti voimalinjavaihtoehdoista. Perinteiset koneet on pieniä ja normihybridi ihan pöljä. Kovin ranskalaista..

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 13:47
Kirjoittaja Werneri
JanV kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:39
Autobild 03/2021 lehdessä taisi olla aika paha virhe mursun EQC käyttötestissä. Vaikka on tiedossa että sähköautoilu on kallista niin tossa on oltava virhe lataushinnoissa koska muuten sähköautoilla ei ajaisi kuin multimiljonäärit.
Mersun EQC taitaa hinnaltaan jäädä alle 100 k€. Lataushinnathan on siihen nähden ihan edullisia. Toisaalta pakkasella pitää varmaan olla polttomoottori agregaatti mukana, niin kuin jotain Teslan kuvia huumorilla on ollut esilläkin. Olisiko tuo agregaatti bisnes nouseva trendi :-D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 14:24
Kirjoittaja Raaseri
Toi uuden auton ostamisen yhtälö on taloudellisesti kokonaisuuteen itselleni kovin monimutkainen. Tein joitain vuosia sitten päätöksen etten enää ostaisi uutta autoa, ne ensimmäiset vuodet on vaan niin kivuliaan kalliita pääomatappioltaan. Tämä oman mielenkiinnon kohteissa johtuu eniten autoveron mukanaan tuoma roima hinnan pudotus. Näyttää se nytkin olevan silti aika sama, jos ostat uuden varustellun Suberbin, hinta tippuu alle puoleen neljässä vuodessa. 50k Skodassa 6,5k/vuosi. Sadan tonnin Mersussa se on 13k.

Jos Skodalla ajaa nykyhinnoilla 20tkm vuosi, vaatii se omistusaikana 4v karkeesti 7200€ edestä esihistoriallista ilolientä kuuden litran kulutuksella. Reipas isokoneinen verrokkimersu 10litralla 12000€ polttoaineisiin. Lähes tuplakulutus on pieni lisäkulu pääomatappioon verrattuna.

Hybrideissä on omaan ajoon silti vielä liika paljon kompromisseja ja latausinfran puuttuminen työpaikalta tarkoittaisi että valtaosa matkasta mentäisiin fossiililla.

Mutta täyssähkikset muuttaa tuota. Ja kun niillä nyt alkaa talvellakin pääsemään ne tarvittavat mummola, loma- ja mökkireissut +300km suuntaansa ilman reitin ja aikataulun suurempaa muuntamista niin miksei. Autoveron lähes täydellinen puuttuminen ja sitä kautta pääomatappion keventyminen toisivat todellisia säästöjä, polttoainekulu mahdollisesti bonuksena.

Tuollaisen takaveto Taycanin saa tonnin kk-erällä jos pikkusenkin on laittaa käsirahaa sisään. Ja jos sen arvo ei droppaakaan tuota puolta aiempiin esimerkkeihin, niin kyllähän periaatteessa täällä iso osa nykyisistä vitosbemun, aakutosen tai eemelin ostajista on taloudellisesti ihan Taycanissa kiinni. Se mitään miljonääriä tarvi, komeesti mahtuu jo kotimaisen keskiluokkalaisen budjettiin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 14:54
Kirjoittaja Jiitee
^heh , piti oikein googlata mikä ihmeen Taycan... jaa että Possu.

Hmmm... keskiluokkaa juu jos on sinkku tai sinkkupari , asunto maksettu ja ei juuri muita ( kalliita :wink: ) harrastuksia.

Mulle ei kyllä kolahda ePorsche juurikaan, kyllä se pitää olla se URporsche - eli 356 Spider mielellään,
( saa tehtyä myös itse rakennussarjasta VW Käfer t1:n lyhennetylle pohjalevylle). 8)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Maalis 2021, 15:11
Kirjoittaja Raaseri
No noi kaikki esimerkkejä. Mäkään en suostu vihreällä kuikalla ajamaan. Kerran jouduin nöyrtymään kun en Berliinissä autovuokraamossa vaan onnistunut riitelemään itselleni Skodaa parempaa autoa. Dacian otin kerran riitelemättä, mutta siinä olikin sitten oma hupaisa tarinansa...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 12 Maalis 2021, 15:10
Kirjoittaja Gasket
https://www.is.fi/autot/art-2000007854595.html

Vanha koulukaveri päässyt oikein lehteen. Varmasti kyllä pätevä hommassaan ja luulisi noilla touhuilla olevan tulevaisuutta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Maalis 2021, 01:28
Kirjoittaja legza
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:54
^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.
kyllä ne katoaa pakkasessa itsekseen, akustoa joutuu lämmittämään vaikka auto seisoo.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Maalis 2021, 20:16
Kirjoittaja jkk
legza kirjoitti:
13 Maalis 2021, 01:28
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:54
^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.
kyllä ne katoaa pakkasessa itsekseen, akustoa joutuu lämmittämään vaikka auto seisoo.
Ihan mielenkiinnosta, mikä auto tekee seisoessaan näin ilman mitään ajastettuja lähtöaikoja ja ilman kytkemistä latauslaitteeseen?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 14 Maalis 2021, 16:05
Kirjoittaja legza
jkk kirjoitti:
13 Maalis 2021, 20:16
legza kirjoitti:
13 Maalis 2021, 01:28
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 11:54
^ei ne kilometrit itsekseen katoakaan. Kylmästä akusta ei vaan saa irti samaa suorituskykyä mitä lämpimästä.
kyllä ne katoaa pakkasessa itsekseen, akustoa joutuu lämmittämään vaikka auto seisoo.
Ihan mielenkiinnosta, mikä auto tekee seisoessaan näin ilman mitään ajastettuja lähtöaikoja ja ilman kytkemistä latauslaitteeseen?
Oli multa ehkä vähän turhan provosoiva lause. Mutta juurikin jossei pääse laittaamaan töpseliin ja koko auto pääsee jäähtymään, niin rangea katoaa suhteessa _paljon_ enemmän kun polttomoottori autossa. Eipä ne seistessään taida merkittävästi akkua kuluttaa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 14 Maalis 2021, 17:28
Kirjoittaja JanV
Oli miten oli mutta ei ne kuitenkaan sinne palautunut vaikka auto lämpesi joten voidaan puhua että ne hävisivät.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 15 Maalis 2021, 15:08
Kirjoittaja Gasket
Kuva

Ajoivat rallicrossitreenejä. Atlas Copco power :silly:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 15 Maalis 2021, 15:13
Kirjoittaja FinPat
Gasket kirjoitti:
15 Maalis 2021, 15:08
Ajoivat rallicrossitreenejä. Atlas Copco power :silly:
Toivottavasti Atlas Copco käy biodieselillä...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 15 Maalis 2021, 17:02
Kirjoittaja insinörtti
^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 08:51
Kirjoittaja Vainio
Keltainen Atlas copcon taikalaatikko muuttaa löpöä zero emission energiaksi.
Sama konsepti taitaa toimia myös globaalilla skaalalla katsottuna :mrgreen:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 09:06
Kirjoittaja FinPat
insinörtti kirjoitti:
15 Maalis 2021, 17:02
^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus
Hmm... mielenkiintoinen konsepti. Muutaman ihmettely aiheen suhteen:

1) Voiko sähköautoa ajaa ja ladata yhtäaikaa?
2) Mitähän lainsäädäntö mahtaisi sanoa tällaisen REX:in käyttöön ajossa?
3) Saisiko Atlas Copcossa käyttää dieseliä furfuraanilla?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 09:17
Kirjoittaja jkk
FinPat kirjoitti:
16 Maalis 2021, 09:06
insinörtti kirjoitti:
15 Maalis 2021, 17:02
^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus
Hmm... mielenkiintoinen konsepti. Muutaman ihmettely aiheen suhteen:

1) Voiko sähköautoa ajaa ja ladata yhtäaikaa?
2) Mitähän lainsäädäntö mahtaisi sanoa tällaisen REX:in käyttöön ajossa?
3) Saisiko Atlas Copcossa käyttää dieseliä furfuraanilla?
Ykköseen, tuskin. Muuten puolet uuvvateista painelis menemään latausasema perässään tai auton latausportti johtoineen jäisi latausasemalle.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 10:36
Kirjoittaja Gasket
Onhan noissa sähkökilpa-autoissa se, että millä radalla on infra joka tukee sitä että erällinen kilpureita lyödään roikan nokkaan vedon jälkeen. Noihin kun ei liikoja akkuja varmastikaan laiteta ja toisaalta pitää olla seuraavaan erään täysi reuhu.

Genuahan voi ajaa pööllä. Tosin verkkosähkö on reilusti halvempaa, mutta entäs jos lataussähkö ei olisikaan saman hintaista mitä verkkosähkö.. Ei kuitenkaan tuo genusähkö ihan hirveästi kalliimpaa ole mitä seinästä tuleva. Joku farmari taisi tässä lähellä joskus puhua, että olisi luokkaa 30 c/kWh. Tosin en tiedä tarkasti miten tuo oli laskettu.

Jos nopeasti laskee, että nafta on 11,8 kWh/kg ja joku 0,85 kg/l. Hyvittäin siis 10 kWh/l. Olisiko genun hyötysuhde joku 45 % jos laskee moottorille 50 % ja genulle 90 %. Noin saa siis 4,5 kWh/l ulos ja näyttäisi olevan 0,975 e/l tällä hetkellä. Noin saisi about 22 c/kWh. Ei paha jos vielä saa pöön vähennettyä veroissa. Tuosta ainakin itse äkkiä mietin että tuo genulataus ei välttämättä ole ihan huono idea ja moisen voi aika moni muukin keksiä jos sähkökamppeet reilusti lisääntyy. Äkkiä alkaa moisia latauspisteitä nousta maatilojen kupeeseen ja latausverkko laajenee siten myös syrjäseuduille :wink:

Ei mitään hajua mitä sähköauton lataaminen noin yleensä maksaa, mutta tuosta voisi takaperin äkkiä laskea millaisen TMA:n genulle saisi jos myy latausta vaikka 60 c/kWh. Toki käyttöaste vaikuttaisi aika reilusti, mutta jos miettii vaikka kisaviikonloppua niin kyllä tuossa tilin tehnee.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 10:50
Kirjoittaja Polforea
Sattaa ePöristelyssä olla sellainenkin skenaario silmillä, että varikolla on puskuriakut, joita ladataan rauhallisemmin ja joista tömäytetään autoihin isolla virralla stinttienergiat.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 11:23
Kirjoittaja FinPat
jkk kirjoitti:
16 Maalis 2021, 09:17
FinPat kirjoitti:
16 Maalis 2021, 09:06
insinörtti kirjoitti:
15 Maalis 2021, 17:02
^^ vetokoukkua vaille valmis range extender modaus
Hmm... mielenkiintoinen konsepti. Muutaman ihmettely aiheen suhteen:

1) Voiko sähköautoa ajaa ja ladata yhtäaikaa?
2) Mitähän lainsäädäntö mahtaisi sanoa tällaisen REX:in käyttöön ajossa?
3) Saisiko Atlas Copcossa käyttää dieseliä furfuraanilla?
Ykköseen, tuskin. Muuten puolet uuvvateista painelis menemään latausasema perässään tai auton latausportti johtoineen jäisi latausasemalle.
Tuossa siis hypoteesinä että sähköauton kuljettajat tyhmempiä kuin ICE kuljettajat?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 11:33
Kirjoittaja Polforea
^Pikemminkin niin, että ICE:stä opittu että noin voi käydä ja sähkärissä se on helppo estää, joten estetään.

Ja ohan siinä käytössä pieni ero, että pörinäpömpeliä ei jätetä roikkumaan siihen letkuun kun painutaan itte kauppaan vaan roikutaan siinä kahvassa kiinni.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 12:15
Kirjoittaja jkk
Polforea pääsi jyvälle, Finpatilla meni vähän ohi :mrgreen:

Joillekin yksilöille jo se defa-piuha aiheuttaa haasteita.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 12:28
Kirjoittaja Jiitee
jkk kirjoitti:
16 Maalis 2021, 12:15
Polforea pääsi jyvälle, Finpatilla meni vähän ohi :mrgreen:

Joillekin yksilöille jo se defa-piuha aiheuttaa haasteita.
Käsi nousee täältä. Pari kertaa lähdin Alfallakin (156) lämmityspiuha kiinni ajamaan... :roll:
Sähkärillä tuo moka lienee anturitekniikalla ja softalla estettävissä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 12:39
Kirjoittaja FinPat
jkk kirjoitti:
16 Maalis 2021, 12:15
Polforea pääsi jyvälle, Finpatilla meni vähän ohi :mrgreen:
Come on, väitän pokkana että reippaasti alle 50% ICE kuljettajista on koskaan lähtenyt liikkeelle polttoaineen täyttöletku kiinni autossa. :-D

Toki eliniän aikana sähköautoa ladataan useammin kuin ICE vehjettä tankataan mutta kuitenkin.

Joo, eli pitää keksiä sopiva softa patch jotta REX vankkurilla pääsee kulkemaan.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Maalis 2021, 12:44
Kirjoittaja Polforea
Mutta kuinka suuri osa eKuskeista on uuwatteja? ;)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 17 Maalis 2021, 08:53
Kirjoittaja insinörtti
FinPat kirjoitti:
16 Maalis 2021, 12:39
Come on, väitän pokkana että reippaasti alle 50% ICE kuljettajista on koskaan lähtenyt liikkeelle polttoaineen täyttöletku kiinni autossa. :-D
Olisiko syynä moiseen se, että tankkauspistooleista poistettiin "liipasimen" lukitusmahdollisuus jo ihan muutama vuosikymmen sitten.

BTW joillekin kaasuntankkausasemille on lisätty keltainen varoitusvilkku, joka tuikuttaa tankkauksen päättymisen jälkeen. Ohjekylttien mukaan muistuttaen siitä, että pitäisi vetää letkut irti ennen liikkeellelähtöä. Turuus tämän ensimmäisen kerran näin, mutta njettiteitojen mukaan hajamielisiä on oltu muuallakin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 17 Maalis 2021, 08:56
Kirjoittaja FinPat
insinörtti kirjoitti:
17 Maalis 2021, 08:53
Olisiko syynä moiseen se, että tankkauspistooleista poistettiin "liipasimen" lukitusmahdollisuus jo ihan muutama vuosikymmen sitten.
Nyt pitää vetää USA kortti viimeisenä oljenkortena!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 17 Maalis 2021, 09:07
Kirjoittaja Gasket
Yksi kikkahan on laittaa tankin korkki pistoolin kahvan ja liipaisimen väliin :silly:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Maalis 2021, 07:13
Kirjoittaja insinörtti
FinPat kirjoitti:
17 Maalis 2021, 08:56
Nyt pitää vetää USA kortti viimeisenä oljenkortena!
Ei huono ajoitus. Suomalaiset lentokoneenkuljettajat pääsivät eilen näkemään, miten USA:n lentävältä tankkausasemalta lähti letku irti. :-D
Edit: eiku tapahtuikin jo tiistaina.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Maalis 2021, 15:14
Kirjoittaja mutt
Huoltovarmuuskeskus on vähän huolissaan kriisioloissa toimivien liikennevälineiden saatavuudesta:
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Maalis 2021, 16:05
Kirjoittaja FinPat
mutt kirjoitti:
18 Maalis 2021, 15:14
Huoltovarmuuskeskus on vähän huolissaan kriisioloissa toimivien liikennevälineiden saatavuudesta:
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html
MuseoJeepit huoltovarmuuskeskuksen listoille!

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Maalis 2021, 09:15
Kirjoittaja jkk
Vihdoin saatu volkkarilta ID3:sen 2.1 päivitys. Omalla kohdalla auto on palvellut käytännössä hyvin ja suuremmilta ongelmilta vältytty. Suurin lisä-arvo tämän päivityksen myötä itselle on puuttuvien ominaisuuksien lisäys nyt päivitysten myötä. Auto noudettu pestynä ja ladattuna ja pelkääjän paikalla odotti konvehtirasia.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Maalis 2021, 13:43
Kirjoittaja Jiitee
:-D Rexiä kuskille jos range.... :wink:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Maalis 2021, 14:16
Kirjoittaja Polforea
jkk kirjoitti:
19 Maalis 2021, 09:15
Vihdoin saatu volkkarilta ID3:sen 2.1 päivitys. Omalla kohdalla auto on palvellut käytännössä hyvin ja suuremmilta ongelmilta vältytty. Suurin lisä-arvo tämän päivityksen myötä itselle on puuttuvien ominaisuuksien lisäys nyt päivitysten myötä.
Mitä kaikkea (merkittävää) sieltä puuttui ja nyt saapui?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Maalis 2021, 15:01
Kirjoittaja Alfissimo
jkk kirjoitti:
19 Maalis 2021, 09:15
Auto noudettu pestynä ja ladattuna ja pelkääjän paikalla odotti konvehtirasia.
Markkinointiosasto raapinu päätään, että mitä töpseleiden lahjukseksi. Ennen oli litra öljyä, mutta sille ei ole enää reikää.