Sivu 8/42

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Maalis 2021, 15:39
Kirjoittaja mutt
Saakohan italohuollossa edelleenkin penkille ja rattiin rasvatahrat, kuten vanhoina hyvinä aikoina?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Maalis 2021, 16:57
Kirjoittaja jkk
Polforea kirjoitti:
19 Maalis 2021, 14:16
jkk kirjoitti:
19 Maalis 2021, 09:15
Vihdoin saatu volkkarilta ID3:sen 2.1 päivitys. Omalla kohdalla auto on palvellut käytännössä hyvin ja suuremmilta ongelmilta vältytty. Suurin lisä-arvo tämän päivityksen myötä itselle on puuttuvien ominaisuuksien lisäys nyt päivitysten myötä.
Mitä kaikkea (merkittävää) sieltä puuttui ja nyt saapui?
Langaton carplay, ajastetut lähtöajat, lasien, cabiinin, peilien, penkkien ja peilien etäohjaus ja lämmitys akkuvirralla, car2x-päivitykset, wlan/ hotspot, ilmeisesti OTA-päivitykset.

E: niin ja 12v akun lataaminen ajoakusta. En ole vielä hirveästi kerennyt perehtymään muihin muutoksiin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Maalis 2021, 21:50
Kirjoittaja Werneri
En ollut itse tätä aiemmin nähnyt, jos on aikaa kannattaa katsoa, kuinka puhdasta on puhdas energia...


https://areena.yle.fi/1-50482461?utm_me ... -ios-share

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 08:18
Kirjoittaja Rema
Minulla on ladattava Toyota Prius , olen laskenut noin arvoilla kun sähkön hinta on 0,15 € /kWh, niib sähköllä ajettu 100 km talviajossa maksaa n. 4 €, kulutus 26,6 kWh/ 100 km.
Bensiinillä pelkästään kulutus vaihtelee, mutta usein 3,6 L/100 km maksaa noin 5,75 €/100 km.
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin bensiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 08:52
Kirjoittaja Rema
Suomalainen akunkehittelijä Broadbit batteries kehittelee Na akkua, eli vähemmän saastuttavaa akkua ja halvempaa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 09:00
Kirjoittaja Xehpuk
Rema kirjoitti:
20 Maalis 2021, 08:18
Minulla on ladattava Toyota Prius , olen laskenut noin arvoilla kun sähkön hinta on 0,15 € /kWh, niib sähköllä ajettu 100 km talviajossa maksaa n. 4 €, kulutus 26,6 kWh/ 100 km.
Bensiinillä pelkästään kulutus vaihtelee, mutta usein 3,6 L/100 km maksaa noin 5,75 €/100 km.
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin benssiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
:-D
Uä-ilmankostuttimet eivät sovi ilman kostuttamiseen kotona, mutta jos sellaisen on vahingossa ostanut, niin sen voisi viritellä vastaavaksi laitteeksi autoonsa ja nauttia puolittuneesta kulutuksesta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 10:25
Kirjoittaja Rema

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 10:37
Kirjoittaja mattijus
Tykkään, että tuo Xtreme menee 11:een :lol:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 11:18
Kirjoittaja jkk
Kuullostaa tuo aquatune enemmän huuhaalta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 11:32
Kirjoittaja Polforea
Rema kirjoitti:
20 Maalis 2021, 08:18
Jos asennutan www.aquatuneinternational.com Xtreme systeemin bensiinimootorille, niin saan kulutuksen besiinillä puolitettua, eli kulutus on 1,8 L/100 km ja sen hinta on noin 2,87 €/100 km+ tislattu vesi n. 0,5 L+ etanoli(E85) n. 0,1 L, koska etanoli tarvitaan talvella, ettei vesi jäädy.
Kun olet tätä joskus ennenkin kehunut, niin joko sinulla on omakohtaista kokemusta toiminnasta, tuloksista ja käytettävyydestä (esim. vesitankkia pitänee täytellä) ja missä autossa?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 12:57
Kirjoittaja JanV
Mä olin siinä kuvitelmassa että toi laitettiin vitsinä. Ei kai oikeasti kukaan nyt edes johonkin priukseen tollasta laittaisi. Noihan on kisa-autojen juttuja.

Edit. esim Aem:hän on myynyt noita jo 20 vuotta

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 13:27
Kirjoittaja Polforea
Eihän tuota lie mikään fysiikka tue. Kilpa-autoilussakin idea on jotain ihan muuta kuin saada köröttelykulutuksesta puolet pois, eikä ole sikäli verrannollinen.

Sama kirjoittaja vaan on hypettänyt noita ennenkin, niin kehtaan kysyä myös kokemuspohjaa. Oletan, että sellaista ei ole, mutta olen valmis yllättymään jos moista onkin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 13:46
Kirjoittaja Grendel
Piti oikein katsoa mistä kyse. Oikein huvittavaa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 20:38
Kirjoittaja Rema
Kyllä olen kokeillut Stanley Meyer Cell, joka tuotti ainoastaan 1,5 L/min HHO kaasua. kulutus pieneni Saab 93 :lla 6,2 -> 5,5 L/100 km, eli 0,7 L/100 km
Aquatune Xtreme nelisylinteriselle autolle tuottaa 12,5 L/min HHO kaasua, siinä on 5 generaattoria. Olen laskenut että 12,5 L/min HHO kaasua antaa 2,25 kW:n tehon kun se poltetaan, joka on pieni teho, mutta kun HHO on palotapahtumassa, niin moottorin hyötyshde paranee ja bensiinin kulutus puolittu Generaatoreita voi lisätä jolloin jopa bensiinin kulutus laskee 80 %
Aquatunen HHO generaattorien COP on 25
Katsokaa netistä kuluttaja kokemuksia.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 21:37
Kirjoittaja Cloverleaf
Rema kirjoitti:
20 Maalis 2021, 20:38
Katsokaa netistä kuluttaja kokemuksia.
Firman kotisivuilla kaikki ylistää maasta taivaaseen ja Googlettelulla kaikki sanoo, että on huijausta. Jännä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Maalis 2021, 22:09
Kirjoittaja Aquatica
Mites ne siviilikäytössä olevat plasmasytytystulppapuolaviritykset? Eikös niidenkin pitänyt vähentää kulutusta vaikka kuinka paljon?
Luulisi, että tämäkin hallitus niitä pakkomyisi kaikille, jos sillä kerta päästöt saataisiin kuriin....

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Maalis 2021, 07:39
Kirjoittaja Rema
Herman P Anderson ajoi vedellä 30000 mailia. Tarvitsisin tiimin ja rahaa, niin voisin toteuttaa saman kuin Herman toteutti. Mutta jos saadaan kylmäfuusiota, niin se aiheuttaa säteilyä, joka on otettava huomioon. Paras vaihtoehto on HHO jota poltettessa ei tule CO2 eikä NO2 eikä säteilyä
Nyt oma tarve on pienempi, kun sähköllä pääsen talvella n. 30 km ja kesällä n. 50 km. Kun sähkö on käytetty hybridillä 3- 5 L/100 km
Toteutin myös taloyhtiöön aurinko/ ilma kattokierto lämpöpumppu systeemin, jolla saadaan aurinkoenergiaa+ ilma energiaa, ilmaenergiaa n. 4/5 ja aurinkoenergiaa n. 1/5. Systeemi antaa energiaa n. -15 C-asteeseen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 13:03
Kirjoittaja mutt
Lähinnä ihmetyttää, miksi suuret autovalmistajat ei ole jo ottaaneet käyttöön noita aquatuneja tai vastaavia, vaan käyttävät miljardeja tutkimustyöhön saadakseen pienempiä kulutussäästöjä aikaiseksi. :roll:

Hieman kaipailisi myös fysiikan kaavoja siihen, miten Hermanni ajelee 3000 mailia pelkästään vedestä saatavalla energialla. Sähköllähän se vety siitä irrotetaan, mutta prosessi vie energiaa sen mitä vedyn poltosta saadaan + häviöt päälle.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 13:12
Kirjoittaja jkk
mutt kirjoitti:
22 Maalis 2021, 13:03
Lähinnä ihmetyttää, miksi suuret autovalmistajat ei ole jo ottaaneet käyttöön noita aquatuneja tai vastaavia, vaan käyttävät miljardeja tutkimustyöhön saadakseen pienempiä kulutussäästöjä aikaiseksi. :roll:
Ne ei ole vielä löytäneet aquatunen nettisivuja ja youtube-videoita :mrgreen:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 14:14
Kirjoittaja lerppu
Rema kirjoitti:
21 Maalis 2021, 07:39
Mutta jos saadaan kylmäfuusiota, niin se aiheuttaa säteilyä, joka on otettava huomioon.
WAU!! Jos saadaan aikaan ydinfuusio niin mitään muuta ei tarvitsekaan ottaa huomioon! Nobelia pokkaaman vaan. Melkoista! Miten en tiedä tästä, vaikka työni puolesta pitäisi tietää vaikka mitä. Huh, nyt menee oppikirjat ja KAIKKI uusiksi. Hitsinpimpula. Tämä on yksi merkittävimmistä - ellei merkittävin - uutinen ihmiskunnan historiassa.

Pyydän anteeksi OT:tä, tällä ei ole enää mitään tekemistä sähköautojen tai lataushybridien tai todellisuuden kanssa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 15:56
Kirjoittaja Rema
Herman P Anderson oli NASA :n palveluksessa, hän ei saanut myydä patentteja, mutta sai ajaa kylmäfuusiotekniikalla. Kylmäfuusio on aina vedyn H yhtyminen johonkin toiseen aineeseen. Plasma sytytyksellä saadaan pienelle alueelle tavittava lämpö. jolloin vety H yhtyy ilmanaineosiin.
Stanley Meyer: lla oli osa HHO ja osa kylmäfuusio
Kun Stanley Meyer:n HHO laitteisto tuotti vain n.6 L/min jonka antama teho on n. 1,08 kW, niin loppu tarvittava teho tuli kylmäfuusiosta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 16:25
Kirjoittaja FinPat
WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.

https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 17:07
Kirjoittaja Jiitee
FinPat kirjoitti:
22 Maalis 2021, 16:25
WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.

https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
Ei näy kuin tilaajille ,..

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 22 Maalis 2021, 17:27
Kirjoittaja FinPat
Jiitee kirjoitti:
22 Maalis 2021, 17:07
FinPat kirjoitti:
22 Maalis 2021, 16:25
WSJ:llä hauskasti toteutettu animaatio Tesla vs RAV4 mitä tulee CO2 emissioihin.

https://www.wsj.com/graphics/are-electr ... _lead_pos5
Ei näy kuin tilaajille ,..
Testasin nyt että näkyy myös rekisteröityneille käyttäjille ilman tilausta.

WSJ:llä on tasaisesti myös hyviä kampanjatarjouksia ja mielestäni OK tason juttuja jos aihealueet vain kiinnostavat.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 23 Maalis 2021, 07:27
Kirjoittaja Rema

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 23 Maalis 2021, 07:29
Kirjoittaja Rema

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 15:54
Kirjoittaja FinPat
Kun selasin toteutuneita autoveroja niin huomasin että sähköautojen osalta näköjään verot ovat pudonneet matkan varrella.

2015 5.0%
2016 4.4%
2017 3.8%
2018
2019 2.7%
2020 2.7%

Enpä tiennyt.

Anyway, jos Tesla 3 käy kaupaksi nettiauton pyynneillä niin näitähän kannattaisia roudata Saksasta Suomeen. Long Range Dual Motor aidon Suomi standrd range RWD:n hinnalla. Ainakin niin kauan kuin Saksan ostotuet eivät estä vientiä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 16:10
Kirjoittaja lerppu
^Ootko ajanut Teslaa?

Oman ajokokemuksen perusteella Teslaa ei pidä roudata himaan vaikka kauppa olisi naapurissa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 16:28
Kirjoittaja FinPat
lerppu kirjoitti:
24 Maalis 2021, 16:10
^Ootko ajanut Teslaa?

Oman ajokokemuksen perusteella Teslaa ei pidä roudata himaan vaikka kauppa olisi naapurissa.
S3X malleja on tullut kokeiltua. 2019 mallinen 3 piti kovaa mekkalaa maantiellä, 2016 S oli parempi ja X paras.

Taycania pitää käydä koittamassa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 24 Maalis 2021, 18:03
Kirjoittaja Garmund
Polforea kirjoitti:
16 Maalis 2021, 11:33
^Pikemminkin niin, että ICE:stä opittu että noin voi käydä ja sähkärissä se on helppo estää, joten estetään.

Ja ohan siinä käytössä pieni ero, että pörinäpömpeliä ei jätetä roikkumaan siihen letkuun kun painutaan itte kauppaan vaan roikutaan siinä kahvassa kiinni.
Palaampa tähän aiheeseen.

Saattaa myös olla ajamiseen ja lataamiseen ihan eri parametrit ja turvarajat, minkä takia ei voi samaan aikaan (tehokkaasti) ladata ja purkaa akkua. Ei nyt sähköautossa, mutta samat kennot sisältävässä akustossa töissä on muun muassa noiden turvarajojen takia miksi ei voi samaan aikaan ottaa akusta virtaa kun sitä ladataan. Latauksessa turvarajat esim. maksimivirralle ymmärtääkseni paljon alhaisemmat. (En enää muista tarkkaan mitä koodin tuohon akun, sen latauksen ja purkaamisen hallintaan koodin kirjoittanut kertoi syyksi.)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 26 Maalis 2021, 09:55
Kirjoittaja jkk
Enään ei tarvitse latauspiuhoja miettiä :mrgreen:

https://youtu.be/0k1tbf8muMc

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 27 Maalis 2021, 07:50
Kirjoittaja Rema
https://www.ford.com/suvs/mach-e/

Huomatkaa hinnoittelu ja mikä on hinta Suomessa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 29 Maalis 2021, 21:24
Kirjoittaja FinPat
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 10:45
^mitä ihmeen latausadapetereita? :lol:
Niitä piuhoja joissa lukee Schuko, Type 2, Chademo, CSS, ja niin edelleen. Siten tarvitaan vielä n+1 sovellusta puhelimeen.

Näin (early) adapterit ovat minulle kertoneet.

Maailma ei ole ihan valmis näiltä osin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 29 Maalis 2021, 21:29
Kirjoittaja FinPat
Rema kirjoitti:
27 Maalis 2021, 07:50
https://www.ford.com/suvs/mach-e/

Huomatkaa hinnoittelu ja mikä on hinta Suomessa.
Jenkkilässä ei ole ALV:ia vaan State Tax + mahdollisesti muita paikallisia maksuja. vaihteluväli jotain luokkaa 0% - 10%. Joka tapauksessa reilusti alle 24%.

Ja kaikesta virkavalehtelijoiden bullshitista huolimatta ovathan autojen verottomat hinnat isommilla markkinoilla Suomea alhaisemmat.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 29 Maalis 2021, 22:04
Kirjoittaja jkk
FinPat kirjoitti:
29 Maalis 2021, 21:24
jkk kirjoitti:
09 Maalis 2021, 10:45
^mitä ihmeen latausadapetereita? :lol:
Niitä piuhoja joissa lukee Schuko, Type 2, Chademo, CSS, ja niin edelleen. Siten tarvitaan vielä n+1 sovellusta puhelimeen.

Näin (early) adapterit ovat minulle kertoneet.

Maailma ei ole ihan valmis näiltä osin.
Pöh, ei tämä noin hankalaa ole. Chademo ja ccs-kaapelit on latauslaitteissa kiinteästi. Autossa kulkee yks tai kaks piuhaa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Huhti 2021, 08:21
Kirjoittaja Rema
Prius meni sähköllä 42 km, kun ilmanlämpö oli noin 7 C-ast. täydellä latauksella , talvirenkailla, nopeus rajoitusten mikaan Anjala-Kotka-Anjala
Kun akku on tyhjä kulutus usein 3,5 L/100 km.
Olen nähnyt kuvia Priuksesta, jossa on aurinkosähköpanelien pinta-alaa lisätty, onko tuleva myyntimalli ?
Jos kulutusta kun akku on tyhjä saisi vielä pienennettyä, niin olisi yhtä edullista ajaa sähköllä tai besiinillä, nyt ero ei ole kovin suuri, nykyisillä sähkön ja bensiinin hinnoilla.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Huhti 2021, 10:59
Kirjoittaja jkk
^olisiko vaan helpompi ja järkevämpi ratkasu hankkia sellainen auto, joka toimii paremmin omaan tarpeeseen?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Huhti 2021, 12:23
Kirjoittaja Jiitee
Rema kirjoitti:
03 Huhti 2021, 08:21
Prius meni sähköllä 42 km, kun ilmanlämpö oli noin 7 C-ast. täydellä latauksella , talvirenkailla, nopeus rajoitusten mikaan Anjala-Kotka-Anjala
Kun akku on tyhjä kulutus usein 3,5 L/100 km.
Olen nähnyt kuvia Priuksesta, jossa on aurinkosähköpanelien pinta-alaa lisätty, onko tuleva myyntimalli ?
Jos kulutusta kun akku on tyhjä saisi vielä pienennettyä, niin olisi yhtä edullista ajaa sähköllä tai besiinillä, nyt ero ei ole kovin suuri, nykyisillä sähkön ja bensiinin hinnoilla.
Nuohan on ihan hyvät lukemat, jos tuo 40km riittää jokapäiväisiin pikku ajoihin.
Phev- Priusta myös itse katsellut vm. 17 tai uudempi, kun vaimollakin
tuo riittäisi hyvin työmatkoihin. Ja tuo matka-ajon n. 4 -4,5 litraa sadalle ei paha
sekään. Vaimo vaan ei tykkää Priuksen ulkonäöstä, no ei se Alfa ole designiltaan.

Malli Solar ollut jo myynnissä, olikohan nettiautossakin jo yksi yksilö tarjolla.
Lähinnä ilmastoinnin energiankulutuksen tuolla paneelien tuotolla saanee kuitattua,
mutta olisihan se ihan Cool esim. verrattuna mustaksi teippaukseen. :wink:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 03 Huhti 2021, 13:12
Kirjoittaja mattijus
Jos vertaa Pirus vs Pirus phev niin omilla ajoillani en saisi koskaan phevin kalliimpaa hankintahintaa säästettyä sähköilemällä.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Huhti 2021, 07:59
Kirjoittaja Rema
Oma Prius plug in solar vm. 2019 ( ostin viime marraskuussa )on ruotsin tuontia ja maksoi 29000 € ja kun uuden hinta oli n. 43000 € , niin tein kaupat.
Auto ei ole minunkaanmielestä kaunis, mutta menettelee. Ajoominaisuudet eivät ole Alfa 159 verrattuna hyvät. Talous ja toimintavarmuus ovat hyvät, esim. aukaisin konepellin n. 5 kk käytön jälkeen, lisäsin ensimmäisen kerran tuulilasin pesu nestettä. Auto on 4 paikkainen, meille riittää.
Latautuu n. 3,5 h pistorasiasta täyteen latukseen.
autotalli.com on 6 käytettyä Prius plug in myynnissä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 04 Huhti 2021, 12:34
Kirjoittaja Rema
Mercedes Benz A 250 e aut plug in hinta 39000 € on halvempi kuin Prius plug in mallin.MB A 250 e:ssä on isompi akku ja kun se menee yhtäpienellä sähkönkulutuksella kuin Prius, niin sen kulkema matka on sähköllä merkittävästi pitempi kuin Priuksella.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Huhti 2021, 08:43
Kirjoittaja Rema

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Huhti 2021, 10:21
Kirjoittaja Vainio
Onkohan polttokennoautot tulossa ihan vakavissaan pyörillä liikkuvien litiumilouhosten rinnalle?
https://www.reuters.com/article/uk-stel ... KKBN2BN28J
Vetysähkön kehittelyyn on lähtenyt jo useampi iso autonvalmistaja joten tuskin ihan aprillipilasta´on kyse.

Nähdäänkö vielä vedyllä liikkuva Alfa kuumimpana uutuutena lähitulevaisuudessa 8)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Huhti 2021, 10:48
Kirjoittaja mutt
Sitten kun siihen vetyyn vielä laitetaan hiiltä kaveriksi, niin... 8)

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Huhti 2021, 18:58
Kirjoittaja insinörtti
:silly: ^ polttokennot saattavat tulla, muttei välttämättä vedyllä toimivina.

Vety sellaisenaan on todella vaikea tapaus. Pienen tiheyden vuoksi pitää käyttää tolkuttomia paineita (700 bar) ja tällaisia pyttyjä saa vain ihan pieninä -> isommat määrät pakko nesteyttää, mikä kuluttaa paljon energiaa. Äärimmäisen syttymis- ja räjähdyherkkää
https://www.ttl.fi/ova/tvety.html
mikä testattu myös käytännössä, parin viime vuoden aikana on Norjassa räjähtänyt tankkausasema ja jenkeissä 2 autoille vetyä tuottanutta elektrolyysilaitosta.

Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.

Saksan ja Japanin sähköntuotannon ominaispäästö oli liki 500 g/kWh vuonna 2017 ja Japanin tavoitteena on laskea päästöt 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä. Tällöin yhden vetykilon tuottaminen aiheuttaa "vain" 55 kWh/kg × 370 g/kWh = 204 g CO2 päästön. Kilolla vetyä ajelee noin 100 km.

Saksassa, Japanissa ja USA:ssa vetyauton päästöt olisivat tosiasiassa pienemmät, jos vety tehtäisiin maakaasusta :silly: Silti juuri näissä maissa on vedystä innostuttu, koska se on paperilla päästötöntä - tuotannon päästöt menevät liikennesektorin sijaan energia/kemianteollisuuden piikkiin.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... s-analysis

Joten plan B, tässä on jo välituotteelle (metaani) käyttökohteet olemassa, mutta metaanin jatkojalostus nestemäisiksi polttoaineiksi ei vielä kannattavaa.
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publ ... tuotannon-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/st1n ... 1be9448c73

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Huhti 2021, 19:13
Kirjoittaja Garmund
"magnesiumhydridiin (MgH₂) perustuva tahna, joka vapauttaa vetyä reagoidessaan veden kanssa. Niinpä kevyt ajoneuvo kuljettaisi mukanaan kahta tankkia: toista tahnalle ja toista vedelle."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a ... 908c90b2d3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Huhti 2021, 21:15
Kirjoittaja Rema
HHO siinä on valmiiksi vety ja oikeassa suhteessa happi, polttokennossa reaktio n. 80 C-ast. Ultraäänellä n. 42 kHz hajoitetaan vettä ja johdetaan HHO kaasu polttokennoon, kaasu on atomeina. Ultraäänellä kun hajoitetaan vettä niin COP on parhaimmillaan 25. Kun riittävän isoa polttokennoa on autokäyttöön vaikea konstruoida, niin tarvitaan lisäksi riitävän iso akku, ajatellen suurta tehoa vaativia tilanteita ( kiihdytys)
Kun vetyä poltetaan hapen kanssa, niin ei tule typpioksidia.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Huhti 2021, 08:48
Kirjoittaja Vainio
insinörtti kirjoitti:
07 Huhti 2021, 18:58
Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.
No, noitten päästöjen laskutavat on mennyt niin pitkälle talousmatikaksi ettei tekniikan kanssa touhuava pysty niitä enää ymmärtämään :-D
Taitaa laskentamalli pohjautua tavoitteeseen, jossa aggrekaatti huutaa naapurin puolella ja sieltä on vedetty roikka oman auton laturiin.
Sitten voi kehuskella kuinka ajelee päästöttömästi ja samalla haukkua naapuria kun aggrekaatti haisee ja saastuttaa.

Lähinnä ihmetyttää, että mikä on innostanut autonvalmistajat esittelemään vetytekniikkaan pohjautuvia sähköautoja.
Joko roikat meni pois muodista vai onko vahvaa uskoa, että vetyä onnistutaan samaan muutenkin kuin sähköllä pulputtamalla?
Rema kirjoitti:
07 Huhti 2021, 21:15
Ultraäänellä n. 42 kHz hajoitetaan vettä
Ei oo mun ultraäänipesurissa ollut havaittavaa veden hajoamista vaikka siinä on 42kHZ kiteet pohjassa :shock:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Huhti 2021, 09:18
Kirjoittaja mattijus
Vainio kirjoitti:
08 Huhti 2021, 08:48
Rema kirjoitti:
07 Huhti 2021, 21:15
Ultraäänellä n. 42 kHz hajoitetaan vettä
Ei oo mun ultraäänipesurissa ollut havaittavaa veden hajoamista vaikka siinä on 42kHZ kiteet pohjassa :shock:
Olet vaan missannut mahdolliuuden ajaa ilmaiseksi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Huhti 2021, 19:39
Kirjoittaja insinörtti
Vainio kirjoitti:
08 Huhti 2021, 08:48
No, noitten päästöjen laskutavat on mennyt niin pitkälle talousmatikaksi ettei tekniikan kanssa touhuava pysty niitä enää ymmärtämään :-D
Taitaa laskentamalli pohjautua tavoitteeseen, jossa aggrekaatti huutaa naapurin puolella ja sieltä on vedetty roikka oman auton laturiin.
Sähköautot kuluttavat kesäkelissä jotain 18 kWh/100 km tyylistä.

Melko helppo laskutoimitus, jos vetyauto kuluttaa 1 kg/100 km ja vetykilon tuottaminen elektrolyysillä kuluttaa vähintään 50 kWh sähköenergiaa - jostain kotimaisesta artikkelista poimin 55 kWh (realistisempi arvio nykytekniikalla?). Tarkoittaa 3x kulutus ja 3x CO2 päästöt sähköntuotannosta. Silloin, kun vety tehdään elektrolyysillä eikä sitä tarvi nesteyttää kuljetusta tai pidempiaikaista varastointia varten. Nesteytykselle en ole löytyänyt muuta kuin heiton "nesteytys vie energiaa kolmanneksen vedyn energiasisällöstä", millä kertoimeksi sähköautoon verrattuna tuleekin tasan 4x.

Sitten menee laskenta vaikeammaksi, jos vety tehdäänkin maakaasusta tai sitä saadaan jonkin teollisuusprosessin ylijäämänä. Onneksi näillä ei tarvitse päätä vaivata - vetyautojen rummuttajat kun ovat ihan itse päättäneet hirttäytyä ajatukseen, että vety tehdään pelkästään elektrolyysillä. Luonnollisesti sähköntuotannon päästöt kuitataan sillä, että "vain uusiutuvaa". Tosin uusiutuvat eivät vielä kaikkea kulutusta kata, joten tämä on jonkinasteinen vedätys.

Tuulisähkön tuotantokustannus lie painumassa jo 0,05 €/kWh tasolle, joten tuotanto alkaisi olla taloudellisesti mahdollista näin, mutta puuttuu jakeluketjut (tankkausasemat reilu 2 M€/kpl) + "pumppuhintaan" tulee vielä veroja päälle, Saksassa yms hinta nyt 9,50 €/kg luokkaa ja haaveissa ilmeisesti hinnan lasku vitosen luokkaan 2030 mennessä.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... cf-lJ0OUDA

Vrt biokaasu nyt 1,44 €/kg, joten tämä on sekä auton että polttoaineen osalta reilusti halvempi vaihtoehto, vaikka kaasua kuluisikin 4-5 kg/100 km. Vety vaatisi valtavan määrän sponssausta verovaroin tuotantolaitosten ja jakeluketjujen rakentamiseen ja tämän jälkeenkin pitäisi vielä subventoida polttoaineen myyntiä ja autojen ostamista.