Sivu 17/42

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 07 Tammi 2022, 20:53
Kirjoittaja Raimo Miettinen
https://insideevs.com/news/559261/tesla ... ilometers/

1 500 000 km ajettu Model S. Akkupaketteja että sähkömoottoreita on kyllä vaihdettu uusiin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Tammi 2022, 21:14
Kirjoittaja Xehpuk
Joku aina välillä kitisee jossain mediassa, että latauspisteet on rikki ja luukku jäässä, niin mitäs sitten teet sähköautolla? No, tänään kahden aseman otoksella 75% bensapumpuista ei ollut toiminnassa, eli heti neljännellä yrityksellä sai bensaa. Onneksi ei vielä opiskelijavalo palanut, eikä tilanne muutenkaan ollut sellainen "Last Chance Gas"-tapainen :-D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 08 Tammi 2022, 23:24
Kirjoittaja FinPat
Xehpuk kirjoitti:
08 Tammi 2022, 21:14
Joku aina välillä kitisee jossain mediassa, että latauspisteet on rikki ja luukku jäässä, niin mitäs sitten teet sähköautolla? No, tänään kahden aseman otoksella 75% bensapumpuista ei ollut toiminnassa, eli heti neljännellä yrityksellä sai bensaa. Onneksi ei vielä opiskelijavalo palanut, eikä tilanne muutenkaan ollut sellainen "Last Chance Gas"-tapainen :-D
Oho! Missä päin tällainen tilanne?

Itselläni ajokortti vajaat 40 vuotta ja kilometrejä kertyy 2-3x keskimääräisen suomalaisen ajosuoritteen verran ja siitä huolimatta toimimattomat pumput voi laskea yhden käden sormilla. Ja näistäkin yksi kerta muualla kuin Suomessa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Tammi 2022, 07:37
Kirjoittaja palkus
^Toinen oho täältä. Tosin on todettava, että yhden käden sormilukemista 2 kpl on tapahtunut viimeisen puolen vuoden sisään. Joutus siis vaihtamaan asemalla toiselle mittarille. Onkohan ruvettu antamaan tasotusta :-D Puhdasta tasotusta on ainakin suunnitelmat laskea välikaiteettomien satasten teiden rajotus kahdeksaan kymppiin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 09 Tammi 2022, 17:49
Kirjoittaja Xehpuk
FinPat kirjoitti:
08 Tammi 2022, 23:24
Xehpuk kirjoitti:
08 Tammi 2022, 21:14
Joku aina välillä kitisee jossain mediassa, että latauspisteet on rikki ja luukku jäässä, niin mitäs sitten teet sähköautolla? No, tänään kahden aseman otoksella 75% bensapumpuista ei ollut toiminnassa, eli heti neljännellä yrityksellä sai bensaa. Onneksi ei vielä opiskelijavalo palanut, eikä tilanne muutenkaan ollut sellainen "Last Chance Gas"-tapainen :-D
Oho! Missä päin tällainen tilanne?

Itselläni ajokortti vajaat 40 vuotta ja kilometrejä kertyy 2-3x keskimääräisen suomalaisen ajosuoritteen verran ja siitä huolimatta toimimattomat pumput voi laskea yhden käden sormilla. Ja näistäkin yksi kerta muualla kuin Suomessa.
Pari kylmäasemaa täällä Valkeakoskella. ABC:lla kortinlukijat eivät tehneet mitään, eivät tosin antaneet mitään vikailmoitustakaan. Ehkä äpillä olisi saanut menovettä? Nesteellä toinen pumpuista ilmoitti (vain englanniksi!) olevansa pois käytöstä.
Itselle on kyllä monta kertaa aiemminkin osunut tilanne, että kortinlukija on jollain tavalla se toimimaton palikka bensantoimitusketjussa. Haluan sellaiset silti, tai oikeastaan niiden lähimaksuversiot, latausasemillekin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 12 Tammi 2022, 17:28
Kirjoittaja alamajy
Garmund kirjoitti:
16 Joulu 2021, 18:57
alamajy kirjoitti:
16 Joulu 2021, 17:37
Jiitee kirjoitti:
16 Joulu 2021, 15:27


Ei pöllömpi valinta, meillä myös kohta 5 v ollut saman firman tekele Auris Sw , 75 tkm ja keskikulutus noin 5 litraa satasella.
Vielä tällä pystyy nykybensan hinnoilla ajamaan 8-9 euron paikkeille satalla kilometrillä versus täyssähkö noin 2-4 eur.

Pitää odottaa tätä ja miettiä huolella :wink: https://www.toyota.fi/autot/bz4x/index. ... lsrc=aw.ds
Kuinka pitkään tuolla Auriksella yleensä ajaa pelkällä sähköllä, kesällä ja maantieajoa? Noin suunnilleen. En halunnut mitään sellaista, jota pitää kotona ladata ja jolla pääsee sen 1000km ilman vapaan latausaseman kyttäilyä. Mutta tosiaan kärsitään Toy:sta vuoden verran ja sitten kohti Tonalea. Onhan tuossa Toy:ssa neliveto(?), vetokoukku ja kitkarenkaat. Koeistuin Teslan, mutta aika heti huomasin, etten sellaisella halua ajaa. iPad vain oli keskellä, ei muuta.
Veikkaan että saman kun sillä chr, eli 0-2km?
Ensimmäinen testi n. 10 asteen pakkasessa: 22km vaalimainosten ( Etelä-karjala, nro 67 ) jakamista Imatralla omakotialueella ja 60% tästä meni sähköllä. Yllättävän paljon.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Tammi 2022, 11:58
Kirjoittaja insinörtti
Sähköautojen tuotantolinjat kuumana Uudessakaupungissa
https://www.hs.fi/talous/art-2000008536111.html

Ei kahta ilman kolmatta
https://www.hs.fi/talous/art-2000008551239.html

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 13 Tammi 2022, 20:22
Kirjoittaja palkus
Sopis ehkä johonkin muuhun ketjuun paremmin mutta tänne nyt. Satuin jotain kuluttajariita-lööppiä lukemaan ja siinä oli tapetilla tesla model s. Ihan normaalia nykypäivän autokauppajupinaa siis. Yhtä juttua jäin miettimään, eli 6v vanhan auton kauppahintaa. Hinta oli ollut yli 50ke :shock: Siis mitä tuollainen pienempiakkunen model s on uutena maksanut? yli 200000? Olikos näissä akkutakuu 8v? Siin on mielestäni suht "edullinen" auto kahdeksi vuodeksi :-D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 14 Tammi 2022, 11:00
Kirjoittaja Muuttohaukka
palkus kirjoitti:
13 Tammi 2022, 20:22
Sopis ehkä johonkin muuhun ketjuun paremmin mutta tänne nyt. Satuin jotain kuluttajariita-lööppiä lukemaan ja siinä oli tapetilla tesla model s. Ihan normaalia nykypäivän autokauppajupinaa siis. Yhtä juttua jäin miettimään, eli 6v vanhan auton kauppahintaa. Hinta oli ollut yli 50ke :shock: Siis mitä tuollainen pienempiakkunen model s on uutena maksanut? yli 200000? Olikos näissä akkutakuu 8v? Siin on mielestäni suht "edullinen" auto kahdeksi vuodeksi :-D
Eikös ne olleet tuolloin uutena jotain 55-70ke tienoilla jenkeissä. Yli sadan tonnin hinnat menivät kalleimmatkin vasta joku 3-4 vuotta sitten (ilman superhyperpaketteja). Suomen hinnoista en tiedä. Hyvin on hinta pysynyt ylhäällä. Pitkä akkutakuu varmaan auttaa siinä hyvin.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 14 Tammi 2022, 11:56
Kirjoittaja FinPat
Muuttohaukka kirjoitti:
14 Tammi 2022, 11:00
palkus kirjoitti:
13 Tammi 2022, 20:22
Sopis ehkä johonkin muuhun ketjuun paremmin mutta tänne nyt. Satuin jotain kuluttajariita-lööppiä lukemaan ja siinä oli tapetilla tesla model s. Ihan normaalia nykypäivän autokauppajupinaa siis. Yhtä juttua jäin miettimään, eli 6v vanhan auton kauppahintaa. Hinta oli ollut yli 50ke :shock: Siis mitä tuollainen pienempiakkunen model s on uutena maksanut? yli 200000? Olikos näissä akkutakuu 8v? Siin on mielestäni suht "edullinen" auto kahdeksi vuodeksi :-D
Eikös ne olleet tuolloin uutena jotain 55-70ke tienoilla jenkeissä. Yli sadan tonnin hinnat menivät kalleimmatkin vasta joku 3-4 vuotta sitten (ilman superhyperpaketteja). Suomen hinnoista en tiedä. Hyvin on hinta pysynyt ylhäällä. Pitkä akkutakuu varmaan auttaa siinä hyvin.
Hinnat alkaen luokkaa $76,000 vuonna 2015 ja siihen veroinsentiivejä vielä silloin noin $7500.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 14 Tammi 2022, 17:58
Kirjoittaja Pele
Ei kannata ihmetellä jos se auto ei olekaan aamulla siinä pihalla, tai akku on mennyt tyhjäksi poppivehkeiden soidessa..
Ja näin etätöiden lisääntyessä Al -Qaida voi tehdä tulevaisuudessa maailman laajuiset iskunsa kätevästi etänä kotisohvalta. :roll:
https://www.tivi.fi/uutiset/teinihakker ... e3e19fec87

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 16 Tammi 2022, 13:03
Kirjoittaja artjojy
Pele kirjoitti:
14 Tammi 2022, 17:58
Ei kannata ihmetellä jos se auto ei olekaan aamulla siinä pihalla, tai akku on mennyt tyhjäksi poppivehkeiden soidessa..
Ja näin etätöiden lisääntyessä Al -Qaida voi tehdä tulevaisuudessa maailman laajuiset iskunsa kätevästi etänä kotisohvalta. :roll:
https://www.tivi.fi/uutiset/teinihakker ... e3e19fec87
Jos pitäsi arvata, niin tämä on tehty jotenkin näin:
1. Hommattu netin syövereistä joku uudehko tietomurto aineisto käyttäjatunnuksista ja salasanoista.
2. Facebookin Tesla ryhmistä kaivettu muutama tuhat kappaletta käyttäjien nimiä.
3. Tutkitaan löytyykö yhtäläisyyksiä.
4. Ja sitten vain kokeilemaan onnistuuko.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Tammi 2022, 12:23
Kirjoittaja Gasket

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Tammi 2022, 17:32
Kirjoittaja Pele
Sähköautoilu on innovatiivista! :lol: :

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Tammi 2022, 18:33
Kirjoittaja Polforea
Odotan innolla uutista siitä, kun joku tälleen talvella vetää sähköpiuhaa ikkunasta, vaikka maksaa lämmityksensä suoraan oman kulutuksen mukaan itse eikä piilotettuna vuokraan tai hoitovastikkeeseen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 18 Tammi 2022, 18:58
Kirjoittaja nipaka
Kun johto vedetään vanhasta olohuoneen pistorasiasta ja sattuu että 230VAC löytyy väärästä paikasta...
Piuhan virittäjä voi todeta olevansa kusessa.
Ja kun jalkakäytävän yli menee, eihän tarvita kuin nastakengän askellus.

Kun patteriauton hommaa, pitäisi ensin varmistua että sen saa tankattua. Tai käy Puuilossa:
Kuva

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 09:17
Kirjoittaja insinörtti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 10:43
Kirjoittaja Gasket
Nohevahan vetää piuhan jostain portaikon pistorasiasta niin ei tarvitse itse maksaa lataussähköä. Kyllähän tuossa vinha perä on, että jos ei omaa parkkista latausmahdollisuudella ole niin suht heikkoa on sähköautoilu. Ei oikein auta edes nuo suunnitteilla olevat 50 uutta asemaa. Tai tietty jos haluaa iltansa viettää istumalla lataustolpalla, niin sitten.

Sähköautoilija kokeili ajaa Helsingistä Lappiin yksinomaan ilmaiseksi tarjotulla sähköllä

Tämäkin oli vähän jännä juttu kun matkaan lähdettiin täydellä akulla.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 13:29
Kirjoittaja Vainio
Lahes voi harkita vetymobiilin ostoa?
https://ren-gas.com/ajankohtaista/

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 14:13
Kirjoittaja artjojy
Vainio kirjoitti:
19 Tammi 2022, 13:29
Lahes voi harkita vetymobiilin ostoa?
https://ren-gas.com/ajankohtaista/
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tässä on tarkoitus tuottaa halvalla tuulivoimalla Vetyä ja tehdä siitä metaania kaasuautoihin ja prosessin hukkalämpö kaukolämmöksi. Ihan tämän uutisen perusteella on lähtisi vielä vetyautoa tilaamaan 😜

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 14:50
Kirjoittaja Vainio
^Juu, suunnitelmiin ei kuulu artikkelin mukaan tehdä myyntiä prosessin välivaiheen tuotteille.
Lähinnä meinasin sarkasmia näille Vihreille ikiliikkujille :-D
No hyvähän tuo on, että saa polttaa roskia kesälläkin täydellä liekillä. Josko se vesijärvikin lämpenis nopeemmin uintikuntoon kun kaukolämmölle ei ole käyttöä :silly:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 15:31
Kirjoittaja mutt
Vetyauto se hiilivetyautokin on.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 15:52
Kirjoittaja Vainio
^Erittäin hyvin sanottu :-D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 19 Tammi 2022, 17:19
Kirjoittaja insinörtti
artjojy kirjoitti:
19 Tammi 2022, 14:13
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tässä on tarkoitus tuottaa halvalla tuulivoimalla Vetyä ja tehdä siitä metaania kaasuautoihin ja prosessin hukkalämpö kaukolämmöksi. Ihan tämän uutisen perusteella on lähtisi vielä vetyautoa tilaamaan 😜
Näyttää olevan muotia tämä
https://yle.fi/uutiset/3-12265099

Vantaallakin samanlainen laitos esisuunnittelussa ja hinnaksi arvoitu 50 miljoonaa. Rakentamiseen pitäisi saada julkista tukea puolet...

Ja ennen kuin nillitätte rahan tuhlaamisesta, niin vedyn tankkausasemat (järeämmät sellaiset) taitavat kustantaa 4 miljoonaa kappale. Jos pitää laittaa tukea näillekin 50 %, niin samalla rahalla saa tusinan verran tankkausasemia, mitkä riittävät USA:n kokemusten (48 asemaa vähän naftisti 12 000 autolle) mukaan ruokkimaan noin 3 000 vetyautoa. Jotka maksavat sellaiset 70+ k€ kpl ja todellinen toimintamatka 300-500 km...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 10:09
Kirjoittaja FinPat
FinPat kirjoitti:
30 Joulu 2021, 11:36
karila kirjoitti:
30 Joulu 2021, 09:27
Jussilla ja aika monella muullakin ongelmia teslan lämmityksen kanssa.
Päivitystä odotellessa, pitäkää persuskuumennus päällä jos paleltaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000008504327.html
Joo, tuota on käynyt itselläkin. Katsotaan auttoiko softapäivitys. Epäilen kyllä HW vikaa.

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... lace-them/
Teslan huolto väittää nyt remote huollon kautta että minun autossani on uudet, toimivat sensorit ja että nyt uusin softa on korjannut ongelmat. Katsotaan.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 10:16
Kirjoittaja JT Newman
Gasket kirjoitti:
19 Tammi 2022, 10:43
Kyllähän tuossa vinha perä on, että jos ei omaa parkkista latausmahdollisuudella ole niin suht heikkoa on sähköautoilu.
Ei ole taloyhtiössä lataustolppia. Kerran viikossa käyn toimistolla, auto latautuu siinä samalla. Jos sinne ei jaksa lähteä, ajan tuohon 900m päähän Carunan konttorin parkkikselle, jossa saa ladata 22kW tolpasta klo 16.00 jälkeen 10snt/kWh. Tuleepa iltareippailu tehtyä molempiin suuntiin.

Tolpat ovat kyllä tulossa jossain vaiheessa, mutta eipä tässä kiirettä ole.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 10:25
Kirjoittaja FinPat
JT Newman kirjoitti:
20 Tammi 2022, 10:16
Gasket kirjoitti:
19 Tammi 2022, 10:43
Kyllähän tuossa vinha perä on, että jos ei omaa parkkista latausmahdollisuudella ole niin suht heikkoa on sähköautoilu.
Ei ole taloyhtiössä lataustolppia. Kerran viikossa käyn toimistolla, auto latautuu siinä samalla. Jos sinne ei jaksa lähteä, ajan tuohon 900m päähän Carunan konttorin parkkikselle, jossa saa ladata 22kW tolpasta klo 16.00 jälkeen 10snt/kWh. Tuleepa iltareippailu tehtyä molempiin suuntiin.

Tolpat ovat kyllä tulossa jossain vaiheessa, mutta eipä tässä kiirettä ole.
Lidl naapurissa olisi vielä parempi kuin Caruna.. :-D

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 10:28
Kirjoittaja palkus
Tuossa funtsasin omalta kohdalta laitevaatimusta: Vähintään 300km ranke kelissä kuin kelissä täydelläkuormalla mukaanlukien kuormattu kevytperäkärry ja valtateiden nopeuksilla +10km/h. Mielestäni vaatimus on ihan kohtuullinen?

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:09
Kirjoittaja artjojy
palkus kirjoitti:
20 Tammi 2022, 10:28
Tuossa funtsasin omalta kohdalta laitevaatimusta: Vähintään 300km ranke kelissä kuin kelissä täydelläkuormalla mukaanlukien kuormattu kevytperäkärry ja valtateiden nopeuksilla +10km/h. Mielestäni vaatimus on ihan kohtuullinen?
Jos on tarve vetää usein yli 300 kilometriä peräkärryä, on sähköauto tähän tarkoitukseen vääärä valinta.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:31
Kirjoittaja Jiitee
artjojy kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:09
palkus kirjoitti:
20 Tammi 2022, 10:28
Tuossa funtsasin omalta kohdalta laitevaatimusta: Vähintään 300km ranke kelissä kuin kelissä täydelläkuormalla mukaanlukien kuormattu kevytperäkärry ja valtateiden nopeuksilla +10km/h. Mielestäni vaatimus on ihan kohtuullinen?
Jos on tarve vetää usein yli 300 kilometriä peräkärryä, on sähköauto tähän tarkoitukseen vääärä valinta.
Tässä kohdin tullaan siihen useamman auton tarpeeseen, 1. vetojuhta riisselinä ja long-rangeeen, sitten sähköauto
lyhyt- keskipitkä mutta säännölliseen käyttöön ja sitten tietenkin hupiautoja pitää olla. Meillä mummin kanssa
kanssa kahden siis jatkossakin oltava 3-4 autoa täällä maaseututaajamassa ja kahta 90- vuotiasta etäomais-
hoitamassa 200 km:n päässä sekä metsää 400 km:n päässä hoitamassa , unohtamatta lasten ja lastenlasten jeesaamista.
Noin 60 tkm noista kertyy vuodessa ajoa, josta meillä työajoa vain 20 tkm jakautuneena kahteen autoon.

Ja ei tosiaan suju arki ja juhla vain yhdellä Teslalla. Jos sujuisi niin olisin sen jo ostanut.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:33
Kirjoittaja Polforea
Sähköautolla säästetyillä bensarahoilla ostaa helposti isojötsiin vetokoukun. Se sentään menee yleensä yli 300km tankkausvälillä ja kiskookin kärryä ihan asjallisesti.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:43
Kirjoittaja dnapekko
Minä jo innosta piukeana otin Deltaan yhteyttä niiden sähköFiiun yksityisleasingtarjouksen tiimoilta, mutta ei sitä halvinta mallia edes ollut saatavilla. Tuollainen olisi hyvä 90 prosenttiin ajoistani, ja loput hoituisi sitten tyylikkäästi Lancialla. Mutta siis ei vielä...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:45
Kirjoittaja Jiitee
Polforea kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:33
Sähköautolla säästetyillä bensarahoilla ostaa helposti isojötsiin vetokoukun. Se sentään menee yleensä yli 300km tankkausvälillä ja kiskookin kärryä ihan asjallisesti.
Joo, mutta Pa- kulutus IsoJöntsillä olisi ainakin itselle liikaa. Ep- - metsäfarmi- välillä, jossa tulee toki yritysajoa metsäverotukseen mutta
kuitenkin noin 15 tkm vuodessa ja usein kärry perässä. 407 vie vaan sen 7 litraa kärryn kanssa riisselia sadalle…
Jöntsille ei taida 10 riittää :wink:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:45
Kirjoittaja mutt
Polforea kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:33
Sähköautolla säästetyillä bensarahoilla ostaa helposti isojötsiin vetokoukun. Se sentään menee yleensä yli 300km tankkausvälillä ja kiskookin kärryä ihan asjallisesti.
Ja jos sähköauto tulee isojötsin tilalle, niin säästetyillä bensarahoilla voi ostaa hyvän kärrinkin. :drinking:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:50
Kirjoittaja palkus
Polforea kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:33
Sähköautolla säästetyillä bensarahoilla ostaa helposti isojötsiin vetokoukun. Se sentään menee yleensä yli 300km tankkausvälillä ja kiskookin kärryä ihan asjallisesti.
Isojötsissä on tietenkin koukku, eikä 300km ole mitään. Isojötsin ongelma olisi se, jos sitä kärryä pitäisi vedellä satoja kilometrejä kaupungissa, jokaisiin valoihin pysähtyen.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:51
Kirjoittaja palkus
Jiitee kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:45
Polforea kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:33
Sähköautolla säästetyillä bensarahoilla ostaa helposti isojötsiin vetokoukun. Se sentään menee yleensä yli 300km tankkausvälillä ja kiskookin kärryä ihan asjallisesti.
Joo, mutta Pa- kulutus IsoJöntsillä olisi ainakin itselle liikaa. Ep- - metsäfarmi- välillä, jossa tulee toki yritysajoa metsäverotukseen mutta
kuitenkin noin 15 tkm vuodessa ja usein kärry perässä. 407 vie vaan sen 7 litraa kärryn kanssa riisselia sadalle…
Jöntsille ei taida 10 riittää :wink:
Maantieajossa riittää. Nurkka-ajoon en ole vielä keksinyt keinoa tankkipyörteen pienentämiseksi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 11:57
Kirjoittaja Polforea
Jiitee kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:45
Joo, mutta Pa- kulutus IsoJöntsillä olisi ainakin itselle liikaa.
Mut Palkuksella on jo isojötsi, niin ei tartte toista veturia ostaa. Kerresit vaan julkasemaan viestin sillä välin kun kirjoittelin omaani.
palkus kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:50
Isojötsissä on tietenkin koukku, eikä 300km ole mitään. Isojötsin ongelma olisi se, jos sitä kärryä pitäisi vedellä satoja kilometrejä kaupungissa, jokaisiin valoihin pysähtyen.
No mutta tartteeko sun? Siis miettien tuota vaatimuslistaasi - jos ne vedot kiskoo yhä isojötsillä, ei sähköauto tartte vetokykyä ja valikoima paranee huomattavasti. Jos kärryttelyn määrä on kohtuullisen harvassa, ei tuo kombo välttämättä mahdoton idea olisi- jos taas kärry on yleensä mukana ja sähkäri seisoisi ison osan ajasta pihalla pääomaa kadottamassa, niin tilanne on tietty eri.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 12:00
Kirjoittaja FinPat
artjojy kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:09
Jos on tarve vetää usein yli 300 kilometriä peräkärryä, on sähköauto tähän tarkoitukseen vääärä valinta.
Vielä toistaiseksi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 12:47
Kirjoittaja insinörtti
palkus kirjoitti:
20 Tammi 2022, 10:28
Tuossa funtsasin omalta kohdalta laitevaatimusta: Vähintään 300km ranke kelissä kuin kelissä täydelläkuormalla mukaanlukien kuormattu kevytperäkärry ja valtateiden nopeuksilla +10km/h. Mielestäni vaatimus on ihan kohtuullinen?
On ja tekninen ratkaisuhan on noihin pidempiin maantiesiivuihin on sähköauta mallia lataushybridi. Nopeasti googleteltuna XC60:lle luvataan 2400 vetomassaa.

Mikään säästöpossu tällainen möhkäle ei ole, mutta sähköllä saa helpotusta nurkkapörräyksen juopotteluun ja lataukseen riittää vaatimattomampikin teho.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 12:51
Kirjoittaja lerppu
^Tästä tuli mieleeni Volvoihin vuoden aikana kehittynyt uusi feature. Tosi usein kun on vasemmalla kaistalla auto muodostelma-ajossa, se on Volvo! Aina niillä uusilla kiinalaisilla takavaloilla. "Thorin vasara" muotoilukieli vai mitä tuubaa se nyt olikaan. Tämä on toistunut kuluvana talvena niin usein että alkaa hieman risomaan. Onkohan entiset Skoda työsuhdeautoilijat löytäneet co2 rajojen sisään meneviä patterivolvoja? Ainakin ajotyyli on yksi yhteen. :evil:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 13:44
Kirjoittaja FinPat
lerppu kirjoitti:
20 Tammi 2022, 12:51
Onkohan entiset Skoda työsuhdeautoilijat löytäneet co2 rajojen sisään meneviä patterivolvoja? Ainakin ajotyyli on yksi yhteen. :evil:
Pohjamaalin värinen super-skeida tai vrs on vaihtunut patteri-Volvoon. Kyllä sama havainto tehty ykköstie-kehä II linjalla.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 20 Tammi 2022, 17:11
Kirjoittaja _rico
^&^^sama havainto tehty täälläkin. Vasenta kaistaa ja tasan nopeusrajoituksen mukaan..

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 13:16
Kirjoittaja lerppu
Raadilla kokemuksia i8:sta? Vaimo yllätti ottamalla kuvan autosta parkkihallissa ja lähettämällä sen mulle. Haluaisi koeajaa. Omat tiedot autosta perustuu siihen että aikoinaan Deuchebag quarterly (BMW lehti) kertoi että Robinilla on tällanen. Ja sen Meihemin videon autosta katsoin. Joskus oon nähnyt tienpäällä. Tekniikkahan tuossa olisi tuttuakin tutumpaa, sama kuin X1, mutta enemmän potkua ja pienempi akku. Toki varmaan aika erilainen ajaa...

Jaa-a. Jos tässä nyt koittaisi pelata kortteja oikein, niin saisi ainakin jännät ovet toiseen autoon!
i8.jpg
i8.jpg (75.82 KiB) Katsottu 1906 kertaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 14:59
Kirjoittaja FinPat
lerppu kirjoitti:
21 Tammi 2022, 13:16
Raadilla kokemuksia i8:sta? Vaimo yllätti ottamalla kuvan autosta parkkihallissa ja lähettämällä sen mulle. Haluaisi koeajaa. Omat tiedot autosta perustuu siihen että aikoinaan Deuchebag quarterly (BMW lehti) kertoi että Robinilla on tällanen. Ja sen Meihemin videon autosta katsoin. Joskus oon nähnyt tienpäällä. Tekniikkahan tuossa olisi tuttuakin tutumpaa, sama kuin X1, mutta enemmän potkua ja pienempi akku. Toki varmaan aika erilainen ajaa...

Jaa-a. Jos tässä nyt koittaisi pelata kortteja oikein, niin saisi ainakin jännät ovet toiseen autoon!i8.jpg
Ota sitten jonkun värisenä. Noin 99% noista on mustia tai valkoisia jolloin edes ufot muodot eivät erotu ja i8:kin 4-sarja coupelta noissa väreissä.

Salilla treenikaverilla on i8 roadster ja on tykännyt vehkeestä. Tankki ja akku ovat molemmat pieniä eli sähköä ja dinomehua saa kuulemma olla koko ajan tunkemassa laitteeseen jossa sillä vähänkin ajelee.

Itse koeajoin i8:n jenkkilässä joskus 2014 ja lyhyen lenkin jäljiltä vaikutti oikein pätevältä mutta silloin toimitusajat olivat pidempiä kuin nälkävuosi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 16:07
Kirjoittaja mutt
Teslan säästökuuri alkaa kantaa hedelmää.
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... rtailussa/

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 16:12
Kirjoittaja FinPat
mutt kirjoitti:
21 Tammi 2022, 16:07
Teslan säästökuuri alkaa kantaa hedelmää.
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... rtailussa/
Joo, nämä haamuhidastelut ovat kesällä pikku riesa mutta liukkaalla on muutama WTF!!?!!! tilanne tullut. Ja joka kerta, ihan joka kerta, Teslan ääliö pudottaa tasanopeussäätimen 60 km/h nopeuteen ykköstien moottoritieosuudella Turun ohikulkutien risteyksessä jossa oli varmaankin 18kk tietyö mutta ei ole enää 6kk ollut.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 16:41
Kirjoittaja insinörtti
^ ei kai auto saa jostain tietokannasta yhä tietoa, että siinä on tietyömaa?

Silloin vika ei ole Teslan ja sama hupia on tarjolla pian kaikille. Muistelen nähneeni haikailuja, että pitäisi saada pakolliseksi automaattisesti vallitsevan nopeusrajoituksen mukaan säätyvät vakkarit. Vai näinkö vaan unta/painajaista?

Nämä tietyömaita koskevat tietokannathan hakataan kivitauluun sitä mukaa kun jalkaisin kulkevat posteljoonit tietoja tuovat. Asiasta kokemusta TMC dataa hyödyntävän navigaattorin kautta. Muualla maailmassa tätä TMC systeemiä hyödynnetään site, että onnettomuuden tapahduttua saadaan sen avulla välittömästi ohjattua liikennettä pois onnettomuuspaikalta ja avataan hälytysajoneuvoille esteetön kulku.

Suomessa kun uusitaan jossain sillan asfalttipinta ja siinä on 150 m matkalla 30 km/h rajoitus, TMC dataan koodataan "liikenteessä 10 min viivästys aikavälillä 1.4.-30.8." jolloin nalkulaattori osaa ajattaa työmaan ohi 10 km kiertotietotiereittiä, jolla kuluu aikaa vain 9 min. Jos tie on jossain vaiheessa muutaman päivän kokonaan poikki, TMC dataan koodataan "tie poikki" koko työmaan ajaksi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 16:51
Kirjoittaja FinPat
insinörtti kirjoitti:
21 Tammi 2022, 16:41
^ ei kai auto saa jostain tietokannasta yhä tietoa, että siinä on tietyömaa?
Oletan näin mutta en tiedä. Ärsyttävää joka tapauksessa.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 21:02
Kirjoittaja palkus
Nyt täytyy kyllä sanoa, että patteriautoilijoiden hermot ovat terästä :-D Mun hermot eivät kestäisi.

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Lähetetty: 21 Tammi 2022, 21:37
Kirjoittaja palkus
Polforea kirjoitti:
20 Tammi 2022, 11:57
No mutta tartteeko sun? Siis miettien tuota vaatimuslistaasi - jos ne vedot kiskoo yhä isojötsillä, ei sähköauto tartte vetokykyä ja valikoima paranee huomattavasti. Jos kärryttelyn määrä on kohtuullisen harvassa, ei tuo kombo välttämättä mahdoton idea olisi- jos taas kärry on yleensä mukana ja sähkäri seisoisi ison osan ajasta pihalla pääomaa kadottamassa, niin tilanne on tietty eri.
Eihän niitä kärrynvetoja koko ajan ole, lähinnä tuollaista perusvaatimusta ajattelin. Kolmen auton pitäminen taloudessa on haastavaa. Nytkin pikkujötsi makaa missä milloinkin ja aina muiden tiellä. Jotenkin sellainen olo onpi, että patteriauton sopiminen ainoaksi kulkupeliksi vaatii vielä vähän kehitystä