Avautumisketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

peksu
Viestit: 620
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Minulla ainakin renkaat ovat muovipussissa, johon painettuun kuvaan laitetaan vain ruksi oikeaan kohtaan auton kuvaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?

Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Pahan valtakunta - Disney - osti ESPN’n. Seuraus on että March Madness ei enää näy millään laillisella tavalla Suomessa. Ei millään.

Joten VPNää bygäämään. Ja Disney oli valmiina! Ei onnannut edes Raspberry Pin (ja Linuxin) avulla. Sen takaa yritystä Android telkulla ja luurilla, iOS telkulla ja luurilla ja Windows PC:llä. Aina tökkäsi johonkin. Noh, tulihan tuossa paljon muuta… Mutta hitto vieköön, oisin voinut maksaa paljonkin esim pay-per-view oikeudesta katsoa pelejä rehellisesti ilman VPNääkin! Mutta ei, ei voi antaa mihinkään mahdollisuutta!

Nyt sitten toivo on YouTuben takana, siellä jengi striimaa kunnes jää kiinni - pitää vaan löytää pelit! Tähän asti ok, 1st round takana, tänään alkaa 2nd round. Uconn suosikki! (Seuraan siis naisten NCAA korista, tämä on parasta urheilua telkussa. Suurta sydäntä ja tarinaa, tämä on näiden naisten urheiluelämän päätepiste ja se näkyy!)

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

FinPat kirjoitti:
24 Maalis 2024, 14:53
Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?

Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
Joku autokauppias voi varmaan vahvistaa, mutta nuo varusteet repäistään jostain tietokannasta auton rekisteritietojen perusteella. Ainakin kun olen vaihdossa autoa tarjonnut, niin myyjä on tulostanut rekkarin perusteella vaihtoautoni varusteet paperille.

Akun kokoa ei todennäköisesti ole missään, kun sitä ei ole Traficomin rekisteröintitiedoissakaan. Mutta WLTP sieltä kyllä löytyy.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Talvitapahtuman masennus alkaa hellittää ja tutkin alustavasti vauriot. Olihan niitä...
Viereisestä kuusesta siis lätsähti suojalla ja tuulella kaikki lumet tallin päälle.
Liitteet
20240324_171731[1].jpg
20240324_171731[1].jpg (132.41 KiB) Katsottu 1684 kertaa

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
24 Maalis 2024, 19:33
FinPat kirjoitti:
24 Maalis 2024, 14:53
Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?

Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
Joku autokauppias voi varmaan vahvistaa, mutta nuo varusteet repäistään jostain tietokannasta auton rekisteritietojen perusteella. Ainakin kun olen vaihdossa autoa tarjonnut, niin myyjä on tulostanut rekkarin perusteella vaihtoautoni varusteet paperille.

Akun kokoa ei todennäköisesti ole missään, kun sitä ei ole Traficomin rekisteröintitiedoissakaan. Mutta WLTP sieltä kyllä löytyy.
Eli autokauppias ei voi tuottaa lisäarvoa asiakkailleen kurkkaamalla autosta akun koon ja laittamalla WLTP:n vaikka se ei firman ikiaikaisessa ilmoituspohjassa olekaan. Varsinkin jos ko. automallista löytyy useampi akun koko tarjolle.

Toki aina muistetaan laittaa arvokas tieto että vispilä on automaattivaihteinen. Yes. Erittäin hyödyllistä.

Autokauppiallekin voisi myös pitää peruskoulun fysiikan kertauskurssin aiheesta mikä on tehon, jota mitataan Wateissa, ja energiamäärän, jota mitataan tässä yhteyssä ei-SI järjestelmän mukaisella yksiköllä Watti-tunti, ero. Niin uskomatonta kuin se onkin niin kW ≠ kWh.

Niin, ja tasa- ja vaihtovirran erot voisi olla hyvä kerrata. AC/DC tarkoittaa muutakin kuin boomereiden nuoruuden rock bändiä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kauhia vaiva, myyjänhän pitäisi muka ymmärtää jotain tekniikasta!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Lisäarvoa tuottaisi kyllä, mutta monesti vaatii jopa salapoliisityötä. Esim. oman kodinkoneeni teho/vääntötietoja ei löytynyt mistään muuta kuin kurkkaamalla moottorin tyyppikilpeä ja menemällä Teslan jenkkisivustolle ja katsomaan sieltä moottorin tiedot.

Teslalla homman vaikeaksi tekee, kun on ollut niin montaa eri akku / moottori -kombinaatiota, kun on tehty autoja niillä osilla mitä löytyy. Tätä munkin SR+ kippoa on tehty Kiinassa kolmella eri moottorivariantilla samana vuonna ja akutkin on uudemmissa LFP. Ja eipä missään auton papereissa lue akusta ja moottorista mitään ellei sitten ensimmäisen omistajan roskiksesta löydy semmoista luovutuksessa saatua teknistä tietoa. Sitten on vielä jossain vaiheessa myyty takavetoisia Long Range -malleja, joten speksit hiukan sekaisin. Akkukemian pystyy selvittämään Teslan infotainmentista, mutta koon joutuu googlettamaan. Ja sitten joutuu myyjä arpomaan laittaako netto- vai bruttokapasiteetin.

Omaa kinneriä ostaessa oli kyllä akun tiedot ilmoituksessa esillä, mutta WLTP puuttui.

Mittayksiköt menee kyllä ihan sähköautoilijollakin koko ajan sekaisin. Ainakin kaikissa aiheeseen liittyvissä Facebook-ryhmissä pyörii kW ja kWh ihan sekaisin, välillä tälläkin foorumilla. Sähköalan ja mittaustekniikan ihmisenä pistää ikävästi silmään.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cloverleaf kirjoitti:
24 Maalis 2024, 21:14
uudemmissa LFP
Olet oikeassa, Tesla ei ole tehnyt helppoa selvittää mitä kyseinen tuote on loppupelissä syönyt. Melkein sama kun yrittäisi etsiä 30+ vuotta vanhan italiaanon build sheettiä ja arvata mitä varusteita on tehtaalta tullut.

Ja tuossa olisikin seuraava opiskelukohde kaupustelijoille, LFP vs NMC akkukemiat ja niiden pros and cons. Ajattele kuinka hienoa olisikin myydä autoa jossa on kierrätysmateriaalista valmistetun sisustusmateriaalinen lisäksi akku jossa ei konflikti-kobolttia! Ja voi ladata 100% joka kerta ja lataussyklejäkin riittää.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Suomi-Topgearissakin oli kW ja kWh sekaisin. Lisäksi sähköautoihin istutetaan väkisin niitä hevosia :roll: , olisikohan jo aika luopua. Teknologiamurros olisi ollut hyvä mahdollisuus tähän.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Xehpuk kirjoitti:
25 Maalis 2024, 11:10
Suomi-Topgearissakin oli kW ja kWh sekaisin. Lisäksi sähköautoihin istutetaan väkisin niitä hevosia :roll: , olisikohan jo aika luopua. Teknologiamurros olisi ollut hyvä mahdollisuus tähän.
Yeps.

Renkaat ovat myös sitkeästi tuumakoossa mutta se ei niin haittaa koska tuuma ja metri ovat molemmat saman suureen yksiköitä.

Työelämässä ihmetyttää kun puhutaan kaistanleveydestä ja sitten käytetään yksikkönä bps vaikka kaistanleveyden yksikkö on Hz.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
25 Maalis 2024, 11:56
Renkaat ovat myös sitkeästi tuumakoossa mutta se ei niin haittaa koska tuuma ja metri ovat molemmat saman suureen yksiköitä.
Näissä on sentään ihan selkeä ero, kun millikoon renkaitakin markkinoilla on olemassa. 185/65R390 on ihan eri koko kuin 185/65R15, vaikka melkein samalle vanteelle sujahtavatkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:
25 Maalis 2024, 11:56
Renkaat ovat myös sitkeästi tuumakoossa mutta se ei niin haittaa koska tuuma ja metri ovat molemmat saman suureen yksiköitä.
Tuumakokoiset, siis myös leveyden osalta, renkaat on muuten huomattavasti loogisempia, kuin metriset koot. Tuumakoko kertoo suoraan kaiken tarvittavan, eli leveyden ja halkaisijan, siinä missä metrimitoissa aletaan pelaamaan prosenttien kanssa, ja halkaisijan selvittääkseen pitää suorittaa useampi laskutoimitus annetuista tiedoista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Ketjun otsikkoon sopii myös 220/55VR390 ja 240/55VR390 renkaiden hinnat. No, onpa sentään saatavilla jos sellaiset on pakko saada.
Tein itse - säästin

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alkaa nuo pienen halkaisijan sporttikumit olla harvinaisia ja arvokkaita. Seiskavitskan taka-akselille oli tarkoitus pyöräyttää 235/40R16:t mutta eihän sellaisia käytännössä ole olemassa. 225/40R16-kokoisiakaan ei ole jonoksi asti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
24 Maalis 2024, 14:53
Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?

Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
Autokaupassa ja varsinkin käytettyjen autojen kaupassa ihmettelyn aihetta riittää. En voi vastata kaikkien autokauppioiden puolesta, mutta oman varsin merkittävän alan kokemukseni puolesta voin sanoa, että osa henkilökunnasta on laiskaa kaivamaan tietoja mitkä ei tule suoraan auton trafitiedoista. Kilvettömän tuontiauton kun syöttää myyntijärjestelmän kautta myyntiin, niin siihen pitää kaikki pisteet ja pilkut syöttää käsin, niin siinäkin kysytään myyntihenkilöstöltä reippautta. Toinen syy tietojen puutteellisuuten on mallinnusvirheiden vaikutus reklamaatioihin. Nykyään kansalaiset reklamoivat niin herkästi ja kaikenlaisista asioista, että ei uskalleta laittaa kaikkea dataa esille jos se osuukin omaan nilkkaan lähitulevaisuudessa.
Tuollaista esimerkin DAB radiota on aivan turha laittaa auton tietoihin, mutta kyllä kaikki myyntiä edistävät tiedot pitäisi ilmoituksessa olla kun iso osa autokaupan tarjouspyynnöistä on siirtynyt etäviestimiin. Myynti-ilmoitukset teknisine tietoineen ja kuvineen pitäisi olla nykyään laadukkaita.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Siihen on syynsä, miksi jotkut automyyjät tienaa enemmän, kuin toiset.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

mutt kirjoitti:
26 Maalis 2024, 11:04
Siihen on syynsä, miksi jotkut automyyjät tienaa enemmän, kuin toiset.
Tuolle eri myyjien tienestien eroille on useita syitä. Autojen oikeat tai väärät mallinustiedot eivät määritä yksittäisen myyjät liksaa, toki jos yrityksen kaikki autot ovat erittäin puutteellisesti mallinnettu, niin sitten niillä on vaikutusta liksaan.

Nykyään raha kiinnostaa vähemmän myyjiä, mikä itseni kaltaista entistä huippumyyjää aina jaksaa ihmetyttää. Aika pieneen tai jopa tosi pieneen liksaan provikkamyyjä nykyään tyytyy.
Autokaupan ammattilainen

Raaseri
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

En nyt avaudu varsinaisesti, mutta osuva keskustelunaihe. Poikkesin äsken Vantaan Stormilla hakemassa laatikollisen crossisälää. Ajattelen samalla käydä tsiikailemassa vähän mopoja samassa pihapiirissä olevan Pyörä Tiimin myymälässä. N 8 minuutin reissu, laskin 5kpl myyjiä päätteidensä takana mutta kaikilla sen verran tukeva kiire, ettei moita ehditty sanomaan.

Eipä sinänsä, noi 4 pyörää tallissa riittäisivät, silti pojalle pitää ensi vuoden kilpuri hankkia kevään aikana että saa loppukesästä alkaa reenaamaan. Että olihan ne myyjät oikeassakin, renkaanpotkijahan minä.

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Raaseri kirjoitti:
26 Maalis 2024, 12:30
En nyt avaudu varsinaisesti, mutta osuva keskustelunaihe. Poikkesin äsken Vantaan Stormilla hakemassa laatikollisen crossisälää. Ajattelen samalla käydä tsiikailemassa vähän mopoja samassa pihapiirissä olevan Pyörä Tiimin myymälässä. N 8 minuutin reissu, laskin 5kpl myyjiä päätteidensä takana mutta kaikilla sen verran tukeva kiire, ettei moita ehditty sanomaan.

Eipä sinänsä, noi 4 pyörää tallissa riittäisivät, silti pojalle pitää ensi vuoden kilpuri hankkia kevään aikana että saa loppukesästä alkaa reenaamaan. Että olihan ne myyjät oikeassakin, renkaanpotkijahan minä.
Vaikka nykyään kauppaa tehdään paljon chatissa ja etäviestimin, niin aina jonkun kuuluu tulla tervehtimään lattia-asikasta. Ja jos juuri nyt ei ehdi, niin asiakas kuuluu kuitenkin huomioida. Esim. jos on chatissa asiakkaan kanssa, niin siitä ei fyysisesti voi poistua lattia-asiakasta palvelemaan. Tuossa sinun tapauksessa ei ollut kyse kuin myyjien laiskuudesta ja ylimielisyydestä.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

HANU kirjoitti:
26 Maalis 2024, 11:25
mutt kirjoitti:
26 Maalis 2024, 11:04
Siihen on syynsä, miksi jotkut automyyjät tienaa enemmän, kuin toiset.
Tuolle eri myyjien tienestien eroille on useita syitä. Autojen oikeat tai väärät mallinustiedot eivät määritä yksittäisen myyjät liksaa,
Tarkoitinkin, että toiset tekee enemmän (tai paremmin), kuin toiset.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

mutt kirjoitti:
26 Maalis 2024, 16:08
HANU kirjoitti:
26 Maalis 2024, 11:25
mutt kirjoitti:
26 Maalis 2024, 11:04
Siihen on syynsä, miksi jotkut automyyjät tienaa enemmän, kuin toiset.
Tuolle eri myyjien tienestien eroille on useita syitä. Autojen oikeat tai väärät mallinustiedot eivät määritä yksittäisen myyjät liksaa,
Tarkoitinkin, että toiset tekee enemmän (tai paremmin), kuin toiset.
Niin se on ja mikäs sen mukavampaa rahanahneelle provikkamyyjälle kun tehdä asioita enemmän ja paremmin kuin muut, niin palkkanauha on pitkä kuin nälkävuosi.
Autokaupan ammattilainen

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

HANU kirjoitti:
26 Maalis 2024, 11:25
Autojen oikeat tai väärät mallinustiedot eivät määritä yksittäisen myyjät liksaa, toki jos yrityksen kaikki autot ovat erittäin puutteellisesti mallinnettu, niin sitten niillä on vaikutusta liksaan.
Joo, voisin kuvitella firmatasolla huonosti laaditut ilmoitukset alkavat vaikuttaa.

Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
26 Maalis 2024, 17:38
HANU kirjoitti:
26 Maalis 2024, 11:25
Autojen oikeat tai väärät mallinustiedot eivät määritä yksittäisen myyjät liksaa, toki jos yrityksen kaikki autot ovat erittäin puutteellisesti mallinnettu, niin sitten niillä on vaikutusta liksaan.
Joo, voisin kuvitella firmatasolla huonosti laaditut ilmoitukset alkavat vaikuttaa.
Sitä on vaikea mitata kun on niin paljon muitakin muuttuvia tekijöitä. Lähtökohtaisesti pitäisi auton myynti-ilmoitus olla jiirissä kaikin puolin.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Khyl. Ja nykypäivänä, kun tuo etämyynti on pukannut itsensä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, niin hyvä ilmoitus todellakin on valttia. Lienee monelle ostajalle helpompi klikata hyvän ilmoituksen perusteella auto kotipihaan ostettavaksi kuin lähteä selvittämään yksityiskohtia myyjältä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kodin kylmälaitteet ... huoh.

1,5 vuotta vanha kaappipakastin lämpeni tänään piippausten kera. Saman pystysarjan jääkaappi sentään pelittää vielä 4 vuotiaana. Onneksi naapureilla oli tilaa pakastimessa niin jotakin sai talteen. Pakkanen onneksi menee vielä takuuseen.
Ei ihme, että hirvenmetsästystä harrastavalla perhetutulla on 3 pakastinta , 2 täynnä ja yksi varalla.

Muut kodinkoneet on saatu hankittua vielä kestävää merkkiä, mutta heittäkääpä hyviä kylmäkonemalleja tuplapystyasennukseen, jos käyttöikää löytyy
ennemmän kuin 5 vuotta. Kompressori on myös Mitsun ILPissä , ja kestänyt jo 17 vuotta. Sen ajattelin päivittää uudempaan enegiatehokkaampaan kyllä ennen ensi talvea.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Mikkeller
Viestit: 167
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Itsellä hyviä kokemuksia Bosch/Siemens -merkkisistä kodinkoneista (samat sisukalut, eri ulkonäkö ja brändi), mutta jos erityisesti hyvää käyttöikää lähtisin hakemaan, niin kannattaa Mieleä ainakin harkita.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Rakennettiin 1989 ja satsattiin Festivo kylmiöön missä on kaposempi pakastin sivussa. Kalliitahan noi on mutta n.30 vuoden jälkeen oltiin sen verran tyytyväisiä että tilalle tuli uusi Festivo. Miinuksena se että melko työläs siirrellä kun on samaa pakettia koko laitos, toki erilliset koneistot.
Pitkään pelitti toi eka, toka nyt muutaman vuoden vanha, liekö vaan tuuria ollut? Ja tietty, Suomessa kasattuja!

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

AEG hellassa, kylmäkalusteissa ja pyykinpesussa. Bosch tiskarina.
Hyvin ovat kestäneet.
Jos uutta keittolämmitintä on hankkimassa, induktiolle 10+.
Hinnat alkaen ovat tusinakamaa johon on laitettu jonkin valmistajan logo.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mikkeller kirjoitti:
07 Huhti 2024, 20:49
Itsellä hyviä kokemuksia Bosch/Siemens -merkkisistä kodinkoneista (samat sisukalut, eri ulkonäkö ja brändi), mutta jos erityisesti hyvää käyttöikää lähtisin hakemaan, niin kannattaa Mieleä ainakin harkita.
Ainakin pyykinpesukoneissa Mielen on vahvoilla. Meillä on ollut vasta vuodesta 2015 Mielet pyykkihuoneessa ilman ongelmia mutta vanhemmilla ovat kestäneet 20v+ ja muutenkin maine tuossa sektorissa on vahva.

En tiedä onko Miele yhtä kestävä myös keittiökoneissa, olen lukenut aiheesta erilaisia mielipiteitä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
07 Huhti 2024, 21:31
Mikkeller kirjoitti:
07 Huhti 2024, 20:49
Itsellä hyviä kokemuksia Bosch/Siemens -merkkisistä kodinkoneista (samat sisukalut, eri ulkonäkö ja brändi), mutta jos erityisesti hyvää käyttöikää lähtisin hakemaan, niin kannattaa Mieleä ainakin harkita.
Ainakin pyykinpesukoneissa Mielen on vahvoilla. Meillä on ollut vasta vuodesta 2015 Mielet pyykkihuoneessa ilman ongelmia mutta vanhemmilla ovat kestäneet 20v+ ja muutenkin maine tuossa sektorissa on vahva.

En tiedä onko Miele yhtä kestävä myös keittiökoneissa, olen lukenut aiheesta erilaisia mielipiteitä.
Miele meilläkin on ollut kestävänä astianpesu- ja pyykkikoneena hyvän aikaa. Siemensiä voisi kokeilla pakastimenakin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
atti
Viestit: 591
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja atti »

Meillä oli Miele imurina 15-20 vuotta ja tuo kuoli kun menin imuroimaa sillä kevyttä raksapölyä (= oma syy). Ostin uuden Mielen ja viiden vuoden aikana sitä on korjattu takuuseen ja se on taas muoviosiltaan rikki. Myös suunnittelussa on paljon osuuksia, jotka ovat menneet huonompaan suuntaan. Esim. letkun painolla painuvat painikkeet, ...

En tiedä onko tuo tarkoituksellista tuotteen huonontamista, vai vahinkoa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Arvelen laitteiden, myös autojen heikompi kestävyys johtuvan siitä että materiaalit osataan tehdä sellaiseksi että kestävät lasketun iän.
Konetekniikan opettaja aikoinaan sanoi: "Kun tieto loppuu, lisätään rautaa". Siksi moni vanha laite toimii vieläkin kun osien kestävyys varmistettiin lisäämällä raaka-ainetta.

Fingerporit ovat varmaan monet nähneet:
Liitteet
Miele2.jpg
Miele2.jpg (20.67 KiB) Katsottu 850 kertaa
Miele3.jpg
Miele3.jpg (22.72 KiB) Katsottu 850 kertaa
Miele1.jpg
Miele1.jpg (21.03 KiB) Katsottu 850 kertaa
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
atti
Viestit: 591
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja atti »

:-D

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kuva
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Kannattaa tutustua Hieronymus Boschin tuotantoon. :roll:
Liitteet
El_jardín_de_las_Delicias,_de_El_Bosco.jpg
El_jardín_de_las_Delicias,_de_El_Bosco.jpg (137.29 KiB) Katsottu 696 kertaa
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pherkele, mun kotiverkon corekytkin alkaa lahota, yhteydet pätkii. HP ProCurve 1810G - 24 GE ei ole vielä ehtinyt edes 14 vuoden ikään ja jo pitää uusia :(

Taas menee rahaa, ZyXEL kustantaisi roimat 40€. Ja pitänee ettiä joku uus säällinen atk-kauppa, kun Jimms meni markkinahuumassa kauppaamaan droneja venäjänvientiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
17 Huhti 2024, 21:43
Pherkele, mun kotiverkon corekytkin alkaa lahota, yhteydet pätkii. HP ProCurve 1810G - 24 GE ei ole vielä ehtinyt edes 14 vuoden ikään ja jo pitää uusia :(

Taas menee rahaa, ZyXEL kustantaisi roimat 40€. Ja pitänee ettiä joku uus säällinen atk-kauppa, kun Jimms meni markkinahuumassa kauppaamaan droneja venäjänvientiin.
Oletko kurkannut Ubiquitin EdgeRouter X -sarjan tuotteita? Ominaisuuksia ja vauhtia löytyy. Ubiquitit ovat muutenkin kentällä kestäneet ihan hyvin.

Toki hintaakin sitten 50% enemmän kuin Zyxelissä.

Ja rehellisyydenb nimissä pitää todeta että ikiaikaisessa 401k tilissä on Ubiquitin osakkeita joten olen puolueellinen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mulla on Unifia wlan-tukareina ja vähän siinä ja tässä, haluanko samaa vähänniinkuinehkäolevinaanpro -tunnelmaa kauheesti muualle. Etenkään jos tulee samoja ylläreitä kuin tukareiden kanssa, joissa tulee ahdasta vlanien osalta. Tuo Zyxelin 8-porttinen mini-ihme on siitä hämmentävä, että se kahden kappaleen kokemuksella ampuu varsin riittävää kyytiä, toimii, menee vähällä virralla ja on halpa. Sekään ei kyllä hanskaa kuin 32 vlania, mutta se on tarpeeksi ja paljon enemmän kuin meshittävän unifitukarin 4.

Toki saa vinkata mistä Ubia löytää puoleen hintaan niin sitä voisi ehkä harkitakin, tähän mennessä oon löytänyt halvimmillaan +200% tuohon sykkeliin verrattuna. Olisi siinä sentään hallinta samassa kasassa tukareiden kanssa.

Buuttasin nyt varuiksi Procurven, josko se auttaisi, mutta en ole kovin toiveikas. Kun kyseessä ei ole Windows, on buutti yleensä korkeintaan lyhytaikainen lääke.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Miten ois Mikrotik? Niissä saa aika hyvin ominaisuuksia suhteessa sijoitettuun euroon. Kääntöpuolena ehkä se, että asioita ei ole viilattu niin valmiiksi kuin perinteisesti noilla suurilla valmistajilla on. Ainakin reitittimistä bugeja löytyy ja bugeja kierretään yleensä ajastamalla laitteeseen skriptejä, jotka monitoroivat jotain ja suorittavat erinäisiä resettejä ehtojen täyttyessä. Jos säätäminen kiinnostaa, niin siitä vaan kokeilemaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kai siinä Mikrotikkikin pärjäisi. Tuossahan ei siis tartte sinänsä mitään ihmeellistä (8 porttia, muutama VLAN, jumboframet, aidosti yli giga läpi backplanesta) niin siinä sinänsä pärjää about mikä tahansa kytkin, joka vaan toimii.

Mutta siis, pitää keksiä mistä tilaa uutta, kun Jimms sekoili venäjädroonien kanssa. Onko turkulaisesta tietokonekauppa.fi:stä mitään kokemuksia?

Pingasin HP:ta läpi yön ja sain 42 virhettä, Packet loss vähän yli 0,5% luokkaa. Kertoo buutanneensa pari tuntia takaperin ja porttien erroricounterit näyttää nollaa, joten saattasi olla virtalähdevika. Virtapiuha kuitenkin on tiukasti kiinni. ja sähköt ei muuten ole pätkäisseet.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
18 Huhti 2024, 08:21
8 porttia, muutama VLAN, jumboframet, aidosti yli giga läpi backplanesta
Ubiquiti OpenWRT:llä? Ja ehkä justaan Edgerouteria tai vastaavaa.

Tietokonekauppa.fi:stä joskus jotain tilannut, tuli perille joten ei pahaa sanottavaa kai.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin joo, Mikrotikissä ja *WRT:ssä on sellainen miina, että nitä saattaa joutua säätämään. Se ei tässä kohtaa ole hyvä vaihtoehto, koska verkon pitää A) toimia kun minä en ole kotona, B) nousta automaattisesti pystyyn sähkökatkoista.

Eli se ykköskriteeri on, että laitteet (ja sitä myöten verkko) yksinkertaisesti toimii.Tänään, huomenna, ensi viikolla, loppuvuoden, ensi vuoden ja sitä eteenpäin - mielellään toki sen 13+vuotta kuten tuo nyt luovuttamassa oleva HP. Enkä keksi, mitä hyötyä/iloa esim *WRT:stä olisi, kun tosiaan ei oikeasti mitään ihmeellisyyksiä etsitä, vaan kohtuu yksinkertaista, toimivaa perustason verkkolaitetta. Eikä niitä laitteita siis ole vaikea löytää, ärsyttää vaan aina kun jotain hajoaa.

Edgerouter kuulostaa äkkiseltään reitittimeltä, mutta ilmeisesti tuolla mallinimellä myydään myös ihan kytkimiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
18 Huhti 2024, 09:26
Edgerouter kuulostaa äkkiseltään reitittimeltä, mutta ilmeisesti tuolla mallinimellä myydään myös ihan kytkimiä.
Ubiquiti Edgerouter X on käytännössä kotikytkin. 60€ Verkkokaupasta. Semi-pro konfigurointi ja PoE in ovat plussa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meille näkyy vissiin Verkkokuopasta eri tuotelistat, kun minulle eivät listaa lainkaan 8-porttista EdgeRouterX:ää.

Halittava PoE out olisi periaatteessa plussa, mutta käytännössä hyöty jää aika pieneksi, kun ei tuota viereistä wlan-tukaria tartte onneksi ivo-boottailla käytännössä yhtään. Toki, jos tarttisi, niin Ubiquitit olisivat jo ottaneet vauhdikkaan exitin :)

En kyllä oikein osaa vielä pitää Verkkokuoppaa vaihtoehtona takavuosien asiakaspalvelun heikentymisen ja toimitusaikojen kokemuksen jälkeen. Voi olla että toimii nykyään paremmin, mutta ei jotenkin houkuta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
18 Huhti 2024, 11:13
Meille näkyy vissiin Verkkokuopasta eri tuotelistat, kun minulle eivät listaa lainkaan 8-porttista EdgeRouterX:ää.
5-porttinen tuo näyttäisikin olevan verkkokaupassa. My bad. Kotona 8-porttinen samannäköinen, ja oli edullinen koska ei ostettu Suomesta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jep, ne kasit näyttää tosiaan maksavan sen ~120€ mitä pikaisesti vilkuilin siellä missä niitä on.

Ei mikään törkykallis tai tavoittamaton sekään, mutta koska minä huomaan sataseni enkä keksi tuolle ~80 euron lisähinnalle tässä ympäristössä mitään oikeata perustetta, tilasin tietokonekauppa.fi:stä halvan Zykkelin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Mitään näistä tiedä muuta kun " pelaa aina vaan" myös mobiilisti, nyt kun lattiarempan takia nappasin tuon mokkulan mukaan evakkokämpillekin:

https://www.satshop.fi/zte-mc801a.html? ... -oEALw_wcB

Tuo tuli Telian paketin mukana muistaakseni kampanjassa 0-hinnalla.. ei enää muista näitä muuta kun tuli wanhan hybridipurkin tilalle, kun wanhojen puhelinlinjojen kuparit otetaan parempaan käyttöön
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuo on sellainen kotiverkon monitoimilaite, johon on samoihin kuoriin ympätty about kaikki muu (modeemi, reititin, palomuuri, wlan-tukarit), paitsi se kytkin, joka multa hajosi :D. No, on siinä kaksi ethernetporttia ja varmaan sisäisesti se kytkinkin.

Kotiverkon ulkoreunalla, internetin laidalla on yleensä modeemi (joskus mediamuunnin), joka kääntää kotiverkon signaloinnin pitkän kantaman signaloinniksi. Modeemin jälkeen tulee sitten reititin, joka ohjaa dataa internetin osoitteiston ja kotiverkon osoitteiston välillä. Sitten on palomuuri, joka suodattaa pois ei-toivottua liikennettä ja turvaa kotia internetin uhkilta. Palomuurin jälkeen on mahdollisesti kytkin, joka yhdistää monta kaapeli yhteyttä keskenään. Kytkimessä on tyypillisesti useita portteja, joista sitten yhdessä tai useammassa on usein WLAN-tukiasema, joka muuttaa kotiverkon langallisen signaloinnin langattomaksi.

Näitä hyvin tyypillisesti paketoidaan samoihin kuoriin, kuten tuossa ZTE:n laitteessa on tehty. Toimii yleensä ihan ok, kunhan ei odota liikoja ja suurin osa ihmisistä on näihin ihan tyytyväisiä.

Minua kuitenkin ärsyttää liiat integraatiot. Sekä siksi, että integroiduissa laitteissa on aina jotain ikäviä rajoituksia, sekä siksi että jos jotain hajoaa, pitää vaihtaa kaikki (esim. nyt kytkimen hajottua saan uuden n. 40€ hintaan, eikä tarvi miettiä kuin yksi konfiguraatio uusiksi). Siksi omassa kotiverkossani on erikseen modeemi, josta tulee ulkoveron kaapeliyhteys kytkimelle. Kytkimellä tuo sitten hyppäytetään virtuaaliseen LAN-verkkoon (VLAN), joka on rajattu vain modeemin ja palomuuraavan reitittimen käyttöön. Kytkimessä on yhdellä johdolla kiinni myös tuo palomuuraava reititin (näissä integraatiosta saa synergiaa, siksi ovat samassa), joka tarjoaa muihin VLANeihin sitten eri sisäverkot: langallinen sisäverkko, langaton sisäverkko, työkoneiden verkko, älylaitteiden verkko, hallintaverkko sekä vierasverkko. Näitä viedään sitten asuintalossa kaapeliyhteyksillä kolmen kytkimen välillä: corekytkin keittiössä (koska se on fyysisesti keskeinen sijainti), edgekytkimet työhuoneessa ja olohuoneessa. Näissä on sitten kiinni ne laitteet, joihin saa lankayhteyden kiinni ja jotka pysyvät paikoillaan (kuten tämä pöytäkoneeni sekä esim. olohuoneen tulitelkkari). Lisäksi näissä on kiinni kaksi WLAN-tukiasemaa, jotka levittävät langattoman verkon asuintaloon sekä MESH-yhteydet kolmelle ulkoalueen tukiasemalle, jotka levittävät langattoman verkon saunalle, verstaaseen sekä autotalliin - ja tietenkin piha-alueelle.

Tällä konfiguraatiolla saan toimivan ja segmentoidun verkon, joka on hyvin hallittavissa. Muutamia käytännön seikkoja esimerkiksi on:
-Työkoneilta ei pääse kotilaitteille, vice versa. Vaikka siis joku kaappaisi työkoneeni firman verkon kautta, ei siitä pääse murtautumaan kotikoneilleni. Eikä toisinpäin. Eikä esim. työpaikan IT-tuki pysty näkemään kotiverkkoni tapahtumia tahi sisältöä.
-Älylaitteilta ei pääse internetiin eikä mihinkään sisäverkon laitteisiin, pl. kellonajan tarkistus NTP-protokollalla kotipalvelimelta
-Sisäverkon laitteilta pääsee kuitenkin hallinnoimaan älylaitteita.
-Langattoman verkon liikenne kulkee yhden pisteen kautta lankaverkkoon, vice versa, eikä kaikki ns. multicast/broadcast-huutelu (eli sellainen joka kuulutetaan koko verkkosegmentille) leviä mediasta toiseen hidastamaan liikennettä
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Avautumisketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
18 Huhti 2024, 12:18
tilasin tietokonekauppa.fi:stä halvan Zykkelin.
Tilausvahvistuksesta (automaattisesta) n. 6h siihen, että MH on rekisteröinyt fyysisen paketin. Äkkiseltään ihan ok suoritus.
Viimeksi muokannut Polforea, 19 Huhti 2024, 19:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin