Käyttövoima-angsti

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sahlinin mukaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä luopuminen soisi maalle selviä etuja, kun se ei esimerkiksi altistuisi öljyn hinnanmuutoksille kuten nykyään.

"Oh the irony!" Raakaöljyn hinta on pudonnut uutisen julkaisuajankohdasta päälle 25% :lol:
VMP

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

IS avaa keskustelun patteriautojen kustannuksista kiinteistöille:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... db6dca61be
Tämäkin juttu jäänee ympäristöhypetyksen jalkoihin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kieltämättä huikea aivopieru, että kaikkia autoja pitäisi ladata samaan aikaan ja täyyyyyysiä. 8-16 -duunareiden lämppäreiden pitää tottakai pöhnöttää samaan aikaan ja täyyysiä, kun lähtöaika on sama, mutta pattereiden kanssa tilanne ei olekaan sama.

Jos ei markkinoilla vielä ole, niin luulisi kohta tulevan (kun joku huomaa markkinaraon) älykäs pihalatausverkosto, jolle voi kertoa kiinteistön sähköverkon rajat ja hallita latausta älykkäästi latureiden kesken. Tosi kova jamppa pistäisi lähemmäs tolpp(i/a)a akkupaketin, jota voi ladata silloinkin kun autoilijat on töissä ja josta voi tömäyttää (lisämaksullista) pikalatausta dynaamiselle menestyjälle eli kiireelliselle kauluspaitaduunarille.

Omasta puolestani olen jälleen kerran onnellinen omakotitaloasuja, joka ei ressaa naapurien autovalinnosita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Paras ratkaisu on, että viedään sen autonomisen ajamisen tekniikka oikeasti tuotantoon saakka. Kerrostalon pihalle saavuttaessa hyppäät pois kyydistä ja käsket auton häipyä näköpiiristä. Auto ajelee sitten omatoimisesti kaupungin laitamille jäätävän kokoisen muuntajan viereen laturiin. Ei tule ongelmia parkkipaikan puutteesta eikä tule taloyhtiölle kustannuksia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei välttämättä optimaalista kaikille - tuolla keinoin tulisi melko turhaa höyläystä, kun autot ajelee itekseen tyhjänä. Etenkin kaupungin sisällä liikkuvan osalta saattaa tulla kerrointa kilometreihin aika hyvin. Osaratkaisuna (teholataukselle, harvemmin autoa käyttävälle jne) epäilemättä kyllä mainio idea.

Ja toki samalla autonomialla voisi niitä parkkipaikkoja kyllä tiivistää 2 tai 3 ulottuvuudessa kun kuskin, matkustajien, tavaroiden ja eläinten ei tartte mahtua ruudussa autosta ulos (ei nykyäänkään tarttis kuin kuskin, mutta tilaa sekin vie). 1,9*1,5*4,3m ruutu voi olla halvempi käyttäjälleen (vuokra, vastike, ostohinta) kuin 2,3*2,5*5m.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Jonkun jutun jo luin noista siirrettävistä akkupattereista puskuroimaan latausenergiaa. Tosin tuossa on se dilemma, että kun ei oikein akkutuotanto tahdo pysyä perässä edes autojen tarpeisiin ja muutenkin tuo akkujen valmistus on vähän kyseenalaista. Sitten jos niitä tarvittaisiinkin jokaista autoa kohti vaikka 1,3 akkupatteria niin maailmanlaajuisesti se on aika paljon.

Toinen upattu juttuhan oli nyt joskus pyhien aikaan Nesteen MY-dieselistä. Tuotantokapesiteetti tällä hetkellä kokolailla täyttäisi Suomen naftan tarpeen. Mutta kun verot ja siten hinta.. Tokihan valtio-omisteinen yhtiö myös myy tuon sinne mistä saa eniten rahaa, eikä suonkaan kiilloita tuon voimin omaa kilpeään. Hyvä ajatus tuossa kuitenkin heitettiin, että halutaanko oikeasti pienentää päästöjä vai mitä oikein halutaankaan touhuta. Kuitenkin nykyinen bensatrendi on jo kääntänyt CO2 päästöt ylöspäin pitkän aleneman jälkeen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Eihän niitten latausasemien puskurointi patterit tarvi olla uusia, niitähän saadaan vaikka 500tkm-1milj ajettujen sähkö-autojen akuista.
Kompensoinnissa ei kuitenkaan tarvetta saada otettua täyttä kapasiteettia. 40-70% on jo ihan riittävästi.

Esim. tuosta sovellettuun tyyliin ja jota olen itse ollut myös työni puolesta jollain tasolla toteuttamassa :)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kay ... #gs.qaxl2j
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bnii, eikä sen puskurin tartte olla mikään mahtikokoinen. Jos pikalatauksia tarttee taloyhtiössä paljon tai jos hidaslatauksiinkaan ei riitä kapa, se sähkökenttäremppa on ihan aiheellinen muutenkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuo on tietty totta, että akkuja voi noin kierrättää. Menee kuitenkin jonkin aikaa ennenkuin sopivia akkupaketteja alkaa olla riittävät määrät tarjolla. Ensisijaisesti kuitenkin itse puskuroisin vaikka talon sähköä noilla. Kuitenkin kulutus on helposti vähän eri tasoa. Voisi vaikka halvalla pörssisähköllä tai päivän auringolla latailla noita ja yöaikaan syötellä sitten vaikka lämpöpumppua. Hyöty olisi paljon suurempi..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Nonni. Eka tankki Neste My-dieseliä lähtee kokeiluun. Tuossa on mainosten mukaan tosi kokea setaaniluku (65-95) vrt. Diesel-standardi (50), joten pitäisi olla etua etenkin kylmäkäynnistyksissä. Mahdollinen tehoetu ei kiinnosta niinkään kuin tämä -90% hiilidioksidipäästöissä. Mun vuotuisilla ajoilla 25 lentoa Keski-Eurooppaan kuitattaisiin tuolla (!?). Kuka sinällään tarvitsee sähköautoja...? Siis päästömielessä.

Apusimpukka Alfa
Viestit: 114
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
Car(s): A.A.
Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Apusimpukka Alfa »

^Sillä on ajeltu jo pitkää. Tankattu aina, kun on ollut tarjolla eli noin puolet ajosta.
A:lla alkaa Apusimpukka ja Alfa

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

My Dieseliä tulee tankattua Kiuluun lähes joka kerta. Ei ainakaan haise niin hirveälle tankatessa.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Muutaman kerran olen tankannut Mydieseliä, nyt tavallista tankissa.

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja mutt »

On se täällä maakunnissa helppoa. Ei tarvitse liikoja miettiä, kun vaihtoehtona on vain bensaa tai dinodieseliä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Kivijärvi kirjoitti: Kuka sinällään tarvitsee sähköautoja...? Siis päästömielessä.
Meinaat siis, että riittäisi joka maailman nokivasaraan tuota mydiisseliä?

Aika marginaali tuote kuitenkin markkinoilla...
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Giovinazzi kirjoitti:
Kivijärvi kirjoitti: Kuka sinällään tarvitsee sähköautoja...? Siis päästömielessä.
Meinaat siis, että riittäisi joka maailman nokivasaraan tuota mydiisseliä?

Aika marginaali tuote kuitenkin markkinoilla...
Kansa kun houkuteltaisiin ajamaan Mydieselillä alentamalla sen hintaa niin johan pienenisi autoilun päästöt.
Riittäisikö kapasiteettia nostamalla ja veroa alentamalla koko kansan dieselautoilijoille?

Harmi vaan kun tässä ympäristö vouhotuksessa on kyse vain rahan keräämisestä eikä oikeasti päästöjen pienentämisestä. :(

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja mutt »

savijo-r kirjoitti:Riittäisikö kapasiteettia nostamalla ja veroa alentamalla koko kansan dieselautoilijoille?
Riittäisi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... f6a779c8e8
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kai se on niin, että EU-tasolla tää Neste MY -tapainen polttoaine ei ole "virallinen" tai "hyväksytty" keino pudottaa päästöjä, kuten ei ole E85-polttoainekaan. Ellei Suomi valtiona tästä hyödy, ei voida/haluta/viitsitä/kyetä tukemaan niiden käyttöä, vaikka järki sanoisi kyllä. Voisi kylläkin kuvitella, että ekopolttoaineen verotuksen keventämisen kautta hinnat olisi tasattavissa, mikäli vain halua olisi. Tässä asiassa toivoisi melkein, että pidettäis Suomessa omaa linja, vaikka se poikkeaisikin virallisesta EU-tavoitteesta ja yritettäisiin lobata edelleen sen sijaan, että tyydyttäisiin siihen ettei maksa vaivaa. Jonkun on näytettävä tietä (oliko joku vanha MB slogani joku tuollainen..). Lukemani perusteella kapasiteettia riittäisi Suomen tarpeisiin ainakin diesel-osastolla, E85:n suhteen ei ole tietoa. Luulisi, että tuossa olisi markkinarakoa valtakunnanrajojen ulkopuolellakin tukemaan ponnisteluja. En itse huomannut oikeastaan mitään tuossa likimain täydessä tankissa MY-dieseliä. Voi mennä luulojen piikkiin, mutta ikään kuin ensimmäinen käynnistys olisi kuulostanut tuottavan pehmeämpää moottoriääntä kuin aiemmin. Vähän kuin se käynnistys kun moottoriöljyt on vaihdettu, jotenkin erilaiselta se hetken (tuntuu) kuulostavan. E85 on vähän konstikkaampi aine, muttei ollenkaan mahdoton tai vaikea tai moottorin räjäyttävä, ei ainakaan oman 60tkm kokemuksen perusteella autossa, jota ei alkujaan ole flexfueliksi tehty. Konversion ainut kiusa oli heikompi käynnistyvyys nollan ja plus viiden asteen välillä, jolloin auton ecu ei osannut ilm. rikastaa tarpeeksi ja boksi säädöt taisi olla tapisssaan.

edit: alla olevaan Polforean mainintaan liittyen olen ymmärtänyt, ettei 100% etanolihöyry-ilma-seos ole syttymiskelpoista alle +5 asteen lämpötilassa. Siksi kylmäkäynnistyvyys on sen 15% bensa-osuuden varassa. Olen päätellyt, että seos on laiha, ts. bensan määrä ei riitä käynnistämään moottoria. Etanolin osuus ikään kuin olematon tässä asiassa. Toki liika on liikaa varmaan sitäkin. Heti käynnistyttyään moottori toimisi (kai) puhtaalla etanolilla ilman bensaa. Ed. teoriaa tukee osaltaa se, että moottori käynnistyi moitteetta "E70"-seoksella kaikissa lämpötiloissa - puhtaalla E85:llä vasta 5-10 käynnistyskerralla, mikäli boksin älli oli nollattu ja lähdettiin ikään kuin puhtaalta rakentamaan tarkennettuja sytytyskarttoja boksille. Sehän on eFlexFuel-laatikossa ominaisuutena.Joskus oppiminen meni metsään omien väärien tapojen (mm. kaasua heti käynnistyksen jälkeen tukemaan käynnissä pysymistä -> boksi luuli, että pysyy käynnissä laihemmalla jne.) ja älli oli nollattava.
Viimeksi muokannut Kivijärvi, 09 Tammi 2020, 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Saattaa myös rikastaa liikaa, ei sitä etanoliakaan pidä liikaa hölvätä.

Mitä Suomen päästöihin ja mydieseliin tulee, niin eiköhän Nestekin hae rahaa sieltä mistä sitä tulee, eikä globaalin päästöongelman kohdalla pitäisi periaatteessa rajoittua yksien rajoojen sisäpuolelle, vaan antaa kapan laulaa täysillä ja luukuttaa sitä parempaa ainetta ihan minne vaan missä siitä maksetaan. Sillä, missäpäin palloa co2-päästö tuotetaan ei kuulemma ole suuremmin merkitystä, joten ihan saman kevennyksen se MyD -litra antaa palaessaan perusdiesel-litran sijasta, paloi se sitten Suomessa, Saksassa tai Venäjällä. Toki kauheen kauas rahtaaminen taas tuottaa päästöjä itsessään.

Plussana, että jos sitä MyDieseliä saadaan raahattua muualle, huomaa ehkä myös sikäläiset toimijat että hei, heilläkin on biojätettä josta tätä voisi tehdä ja alkaa kilpailemaan aiheessa. Se tekisi globaalisti selvästi parempaa lopputulosta kuin keskittää oma tuotanto, teknologia ja idea Suomeen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Tuossahan se pointti aika lailla on. Cleantechiä hehkutetaan ja Suomessa nuo touhut aika hyvällä mallilla onkin. Tosin jos noita biotippoja riputtelee ympäri maailmaa, niin se ei herätä huomiota. Jos Suomeen painaisi sisämarkkinoille vaikka 60..80% my dieseliä ja promoaisi päästömerkitystä, niin joku saattaisi vaikka kiinnittää huomiota. Vieläkös joku Team Finland on jotenkin hengissä. Tuossa olisi agendaa. Eiköhän siihen saisi ympäristöjärjestöjäkin mukaan.

Olisi ihan hemmetin helppo tehdä verrattuna koko maan sähköistämiseen. Tosin taitaa olla poliittisesti "väärin vähennetty" päästöjä. Vaatisi vaan vähän selkärankaa ilmoittaa Brysselissä, että me tehdään näin. Tunnetustihan Suomen porukalla tuota jämäkkyyttä löytyy.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

mutt kirjoitti:
savijo-r kirjoitti:Riittäisikö kapasiteettia nostamalla ja veroa alentamalla koko kansan dieselautoilijoille?
Riittäisi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... f6a779c8e8
Mutta eipä siis enää maailmanlaajuisesti.
Suomen liikennepäästöt kun ovat kuulemma pelkkää kärpäsenkakkaa, niin ei mitään merkitystä tälläkään...
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Giovinazzi kirjoitti: Suomen liikennepäästöt kun ovat kuulemma pelkkää kärpäsenkakkaa, niin ei mitään merkitystä tälläkään...
Kuitenkin Suomalainen autoilija (ja nykyisin lihansyöjä) tuntuu olevan syyllinen kaikkeen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

nipaka kirjoitti: Kuitenkin Suomalainen autoilija (ja nykyisin lihansyöjä) tuntuu olevan syyllinen kaikkeen.
Ainakin jos uhriutumiskortti viskataan ilmaan :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Onko uhriutumista jos seuraa poliittisia kommentteja?
Enpäs heitä mitään korttia. Hetken harkitsin ympäristö-natsikorttia, mutta lienee turhan vahva tähän peliin.
Olen päättänyt että en ahdistu, uhriudu, enkä muutakaan ympäristön takia. Koitan elää pientä elämääni säällisesti. Syön lihaa jos sitä ruokapöydässä edessäni on. Sitä dieseliä tankkaan mitä pumpussa on kun tankkivalo palaa(poislukien ABC).
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^
Mikäs ABC:n dieselissä vikana? Sitä on tullut tankattua nyt kuukauden päivät kun kylällä kilpailu pudotti senkin hinnan bonuksien kanssa jopa järkevälle tasolle muihin verrattuna.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Ei varmaan itse tavarassa suurempaa vikaa ole. En halua ostaa mitään putiikista joka myy ruokana tavaraa joka on rikos ihmisyyttä vastaan. Eikä ole eskorttiakaan, joten ei voi poonuksilla säästää kun ostaa kalliilla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2634
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kivijärvi kirjoitti:Kai se on niin, että EU-tasolla tää Neste MY -tapainen polttoaine ei ole "virallinen" tai "hyväksytty" keino pudottaa päästöjä, kuten ei ole E85-polttoainekaan.
Taas syytellään EU:ta, vaikka sekä MY että E85 ovat laskuissa mukana, kun Suomi pyrkii täyttämään biopolttoaineiden osuutta koskevia velvoitteitaan, jotka paha EU on asettanut.

Tämä vaan menee niin päin, että ympäristöasioissa edelläkävijää esittävä Suomi on todellisuudessa kehityksen kelkasta tippunut takapajula ja jarrumies - ainakin liikennepolttoaineiden osalta. Velvoitteet täytetään, rimaa hipoen, eikä yhtään yli. Jos MY tai E85 tekevät kauppansa, niin silloin voidaan 95E10 bensan etanolipitoisuutta tiputtaa. Tuo kymppihän on vain maksimiarvo, jota enempää ei etanolia saa seassa olla.

Tällaista touhu on, kun meillä on ollut peräkanaa useampikin hallitus, jotka ovat ympäristö- ja energiakysymyksissä pihalla kuin lumiukko. Lisätään soppaan vielä vimmainen takertuminen autoverosta JA polttoaineista saataviin verotuloihin.... "tilapäiset" verot ovat perustuvinaan ympäristöystävällisyyteen, mutta ovat todellisuudessa omistamisen verotusta, mistä annetaan sitten roimia alennuksia niille, joilla on varaa ostella viherpestyjä autoja (=autoja, joille on jollain kikalla saatu matalat päästöhuijauslukemat).

No, sähköautoista kyllä vouhotetaan, koska se on muotia ja kulut (latauspisteiden rakentaminen) maksaa Joku Muu (= laitetaan kiinteistöille velvoite rakentaa tarpeettomia latauspisteitä). Tosin verotus pitää näillekin jollain tapaa kohdistaa, esim. tietullit tai km-maksu.

Kun sähköautojen osuus aikanaan kasvaa, niin siitähän saadaan perusteltu tarve tietulleille ja kilometrimatksuille.... jotka tietenkin lätkäistään kaikille, tasapuolisuuden nimissä. Toisaalta polttomoottorikäyttöisten autojen verotusta ei pidä samassa yhteydessä keventää, moinen vaarantaisi autokannan uusiutumisen. :evilbat:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15025
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikö kukaan ota kantaa MyDieselin palmuöljyjohdannaisiin, siihen PFAD:iin?

Joo, Neste sanoo että siinä EI ole palmuöljyä. Sen sijaan siija on sitä jotain johdannaista, jonka takia palmuöljyä tuotetaan. *1
Kyseinen johdannainen on kaikkialla muualla maailmassa (käsittääkseni siis Suomi on tämän planeetan ainoa valtio, jossa EI) luokiteltu haitalliseksi polttoaineeksi, täällä se on "jäte". *2
Tuon poistaen tosta lukemasta ollaan aika kaukana 90% hyödystä, koska se ei ole lähimainkaan 100% "jätteistä ja tähteistä" tehtyä enää. Joo, parempi se varmasti on kuin perinteinen dinodiesel, mutta hypetystä pitäs vähän kyseenalaistaa. *3

*1 https://www.neste.com/fi/konserni/vastu ... ksen-tähde

Tuolla on direktiivikorusanoja siitä, että k.o aine on jätettä jos sitä ei tuoteta sen johdannaisen takia.
Noh, palmuöljyä tuotetaan koska...:? Se on halpaa.
Miten sen hinta saadaan halvemmaksi:? Myymällä tuotantoprosessin jätettä voitokkaasti.
Hinta halpenee, kysyntä lisääntyy -> saadaan lisää "jätettä" jota voidaan myydä voitokkaasti samalla, kun itse päätuotteen hinta vaan laskee.
Nyt en löytänyt äkkiseltään sitä Timesin tms. juttua palmuöljyn hinnasta, missä oli otettu noi PFAD:t ym. "jätteet" huomioon hintakehityksessä. Oli mielestäni hyvin havaittava korrelaatio.

2* ilmeisesti kuitenkin myös EU on sitä mieltä, että tuo olisi jätteeksi luokiteltava, mutta samaan aikaan uutisoidaan kuinka Suomessa nuo PFAD:t on "jäteverotettuja" selvästi kevyemmin, kuin missään muualla, jossa se on suoraan raaka-aineena asioihin. Lähdettä en tästäkään löydä, vaikka T&T tai taloussanomat siitä mielestäni kirjoitti ihan kotimaisella.

*3 Parempi se on käyttää ei-fossiilista vaihtoehtoa, vaikka se ei olisikaan niin puhdas kuin markkinamies sanoo. Nykytilanteeseen oikeastaan kaikki parannus on kotia päin. Vielä kun duunarin lompakko kestäisi maksaa naftasta ysikasin verran...

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Paljonko PFADia menee MY-litraan?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15025
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Neste ei kerro. Liikesalaisuus, niinkuin nämä yleisesti on :roll:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:^
Onko uhriutumista jos seuraa poliittisia kommentteja?
Saisko yhden semmoisen poliittisen kommentin tähän arvioitavaksi? Kun sulla tuntuu tuo mielikuvitus aika vilkkaalta.

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Olenkin ylpeä mielikuvituksestani. Et usko kuinka kivaa on välillä :crazyeyes:
Et taida seurata kotimaan politiikkaa.
Tietenkään poliitikko ei osoita syyllistä suoraan. Sehän olisi poliittinen itsemurha.
Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu ja suunnitelma uusien myytävien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä
https://www.is.fi/autot/art-2000006132336.html
Mitä tästä voi päätellä?
Ja lihansyönnin demonisointi on parhaillaan käynnissä. No, jäähän lypsylehmävainajat raaka-aineeksi biopolttoaineisiin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu ja suunnitelma uusien myytävien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä
Riippuu aikalailla seuraavan(seuraavien) hallituksen kokoonpanosta mihin tässä mennään. Ei ollut edellisen hallituksen luomat kiky eikä aktiivimallikaan nykyistä hallitusta sitova. Suomalaisessa politiikanteossa voi asiat kääntyä päälaelleen 4 vuoden välein.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Kumma kun lainauksessasi ei puhuta mitään suomalaisesta autoilijasta tai kenenkään syyllisyydestä mihinkään. Noin kun puhe oli väitteestäsi, että suomalainen autoilija olisi jotenkin johonkin syyllinen.

No, näin nämä asiat koetaan.

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Taisin mainita jotain poliitikon taholta tulevasta syyllistämisestä. Milloin olet kuullut poliitikon sanovan jotain negatiivista suoraan? Politiikkaa pitää osata lukea. Eikö mielestäsi kerro mitään halu kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti.

Taidat asua jossain korvessa vailla mitään yhteyttä ulkomaailmaan. Ja saahan somessa itse valittua ne "uutiset" jotka haluaa kuulla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:Politiikkaa pitää osata lukea.
Toki, mutta olet siirtynyt lukemisesta suoraan kirjoittamiseen ja sielläkin fiktioon.
nipaka kirjoitti:Ja saahan somessa itse valittua ne "uutiset" jotka haluaa kuulla.
Nimenomaan, tätä kutsutaan vahvistusvinoumaksi. Tässä on kunnostautuneet erityisesti maahammuuttogriittiset. Oma läsnäoloni somessa tarkoittaa etupäässä tätä foorumia, uutiset löydän kyllä muualta.

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

On tainnut Tuomaksella mennä aamulla sukat vääriin jalkoihin, ja sehän kiukuttaa kun maahanmuuttokin pitää mainita.
Seuraan kotimaan politiikkaa hyvin aktiivisesti ja teen asiosta oman tulkintani. Nyt tulkintani on että Suomessa vallitsee polttomoottoriautoille kielteinen kanta. Tulkinta voi olla oikea tai väärä, riippuu tulkikinnan lukijasta. Ja tulkinnan esittäjästä. :evilbat:
Eikö siteeraamani lausunto polttomoottoriauton myyntikieltoehdotuksesta kelvannutkaan?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:Nyt tulkintani on että Suomessa vallitsee polttomoottoriautoille kielteinen kanta.
Sulla tuntuu tuo tulkinta vaihtuvan useammin kuin keskivertokansalaisella sukat. Vielä pari tuntia sitten tulkinta oli ihan toinen:
nipaka kirjoitti:Kuitenkin Suomalainen autoilija (ja nykyisin lihansyöjä) tuntuu olevan syyllinen kaikkeen.
Kumpiko se nyt sitten on?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Älä nyt ihan oikeasti jaksa aina päteä ja tarttua jokaiseen sanamuotoon, joka hele* keskustelussa! Jos foorumilla on jokin väittely jostakin, oikeastaan ihan mistä tahansa, niin toinen osapuoli olet sinä. Ymmärrän, että jos töissä tarvii aina mennä samaa rataa, niin ei sitä tarvi silti täällä jatkaa...

Sulla on hyviä kriittisiä mielipiteitä moneen asiaan, ja arvostan niitä, mutta voisiko niitä edes joskus esittää kunnioittavasti toista kohtaan? Ehkä teet niin, mutta se ei vaan mulle välity?



Ylläpito saa ja voinee antaa mulle tästä viestistä ikuisen bannin, jos tarpeelliseksi näkevät. Kiitos ja anteeksi.


On_topiciin: Ketuttaa, kun lihaa syövä dieselautoilija on syyllinen australian metsäpaloihin. :roll: Syön kyllä paistettuja heinäsirkkoja kerran viikossa tai parissa, mut se ei varmaan kompensoi elämistäni.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ettei nyt vähän liioiteltaisi? Ja kyse nyt ei todellakaan ole mistään sanamuodoista. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa joka tapauksessa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Nyt tulkintani on että Suomessa vallitsee polttomoottoriautoille kielteinen kanta.
Sulla tuntuu tuo tulkinta vaihtuvan useammin kuin keskivertokansalaisella sukat. Vielä pari tuntia sitten tulkinta oli ihan toinen:
nipaka kirjoitti:Kuitenkin Suomalainen autoilija (ja nykyisin lihansyöjä) tuntuu olevan syyllinen kaikkeen.
Kumpiko se nyt sitten on?
Taitaa tämä foorumi todellakin olla tärkein tietolähteesi. Ja muut asiat muodostaa (ah, niin hyvä) mielikuvitus.
En viitsi keskustella asiasta josta koitat väkisin vääntää erimielisyyttä. Mielelläni keskustelen asiasta mistä keskusteltavaa on. Nyt ei ole enää.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

nipaka kirjoitti:Mielelläni keskustelen asiasta mistä keskusteltavaa on. Nyt ei ole enää.
No näinhän sulla on tapana, aina kun pitäisi seistä niiden omien sanojen takana.

En yritä väkisin kehittää erimielisyyksiä. Minusta on vain vähintäänkin naurettavaa tulkita päästöjen rajoittaminen tai jopa puheet siitä kenenkään syyllistämiseksi. Jauhat samaa jatkuvasti, eikä nytkään laittamassasi lainauksessa ollut häivähdystäkään kenenkään syyllistämisestä. Melkoisen väkinäistä uhriutumista siis. Huomattavasti realistisempi oli näkemyksesi henkilöautovihamielisyydestä, vaikka en sitäkään suoraan allekirjoita. Päästöjä on pienennettävä ja se tulee vaikuttamaan autoliikenteeseen ihan ilman mitään tunneagendaakin, joten asiaan reagoiminen tunteella on vain turhaa. Se on se, mikä tappaa asiallisen keskustelun, kun asemoidut yksityisautoilijana jo heti uhriksi ja pidät päättäjiä vihollisina. Ei noista lähtökohdista voi sanoa asiasta enää mitään järkevää.

Avatar
nipaka
Viestit: 2091
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Miellelläni seison sanojeni takana.
Olisitpa tämän kirjoittanut aiemmin, mielipiteitä olisi vaihdettu. Nyt ei enää tästä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja mutt »

Minun nähdäkseni polttomoottoriautojen kieltämiseen on kaksi tietä:
1. Ne kielletään koko EU:n alueella.
2. Erotaan EU:sta ja kielletään sitten.

Muuten ei kai EU-säädökset oikein sovi yhteen?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5880
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sähköautojen tulossa on jotain hyvääkin!
https://www.hs.fi/autot/art-2000006374287.html

Tosin en tiedä tuleeko sähköautoja ostettua käytettynä, joten tällä ei itselle niin suuresti merkitystä kuin nykyisin (kun näitä käytettyjen valikoiman kaventimia on suht runsaasti autoihin kotimaassa kiinnitettynä).

Avatar
Polforea
Viestit: 11172
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

"Peräkärry saattaisi myös yllättäen vahingoittaa tai tyhjentää sähköauton akun."

Kas kun ei tyhjennä polttomoottoriautojen akkuja. Kyllä jotain pitäisi auton puolella olla tehtynä päin sanonkomämitä, jos tuollai pääsee sähkärissä tapahtumaan. Täyskytketyn 13-napaisen tökkelin (siinä on muistaakseni jatkuvan virran napa) kanssa voisikin starttiakun tyhjennys onnistua.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5880
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hesarin julkaisulaadukkuuteen liittyy muitakin puutteita kuin tämä havaitsemasi lause. Harmittavasti - kun aitoa journalismia tekisi mieleni ajatuksen tasolla tukea.

Perheauton sähköistäminen on anywho edessä ja koukuttomia vaihtoehtoja siis käytettyjen markkinoillekin saatavissa sitten joskus. En ole varma millä aikataululla tähän kelkkaan hypätään, mutta angstia ei oikeastaan tätä loikkaa kohden liiemmin ole. Että meni sitten OT:ksi tämäkin jutustelu. :oops:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:Sähköautojen tulossa on jotain hyvääkin!
https://www.hs.fi/autot/art-2000006374287.html

Tosin en tiedä tuleeko sähköautoja ostettua käytettynä, joten tällä ei itselle niin suuresti merkitystä kuin nykyisin (kun näitä käytettyjen valikoiman kaventimia on suht runsaasti autoihin kotimaassa kiinnitettynä).
Stop the press, Lerppu :wink:
Elämää on pk-seudun ulkopuolellakin.
Ja veikkaan että monilla Kehä3:n ulkopuolen
omakotiasukkailla on myös kärry ja koukku.

Cityhesalaiset ei sit välttämättä tarvitse autoakaan , vai :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5880
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tämä onkin hyvä mulle! Ei tarvitse hylätä vaihdokkiehdokkaita koukun perusteella. Varmasti kuljetusasiat niitä kaipaaville järjestyy jatkossakin. Itsekin omakotitalon puolikkaassa asustan, vaikkakin virheellisesti Helsingissä. En osaa kaivata koukkua yhtään mihinkään - ja nyt juurikin minulle tämä kotimaisen erikoisuuden ennustettu väheneminen istuu mainiosti. Jos se on muille epämieluisaa niin jotkin muille kivat asiat on mulle ikäviä. Balanssi säilynee vetokoukkujen jälkeisessä maailmassa myös. Veikkaan kohdalleni tietulleja, jos siitä vaikka sitten olisi muille iloa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Käyttövoima-angsti

Viesti Kirjoittaja willez »

Kaikki omistamani autot ovat olleet bensiinillä käyviä (yksi hybridi oli pari kk). Dieseliä ei tule, pahan hajuinen ja ruman kuuloinen tärisevä nakuttaja. Diesel parhaimmillaan 6-syl versiona. Omasta mielestä korkealta kiertävä, vapaastihengittävä bensiinimoottori joka kuluttaa alle 10l/100km on optimi. Ysikasia saa asemalta lisää.

Vastaa Viestiin