Poliittista Filosofiaa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Mielenkiintoisena yksityiskohtana eri puolueiden äänestäjien suhtauminen yrittämisellä vaurastumiseen. Suurinta tukea yrittäjien vaurastumiselle tulee kokoomusta äänestäviltä (86 %), mutta myös keskustan (73 %), perussuomalaisten (63 %) ja kristillisdemokraattien (63 %) kannattajien mielestä yrittäjien vaurastumisessa ei ole mitään pahaa.

Vasemmistoliiton (27 %), Vihreiden (42 %) ja SDP:n (47 %) kannattajien enemmistö ei suhtaudu yrittäjien vaurastumiseen varauksettoman positiivisesti.
Mää äänestän akselilla vas-sdp-vihreät. Jälkimmäistä aina varauksella. Periaatteella mitä kauempana, sitä parempi. Paikallispolitiikassa "vihreys" voi tarkoittaa llian tiivistä rakentamista ja yksityisautoilun vihaamista, mutta noin yleisesti ottaen ajattelen, että maapallo olis hyvä pelastaa :-D Loogista, eikö totta.

Politiikan ongelma on, että ihmisten pitäisi osata äänestää itseään vastaan -oikein. Eli luottaa, että nekin päätökset, joita ei itse ymmärrä, tehdään kuitenkin hyvää ajatellen.
Ihmiset voi äänestää myös "väärin" itseään vastaan. Minun mielestäni tämä näkyy siinä, että äänestetään puolueita, vaikka oma lompakko ei ole siinä kunnossa, että oikeasti kannattais. Esimerkkinä vuosien takaiset "Sari sairaanhoitajan" äänet Kokoomukselle.

Mutta tuo yrittäminen -ei mua haittaa, jos joku sillä rikastuu ja vaurastuu ja tiesmitä. Jos kiertää veroja laillisesti (=suunnittelee), niin en osaa sanoa siihenkään..kait ihminen porsaanreikiä etsii.

Äänestän vasemmalle kallellaan olevia puolueita siksi, että tasainen kakun jako tuottaa minun mielestäni turvallisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan. Ei se sen kummempaa ole.
Mutta ei se tasapäistäminen ja kuoliaaksi verottaminen saisi tarkoittaa sitä, että kukaan ei yritä mitään tai ettei saisi tavoitella vähän enempää. Se vaan ei mun mielestä toimi, että ihan kaikkien täytyy olla oman elämänsä freelancereita ja sankareita. Ja jos ei ole, niin sitten elät jossain katuojassa. Ihmiset auttavat jonkin verran kyllä..mutta yhteiskunnan tulee olla se viimeinen hyväntekijä, tai turva. Ainakin jollain kohtuudella. Ja siihen tarvitaan veroja ja tasaista kakunjakoa.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GTJu kirjoitti:Äänestän vasemmalle kallellaan olevia puolueita siksi, että tasainen kakun jako tuottaa minun mielestäni turvallisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan.
Omasta kuplastani katsoen ylläolevassa lauseessa on kaksi fundamentaalia, vasemalle kallellaan olevaa ajatusvirhettä.

1) "Tasainen kakunjako" -> "Oikeudenmukaisempi yhteiskunta"
Tasainen kakunjako on puhtaasti kvantitatiivinen kuvaus ja sulkee pois kaikki perusteet siitä että joku olisi voinut ansaita enemmän kuin toinen. Omasta näkökulmastani on oikeudenmukaista että tuottavampi yksilö saa isomman palkinnon ponnisteluistaan.

2) Vasemalle kallellaan olevat puolueet näkevät maailman nollasummapelinä ja siksi heidän fokuksessaan onkin "kakunjakaminen" kun taas kakun kasvattaminen aidon uuden arvon tuottamisen kautta on enemmän porvarillista hapatusta. Niin, ja onhan jakaminen helpompaa kuin leipominen...

Avatar
Tazio
Viestit: 3394
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

FinPat kirjoitti:
GTJu kirjoitti:Äänestän vasemmalle kallellaan olevia puolueita siksi, että tasainen kakun jako tuottaa minun mielestäni turvallisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan.
Omasta kuplastani katsoen ylläolevassa lauseessa on kaksi fundamentaalia, vasemalle kallellaan olevaa ajatusvirhettä.

1) "Tasainen kakunjako" -> "Oikeudenmukaisempi yhteiskunta"
Tasainen kakunjako on puhtaasti kvantitatiivinen kuvaus ja sulkee pois kaikki perusteet siitä että joku olisi voinut ansaita enemmän kuin toinen. Omasta näkökulmastani on oikeudenmukaista että tuottavampi yksilö saa isomman palkinnon ponnisteluistaan.

2) Vasemalle kallellaan olevat puolueet näkevät maailman nollasummapelinä ja siksi heidän fokuksessaan onkin "kakunjakaminen" kun taas kakun kasvattaminen aidon uuden arvon tuottamisen kautta on enemmän porvarillista hapatusta. Niin, ja onhan jakaminen helpompaa kuin leipominen...
Sir, I salute you!
Them's them wise words!

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GTJu kirjoitti:Mää äänestän akselilla vas-sdp-vihreät. Jälkimmäistä aina varauksella. Periaatteella mitä kauempana, sitä parempi. Paikallispolitiikassa "vihreys" voi tarkoittaa llian tiivistä rakentamista ja yksityisautoilun vihaamista, mutta noin yleisesti ottaen ajattelen, että maapallo olis hyvä pelastaa :-D Loogista, eikö totta.
Minäkin olen tuossa maapallon pelastuksen kannatusjoukoissa ja voisin äänestää aitovihreää kuten Gretaa tai Linkolaa jos vain olisi mahdollista. Poliittiseen kähmintään ja virkanimityksiin erikoistunutta intersektionaalista hurmosliikettä jonka nomimaalikin arvomaailma poikkeaa omastani noin 180 astetta sen en pysty missään oloissa kannattamaan.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 486
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

GTJu kirjoitti:
Mielenkiintoisena yksityiskohtana eri puolueiden äänestäjien suhtauminen yrittämisellä vaurastumiseen. Suurinta tukea yrittäjien vaurastumiselle tulee kokoomusta äänestäviltä (86 %), mutta myös keskustan (73 %), perussuomalaisten (63 %) ja kristillisdemokraattien (63 %) kannattajien mielestä yrittäjien vaurastumisessa ei ole mitään pahaa.

Vasemmistoliiton (27 %), Vihreiden (42 %) ja SDP:n (47 %) kannattajien enemmistö ei suhtaudu yrittäjien vaurastumiseen varauksettoman positiivisesti.
Mää äänestän akselilla vas-sdp-vihreät. Jälkimmäistä aina varauksella. Periaatteella mitä kauempana, sitä parempi. Paikallispolitiikassa "vihreys" voi tarkoittaa llian tiivistä rakentamista ja yksityisautoilun vihaamista, mutta noin yleisesti ottaen ajattelen, että maapallo olis hyvä pelastaa :-D Loogista, eikö totta.

Politiikan ongelma on, että ihmisten pitäisi osata äänestää itseään vastaan -oikein. Eli luottaa, että nekin päätökset, joita ei itse ymmärrä, tehdään kuitenkin hyvää ajatellen.
Ihmiset voi äänestää myös "väärin" itseään vastaan. Minun mielestäni tämä näkyy siinä, että äänestetään puolueita, vaikka oma lompakko ei ole siinä kunnossa, että oikeasti kannattais. Esimerkkinä vuosien takaiset "Sari sairaanhoitajan" äänet Kokoomukselle.

Mutta tuo yrittäminen -ei mua haittaa, jos joku sillä rikastuu ja vaurastuu ja tiesmitä. Jos kiertää veroja laillisesti (=suunnittelee), niin en osaa sanoa siihenkään..kait ihminen porsaanreikiä etsii.

Äänestän vasemmalle kallellaan olevia puolueita siksi, että tasainen kakun jako tuottaa minun mielestäni turvallisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan. Ei se sen kummempaa ole.
Mutta ei se tasapäistäminen ja kuoliaaksi verottaminen saisi tarkoittaa sitä, että kukaan ei yritä mitään tai ettei saisi tavoitella vähän enempää. Se vaan ei mun mielestä toimi, että ihan kaikkien täytyy olla oman elämänsä freelancereita ja sankareita. Ja jos ei ole, niin sitten elät jossain katuojassa. Ihmiset auttavat jonkin verran kyllä..mutta yhteiskunnan tulee olla se viimeinen hyväntekijä, tai turva. Ainakin jollain kohtuudella. Ja siihen tarvitaan veroja ja tasaista kakunjakoa.
Hyshys.
Ei tällä foorumilla noin rohkeita mielipiteitä, varsinkin jos liikutaan väärällä puolella :)

Kohta joku vihainen setämies tulee kertomaan kuinka asiat oikeasti on :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Kertsu
Viestit: 897
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Kommarit ovat valloittaneet alfa-foorumin! Terveisin Huhtasaari :drinking:

Avatar
Dio Natale
Viestit: 861
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Halla-ahoko siellä Capitol-kukkulalla kävi riehumassa,näin ainakin Ohisalon puheista päätellen.Voi hyvää päivää tätä vihreiden touhua.Itsessä ei mitään vikaa,miten on elokapina ja poliisin syytteley,lentokoneseisoja-nainen,kuolleista noussut irakilainen,ym.Ja tietysti lakia rikkonut ulkoministerimme Haavisto,joka vaan jatkaa tehtävässään hallituksen siunauksella.

EDIT. Vammaiseksi nimittely on ala-arvoista, eikä kuulu tällekään foorumille. VJ
molex to sata, lose all your data.

Avatar
lerppu
Viestit: 5924
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Giovinazzi kirjoitti:
GTJu kirjoitti:
Mielenkiintoisena yksityiskohtana eri puolueiden äänestäjien suhtauminen yrittämisellä vaurastumiseen. Suurinta tukea yrittäjien vaurastumiselle tulee kokoomusta äänestäviltä (86 %), mutta myös keskustan (73 %), perussuomalaisten (63 %) ja kristillisdemokraattien (63 %) kannattajien mielestä yrittäjien vaurastumisessa ei ole mitään pahaa.

Vasemmistoliiton (27 %), Vihreiden (42 %) ja SDP:n (47 %) kannattajien enemmistö ei suhtaudu yrittäjien vaurastumiseen varauksettoman positiivisesti.
Mää äänestän akselilla vas-sdp-vihreät. Jälkimmäistä aina varauksella. Periaatteella mitä kauempana, sitä parempi. Paikallispolitiikassa "vihreys" voi tarkoittaa llian tiivistä rakentamista ja yksityisautoilun vihaamista, mutta noin yleisesti ottaen ajattelen, että maapallo olis hyvä pelastaa :-D Loogista, eikö totta.

Politiikan ongelma on, että ihmisten pitäisi osata äänestää itseään vastaan -oikein. Eli luottaa, että nekin päätökset, joita ei itse ymmärrä, tehdään kuitenkin hyvää ajatellen.
Ihmiset voi äänestää myös "väärin" itseään vastaan. Minun mielestäni tämä näkyy siinä, että äänestetään puolueita, vaikka oma lompakko ei ole siinä kunnossa, että oikeasti kannattais. Esimerkkinä vuosien takaiset "Sari sairaanhoitajan" äänet Kokoomukselle.

Mutta tuo yrittäminen -ei mua haittaa, jos joku sillä rikastuu ja vaurastuu ja tiesmitä. Jos kiertää veroja laillisesti (=suunnittelee), niin en osaa sanoa siihenkään..kait ihminen porsaanreikiä etsii.

Äänestän vasemmalle kallellaan olevia puolueita siksi, että tasainen kakun jako tuottaa minun mielestäni turvallisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan. Ei se sen kummempaa ole.
Mutta ei se tasapäistäminen ja kuoliaaksi verottaminen saisi tarkoittaa sitä, että kukaan ei yritä mitään tai ettei saisi tavoitella vähän enempää. Se vaan ei mun mielestä toimi, että ihan kaikkien täytyy olla oman elämänsä freelancereita ja sankareita. Ja jos ei ole, niin sitten elät jossain katuojassa. Ihmiset auttavat jonkin verran kyllä..mutta yhteiskunnan tulee olla se viimeinen hyväntekijä, tai turva. Ainakin jollain kohtuudella. Ja siihen tarvitaan veroja ja tasaista kakunjakoa.
Hyshys.
Ei tällä foorumilla noin rohkeita mielipiteitä, varsinkin jos liikutaan väärällä puolella :)

Kohta joku vihainen setämies tulee kertomaan kuinka asiat oikeasti on :)
Kelpaanko minä?
Ainoana lapsena en voi olla setä, mutta olen sekä miesoletettu että vihainen. ...Noh, suht leppoisa, mutta herkästi tulistuva - lienee riittävän lähellä?

Mielestäni tämä forumi on netin parhautta. Ihmisiä yhdistää intohimo johonkin vaikeasti määritettävään (Alfa Romeo on enemmän kuin auto) - ja voidaan rohkeasti keskustella vaikeistakin asioista! Kuten vasemmistolaisuuden perustan kestämättömistä lähtökohdista, joista osaa jäsen FinPat jo ansiokkaasti kosketteli.

Asiat oikeasti on niin, että mielikuvien pohjalta toimiminen johtaa helposti hyviin aikomuksiin, mutta ikävään lopputulemaan. Siksi kannattaa pysähtyä sopivan tilaisuuden tullen ja välillä tarkistaa oma tulokulma. Olen aidosti itse tehnyt niin - ja suosittelen kaikille tuskan lisäämistä. On hyvä että tähän forumiin ei synny mitään kuplaa, vaan kaikki urheasti näppäimistöä kuluttamaan! Jos joku toisaalla fiksu sanoo jotain poliittisesti arvelluttavaa, niin ehkä siinä oppii sietämään kanssaihmisiä paremmin. Tai ainakin suostuu kuulemaan perustelut. (Vasemmalle äänestin minäkin nuoruudessa, tähän liittyy virheellisesti Churchillin sanomaksi väitetty mietelause.)

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Omasta kuplastani katsoen ylläolevassa lauseessa on kaksi fundamentaalia, vasemalle kallellaan olevaa ajatusvirhettä.

1) "Tasainen kakunjako" -> "Oikeudenmukaisempi yhteiskunta"
Tasainen kakunjako on puhtaasti kvantitatiivinen kuvaus ja sulkee pois kaikki perusteet siitä että joku olisi voinut ansaita enemmän kuin toinen. Omasta näkökulmastani on oikeudenmukaista että tuottavampi yksilö saa isomman palkinnon ponnisteluistaan.

2) Vasemalle kallellaan olevat puolueet näkevät maailman nollasummapelinä ja siksi heidän fokuksessaan onkin "kakunjakaminen" kun taas kakun kasvattaminen aidon uuden arvon tuottamisen kautta on enemmän porvarillista hapatusta. Niin, ja onhan jakaminen helpompaa kuin leipominen...
En tiedä ketään, joka verotuksen takia olis Suomessa hylännyt oikeasti hyvän bisnesidean. Siis lähipiiristäni. Tunnen siis yrittäjiäkin.

Olen itse ollut töissä yli 20 vuotta kokopäiväisesti, eikä verotus mun omaa työmotivaatiota ole nakertanut kertaakaan. Vastineeksi olen saanut paljon kaikkea jännää ja hyvää.

Osa tutuistani (verotuksesta ja ay-mafiasta huolimatta) tienaa enemmän kun minä ja se on ok. Osa tienaa vähemmän, vaikka tekee enemmän. Sekin on ok. Itsellä on sentään useampi tutkinto.
Arvonlisäystä en vastusta, mutta kuten aiemmin sanoin, vastustan sitä että kaikkien pitää sitä tehdä vaikka kykyjä ei oliskaan.

Työttömät, lusmuilijat, hööhöilijät, pörssikeinottelijat, shorttajaat yms. on yhteiskunnalle merkittäviä ja maksan mielellään kaikkien hengailun. Saan kuitenkin työssä käymisestä enemmän rahaa kuin moni heistä saa. Ei ole multa pois jos mun verorahoilla tehdään asiota, joista en ole 100% samaa mieltä. Niin kauan kuin tehdään enimmäkseen asioita, joita kannatan.
Viimeksi muokannut GTJu, 12 Tammi 2021, 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Hyshys.
Ei tällä foorumilla noin rohkeita mielipiteitä, varsinkin jos liikutaan väärällä puolella :)

Kohta joku vihainen setämies tulee kertomaan kuinka asiat oikeasti on
Siksi äänestänkin aina nuoria naisia. :-D
T. vähemmän vihainen setämies

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

GTJu kirjoitti: Saan kuitenkin työssä käymisestä enemmän rahaa kuin moni heistä saa. Ei ole multa pois jos mun verorahoilla tehdään asiota, joista en ole 100% samaa mieltä. Niin kauan kuin tehdään enimmäkseen asioita, joita kannattan.

Sehän on kirjaimellisesti siulta pois. :D Mutta ymmärrän kyllä pointtisi tuossa, ei sitä mitenkään ole joka asiasta mahdollista kaikkien olla samaa mieltä. Sen hyväksyn ja kannatankin että verotuksella tasataan tuloeroja, kunhan ei ihan mahdottomuuksiin mennä. On se yhteiskunta paljon mukavampi asua, missä kaikki pystyvät kohtuullisesti elämään. Eli huono-osaisimmillekin(työttömät, työkyvyttömät jne. oli syy sitten mikä) löytyy asunto ja muut perusedellytykset.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mutt
Viestit: 5453
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kertsu kirjoitti:Kommarit ovat valloittaneet alfa-foorumin! Terveisin Huhtasaari :drinking:
Huhtasaari saa kyllä vihreätkin näyttämään aika täyspäisiltä.

Se, miksi Halla-aholta kysellään johtunee tämän ja monien muiden perussuomalaisten aiemmista, Trumpia ylistäneistä kannanotoista. On sillä jotain väliä, nauttivatko myös Trumpin viimeisimmät toimet PS:n kannatusta.

Vihreät menee niin vahvasti idealismi edellä, että siinä luontokin jää kakkoseksi. Malmin kenttäkin piti saada lähiöksi, vaikka pelkät perustustyöt vaatii 14000km betonipaaluja. Niiden ilmastopäästöthän ei ole ongelma, koska ne valmistetaan Helsingin ulkopuolella. Ihan niinkuin hakkeen rahtaaminen ulkomailta turpeen tilallekaan ei ole ongelma. Eikä Haaviston rikokset.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GTJu kirjoitti: Siksi äänestänkin aina nuoria naisia. :-D
T. vähemmän vihainen setämies
Minä en ole noin seksistinen vaan äänestän mielestäni parasta vaihtoehtoa sukupuolesta riippumatta.

EDIT: "seksistinen ja ikärasistinen"

EDIT 2: Lisätään hymiö väärinymmärrysten välttämiseksi :)

T: Tyytyväinen Mies
Viimeksi muokannut FinPat, 12 Tammi 2021, 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja V6 »

jaa tätäkin vielä veivataan...

Hussein al-Taeen halventavat Facebook-kirjoitukset: Rikosepäily siirtynyt syyteharkintaan

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b ... 0bd83135ec
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
nipaka
Viestit: 2108
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja nipaka »

mutt kirjoitti: Huhtasaari saa kyllä vihreätkin näyttämään aika täyspäisiltä.
Jos verrataan Iiris Suomelaan, peli on aikalailla tasan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
mutt
Viestit: 5453
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Garmund kirjoitti:Sen hyväksyn ja kannatankin että verotuksella tasataan tuloeroja, kunhan ei ihan mahdottomuuksiin mennä.
Vasemalle kallellaan oleville verotuksen ensijainen ja tärkein tarkoitus tuntuu olevan tuloerojen tasaaminen eikä varainkeruu valtion ydintehtäviä varten.
(Ja luonnollisesti vasemalle vahvasti kallellaan olevat yleishyödyttömät organisaatiot eivät kuulu verotuksen piiriin.)
Garmund kirjoitti:On se yhteiskunta paljon mukavampi asua, missä kaikki pystyvät kohtuullisesti elämään. Eli huono-osaisimmillekin(työttömät, työkyvyttömät jne. oli syy sitten mikä) löytyy asunto ja muut perusedellytykset.
Heikoista pitää huolehtia mutta missä vaiheessa huolehtiminen muuttuu kiristyksen uhriksi joutumiseksi? -> "Me mellakoidaan ja ryöstetään sut jos ei saada tarpeeksi rahaa sulta!"

Anyway, takaisin lumitöihin koska iso piha ja paljon lunta.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Heikoista pitää huolehtia mutta missä vaiheessa huolehtiminen muuttuu kiristyksen uhriksi joutumiseksi? -> "Me mellakoidaan ja ryöstetään sut jos ei saada tarpeeksi rahaa sulta!"
Onko tästä joku esimerkki lähiajoilta?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

FinPat kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Sen hyväksyn ja kannatankin että verotuksella tasataan tuloeroja, kunhan ei ihan mahdottomuuksiin mennä.
Vasemalle kallellaan oleville verotuksen ensijainen ja tärkein tarkoitus tuntuu olevan tuloerojen tasaaminen eikä varainkeruu valtion ydintehtäviä varten.
(Ja luonnollisesti vasemalle vahvasti kallellaan olevat yleishyödyttömät organisaatiot eivät kuulu verotuksen piiriin.)
Garmund kirjoitti:On se yhteiskunta paljon mukavampi asua, missä kaikki pystyvät kohtuullisesti elämään. Eli huono-osaisimmillekin(työttömät, työkyvyttömät jne. oli syy sitten mikä) löytyy asunto ja muut perusedellytykset.
Heikoista pitää huolehtia mutta missä vaiheessa huolehtiminen muuttuu kiristyksen uhriksi joutumiseksi? -> "Me mellakoidaan ja ryöstetään sut jos ei saada tarpeeksi rahaa sulta!"

Anyway, takaisin lumitöihin koska iso piha ja paljon lunta.

Joo ton voisi muotoilla paremminkin, eipä siinä oikein pointtia ole jos tuloerojen tasauksen ainoa idea olisi estää parempituloisia tienaamasta "liikaa"/progressiivinen verotus tarkoutuksena vain tuo tuloerojen tasaus (sinänsä koomista kun eihän ne ketkä sitä tuloeroja reilusti kasvataa, yleensä sitä palkkatyöllä kasvata)...

Onko se missään mennyt muuta kuin puheen tasolla kiristämiseksi? Sitä vaan sitten rikkaat asuu aidatulla alueella aseistettujen vartijoiden takana jne ja puolet kaupungista on aluetta mikä koostuu hökkelikylästä ja sielä väki saa elantonsa jätekasoja tonkimalla yms? Edit. Meneehän se tuohon jos tarpeeksi paha tilanne, mutta ei uhkailuna vaan ihan konkreettisesti. Esim piratismi afrikan rannikoilla, parempiosaisten/turistien kaappaukset jne. (Eihän tällä sinänsä tekemistä ainakaan tuolla tasolla Suomen suhteeen, mutta hiton pelottavaa se minusta jos tulee/yleistyy asenne "ettei ole mitään menetettävääkään"...)


Ps. Oletan että siulta yleistä mielipidettä ja pohdintaa tähän asiaan, eikä että oletit minun olevan sitä mieltä että tuloerotasauksen tehtävä on lähinnä rangaista niitä ketkä siinä joutuvat "maksajiksi" :)
(Koska ihan hiton ihan hiton rasittavaa se niin irl kuin forumeillakin, kun jotkut reagoi juuri noin että kuvitellaan mahdollisimman negatiivinen asia mikä tulee mieleen ja päätetään että toinen oli tekemässä/tarkoittaa juuri sitä. En siis usko että nyt oli nyt siitä. Saanut vaan tuosta lähiaikoina tuttua huomauttaa etten jaksaisi moista&pitäisi hänen tietää paremmin, niin jäänyt mieleen moinen.)
Suoraan vaan suoraa

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Potin jaosta, työstä, yms, yleisellä tasolla:

Tuskin suurta joukkoa rassaa suuresti puhtaasti omalla työpanoksella saavutettu vaurastuminen. Yksinyrittäjiä on Suomessa 182 000 ja netistä lainaten: "Uusisuomi uutisoi 28.12.2016 että päätoimisista yksinyrittäjistä 45% tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. Yli 3000 euron bruttotuloihin ylsi kolmannes yksinyrittäjistä."

Tähän asti ei mitään epäselvää. Voidaan sanoa, että yhden ihmisen työpanoksella on hankala tehdä suuria tilejä, poikkeustapauksia lukuunottamatta.

Miten sitten kun yrityksessä on palkattuja työntekijöitä, miten lisäarvo jakautuu? Saavatko palkatut työntekijät palkkansa yrittäjän työpanoksesta, jonkinlaisesta armosta? Vai riistääkö yrityksen kasvaessa johtajan asemaa kohti lipunut yrittäjä palkkansa työntekijöiden työllään muodostamasta lisäarvosta? Vai olisiko kuitenkin niin, ettei kumpikaan kärjistys ole mielekäs. Samalla tapaa voidaan saivarrella suuremmassa yrityksessä myynnin ja myytävää tuottavan henkilöstön suhteesta. Elättääkö myynti tekijät vai tekijät myynnin? Vai onko lopullinen elättäjä kuitenkin tuotteen tahi palvelun ostaja, joka on ensin omalla työllään hankkinut vaihtokaupan välineitä tililleen. Mitä jos tämä kuluttaja onkin yhteiskunnan tukien varassa? Julkisen puolen työntekijä? Menikin heti hankalaksi.

Yrityksen kasvaessa syntyy toimintaa tukevia asemia, joita ei ole lainkaan pienimuotoisemmassa toiminnassa. Nämä syntyvät muiden työstä, puhtaasti, mutta hankala niitä täysin turhiksikaan on väittää, vaikka suoraan niiden työn tuotosta ei voi myydä kenellekään. Tässä on kuitenkin vielä melko suora kohtalonyhteys yrityksen kaikilla tasoilla työskentelevien kesken.

Pistetään työn absktratiotaso lisää ja otetaan mukaan sijoittajat. He ovat joskus itse tehneet työtä tai joku on tehnyt työtä, josta sijoitettava pääoma on kertynyt. Nyt he sijoittavat sitä yritykseen, odottaen takaisin siivun koko yrityksen työntekijöiden työn tuotosta. Tämän ketjun päässä ovat suurimmat vauraudet. Kukaan ei kerää miljardiomaisuuksia omalla työllään, vaan pääsemmällä asemaan, tavalla tai toisella - tähän oma työ voi olla keino, jossa on oikeutettu siivuun suuren joukon työpanoksesta. Miljonääriksi on vielä mahdollisuuksia omillaankin, väittäisin.

Onko se vasemmistolaisuutta, että miettii joskus tämän rahaketjun jako-osuuksien reiluutta? Ylläolevan voi tietenkin kuitata refleksinomaisesti kateellisen puheeksi, mutta en kyllä tunnusta sellaisen korventavan rintaa iltaisin. :-D

Yhteiskunnallisen tason rahanjakoon en edes vielä koskenut, sillä vastakos siitä saisi pitkästi pohdintaa.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<--- äärimmäisen hyvää pohdintaa.

Ja: koskaan ei maailmassa ja Euroopassa (?) ole ollut niin paljon rahaa kuin nyt. Ja koskaan ei oo ollu niin rikkaita kuin nyt on ---ja kuitenkin niin paljon köyhiä.
Tuosta taitaa olla ihan tutkimuksiakin, että tuotto-odotukset ovat karanneet käsistä ja siistä syystä sitä selkänahkaa revitään yhä enemmän.
Ja taas toisaalta - harva varmaan kadehtii työoloja esim. tehtaista vaikkapa sadan vuoden takaa?

Nyt ollaan vaan tilanteessa, ettei kaikille ihmisille työ = elämä. Kaikki haluaa vapaata ja helppoa elämää. Just tuossa työpaikan kahvihuoneessa puhuttiin, että sitoutuuko 2000-luvulla syntyneet raatamaan 40-vuotisen työuran samassa työpaikassa 8-16 joka päivä?

Tuotto-odotukset tippuu, jos ei työntekijöitä= orjia saada.
Paljonko lisäarvoa syntyy siitä, kun kehitetään esim- ohjelmistoja/pelejä/turhia sovelluksia, joita ilmankin pärjäisi?
Jos ostais vain mitä oikeasti tarvitsee, niin kyllä verojenkin jälkeen kohtuullisella palkalla toimeen tulee. Nykyään vaan pitää olla niin paljon kaikkea.
(sisäinen "oikea" vihreä heräsi) :-D

Verojenkin jälkeen paljon tienaava tienaa enemmän kuin vähemmän tienaava. Minusta se on selvä asia.
Kuinka paljon on sitten tarpeeksi? Harva tarvitsee miljoonatuloja.. vielä harvempi ansaitsee ne. Joten kyllä..verotuksella voidaan myös vähän tasata sitä "tuuria" mitä ollaan saatu. Mutta ei se saa olla verotuksen ainoa tehtävä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11233
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
Anyway, takaisin lumitöihin koska iso piha ja paljon lunta.
Onko perkele isompi piha ja enemmän lunta kuin minulla?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Voitaisiinko lumipottia jotenkin tasata? :lol:

Avatar
nipaka
Viestit: 2108
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Vittorio Jano kirjoitti: Onko perkele isompi piha ja enemmän lunta kuin minulla?
Mulla on isompi ja 100m tietä 8)
Just meni tunti mönkijän kanssa temutessa. Kerran vinssasin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1572
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

GTJu kirjoitti:Tuotto-odotukset tippuu, jos ei työntekijöitä= orjia saada.
Taivas varjele, jos tuo on sinun fiilis työpaikallasi. Nosta kytkintä, iske tietä.

Näytä sille työnantajalle närhen munat. Sano, että tää se päivä on kun kyydistäs jään.
Sano sille, mä löydän firman paremman ja alle sekunnin. Ja polkaise jalkaa!

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mielekäs työ ei ole mikään kaikkien hupi. Vähäistä suurempi ihmisjoukko käyttää päivänsä työssä, ei siksi että se on kivaa, vaan siksi että saa juuri riittävän elannon. Näin väitän varmimman auktoriteetin, eli mutun voimalla.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1572
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

^ Voihan sitä alaa vaihtaa. Ei kait sitä tarvitse jurnuttaa samassa homassa koko työelämäänsä, varsinkaan jos homma ei maistu.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Toki, toki. Kannatettavaa toimintaa yrittää muutosta, jos nykyisyys ei miellytä, mutta sille voi olla lukuisia esteitä: Taloudelliset, henkiset, perhesuhteisiin liittyvät, yms.

Kaikille ei ole aivan yhtä mutkatonta heittäytyä sapattivuodelle keksimään itseään uudelleen.

EDIT: Itselleni riittää että on kuvitellut päässään B-suunnitelman, tieto siitä että voisi alkaa johonkin muuhunkin riittää viemään läpi normaalit matalapaineet työelämässä.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GTJu kirjoitti:
Heikoista pitää huolehtia mutta missä vaiheessa huolehtiminen muuttuu kiristyksen uhriksi joutumiseksi? -> "Me mellakoidaan ja ryöstetään sut jos ei saada tarpeeksi rahaa sulta!"
Onko tästä joku esimerkki lähiajoilta?
Onneksi Suomesta ei löydy esimerkkiä käytännöstä mutta kyllähän esim. Vasemmistoliiton retoriikka on juuri tuota itseään.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Garmund kirjoitti: Ps. Oletan että siulta yleistä mielipidettä ja pohdintaa tähän asiaan, eikä että oletit minun olevan sitä mieltä että tuloerotasauksen tehtävä on lähinnä rangaista niitä ketkä siinä joutuvat "maksajiksi" :)
(Koska ihan hiton ihan hiton rasittavaa se niin irl kuin forumeillakin, kun jotkut reagoi juuri noin että kuvitellaan mahdollisimman negatiivinen asia mikä tulee mieleen ja päätetään että toinen oli tekemässä/tarkoittaa juuri sitä. En siis usko että nyt oli nyt siitä. Saanut vaan tuosta lähiaikoina tuttua huomauttaa etten jaksaisi moista&pitäisi hänen tietää paremmin, niin jäänyt mieleen moinen.)
Viestin väärin tulkinta on kieltämättä todella helppoa näin keskustelufoorumeilla ja myönnän että itse syyllistyn toisinaan epäselvään kommunikaatioon joka on helppo tulkita väärin ja toisaalta aina välillä tulee ylireagoitua kun ei ajattele loppuun saakka.

Mutta joo, tämä "Vasen - Oikea" keskustelun keskustelun ydin tässä kohtaa on juurikin maailmankuvassa joka allekirjoittaneella ja kentän vasemman laidan kanssa ei kohtaa.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ruokoton kirjoitti:Onko se vasemmistolaisuutta, että miettii joskus tämän rahaketjun jako-osuuksien reiluutta?
Ei missään nimessä! Sen sijaan jos asiaa tarkastelee ainoastaan sen linssin läpi että tehty työtunti on suunnilleen ainoa arvon jakamisen metriikka niin silloin ollaan vasemmiston kovassa ytimessä.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
FinPat kirjoitti:
Anyway, takaisin lumitöihin koska iso piha ja paljon lunta.
Onko perkele isompi piha ja enemmän lunta kuin minulla?
Todennäköisesti ei, vaan lumitöiden tekijän tuottavuus on alhaisempi.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GTJu kirjoitti: Joten kyllä..verotuksella voidaan myös vähän tasata sitä "tuuria" mitä ollaan saatu. Mutta ei se saa olla verotuksen ainoa tehtävä.
Tuossa on muuten jälleen Vasen - Oikea akselille maailmankuvaeroa. Mitä enemmän vasemmalla niin sitä vähemmän menestys on ansaittu ja sitä enemmän se on tuuria. Ja luonnollisesti aivan ääripäät tälläkin metriikalla ovat sitten enemmän idealisointeja kuin todellisuutta.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ruokoton kirjoitti:Toki, toki. Kannatettavaa toimintaa yrittää muutosta, jos nykyisyys ei miellytä, mutta sille voi olla lukuisia esteitä: Taloudelliset, henkiset, perhesuhteisiin liittyvät, yms.

Kaikille ei ole aivan yhtä mutkatonta heittäytyä sapattivuodelle keksimään itseään uudelleen.

EDIT: Itselleni riittää että on kuvitellut päässään B-suunnitelman, tieto siitä että voisi alkaa johonkin muuhunkin riittää viemään läpi normaalit matalapaineet työelämässä.
Jenkkilässä opetetaan ihan oikeasti "Fuck You money" -konsepti monessakin MBA ohjelmassa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

FinPat kirjoitti:Jenkkilässä opetetaan ihan oikeasti "Fuck You money" -konsepti monessakin MBA ohjelmassa.
Väitän, että olemme kollektiviisesti juuttuneet tässä keskustelussa keskiluokka+ näkökulmaan ongelmaa tarkastellessa. Suurimmat epäkohdat työn mielekkyydessä ja muutoksen haastavuus löytyvät sieltä palkkajakauman alapäästä. Koulutetun ja / tai hyvätuloisen ihmisen "en oikein pidä elämästäni" surut kuittaan helposti semmoisella pienellä viululla soittaen. Jälleen mutuillen, toki.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ruokoton kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Jenkkilässä opetetaan ihan oikeasti "Fuck You money" -konsepti monessakin MBA ohjelmassa.
Väitän, että olemme kollektiviisesti juuttuneet tässä keskustelussa keskiluokka+ näkökulmaan ongelmaa tarkastellessa. Suurimmat epäkohdat työn mielekkyydessä ja muutoksen haastavuus löytyvät sieltä palkkajakauman alapäässä. Koulutetun ja / tai hyvätuloisen ihmisen "en oikein pidä elämästäni" surut kuittaan helposti semmoisella pienellä viululla soittaen. Jälleen mutuillen, toki.
Suomi on keskiluokkaa! OECD:n määritelmän mukaan vuonna 2015 noin 80% populaatiosta kuului keskiluokkaan.
https://www.researchgate.net/publicatio ... in_Finland

Lienet kuitenkin oikeassa mitä sosioekonomisen aseman korrelaatiosta vapausasteisiin työtehtävien suhteen.

P.S. Nykyään on paljon First World Problems esillä mutta julkisen some ristiinnaulisemisen uhalla niitä ei voi kuitata edes alttoviululla.

EDIT: Typo prkl!
Viimeksi muokannut FinPat, 13 Tammi 2021, 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3394
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

FinPat kirjoitti: Jenkkilässä opetetaan ihan oikeasti "Fuck You money" -konsepti monessakin MBA ohjelmassa.
Yup. Takavuosina hengailin hetken aikaa McCombs'lla, Austinissa ja FYM toistui kohtalaisen useasti

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tazio kirjoitti:
FinPat kirjoitti: Jenkkilässä opetetaan ihan oikeasti "Fuck You money" -konsepti monessakin MBA ohjelmassa.
Yup. Takavuosina hengailin hetken aikaa McCombs'lla, Austinissa ja FYM toistui kohtalaisen useasti

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla
Äijä on kaiken lisäksi Long Horn! Meillä on pojan kummi totaalisen burnt orange ja UT Long Horn kamaa tulee joka joulu ja syntymäpäivä lisää pojan vaatekaappiin.

Avatar
Tazio
Viestit: 3394
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Guilty as charged. Oranssilla logolla varustetut shortsit ovat edelleen veto/kyykkypäivinä käytössä :)

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1572
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Täällä kirjoitettiin jotain "lompakon paksuudesta" ja kuinka sen tulisi näkyä äänestys, kannatuskäyttäytymisessä.
En osta lainkaan tällaista näkemystä, on olemassa paljon muitakin kritereejä kuin "lompakon paksuus".
Ddr on my mind.

e: kuittaan väärät mielipiteet kontrabassolla :)

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Et osta näkemystä, että se saisi vaikuttaa lainkaan vai että se olisi ainoa vaikuttava kriteeri?

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Täällä kirjoitettiin jotain "lompakon paksuudesta" ja kuinka sen tulisi näkyä äänestys, kannatuskäyttäytymisessä.
En osta lainkaan tällaista näkemystä, on olemassa paljon muitakin kritereejä kuin "lompakon paksuus".
Ddr on my mind.
Ihan mun ja jonkun muun henkilökohtainen mielipiteeni, että kovin vähätuloisena en uskaltaisi äänestää puolueita, jotka lupaavat laskea veroja kovin isolla kädellä. Tulis aika kalliiksi mm. itsensä hoitaminen.
Joten kyllä..verotuksella voidaan myös vähän tasata sitä "tuuria" mitä ollaan saatu. Mutta ei se saa olla verotuksen ainoa tehtävä.


Tuossa on muuten jälleen Vasen - Oikea akselille maailmankuvaeroa. Mitä enemmän vasemmalla niin sitä vähemmän menestys on ansaittu ja sitä enemmän se on tuuria. Ja luonnollisesti aivan ääripäät tälläkin metriikalla ovat sitten enemmän idealisointeja kuin todellisuutta.
"Tuuria" ajattelin niin päin, että ei oikein hommat onnistu: sairastelee tai muuten vastustaa eli onkin epäonnea. Tällöin on hyvä olla joku tukiverkko olemassa. Jos yhteiskunta ei auta eikä ole läheisiä niin silloin ollaan heikoilla.
Tää ajatus on sitä vastaan, että vain vahvimmat saa pärjätä.
Jos ei yhteiskunta huolehdi mitenkään, niin ei niistä heikoimmista kyllä huolta pidetä.
GTJu kirjoitti:
Tuotto-odotukset tippuu, jos ei työntekijöitä= orjia saada.
Taivas varjele, jos tuo on sinun fiilis työpaikallasi. Nosta kytkintä, iske tietä.

Näytä sille työnantajalle närhen munat. Sano, että tää se päivä on kun kyydistäs jään.
Sano sille, mä löydän firman paremman ja alle sekunnin. Ja polkaise jalkaa!

Omalla työpaikalla kyllä viihdyn. :-D Erittäin hyvin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5924
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tazio kirjoitti:^
Guilty as charged. Oranssilla logolla varustetut shortsit ovat edelleen veto/kyykkypäivinä käytössä :)

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla
Hook 'em Horns! 8)

Dallaksessa jokusen vuoden budjanneena tämä liipannee kotimaan näkökulmasta ihan riittävän läheltä, itselläkin pitkäsarvipaitoja vielä kierrossa.

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

BillJean kirjoitti:Täällä kirjoitettiin jotain "lompakon paksuudesta" ja kuinka sen tulisi näkyä äänestys, kannatuskäyttäytymisessä.
En osta lainkaan tällaista näkemystä, on olemassa paljon muitakin kritereejä kuin "lompakon paksuus".
Ddr on my mind.

e: kuittaan väärät mielipiteet kontrabassolla :)
Tuosta profilointia puolueen jäsenistä mutta suurin osa suomalaisista ei kuulu puolueisiin. Jonkinlainen korrelaatio kuitenkin löytynee.
https://yle.fi/uutiset/3-9528779

Sen sijaan äänestysaktiiviteetin ja sosioekonomisen aseman suhteen korrelaatiota on tutkittu paljon ja se on selvä.
https://yle.fi/uutiset/3-10984870

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<--- tuota voisi sitten pohtia, että jos puoluetta äänestävät sen jäsenien profiilia vastaava porukka, niin sen yli menevä äänestäjäjoukko on sitten niitä mielikuva ja "tuttu naama" äänestäjiä..?

Hoetaan aina, että "äänestä ja vaikuta", mutta useinhan sitä äänestetään väärin. :-D
Riippuu aina tietysti näkökulmasta...mutta jos ei oikeasti perehdy yhtään ehdokkaisiin tai edes puolueisiin, niin onko se annettu ääni mielekäs?? Se voi olla jopa omaa etua vastaan.
Myös ehdokkaat voivat toki olla vilpillisiä, eli vaalien jälkeen takkeja käännellään tai onkin jotain muuta mitä on toivottu. Kuluttajansuoja on huono näissä...

FinPat
Viestit: 7351
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GTJu kirjoitti:"Tuuria" ajattelin niin päin, että ei oikein hommat onnistu: sairastelee tai muuten vastustaa eli onkin epäonnea. Tällöin on hyvä olla joku tukiverkko olemassa. Jos yhteiskunta ei auta eikä ole läheisiä niin silloin ollaan heikoilla. Tää ajatus on sitä vastaan, että vain vahvimmat saa pärjätä. Jos ei yhteiskunta huolehdi mitenkään, niin ei niistä heikoimmista kyllä huolta pidetä.
Meillä lienee yhteinen näkemys yhteiskunnan turvaverkkojen tarpeellisuudesta mutta näkemyksemme taas poikkeavat siitä kuinka tällainen tilanne toteutetaan ja missä kohtaa jatkumolla kansalaisen - isosiskon vastuut jaetaan. Itse näen vasemmalle kallellaan olevien puolueiden keskittyvän liikaa jakamiseen luomisen sijaan talouden puolella ja sosiaalisella puolella taas haluavat isosiskon määrittelevän turhan pitkälle yksilön elämää.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<-- ja näin se pitää ollakin. Ilman idealistisia "ääripään" näkemyksiä ei löytyis sitä toimivaa.
Ei omakaan näkemys ihan ristiriidaton ole, en ole sitä useinkaan sitä mieltä, että joka ikiseen asiaan tarvitaan laki tai säädös "isosiskolta" tai valtion tiukka ohjaus. Valitettavasti moni asia ei vaan toimi ilman. Mitä enemmän pärjätään ilman, niin sitä parempi se ois.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Puoluekenttä laajenee: https://yle.fi/uutiset/3-11734440

Pelaako tämä kuitenkin persujen pussiin. Liikahtaisiko ääriaines vielä pykälän oikealle ja helpottaisi loppujen elämää :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
nipaka
Viestit: 2108
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Gasket ehti ensin.

Olisi hyvä jos syväajattelijat Kiemunki, Hakkarinen, Turtiainen ja kaltaisensa siirtyvät sinne. Sinimustille käynee samoin kuin sinisille.
Jo hankkeen nimi kertoo että liikkeelle on lähdetty ilman minkäänlaista suunnitelmaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinimustat
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Jokamiehen Poliittista Filosofiaa

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^Kyllä tuo kovasti poliittiselta itsemurhalta vaikuttaa. Suomessa ei kuitenkaan ole kannatuspohjaa moiselle, ja hyvä niin. Tai ainakin toivon niin. Joka tapauksessa hallitusyhteistyöstä lie turha haaveilla, tai moinen toteutuessaan ainakin tappaa liikkeen. Toisaalta hyvä, että ovat edes rehellisiä ajatusmaailmastaan.

Itseä kyllä vähän säälittää tuo Sinisten notkahdus. En näkisi välttämättä huonona jotain pykälää persujen ja kokkareiden välissä. Olisiko tuo sitten tämä Liike Nyt tällä hetkellä :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin