Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
01 Kesä 2021, 16:07
Harmittaakohan Rimacissa, että ei kuulu pörinää?
Myönnän olevani sen verran kalkkeutunut että lelujen kuuluu pöristä. Kehonsiirtäjät taas voivat olla hyvin sähkövispilöitä ja suhista mennessään.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ja nyt on tosiaan viimeisiä hetkiä hommata uusi manuaali tai uusi ei-hyrbidi / sähkövispilä jos sellaista haluaa.

https://tekniikanmaailma.fi/nyt-on-viim ... 77a2a4-700

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Terveisiä Barcelonasta. Tuli viikko lusittua uuden omistajan pääkonttorilla.

Kuva

Ja tätäkään ei ainakaan vielä tullut ostetuksi vaikka onkin oikean värinen.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vieressä John Watsonin Race of Champions MB 190E 2.3 16v?

Hieno ja nätin värinen Porsche!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joku teinitähti. Mallista vähän paha mennä sanomaan. Oishan se cossun pitsikansi jotain. Anteeksi off topic.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
19 Kesä 2021, 10:33
Vieressä John Watsonin Race of Champions MB 190E 2.3 16v?

Hieno ja nätin värinen Porsche!
En osaa sanoa mersusta mitään mutta samassa tallissa oli 3x Integrale Evo II joissa yhdessä luki J.Kankkunen etulokasuojassa. Tämän lisäksi löytyi Integrale S4, Lotus Esprit V8, Jaguar E-type convertible, 997 GT3 RS, BMW Z8 ja läjä uudempia boring Aston Martineja.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Yksi tulevien harrasteautojen syntymistä hankaloittava tekijä on tämänhetkinen massiivinen innostus erikokoisiin SUV- ja hatchback -korisiin kulkineisiin. Näitä kaikki halajaa, joten miksi tehdä muuta? :roll:
Rajoittaa vähän myös Alfa Romeon uusien klassikkojen syntyä, kun tarjolla on vain kaksi korimallia.

Jos johonkin korimalliin tuo plug-in-hybridivoimalinja todella sopisi, olisi se avokattoinen. Tarvittaessa hiljainen vaikka kesäyössä lipumiseen ja niin halutessaan äänekäs avoauto olisi hieno.
Joten i8 Spider on edelleen itsellä tarkkailulistalla myös tulevaisuudessa. Porsche 918 ei taida halpuuntua tarpeeksi sinne koskaan päätyäkseen.

Mutta olisi hienoa, jos Alfa Romeo saisi vielä aikaiseksi klassikkokelpoisen, jatkuvasti tai tarvittaessa pörisevän coupen tai avokattoisen.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
20 Kesä 2021, 21:45
Porsche 918 ei taida halpuuntua tarpeeksi sinne koskaan päätyäkseen.
Eipä taida ei. Hinnat pikemminkin lähdössä ylöspäin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
20 Kesä 2021, 21:45
Joten i8 Spider on edelleen itsellä tarkkailulistalla myös tulevaisuudessa.
Ulkonäkö on komea mutta ajamiskokemus ainakin itselleni hieman hämmentävä. Ei oikein urheiluauto a'la 4C, eikä oikein luxury cruiseri a'la Jagge XKR vaan jotain vähän kaikkea jotenkin. Fokus ja identiteetti hukassa?

Mutta siis ehdottoman kaunis omalla tavallaan ja itsekin sillä silmällä olen aina välillä markkinaa vilkuillut.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tällaista ei taida saada mitenkään Suomen kilpiin. :(

Harvinainen aito tehtaan LHD Tuscan. RHD -> LHD konversioitakin näkee mutta Tuscanissa on kuskin puoli leveämpi ja sen lisäksi käsijarrukahva ja vaihdekeppi jäävät konversioissa väärinpäin.

Kuva
https://www.autoscout24.com/offers/tvr- ... -786680467

Kaikkein paras olisi jos SpeedSix koneeseen olisi vielä vaihdettu FFF2 kansi jossa ilmeisesti voitelukin toimii. Ja jopa keltaista parempi väri tähän vehkeeseen olisi elokuvasta "Swordfish" tuttu monisävy helmiäinen.

Kuva

TVR Tuscan menee mielestäni suunnilleen samaan järjettömyyden luokkaan kuin esim. Dodge Viper joten olisi siis mitä parhainta keski-ikäisen kapinaa koneistoa vastaan. Tai jotain.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aavistuksen Off-Topic mutta alla kuva huonosti tehdystä RHD->LHD konversiosta TVR Tuscanin kohdalla.

Kuva

RHD:ssä runko ja kori epäsymmetriset siten että kuskilla enemmän tilaa oikealla puolella ja käsijarru on vaihdekepin ulkopuolella vasemmalla puolella.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nostellaan kiintoisaa säiettä.
Nyt kun kodinkoneet valloittavat kotimaisetkin tiet ja ajotuntuma sekä se vaikeasti määriteltävä fiilis katoaa kuin volumenappi modernista autosta, on tovi mietittävä mikä eteen.
Vaihdan tulokulmaa - ei ole tarkoitus vetää ohi aiheen, vaan laajentaa mietintää. Jos ei ole tallia missä autoa säilöä tai taloudellista kykyä kolmos-autoon, puhtaaseen harrastamiseen - olemmeko tuomittuja kehon siirtämiseen ajoavustinten varassa? Vai vieläkö on aikaa hankkia se sielukas kakkosauto, jolla olisi kiva liikkua ja tyylikästä saapua? Saisiko ostettua vaikka vuosikymmenen verran jatkoaikaa autoilulle? Näidenkin kysymysten äärellä nettiauton haut ovat itsellä viimeaikoina pyörineet.
Vaatimukset autolle:
Se jokin, mutta ympärivuotisesti ja pysäköinti taivasalla.
Mielessä vaikkapa 997 tai M2. Mutta budjetti huutelee enemmän 996 tai M-sport…
Jos saisi harrastaa, niin nepanepa olisi jo hankittu silloin, kun ne eivät maksaneet kultaa, mirhamia ja suitsukkeita.
Mutta haaveissa aidon oikeasti vaparibensa kytkettynä iskeviin kuoriin ja tunnokkaisiin ajo-ominaisuuksiin. Kulkupuolella ei väliä, patterivispilät menee kuitenkin niin saatanasti että 0-100 km/h on nykyään ihan sivuseikka. Ja autoa pitäisi voida käyttää. Alle kympin vuodessa, mutta useamman kerran viikossa pieniä siivuja. Tällainen ehti tovi sitten käymään alla, mutta kävi ilmi että se oli (and I quote) ”hyvinkääläisen nenänkaivajan auto”. Pyydän äskeistä nöyrästi anteeksi nenänkaivamisesta nauttivilta. Eli autoon kohdistuu myös kohtuuttomia paineita täysin irrationaalisesta rahoitusyhtiöstä. Onneksi nykyinen F31 320i xDrive kolmen vuoden takaa tuntuu dinosaurukselta verrattuna moderniin autoon, joten kiire ei ole akuutti. Harmi että tässä sukupolvessa BMW jo päätti ettei auto tarvitse ohjausta… Muuten se kelpaisi pidempään. Vaikka siinä inhottava fööni moottoriin puhalteleekin. Mutta mikä siis neuvoksi? Kysyy hän Alfa palstalla kun ilmiselvä vastaus on Giulia/Stelvio. Mutta mieli tekisi jotain eksoottisempaa josta joku sanoo että ajatko tuolla talvella?!

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja mutt »

lerppu kirjoitti:
06 Loka 2021, 22:36
josta joku sanoo että ajatko tuolla talvella?!
Mikä tahansa italialainen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

En osaa sanoa vastausta pohdintaan, mutta kyllähän tuollaiseen kakkosautokuvioon sopii hyvin joko isolla vaparikasilla (tai kympillä) varustettu saksalainen iso perheauto. Mutta hohto sellaisesta katoaa aika pian, kun se toisena autona oleva töpseliauto, PHEV tai BEV, 10-15v uudempana suorittaa kaiken paremmin ja ennen kaikkea hitosti halvemmalla. Se iso kone on kiva ja tuntuu tehokkaalta, mutta eihän ne tuon ikäluokan mehumaija-automaateilla varustetut noin 400-500hv teholuokan autot enää mitään nopeita ole. Hohdon katoaminen on vähän käynyt itselle, kakkosauto ei tosin ole iso, mutta vaparikasi manuaalina on sen verran työläs (tai no, ei se kyllä varsinaisesti ole työläs kun samalla vaihteella voi ajaa 25 - 180 km/h mutta on siinä kuitenkin edes joskus vaihdettava vaihteita kun ei viitsi nelosella lähteä liikkeelle paikaltaan) ja nurkka-ajossa paljon kuluttava että, tulee lähdettyä lähes poikkeuksetta sillä vaimon etuvetokatumaasturiphevillä. Tarkalleen ottaen tuo kesälelu on nytkin tainnut olla kuukauden liikennekäytöstä poistettuna. Jännä muuten huomata että kun vaimolla vielä oli dieselfarkku niin läksin paljon innokkaammin tuolla kesälelulla ja nyt tilanne on kääntynyt toisin päin. Liekö sitten tullut jo niin vanhaksi että arvostaa arjessa helppoutta ja vaivattomuutta?

Toinen, "vähän" eri kategorian, laite on sitten myöskin uhanalainen lajityyppi: iso katumaasturi. Joo, tiedän että sellainen ei autotyyppinä puhuttele, jos ajattelee ensisijaisesti matkaa eikä perillepääsyä. Mutta kunpa se matka voi tuollaisellakin olla palkitseva, ei ehkä tosin siellä nelinumeroisella pikkutiellä, vaan ennemminkin tilanteessa jossa pitää (tai saa) ajaa useita tunteja putkeen tai vaihtoehtoisesti ajella Helsingin kantakaupungin alueella. Ai miksi kantakaupungissa tuollainen Range Rover / Q7 / Cayenne / X5 / ML puhumattakaan Escaladeista yms. on palkitseva? No ihan vaan siksi että esim. kaistan vaihtaminen onnistuu huomattavan helposti ja havainnointi muutenkin on helppoa. Lisäksi noiden voimalinjat ovat poikkeuksetta erittäin miellyttäviä, sopiva määrä nyyttoneita ja ihan liian paljon massaa rauhoittaa menoa. Tässäkin toki sitten se lompakko tuppaa helposti äänestämään liikennekäytöstä poiston ja vaimon phevin puolesta, vitonen päivässä veroihin ja vakuutuksiin on vähän turhan paljon. Tai näin on ainakin itselle käynyt, talvikäytössä kun on yksi noista esimerkkiautoista.

Mutta, sitten taas kun mietin asiaa toisinpäin niin en kyllä noita omia kakkosautoja lähtisi vaihtamaankaan mihinkään. Kesällä on kiva ajella riepu alhaalla kasin murinoita kuunnellen ja onhan tuollainen möhkö puolestaan talvella ja rospuuttoaikaan aika mieltä lepuuttava kulkuväline. Unohtuu ne kulut kun vaan ajelee enemmän tai vähemmän tärkeitä ajoja.

Niin että jos se yksi kakkosauto pitää olla ja sen tosiaan täyttää vielä monia erilaisia tarpeita niin vaikka se kovin tylsää onkin niin itse katselisin osastoa "noin 30k C-meisseli AMG:nä, M3 sedanina taikka RS4 B7 vaparikasilla". Kaikkia voi käyttää arjessa, mikään ei maksa mahdottomia, jotkut jopa ehkä jo hintapohjissa joten arvonpudotustakaan ei tarvitse älyttömästi pohtia. Kuitenkin jokaisessa noissa on jotain sellaista mitä ei enää tehdä (ja mitä valitettavasti italialaiset eivät ole saaneet noihin aikoihin tuotettua sillä Maseratilta puuttuu tuo kokoluokka ja Giulia QV on selvästi uudempaa generaatiota vaikka sinällään sopisikin tuohon riviin jatkoksi). Noissa on lisäksi turvavarustelu ja käytettävyys siinä luokassa että tarvittaessa vaikka anopin voi laittaa kauppareissulle jollain noista.

Toki ne eksoottisuuspisteet jää aika mataliksi noissa. Jos niitä haluaa nostaa niin sitten samaa genreä voi löytyä jostain Cadillacin valikoimasta.

Aika pitkä pätkä tajunnanvirtaa. Oikeasti tällaiset asiat pitäisi pohtia tuopposen ääressä tai saunan lauteilla. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
06 Loka 2021, 22:36
Mutta mieli tekisi jotain eksoottisempaa josta joku sanoo että ajatko tuolla talvella?!
Miten olis tuollanen esisarjan Focus?
https://www.nettiauto.com/ford/mustang/12240788

Tai tällänen?
https://www.nettiauto.com/bmw/325/12337344

Vähän kyllä haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun tehtyäsi vaimon onnelliseksi E92:lla lenkittäisit kotiin tuollasen :)

Jännittävää moottoria lukuunottamatta pikkubemari on myös ihan pätevä auto:
https://www.nettiauto.com/bmw/120/12317136

Ńäköjään kohtuuhintaan löytää kuitenkin ihan hienojakin autoja, jotka varmasti herättää suomipojassa ihmetystä:
https://www.nettiauto.com/jaguar/xk8/10413903
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
06 Loka 2021, 22:36
Mielessä vaikkapa 997 tai M2. Mutta budjetti huutelee enemmän 996 tai M-sport…
Jos ei välitä auton väristä tai värittömyydestä:

M-Sport optio on heti tarjolla
https://www.nettiauto.com/bmw/230/12300769
- B48B20 koneella jossa nokkakettinkikin lienee hieman vähemmän venyvää mallia
- Lyhyt akseliväli ja takaveto -> taittuu mutkiin (ja kulkee "suoraan" kuten perinteiset BMW:t)
- Hyvät M-Sport varusteet
- Mennee budjettiin? 36k€

996 tehtaan aerokitilla (GT3 look)
https://www.nettiauto.com/porsche/911/11631912
- Manuaali!!
- Muuten asiallisen oloinen mutta etupuskuri ja valot ovat jotain ihmeellisiä tuning romppeita. Mutta vaikeaa on enää tuunaamatonta 996 löytääkään...
- IMS/RMS tehty 2018
- Hyvät tehdasvarusteet
- Mennee budjettiin? 38k€
Viimeksi muokannut FinPat, 07 Loka 2021, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
06 Loka 2021, 22:36
Vaatimukset autolle:
Se jokin, mutta ympärivuotisesti ja pysäköinti taivasalla.
Tuo "ympärivuotinen ja taivasalla" tipauttaa kyllä monta pseudo-eksoottista pois listalta. Suomen suolatut tiet ja kylmän kostea keli eivät ole harrasteautonkaan ystäviä.

Jos olen käsittänyt oikein niin jäsen lerpulle myös Japan Inc. ja esim. Audi ovat no-buy listalla? Esim. Audi TT voisi olla hauska ympärivuotiseen käyttöön. Ja Gen 1 TT on jopa persoonallisen näköinen. ToyoBaru BRZ GT86 olisi taas Japan Inc. puolelta MX-5 rinnalla mielenkiintoinen.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ja olisihan niitä mielenkiintoisia vispilöitäkin tosiaan tarjolla. Pitää vain keksiä tapa saada lompakkoon enemmän täytettä.

https://www.everrati.com
Kuva

https://www.totemautomobili.com
Kuva

No, ehkä klassikot klassikkoina ja vispilät sitten erikseen kuitenkin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitän kaikkia asiallisesta pohdinnasta! Lämmittää mieltä moinen ajatusten kollaboraatio, vaikka saunaa ja olutta jääkin huutamaan. :wink:

Nopea kommentti tai kaksi.
- Mustang.
Aina mielessä ja vaikuttaa hauskalta idealta. Kunnes ajaa sellaista. Tähän kohtaan disclaimeri, en ole sitä uusinta painosta koeponnistanut.
Se voisi olla kova ja ympärivuotinen, mutta sen hinnalla saa muutakin. Ja itsellä kaihertaa, kun tietää valmistusmaan autoarvostukset, niin on täällä hinnaltaan väärässä demografiassa.

- Ehdotettuna BMW F22 ryydikkäämmällä B48 pannulla. Linkattua yksilöä olen katsellut toistuvasti. Olisi helppo ympärivuotinen. Mutta ottaisinko mieluummin samalla rahalla Giulian? Ottaisin. Onko Giulia riittävän eksoottinen ja onko 45tkm ajettu 2018 BMW F31 nelikkona tolkullista vaihtaa saman hintaluokan GIuliaan? Ei. Tämän hämärän koukeron kautta F22 rivinelosena putoaa pois.

Mieleni myös halajaa välillä katon pudottamiseen. Rahoittaja ei moisesta innostu, joten vaikkakin ansiokas ja kiintoisa avaus, joudun senkin torppaamaan. Olen pirun vaikea, pitäisi kai ottaa känni, olisi kaikilla helpompaa. No, vielä pari viikkoa verenohennuslääkkeitä, sitten sokka irtoaa ja tipaton 4kk tulee päätyyn.

Palstatoveri TeroPee oli ajatusten pulssilla tarkkana, vaparikasi (tai kutonen, rivissa tai ei) siintelee ajatuksissa. Valmistusmaakin saa olla Yhdysvallat. Standard of the World jätti muuten hienon maun suuhun, mutta toki Pohjantähden täystuho on sellainen muistijälki kyydissä olleelle rouvalle, että Käkkylää ei kannattane tarjota... Tuosta modernin kikottimen käytön helppoudesta: kieltämättä tänäänkin eteisessä käsi tarttui F48 avaimiin ja max eDrive valinnalla liikuttiin pelkällä takapyörien voimalla. On se mukava ja helppo ja kaikkee. Varsinkin jalkapuolen käytössä. Mutta niin olisi vaikka Ford F150... Ei taida mahtua kaupunkiin, vaikka välillä niskaa punottaa niin himputisti. Sillä olisi hieno kuskata poikaa Käpylään kouluun.

Mutta koska titaanilla ehostettu kyborgiruumis alkaa palautumaan käyttökuntoon, jokin tällainen siintelee ajatuksissa turhan usein. Vaikka jo kertaalleen 996 koeajolla sen itselleni tosi huonosti sopivaksi totesin. https://www.nettiauto.com/porsche/911/11979674 Yksilössä en tykkää "kaljun peittelystä". Ne etuvalot on mitä on. Toi nassukohotettu ei oo yhtä paha kuin alkuperäinen kananmunamalli. Joten orkkisumpiota pitäisi etsiä, mutta ainahan näissä se touhutonni tai kolme pitää olla varattuna...

Että tällasta tänään, huomenna jotain muuta.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
07 Loka 2021, 12:17

Tämän hämärän koukeron kautta F22 rivinelosena putoaa pois.
Vaikea asiakas. No, F22 saa myös rivikuutosella.

Entäs Jaguar XK? Ei tule vastaan joka kadunkulmassa, ajettavuudeltaan ja brandi-imagoltaan hyvä. "Melkein moderni" alumiinikorinen ja kuitenkin klassinen, selvästi AM Vantage lookkia. AJ34 (AJ-V8 4.2 300hp variantti) on luotettavan koneen maineessa ja samaten tuo ZF 6HP26 on hyvämaineinen.

Joku tällainen. Alle 100tkm ajettu ja pyynti 25 k€ Alankomaissa.

https://www.autoscout24.com/offers/jagu ... =525857528

Kuva

Verot 2007 ikäisiin ovat luokkaa 6000€ ± 1000€ riippuen arpajaiskoneen pallojen pomppimisesta kun katsoo 2020 verotettuja. 2021 puolella ei näyttäisi olevan tuodun vielä yhtään.

Ja kaikkein tärkeintä, Rouva-henkilöt pitävät varsin usein Jaguaareista.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Shaguar on bueno. Rouva tykkää Astoneista, ehkä köyhän miehen versio voisi olla mahdollisuuksien rajoissa... Kotimaassakin välillä näkynyt myynnissä 30keur huudeilla. Pitää kokeilla! Ja jos tykkään, niin koittaa myydä vaimolle. En oikein tiedä mitä tuollaiselta odottaa. Joten itsensä sivistäminen lienee ainakin paikallaan, kunhan sopuisa yksilö tipahtaa kauppaan lähelle.

Olen niin julmetun huono harrastamaan, että hakumatkat ei kiinnosta kuin täsmäosumina.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
07 Loka 2021, 13:26
Ja jos tykkään, niin koittaa myydä vaimolle. En oikein tiedä mitä tuollaiselta odottaa. Joten itsensä sivistäminen lienee ainakin paikallaan
Karkeasti yleistäen XK on isokokoisempi, hiljaisempi ja herraskaisempi hieman kesytetty versio 996/997 Possusta.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
07 Loka 2021, 13:26
Olen niin julmetun huono harrastamaan, että hakumatkat ei kiinnosta kuin täsmäosumina.
Jos tuollaisesta tykkää niin Suomen tarjonta on sen verran aneemista että suosittelen vaikka agentin käyttöä sopivan yksilön noutamiseen. Siis jos ei käy käsittämätön tuuri ja sopiva yksilö putkahda lähi K-markettiin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jees, kykenen kyllä matkustamiseen ja auton kotimaahan uittamiseenkin, olen muodikkaasti "kokemusasiantuntija". :silly: En vain haluaisi tehdä niin. Mutta nyt voi tulla eteen sekin hetki. Lähin K-market on alle 400 metrin päässä, joten se olisi kyllä kätevä ostospaikka! Mutta Mustapekka osaa hinnoitella katteensa kohdalleen... Se onkin osa tarinaa - olen niin mukavuudenhaluinen että maksan päivittäistuotteistanikin reilua ylihintaa, jotta voin hakea ne vierestä. Sama autoissa, mutta nyt on osin ei oota tarjolla. Possuja olisi, saattaa olla että siksikin palaan moisen sovittamiseen. Uusi Mustang pitää vielä kokeilla. Nuo ovat valintoina aika keskeltä kenttää kyllä... Kauhea ensimmäisen maailman ongelma - joutuu päättämättömyyttään ajamaan suht tuoreella kolmosfarkulla. Silloin kun vaimo vie ihan tuoreen phevin pihasta enste. Surkee elämä. Noh, voishan sitä joutua Teslallakin ajamaan! :roll:

...Saattaa olla että se F22 pitäis myös kokeilla... Ja jos vähän ottaisi pankista pätkää, niin tämäkin olisi mahdollinen: https://www.nettiauto.com/bmw/m235i/12414417 - ehkä liikaa thyyningiä ja väri Bemariin outo, mutta mikäpä jottei.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
07 Loka 2021, 15:08
https://www.nettiauto.com/bmw/m235i/12414417 - ehkä liikaa thyyningiä ja väri Bemariin outo, mutta mikäpä jottei.
Joo, tuo punainen ei sovi F22 lainkaan. Näyttää normaaliakin pullukammalta. M2 signature väri ja geneerinen "M sininen" sen sijaan osuvat hyvin kohdalleen. Kuten myös Miami Blue ja ehkä jopa Mexico Blue.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Menin internettiin ja löysin tavoitelookin.
88B0DBC7-6AE0-4049-84F1-778EA02555C6.jpeg
88B0DBC7-6AE0-4049-84F1-778EA02555C6.jpeg (95.09 KiB) Katsottu 2831 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^No mitäs tässä sitten enää tarvii arpoa? Kaupoille, mars.

https://www.nettiauto.com/chevrolet/camaro/12444500
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

lerppu kirjoitti:
07 Loka 2021, 15:08
...Saattaa olla että se F22 pitäis myös kokeilla... Ja jos vähän ottaisi pankista pätkää, niin tämäkin olisi mahdollinen: https://www.nettiauto.com/bmw/m235i/12414417
Ai saakeli kun hieno - kelpais. Hintaa on aika lailla vieläkin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
07 Loka 2021, 22:25
^No mitäs tässä sitten enää tarvii arpoa? Kaupoille, mars.

https://www.nettiauto.com/chevrolet/camaro/12444500
Damnation! Siinähän olis uudet talvirenkaatkin ja varamoottori mukaan. Luukulamppuinen sisko jos olisi niin innostuisin. :silly:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
08 Loka 2021, 12:02
Polforea kirjoitti:
07 Loka 2021, 22:25
^No mitäs tässä sitten enää tarvii arpoa? Kaupoille, mars.

https://www.nettiauto.com/chevrolet/camaro/12444500
Damnation! Siinähän olis uudet talvirenkaatkin ja varamoottori mukaan. Luukulamppuinen sisko jos olisi niin innostuisin. :silly:

Come on, lerppu!
Visuaalisissa spekseissä luki IROC-Z eikä Firebird GTA!

https://www.nettiauto.com/pontiac/firebird/12442687

Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Oi ettien että!! :onfire:
Tällä on sielussa iso paikka, varsinkin GTAlla. Tällä kun kesän cruisailisi farkkuliivi päällä ja c-kasetilta kuuntelisi Whitesnaken parhaat. Eli siis koko tuotannon, eihän niillä huonoja olekaan. Kyllä kelpaisi.

Vaikka luukkulampuista nepanepan mieluiten ottaisinkin, siinä on vähän sellanen ikävä juppihaju. Tulilinnussa haisee hiuslakka, kainalohiki ja axe bodyspray. 8)

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

lerppu kirjoitti:
08 Loka 2021, 13:21
^Oi ettien että!! :onfire:
Tällä on sielussa iso paikka, varsinkin GTAlla. Tällä kun kesän cruisailisi farkkuliivi päällä ja c-kasetilta kuuntelisi Whitesnaken parhaat. Eli siis koko tuotannon, eihän niillä huonoja olekaan. Kyllä kelpaisi.

Vaikka luukkulampuista nepanepan mieluiten ottaisinkin, siinä on vähän sellanen ikävä juppihaju. Tulilinnussa haisee hiuslakka, kainalohiki ja axe bodyspray. 8)
Eiks CamaBird kuvio mene niin, että Cama'ssa Axe ja Bird'ssä sitten Old Spice tai Kouros?

Musta Turbo Trans Am olisi kyllä kova..

-Tazio

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Paikallaan oleva tarkennus. Ja tietty rutkasti suihkutettuna, jotta serkkutytön kanssa peuhaamisen hajut saa takapenkiltä peiteltyä.

Kasariturboista ei oikein saa puhua ilman mainintaa Suuresta Kansallisesta, joka siis tietenkin ultimate dream car.
Grand National.JPG
Grand National.JPG (70.95 KiB) Katsottu 2693 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja mutt »

lerppu kirjoitti:
08 Loka 2021, 13:35
^Paikallaan oleva tarkennus. Ja tietty rutkasti suihkutettuna, jotta serkkutytön kanssa peuhaamisen hajut saa takapenkiltä peiteltyä.
Meinaatko, ettei jalkatiloja peittävästä paksusta kerroksesta tyhjiä Budweiser-tölkkejä nouseva röyhy peitä alleen muistoa siitä, mitä tapahtui takaikkunalla olevan etelävaltioiden lipun suojassa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
08 Loka 2021, 13:35
Kasariturboista ei oikein saa puhua ilman mainintaa Suuresta Kansallisesta, joka siis tietenkin ultimate dream car.
Ja Targa katolla! Ehkä jopa GNX?
Noissa on aitoa kasari-henkeä.

Buick Regal Grand National on yksi niitä harvoja autoja hautaustoimiston kilkkeiden lisäksi joiden kuuluu olla musta.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

lerppu kirjoitti:
08 Loka 2021, 13:35

Kasariturboista ei oikein saa puhua ilman mainintaa Suuresta Kansallisesta, joka siis tietenkin ultimate dream car.Grand National.JPG
Word!

Jos Darth Vader ajaisi autoa...

-Tazio

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tuollaiseen aihioon voisi asentaa sähkövermeet.

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/spider/12450210

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Lerpulle tai kelle vaan:

http://autofficina.lv/en/sales/gta-3-2-v6-bianconuvola

Ei kai sitä muita käyttöharrasteita tarvitse, kun on GTA tallissa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Nyt kun on muutama viikko ja muutama tuhat kilometria takana kotitalouskoneella niin pitää todeta että ovathan nämä tulevaisuutta, ei sille mitään voi. Sinällään pikku insinööri sisälläni on tämän tiennyt jo pitkään mutta eipä bensahuuruista elämää viettäneenä olisi halunnut uskoa.

Anyway, ketjuun liittyen nyt kun post-Tesla aikakaudella on ajanut paria uuden karheaa perinteisen tekniikan 300+hp urheiluautoa niin tuntuma normaalissa ajossa on että eiväthän nämä lähde yhtään mihinkään vaikka drag strip suorituskyky olisikin melko lähellä sähkövispilää. Välitön vääntö on huumetta. Muutenhan toki Possu Jagget ovat eri luokkaa kuin vispilä mitä tulee vauhdikkaaseen ajoon.

Sinällään kokemus vain vahvistaa näkemystäni että lähes ihan sama kuinka hidas harrasteauto on koska lähes kaikki polttomoottoriset tuntuvat hitailta käytännön ajossa kun vertaa vispilöihin.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Asia on varmasti juuri näin. Siksi nuo omat harrasteet (mainittu aiemmin tässä ketjussa) on sellaisia, mitä ei täyssähköisenä saa ollenkaan nyt tai ehkä edes tulevaisuudessa.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

:arrow:
FinPat kirjoitti:
13 Marras 2021, 09:40
Nyt kun on muutama viikko ja muutama tuhat kilometria takana kotitalouskoneella niin pitää todeta että ovathan nämä tulevaisuutta, ei sille mitään voi. Sinällään pikku insinööri sisälläni on tämän tiennyt jo pitkään mutta eipä bensahuuruista elämää viettäneenä olisi halunnut uskoa.

Anyway, ketjuun liittyen nyt kun post-Tesla aikakaudella on ajanut paria uuden karheaa perinteisen tekniikan 300+hp urheiluautoa niin tuntuma normaalissa ajossa on että eiväthän nämä lähde yhtään mihinkään vaikka drag strip suorituskyky olisikin melko lähellä sähkövispilää. Välitön vääntö on huumetta. Muutenhan toki Possu Jagget ovat eri luokkaa kuin vispilä mitä tulee vauhdikkaaseen ajoon.

Sinällään kokemus vain vahvistaa näkemystäni että lähes ihan sama kuinka hidas harrasteauto on koska lähes kaikki polttomoottoriset tuntuvat hitailta käytännön ajossa kun vertaa vispilöihin.
Eikös se patteri sitten paina ajossa mitään?
Eikä se kierrosten mukaan lisääntyvä voima ole kiva, => diiseli automaatti?
Pitää varmaa koeajaa joku uusi patterivärme, edellisestä taitaa olla jo lähemmäs 10 vuotta aikaa.
Itsellä vain fiilis kun vaihtaa kappa coupesta beta spideriin niin keveys tuo paljon kivaa tullessaan.
Tosin hevosvoimat vähenee, kiihtyvyys sama (jos ei ole ryyppy päällä tai kone kylmä, kaasariautostahan puhutaan)
Tuohan ampuu samassa tahdissa, kun kiihdytyskaistalta motarilla lähdetään aina sallittun 120Km/h :roll: mutta coupe ei ohi päässyt.
Mutta toki, nollasta se ei oikein ruopimatta lähde.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

A Bart kirjoitti:
13 Marras 2021, 20:07
Eikös se patteri sitten paina ajossa mitään?
Eikä se kierrosten mukaan lisääntyvä voima ole kiva, => diiseli automaatti?
Pitää varmaa koeajaa joku uusi patterivärme, edellisestä taitaa olla jo lähemmäs 10 vuotta aikaa.
Itsellä vain fiilis kun vaihtaa kappa coupesta beta spideriin niin keveys tuo paljon kivaa tullessaan.
Tosin hevosvoimat vähenee, kiihtyvyys sama (jos ei ole ryyppy päällä tai kone kylmä, kaasariautostahan puhutaan)
Tuohan ampuu samassa tahdissa, kun kiihdytyskaistalta motarilla lähdetään aina sallittun 120Km/h :roll: mutta coupe ei ohi päässyt.
Mutta toki, nollasta se ei oikein ruopimatta lähde.
Patteri painaa, luonnollisesti mutta painopiste on melko alhaalla ja normiajossa jousitus toimii OK. Jos lähtisi jotain auto-slalomia ajamaan niin olen varma että paino tulisi esille ihan eri tavalla. Voisi olla point-and-shoot vehje tuossa toiminnassa.

Sopivan vaparin voiman tuoton luonne on mukava mutta patterilelun välitön vaste oikean jalan vääntömomentin pyyntöön on myös omalla tavallaan vekkulia. Swiii-iissshhh! And its gone. Ei kierrosten keräilyä, vaihteiden pudottamista, ja muuta. Lisäksi softa + sähkömoottori säätävät pitoa jo nykyiselläänkin todella siististi.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jos oletamme että polttomoottorin vainoaminen jatkuu nykyisellä kiihtyvällä tahdillaan niin kohta bensa on 2,50€/l ja ajokielto keskustaan yms. Millä aikataululla polttomoottoreista tulee samanlaisia reliktejä kuin häkäpöntöt ja höyryveturit tänään.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
29 Marras 2021, 10:58
Millä aikataululla polttomoottoreista tulee samanlaisia reliktejä kuin häkäpöntöt ja höyryveturit tänään.
Melko piankin?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
29 Marras 2021, 13:58
Melko piankin?
Jutun mukaan Suomessa pitäisi VTT:n mielestä olla 9 vuoden päästä 600 000 sähköautoa, mikä on aika kaukana, kun joka vuosi rekisteröidään vain 11% sähköautoja, hybriditkin mukaan lukien vain 30%. Johan siinä menee yli 3 vuotta, että saa edes yhden (100%) täyteen!

Koskahan toimittelijat saisi tälläisiin juttuihin mukaan oikeasti vertailukelpoista dataa. Sanallakaan ei sanota, montako autoa Suomeen rekisteröidään vuodessa (Norjaan kylläkin...), mutta osataan taas kertoa, montako sähkökäyttöistä autoa Suomessa pitäisi olla 9 vuoden päästä kilvissä...

Mutta hyvinhän toi nousee, kun tarjonta paranee. Sähköautojen tarjonnassa ensin tuli markkinoille avaruusalukset, sitten kauppakassit. Ihan uutena aluevaltauksena on nuo muodikkaat möhköfantit ja niillä se myyntikäyrä vasta lähtee nousuun. Luotan siihen, että tässä jossain kohtaa joku otsikkoinsinööri hoksaa maailmalle huutaa sanan "otsapinta-ala", jonka jälkeen aletaan saamaan auton kokoiseen ja näköiseen luokkaan muitakin patterivehkeitä kuin eTronGT ja Taycan - onneksi ovat jo avanneet pelin.

Kun tarjonta paranee ja monipuolistuu jatkuvasti, käy luonnostaan niin, että myös markkinat ja niillä pärjääminen paranee. Toki luontaisen kehityksen hyppyripaikka on oiva hetki hallitukselle rummuttaa että "me tehtiin tää" :D.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vittorio Jano kirjoitti:
29 Marras 2021, 13:58
FinPat kirjoitti:
29 Marras 2021, 10:58
Millä aikataululla polttomoottoreista tulee samanlaisia reliktejä kuin häkäpöntöt ja höyryveturit tänään.
Melko piankin?
Norjalaisten kelpaa rahoittaa sähköautonsa pumppaamalla öljyä.

Polttomoottorista tulee tässä maassa relikti sitten, kun sähköauto on vakavasti otettava vaihtoehto keskimääräiselle 3-5k€ polttisautolle. Se taas riippuu suuresti siitä, mikä on akkujen todellinen kesto ja uusimiskulu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Saisivat tehdä kohtuuhintaisia PHEV millä voisi ajaa arkiajot sähköllä mutta voisi tarvittaessa vetää polttomoottoriauton trailerilla Pohjanmaalle ja takaisin. Jostain syystä vetomassat romahtaa kautta linjan kun autoon lisätään akku ja sähkömoottori.

Ioniq 5:lla saisi vetää 1600 kg mutta oletan että latausväli lyhenee merkittävästi traileri perässä. PHEV voisi huolettomampi sen puolesta. No on Kaustisilla yksi 50 kW laturi ja Vetelissä 22 kW.

Vastaa Viestiin