Sivu 1/1

Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 21 Elo 2021, 09:24
Kirjoittaja FinPat
Harrasteautojen hinnanmuodostus on vielä emotionaalisempi prosessi kuin ns. käyttöautojen osalta ja korreloi vain pieneltä osin minkään objektiivisten faktojen kanssa. Tuskin kukaan väitää että esim. F-korinen tai G-korinen 911 Possu olisi millään mittarilla rinnastettavissa 996:n autona ja hinnat taas sitten kertovat ihan omaa tarinaansa..

Laitetaanpa listaa näitä "unloved" harrasteautoista joita saa suhteessa pienellä rahalla verrokkeihin nähden.

- Opel Speedster (vs. Lotus Elise) -> koska se on Opel
- Opel GT (uudempi avomalli) -> Uudehko, luotettavahko, nopeahko, suunnilleen kaunis avoauto halvalla koska se on Opel (tai Saturn/Pontiac)
- Possu 996 sukupolvi (ex. Mezger koneiset) -> koska "fried eggs" ajovalot ja RMS/IMS ongelmat M96.01 - M96.04 koneissa. IMS/RMS ongelmiin after market on jo löytänyt about OK ratkaisut.
- ??

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 21 Elo 2021, 10:07
Kirjoittaja Tazio
Corvette ja Camabird - kauneus aina katsojan silmässä mutta kuitenkin, pomminvarmaa, halpaa tehoa ja ajo-ominaisuudet muuta kuin esson baarissa kerrotaan. Ja silti halpoja kuin saippua, koska jänkki

Maseratit, sulavia, nopeita, hienot sisustat (oikeasti, ei mitään saksan tuning 'hiilikuitua') ja ajettavia. Ja halpoja, koska Luigi.

-Tazio

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 21 Elo 2021, 10:46
Kirjoittaja Savo
Onkos Fiat 124 Sport Coupe aliarvostettu? Ainakin ne muutamat yksilöt mitä katsoin olivat Alfan 115-sarjan malleihin verrattuna kohtuuhintaisia.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 21 Elo 2021, 11:39
Kirjoittaja TeroPee
Audi S4 C4 vs. S2 -> koska pikkukori on olevinaan parempi (no ei kyllä oo)

Audi S4 b5 vs. RS4 b5 -> Joo, onhan S4 eri peli kuin RS4, mutta samat jutut kumpaankin tulee tehdyksi kuitenkin jos (ja kun) virittämään alkaa

Audi R8 vs. Lamborghini Gallardo -> Joo, onhan Lambo aina Lambo sekä moottorissakin tyypillisesti pari sylinteriä enemmän. Mutta silti 1,5x hinta on vähän vaikea ymmärtää. Etenkin kun se näkynee myös huolto- ja korjauskuluissa.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 31 Elo 2021, 23:44
Kirjoittaja CLiK
Ai, että. Herkullinen kysymys. Edellä tuli jo hyviä nostoja ja osa toistuu omissa valinnoissani.

R8 mainittu ja ehdottomasti samaa mieltä. Paljon autoa rahalla. Toki vertailussa Gallardoon kannattaa muistaa brandiarvo ja valmistusmäärät. Saman laarin autoista väittäisin i8:n olevan samassa tilanteessa R8:n kanssa. Hintakäyrä liukuu vielä hetken alas, mutta sen jälkeen hyvä mahdollisuus arvonnousuun. Olkoonkin kolmisylinterinen hybridi. Samoissa hinnoissa pyörii myös 4C, joka on jo nousussa. Hiilikuitumonokokki on sen verran harvinainen, että tulee olemaan haluttu nelariturbonakin.

Tazion mainitsemista Maserateista ehdottomasti Quattroporte V. Tyylikkään härski perheauto nyt jo järkihintaan. Neliporttinen ei vaan tule koskaan nostamaan arvoaan, koska neliporttinen.

Finpat nosti Speedsterin ja väittäisin sen edelleen olevan hyvin kohtuuhintainen vaikka nosteessa tuntuu olevankin. Ja harrasteikoni Corvette samoin.

Halpakategoriasta omat suosikkini Fiatit Barchetta ja X1/9 (tiedän, molemmista voidaan kiistellä). Vanhemmista yleensäkin melkein mikä tahansa takaovellinen hyväkuntoinen yksilö. Perheautoilla on keräilyarvoa vain erittäin harvoin, harrastearvoa voi olla sitäkin enemmän.

Yhtään vanhempaa Alfaa en maininnut. Yksinkertaisesti koska lähes kaikki niistä ovat erittäin kohtuuhintaisia verrokkeihin nähden. Poikkeuksiakin toki on, mutta vähemmän.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 01 Syys 2021, 08:31
Kirjoittaja rausku
Lisätään listalle Smart forfour brabus. Perustelut 180hp, 1100 kg (vararengas pois, kevyemmät vanteet, pienempi akku, ilmastoinnin kompura pois, takapenkki pois jne jolloin helposti alle 1000kg jopa 900kg kevennettävissä).
Ei ehkä arvoa nostava, mutta mahdollisuuksia tuossa nähtävissä. edit: ensimmäisen generaatio malli - edullinen

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 01 Syys 2021, 09:00
Kirjoittaja FinPat
Tazio kirjoitti:
21 Elo 2021, 10:07
Maseratit, sulavia, nopeita, hienot sisustat (oikeasti, ei mitään saksan tuning 'hiilikuitua') ja ajettavia.
GranSport? Niissähän on puoli sisustaa hiilikuitua. Toinen puoli sitten toki nahkaa. (Ja sticky goo päällysteistä muovia)

Kuva

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 01 Syys 2021, 09:07
Kirjoittaja FinPat
CLiK kirjoitti:
31 Elo 2021, 23:44
Samoissa hinnoissa pyörii myös 4C, joka on jo nousussa. Hiilikuitumonokokki on sen verran harvinainen, että tulee olemaan haluttu nelariturbonakin.
Sivusilmällä seurattuna 4C hinnat näyttäisivät olevan jo nousu-uralla Euroopassa. USA:ssa vekottimet halpoja.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 01 Syys 2021, 17:40
Kirjoittaja Vittorio Jano
rausku kirjoitti:
01 Syys 2021, 08:31
Lisätään listalle Smart forfour brabus.

Ovatko muuten Roadsterit hinnan kiroissa? Hieno konsepti minusta.

Honda Beatit ja muut kei-carit varsin asiallisia myös.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 01 Syys 2021, 20:38
Kirjoittaja rausku
Vittorio Jano kirjoitti:
01 Syys 2021, 17:40
rausku kirjoitti:
01 Syys 2021, 08:31
Lisätään listalle Smart forfour brabus.
Ovatko muuten Roadsterit hinnan kiroissa? Hieno konsepti minusta.
Ei mahdottomissa. Brabus mallit nekin vielä ostettavissa hinnoissa.
Forfour brabus selkeästi edullisempi kuin roadster brabus ja tosiaan suht hyvin kevennettävissä aika helpolla + manuaalivaihteistolla. Selkeästi suorituskykyisempi ja yksinkertainen laite, mikä harrastamista ajatellen helpottanee.

Roadsterista monesti miettinyt, että se olisi ollut hieno hiilikuituisena, 250hp tehoissa ja nopealla vaihteistolla. (V6 mallihan siitä kyllä tehtiin ja pyynnit oli reilu 300 000 euroa, mutta liekö niitä yhtään myyty).

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 01 Syys 2021, 20:52
Kirjoittaja FinPat
rausku kirjoitti:
01 Syys 2021, 08:31
Lisätään listalle Smart forfour brabus. Perustelut 180hp, 1100 kg (vararengas pois, kevyemmät vanteet, pienempi akku, ilmastoinnin kompura pois, takapenkki pois jne jolloin helposti alle 1000kg jopa 900kg kevennettävissä).
Ei ehkä arvoa nostava, mutta mahdollisuuksia tuossa nähtävissä. edit: ensimmäisen generaatio malli - edullinen
Hmm.. tuossahan olisi seuraavalle ajo-opetettavalle sopiva laite! Pitääkin heti tutkia markkinaa.

Toivottavasti näitä on myös oransseina eikä pelkästään boring black tai sapless silver värisinä.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 07 Marras 2022, 13:49
Kirjoittaja FinPat
Ovat muuten 996 ja 944 Porsaiden hinnat lähteneet nousu-uralle Euroopassa.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 07 Marras 2022, 18:17
Kirjoittaja lerppu
FinPat kirjoitti:
07 Marras 2022, 13:49
Ovat muuten 996 ja 944 Porsaiden hinnat lähteneet nousu-uralle Euroopassa.
Molempia tubettajat hekumoineet jo tovin. Mutta onko enää haluttavia jos hinnan kiroihin joutuvat?
- Toki voisi kuvitella että iän mukana jäljelle jäävät yksilöt saattavat olla sieltä hyvin pidetystä päädystä.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 08 Marras 2022, 08:13
Kirjoittaja mutt
No kaveri osti vähän aikaa sitten -84 944:n tonnilla. Ei ne kovin paljon alemmaskaan enää pääse putoamaan.

Toki kyseessä ei ollut oikein millään mittapuulla konkurssi-kilpailija.

Re: Paljon harrasteautoa rahalla?

Lähetetty: 08 Marras 2022, 22:51
Kirjoittaja jalittam
CLiK kirjoitti:
31 Elo 2021, 23:44
Halpakategoriasta omat suosikkini Fiatit Barchetta ja X1/9 (tiedän, molemmista voidaan kiistellä). Vanhemmista yleensäkin melkein mikä tahansa takaovellinen hyväkuntoinen yksilö. Perheautoilla on keräilyarvoa vain erittäin harvoin, harrastearvoa voi olla sitäkin enemmän.
Reilu 10v sitten piti saada 2-paikkane avokas, edullisesti. Päädyin barchettaan.
Toiha o pulevardikulkine, ei v-miljoona moottorilla, eikä ees ripeä - ei tartte ees olla. Äxä olis sexympi.
Mut eipä barchettojakaa tuu vastaan iha joka päivä.
Ko laite kirjotetaan jostain syystä pienellä beellä.

Nyt vesi kielellä oottelen arvonnousua, ku lotossa ei natsaa.

No joo. Eiku iha itelle ostin...