OZ ultraleggeran erot

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

OZ ultraleggeran erot

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Onkos palstan vanneexperteillä tietoa mitä eroa on OZ ultraleggeran vanteilla kun niitä myydän HLT "mallina" ja ilman noita kirjaimia? Esim tässä https://www.tekno-rengas.fi/?page_id=4783 Kuvista en ainakaan hokaa mitään eroja, värivalikoimassa kylläkin

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: OZ ultraleggeran erot

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Valmistusprosessi on erilainen. HLT on vanteiden aihio on valettu mutta lopullinen muoto on kuumavalssattu. Prosessilla väitetään saavan valettuun vanteeseen "lähes" takovanteen ominaisuudet.

Muut vannevalmistajat käyttävät yleisesti termiä "Flow forming" samasta prosessista.'

Huom! En ole vanne-expertti vaan perustan näkemykseni vannevalmistajien mainosmateriaaliin.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OZ ultraleggeran erot

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kiitokset tästä, itse en tuota tietoa googlailun avulla löytänyt. Tästä nousikin jatkokysymys, kummat kannattaa ottaa kun hintaeroa noilla ei käytännössä juurikaan ole?
Patteriminiin näitä olen hommaamassa ja vanteen paino on tässä kohtaa tärkeä kriteeri ja se näissä googlen mukaan on sama.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: OZ ultraleggeran erot

Viesti Kirjoittaja FinPat »

fahlsjy kirjoitti:
02 Syys 2021, 07:58
Kiitokset tästä, itse en tuota tietoa googlailun avulla löytänyt. Tästä nousikin jatkokysymys, kummat kannattaa ottaa kun hintaeroa noilla ei käytännössä juurikaan ole?
Patteriminiin näitä olen hommaamassa ja vanteen paino on tässä kohtaa tärkeä kriteeri ja se näissä googlen mukaan on sama.
Jos uskoo vannevalmistajien materiaalia niin noiden flow forming / HLT vanteiden pitäisi olla hieman kestävämpiä saman painoisena tai sitten hieman kevyempiä yhtä vahvana. Ja pitää huomioida että flow forming prosessi vahvistaa vanteen kehää, puolat ovat yhtä valettuja.

Koska patteriMinillä tuskin radalla käydään säännöllisesti niin eipä noissa rinkuloissa varmaankaan mitään oikeaa eroa ole.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: OZ ultraleggeran erot

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joo, hlt on se vielä parempi. Semmonen vaan, että rinnakkaistuotteita ei ole hetkeen ollu. Normi loppuu 18" kokoon ja siitä isommat ovat hlt. Joskus oli rinnakkaiset ja esim. 8x18 koossa hlt oli 150g köykäsempi. Minkälaiset akselimassat muuten tommosessa patterivirvilässä on? Ultraleggera ei ole suv/paku -vanne. Esim. pensakrematorion etupään massa on 1300kg ja 8,5x19 hlt vanteilla kantavuus on paperilla tasan tuon.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: OZ ultraleggeran erot

Viesti Kirjoittaja FinPat »

..ja jos lompakko ei rajoita harrastamista niin löytyyhän OZ:ltakin aitoja takovanteita.

Ultraleggera HLT 19x8.5 ≈ 9.9kg
Superforgiata 19x8.5 ≈ 7.3kg

Ja referenssinä, OEM vanteet tyypillisesti painavat 19x8.5 koossa luokkaa 13-14kg eikä ole vaikeaa löytää tarvikevanteita 15kg+ luokassa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OZ ultraleggeran erot

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

FinPat kirjoitti:
02 Syys 2021, 10:21
.ja jos lompakko ei rajoita harrastamista niin löytyyhän OZ:ltakin aitoja takovanteita.

Ultraleggera HLT 19x8.5 ≈ 9.9kg
Superforgiata 19x8.5 ≈ 7.3kg

Ja referenssinä, OEM vanteet tyypillisesti painavat 19x8.5 koossa luokkaa 13-14kg eikä ole vaikeaa löytää tarvikevanteita 15kg+ luokassa.
No ainahan se lompakko rajoittaa..mutta jotkut vanteet on hankittava ja pitäähän siinä kohtuudella hifistellä vaikka patteriauto onkin. Ja taitaa tähän päteä sama kun fillaripuolella että viimeiset grammat mitä painossa voisi säästää on niitä arvokkaampia.. Mut ultraleggerat sopii mun mielestä Miniin ulkonäkönsä puolesta hyvin ja jos keveydestä saa yhdenkin kilometrin rangea lisää niin hankinta lienee riittävästi perusteltu


palkus kirjoitti:
02 Syys 2021, 08:46
Joo, hlt on se vielä parempi. Semmonen vaan, että rinnakkaistuotteita ei ole hetkeen ollu. Normi loppuu 18" kokoon ja siitä isommat ovat hlt. Joskus oli rinnakkaiset ja esim. 8x18 koossa hlt oli 150g köykäsempi. Minkälaiset akselimassat muuten tommosessa patterivirvilässä on? Ultraleggera ei ole suv/paku -vanne. Esim. pensakrematorion etupään massa on 1300kg ja 8,5x19 hlt vanteilla kantavuus on paperilla tasan tuon.

Patteriversiossa noi akselimassat on kohtuullliset ja akun sijoittelusta johtuen melko tasaiset, etupää 985kg takapää 870kg. Täähän on patteriautoksi kevyt, omamassa rekisteriotteessa 1440kg

Kiitos palstatovereille sivistämisestä mystisen HLT kirjainyhdistelmän merkityksestä :-D

Vastaa Viestiin