Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Mahtaako olla sähkäreitä tai muita asiaa tuntevia linjoilla... Olen tässä koittanut alkaa varautumaan ensi talven mahdolliseen sähköauton saapumiseen latausaseman muodossa. Pääsulakkeet talossa 3*25A ja vaatisi uudet kaivannot ja kaapeloinnit jos haluaisi kasvattaa niin ajattelin pärjätä näillä, 11kW latausteho riittää omassa käytössä kyllä. Mutta jos kokonaisteho liittyssä on 17,4kwh niin kaukolämpötalossakin tarvisi ajoittain leikata sähköauton lataukseen menevää tehoa jos vaikka saunoo ja pyykkää ja paistaa pizzaa uunissa yhtä aikaa... Eli dynaaminen kuormantasaus lienee pelin nimi.

Huonosti tuosta tilaamastani "BMW Essential" wallboxista löytyy tarkempia tietoja mutta käyttöohjeista ei ainakaan mitään mainintaa mistään dynaamisesta, niin lähinnä se on polttava kysymys että olisiko se pitänytkin tilata joku kalliimpi boksi mikä osaa jutella jonkun kuormantasaimen kanssa vai onko niitä semmoisia että niiden ei tarvi jutella keskenään?

Eli voiko keskukseen lyödä jonkun purkin joka vain haistelee kokonaiskulutusta ja rajoittaa yhteen kolmivaihepiuhaan menevää tehoa muun kulutuksen mukaan? Vai närkästyykö tuo wallbox jos ei jatkuvaa 11kW ole tarjolla?

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aika heikolta kuulostaa, että eivät keskustelisi keskenään. Jos Wallbox pystyy tajuamaan tilanteen, jossa yksi vaihe puuttuu, voisi sitä yhtä vaihetta tylysti pätkiä muun kuorman ehdoilla, mutta vähän kankealta kuulostaa.

Eikä pidä unohtaa, että se kuormaraja on kuitenkin vaihekohtainen. Eli et voi yksinkertaisesti laskea kokonaistehoa, koska pääsulake ykkösvaiheesta lasahtaa jo sillä, että se ykkösvaihe on ns. täynnä. Eli voi hyvin saada aikaan tilanteen, jossa kokonaisteho ei ole lähelläkään äärirajaa, mutta yksi kolmesta pääsulakkeesta lasahtaa poikki.

Oma ajatusmaailmani sanoisi, että wallboxi myyntiin/peruutukseen ja tilalle jotain, mikä hanskaa dynaamisen kuormanhallinnan ihan oletusarvoisena. Helpottaa taatusti elämää pitkällä tähtäimellä. Laturipömpelin tilaus/toimitus tietenkin mahdollisimman lähelle ensimmäisen sitä käyttävän auton saapumista, että takuuaika juoksee käytössä eikä koristeena.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja karila »

Oisko helpoin ratkaisu se, ettei autoa ladata silloin kun saunoo, pyykkää ja paistaa pitsaa samanaikaisesti ? Siis ajastimella yölataukseen esim.
- Kari

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja mutt »

Sähkökiukaiden kanssa on yleensä käytetty vaihtorelettä, eli kun kiuas on päällä, ei boilerille anneta virtasta. Yksinkertaista analogista tekniikkaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Coltti
Viestit: 156
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Meillä tää homma on ratkottu rajottamalla lataustehoa.
Helppo säätää apista etänä :)
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitos hyvistä ajatuksista kaikille. Tuo äpillä auton puolelta tapahtuva ottotehon rajoitus olisi varmaan meidän tapauksessa helpoin ja toimivin. Auton akusto kun on 80kWh ja laturin teho 11kW, päivittäinen ajosuorite 99% ajasta 0-100km ja range +500km niin vaikka otettavan tehon pudottas muutamaan kilowattiin niin se tulisi joka yö täyteen.

...mutta sen kerran ku ite oon reissussa niin joku kuitenki tulee ja työntää 11kW haukkaavan auton siihen ja sit palaa pääsulake jos jonku yksittäisen vaiheen perässä onkin useampi laite päällä.

Ehkä se BMW Essential wallbox on paras lähettää takas saksaan ellei kukaan tällä tartte 650€:llä semmosta...

artjojy
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Eikös se olisi helpointa ostaa sellainen latausasema, missä kuormanhallinta on valmiiksi tuettu? ( esim. kotimainen Walle)

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Grendel kirjoitti:
22 Elo 2022, 16:51
Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.
Töissä sähköautoilijat käyttävät Ctekin jotain laturia + sovellusta. Laturin saa seinään tai mukaan, 11kW max.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Xehpuk kirjoitti:
23 Elo 2022, 10:33
Grendel kirjoitti:
22 Elo 2022, 16:51
Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.
Töissä sähköautoilijat käyttävät Ctekin jotain laturia + sovellusta. Laturin saa seinään tai mukaan, 11kW max.
Ctekin Njord Go- settiä olen minäkin miettinyt, kun sen saa kivasti mukaan mm. mettäfarmille, jossa voimavirtaa rasiasta
tarjolla.. onko muilla tuosta Njordista ja varsinkin sen apista kokemuksia? Tuostahan pitäisi saada mm. latausloki esille.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Meillä taloyhtiössä käytössä eTolpat (16 A supersukot) ja ihan tyytyväisiä oltu. Perustason kuormanhallinta on mallia on/off eli ei anna ladata jos sulake paukkumassa, vaan heittää jonoon ja sitten jollain logiikalla vuorottelee lataajia, että kaikki saa suht saman määrän sähköä samassa ajassa. Noita suko-tolppia voi sitten tulevaisuudessa päivittää kiinteisiin Type 2 -latureihin, joissa kuormanhallinta on dynaaminen. Tuolloin varmaan uusitaan piuhat ja päivitetään sähkökeskus ja pääsulake samalla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Grendel kirjoitti:
22 Elo 2022, 16:51
Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.
Pitääkö latausaseman (ulkopuolisen) käyttäjän päästä näkemään kulutuslukemat vai riittääkö että itse näkee? Jos jälkimmäinen piisaa, niin erillinen mittari keskukseen latausasemaa syöttävään lähtöön, maksaa noin satasen plus asennus.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin