Sivu 1/1

Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 20 Elo 2022, 12:39
Kirjoittaja Beta Julio
Mahtaako olla sähkäreitä tai muita asiaa tuntevia linjoilla... Olen tässä koittanut alkaa varautumaan ensi talven mahdolliseen sähköauton saapumiseen latausaseman muodossa. Pääsulakkeet talossa 3*25A ja vaatisi uudet kaivannot ja kaapeloinnit jos haluaisi kasvattaa niin ajattelin pärjätä näillä, 11kW latausteho riittää omassa käytössä kyllä. Mutta jos kokonaisteho liittyssä on 17,4kwh niin kaukolämpötalossakin tarvisi ajoittain leikata sähköauton lataukseen menevää tehoa jos vaikka saunoo ja pyykkää ja paistaa pizzaa uunissa yhtä aikaa... Eli dynaaminen kuormantasaus lienee pelin nimi.

Huonosti tuosta tilaamastani "BMW Essential" wallboxista löytyy tarkempia tietoja mutta käyttöohjeista ei ainakaan mitään mainintaa mistään dynaamisesta, niin lähinnä se on polttava kysymys että olisiko se pitänytkin tilata joku kalliimpi boksi mikä osaa jutella jonkun kuormantasaimen kanssa vai onko niitä semmoisia että niiden ei tarvi jutella keskenään?

Eli voiko keskukseen lyödä jonkun purkin joka vain haistelee kokonaiskulutusta ja rajoittaa yhteen kolmivaihepiuhaan menevää tehoa muun kulutuksen mukaan? Vai närkästyykö tuo wallbox jos ei jatkuvaa 11kW ole tarjolla?

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 20 Elo 2022, 12:49
Kirjoittaja Polforea
Aika heikolta kuulostaa, että eivät keskustelisi keskenään. Jos Wallbox pystyy tajuamaan tilanteen, jossa yksi vaihe puuttuu, voisi sitä yhtä vaihetta tylysti pätkiä muun kuorman ehdoilla, mutta vähän kankealta kuulostaa.

Eikä pidä unohtaa, että se kuormaraja on kuitenkin vaihekohtainen. Eli et voi yksinkertaisesti laskea kokonaistehoa, koska pääsulake ykkösvaiheesta lasahtaa jo sillä, että se ykkösvaihe on ns. täynnä. Eli voi hyvin saada aikaan tilanteen, jossa kokonaisteho ei ole lähelläkään äärirajaa, mutta yksi kolmesta pääsulakkeesta lasahtaa poikki.

Oma ajatusmaailmani sanoisi, että wallboxi myyntiin/peruutukseen ja tilalle jotain, mikä hanskaa dynaamisen kuormanhallinnan ihan oletusarvoisena. Helpottaa taatusti elämää pitkällä tähtäimellä. Laturipömpelin tilaus/toimitus tietenkin mahdollisimman lähelle ensimmäisen sitä käyttävän auton saapumista, että takuuaika juoksee käytössä eikä koristeena.

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 20 Elo 2022, 14:23
Kirjoittaja karila
Oisko helpoin ratkaisu se, ettei autoa ladata silloin kun saunoo, pyykkää ja paistaa pitsaa samanaikaisesti ? Siis ajastimella yölataukseen esim.

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 20 Elo 2022, 14:58
Kirjoittaja mutt
Sähkökiukaiden kanssa on yleensä käytetty vaihtorelettä, eli kun kiuas on päällä, ei boilerille anneta virtasta. Yksinkertaista analogista tekniikkaa.

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 20 Elo 2022, 16:47
Kirjoittaja Coltti
Meillä tää homma on ratkottu rajottamalla lataustehoa.
Helppo säätää apista etänä :)

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 21 Elo 2022, 08:48
Kirjoittaja Beta Julio
Kiitos hyvistä ajatuksista kaikille. Tuo äpillä auton puolelta tapahtuva ottotehon rajoitus olisi varmaan meidän tapauksessa helpoin ja toimivin. Auton akusto kun on 80kWh ja laturin teho 11kW, päivittäinen ajosuorite 99% ajasta 0-100km ja range +500km niin vaikka otettavan tehon pudottas muutamaan kilowattiin niin se tulisi joka yö täyteen.

...mutta sen kerran ku ite oon reissussa niin joku kuitenki tulee ja työntää 11kW haukkaavan auton siihen ja sit palaa pääsulake jos jonku yksittäisen vaiheen perässä onkin useampi laite päällä.

Ehkä se BMW Essential wallbox on paras lähettää takas saksaan ellei kukaan tällä tartte 650€:llä semmosta...

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 22 Elo 2022, 13:17
Kirjoittaja artjojy
Eikös se olisi helpointa ostaa sellainen latausasema, missä kuormanhallinta on valmiiksi tuettu? ( esim. kotimainen Walle)

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 22 Elo 2022, 16:51
Kirjoittaja Grendel
Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 23 Elo 2022, 10:33
Kirjoittaja Xehpuk
Grendel kirjoitti:
22 Elo 2022, 16:51
Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.
Töissä sähköautoilijat käyttävät Ctekin jotain laturia + sovellusta. Laturin saa seinään tai mukaan, 11kW max.

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 23 Elo 2022, 15:42
Kirjoittaja Jiitee
Xehpuk kirjoitti:
23 Elo 2022, 10:33
Grendel kirjoitti:
22 Elo 2022, 16:51
Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.
Töissä sähköautoilijat käyttävät Ctekin jotain laturia + sovellusta. Laturin saa seinään tai mukaan, 11kW max.
Ctekin Njord Go- settiä olen minäkin miettinyt, kun sen saa kivasti mukaan mm. mettäfarmille, jossa voimavirtaa rasiasta
tarjolla.. onko muilla tuosta Njordista ja varsinkin sen apista kokemuksia? Tuostahan pitäisi saada mm. latausloki esille.

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 23 Elo 2022, 19:00
Kirjoittaja Cloverleaf
Meillä taloyhtiössä käytössä eTolpat (16 A supersukot) ja ihan tyytyväisiä oltu. Perustason kuormanhallinta on mallia on/off eli ei anna ladata jos sulake paukkumassa, vaan heittää jonoon ja sitten jollain logiikalla vuorottelee lataajia, että kaikki saa suht saman määrän sähköä samassa ajassa. Noita suko-tolppia voi sitten tulevaisuudessa päivittää kiinteisiin Type 2 -latureihin, joissa kuormanhallinta on dynaaminen. Tuolloin varmaan uusitaan piuhat ja päivitetään sähkökeskus ja pääsulake samalla.

Re: Sähköauton latausasemat ja kuormantasaus

Lähetetty: 23 Elo 2022, 20:07
Kirjoittaja Rasvis
Grendel kirjoitti:
22 Elo 2022, 16:51
Mikä olisi hyvä ja järkihintainen latausasema josta saa myös käytetyn sähkön tiedon? Pitää laskuttaa sähköstä niin tieto tarvitaan.
Pitääkö latausaseman (ulkopuolisen) käyttäjän päästä näkemään kulutuslukemat vai riittääkö että itse näkee? Jos jälkimmäinen piisaa, niin erillinen mittari keskukseen latausasemaa syöttävään lähtöön, maksaa noin satasen plus asennus.