Busson hihnanvaihtoväli

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7305
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Italia: 5 vuotta / 100tkm
Suomi (ex-Oulu): 3 vuotta / 60tkm
Oulu: 1 vuotta / 20tkm

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 62223e199e

:-D :silly:

Avatar
atti
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja atti »

Olen monta kertaa pettynyt nykyajan tutkimuksien pintapuoleisuuteen, mutta tuota tuntimusta on tehty intohimolla. Arvostan!

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Jetenkin mua häiritsee hihnakoteloiden kelvottomuus. Ei ne mitään hermeettisiä tarttis olla, mutta tiiviimpia kuitenkin. Kyllä myös automerkkikohtaisiakin eroja on ollut.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Garmund »

On tuota joo AutoOsaLiike-hankkeessa monta vuotta tutkittu :)
Taisi ite tulla nelisen yötä eri puolilla Oulua oltua näytteitä keräämässä pariin eri otteeseen + monta päivää https://www.metropolia.fi/fi/asiakastyo ... aboratorio tuommoisella värkillä ajellen kanssa näytteitä keräten.

https://www.oulu.fi/fi/projektit/oulun- ... tamishanke Tuolta löytyy linkki varsinaiseen tutkimusjulkaisuun. (Mie olin jo toisisa hommissa kuin tuo on kirjoitettu, niin eipä löydy miun nimeä siitä + olin enemmänkin vain työvoimana tuossa hankkeessa mukana)
Nuuskija ja Sniffer.jpg
Nuuskija ja Sniffer.jpg (115.52 KiB) Katsottu 961 kertaa
Nuuskija ja turva-auto.jpg
Nuuskija ja turva-auto.jpg (130.59 KiB) Katsottu 961 kertaa
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Garmund »

palkus kirjoitti:
20 Syys 2022, 19:07
^Jetenkin mua häiritsee hihnakoteloiden kelvottomuus. Ei ne mitään hermeettisiä tarttis olla, mutta tiiviimpia kuitenkin. Kyllä myös automerkkikohtaisiakin eroja on ollut.
Eipä tohon kai auto muu kuin, mitä kaivoksissa käytetään. Eli paineistettu hihnakotelo, sitä kai tuollakin joihinkin autoihin asennettiin.

Ps. Aikanani Oulun alapuolelta ostamani Crossin hihnapyörät ihan ok.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja palkus »

^mahtaako kaivoksissa olla jatkuvampi pölyrasitus?
Vaikuttanee myös se, että miten koteloon päin "imee" ja millainen on hihnapyörien materiaalikoostumus?

Edit: myös vaihtovälin pituus vaikuttaa. Aika monilla merkeillä on huomattavan pitkät vaihtovälit, jolloin haastavimmissa olosuhteissa riskit kasvaa. Onko auton valmistaja huomioinut mahdolliset haastavammat olosuhteet?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Garmund »

palkus kirjoitti:
20 Syys 2022, 19:31
^mahtaako kaivoksissa olla jatkuvampi pölyrasitus?
Vaikuttanee myös se, että miten koteloon päin "imee" ja millainen on hihnapyörien materiaalikoostumus?
On joo varmaan kaivoksissa paljon kovempi pölyrasitus. Ymmärtääkseni tuota samaa jakopääongelmaa on tavattu Oulun lisäksi ja Kiirunassa kaivosalueella. Tää ihan ulkomuistista, mutta olikohan noissa esim. Volkkareissa mitä tuosta on enemmän kärsineet "Jauhemetallurgialla" tehdyt nokkapyörät.

Wikistä: "Jauhemetallurgia on muotoilu- ja valmistustekniikka, jolla on kolme päävaihetta. Ensimmäiseksi raaka-aine jauhetaan haluttuun raekokoon. Seuraavaksi jauhe ruiskutetaan tai kaadetaan muottiin. Kolmantena vaiheena kuumennus joko siten, että kappale on yhä muotissa paineen alaisena tai ilman muottia normaalissa paineessa. Alle materiaalin sulamislämpötilan jäävän kuumennuksen aikana tapahtuu jauhettujen rakeiden välillä kylmähitsautuminen. Tuloksena on kappale, joka on valmiiksi halutuissa mitoissa tai hyvin lähellä niitä."
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla oli aikanaan 159 TBi joka kävi wetterillä perushuollossa ennen takuuajan ja hihnanvaihtovälin määräaikaa. Huoltomies oli tsekannut jakopään samalla ja todennut että hihnapyörät olivat todella kuluneet ja jakopää täynnä epämääräistä jauhetta. Tuohon aikaan ei vielä tästä tiemateriaalista ollut mitään julkista keskustelua.
En nyt enää muista että mistä rattaista oli puhe, mutta vaihtoon kaikki menivät. Ajoin tuolloin päivittäin työajoa Oulu-Ii väliä. Tappelin wetterin kanssa auton korjauksesta aikani ja omasta pussista meni 50%. Loput maksoi muistaaksnei maahantuoja. Sinne tilattiin uudet rattaat ja vaihdettiin hihnat etuajassa. Kyselin tuolloin kuluttaja-asiamiehenkin mielipidettä ja hänen mielestä tuo oli hyväksyttävissä oleva ratkaisu.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11217
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Busson hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Paska kaupunni.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin