Sivu 1/1
1.4 MultiAir huohotukseen?
Lähetetty: 07 Joulu 2022, 11:55
Kirjoittaja FinPat
Tutun Porsche projektia ihmettelessä tuli vastaan melko vakuuttavan oloinen Air-Oil-Separator (AOS) ratkaisu.
http://www.radiumauto.com/Universal-Air ... -P890.aspx
Lämmityksellä varustettu, helposti tyhjennettävissä oleva yleismallinen AOS jonka rakenne ainakin kuvien ja kuvauksen perusteella on tukeva. En tunne lainkaan 1.4 MA tekniikkaa mutta voisin kuvitella että tällainen purnukka ratkaisisi huohotuksen liman kerääntymisen. Varsinkin jos sijoittaisi purkin niin että huohotinletku kampikammiosta AOSiin kulkisi lämmintä, ei-jäätymisaltista reittiä.

Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Lähetetty: 07 Joulu 2022, 20:44
Kirjoittaja matti_vuorio
Eihän siitä puutu kuin toteutus. Alkuperäinen huohotin on kiinni kolmella pultilla, joten niistä saa hyvän pohjan uuden purkin telineelle. Samalla toki syntyy jonkinlainen vastakappale tuon kannen reiän kanssa, minkä saa siihen samaan runkoon kiinni. Huohotinpönttö poistettuna tuohon takanurkkaan jää riittävän syvä potero, että tuo 6,5" korkea purkki mahtuu siihen pystyasennossa.
Huohottimelta imusarjaan menevä letku tukkoon. Termostaattikotelolta (huohottimen alla) tulee tuo ohut kirkas metalliputki, joka menee tuosta mittatikun takaa. Tämä putki lämpenee ensimmäisenä moottorin käynnistyksessä, eli siitä pöntölle lämmitys. Turbon imupuolen putki tulee melko lähelle oikeaa paikkaa, mutta hieman pitää jatkaa ja eristää. Vielä jää öljyn paluureitti kampikammioon tehtäväksi. Firessä ei mielestäni ole mitään valmista reikää, joten öljypohja pois ja siihen reikä/liitäntä sille.
Alkuperäisen huohottimen ongelma on maataloudesta tuttu, eli vesi seisoo lantossa. Tuossa Firessä kun ei ole alempana lohkossa öljynerotuskammiota kuten monessa muussa moottorissa on, niin koko huohotin pitää kyhätä noin 5cm korkeaan tilaan moottorin päälle. Tuo läppärakenne on vaakatasossa, joten se hyvin helposti kerää sitä töhnää ja lopulta jäätyy. Jos tuota olisi vähänkään mietitty ja tehty sisäisistä kanavista kaltevia johonkin suuntaan, niin kenties koko ongelmaa ei olisi. Oma lukunsa toki tuo ilmassa roikkuva rakenne, joten kannesta säteilevä lämpö ei pääse sulattamaan koteloa varsinkaan ajon aikana.
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Lähetetty: 07 Joulu 2022, 22:12
Kirjoittaja mujunen
En tiedä miten tämä toimisi:
https://tbfperformance.com/gb/abarth/11 ... colour-red
Itsellä ei ole huohotin jäätynyt Multiair Giulietasta, toki vasta yksi talvi takana..
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Lähetetty: 07 Joulu 2022, 22:44
Kirjoittaja FinPat
Tuossa siis heitetään huohotustuotteet suoraan pihalle. Ei liene kovinkaan laillista nykymaailmassa?
Ja tallinkin lattialle saattaa tulla öljyläikkää tuota kautta.
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Lähetetty: 08 Joulu 2022, 00:12
Kirjoittaja mutt
Ei ole ollut laillinen vuosikymmeniin. Huohotuskaasujen ohjaus polttoon taisi tulla pakolliseksi joskus 70-luvun lopulla. -75 Daf 66 Marathonissa oli vielä tehtaan jäljiltä ulkoilmaan huohotus, muita ei tule mieleen omalle kohdalle osuneista.
Aika paljon voi auttaa jo se, jos saa estettyä kosteuden kertymisen kylmälle alueelle, eli että juurikin saisi valumaan pois purkista. Aikoinaan Theman huohotin jäätyi kertaalleen, ja siihen tein muutoksina ensinnäkin liekinpysäyttimen siirron lähemmäs konetta, ja huohotusletkun lyhentämisen niin, että se ei jäänyt "pussille" vaan tyhjeni aina takaisin öljytilaan. Ei koskaan ongelmia sen jälkeen.
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Lähetetty: 08 Joulu 2022, 11:06
Kirjoittaja jargon
Mulla oli jostain syystä jossain autossa huohotus väliaikaisesti ulkoilmaan, kyllähän siitä käryä ja sotkua tuli.