Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Muistui mieleen että täällä on ollut tietämystä myös muunmerkkisistä, myös pököteistä ja muista ranskattarista. Meillä siis on tässä vuosien varrella syntynyt Hondan lisäksi jonkunlainen kierouma myös Peugeotiin, olen itsekin päätynyt siihen johtopäätökseen nuoruuden vakaumuksellisen bemariuskonnon jälkeen että pökötit on kohtuukestäviä, fiksunnäköisiä ja hyviä ajaa, erityisesti hinnan huomioiden. Pikkuvikojen korjaaminenkaan ei vie vararikkoon kun työkalut pysyy jotenkuten itsellä käsissä. Näinpä ajattelin kysyä neuvoa täältä.

Lasten harrastusten vuoksi kakkosautoon on alkanut tulla aika paljon kilsoja, joten ajateltiin että tuo pääosin rouvan käytössä oleva peli vaihdettaisiin dieseliin. Hintaluokka suunnilleen 5-10k€, toki vähän enempikin voi olla jos joku aivan huippuvaihtoehto löytyy.

Rouvaa kiinnostaisi vähän korkeamman mallinen peli, esimerkiksi 3008 pökötti. Mutta näkyisihän noita esimerkiksi 2008:kin olevan mikä voisi tarpeeseen sopia. Itseäni hieman houkuttaisi uudemman mallinen 308 (2014 eteenpäin), sellainen oli joskus farkkuna vuokralla työreissussa ja olin erittäin positiivisesti yllättynyt kokonaisuutena.

Oma käsitys on että nuo PSA-konsernin dieselit on lujia kamppeita, mutta onko niissä mitään versiota mitä pitäisi väistää kuin THP-bensamottia? Entä miten laatikot, rouva tykkää manuaalista kyllä mutta uskaltaisiko automaattia katsella vaihtoehtona?

Sitikkaa ei ole koskaan ollut mutta ei kai se mahtaisi suuri askel syvemmälle pimeälle puolelle olla pökötin jälkeen, ja sellaisenhan voisi saada vielä halvemmalla. Onko niissä jotain sopivaa vaihtoehtoa jos ajattelee että suunnilleen 3008:ia vastaavaa peliä etsii?

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Beta Julio kirjoitti:
08 Kesä 2023, 14:47
Sitikkaa ei ole koskaan ollut mutta ei kai se mahtaisi suuri askel syvemmälle pimeälle puolelle olla pökötin jälkeen, ja sellaisenhan voisi saada vielä halvemmalla. Onko niissä jotain sopivaa vaihtoehtoa jos ajattelee että suunnilleen 3008:ia vastaavaa peliä etsii?
Sitikkaa ei sitten saa ostaa rautajousilla, koska se ei ole sitikka. Vähän kuin ostaisi etuvetosubarun, hyh.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Polforea kirjoitti:
08 Kesä 2023, 15:30
Sitikkaa ei sitten saa ostaa rautajousilla, koska se ei ole sitikka. Vähän kuin ostaisi etuvetosubarun, hyh.
Sepä ei tullut mieleenkään, mutta Airmaticien ja ABC:den kanssa puuhasteltuaan ei niin osaa pelätä niitä ilmajousiakaan enää. Onko pienemmissäkin sitikoissa ollut myös ilmajousia tarjolla, jotenkin itse olen mieltänyt ne isompien ominaisuuksiksi?

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Totta, pikkukorisissa ei välttämättä ole aitoja sitikoita, eikä kai enää missään uusissa. Sietäsi ottaa toinen kulmarauta pois ja pudottaa korpraaliksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Sitikan jousitushan ei tarkkaan ottaen ole ilmajousitus, vaan kaasu/neste. Sitikan korkeuden säätö hoidetaan hydraulipumpulla ei kompressorilla.
Mutta se siitä.
Psa dieseleistä: vaikka puhuitkin "pikku dieseleistä" pidän luotettavimpana DW10/DW12 moottoreita. Eli 2.0 ja 2.2 Hdi koneita. Tuota 2.0 Hdi konetta saa myös 3008 ja 308 koriin. 2008:aan ei taida saada. DV6 eli 1.6 Hdi moottoria melko paljon tarjolla, mutta ainakin 16 venttiilisellä on melko huono maine. 8 venttiiliset lienee parempia ja nykyäänhän pikku diesel lienee 1.5 litrainen, ei kokemusta. Kahden litran dieseleissä automaattivaihteistot joko ZF tai Aisin, jotka kyllä pelittää jos joskus muistaa öljyjä vaihdella. Itselläni yksi 2.0 Hdi jossa 430 kkm ja ZF, toimii hyvin edelleen. Pikkukoneisissa (1.6) automaatti useimmiten robottivaihteisto, yksi sellainen aikanaan ollut ja kyllä senkin kanssa pärjää, vaatii totuttelua, välillä tuppaa nyökkimään. Oma valinta olisi 3008 2.0Hdi 163 automaattina jos sattuisi sopivasti kohdalle.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitoksia Wernerille selkeästi asiantuntevasta vastauksesta. Pikku diesel -ilmaukseni oli sinällään epätarkka että hakusessa on siis pienehkö auto diesel-moottorilla, moottorin koolla ei niinkään ole väliä kunhan olisi luotettava. Ei näytä dieselveroonkaan järisyttävää vaikutusta olevan kun 2014 308 1.6 päästää 85g co2 ja sillä dieselveroineen käyttövero 490€/v ja 3008 2.0 '09 päästää ties mitä ja sillä vero n.600€/v. Pitääpä silmäillä tarkemmin tuota 3008 2.0HDi -tarjontaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Pannujen osalta taitaa olla suunnilleen näin.

Robottilaatikkoista Sitikkaa kävin kaverille koeajamassa ja se oli kyllä ankein vehje ikinä. Karmeat vaihdot ja suorituskyky leikkaantui niin, ettei heti muistu laiskempaa vehjettä mieleen. Kiertäisin kaukaa.

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja jargon »

^ tuo ilmeisesti riippuu paljon moottorista, kaverin 82 heppainen bensarobotti-208 tuntuu tehokkaammalta kuin numeroiden perusteella odottaisi. Tosin onhan se kaupunkiajossa välillä vähän outo.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

hjpp kirjoitti:
08 Kesä 2023, 16:46
^ Pannujen osalta taitaa olla suunnilleen näin.

Robottilaatikkoista Sitikkaa kävin kaverille koeajamassa ja se oli kyllä ankein vehje ikinä. Karmeat vaihdot ja suorituskyky leikkaantui niin, ettei heti muistu laiskempaa vehjettä mieleen. Kiertäisin kaukaa.
Kävimme aikanaan Rouvan kanssa koeajamassa aikanaan Citroen Cactuksen sillä vanhalla robo-manuaalilla ja tulimme merisairaiksi kun löysästi jousitettu kori heilui laatikon ja koneen nykimisen tahdissa. Kauhea vehje.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Monza »

FinPat kirjoitti:
08 Kesä 2023, 17:39
hjpp kirjoitti:
08 Kesä 2023, 16:46
^ Pannujen osalta taitaa olla suunnilleen näin.

Robottilaatikkoista Sitikkaa kävin kaverille koeajamassa ja se oli kyllä ankein vehje ikinä. Karmeat vaihdot ja suorituskyky leikkaantui niin, ettei heti muistu laiskempaa vehjettä mieleen. Kiertäisin kaukaa.
Kävimme aikanaan Rouvan kanssa koeajamassa aikanaan Citroen Cactuksen sillä vanhalla robo-manuaalilla ja tulimme merisairaiksi kun löysästi jousitettu kori heilui laatikon ja koneen nykimisen tahdissa. Kauhea vehje.
Mulle osu joskus vuokraamosta alle Pösö, 5008, ehkä, robottivaihteilla. Oli tosiaan kauhee elämys. Olikohan ne koeajaneet sitä tehtaalla ollenkaan? Se keinuminen, kun ennen vaihtotapahtumaa otetaan veto pois ennen kytkimen irrottamista, lonksautetaan uutta vaihdetta pykälään ja rytkäytetään taas vetoa päälle oli kyllä hämmentävä kokemus. Samassa kapistuksessa oli myös hyvin ennakoiva stop/start, siinä kun ryömittelit ahtaassa parkkihallissa ramppia, niin eikö tämä sammuttele vauhdissa sitä konetta...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin sillä uudemmalla ETG-askilla ajamisesta tulee ihan kelvollista kun opettelee olemaan painamatta lisää kaasua silloin kun loora aikoo vaihtaa isommalle. Ja koska tuo edellyttää jonkinmoisen ajatuksen laittamista vaihtamisprosessiin niin se on mielestäni lähinnä puoliautomaatti. Perinteisen mehumaijan tapaiseen huolettomaan kruisailuun tuo ei sovellu kovin hyvin.
- Epäkelpokeräilijä -

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Muunmerkkistä pikkudieseliä?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Eilen käytiin rouvan kanssa koeajamassa 3008-pököttiä tuolla suositellulla 2.0HDI-koneella. Yllättävänkin terhakka peli oli ajolleen ja siisti vaikka oli jo pari satkua ajettu. Kattelin huvikseen että mitä vastaavat ruotsissa maksaa niin yllätys oli suuri että tuollaisista joutuu saman rahan maksamaan siellä ja vielä verot päälle. Eli siinä mielessä ovat Suomessa jopa edullisia. Tuollainen 3008 on kyllä vahva ehdokas, näytti saavan jopa 1500kg jarrullista massaa vetääkin.

Vastaa Viestiin