Saabismi on sairaus?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Saabismi on sairaus?

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Joopajoo - pitäis varmaan keväällä tuumata auton vaihtoa. Kuusnepakin on ollut talossa jo yli neljä vuotta. Töissä olisi tarvetta hieman tilavammalle autolle missä olisi monikäyttömahdollisuuksia ja edes vetokoukku. Talviominaisuudetkin saisivat olla hieman paremmat tänne susirajan taakse. Kilometrejä kertyy tätä nykyä lähemmäs 40 tkm vuoteen joten saisi olla hieman tuoreempi rassi. Nyt kun ei ole enää oikein aikaa tuota alfaakaan itse fiksata (perkele ole kerennyt edes öljyjä vaihtaa)... Sinänsä harmittaisi luopuo tuosta alfasta mutta jotain pitäisi keksiä...

Olen tuumaillut että tulevassa rassissa pitäisi olla vähintään tuo 150 hv, mutta samalla sen pitäisi olla taloudellinen ja luotettava ajo-ominaisuuksista puhumattakaan. mitään veekutosta tai yli 2,5 -litraista konetta ei ole siis mitään järkeä hankkia. Turbo olisi kova sana. Edes jonkinasteinen persoonallisuus olisi plussaa. Hintaa saa olla alle 10000 egeä. Pitkällisen puntaroinnin tuloksena olen valitettavasti tuumaillut autokseni Saabbia. Vähän ehkä vituttaa ajatuskin Alfasta luopumisesta mutta kun tällä hetkellä Alfalla ei ole mitään tarjottavaa noille antamilleni kriteereillä.

Onko kellään kokemuksia 90-luvun puolenvälin saapin 900 -sarjasta. Lähinnä siinä kiinnostaisi tuo 2-litrainen turbomalli josta irtoaisi vakiona jo 185 heppaa ja potentiaalia olisi enempäänkin. Kulutuslukematkin ovat testien mukaan melko maltilliset noinkin tehokkaalle autolle. On varmaan vähän tylsä auto mutta minkäs teet kun pitäisi jotain keksiä? Ei tuo nyt ihan maailman rumin auto ole ja on voittanut vapaastihengittävänä jonkun muinaisen talviautovertailun teknarissa. Mitäs pidätte ajatuksesta?

Kertokaapa mitä muuta autoa kannattaisi tuumailla (edes jonkinverran puolueettomasti) noilla antamillani kriteereillä (oltava iso, yli 150 hv, luotettava, alle 10 litraa sadalla kiluttava, lämmin ja peroonallinen) ja mitä mieltä olette tuosta saabeista. 9000 -sarjakaan ei ole mahdoton ajatus mutta kun onhan se aika ruma auto.

Entäs saako tuollaisesta lähemmäs 300 tkm ajetusta kuusnepasta mitään vaihdossa tuollaiseen 10 t €:n autoon vai kannattaisiko tuo jättää kesämopoksi jonnekkin navetan taakse mökille? Helvettiäkös tässä nyt keksisi - auttakaapa ja heittäkää ideoita!?! Kiirettähän tässä ei ole mihinkään; autonvaihto saattaa olla ajankohtainen vasta joskus keväällä eikä ole edes varma nakki jos ei tunnu mitään vaihtoehtoja/rahaa löytyvän...

Palaillaan!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jätä Alfa itselles kun ei siitä kuitenkaan niin paljoa hyvitystä saa, etteikö siitä luopuminen myöhemminharmita! Ja ostat reissuilles jonkun tdi seatin?
Ayrton Senna da Silva forever

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tuskin 3.0 164 kuluttaa enempää kuin 900-Saab tbokaan. No jos puoluteettomia ollaan niin osta loppusarjan Volvo 940. Saa turbona ja ilman, kuluttanee alle 10l. Onhan se iso ja aika edulliset varaosat ainakin Alfan jälkeen jne...
Abarth 500 Esseesse

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

m.sa kirjoitti:Tuskin 3.0 164 kuluttaa enempää kuin 900-Saab tbokaan.
No taatusti kuluttaa! Minulla tosin oli Saabista 2-litrainen 150 heppainen matalapaineturbolla varustettu versio, mutta se kulki matka-ajossa selvästi alle kahdeksan litran. Jos seassa paljon 80-teitä, niin alle seittemän. Ja koppana siis oli vielä painavampi 9000CS. Ei pääse ainakaan 2,5L 166:lla lähellekään noita lukemia, vaan 2-3 litraa on lisättävä.

Tuo viisiovinen Saabi oli kyllä rehellisesti sanottuna helkutin hyvä auto perheelliselle. Sanoisin jopa, että Alfassani ei ole järjellä ajateltuna mitään parempaa kuin tuossa Saabissa. Mutta miksi pitäisi käyttää järkeä. ;-)

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

156 2.0 Sportwagon, täyttää kaikki vatimuksesi. Noita taitaa saada jo 10k€:llä?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

MrKirby kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Tuskin 3.0 164 kuluttaa enempää kuin 900-Saab tbokaan.
No taatusti kuluttaa!
No ei taatusti kuluta! Matka-ajossa 3.0 kuusnepalla ei saa kahdeksaa litraa rikki kuin rankasti polkemalla, mutta silloin ei enää ole ajokorttiakaan.
Sekalainen ajo taajamapainotteisena vie sen 11 litraa sadalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

On kokemusta 900-Saabista, mutta 9000 Saabi on juuri sopiva kulkine sulle. Faija osti 900-:n vuonna 94 ja ajeli sillä tasan puoli vuotta. Ei ollut tyytyväinen ja vaihtoi sen takaisin ysitonnariin 2,0T, ilmastoinnilla. On muutten sitten viimeinen, paras Saabi mitä on koskaan valmistettu. Onhan siinä jopa sama pohjalevy kuin tuossa sinun Alfassa. Ysitonnari on hiljainen lähes kaikissa 96-97 mallisissa kaikki tarvittavat lisävarusteet jopa ilmastointi.
Pappakäytössä tuollainen 2,0T vie siinä 8,2-8,4 l/100km Kaupunki maantie 40/60. Jos haluaa lisää tehoja voi pistää hyvän coolerin ja cipata niin tehojakin löytyy kohtuudella. Hinnatkin on kohdallaan, jos löytää joltakin yksityiseltä jonkin siistin loppupään kulkineen. Ja kone kestää aivan älyttömästi jos käyttää oikein.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Alfissimo kirjoitti:No ei taatusti kuluta! Matka-ajossa 3.0 kuusnepalla ei saa kahdeksaa litraa rikki kuin rankasti polkemalla, mutta silloin ei enää ole ajokorttiakaan. Sekalainen ajo taajamapainotteisena vie sen 11 litraa sadalla.
No sitten tuo kuusnepan kolmelitrainen on selvästi pihimpi kuin 24-tappinen 2,5 litrainen kutonen... Tai sitten mulla on jotain koneessa pielessä. :crazyeyes:

Allekirjoitan kyllä lai:n kommentit 2.0t 9000:sta. Tosin ysitonninen oli aika lulla verrattuna tähän 166:een. Tosin rengasprofiili oli korkeampi ja nythän mulla on alustasarjakin, mutta vakioalustallakin 166 on kyllä napakampi kuin saabi. Mulla ei ollut saabissa ilmastointia ja se oli yksi syy vaihtamiseen - melkein musta väri edesauttoi tarkenemista kesällä...

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

MrKirby kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:No ei taatusti kuluta! Matka-ajossa 3.0 kuusnepalla ei saa kahdeksaa litraa rikki kuin rankasti polkemalla, mutta silloin ei enää ole ajokorttiakaan. Sekalainen ajo taajamapainotteisena vie sen 11 litraa sadalla.
No sitten tuo kuusnepan kolmelitrainen on selvästi pihimpi kuin 24-tappinen 2,5 litrainen kutonen... Tai sitten mulla on jotain koneessa pielessä. :crazyeyes:
Niin on sitten munkin kutosessa jotain vikaa kyl... mä en pääse matka-ajossakaan alle kympin enää... Varmaa niin paljo varusteita autossa, et painonlisäyksestä johtuu :-D
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joo, noi 24-tappiset ei olekaan kovin taloudellisia, eli ei välttämättä mitään vikaa.
12-venanen 3.0 on moottori paikallaan, siinä on teho/kulutus kohdillaan, kyllähän se bensaa hörppii jos monoa antaa, mutta rauhallisessa ajossa ei vie yhtään ylimääräistä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

12-tappinen 3.0 on ainakin todella paljon vähäruokaisempi kuin 3.0 24V. Maantiellä 164 3.0 V6 12V kuluttaa saman verran tai hiukan vähemmän kuin 156 2.0 JTS!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Ysitonnarisaappihan oli mulla suunnitelmissa jo ennen tätä nykyistä alfaa - oishan se perkeleen iso auto, mutta sen pitäisi sitten olla se kupolipersemalli että sinne mahtuisi isompaakin leffarekvisiittaa.

156 ois tietysti tietysti hieno homma mutta kun se takaluukku on semmonen pikkuräppänä. Siitä ei vissiin mee mikään pesukonekaan sisälle vai meneekö? Itse kammoan tuota 156:sen jakohihnaa kun on jo kerenny tottua tuohon huolettomaan ketjunrahinaan. Ja jos meikäläisen Aku Ankan tuuri jatkuu niin se hihna katkeaa heti autoa liikkeestä kotiin ajettaessa...

Kyllä luulen että ainakin meikäläisen kaasujalalla kaikki 3 -litraiset vievät perikatoon. Vaikka ei olekaan kummastakaan kokemusta niin luulisihan tuon 2 -litraisen saapin olevan matka-ajossa/tarvittaessa huomattavasti kutosalfaa taloudellisempi. Ei mulla ainakaan ole munaa hankkia työautoksi mitään veekutoskuusnepaa - sellaisenhan voisi hankkia joskus vuoden päästä sitten kesäautoksi. Nyt pitäisi kaivella jostain joku järjenmurunen päähänsä seuraavan auton hankinnassa. Älkää perkele yllyttäkö mihinkään järjettömään kun kuitenkin pääsee lipsahtamaan :wink:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
MKT
Viestit: 681
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Alfissimo kirjoitti:
MrKirby kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Tuskin 3.0 164 kuluttaa enempää kuin 900-Saab tbokaan.
No taatusti kuluttaa!
No ei taatusti kuluta! Matka-ajossa 3.0 kuusnepalla ei saa kahdeksaa litraa rikki kuin rankasti polkemalla, mutta silloin ei enää ole ajokorttiakaan.
Sekalainen ajo taajamapainotteisena vie sen 11 litraa sadalla.
Jos puhutaan 12-venttiilisestä 3.0 V6:sta niin sen käytännön kulutus on varmaan melko suurella tarkkuudella sama kuin tuolla saapilla. 24-venttiiliset ovat selvästi janoisempia koneita - etenkin uusien päästömääräysten mukaisina 166:sen koriin sijoitettuina. Tosin olen Superilla ajanut talvirajoituskausina muutaman kerran tankillisen alle 9 litran, ennätys taitaa olla jotain 8,5 l/100km. Jos ajelisi rajoitusten mukaan niin ehkä jopa seiskalla alkava luku olisi mahdollinen. Pitkässä juoksussa keskikulutus noin 10,5 l/100km.

Tämä ei ehkä auta Pulukkaa, mutta on hyvää OT-materiaalia.... :wink:

Ja aiheesta jäi vielä se sanomatta että kupolipersesaappiin (hieno nimi!)menee 32-tuumainen kuvaputkitelevisio alkuperäisessä pahvilaatikossa. 156 SW:iin ei kannata edes yrittää...
Viimeksi muokannut MKT, 14 Marras 2005, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Joo, eiköhän tämä aloittamani kulutus OT jo riitä...

No tuohon ysitonnarin "kupolipersemalliin" mahtuu kyllä aika hyvin tavaraa. Kerran kuskasin äidilleni sellaisen 200 litraisen arkkupakastimen... :-) Nyt sitten kävin hakemassa matkahuollosta uudet CSC:n putket Alfaan ja hilkulla oli, että edes ne kyytiin mahtuivat, kun ei tuo monikäyttöisyys ole 166:n vahvimpia puolia...

No, en silti takaisin saapiin vaihtaisi... :-)

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Kannattaa unohtaa kyllä kaikki vanhat Alfat, jos meinaat ajaa yli 40th/vuosi tuolla pohjoissuomessa. Jos auto leviää jonnekkin korpeen löytyy jokaiselta huoltamolta semmoinen asentaja, että on värkkäillyt Saabin kanssa, ja saa sen kohtuullisessa ajassa nippuun. Varaosia löytyy jokaisesta varaosaliikkeestä.
Hyvä esimerkki on joskus 80-90 luvun taitteesta jossakin Kuusamon paikkeilla 900 Saappasta meni vetonivel. Paukku ja rutisi niin, ettei uskaltanut ajaa enempää kun välillä kampesi vastaantulijoiden puolelle. Paikallisen huoltiksen korjaaja tiesi jonkun joka fiksaisi sen nippuun lauantai iltana. Tämä kyseinen kaveri haali lauantai-iltana uuden vetarinkin. Vieläkin olen kiitollinen tälle hemmulle. Yritäs samaa jollakin vanhalla Alffalla.
Sitäpaitsi Saabissa ei palella talvella.

Voihan korkokengilläkin lähteä vaeltamaan viikoksi Lappiin.

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Hätätapauksessa voi tuohon saabin takakonttiin majoittua jos on alle 175cm pitunen pätkä, tai nuoripari.. On kerran keirretty kesälomalla Eurooppaa saapaalla, ja tuli nukuttua varmaan 10 vrk:ta takakontissa. Tosin Sveitsissä olisi kannattanut suosiolla mennä hotelliin, sen verran kallis saabyö oli ettei kannata muiden kokeilla samaa..

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Entisenä saabistina (9000 CD 2.0t), nykyisenä 156:n omistajana voinen kertoilla teille omia kokemuksia 9000 saabista.

- loistava matka-auto.
- tilava, vaikkei CD:ssä olekaan, kuin suksiluukku. Yrittäkää survoa talvirenkaita 156:n takaluukkuun..
- hyvä varustelu. Kuinka monesta 90-luvun autosta löytyy ilmastointi ja etenkin vakionopeudensäädin.
-Hiljainen!
-ei hihnoja, vaan ketju.
-turvallinen. Esim. viikko sitten kaistapää ajoi kahtasataa kaiteeseen 9-tonnisella täälläpäin. Moottori lensi 20 m päähän, mutta mies selvisi hengissä.
Sitten huonoja puolia:
-Yleensä paljon ajettuja..
-Alusta on perseestä. Todella löllö. Tämä yhdistettynä suureen painoon ja tehoihin -> ei hyvä.
-turbo alkaa vuotamaan.
-syytä varautua n.10 l/100km kulutukseen. Matka-ajossa n. 8,5l. (2.0 156 7l/100km matka-ajossa)

Tällähetkellä olis itselläkin tarvetta matka-autolle ja jotenkin katse vaan kääntyy tuonne 9000 suuntaan. Tietysti 166 olisi maukas, mutta hinnat on vielä liian kovia.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Kurkkaappa seuraavia vaihtoehtoja:

http://www.nettiauto.com/420196

http://www.nettiauto.com/495935

Eivät ole turhan tavallisia, mutta tekniikaltaan silti peruskamaa. Ajettavuudessa ja tiloissa ei pitäisi juuri olla toivomisen varaa. 2.4 (5 sylinterinen) Lancian vireisenä on muistaakseni 170 heposta ja kovasti ovat testeissä taloudelliseksi kehuneet. Noita minä kävisin testaamassa ja jättäisin Alfan talteen.

EDIT: Linkit järkevämpään muotoon - Rolle
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo eipä tollanen 185hv saabi mikään taloudellisuusihme ole

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 0502b.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Kävin joutessani täällä Joensuussa Hartikaisella perseilemässä tuollaista v. -97 900 saappia 2,3 -litran koneella. Pyynti oli jotain 8700 ja autolla oli ajettu 160 tkm. En kehannu viiä koeajolle kun en vielä kauppoja tekemässä mutta tuntui ihan tolkun peliltä hintasekseenkin. Takakontissa olisi tilaa vaikka lehmälle paskoineen jos takaselkänojat kaataa ja varustelukin oli kohdillaan. Muutenkin jäi ihan hyvä maku suuhun tuosta rassista - ohjaamossa tosi hyvä ergonomia vaikka penkit olikin aika pienet (tämmösellekin karvaperseelle). Takalokasuojan kaaren takaosassa oli vähän ruostekuplaa ja pakosarja oli kovin ruostunut. Muuten olisi mennyt vaikka uudesta. Ei kuitenkaan välttämättä tuon vaparin 150 heppaa riittäisi alfan jälkeen... Jos saappi tulee niin turbo on sitten myös saatava...

Kovasti ovat muuten nuo Aftonblaadetin juipit saaneet menovettä saabilla kulumaan. Olisiko Saabi kutosalfaa janoisempi jos testaillaan suorityskykyä..? 11,5 litraa sadalla on kyllä ihan vitusti pensaa!?! No, kutoskoneet saa unohtaa vaikka kuinka hyviä olisivatkin; emäntää ei taija saaha ikinä ylipuhuttua semmosen hankintaan...

Komeita on kyllä nuo lanciat mutta eihän täällä Junttilantiassa pohjoisessa saa noita ikinä korjautettua ja osatkin pitää tilata sieltä eteläsuomesta aina. Välillä kun herättää tuokin kuusnepa sellaisia ennakkoluuloja että oksat pois. Ei jaksaisi aina kuunnella; joskus vielä napsahtaa... Toisaalta, kyllähän se routa porsaan kotiin ajaa - jos nyt vaihtaa merkkiä niin voi taas jokusen vuoden päästä vaihtaa takaisin Alfaan kun rupeaa "normaalius" vituttamaan...

Perse kun saisi jostain käsiinsä farmarikuusnepan niin jopa laittaisin tanssiksi ja lainapaperit vetämään. Vieläkö löytyy lisää mielipiteitä :lol:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

pulukka kirjoitti: Kovasti ovat muuten nuo Aftonblaadetin juipit saaneet menovettä saabilla kulumaan. Olisiko Saabi kutosalfaa janoisempi jos testaillaan suorityskykyä..? 11,5 litraa sadalla on kyllä ihan vitusti pensaa!?!
tuohan on testin keskikulutus johon sisältyy siis suorituskyky ym mittaukset
ei se teho tyhjästä synny turboillakaan... sitten jos ajelet alakierroksilla voimaa on sen normaalin 2 litraisen verran... sillä tavalla luulisi bensaa kuluvan vähemmän
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

No joo otappa slevää nosita kulutuksista... Saabklubin foorumissa http://www.saabclub.fi/ tulee turbosaabeille kulutuslukemia 6 -16 litran väliltä joten olkoon. Näyttäisi vaan siltä että maanteillä kulkee isompikin saappi 7-9 litran lukemilla ja kaupungissa menee yli kympin. Kullä ainakin tuo oma kuusnepa syö kaupungissa melkoisesti menovettä mutta kun en osaa mitään lukemia sanoa. Automaatti & ilmastointi vievät kumpikin osansa mutta itse en oikein halua kumpaakaan...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=2699
Eli tuo yksilö kulkee maantietä alle 9l/100km kulutuksella, en noista Saappaista kyllä tiedä onko tuo sellainen mitä kaavailit.
VMP

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Ei ole henkilökohtaista kokemusta Saabeista, mutta tuttavilla ja sukulaisilla niitä kyllä riittää :mrgreen: Noi kulutuslukemat 7-9 maantiellä ja 10-12 kaupungissa pitävät hyvinkin paikkansa. Niitä 94-> alkupään 900:ia ei ainakaan Saabistit pitäneet järin lämpösenä, ainakaan verrattuna vanhaan 900:een tai 9000:een. Jotkut sanovat jopa että vasta 9-3 oli taas Saabistillekin lämmin auto. 9000 on tuttavien kertoman mukaan luotettava auto; eräs tuttu päästeli 750tkm mittariin...ajoi noin 60-80tkm/vuosi ja ei jäänyt tien päälle koskaan. Niin ja se 2.3 150hv vaparikone sai aikanaan kehuja... taisivat jotain 9s/0-100 kellottaa sille 900:en korissa. Vaikka tässä nyt tuleekin kehuja, niin en mä silti itselle ostaisi Saabia. Mutta onhan Saab tietyllä tapaa persoonallinen valinta aivan kuten Alfakin. Ei ainakaan tule päädyttyä siihen valtaosaan kansalaisia, jotka ostavat japsin tai saksalaisen.

PS. Paljon sellainen 164 farmari saisi maksaa? :wink:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Ei noi saappaan osatkaan mitään halpoja oo. Kaverin 900:sta (93 korimalli) hajos ilmastoinnin kompura, niin olihan se sellasen reilu tontun paukku..
Kytkin ja ahtopaineet taitaa olla yksiä niitä saabin ongelma-alueita..

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Juu, ei oo osat halpoja, mutta alfistihan on siihen jo tottunut.
Toinen hyvä merkki on se, että eivät ota autoa vastaan ihan joka nyrkkipajalle, jossa korollia yleensä ruuvataan. :wink:
btw. jos nyt päädyt saappaaseen, niin joensuussa on äijä nimeltä Hyppönen, joka on ikänsä laitellut näitä. Katso keltaisetsivut.. Tai voithan viedä tarvittaessa Vehollekin! :)
Se 2.3 vapari taitaa kuluttaa enemmän (kuulemma), kuin 2.0t, mutta eipähän siinä ole turbon ongelmiakaan.
Oma saapura sai lisänimen "savustin", koska tuppasi tekemään tyhjäkäynnillä toisinaan savuverhon ilman naamioitumistarkoitusta.
Tämä johtui turbon vuotamisesta..
Sinulla on hieman ristiriitaisia nuo tavoitteet. Tehoja pitäisi olla, mutta kuluttaa ei saa. Ei se 1,5 tonninen saappikaan pyhällähengellä kulje. Luulenpa, että tehot ja kulutus on tuossa 164:ssa paremmin tasapainossa.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Tehojen ja kulutuksen tasapain taitaa olla ikuinen dilemma ainakin omassa pikku maailmassani... Oishan noita isohkoja & tehokkaita & taloudellisia Vectroja taikka Nissaneita maailma puolillaan mutta kun jokus raja pitäisi vetää massautumisellekin. Ois kai tuo saabbi edes hitusen persoonallisempi kulkupeli kuin keskivertojapsi. Toki mieluiten ajaisin alfalla mutta pitää nyt ainakin toistaiseksi takoa vähän järkeä päähän, vittumaista kyllä. Jos saisin valita ajaisin veekasilla ja kylpisin pekonissa 8)

Bongasin tuossa vertailun vuoksi Teknarin -94 autoluettelosta kulutukset kuusnepa TS:lle & saab 9000 Aero tbo:lle: Alfa (146 hv) 6,5-8,3-9,7 - Saab (225 hv) 6,4-7,7-12,3 (80kmh-120kmh-kaup) -Eli saappi imee kaupungissa kuin huora mutta reissussa on muka alfaakin taloudellisempi. Näytti muissakin saabeissa olevan samantapaisia lukemia. Lieneekö totta mutta toivossa on hyvä elää - vieköön kaupungissa vaikka 20 litraa kun en siellä kummemmin pilistele. jos tulee kengitettyä niin tietääpähän sen sitten tankatessa...

Kandee varmaan ostettaessa selvittä turbon kunto vaikkapa autotohtorilla jos on mahdollista. Kehuvat tuolla saappipalstalla että ei kuulemma ole edes hirveän kallista peruskorjata tuota ahdinta jos on paska. Ehkä pitäisi käydä tuolla saappipalstalla kyselemässä...

Mitenkä perkeleessä tää koko ketju muuten kääntyi saabin kulutuslukemista jaaritteluun... Ei helvetti pitää lähteä paskalle hankkimaan elämä :lol:

Tatikset tuosta Hyppösvinkistä Hagger16 - laitetaan nimi korvan taakse...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ahtopainemittari kiinni niin eikös sillä jo näe onko turbo iskussa. Jossei niin onpahan hyvä syy laittaa isompaa tilalle :-D Eikä ne turbot nyt niin kalliita enää tänäpäivänä ole?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

No mittaristahan sitä ei näe, kyllähän se turbo ahtaa vaikka laakerit olis ihan loppu ja sinistä usvaa tulis putkesta :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

No eikös sen sitten näe ihan puhtain silmin?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Sitä sinistä kun voi tulla muualtakin kun turbon laakerista.
Eli ainoo keino selvittää ahtimen kunto on kokeilla akseleiden välykset.
- Alfaholic -

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tehot ja taloudellisuus, kuulostaa turbodiesel hommilta. Eiköhän noilla (40 tkm/v) kilometreillä jo kannattaisi riisseli hankkia? Ihan tuohon 10 000€ hintaan nyt ei mitään uudenkarheaa tykkiä saa, mutta autoon kai kannattaisi jopa laittaa muutama dona lisää, sillä se säästyy todella nopeasti noilla kilsoilla. Itselleni kelpaisi esim 156 SW 2.4 JTD 2002 ja uudempi :lol: 1.9 myös kelpaisi, jos se olisi tätä uutta "tiukempaa" versiota. Tuollaisiahan ei Suomesta löydy, mutta esmes saksanmaalta löytyy SW:tä tiiselinä ihan 2000 lähtien, eikä ne mitään hirveän kalliita ole.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Turbon huolto maksaa n. 300 erkkiä, jos irroitat sen ja viet huoltoon. Enemmän jos ajat vain auton pihaan..
Joensuussa onnistuu huoltaminen. Kts. keltaiset sivut ja heebo nimeltä Örn.

Itse testaisin turbon toimivuutta näin:
1. Tarkista öljyt, pitää olla terveen näköiset ja lähellä maksimia. Mikäli alarajalla on öljyä lisättävä.
2. Kone pitää ajaa lämpimäksi. Tehot voivat tuntua olevan tallella vaikka fööni fuskaakin.
3. Pidä pari minuuttia tyhjäkäynnillä.
4. Polkaise pari kertaa rivakasti.
5. Jos tienoo ei ole sinistä savua täynnä voit suunnata saapaksen kohti auringonlaskua..

Kympillä saa jo hyvän 9-tonnisen.
Tuosta kiisselistä.. Itse joskus vannoin etten osta dieseliä tai toyotaa. Eli jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin kohta ajan sellaisella. :-D

Vastaa Viestiin