Kivaa!
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Onnea!
- giils
- Viestit: 289
- Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
- Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Saab 90 2.0 -87
Mazda MX-5 1.6 -98
Giulia 2.2 -16 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Kivaa!
Kiitos paljon kaikille onnitteluista! Ei löytynyt ihan ferrarin punaista pukua Polforealle, mutta tarpeeksi lähellä.
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.
Paikalla
- dnapekko
- Viestit: 562
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Kivaa!
Onneksi olkoon teille molemmille )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Kivaa!
Onnittelut molemmille <3
- atti
- Viestit: 596
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kivaa!
Onnittelut molemmille myös täältä
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Roimasti onnea molemmille!
Hieno laji, jos - ja tässäkin tapauksessa oletettavasti kun löytää oikeasti sopivan kumppanin.
Hieno laji, jos - ja tässäkin tapauksessa oletettavasti kun löytää oikeasti sopivan kumppanin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- hjpp
- Viestit: 1928
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kivaa!
Onnittelut täältäkin!
Re: Kivaa!
Onnittelut ! :]
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Rouvan kanssa jaksoimme roijata paljun pelipaikalle mökkitontin poikki. Nyt kun vielä asentaa kilkkeet niin voi kohta lillua lämpimässä.
Re: Kivaa!
Ja siisti terassikin! Kyllä nyt kartanon omistajan kelpaa.
-
- Viestit: 965
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Kivaa!
Synnyin etuajassa mutta sen jälkeen olen ollut myöhässä kaikessa. Mutta isot onnittelut täältäkin Giils ja Polforea
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Poika kävi aamulla Kaivopuiston tienoilla 42,195 km:n lenkillä. Hienosti veti (vaikka noita ei kai alaikäisille suositellakaan).
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Kivaa!
Viime viikolla juhlittiin 20-vuotista yhteistä taivalta vaimon kanssa. Aika kuluu kyllä vauhdilla.
Lauantaina oli sitten mahdollisuus osallistua musisointiin tuttavien kesäjuhlissa. Paluu rumpujen pariin pitkän tauon jälkeen ja soittaminen kavereiden kanssa on kyllä huikeen mukavaa hommaa.
Lisäksi eilen tuli turistua pitkästä aikaa parin harrastajatoverin kanssa ja se oli kanssa virkistävää. Kiva viikko kaikenkaikkiaan.
Lauantaina oli sitten mahdollisuus osallistua musisointiin tuttavien kesäjuhlissa. Paluu rumpujen pariin pitkän tauon jälkeen ja soittaminen kavereiden kanssa on kyllä huikeen mukavaa hommaa.
Lisäksi eilen tuli turistua pitkästä aikaa parin harrastajatoverin kanssa ja se oli kanssa virkistävää. Kiva viikko kaikenkaikkiaan.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
Voisi laittaa osiltaan myös avautumiseen, mutta pääosin kivaa. Kävin hakemassa isojötsin helmojen huollosta ja osa-färjäyksestä. Kyllä oli maukas ajella reilun kuukauden ritsakokemusten jälkeen. Kyllä vanhalle miehelle sopii parhaiten vanha auto.
"puhun niin totta kuin osaan"
- mutt
- Viestit: 5454
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
^Joo, Alfan lämmityslaitteen maine istuu sitkeässä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kivaa!
Tänään piteli kyllä kivaa duunipäivää.
Vein Vierumäen urheiluopistolle vähän parempia Audeja huomiseen golf-tapahtumaan.
Olin ajamassa E-tron GT:tä parkkiin kun joku iäkäs mies tuli kehumaan autoa.
Kävi pian ilmi että kyseessä oli Kyösti Hämäläinen, yksi Suomen menestyneimpiä rallikuskeja (siis aikalailla eniten Suomenmestaruuksia)
ja muutaman golfin Suomenmestaruuden myös voittanut omassa sarjassaan.
Heitettiin siinä sitten tovi juttua.
Ei tiennyt Kyösti että toin siihen parkkiin myöhemmin vielä E-tron RS GT:n, joka rupeaa jo olemaan aika päheä kiesi Suomen mittapuulla.
Vein Vierumäen urheiluopistolle vähän parempia Audeja huomiseen golf-tapahtumaan.
Olin ajamassa E-tron GT:tä parkkiin kun joku iäkäs mies tuli kehumaan autoa.
Kävi pian ilmi että kyseessä oli Kyösti Hämäläinen, yksi Suomen menestyneimpiä rallikuskeja (siis aikalailla eniten Suomenmestaruuksia)
ja muutaman golfin Suomenmestaruuden myös voittanut omassa sarjassaan.
Heitettiin siinä sitten tovi juttua.
Ei tiennyt Kyösti että toin siihen parkkiin myöhemmin vielä E-tron RS GT:n, joka rupeaa jo olemaan aika päheä kiesi Suomen mittapuulla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- h_lauri
- Viestit: 6676
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kivaa!
Raatteen portin järjestämää Talvisota-seminaaria varten kannatti suhata jotain 800 km (vahingossa nollasin trippimittarin, Valtimon huudeilla siinä taisi olla 680). Oli tuossa Ämmänsaaren perskoululla klo 14 alkaen.
Nyt mun pitäisi enää ajaa himaan saatn. Kaksi Alfaa nähnyt tähän mennessä ja niiden lisäksi neliovisen sedan-Corollan diisselilla vm 83, täysin kunnostetun Celican vuodelta 1977, Poliisiopisto ykkösestä tutun Civicin, Pyhimys-Volvon ja PV544:n. Kainuun korvessa! Mitäihm!
Nyt mun pitäisi enää ajaa himaan saatn. Kaksi Alfaa nähnyt tähän mennessä ja niiden lisäksi neliovisen sedan-Corollan diisselilla vm 83, täysin kunnostetun Celican vuodelta 1977, Poliisiopisto ykkösestä tutun Civicin, Pyhimys-Volvon ja PV544:n. Kainuun korvessa! Mitäihm!
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Re: Kivaa!
Tässä seurassa voinee iloita siitä kun on huomaamattaan tai ainakin ilman aktiivista pyrkimystä ilmeisesti tullut siirtäneeksi alfismin seuraavalle sukupolvelle. 159 oli ollut aika ajoin lainassa, ja jossain kohtaa loppukesästä lähestyttiin kysymyksellä, josko saisi opastusta kun 'ollaan mietitty että hankittaisiin itselle samanlainen auto'. Hetken tosiasoita puntaroituani päädyin esittämään, että mitäpä jos tuo kyseinen yksilö vaihtaisi omistajaa. Näin sitten tapahtui, ja näin muutaman viikon kokemuksella ilmeisesti ollaan molemmin puolin tyytyväisiä ratkaisuun. Myönnän toki, että hetkittäin pyrkii olemaan vieroitusoireita kun yhden Alfan järjestelmä on viimeksi ollut käytössä vuonna 2004, mutta tietäen että 'auto tykkää että sillä ajetaan' ei asiasta voi olla pahoillaan.
Mahdollisesti vielä enemmän kivaa on se, että monen vuoden jälkeen oli mahdollisuus pitää kunnolla lomaa, ja tämä myötä avautui mahdollisuus toteuttaa pitkäaikainen haave käydä näyttämässä omalle Alfalle kotiseutua. Museo Storico Alfa Romeon pihaan Giulialla kurvatessa totesin mielessäni, että onneksi tähän virukseen ei ole vieläkään löydetty toimivaa rokotetta. Parin viikon matkasta jäi rouvan kanssa päällimmäiseksi ajatus, että kerta ei jää viimeiseksi. Saksanmaalla tosin valitsemme jatkossa todennäköisesti autobahnin sijasta muita etenemisväyliä.
Mahdollisesti vielä enemmän kivaa on se, että monen vuoden jälkeen oli mahdollisuus pitää kunnolla lomaa, ja tämä myötä avautui mahdollisuus toteuttaa pitkäaikainen haave käydä näyttämässä omalle Alfalle kotiseutua. Museo Storico Alfa Romeon pihaan Giulialla kurvatessa totesin mielessäni, että onneksi tähän virukseen ei ole vieläkään löydetty toimivaa rokotetta. Parin viikon matkasta jäi rouvan kanssa päällimmäiseksi ajatus, että kerta ei jää viimeiseksi. Saksanmaalla tosin valitsemme jatkossa todennäköisesti autobahnin sijasta muita etenemisväyliä.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Rossoveloce puhtoisena takapuskurin ja helmojen maalauksen jälkeen. Käytiin vaimon kanssa mökillä ja matkalla hän kysyi meikäläiseltä: lepääkö sielu Alfaa ajaessa ?
Kyllä lepää .
Tarjosin munkkikahvit Laitilan Shellillä.
Kyllä lepää .
Tarjosin munkkikahvit Laitilan Shellillä.
- Kari
Re: Kivaa!
Huomaisin että ensi viikon joutuu olemaan sumujen saarella ja että lasten Jaguar pitäisi katsastaa ensi viikon aikana. Tämä siis ei-kivaa otsikon alle. Huonoa suunnittelua omalta osaltani.
Kivana huomiona että kun täysi-ikäisen Jaggen ajoi konttorille ilman esivalmisteluita niin sen sai sieltä ehkä 15 min sisään pois leimalla varustettuna.
Kivana huomiona että kun täysi-ikäisen Jaggen ajoi konttorille ilman esivalmisteluita niin sen sai sieltä ehkä 15 min sisään pois leimalla varustettuna.
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
Suomi-pojjaat voitti naton ampumakisat. Muistan omalta palvelusajalta sen, että rynkky oli yllättävän tarkka, jopa tälläisen puusilmän käsissä
"puhun niin totta kuin osaan"
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11233
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Kivaa!
Pieni tauko töistä.
Eilen Brother Firetribe paikallisella klubilla (menkääs kattomaan, jos genre iskee), tiistaina vähän Tauno Palon sipulipihviä & Huuhkajia Helsingissä ja loppuviikosta kummipoika kylään.
Noin tiukalla ohjelmalla tulee kyllä jo väsy.
Eilen Brother Firetribe paikallisella klubilla (menkääs kattomaan, jos genre iskee), tiistaina vähän Tauno Palon sipulipihviä & Huuhkajia Helsingissä ja loppuviikosta kummipoika kylään.
Noin tiukalla ohjelmalla tulee kyllä jo väsy.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Piti käydä päiväseltään 650 km keikalla Jyväskylässä ja illaksi takaisin Turkuun. Kun Stelvio on huollossa, ajokeli vähän talveen päin jo kallellaan ja paluumatka tehtävä lähinnä sysipimeässä, lähdin kokeilemaan Breran matka-ajo-ominaisuuksia.
Varoiksi pakki Red Bullia takapenkille, jos aikaa matka puuduttamaan ja virkeys laskemaan jossain vaiheessa. Ja CD-vaihtaja täyteen levyjä, jos vaikka pakoäänet tai nastamelu alkaisivat kyllästyttämään mieltä.
Aamulla meno 320 km yhdellä istumalla aika reipasta pelkästään nautiskellen, vaikka Oriveden ja Jämsän välillä sateli pakkaslunta ja keli oli vähän liukkaan puolella. Ja paluu yhdellä tankkauspaussilla pimeässä rauhallisemmin, osin "Pitkä" -merkkisten ajoneuvojen perässä, mutta ilman tarvetta nestepiristeille.
Kyllä se vain on niin, että jos auto on virkeä ja vastaa innokkaasti kuskin pyyntöihin, myös kuski pysyy virkeänä .
Ei tartte avustimia, kilistimiä tai ajoautomatiikkaa, jos auto innostaa kuskin aisteja .
Ja kun ajoasennonkin sai istumaan kuin hanskan, oisi matkaa voinut Breralla taittaa vielä pidempäänkin.
Vaikka kaartaa ykköstielle yöpalaksi .
Cotzy
Varoiksi pakki Red Bullia takapenkille, jos aikaa matka puuduttamaan ja virkeys laskemaan jossain vaiheessa. Ja CD-vaihtaja täyteen levyjä, jos vaikka pakoäänet tai nastamelu alkaisivat kyllästyttämään mieltä.
Aamulla meno 320 km yhdellä istumalla aika reipasta pelkästään nautiskellen, vaikka Oriveden ja Jämsän välillä sateli pakkaslunta ja keli oli vähän liukkaan puolella. Ja paluu yhdellä tankkauspaussilla pimeässä rauhallisemmin, osin "Pitkä" -merkkisten ajoneuvojen perässä, mutta ilman tarvetta nestepiristeille.
Kyllä se vain on niin, että jos auto on virkeä ja vastaa innokkaasti kuskin pyyntöihin, myös kuski pysyy virkeänä .
Ei tartte avustimia, kilistimiä tai ajoautomatiikkaa, jos auto innostaa kuskin aisteja .
Ja kun ajoasennonkin sai istumaan kuin hanskan, oisi matkaa voinut Breralla taittaa vielä pidempäänkin.
Vaikka kaartaa ykköstielle yöpalaksi .
Cotzy
Paikalla
Thesis isolla Bussolla sitävastoin menee hiukan alle, mutta sitä ajankin rauhallisemmin.
- dnapekko
- Viestit: 562
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Kivaa!
Veikkaisin jotta yli, ainakaan oma isojötsi-Brera ei tainnut mennä alle kympin oikein mitenkään, tosin ajotavalla on oma osuutensa ; )
Thesis isolla Bussolla sitävastoin menee hiukan alle, mutta sitä ajankin rauhallisemmin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- lerppu
- Viestit: 5924
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kivaa!
Ajotyyli ja profiili ratkaisee kyllä paljon. Mulla on Stelviossakin kulutus yli kympin, kivaa on ollut!
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Minulla oli aikanaan uusi 159, bensa 2.2 ja manuaali. Ajoin sillä yli 100 tkm, pääosin maantieajoa Turku - Helsinki väliä, ja kun myin auton pois, ajotietokone näytti, että 10,5 L / 100 km oli keskikulutus koko auton historian ajalta.lerppu kirjoitti: ↑25 Loka 2023, 13:17Ajotyyli ja profiili ratkaisee kyllä paljon. Mulla on Stelviossakin kulutus yli kympin, kivaa on ollut!
Toki yritin päästä ripeästi kotiin iltaisin, mutta luulisi, että iso-jötsi vie runsaasti enemmän, tai sitten painava 159 pienellä koneella kuluttaa enemmän.
- Polforea
- Viestit: 11221
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Minä oon parhaan tuloksen vetänyt Janakkala-Helsinki -välillä isojötsillä 8,6l/100km. Kyllä sekin kohtuuvella menee, kun ajaa tasasesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Varmasti meni selkeästi yli koko matkalla. Menomatkan 320 km meni kolmeen tuntiin ja tarjoilin aina tarvittaessa, kun tie oli mukavasti avoimena ja näkyväisyys ihan ok.
Paluumatkalla viimeinen 250 km legi Jämsän tankkaustauolta Turun tankille meni täydestä täyteen 24 litralla. Eli 9.6 l/100km.
Tämä tosin osin pakotettuna, kun Valkeakoskelta Auraan piti pitää huolta siitä, että takana tulleen ulkolaisen kolleegan vuokraSkodan nopeus pysyisi siistinä myös pimeässä nököttävien nopeuskameroiden kohdalla.
Ja mutkaisimman osan matkasta mentiin ylipitkien rekkojen takana jonossa tasaista 80 km/h gps-ripeyttä.
Moottoritieosuuksilla edettiin sitten tosin vauhdilla .
Ehkä joissain olosuhteissa alle 9 l/100 km iso-Jötsillä on mahdollinen.
Mutta haluaisiko itse olla sellaisissa matka-ajo-olosuhteissa Breralla onkin vähän toinen kysymys .
Cotzy
Paikalla
- Aquatica
- Viestit: 15040
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kivaa!
Jäinen tie + puuterilumi + Q4 = Whii
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Brera pelasti jäätyvän sähköautoilijan .
Sähkö-DS oli kylmettänyt itsensä, kun yöllä oli viisi astetta pakkasta ja päivälläkin pari. Sähköautoilijan painajainen, 12 voltin akku mennyt tyhjiin, kun ei oikein mitään tapahtunut. No laturiin kiinni, kun vain löytyi taskulampun valossa plusnapa kaikkien vain paljain sormin avattavien muovilipareiden alta.
Onneksi Brera oli vieressä. Napista jyrähti kylmänä käyntiin ja ei tarttenut enää näpit kohmeessa ihmetellä .
Cotzy
Sähkö-DS oli kylmettänyt itsensä, kun yöllä oli viisi astetta pakkasta ja päivälläkin pari. Sähköautoilijan painajainen, 12 voltin akku mennyt tyhjiin, kun ei oikein mitään tapahtunut. No laturiin kiinni, kun vain löytyi taskulampun valossa plusnapa kaikkien vain paljain sormin avattavien muovilipareiden alta.
Onneksi Brera oli vieressä. Napista jyrähti kylmänä käyntiin ja ei tarttenut enää näpit kohmeessa ihmetellä .
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Vähemmän kivaa oli, että DS-vispilän 12v akun tyhjentyessä ulkona ekana -5 C pakkasyönä kesken ajoakun latauksen, järjestelmä ei pystynyt enää itse lopettamaan latausta . Vaan jäi liruttamaan viimeistä paria prosenttia päiväksi ja lataus piti katkaista laturista.
No, 12 V akku heräsi henkiin ja latautui täyteen, kun lämmiteltiin kohmeista lämpimässä tallissa yön yli. Mutta vähän kummaa, että ajoakun lataus jäi päälle 12 V järjestelmän kyykättyä .
Breran siirryttyä ulkomajoitukseen kohmeisen vispilän tieltä, joku oli vetänyt yöksi käsijarrun päälle. Vakava käyttäjävirhe -8 C pakkaseen siirryttäessä ja takapyörät jumissa aamulla.
Kivaa oli, että Stelvio lähti kirpeähköstä pakkasesta huolimatta innolla kylmänä liikenteeseen.
Harvoin taksikyyti aamulla näin lähellä .
Onneksi Alfa Romeot ovat luotettavampia kuin sisar-Stellantikset!
Cotzy
No, 12 V akku heräsi henkiin ja latautui täyteen, kun lämmiteltiin kohmeista lämpimässä tallissa yön yli. Mutta vähän kummaa, että ajoakun lataus jäi päälle 12 V järjestelmän kyykättyä .
Breran siirryttyä ulkomajoitukseen kohmeisen vispilän tieltä, joku oli vetänyt yöksi käsijarrun päälle. Vakava käyttäjävirhe -8 C pakkaseen siirryttäessä ja takapyörät jumissa aamulla.
Kivaa oli, että Stelvio lähti kirpeähköstä pakkasesta huolimatta innolla kylmänä liikenteeseen.
Harvoin taksikyyti aamulla näin lähellä .
Onneksi Alfa Romeot ovat luotettavampia kuin sisar-Stellantikset!
Cotzy
- mutt
- Viestit: 5454
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Kivaa!
Siihen pitää laittaa ylläpitolaturi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
Joo, hyvä ois. Jännää, että 12 V akun varaustilan suhteen on vain kaksi toiminnan tasoa autossa - kaikki toimii tai mikään ei toimi .
Alfa nyt diskreetisti viestittää 12 V akun varauksen heikentymisestä pudottamalla talvitoimintoja pois pelistä ja vilkuttelemalla vikailmoituksia tauluun.
Mutta Stellantis-vispilä näemmä kuolee varoittamatta, jopa kesken latauksen, vaikka ajoakku olisi täynnä. Ei voi edes työntää liikkeelle.
Onneksi tapahtui kotipihassa ja itselle. Muuten olisi herkästi hinurin lavalle päässyt.
Ei ihme, että uusia sähkövispilöitä talven tullen vinssaillaan kyytiin markettien pihoilta.
No, nyt tulee CTEKiä joka kuussa talvella.
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11221
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kivaa!
Löytyyhän siitä autosta jotain vikaakin siis. Vaijerit vaihtoon käppäriltä vaan tuolla oireella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Tiige
- Viestit: 2849
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Kivaa!
Kertokaa tietämättömälle miksi täysisähköautoissa on 12v akku? Ja missä tilanteissa sitä ladataan?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- palkus
- Viestit: 5471
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kivaa!
Onko unohtunut stömbergin kylestä remmivetonen laturi? Tuollainen pikkuakun laturi nyt näköjään olisi ainakin tarpeellinen
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: Kivaa!
Sähköautossa korkeajännitejärjestelmä herätetään 12v järjestelmällä. Kaikki tavanomaiset sähkölaitteet toimivat 12v järjestelmällä, mm. sähkölasit, valot jne...
Suomeksi sanottuna siis jos pikkuakku on dööd, koko auto on dööd, vaikka ajoakussa olisikin varausta jäljellä, se korkeajännite vaan on suljettujen pääkontaktoreiden takana, akussa sisällä.
Ainoastaan ajomoottori, ilmastoinnin kompressori ja x määrä muita lisälämmittimiä ja muita paljon tehoa vaativia laitteita toimii suoraan korkeajännitteellä.
Uudemmissa autoissa on suunnitteilla ja olikohan jossain kiinalaisessa jo olemassakin, esim. 48v järjestelmä normilaitteille, mutta tämäkin on erillään korkeajännitejärjestelmästä.
- Cotzy
- Viestit: 829
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Kivaa!
12 voltilla toimii yleisesti kaikki samat järjestelmät kuin polttisautossakin. Valot, penkinlämmittimet, viihdesysteemit, ohjausjärjestelmät, jne. ovat 12 V osahyllystä. Raha ratkaisee tämän, kun 12 V kilkkeet on jo valmiina. Ajomoottori ja sen suorat apujärjestelmät sitten syö isompaa tehoa ajoakusta.
Vispilä latailee normaalisti 12 V akkua ajon aikana sieltä ajoakusta. Mutta jos nurkkapyöritystä ja kaikki lämppärit heti täysillä päällä, kuten auton pääkäyttäjällä tapana heti syksyllä, voi 12 V akku näemmä tyhjentyä latausta nopeammin.
Pitää siis liittää DS-vispiläkin talvella kuukausittaiseen 12 V akuston ylläpitorundiin. Kyllä näitäkin saa näemmä talvella harrastaa. Voi tulla yllätyksenä monille.
Cotzy
- Tiige
- Viestit: 2849
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Kivaa!
Muotoilin ehkä hieman huonosti kysymyksen. Sen nyt arvasin että perus järjestelmät toimii 12 voltilla mutta ihmettelen miksi siihen ei ole suoraan rakennettu muuntajaa/regulaattoria korkeajänniteakun kylkeen joka syöttäisi sieltä tasaisesti 12v aina.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Jiitee
- Viestit: 4335
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kivaa!
Onhan näitä. Ainakin Niron plugarissa on meillä päällä aux battery saver + moodi päällä, jos
12V- akku uhkaa hiipua. Ajoakusta lisää (milli) ampeeritunteja…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too