Kivaa!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TeroPee kirjoitti:
09 Tammi 2023, 23:41
Ei itselle tule mieleen tilannetta missä tehoa olisi liikaa, sillä paljoon tehoon tottuu aina, liian vähään ei ikinä.
Eri mieltä, sillä molempiin tilanteisiin tottuu aika nopeasti, koska ihminen on
sopeutuvainen. Toistakymmentä vuotta ajelin harraste-ilmajäähy- Typ 1:llä
hurjalla noin 50 DIN- teholla, ja ajo oli leppoisaa ja kivaa noinkin. Ei kiire minnekään.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja _rico »

Jiitee kirjoitti:
10 Tammi 2023, 06:36
TeroPee kirjoitti:
09 Tammi 2023, 23:41
Ei itselle tule mieleen tilannetta missä tehoa olisi liikaa, sillä paljoon tehoon tottuu aina, liian vähään ei ikinä.
Eri mieltä, sillä molempiin tilanteisiin tottuu aika nopeasti, koska ihminen on
sopeutuvainen. Toistakymmentä vuotta ajelin harraste-ilmajäähy- Typ 1:llä
hurjalla noin 50 DIN- teholla, ja ajo oli leppoisaa ja kivaa noinkin. Ei kiire minnekään.
Kaikkeen ei ole pakko tottua.. Hertzin tiskiltä saatu karvalakki ceed lähinnä vit*** kun tehoa ei vaan ole tarpeeksi.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sain Jorvista kipsin ranteeseen alle kahdessa tunnissa päivystysosastolta tuossa 31.12. Tänään kävin Töölön tapaturma-asemalla, koska täytyy leikata.

Menin klo 9.54 ja pääsin pois 11.34. Mulle tarjottiin kahta leikkauspäivää (molemmat peruutuspaikkoja). Mikä on moisen ihmeen todennäköisyys nykyään. :eggface:

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

h_lauri kirjoitti:
11 Tammi 2023, 21:31
Sain Jorvista kipsin ranteeseen alle kahdessa tunnissa päivystysosastolta tuossa 31.12. Tänään kävin Töölön tapaturma-asemalla, koska täytyy leikata.

Menin klo 9.54 ja pääsin pois 11.34. Mulle tarjottiin kahta leikkauspäivää (molemmat peruutuspaikkoja). Mikä on moisen ihmeen todennäköisyys nykyään. :eggface:
Töölön kirurgiselle pisteet täältä - erinomainen paikka. Harmi että ovat ajamassa alas. Sehän siis oikeasti loppuu ja yhdistetään johonkin uuteen yksikköön.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mutt kirjoitti:
09 Tammi 2023, 23:54
Timo Salonen taisi tallin insseille jossain vaiheessa sanoa, että nyt ei tarvita tehoa yhtään lisää. Se oli sitä B-ryhmäläisten aikaa...
PItikin justiinsa mainita että Kankkunen jutteli joskus että S4:sessa oli tarpeeksi tehoa ja jos menit sanomaan että voisi vähän lisätä niin sitä sai mitä tilasi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Matti Alamäki kirjoitti:"Ja oon vähän sitä mieltä, ettei sitä voimaa nyt liikaa ollut koskaan"
https://youtu.be/UID_y8Jqrmw?t=1190
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Keinonivelleikkausta ei tarvinne siirtää,vaikka ranne onkin vielä silloin toipumiskunnossa.

Herttoniemen sairaala korjasi eilen virheasennon.

Ehkä tämä tästä!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Viikonloppu!

Raapasin tulen kiukaaseen perjantain kunniaksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ens viikko pekkasia.
Perjantain kunniaksi korkkasin oluen ja meinaan vielä toisenkin korkata. Sitten onkin jo aika korkata 15v Glenfiddich.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

viikonloppu <3.

Ja samalla SER-tasoisen palvelimen kasausajatusta tässä pyörittelen, yritän löytää sopivia virtakaapeliadaptereita joita tiedfän, että mulla on. En vaan tiedä, että missä....

(MOLEX -> SATA).

Salmaripullo kohta tyhjä. Myös kola. Tää on ihan jees nollaus 8)

Avatar
Simulaattori
Viestit: 340
Liittynyt: 14 Joulu 2012, 10:31
Car(s): 156 2.5 Azzurro Nuvola, ex: 33 1,5QV -86 Alfa Rosso, 156 2.0TS Bianco Polare, gtv TS, 156 2,5
Paikkakunta: Forssa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Simulaattori »

Kivaa on kyllä se että esikoiselle haettiin eilen ensiauto.
Vielä kivampaa on se että se sattuu olemaan 156 bianco polare.
Kivinta on se että poika tuntuu olevan melko pähkinöinä asiasta. Rekkaroituipa tuo foorumillekin.
Tervetuloa pikkusilli! :-D
"Taittuuko?" "Ei taitu!" "Taittuu!!" "EI TAITU!!!"

Pikkusilli
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Tammi 2023, 07:14
Car(s): Alfa Romeo 156 Bianco Polare

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Pikkusilli »

Tottakai, syitä miks en olis?😂 ja kiitos:)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3250
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Simulaattori kirjoitti:
14 Tammi 2023, 07:42
Kivaa on kyllä se että esikoiselle haettiin eilen ensiauto.
Vielä kivampaa on se että se sattuu olemaan 156 bianco polare.
Kivinta on se että poika tuntuu olevan melko pähkinöinä asiasta. Rekkaroituipa tuo foorumillekin.
Tervetuloa pikkusilli! :-D
…auton poistuminen meidän vahvuudesta itseasiassa kasvatti meidän automäärää yhdellä. 🙄
..ammattina autoslalom..

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Tonalen antoivat Deltalta sijaisautoksi siksi aikaa kun Giuliettan bluetoothprobleemaa selvitellään. Mukava positiivinen yllätys kun omat odotukset oli luokkaa Kia Rio :)

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Romeo y Julieta kirjoitti:
18 Tammi 2023, 11:03
Tonalen antoivat Deltalta sijaisautoksi siksi aikaa kun Giuliettan bluetoothprobleemaa selvitellään. Mukava positiivinen yllätys kun omat odotukset oli luokkaa Kia Rio :)
Koeajo ketjuun odotettavissa uutta sisältöä?

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Saatanpa tuosta jokusen sanan kirjoittaakin

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Romeo y Julieta kirjoitti:
18 Tammi 2023, 11:03
Tonalen antoivat Deltalta sijaisautoksi siksi aikaa kun Giuliettan bluetoothprobleemaa selvitellään.
Tämä on oikeasti sellaista "hiljaista markkinointia" millä voi saada autoja jopa kaupaksi. Jos sijaisauto on rangaistuksen sijasta jotain mistä voi innostua, saattaa tilauskirjakin joskus täyttyä. Jos taas se oma, huollettavana oleva auto on sijarin jälkeenkin taivas, niin ei siitä ainakaan eroon halua.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Tämä. Meidän kylällä Huihain merkkihuolto on jostain syystä Škoda-kaupassa, josta yleensä on huollon sijaisautona rankaistu jollain hinnatalkaen Fabialla tai Kamiqilla... Vähän aikaa sitten käytin I5:n softapäivityksessä, jäin odottelemaan ja kun prosessi syystä tai toisesta hieman venyi, niin puolituttu automyyjä tiedusteli että haluaisinko ihan yleissivistyksen vuoksi kokeilla Škodaa ja heitti käteen Enyaq Coupe RS:n avaimet.
Joo, Škoda mikä Škoda, mutta oli se nyt jotain vähän eri toista kuin nuo kaksi aiempaa vaihtoehtoa.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

-TTY- kirjoitti:
20 Tammi 2023, 10:34
Vähän aikaa sitten käytin I5:n softapäivityksessä,
Teslan OTA päivitykset kyllä käteviä.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Olisihan ne. Onneksi itse asuu muutaman sadan metrin päässä autoliikkeistä, ni ei oo tolkuton vaiva muusta ku löytää se sopiva aika. I6:ssa nuo vissiin tulee olemaan, katsotaan nyt vaihtaisko sitä jossain vaiheessa siihen...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Nostan hattua kolmelle autonvalmistajalle, jotka ovat
tässä autoilun CO2- haasteen kanssa hakeneet erilaisen ja ei- niin helpon
tulokulman.

Porschen eFuelin nostan ykköseksi, sitten perässä Toyotan
vetypohjaiset polttokennot ja lisäksi Wanha kunnon Wankel- :wink:
revival - Mazdalta.

Simppelillä litiumpohjaisella sähköautolla on liian iso
koko elinkaaren hiilijalanjälki, jotta akkumineraalit riittäisivät
koko maailman autokannan sähköistyminen. Toki uusia akkumateriaaleja
kehitetään koko ajan, ja mm. puuraaka- aineesta saadaan jo jotakin
kestävyyden periaatteella tuotettua.

Joten toivon, että nyt kohta vanhanaikainen polttomoottoautojen myyntikielto
v. -35 eteenpäin päivitetään. EPetrolHead- pappa elää toivossa :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^On hyvä että toivoa ylläpidetään!

Oma toivo tulevan suhteen on jo tovi sitten autoilunkin kanssa muuttunut synkäksi fatalismiksi.
"Itseajavia" kehon ja tavaran siirtämisvälineitä on tuloillaan.
Jo nyt erilaiset julkaisut keskittyvät puhumaan akkukapasiteetista, latausnopeuksista, lämpötilan vaikutuksesta rangeen (insert any f**king boring measure) jne.

Epäkiinnostavaa kamaluutta on tarjolla jo nyt. Näytön takana olevia ominaisuuksia ja kuskin insuloimista tiestä pahemmin kuin ikinä.
Autoilusta nauttimisesta ja ajo-ominaisuuksista on turha puhua, koska ne eivät myy (joku joskus meuhkaa sähköautojen kiihtyvyydestä, mutta se on aivan eri asia kuin herrasmieskuskin ajonautinto).
- Pieniä eriä ajajan autoja varmasti jatkossakin valmistetaan, mutta kuinkahan ne tulevat olemaan paarialuokan saavutettavissa?

Toivottavasti Alfa Romeo jatkaa jonkinlaisena edes huonosti palavana kynttilänä tässä pimeydessä, vaikka liekki onkin väpättänyt jo vuosikymmeniä.
- Senkin yllä on totuttua raskaampia pilviä taivaalla...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
25 Tammi 2023, 09:48
Toki uusia akkumateriaaleja
kehitetään koko ajan, ja mm. puuraaka- aineesta saadaan jo jotakin
kestävyyden periaatteella tuotettua.
Epäilen.

En sitä, etteikö tiede menisi eteenpäin ja puusta(kin) saataisi hyvää, vaan sitä että lyhyestä kierrosta irrotettavissa oleva energia riittäisi kattamaan tarvetta yhä kiihtyvälle ihmiskunnalle, joka on kiihdyttänyt itseään kaivamalla maasta dinoja vuosikymmeniä.

Pitäisi oppia hidastamaan, keventämään ja rauhoittumaan ja vähentämään kulutusta sen lisäksi,että parannetaan tehokkuutta. Jos 10l/100km kulutuksesta saa puolet pois, niin se on 50% hyvää, mutta jos sen 100km voi jättää ajamatta, se on 100% hyvää. Me ihmiskuntana yhä mieluummin sillä puolella kulutuksella ajetaan enemmän, koska se on kivaa ja pysyy vauhti yllä.
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2023, 10:02
Oma toivo tulevan suhteen on jo tovi sitten autoilunkin kanssa muuttunut synkäksi fatalismiksi.
"Itseajavia" kehon ja tavaran siirtämisvälineitä on tuloillaan.
Juuri nyt Microsoft Teams on rikki. Näin ei voi käydä, koska pilvipalvelut ovat aina saatavilla ja silti taas kävi. Odotan innolla sitä hetkeä, kun keskitetty ajoneuvohallintapilvi laukeaa samaan tapaan ja liikennettä pysähtyy isosti. Se opettaa ihmiskuntaa hidastamaan ja pitämään taukoa :D
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2023, 10:02
Autoilusta nauttimisesta ja ajo-ominaisuuksista on turha puhua, koska ne eivät myy (joku joskus meuhkaa sähköautojen kiihtyvyydestä, mutta se on aivan eri asia kuin herrasmieskuskin ajonautinto).
Jep, likimain aina jos totean että en löydä markkinoilta (vielä) kiinnostavaa sähkäriä, niin joku vetää hatusta kiihtyvyysargumentin. Newsflash: bensakonekin vetää ihan kivasti, jos siinä on joku puoli megawattia tehoa :D. Mutta ajettavuus ja auton olemus ja houkuttavuus on paljon muuta kuin kiihtyvyyttä. Se kiihtyvyys tai teholukema on ainakin mulle nykyään melko sekundäärinen argumentti.
lerppu kirjoitti:
25 Tammi 2023, 10:02
- Pieniä eriä ajajan autoja varmasti jatkossakin valmistetaan, mutta kuinkahan ne tulevat olemaan paarialuokan saavutettavissa?
Kun uskoo itseensä ja tähtää kohtuulliseen tavoitteeseen, sen voi saavuttaa. Siinä voi mennä 10 vuotta, mutta mahdollisuus on olemassa.

Otsikon aiheeseen: siinä meni 11 vuotta, mutta tallissa on (ja pysyy) 348, se on yhä kivaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
25 Tammi 2023, 10:16

Otsikon aiheeseen: siinä meni 11 vuotta, mutta tallissa on (ja pysyy) 348, se on yhä kivaa.
Se on kyllä kivaa! Edelleen aitoa iloa täältä puolestasi. :-D

Avatar
atti
Viestit: 586
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja atti »

^ On hyvä olla pitkäaikaiset haaveet, varsinkin kun ne saavuttaa. QP oli itselläni vastaava.
Jiitee kirjoitti:
25 Tammi 2023, 09:48
Nostan hattua kolmelle autonvalmistajalle, jotka ovat
tässä autoilun CO2- haasteen kanssa hakeneet erilaisen ja ei- niin helpon
tulokulman.

Porschen eFuelin nostan ykköseksi,
Tuo Porschen tekemä työ on mielestäni erittäin arvostettavaa. On pieni toivo saada liiketoimintaa tuon ympärille, jolloin myös ehkä muut matalan Co2 päästön polttoaineet voivat saada lisää rahoitusta. Itse olen ainakin toiveikas leväpohjaisten polttoaineiden osalta, mikäli suurille volyymeille tulee edes jonkinlaista markkinaa. Sähköauto-uskonto tappoi tuo kehittämisen melkein kokonaan, mutta onneksi kehitystö on jatkunut pienessä mittakaavassa.

Uudet autot eivät ikävä kyllä herätä intohimoja, vaikka olen yrittänyt generoida autokuumetta. Ehkä meillä mennään vanhoilla romuilla, kunnes siirrytään malliin missä tilataan itse ajava auto tarvetta vasten.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jiitee kirjoitti:
25 Tammi 2023, 09:48
Nostan hattua kolmelle autonvalmistajalle, jotka ovat
tässä autoilun CO2- haasteen kanssa hakeneet erilaisen ja ei- niin helpon
tulokulman.

Porschen eFuelin nostan ykköseksi, sitten perässä Toyotan
vetypohjaiset polttokennot ja lisäksi Wanha kunnon Wankel- :wink:
revival - Mazdalta.
Erilainen tuilokulma = ei kyetä päästämään irti huonoista ratkaisuista. Wankelia en millään kykene mieltämään tulevaisuuden moottoriksi. Paljon tehoa pienestä murkulasta. Tämä voisi olla lentävien laitteiden juttu. Palotilan muoto jo yksissään hankala ja asettaa rajoitteita hyötysuhteelle.

Polttokennot sinällään kuulentojen aikaista tekniikkaa. Polttokennoautojen maailmanvalloitusta on julistettu viimeiset 30 vuotta ja Kaliforniassa on ollut tankkausasemaverkko pystyssä kohta 20 vuotta. Silti siellä on vähemmän vetyautoja kuin Suomessa kaasuautoja. ja kaasuautojahan saa 2-3 yhden vetyauton hinnalla. Täysin tukirahoituksen varassa pyörii "bisnes". Toki innokkaita valmistajia riittää, koska poliitikoilla riittää edeleen intoa kaataa satoja miljoonia tähän kankkulan kaivoon.

Synteettisiä polttoaineita on kehitetty Suomessakin. Ei tarvi Saksasta hakea mallia. Itseasiassa parempi, jos ei tehdä yhtään mitään, kuten Saksassa on tehty. Ei ne pysty edes tuulivoimaa kunnolla hyödyntämään, kun ovat päästäneet sähköverkkonsa niin kehnoon kuntoon. Vedyn kanssa pelleily on itseasiassa epätoivoinen yritys kiertää ongelma nimelta "sähköverkko ei riitä energian siirtoon". Ja kun kyseessä on Uusi Tulevaisuuden teknologia (20-30 vuoden takaisia ideoita tosiasiassa), niin kaiken rakentamisehan voi rahoittaa EU hankkeina = naapurien piikkiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Nykyisestä työpaikasta irtisanouduttu tällä viikolla ja uuden pestin työsopimus allekirjoitettu.
Tuleekin vähän isompi maisemanvaihdos eteen, työmatka pitenee 65 kilometristä reiluun 1500 kilometriin.
Muutto hollantiin siis edessä :o:

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Typpi kirjoitti:
28 Tammi 2023, 09:44
Nykyisestä työpaikasta irtisanouduttu tällä viikolla ja uuden pestin työsopimus allekirjoitettu.
Tuleekin vähän isompi maisemanvaihdos eteen, työmatka pitenee 65 kilometristä reiluun 1500 kilometriin.
Muutto hollantiin siis edessä :o:
Onneksi olkoon! Mihin päin Hollantia?

Minullekin tarjottiin eilen uutta työpaikkaa. Uudet haasteet isommalla palkalla isossa firmassa olisi tiedossa. Työmatka pysyisi samana. Maanantaina pitäisi ilmoittaa ottaako paikan vastaan.

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Schiedamissa sijaitsee konttori.
Vielä kun löytäisi asunnon hollannista niin sais loput käytännön asiat rullaamaan :)

Edit. Onko jotain syytä olla ottamatta vastaan kokonaisuudessaan paremmalta kuulostavaa paikkaa?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Typpi kirjoitti:
28 Tammi 2023, 10:16
Schiedamissa sijaitsee konttori.
Vielä kun löytäisi asunnon hollannista niin sais loput käytännön asiat rullaamaan :)

Edit. Onko jotain syytä olla ottamatta vastaan kokonaisuudessaan paremmalta kuulostavaa paikkaa?
Nykyinen työ ollut melko kutsumusammatti, päässyt tekemään asioita mitä ei muualla ole mahdollisuus tehdä, mukavat työkaverit, päässyt kovasti vaikuttamaan mitä tekee, ja loppusuoralla oleva väitöskirja saattaa jäädä kesken. Lisäksi nykyinen työporukka jää pulaan lähtöni vuoksi. No, eihän kukaan ole korvaamaton.

Nykyisen organisaation johtamisongelmat, ja siitä aiheutunut kyynisyyden kasvu ja motivaation lasku ajoivat hakemaan uutta paikkaa. Kyllä varmaan otan paikan vastaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vuosien odotuksen jälkeen yksi varaosavalmistaja on viimein saanut yhden "turhan" tiedon ylätukivarteensa.

TRW:n 159:n tukivarsissa ei ole kerrottu, mikä niiden kartionousu on.
Marraskuussa ei vielä lukenut edes TRW:n omilla sivuilla. Nyt lukee \o/

Logiikkakin pätee: pienempi numero on vanhempi.
JTC1302 ja JTC1303 on 1/10 kartionousulla, eli vanhemmat 159:t.
JTC1304 ja JTC1305 on 1/6 kartionousulla, eli uudemmat 159:t.

Kerrankin uskaltaa ostaa TRW:n vartta ilman pelkoa, et tulee väärällä kartionousulla x)

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Eero »

Typpi kirjoitti:
28 Tammi 2023, 10:16
Schiedamissa sijaitsee konttori.
Vielä kun löytäisi asunnon hollannista niin sais loput käytännön asiat rullaamaan :)

Edit. Onko jotain syytä olla ottamatta vastaan kokonaisuudessaan paremmalta kuulostavaa paikkaa?
Onnittelut uuden työpaikan johdosta! Tässä menovinkki niille nurkille heinäkuun alkuun: https://www.circuitzandvoort.nl/eveneme ... -sportivo/
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
atti
Viestit: 586
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja atti »

Brittiohjelmia katsoessa ei voi olla kuin iloinen auton vakuuttamisesta suomessa. Tuo on jostain syystä kohtuullisen hintaista, ainakin jos britteihin vertaa. Hintaerot voivat olla x5 luokkaa yhtiöiden välillä, mutta kun jaksaa kysellä ja vertailla niin ei paha.

Toinen ilon aihe. Kitisin toiseen ketjuun, kuinka Jyväskylän keskustassa oli pistetty liikennevalojen ajoitus p**leen. Siis niin että aina sai odottaa ja ruukia rupesi pukkaamaan. Muutama päivä ennen jouluaattoa liikennevalot palautettiin normaaliin rytmiin eikä ***tuta enää yhtään.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja _rico »

atti kirjoitti:
31 Tammi 2023, 07:56
Brittiohjelmia katsoessa ei voi olla kuin iloinen auton vakuuttamisesta suomessa. Tuo on jostain syystä kohtuullisen hintaista, ainakin jos britteihin vertaa. Hintaerot voivat olla x5 luokkaa yhtiöiden välillä, mutta kun jaksaa kysellä ja vertailla niin ei paha.
Jos en nyt ihan väärässä ole niin eikös Englannissa ole käytössä jonkinlainen liikenteen pistesysteemi, joka vaikuttaa vakuutuksen hintaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

_rico kirjoitti:
05 Helmi 2023, 11:19
atti kirjoitti:
31 Tammi 2023, 07:56
Brittiohjelmia katsoessa ei voi olla kuin iloinen auton vakuuttamisesta suomessa. Tuo on jostain syystä kohtuullisen hintaista, ainakin jos britteihin vertaa. Hintaerot voivat olla x5 luokkaa yhtiöiden välillä, mutta kun jaksaa kysellä ja vertailla niin ei paha.
Jos en nyt ihan väärässä ole niin eikös Englannissa ole käytössä jonkinlainen liikenteen pistesysteemi, joka vaikuttaa vakuutuksen hintaan?
Auton tyyppi, kuljettajan ikä ja kotikunta lienevät merkittävimmät muuttujat:
”Understanding average monthly car insurance costs in the UK does provide a handy bit of insight, but there's also lots more to consider. Driver age, the category of the vehicle, and a bunch of other factors also affect car insurance prices.

The average monthly premium cost was just under £44 in 2021, but lots people paying more and less than this.”

Vakuutuksen hintaan ajokortin virhepisteet eivät vaikuta:
” The endorsement and penalty points are put on your driver record. View your driving licence record to see what penalty points you have and when they'll be removed. You can be disqualified from driving if you build up 12 or more penalty points within a period of 3 years. There are different rules for new drivers.”

Yhdysvalloissa vakuutuksen hintaan vaikuttaa luottohistoria, mitä parempi credit score - sitä luotettavampi kuski lienee siis ajatus. Ainakin itsellä vakuutushinnat aikoinaan putosivat hyvinkin siedettävälle tasolle kun luottohistoriaa sai pikkuhiljaa rakennettua.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja alum »

Typpi kirjoitti:
28 Tammi 2023, 10:16
Schiedamissa sijaitsee konttori.
Vielä kun löytäisi asunnon hollannista niin sais loput käytännön asiat rullaamaan :)

Edit. Onko jotain syytä olla ottamatta vastaan kokonaisuudessaan paremmalta kuulostavaa paikkaa?
Jos Alfat kiinnostava vielä puukenkämaassakin, sieltä löytyy vallan mainio Alfa-kerho Club van Alfa Romeo Bezitters. Niiden ratapäivät Zandvoortissa ovat melkoisen vaikuttava elämys.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Eikös Hollannissa ole perinteisesti ollut Alfoja suhteellisesti varsin runsaasti?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja alum »

^
Varmasti - ainakin jos yksikkönä on Alfaa/ km2 - kun se muutenkin on tiheään asuttu maa. Kai nykylukuja on jossain netissä, mutta menneellä vuosituhannella niitä myytiin siellä ihan mukavasti Sveitsin tavoin. Kummassakaan ei ollut omaa kilpailevaa autoteollisuutta.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alum kirjoitti:
07 Helmi 2023, 13:12
Kummassakaan ei ollut omaa kilpailevaa autoteollisuutta.
Mitä? Eikö muka DAF 66 ollut Alfasud, Giulia Nuova, Alfetta, Alfetta GTV ja Montrealin kilpailija? :-D

Avatar
Elefant
Viestit: 215
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Elefant »

FinPat kirjoitti:
07 Helmi 2023, 13:36
alum kirjoitti:
07 Helmi 2023, 13:12
Kummassakaan ei ollut omaa kilpailevaa autoteollisuutta.
Mitä? Eikö muka DAF 66 ollut Alfasud, Giulia Nuova, Alfetta, Alfetta GTV ja Montrealin kilpailija? :-D
Jep ja entäs keskiluokkaiset Volvo 66 ja 340 variomatic. Cokista remmiin niin kyllä lähtee.

Taisivat tosin olla epäluotettavimpien kulkimien listoilla korkealla.

Timojaerkki
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Helmi 2023, 11:32

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Timojaerkki »

savotta kirjoitti:
17 Helmi 2020, 16:14
Hirveän muutaman kuukauden sykkimisen jälkeen kerrankin rennompi työviikko. Puhelinliittymä piti päivittää taas uuteen mutta onneksi sain melko helposti nykyistä paremman diilin.
Hienoa. Joo kyllä se vähän aina sellaista on..

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Elefant kirjoitti:
07 Helmi 2023, 16:02
Jep ja entäs keskiluokkaiset Volvo 66 ja 340 variomatic. Cokista remmiin niin kyllä lähtee.

Taisivat tosin olla epäluotettavimpien kulkimien listoilla korkealla.
Perheessä oli aikoinaan Daf 66 Marathon, ja ei siinä muuta ongelmaa ollut, kuin koripeltien hillittömän nopea katoaminen. 343 oli kai liian painava 66:sta periytyneelle voimansiirrolle, toisaalta "oudon" tekniikan maine tuppaa kasvamaan kyseenalaisemmaksi, kuin aihettakaan olisi. Sitikkamiehet voi kertoa lisää.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja alum »

FinPat kirjoitti:
07 Helmi 2023, 13:36
alum kirjoitti:
07 Helmi 2023, 13:12
Kummassakaan ei ollut omaa kilpailevaa autoteollisuutta.
Mitä? Eikö muka DAF 66 ollut Alfasud, Giulia Nuova, Alfetta, Alfetta GTV ja Montrealin kilpailija? :-D
Ajattelin, ettei DAF ollut, mutta sanomattakin on selvää, että Volvo 66 oli.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alum kirjoitti:
08 Helmi 2023, 13:02
FinPat kirjoitti:
07 Helmi 2023, 13:36
alum kirjoitti:
07 Helmi 2023, 13:12
Kummassakaan ei ollut omaa kilpailevaa autoteollisuutta.
Mitä? Eikö muka DAF 66 ollut Alfasud, Giulia Nuova, Alfetta, Alfetta GTV ja Montrealin kilpailija? :-D
Ajattelin, ettei DAF ollut, mutta sanomattakin on selvää, että Volvo 66 oli.
Kyllä, Michelotti design ja kaikki. Selvä kilpailija.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No nyt on kivaa ihan huolella!

Tänään alkoi talviloma. 2 viikkoa lonkkaa duunista, aiiiivan mahtavaa.

Pari päivää sitten osui silmiin uutinen tai kolumni, miten liekään otsikoitu, miten pimeys on katoava luonnonvara, kun kaikki keinovalot ei sammu oikein koskaan. Oli puhetta siitä, miten tähtitaivastakaan ei meinaa nähdä valosaasteen takaa. En nyt löydä tuota juttua vaikka koetan etsiä, mutta äsken pihalla tallustellessa totesin, että vaikka meillä oli ulkovalot päällä ja lumi heijastaa valoa, niin kun taivas on pilvetön, näkyy tähtitaivas selvästi ja upeasti. Kun omat valot sammuttaa, on meillä oikeasti aika pimeää. Aivan mahtavaa, pimeys parantaa rauhoittumista ja lepoa.

Leivinuunissa on tulet hiillostumassa, possunfilee vilahti marinadiin lillumaan alkuviikosta. Tulee hyvää, kun pitkällä kaavalla kiviuunissa hauduttaa, omnom.

Huomenna on talven ensimmäinen jääratapäivä, isojötsi odottaa huomista yhtä innolla kuin omistajansa.
Polforea kirjoitti:
25 Tammi 2023, 10:16
Pitäisi oppia hidastamaan, keventämään ja rauhoittumaan
Olen eilen ja tänään piiiiitkästä aikaa pitänyt ns. levynmittaisia taukoja. Eilen Delainin April Rain ja tänään Deathlike Silencen Saturday Night Evil. Tauko tekee hyvää, rauhoittuminen tekee hyvää, musiikki tekee hyvää. Hyvä fiuwis tästäkin :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
10 Helmi 2023, 21:15
on meillä oikeasti aika pimeää. Aivan mahtavaa
Se on! Harrastelija putkimiehelle tuollainen olisi kyllä kivaa. Hifistelijät kaipaa sitten jo horisonttia… Itsellä nököttää perusputki yläkerran terassilla niitä harvoja hetkiä varten kun taivas on pilvetön ja kapeaan havainnointi kaistaleeseen osuvan kohteen magnitudi ylittää kaupungin valosaastan. Silloin voi okulaarin kautta tarkkailla etelätaivasta. Pari kolme kertaa vuodessa - yleensä kännissä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuu käymään, niin näet tähtiä :silly:

...no, kelivaraus. Ei niitä pilvisellä kelillä näy täälläkään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
10 Helmi 2023, 22:55
^Tuu käymään, niin näet tähtiä :silly:

...no, kelivaraus. Ei niitä pilvisellä kelillä näy täälläkään.
Kiitos kutsusta!

Kelivarauksen lisäksi täytyy katsoa hetki jolloin on jotain nähtävää amatööriputkella. Etelätaivas on se oleellinen, missä kulmassa esteetön näkymä alkaa n. ihmissilmän tasolta katsottuna? Osaa katsoa vähän päivää milloin olisi mahdollista kuikuilla vaikka Jovianilaiset kuut ja emoplaneetan kaasukehän juovat tai vaikka Saturnusta renkaineen tms turistikiertuetta. Ja meidän oma kiertolainen on oikeesti super mielenkiintoinen kun sitä pääsee tarkemmin tiirailemaan! Täysikuu on melkein huonoin hetki kun tuo terminaattorin alue on aina kiva kun saa varjoista kontrastia ja syvyyttä.

Anywho - on vaarana että oikeasti ilmestyn paikalle, kunhan tähdet on oikeassa asennossa!
6467D870-A883-42A9-BC6A-8F382A851966.jpeg
6467D870-A883-42A9-BC6A-8F382A851966.jpeg (104.68 KiB) Katsottu 3592 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pohjoisen puolella on ylärinne ja metsä, etelän puolella alarinne ja peltoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Taivaan ilmiöihin liittyen tänään tarvitsi 8) ensimmäisen kerran moneen kuukauteen toimistokeikalla. Kesä tulee sittenkin jossakin vaiheessa!

Vastaa Viestiin