Sivu 324/332

Re: Kivaa!

Lähetetty: 01 Joulu 2022, 11:30
Kirjoittaja lerppu
Joululahjavinkki!
https://auctions.f1authentics.com/iSynA ... e3=livebid&

Ostaisin muuten tossut itselle, mutta ei ole oikeaa kokoa...

Re: Kivaa!

Lähetetty: 01 Joulu 2022, 14:08
Kirjoittaja karila
^sama täällä 😁

Re: Kivaa!

Lähetetty: 13 Joulu 2022, 18:10
Kirjoittaja Polforea
Kun pelastuslaitos ja media ovat yhteistuumin pelotelleet kaikki kunnon kansalaiset pysymään kotona hauskalla ajokelillä, isojötsimiestä naurattaa. Kyllä tommonen viisysi on ihanan peto talvikulkine.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 21 Joulu 2022, 11:17
Kirjoittaja Oleino
Megane sytytti vikavalon ja sillä ei kuulemma saa ajaa ennen kuin vika on tutkittu. Kivaa tästä tekee se, että olen nyt reilun viikon ajellut vaimon Fiat 500:lla. Vaikka 500 on paperilla epämukavampi ja hankalampi kuin muutaman vuoden uudempi, modernimpi ja vähintään pari kokoluokkaa isompi Megane, niin aivan eri tavalla se tarjoaa ajamisen iloa.

Väkisinkin tulee mieleen että ehkäpä minun pitäisi vähentää järjen käyttöä myös käyttöautoilussa ja antaa tunteen viedä enemmän. 500:lla ajamisesta tulee yksinkertaisesti hyvä mieli, kun taas Megane tarjoaa enemmänkin vain siirtymistä paikasta toiseen. Vaikka ei sekään huono tai epämukava auto ole ollut.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 21 Joulu 2022, 13:26
Kirjoittaja Polforea
Oleino kirjoitti:
21 Joulu 2022, 11:17
Väkisinkin tulee mieleen että ehkäpä minun pitäisi vähentää järjen käyttöä myös käyttöautoilussa ja antaa tunteen viedä enemmän.
Kannatan vahvasti, elämä on liian lyhyt nautintokelpoisen ajan tuhlaamiseen.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 21 Joulu 2022, 13:42
Kirjoittaja mutt
500 on numeroitaan parempi auto. Vaimon 500C:llä on jonkun verran tullut ajettua. Start&Stop pysyy pois päältä napista painettuna (vai onko tämä jonkun edellisen omistajan ohjelmoima?), ESP ei ole yliholhoava ja 105hv twinair on terhakka, joskin vaatii kepin hämmentämistä totuttua enemmän, joten ajamiseen vähemmän tunteikkaasti suhtautuvalle suositeltakoon Dualogic-automaattia.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 21 Joulu 2022, 20:21
Kirjoittaja FinPat
Autokoulu X-typessä luistonesto katoaa noin 100% kun napista painaa ja jäällä saa tehtyä todella nätisti ja hallitusti ympyröitä ja 8-kuvioita. Lapsettaa vanhaa miestäkin.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 11:00
Kirjoittaja Oleino
Polforea kirjoitti:
21 Joulu 2022, 13:26
Oleino kirjoitti:
21 Joulu 2022, 11:17
Väkisinkin tulee mieleen että ehkäpä minun pitäisi vähentää järjen käyttöä myös käyttöautoilussa ja antaa tunteen viedä enemmän.
Kannatan vahvasti, elämä on liian lyhyt nautintokelpoisen ajan tuhlaamiseen.
Ironinen lausahdus "You have only one life - make sure you spend it repairing old Alfa Romeos" on toiminut hyvin harrastepuolella. Käyttikseen tulee nykyisellään vain 15tkm vuoteen, joten tämä pohtimani asia ei onneksi ole kovin kriittinen. Käyttiksen pitäisi olla melko uusi ja vähän ajettu, koska en halua sille tehdä muuta kuin tankata. Näillä spekseillä meinaa hintalappu karata jos auton pitäisi olla vielä hauska ja kiinnostava. Sen verran hankala yhtälö että mennään siis toistaiseksi hajautetulla ratkaisulla jossa harrasteauto tarjoaa ajamisen ilon.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 11:15
Kirjoittaja Polforea
No onko esmes se 500 Meganea kalliimpi? Kuljetuskykyähän on toki vähemmän, mutta sullahan on tietenkin Alfassa koukku, joten sillä hoituu isommat roudaukset tarvittaessa.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 12:00
Kirjoittaja FinPat
Oleino kirjoitti:
22 Joulu 2022, 11:00
Näillä spekseillä meinaa hintalappu karata jos auton pitäisi olla vielä hauska ja kiinnostava. Sen verran hankala yhtälö että mennään siis toistaiseksi hajautetulla ratkaisulla jossa harrasteauto tarjoaa ajamisen ilon.
Korjaus: harrasteauto tarjoaa ajamisen ja harrastamisen (=autotalliaika) ilon.

Ja kyllä, lusikka ja haarukka on parempi kuin lusikkahaarukka

Re: Kivaa!

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 12:25
Kirjoittaja Oleino
Nyt alkaa mennä jo vahvasti offtopicin puolelle, mutta lipsahdetaan sinne hieman tämän kerran.
Polforea kirjoitti:
22 Joulu 2022, 11:15
No onko esmes se 500 Meganea kalliimpi?
Äkkiseltään katsoen about saman ikäinen (vm 2016-2017) Fiat 500 ja Renault Megane on yllättäen lähes saman hintaisia.

Aiemman kevennyksen ei ollut tarkoitus olla mitenkään piikittelevä. Esimerkiksi teidän talouden liikennöintiratkaisut on hyvin hoidettu ja toimivat varmasti. Itselläni tilanne on tällä hetkellä se, että käyttiksen täytyy lähteä aamulla käyntiin joka aamu, eikä sen kanssa ole lainkaan mielenkiintoa touhuta tallin puolella. Käyttiksellä on toki muitakin kriteereitä joita sen pitää täyttää. Tässä muutamia mainitakseni:

- Lapsiperheen turvallinen kulkeminen jokaisessa kelissä
- Tavarankuljetuskapasiteettia sen verran että jokaiseen rautakauppakäyntiin ei tarvitse peräkärryä (taustatiedoksi kerrottakoon että asun vanhassa omakotitalossa, joten remontointia on joka vuosi jonkun verran. Tämän takia vaihdoin aikanaan MX-5 -> 156SW)
- Mukava matkustaa maantiellä - työn puolesta joudun toisinaan ajamaan jokusen pidemmänkin reissun
- Oletettavien korjausten määrä sen verran matala että ne voi teettää korjaamolla ilman että lompakkoon muodostuu tyhjiö
- Riittävän matala polttoaineenkulutus jonka voi vielä oikeuttaa auton hauskuus/tylsyys huomioiden
- Nykyajan mukavuusvarusteet (sisäänrakennettu navi, bluetooth, älyavain, jne)
- Uudehko ja vähän ajettu
- Edulliset käyttökulut
- Maltillinen autoon sidottava pääoma
- Jotain mielekästä millä autovalinnan voi perustella (ulkonäkö, varusteet, suorituskyky, jne jne. tähän riittää yksikin asia kun muut ehdot täyttyvät)

Näillä kun lähtee haarukoimaan vaihtoehtoja, niin kovin montaa vaihtoehtoa en keksi neloskoriselle bensa-Meganelle.
FinPat kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:00
Korjaus: harrasteauto tarjoaa ajamisen ja harrastamisen (=autotalliaika) ilon.

Ja kyllä, lusikka ja haarukka on parempi kuin lusikkahaarukka
Juuri tämä oli mielessä, joskin epäselvästi ilmaistuna. :-D


Sitten vielä takaisin topiciin sen verran, että korjaamokäynnillä vikavalon syyksi selvisi koodi matalasta polttoaineenpaineesta. Kaikki vaikutti olevan testerin näyttämän mukaan kuitenkin OK. Korjaukseksi päivitettiin ECU:n ohjelma. Jos selvittiin näin vähällä niin se on kyllä kivaa.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 12:36
Kirjoittaja Dfin
Heitetään sellainen ehdokas, kuin Alfan Giulietta. Osuu nähdäkseni kaikkiin noihin kriteereihin. Tavaraakin menee käytännössä saman verran kuin 156SW. :-D

Re: Kivaa!

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 12:46
Kirjoittaja Polforea
Oleino kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:25
Aiemman kevennyksen ei ollut tarkoitus olla mitenkään piikittelevä.
En sitä sellaisena ottanutkaan. En vaan siis alunperinkään meinannut, että se käyttiksen ilo pitäisi hakea 15+ -vuotiaasta tonnin pommista, vaan nimenomaan sitä, että sitä tuoreempaakin käyttöautoluokkaa kannattaa haarukoida tunteella, eikä pelkästään järjellä. Tottakai ne oikeat kriteerit pitää tapauskohtaisesti huomioida (esmes 2-paikkanen käyttis ei oikein kanna perheellisellä), kun kyse kuitenkin on käyttöautosta, eli tavallaan työkalusta.

Joku syy siihenkin varmasti on, ettei teillä ole kahta 500:sta, mutta siinä on silti hyvä esimerkki siitä, että käyttöautoluokassa on eri tavalla innostavia vepottimia.Tuskin se puolisosikaan Fiatin kanssa kauheasti tappelee, ymmärtääkseni ei ole hänenkään suurimpia intressejä.
Oleino kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:25
Esimerkiksi teidän talouden liikennöintiratkaisut on hyvin hoidettu ja toimivat varmasti.
En minä siitä varmuudesta rohkeisi sanoa, kyllä vielä joka kerta vähän jännittää kun isojötsin starttinappia painaa :D, mutta aina sentään vähemmän kuin edelliselläå kerralla.

Oleino kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:25
-clip-
Näillä kun lähtee haarukoimaan vaihtoehtoja, niin kovin montaa vaihtoehtoa en keksi neloskoriselle bensa-Meganelle.
Jos vaihtoehdoista ei sen tunteikkampaa laitetta löydy, niin sittenhän se on onnistuneesti valittu tunneperäisestikin. Kannattaa siis jatkaa sillä eikä vaihtaa ainakaan harmaaseen Toyotaan (vaikka Toyota-kuskina et olisikaan päässyt lainaamaan sitä Fiatia).

Re: Kivaa!

Lähetetty: 23 Joulu 2022, 09:48
Kirjoittaja _rico
Dfin kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:36
Heitetään sellainen ehdokas, kuin Alfan Giulietta. Osuu nähdäkseni kaikkiin noihin kriteereihin. Tavaraakin menee käytännössä saman verran kuin 156SW. :-D
Paitsi tämä:
- Oletettavien korjausten määrä sen verran matala että ne voi teettää korjaamolla ilman että lompakkoon muodostuu tyhjiö
Juuri tästä samasta syystä ex Giulietta sai lähteä. 150tkm kun oli ylitetty niin palikkaa alkoi hajoamaan kuukausittain.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 23 Joulu 2022, 10:10
Kirjoittaja Oleino
Polforea kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:46
En sitä sellaisena ottanutkaan.
Hyvä että näin. Kirjoittamalla on aina vähän hankala saada asiat ilmaistua oikeassa sävyssä, joten siksi varmistelin. Hymiötkin jäi laittamatta :-D
Polforea kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:46
Oleino kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:25
Esimerkiksi teidän talouden liikennöintiratkaisut on hyvin hoidettu ja toimivat varmasti.
En minä siitä varmuudesta rohkeisi sanoa ...
Tässä pitää ottaa huomioon että teillä pihassa on myös vara-auto saatavilla, joka antaa huomattavasti anteeksi kun puntaroidaan luotettavuutta.
Polforea kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:46
Oleino kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:25
Näillä kun lähtee haarukoimaan vaihtoehtoja, niin kovin montaa vaihtoehtoa en keksi neloskoriselle bensa-Meganelle.
Jos vaihtoehdoista ei sen tunteikkampaa laitetta löydy, niin sittenhän se on onnistuneesti valittu tunneperäisestikin.
Näin se taitaa olla, ja kai tässä täytyy vähän onnitella itseään että lähes 4v ja 70tkm hankinnan jälkeen Megane täyttää edelleen alkuperäiset kriteerit paremmin kuin moni muu auto. Jatketaan siis toistaiseksi valitulla tiellä, kunhan vikoja ei ala ilmaantumaan liiaksi. Jos nyt olisin saman valinnan edessä, niin todennäköisesti valinta osuisi samanlaiseen mutta GT-varusteltuna. Giuliaa joutuisi myös harkitsemaan vakavasti.
Dfin kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:36
Heitetään sellainen ehdokas, kuin Alfan Giulietta. Osuu nähdäkseni kaikkiin noihin kriteereihin. Tavaraakin menee käytännössä saman verran kuin 156SW. :-D
Qiulietta oli itse asiassa harkinnassa kun tätä olin ostamassa. Siinä lopulta homman katkaisi se, että olisi ollut "pakko" saada QV, jolloin vanhempi ja enemmän ajettu Giulietta olisi maksanut suhteessa aika paljon enemmän kuin Megane. Lisäksi Megane voitti infotainment -rintamalla hyvällä marginaalilla.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 23 Joulu 2022, 12:11
Kirjoittaja Dfin
_rico kirjoitti:
23 Joulu 2022, 09:48
Dfin kirjoitti:
22 Joulu 2022, 12:36
Heitetään sellainen ehdokas, kuin Alfan Giulietta. Osuu nähdäkseni kaikkiin noihin kriteereihin. Tavaraakin menee käytännössä saman verran kuin 156SW. :-D
Paitsi tämä:
- Oletettavien korjausten määrä sen verran matala että ne voi teettää korjaamolla ilman että lompakkoon muodostuu tyhjiö
Juuri tästä samasta syystä ex Giulietta sai lähteä. 150tkm kun oli ylitetty niin palikkaa alkoi hajoamaan kuukausittain.
Itsellä vähän erilaiset kokemukset. Väittäisin, että giulietta on pitkällä aikavälillä vähävikaisimpia Alfoja. Plus osathan on giuliettaan suurinpiirtein paremman papukahvipussin hintaisia. Vähän ajettu loppupään multiair luultavasti kuljettaisi aika halvalla. QV:llä jos lähdetään liikkeelle, niin kulut on toki jotain muuta kuin tavis meganessa. :-D

Re: Kivaa!

Lähetetty: 23 Joulu 2022, 12:34
Kirjoittaja atti
Matkamittarin lukema alkoi vilkkumaan noin viikko sitten käynnistyksen jälkeen. Seuraavan käynnistyksen jälkeen ei ole enää ongelmaa näkynyt. Näin nämä italialaisten sähköongelmat korjaantuvat :wink:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 24 Joulu 2022, 11:19
Kirjoittaja alfa 156 v6
atti kirjoitti:
23 Joulu 2022, 12:34
Matkamittarin lukema alkoi vilkkumaan noin viikko sitten käynnistyksen jälkeen. Seuraavan käynnistyksen jälkeen ei ole enää ongelmaa näkynyt. Näin nämä italialaisten sähköongelmat korjaantuvat :wink:
Jännite päässyt kyykkäämään, qp tekee itsellä satunnaisesti samaa. Taitaa olla akku kypsymässä..

Re: Kivaa!

Lähetetty: 28 Joulu 2022, 11:19
Kirjoittaja VMTD
Pyörähti uusi lukema mittariin.
20221227_160703.jpg
20221227_160703.jpg (63.44 KiB) Katsottu 5355 kertaa

Re: Kivaa!

Lähetetty: 28 Joulu 2022, 12:10
Kirjoittaja FinPat
VMTD kirjoitti:
28 Joulu 2022, 11:19
Pyörähti uusi lukema mittariin.
Nyt on päässälasku ollut kohdallaan kun tätä kuvaa on sommiteltu.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 28 Joulu 2022, 17:47
Kirjoittaja alfa 156 v6
VMTD kirjoitti:
28 Joulu 2022, 11:19
Pyörähti uusi lukema mittariin.

20221227_160703.jpg
Komeat on lukemat. jossain vaiheessa nähdään mitä tapahtuu 999999km jälkeen?

Re: Kivaa!

Lähetetty: 28 Joulu 2022, 19:13
Kirjoittaja mutt
alfa 156 v6 kirjoitti:
28 Joulu 2022, 17:47
Komeat on lukemat. jossain vaiheessa nähdään mitä tapahtuu 999999km jälkeen?
Kakkossarjan Puntoissa ainakin tapahtuu jonkunlainen sekoaminen 399999km:n jälkeen. Ei tainneet tehtaalla ajatella, että niillä ajeltaisiin noin paljon. :lol:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 28 Joulu 2022, 20:38
Kirjoittaja jalittam
Tavallaan kivaa, vaik verotukseen liittyykin;
Ekakertaa ikinä, veroproslaskennassa huomioitu km kulut jo valmiiksi.
Aina ennen joutunu ehdotelmaa käydä korjailemas.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 29 Joulu 2022, 21:37
Kirjoittaja hjpp
VMTD kirjoitti:
28 Joulu 2022, 11:19
Pyörähti uusi lukema mittariin.
Ja jotkut väittävät, ettei näillä mitään tee. Toivottavasti ei tule ennenaikaista pysähdystä matkalle, niin saataisiin edes yksi vehje reippaille lukemille. Maailmallahan on toki ajeltu paljon pidemmällekin.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 29 Joulu 2022, 21:42
Kirjoittaja Carlo Coppa
Shoppailin tänään kolme paria kenkiä yhteensä alle viidellä kympillä. Muutenkin joulunvietto täällä Costa del Solilla on sujunut mainiosti. Aurinko on paistanut joka päivä ja lämpöä on riittänyt.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 29 Joulu 2022, 21:55
Kirjoittaja VMTD
alfa 156 v6 kirjoitti:
28 Joulu 2022, 17:47
VMTD kirjoitti:
28 Joulu 2022, 11:19
Pyörähti uusi lukema mittariin.

20221227_160703.jpg
Komeat on lukemat. jossain vaiheessa nähdään mitä tapahtuu 999999km jälkeen?
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä miten käy, mut tuskin toteutuu mun kohdalla, paitsi jos joku palkkaa mut autolähetiksi ajelemaan omalla autolla, semmonen 200 000 km vuodessa niin saatas selvyys melko nopeastikkin.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 29 Joulu 2022, 21:58
Kirjoittaja VMTD
hjpp kirjoitti:
29 Joulu 2022, 21:37
VMTD kirjoitti:
28 Joulu 2022, 11:19
Pyörähti uusi lukema mittariin.
Ja jotkut väittävät, ettei näillä mitään tee. Toivottavasti ei tule ennenaikaista pysähdystä matkalle, niin saataisiin edes yksi vehje reippaille lukemille. Maailmallahan on toki ajeltu paljon pidemmällekin.
Totta juu, katselin youtubesta kerran jotain Puolalaista ohjelmaa, jossa Lancia Lybran dieselillä oli hiukka vajaa miljoona mittarissa, toki helmat aika rapeassa kunnossa. Mulla tuo tuskin ylittää edes 600 000 km rajapyykkiä, mut mistä tuon tietää.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 30 Joulu 2022, 09:44
Kirjoittaja mutt
Oli Autoscoutissa joskus myynnissä Thesiskin, jossa oli jotain päälle 600tkm mittarissa, mutta se olikin laatikkovikainen.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 31 Joulu 2022, 11:07
Kirjoittaja A Bart
Onhan noita paljon ajettuja lybria nähty ennenkin.
https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBzzwFmMhb0TLgqJZf

Re: Kivaa!

Lähetetty: 31 Joulu 2022, 15:24
Kirjoittaja KL
Niin ja kuva otettu ihan Suomessa!

Re: Kivaa!

Lähetetty: 31 Joulu 2022, 19:13
Kirjoittaja Eero
Tässä kuva kaveruksista joista takimmaisella punaisella Bussolla oli ajettu kuvattaessa 513tkm ja etummaisella JTD:llä 505tkm. Ihan kestävää tekoa vaikuttivat olevan.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 04 Tammi 2023, 16:53
Kirjoittaja Julli
Tytär virkkasi minulle joku joulu sitten kivat töppöset.
Nyt kelpaa niitä käyttää kun sisälämpötilaa on laskettu ohjeistuksen mukaisesti.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 04 Tammi 2023, 17:56
Kirjoittaja palkus
^Noihan on hienot 8) Kalsarivirkkauksia en suosittele :)

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 19:55
Kirjoittaja palkus
IsoJötsi + sen jarrut. Laitoin jo tovi sitten brembon reikälevyt eteen+kunnon palat ja taakse wanhoille levyille brembon normipalat. Ensiksi huomas jarrujen etupainoisuuden, mutta sitten kun takapalat vihdoin istahtivat levyille kunnolla, niin kelpaa jarrutella :-D Samoin käkkäristä on tullut terävä ja pitävä. On tää semmonen malmikasa, että takajarrujenkin pitää olla tikissään, jotta talvikeleillä saapi nelivedolla kerättyä vauhtia tarvittaessa hiljennettyäkin. Mahtava talviauto kyllä.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 21:38
Kirjoittaja Polforea
^Kyllä, kärkipäässä talviautoja meikäläisenkin listalla. XE pitää kyllä kärkipaikkaa omissa kokemuksisa, mutta TOP-3:ssa isojötsi on, kilpaillen kakkossijasta 335xi:n kanssa.
Oleino toisessa ketjussa kirjoitti:
06 Tammi 2023, 20:30
soittimesta vapaavalintaista kasarimusiikkia
Jösses noi kasarin musiikkivideot on huikeita. Ja musiikki toki muutenkin, puhumattakaan autoista. Ai että, melkoinen parhauden vuosikymmen. Itsekin olen ehtaa kasaria, eli kaikki kasari ei ole täydellistä, mutta monelta osin melkosen kärjessä.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Tammi 2023, 22:49
Kirjoittaja lerppu
Pakotin perheen katsomaan Ford vs Ferrari. Yksi harvoista viimevuosina tehdyistä aidosti hyvistä elokuvista tuntuu kestävän katselukertoja - ja kelpasi sekä rouvalle että 9v pojalle!

Osuu se tämäkin tunteisiin, vaikka ei ihan samalla tavalla kuin Maverick, joka vielä viidennelläkin katselukerralla toi roppakaupalla roskia silmiin…

Mutta joo - Ken Miles ja moottoriurheilun epäoikeudenmukaisuus. Must see.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 02:58
Kirjoittaja Mandeprkl
lerppu kirjoitti:
06 Tammi 2023, 22:49
Pakotin perheen katsomaan Ford vs Ferrari. Yksi harvoista viimevuosina tehdyistä aidosti hyvistä elokuvista tuntuu kestävän katselukertoja - ja kelpasi sekä rouvalle että 9v pojalle!

Osuu se tämäkin tunteisiin, vaikka ei ihan samalla tavalla kuin Maverick, joka vielä viidennelläkin katselukerralla toi roppakaupalla roskia silmiin…

Mutta joo - Ken Miles ja moottoriurheilun epäoikeudenmukaisuus. Must see.
Maverick oli kyllä kova! En paljon odottanut mutta mutta olihan se sellainen hyvän fiiliksen elokuva! Sellaista tykittelyä josta vaan jäi hyvä fiilis!

Re: Kivaa!

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 09:13
Kirjoittaja palkus
Polforea kirjoitti:
06 Tammi 2023, 21:38
^Kyllä, kärkipäässä talviautoja meikäläisenkin listalla. XE pitää kyllä kärkipaikkaa omissa kokemuksisa, mutta TOP-3:ssa isojötsi on, kilpaillen kakkossijasta 335xi:n kanssa.
Kun tuo xe on vieras mulle, niin kehuisitko niitä asioita, jotka nostavat listallasi ykköseksi. Olisi mukava tietää, jos vaikka joskus vielä joutuu autokaupoille.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 09:55
Kirjoittaja Polforea
XE itsesään on 159:iä tasapainoisempi.

Teknologian puolelta Actimax on nelivetotekniikkana aivan kuninkaallinen hallittavuudeltaan ja suorituskyvyltään. Koska siinä kytketään etupäätä vahvalla kytkimellä, niin:
A) etupyörät ei koskaan voi pyöriä takapyöriä kovempaa, joten torsenin ja takapäätä kytkevän haldexin kaltaista puskuyllätystä ei ole koskaan tarjolla
B) kun kytkin on kiinni, auto on käytännössä keskeltä lukossa ja se vetää varmasti molemmilla akseleilla,
C) moottirjarru ei vaikuta etupyöriin, eikä siis kaasua nostaessa ole puskuyllätystä tarjolla.
Tämän ansiosta ajaminen on helpompaa ja loogisempaa, kun auto käyttäytyy käytännössä aina samalla tapaa. Torsenissa on aina pieni yllätysmomenttipotentiaali,

Tuohan on Jaguarissa tyypillisesti 8HP:n jatkeena, eli Actimaxin edessä on aski, joka pystyy vaihtamaan pehmeästi ja huomaamatta, mutta myös niin nopeasti, että driftatessa luistokulma ei muutu. Hieno laite, todella hieno.

Tuota samaa komboahan käytetään Giorgiossa ja kuten nähty, niin pirun komeesti nekin menee.

Noiden lisäksi XE:n (tai varmaan ylipäätään Jaguarin) ajonvakautusjärjestelmä on loistava. Siinä on kyydissä jarrutoteutteinen torque vectoring, joka suuresti yllättäen jopa oikeasti toimii - ja jos ESP:n nappaa pois päältä, niin tuo torque vectoring jää päälle. Antaa siis sutia ja luistaa vaikka kuinka pitkälle (ja pystyy pykältämään isompaa driftatessa!) mutta varmistaa samalla että kaikki pyörät sutii samaa tahtia. Loistava auto arkikäytössä ja aivan jäätävän hieno laite viedä jääradalla, enkä yhtään ihmettele jos joku päivä ostan vielä toisenkin sellaisen. Arkikäyttöön lisäksi plussat sähköisestä seisontajarrusta, joka toimii käytännössä täysin automaattisesti.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 14:26
Kirjoittaja hjpp
Polforea kirjoitti:
07 Tammi 2023, 09:55

Siinä on kyydissä jarrutoteutteinen torque vectoring
Tämäkö on se, joka syö takapalat per pari tankkausta? Mikä se siis ylipäätään on?

Re: Kivaa!

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 21:56
Kirjoittaja mutt
Sääli, että tämä XE on aika mitäänsanomaton sisältä ja päältä. No, sen puolesta edellytykset myyntimenestykseksi olisi siis kunnossa.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 08 Tammi 2023, 09:58
Kirjoittaja Polforea
^Onhan se etenkin päältä vähän pliisu. Sisustasta tykkäsin kyllä itse, kunhan ei ole mikään bulkkimusta ratkaisu.
hjpp kirjoitti:
07 Tammi 2023, 14:26
Tämäkö on se, joka syö takapalat per pari tankkausta? Mikä se siis ylipäätään on?
Takavedossa varmaan syö takapaloja joo. Se on periaatteessa EDL eli leikkii jarruilla tasurin lukkoa, mutta menee vähän pidemmälle eli pyrkii tuolla siirtämään vääntöä niin, että ulkokaarteen pyörä vetää enemmän kuin sisäkaarteen pyörä ja auttaa kääntymistä.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 08 Tammi 2023, 10:42
Kirjoittaja Gusse
Ihan kivasti Jaggen AWD systeemin on toiminut tämän talven liukkaat myös f-pacen alla :twisted:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 08 Tammi 2023, 10:52
Kirjoittaja karila
Nii että jagge, bmw ja Giulia/Stelvio käyttävät Actimax+zf yhdistelmää.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 08 Tammi 2023, 11:18
Kirjoittaja Polforea
^Jep!

Re: Kivaa!

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 21:47
Kirjoittaja Cotzy
karila kirjoitti:
08 Tammi 2023, 10:52
Nii että jagge, bmw ja Giulia/Stelvio käyttävät Actimax+zf yhdistelmää.
Kun on taas kunnon lumiset talvikelit ja Stelvio pelkkää hauskuutta, tietenkin vähän mietityttää paljonko voisi potkua olla hienosti toimivassa nelivetovoimalinjassa, että sitä olisi liikaa?

Tässä tietenkin vähän alkaa kiinnostamaan jäsen HANUn kommentit Stelvio Quadrifoglion talvikelpoisuudesta.
Siinä kun on Actimax + ZF8HP75 ja V6 bi-turbo. Tuo paketti ei valitettavasti vain mitenkään mahdu Giuliaan, joten siksi QF raapii vain takaa :( .
Joten toivottavasti hieno Stelvio QF pääsee talvella nautiskelemaan myös jääradalle. Voimavarat varmasti riittää näyttävään menoon 8) .

Cotzy

Re: Kivaa!

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 21:52
Kirjoittaja Polforea
Cotzy kirjoitti:
09 Tammi 2023, 21:47
tietenkin vähän mietityttää paljonko voisi potkua olla hienosti toimivassa nelivetovoimalinjassa, että sitä olisi liikaa?
...liikaa tehoa? Mitä kieltä tämä on?

Tehoa voi periaattessa olla turhaa, eli sellaista mitä ei koskaan tule käytettyä. Mutta "liikaa" kuulostaa absurdilta niin kauan kun kaasupolkimessa on edes kohtuullisen analoginen vaste.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 22:18
Kirjoittaja Cotzy
Polforea kirjoitti:
09 Tammi 2023, 21:52
Cotzy kirjoitti:
09 Tammi 2023, 21:47
tietenkin vähän mietityttää paljonko voisi potkua olla hienosti toimivassa nelivetovoimalinjassa, että sitä olisi liikaa?
...liikaa tehoa? Mitä kieltä tämä on?

Tehoa voi periaattessa olla turhaa, eli sellaista mitä ei koskaan tule käytettyä. Mutta "liikaa" kuulostaa absurdilta niin kauan kun kaasupolkimessa on edes kohtuullisen analoginen vaste.
Rikottavana myyttinä tätä onkin pidettävä. Mutta jonkin lähtöhypoteesin ympärille todistusta pitää pitää rakentaa. Helpompi yleensä tehdä väärä hypoteesi ja todistaa veikanneensa väärin :wink: .

Ainahan mukava, kun hauskuus voi vaan jatkua ja jatkua kaasua lisättäessä. Kesällä suomalaiset tie-, ympäristö- ja sakotusreunahdot vaan asettavat paljon epälineaarisempia reunaehtoja, kuin kunnollinen talvikeli :-D .

Cotzy

Re: Kivaa!

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 23:41
Kirjoittaja TeroPee
Ei itselle tule mieleen tilannetta missä tehoa olisi liikaa, sillä paljoon tehoon tottuu aina, liian vähään ei ikinä.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 23:54
Kirjoittaja mutt
Timo Salonen taisi tallin insseille jossain vaiheessa sanoa, että nyt ei tarvita tehoa yhtään lisää. Se oli sitä B-ryhmäläisten aikaa...