Maserati-Perheellisen valinta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alum »

Isola kirjoitti:
14 Loka 2022, 21:20
mutt kirjoitti:
14 Loka 2022, 12:45
Liikuttava yksityiskohta on mittaristosta löytyvä taloudelliseen ajoon kannustava alipainemittari.
Älä huoli, se näyttää (ehjänä) punaista vaikka moottori olisi sammuksissa.
Tästä muistui mieleen Auto, Motor und Sport-lehden testi neljänkymmenen vuoden takaa, jossa koeajoyksilöin mittari ei toiminut. Toimittaja totesi, että se joka tapauksessa näyttäisi aina punaista. Onko tästä kokemusperäisiä havaintoja, onko edes kunnossa oleva mittari koskaan vihreätä?

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Enpä ole tuota huomannut tarkkailla. Se mittaa vain imusarjan alipainetta, joten kaipa sen saa pois punaiselta houkuteltua. Mittarin yleisin vika taitaa olla irronnut letku.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Pitihän tuon yksilön kohtaloa kytätä. 6700€. Helppo itsepetosprojekti = kuluja kolminkertainen määrä ostohintaan nähden?
Autoscoutissahan on mielenkiintoinen peltivalmis projekti, 7.5k€. Kuvissa ei näy moottoria, mutta senhän saisi Ebaysta 10k€ hintaan.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Halvalla lähti. Omaani huomattavasti kustannustehokkaampi projekti ellei teetä kaikkia koritöitä kalleimmalla artesaanihitsarilla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Halvalla lähti tosiaan, "onneksi" unohdin koko tuon huutokaupan olemassaolon :lol:

Itsellä varmaan keväällä jo muutenkin tilasidonnaista Maseratien vähennystarvetta ainakin yhden yksilön verran, sisäinen taistelu käynnissä haluanko jättää QP:n vai GT:n :roll: Taistelua ei yksi QP lisää olis varmaan helpottanu :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tavallisia suomipojan ongelmia, "mulla on liikaa Maserateja" :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

KL
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja KL »

Yksi Maserati on ainakin poistunut liikenteestä: https://www.copart.fi/lot/50195856

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

KL kirjoitti:
31 Loka 2022, 20:16
Yksi Maserati on ainakin poistunut liikenteestä: https://www.copart.fi/lot/50195856
Toissijainen vaurio: Biologinen/kemiallinen riski ?????

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko eläinmaailmaa päässyt pesimään sisustaan tms.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tai sitten se on tuo kuskin jalkatilassa näkyvä veri.

"Kojelaudan kello ei kuulu kauppaan." Joku Copartilta halusi tojotaansa epäortodoksisen ajannäyttäjän?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

KL
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja KL »

Tietääkö kukaan minne tämä päätyi? Olin tekemässä tarjousta mutta oma välikäteni teki oharit. Tämähän oli myynnissä vain purkaamoille.

Avatar
atti
Viestit: 586
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja atti »

Jotenkin tunnen sympatiaa kaveria kohtaan QP:n ongelman metsästyksessä. Meilläkin meinasi mennä väärät tulpat koneeseen, mutta asentaja huomasi ennen vaihtoa eron mitoissa.
https://www.youtube.com/watch?v=pqO8rpA154s

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

atti kirjoitti:
24 Marras 2022, 13:47
Jotenkin tunnen sympatiaa kaveria kohtaan QP:n ongelman metsästyksessä. Meilläkin meinasi mennä väärät tulpat koneeseen, mutta asentaja huomasi ennen vaihtoa eron mitoissa.
https://www.youtube.com/watch?v=pqO8rpA154s
Nojoo, äkkiä tuli sellanen fiilis videosta että nyt katellaan ongelmaa kyllä ihan väärästä paikasta :roll: Taitaa olla pari eri ongelmaa autossa ja koneen nypytys ei liity vikakoodeihin millään tapaa..

Mutta sympatiat täältä myös, ite vaihdoin tulpat myös kesällä ja tuollaset lyhyemmät meni. Autohan on -09 eli ilmeisesti pitäis olla pidemmillä.. Tuollaiset lyhyemmät myös tuli koneesta pois eli samanlaiset meni tilalle...

Avatar
atti
Viestit: 586
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja atti »

^ En omaa vaadittavaa kyvykkyyttä autoihin liittyvien mystisten ongelmien paikantamiseen mutta tuo vikavalojen syttyminen tietyssä kohdassa maantiellä, niin että se on toistettavissa useampaan kertaan herätti kiinnostuksen spekulointiin :|

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

atti kirjoitti:
25 Marras 2022, 09:10
^ En omaa vaadittavaa kyvykkyyttä autoihin liittyvien mystisten ongelmien paikantamiseen mutta tuo vikavalojen syttyminen tietyssä kohdassa maantiellä, niin että se on toistettavissa useampaan kertaan herätti kiinnostuksen spekulointiin :|
Itellä oli Q7:n kanssa ihan vastaava, aina samassa kohtaa, suunnilleen samalla nopeudella ja pyörien kääntökulmalla syttyi vikavalot ABS, ASR/EBD ja ilma-alustasta. Vika löyty lopulta johtosarjasta missä muun muassa pyörännopeusanturitiedot menee. Ja johtosarjaviasta kun oli kyse niin vikakoodit aika eksoottisia...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alfa 156 v6 kirjoitti:
25 Marras 2022, 10:11
atti kirjoitti:
25 Marras 2022, 09:10
^ En omaa vaadittavaa kyvykkyyttä autoihin liittyvien mystisten ongelmien paikantamiseen mutta tuo vikavalojen syttyminen tietyssä kohdassa maantiellä, niin että se on toistettavissa useampaan kertaan herätti kiinnostuksen spekulointiin :|
Itellä oli Q7:n kanssa ihan vastaava, aina samassa kohtaa, suunnilleen samalla nopeudella ja pyörien kääntökulmalla syttyi vikavalot ABS, ASR/EBD ja ilma-alustasta. Vika löyty lopulta johtosarjasta missä muun muassa pyörännopeusanturitiedot menee. Ja johtosarjaviasta kun oli kyse niin vikakoodit aika eksoottisia...
Valitettavasti Luigi jättänyt myös monessa Alfan mallissa johtosarjat mitoitukseltaan alamittaiseksi ja tuntuu, ettei kunnon pakkasen aiheuttamaa lämpösupistumista ole ollenkaan huomioitu , samoin läpivientien suojauksessa säästetty mm. Juuliassakin. Hyvä tuote on menty pilaamaan kymmenen sentin säästöllä . Ja sitten ne maadoitukset vielä :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
atti
Viestit: 586
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja atti »

alfa 156 v6 kirjoitti:
25 Marras 2022, 10:11
Itellä oli Q7:n kanssa ihan vastaava, aina samassa kohtaa, suunnilleen samalla nopeudella ja pyörien kääntökulmalla syttyi vikavalot ABS, ASR/EBD ja ilma-alustasta. Vika löyty lopulta johtosarjasta missä muun muassa pyörännopeusanturitiedot menee. Ja johtosarjaviasta kun oli kyse niin vikakoodit aika eksoottisia...
Uskottava selitys. Minä ainakin ostaisin tuon ajatuksen. Outoja sähkövikoja on kaiketi generoitu QP V:een ihan omistajien toimesta vaihtamalla mediakeskus johonkin tarvikemalliseen. Ainakin joidenkin väitteiden mukaan tuo ei ole tarkoitettu pelkästään radion soittamiseen. Jotkut omistajat ovat saaneet kosmisia vikakoodeja kesken ajon, eikä tuosta ongelmasta ole päästy eroon kuin vasta alkuperäisen mediakeskuksen palauttamisella. Tässä tapauksessa tuskin on tuosta kyse, kun ongelma esiintyi tietyssä kohtaa maantietä ja ainakin paikallaan oleva mediakeskus näyttää alkuperäiselle.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Historically, you would get a Maserati because your name started with 'Count' and one of the things in your umbrella stand was a sword.

Richard Porter / The Road Rat 08

(Samassa lehdessä on myös hieno artikkeli italialaisen automuotoilun ja lyijyvuosien välisestä suhteesta. Näiden lehtien journalistinen taso on huikea.)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Onko täällä joku perehtynyt syvällisemmin biturbon moottorin ohjauksen releisiin?

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ei syvällisesti. Pitkämiehen 222SE:tä olen sen verran ropannut, että tiedän sen sulakerasian rakenteen olevan syyllinen lähes kaikkeen pahaan koko autossa. Ennen kuin ostaa ripakopallisen uusia releitä, on hyvä katsoa tuleeko niiden kannalle järjellinen ohjaus.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Alkuperäisiä releitä ei ole paikallaan ja niiden tilalle tässä etsinyt korvaavia yksilöitä. Alfan 75:a löytyis samalla amppeeri määrällä/pinni järjestyksellä oleva sulakkeellinen rele. Voiko noissa olla enään muita eroja?

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Eipä noissa suuremmin. Nastajärjestys ja virrankesto kun täsmäämät ja rele mahtuu paikalleen, niin sehän on siinä. Viimeinen ehto tulee siitä, että sulakkeellinen rele on jossain määrin kummajainen ja niitä on ainakin kahta mallia, sulake joko releen kyljessä tai sen päällä. Pieni bonus voi tulla vielä siitä jos releessä sattuu olemaan suojadiodi, niin sen napaisuus on syytä tarkistaa. Sen pitäisi olla automaattisesti oikein jos sekä releen että auton valmistaja ovat oikeasti noudattaneet DIN-stanun mukaista nastanumerointia. Harvoinpa noita diodeita käytännössä näkee.

Biltemastahan noita löytyisi 40 A kestävinä, mutta siinä taitaa olla juuri se väärä nastajärjestys niistä kahdesta olemassaolevasta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 111
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Täytyypä purkaa yks rele ja tarkistaa toi diodi.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alum »

kirjoitti:
27 Kesä 2023, 12:07
Tämähän ei ole mikään harvinaisuus, ja varsinkin moottori on yleinen. Sitä kun on käytetty myös oikeisssa eli kaksiovisissa Maserateissa.
Kommmentoin tätä projektipuolella olevaa näkemystä tässä, koska se siellä olisi ehkä jonkun mielestä liikaa asian vierestä. En oikein usko, että kukaan olisi koskaan kyseenalaistanut QPIII:a oikeana tai aitona Maseratina. Jos sellaista joskus on jossain ollut, uskoisin sen kohdistuneen enemmänkin biturbo-malleihin ja niihinkin lähinnä siksi, että moottorin ensimmäisessä kaksilitraisessa versiossa ilmeni joitakin ongelmia. Auto sinänsä oli ihan hieno ja ajatus eräänlaisesta "pikku-Maseratista" ymmärrettävä silloisissa olosuhteissa.

1960-luvun alussa esiteltyä QPI:stä mainostettiin aikansa nopeimpana neliovisena autona. Siinä oli jo tuolloin lähes kaikki se, mikä QPIII:ssa 20 vuotta myöhemmin. Periaatteessa 450S:n moottori pienemmällä teholla, eivätkä nokka-akselit toimineet hammasvälityksellä. Samalla moottorilla varustettua 5000-mallia mainostettiin maailman nopeimmaksi autoksi, kahdessa ensimmäisessä yksilössä pitäisikin löytymän juuri 450S:n moottori. Siinä on neljä yläpuolista nokka-akselia, kun ajan Ferrareissa on vain kaksi. Ja 3500 GT:ssa on "vain" kuusi sylinteriä. :wink:

Tämä on vähän sama, jos kirjoittaisin, että (Alfa) Giulian nelisylinteristä moottoria on käytetty myös oikeissa eli GTJ- ja GTV-Alfoissa.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Koskaan ei pitäisi selitellä kirjoituksiaan, vaan todeta "minkä kirjoitin, sen kirjoitin". Näiden rienaavien sanojen lausujana lienee kuitenkin aiheellista lausua kyseessä olevan puolisarkastinen näkemys Quattroporten hintakehityksestä verrattuna muihin (noin) 1970-luvun Maserateihin. Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami - eipä noista mitään saa likimainkaan kolmosen hinnalla. Osin on varmasti kyse myös tuotantomääristä, sillä noita kaikkia on tehty vähemmän kuin kolmosia. Valmistumäärien ero ei tosin ole suuri Indyyn ja Merakiin verrattuna, joten kyllä sitä hintapyynnöistä pääteltyä haluttavuutta tulee muustakin.

Sitä ei varmasti kukaan kiistä etteikö QP 3 olisi aito ja oikea Maserati. Piensarjatuotannon ja positiivisessa mielessä käsityön jäljen näkee joka puolelta, rakenneratkaisuista alkaen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alum »

Näkemys nykyisestä hintatasosta.

Avatar
CLiK
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Isola kirjoitti:
13 Elo 2023, 23:05
Valmistumäärien ero ei tosin ole suuri Indyyn ja Merakiin verrattuna, joten kyllä sitä hintapyynnöistä pääteltyä haluttavuutta tulee muustakin.
Ovien määrän tuplaantuminen puolittaa haluttavuuden keräilykohteena

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
15 Elo 2023, 15:49
Isola kirjoitti:
13 Elo 2023, 23:05
Valmistumäärien ero ei tosin ole suuri Indyyn ja Merakiin verrattuna, joten kyllä sitä hintapyynnöistä pääteltyä haluttavuutta tulee muustakin.
Ovien määrän tuplaantuminen puolittaa haluttavuuden keräilykohteena
Selittää miksi Messerschmitt KR200 on niin haluttava keräilykohde.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuo kaava kyllä toimii, Messerschmitistä, kun menee vaikka pre-war Alfa kilpureihin joissa siis ei ovia ole lainkaan haluttavuus sen kun kasvaa.

Oikeasti kyllä sedan, ovistaan huolimatta on hieno harrastepeli ja paljon vastinetta rahalle. Vähemmillä ovilla jää esim Ligne Roset Togo tyyliset penkit saamatta.
Giulia Super -69

Avatar
CLiK
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^ai perhana, nyt tiedän miten pitkäaikainen haave Togosta voisi toteutua :-D

Avatar
atti
Viestit: 586
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja atti »

CLiK kirjoitti:
15 Elo 2023, 15:49
Isola kirjoitti:
13 Elo 2023, 23:05
Valmistumäärien ero ei tosin ole suuri Indyyn ja Merakiin verrattuna, joten kyllä sitä hintapyynnöistä pääteltyä haluttavuutta tulee muustakin.
Ovien määrän tuplaantuminen puolittaa haluttavuuden keräilykohteena
Ei ole montaa neliovista autoa jotka olisivat kasvattaneet arvoaan. AMG Hammer ja muutama muu. Kaksiovisissa muotoilu on usein saatu vetoavammaksi. Tuo on kai yksi syy arvon kehittymiseen. Ehkä nelioviset muistuttavat liikaa arjen perheautoja?

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alum »

econometer.jpg
econometer.jpg (17.52 KiB) Katsottu 689 kertaa
Jokunen vuosi sitten tuli tuolla projektipuolella muisteltua kuinka AMS:n QPIII-testissä kerrottiin auton econometerin olevan epäkunnossa, mutta sillä ei ollut merkitystä, koska mittari joka tapauksessa koko ajan olisi punaisella. Tässä yksilössä se toimii - ja todellakin - hieman kaasujalkaa kevennettäessä - se heilahtaa sekunnin murto-osaksi vihreän puolelle. Siis hyödyllinen varuste niin kuin kunnon autossa kuuluu ollakin.

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Uusi gran turismo bongattu ekaa kertaa, mallia sähköinen. Hienosti kitkarenkailla ja suolat pinnassa. Hyvältä se näyttää 8)

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Alumin kuvassa on muuten melkoinen öljynpaine.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
HANU
Viestit: 1211
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja HANU »

Dfin kirjoitti:
26 Tammi 2024, 16:51
Uusi gran turismo bongattu ekaa kertaa, mallia sähköinen. Hienosti kitkarenkailla ja suolat pinnassa. Hyvältä se näyttää 8)
Wau. Missä näit?
Autokaupan ammattilainen

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Dfin »

HANU kirjoitti:
26 Tammi 2024, 17:28
Dfin kirjoitti:
26 Tammi 2024, 16:51
Uusi gran turismo bongattu ekaa kertaa, mallia sähköinen. Hienosti kitkarenkailla ja suolat pinnassa. Hyvältä se näyttää 8)
Wau. Missä näit?
Keilaniemessä parkkihallissa. Tuossahan on yläkerrassa luxury collectionin showroom, eli kenties jonkun työsuhdekäyttis? 8)

Täytyy sanoa että ei haittaisi vaikka sähköisenä tuollaisen saisi käyttöönsä, oli sen verran linjat kohdillaan.

Avatar
HANU
Viestit: 1211
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja HANU »

Dfin kirjoitti:
26 Tammi 2024, 22:39
HANU kirjoitti:
26 Tammi 2024, 17:28
Dfin kirjoitti:
26 Tammi 2024, 16:51
Uusi gran turismo bongattu ekaa kertaa, mallia sähköinen. Hienosti kitkarenkailla ja suolat pinnassa. Hyvältä se näyttää 8)
Wau. Missä näit?
Keilaniemessä parkkihallissa. Tuossahan on yläkerrassa luxury collectionin showroom, eli kenties jonkun työsuhdekäyttis? 8)

Täytyy sanoa että ei haittaisi vaikka sähköisenä tuollaisen saisi käyttöönsä, oli sen verran linjat kohdillaan.
Okei, sitten se on Luxuryn esittelyauto. Siinä on sähköauto minun makuuni.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja alum »

Isola kirjoitti:
26 Tammi 2024, 17:19
Alumin kuvassa on muuten melkoinen öljynpaine.
Niinpäs onkin. Muistaakseni jossakin Classic Cars-lehdessä vastaavan ikäisen Aston Martinin kohdalla 8 oli vielä "healthy oil pressure", mutta 11 on jo korkea. Mikähän on sitten ehdottomasti liikaa? Econometeriin keskittyessäni en huomannut muita. Normaali öljynpaineen lukema olisi kai asteikon puolivälissä kuutosen tienoilla. Jossain ohjekirjassa tosin maksimiksi mainitaan 5 kg/cm2. Lisäksi veden ja öljyn lämpötilojen mittarit ovat alimmissa asennoissa - eivät toimi(?). Ja nopeusmittarikin näyttää nollaa, vaikka auto on kuvanottohetkellä liikkeessä. Ei ehkä ihan niitä luotettavimpia ja parhaiten toimivimpia mittaristoja - ainakaan tehtaan jäljiltä.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Omassani öp-mittari näyttää sen saman 6 bar, tosin kovin korkeilla kierroksilla tuota ei ole vielä käytetty. Tutkin samaa korjauskäsikirjasta ja siellä ohitusventtiilin avauspaineeksi annetaan 5 bar, mikä kuulostaa taas kovin matalalta. Ettei se tarkoittaisi öljynsuodattimen ohitusventtiiliä, eli suurinta paine-eroa suodattimen yli? Vai onko se siihen jo liiankin korkea?

Mittaristossa on ainakin 2 tyyppivikaa. Toinen on juuri se taloudellisuusmittari, jonka letku irtoaa helposti ja on hiukan hankala asentaa takaisin, jos mittaristo irrotetaan. Toisaalta se pelkkä imusarjan alipaine, etenkin ilman minkäänlaista vaimennusta, on hyödyllisyydeltään miedosti kyseenalainen suure kulutuksen indikoimiseen. Kulutusmittarihan onkin mittariston ainoa ei-sähköinen mittari. Toinen tunnettu ongelma on matkamittarin käyttörattaan mureneminen, josta löytyy tarinaa ja linkkivinkki ostopaikkaan projektiketjussani.

Itse mittarit ovat kiertoneulamittareita (vai kiertokäämi, miten se nyt taas meni...) eli sinänsä hyvinkin toimintavarmoja. Virhenäyttämää kannattaa hakea lähinnä antureista ja aivan kuolleen mittarin kohdalla johtosarjasta. Omassanihan oli veden lämpöanturi hajonnut, ja se olikin mielenkiintoinen korjattava. Alkuperäistä on nimittäin ilmeisesti käytetty Maseratien lisäksi vain Saviem 8:ssa, joten uuden löytymistä ei voi kuvailla helpoksi. Järkevintä olisi joko porata termarikoteloon uusi reikä M12-kierteiselle anturille, joita on maailma täynnä, tai mahdollisesti asentaa sellainen kierresovittimella alkuperäiseen reikään. Lopultahan vaihdoin omaani sisuskalut, kun ei valmista anturia löytynyt mistään enkä halunnut tehdä koteloon ylimääräistä reikää, vaikka sellaiselle olisi jopa valmis paikka olemassa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

KL
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Maserati-Perheellisen valinta

Viesti Kirjoittaja KL »

Koskeekohan nämä hurjat paineet myös Biturboa? Minulla käytännössä aina käynnissä ollessa siellä viidessä ja olen kuvitellut, että joku ongelma mittarissa. Oikein kuumalla ilmalla tyhjäkäynnillä voi vähän alemmas laskea.

Vastaa Viestiin