Usein palavat polttimot

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Zero_points
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Touko 2019, 17:59
Car(s): Giulietta

Usein palavat polttimot

Viesti Kirjoittaja Zero_points »

Missä voisi olla vika kun Giulietta 1.4 16V Turbo vuosimalli 2012 on viimeiset 3v polttanut ajopolttimoita 3-4kk välein? Kaksi eri korjaamoa tutkinut ja kokeiltu noin seitsemän eri mallin polttimoa ja aina sama vika uudelleen ja uudelleen. Joku virtapiikkihän siinä on joka tuon tekee. Akku uusittu noin 2v sitten eikä auto seiso yli kolmea päivää kerrallaan. Mikä voisi vian korjata / onko joku tietyn tyyppinen polttimo joka tähän vikaan auttanut?
Kiitos kaikista vinkeistä!

Edit: Ajoa noin 12 000km vuodessa. Autolla ajettu 130 000km
Viimeksi muokannut Zero_points, 06 Loka 2024, 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Usein palavat polttimot

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Halogeenit siis ilmeisesti kyseessä? Paljonko ajat vuodessa, onko ajovalot aina päällä (autossahan on myös päivävalot) ja onko ajotietokoneen kautta asetettu niin, että valot syttyvät aina kun ovet avaa keskuslukituksesta? Käytätkö ns. plussapolttimoita, nuohan tunnetusti palavat nopeasti ja kirkkaasti loppuun, paljon ajava joutuu helposti vaihtamaan pari kertaa vuodessa. Autosähköistä (tai sähköasioista muutenkaan) en hirveästi ymmärrä, mutta nuo polttimoita kuluttavat seikat tulivat päällimmäisenä mieleen.

PS: suosittelen kokeilemaan laadukkaita LED-polttimoita halogeenien tilalla, kestävät varmasti pidempään, ovat huomattavasti tehokkaammat ja väriltään valkoiset eivätkä oikein suunnattuna häikäise vastaantulijoita kun Giuliettassa on projektoriumpiot.

Zero_points
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Touko 2019, 17:59
Car(s): Giulietta

Re: Usein palavat polttimot

Viesti Kirjoittaja Zero_points »

Moi,

Lisäsin seuraavan tiedon:

Edit: Ajoa noin 12 000km vuodessa. Autolla ajettu 130 000km

Eli ei kovin paljon kilometrejä myöskään. Selvittelen noita muita mainitsemiasi seikkoja pikimmiten. Halogeneja on mielestäni vaihdeltu..

Käynnistyessä päälle menevät vain ne sivuilla olevat LED-"nauhat". Päivisin käytän kyllä sekä LEDEjä että ajovalopolttimoita.

Wierzbowsky
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:46
Car(s): 75 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Usein palavat polttimot

Viesti Kirjoittaja Wierzbowsky »

Oletko tarkistanut latausjännitteen? Liian korkea jännite kuluttaa halogeenipolttimot nopeasti (vuosituhannen vaihteen Peugeoteissa tämä oli ominaisuus, ei vika).

Zero_points
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Touko 2019, 17:59
Car(s): Giulietta

Re: Usein palavat polttimot

Viesti Kirjoittaja Zero_points »

Jännitteitä on mitattu molemmissa huolloissa, mitään poikkeavaa ei ole kuulemma niistä löytynyt...

Avatar
nipaka
Viestit: 2229
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Usein palavat polttimot

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Oletan että korjaamomittaus tehty tyhjäkäynnillä. Mittaa jännite eri kierroksilla siten että ne sähkölaitteet ovat päällä mitä ajaessa käytät.
Arvelu on että lataussäädin antaa ylijännitettä jossain ajotilassa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Usein palavat polttimot

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Startti tappaa polttimoita. Jos valot päällä starttaa, halogeenit voi ottaa kipeetä jos on pienintäkään vuotoa mihinkään suuntaan.
Pieni vaiva on pistää valot OFF:lle tai pakotetulle päivä/parkkivaloasetukselle ennen starttia. Oon yleensä kaikissa halogeenipolttimoisissa tehnyt tuon homman just sen takia, että startissa voi tulla pieni jännitepiikki jota ei saa suodatettua kunnolla.

Vastaa Viestiin