156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

Autoni on AR 156 2.0 JTS SW. Siihen vaihdettiin viiksipakka hiljattain (korjasi pyyhkimien toimattomuusongelman) ja ratti luonnollisesti piti operaation ajaksi irrottaa ja laittaa takaisin. Ratti asennettiin merkin perusteella tarkasti samoille hahloille.

Viiksipakan vaihdon jälkeen auton käynnistettyä ei tule herjaa, mutta heti kun lähtee liikkeelle ja kääntää vähänkään ratista tulee tuo VDC system failure herja joka viitannee ajonvakausjärjestelmään. Herja ei jää vikamuistiin, se häviää kun auton sammuttaa ja sitä ei omistamani halvahko obd-lukija edes näytä.

Ulkomaisilta alfa-foorumilta googlailin että kyseessä olisi ratissa olevan anturin resetointi joka pitäisi tehdä aina kun ratti on irrotettu ja asennettu uudelleen. Millainen obd-lukija/diagnoosi tms väline tuon operaation tekemiseen pitäisi olla ja olisiko suosituksia, voisin sellaisen hankkiakin. Joku oli myös keskusteluissa maininnut että tuo VDC-rattianturi osaisi kalibroida itsensä kun rattia kääntelee muutaman kerran ääripäästä toiseen, mutta ei se ainakaan auton paikallaan ollessa virrat päällä toiminut. Mitä toimenpiteitä kaiken kaikkiaan tuon herjan hävittämiseen liittyy. Kaipaisin hyviä neuvoja , auton katsastusaika lähestyy ja herjasta pitäisi päästä eroon ennen sitä.

arkka
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 08:39
Car(s): 156 TS, 156 JTS STW FaceLift

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja arkka »

Sama kävi itelle, ei tarvi olla kun ratti yhden boorin sivussa. Otat vaan ratin irti ja kokeilemalla boori kerrallaan, kyllä sieltä oikea paikka löytyy.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15157
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oma muistikuva on, että auto käyntiin -> ratti laidasta laitaan pari kertaa -> sammutus -> käyntiin ja kovaa ajoa.
Alkaa olla jo niin pitkän ajan takaa, ettei meinaa muistaa koko hommaa...

Eihän kellojousi vetänyt itseään löysäksi?

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89, 75 2.0 -86

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Veikkaisin, että rattiakselin asentotunnistimen kalibrointi on mennyt pieleen, eli ohjauskulma ei ole 0, kun ajetaan suoraan. MES pystyy tuon hoitamaan kuntoon.

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

racealfa: siitä voi ollakin kysymys, koska ratti on suoraa ajettaessa aavistuksen vinossa , koska ohjauskulmia ei pystynyt säätämään takatukivarren fleksauksen takia (josta avauduin äsken vuolaasti, mutta koko kirjoitu katosi lähetettäessä bittiavaruuteen :roll: )
Ei uudet budget eikä premium alatukivarret korjanneet ongelmaa niiden vääränlaisten löysien puslien takia lyhyesti kerrottuna. Leima
viime vuonna lähinnä säälistä 3 katsastusinsinöörin ihmetellessä premiun tukivarsien laatua.

Se ratti oli samalla boorilla ennen irroitusta kuin sen jälkeenkin ja saman verran vinossa. Kävi kyllä mielessä että olisi eri boorille laittanut että ratti olisi suorassa, mutta oikea ongelma on rengaskulmien säätäminen joka taas on vasemman takarenkaan takimmaisen alatukivarren fleksaavien puslien takia hankalaa.

Mikä se MES on, joku diagnoosi softa/laite?


aguatica: mikä se kellojousi ja sen tarkoitus on? En itse rattia ja viiksipakkaa asennellut vaan kaverini jolla ne hommat luontuu sujuvammin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11796
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

MES eli Multiecuscan on diagnostiikkaohjelmisto, jolla näiden sielunelämään pääsee kiinni.

Tuolta etsimään nopeinta apua: viewtopic.php?f=13&t=21374

Jos itelle haluaa niin siinäkin pääsee helposti alle satasella, jos vaan sopiva läppäri löytyy jo omasta takaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

polforea: kiitos vinkeistä , MESsiin pitää tutustua ja ladata ainakin aluksi se ilmaisversio, sopivan kaapelin/adapterin hankkiminen olisi myös tehtävä. Tonne linkin taakse olitkin hyviä linkkejä lisäillyt, Seallaista 4cardatan elearn linkkiä olen koettanut etsiäkin huonolla menestyksellä missä olisi 156:sta tarkempaa teknistä dataa eri toiminnoista. Onpahan opiskeltavaa siellä.

Avatar
Turre
Viestit: 338
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Turre »

Ai tämä? https://4cardata.info/elearn/116/2
Nykyisin on tuosta on ihan virallinenkin versio auki kaikille: https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... nguageID=1

4cardata toimii mobiilina paremmin mutta siellä on muita ongelmia sitten, sekakäyttö suositeltavaa :lol:

Itse olen suosinut näihin hommiin AlfaOBD:tä koska sen saa Androidille, kännykkä on aina mukana ja oaremmin sietää pölyä ja muuta skeidaa paremmin kuin läppäri. Osaa jopa avainten ohjelmoinnin, en ole kylläkään kokeillut. Adapterit ja mokkulat se tarttee siinä kuin muutkin, itsellä on OBDKey ja siihen Amazoniata joku adapterisetti, adaptereita tarvitaan kun halutaan päästä moottorin sijaan muihin järjestelmiin - kuten ABS/VDC.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

Viikonloppuna koetettiin kaverin suht kehittyneellä standalone diagnostiikkavälineellä (en muista merkkiä ja mallia) kalibroida sitä ratin VDC-anturia, mutta vaikka se lopulta kaapelin vaihdon jälkeen tunnistikin jopa alfa romeot ja sen bosch vdc-järjestelmät niin kommunikoinnissa taisi silti olla jotain ongelmaa kun se kalibrointi ei vaan onnistunut. Rattiakin tuli yksi napsu siirrettyä booreissa vasemmalle, suoraan ajaessa on hieman suorempana nyt. Ratin pyöritys virtojen laiton jälkeen ääripäästä toiseen paikallaan tai isommalla aukkealla pyöritellessä ei auta. Joten jos jollain Kuopion seudulla sattuisi MES/ALfadiag ja sopivat kaapelit löytymään niin olisin kiitollinen jos saisin jeesiä ratin anturin kalibtrointiin.

Myös vinkit siitä millainen varmasti toimiva kaapeli MESsiä varten kannattaa hankkia otan kiitollisuudella vastaan, ihan linkkejä saa laittaa. Katsoin siitä MES-ketjusta että sinne aiemmin postatut eBay ym linkit oli jo vanhentuneet.

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

Polforea (ja muutkin saa vastailla toki): Oisko näistä KKL-kaapeleista joku sellainen jota voisitte suositella, noissa on MultiEcuScan ja AlfaDiag mainittu nimeltäkin joten luulisi toimivan. Multiecuscanin jo läppärille latasin. Noissa kaapeleissa/adaptereissa on ilmeisesti eri piirejä käytetty joista kaikki ei ihan halutusti Alfojen kanssa olleet toimineet joidenkin foorumien käyttäjien mukaan.


https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... eli/p/422/
https://www.xenonit.fi/VAG-COM-4091-KK-OBD2-kaapeli
https://www.mmyynti.fi/tuote/vag-kkl-us ... dinlukija/

Vähän outoja sivuja itselle, mutta koi noihin voi luottaa, ainakin eka linkissä oli Oulussa liikekin.

Mites tämä AlfaOBD https://www.alfaobd.com eroaa lähinnä ilmaisversion osalta MES:istä? Ja toimiiko se samalla KKL-kaapelilla kuin MES?

Avatar
Polforea
Viestit: 11796
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suomikaupassa on se etu, että mukana on kuluttajansuojaa sekä etämyynnin palautusoikeus, Paha tarkemmin sanoa, en ole erikseen vertaillut, olen vaan tilannut Ebayn kautta jostain kaukomailta sinisen kytkimellisen piuhan, samannäköinen kuin mmyynti.fi -linkissä (hauskasti sanottu, että VAG kaapeli on tarkoitettu Fiat autoille :D).

Varmaan tilaisin itse tuon mmyynti.fi:n piuhan (juuri siksi että siinä on tuo kytkin eli pääsee kiinni kaikkeen joka KKL:llä juttelee) ja palauttaisin jos ei toimi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

Kiitos vastauksesta Polforea! Katoin noita kytkimiä myös siinä mmyynti.fi linkissä että ne voisi olla aika oleellisia, ilmeisesti niiden toiminta vastaa sit jotain samaa mitä oli kryptisistä vihreistä ja punaisista kaapeleista tai dip-switcheistä eri keskusteluissa puhuttu.
Laitanpa tilaukseen ja toivotaan että toimii.

Onkos se nyt tuo kytkimen asento 3 , jolla se VDC rattianturin kalibrointi pitäisi onnistua, olen ymmärtänyt että VDC on osa ABS toimintaa tms?

Toiminnot:Kaapelissa kytkin neljälle eri ECU:lle:
Asento 1 = Moottori ECU (luku/ moottorin virheiden poisto)
Asento 2 = AirBag ECU (luku / airbag virheiden poisto)
Asento 3 = ABS ECU (lukeu / jarruvirheiden poisto)
Asento 4 = ESP ECU (lukee / tasaisuus virheiden poisto)

Avatar
Polforea
Viestit: 11796
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

VDC on ajonvakautus ja tunnetaan yleisimmin lyhenteellä ESP, joskus myös ESC. Kun aloittaa moduuliin yhdistämisen, niin ainakin MES osaa kertoa, että minkä pinnin tai adapterin se tahtoo kytketyksi, tyyliin "valitse pinni 1 tai vihreä adapteri". Ne adapteripiuhat on tosiaan siihen OBD-pulikan ja auton väliin tulevia pätkiä, jotka on värikoodattu selkeyden helpottamiseksi.

Myös MES:n webbisivuilta saa vinkkiä jo etukäteen. https://multiecuscan.net/VehicleSupportCheck.aspx

Tuolta kun valitsee 156 '02 JTS (joka osunee autoosi), niin saa esiin tälläisen tekstin:
Multiecuscan.net kirjoitti: Bosch ABS 5.7 VDC
Supported functionality:
Read identification details, Read/clear error codes, Read error code details, Read up to 34 live data parameters, Execute up to 17 actuators/tests, Execute up to 4 special functions and procedures
Possible to connect with following interfaces/adapters:
KKL+GREEN adapter A1 (for interfaces with pin-switch - set to 1)
ELM 327/OBD Direct-Protect/Generic OBD+GREEN adapter A1
OBDLink SX/MX/MX+/LX+GREEN adapter A1
Vgate vLinker MC/MC+/BM/BM+/FD/FD+/FS+GREEN adapter A1
Vgate vLinker MS+GREEN adapter A1
CANtieCAR
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mikakiiuru
Viestit: 46
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 1.8 T.S Sportwagon -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »


A Bart
Viestit: 1888
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Reissu-e kirjoitti:
13 Touko 2025, 17:40
Kiitos vastauksesta Polforea! Katoin noita kytkimiä myös siinä mmyynti.fi linkissä että ne voisi olla aika oleellisia, ilmeisesti niiden toiminta vastaa sit jotain samaa mitä oli kryptisistä vihreistä ja punaisista kaapeleista tai dip-switcheistä eri keskusteluissa puhuttu.
Laitanpa tilaukseen ja toivotaan että toimii.

Onkos se nyt tuo kytkimen asento 3 , jolla se VDC rattianturin kalibrointi pitäisi onnistua, olen ymmärtänyt että VDC on osa ABS toimintaa tms?

Toiminnot:Kaapelissa kytkin neljälle eri ECU:lle:
Asento 1 = Moottori ECU (luku/ moottorin virheiden poisto)
Asento 2 = AirBag ECU (luku / airbag virheiden poisto)
Asento 3 = ABS ECU (lukeu / jarruvirheiden poisto)
Asento 4 = ESP ECU (lukee / tasaisuus virheiden poisto)
Multiecuscan sanoo kiltisti ennen kuin yhdistää purkkiin mikä kytkin (KKL) tai minkä värinen välipiuha (ELM) pitää olla kiinni kaapelissa, taikka toimiiko yhdistämininen kaapelilla (KKL/ELM) joka on kiinni koneessa.
KKL kaapeli toimii pääsääntöisesti dippikytkimillä ja ELM kaapeli eri värisillä adapteri johdoilla, joissa on samoja piuhoja kytketty.

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

Kiitos vinkeistä. Laitoin alkuviikosta sen sinisen adapterin tilauksen ja odotellaan postia niin pääsee kohta kokeilemaan.

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

Sininen kytkimellinen KKL-VAG kaapeli saapui viikonlopuksi ja ratin sain sillä ja MultiEcuScanilla viimein kalibroitua, tosin ratin kalibrointi vaatikin sen rekisteröidyn versio mutta nyt sekin hankittu. Kiitoksia kaikille ka etenkin Polforealle hyvistä vinkeistä ja neuvoista!

Mites tuon MESsin rekisteröidyn version siirtäminen toiselle tietokoneelle käy, läppärin uusiminen alkaa olla aika ajankohtaista. Se rekattu versio saa olla vain yhdellä koneella kerrallaan, meneekö ihan niin että siitä samasta painikkeesta mistä avautuu se rekisterikoodin syötto, niin siellä oli se unregister painike ja klikkaa siitä, ja sit vaan syöttää toisella koneella vastaavasti sen koodin samaisella lomakkeella?

Avatar
spyykko
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Huhti 2013, 13:32
Car(s): GTV 2.0 TB
Paikkakunta: Kangasala

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Reissu-e kirjoitti:
18 Touko 2025, 17:52
Mites tuon MESsin rekisteröidyn version siirtäminen toiselle tietokoneelle käy, läppärin uusiminen alkaa olla aika ajankohtaista. Se rekattu versio saa olla vain yhdellä koneella kerrallaan, meneekö ihan niin että siitä samasta painikkeesta mistä avautuu se rekisterikoodin syötto, niin siellä oli se unregister painike ja klikkaa siitä, ja sit vaan syöttää toisella koneella vastaavasti sen koodin samaisella lomakkeella?
https://www.multiecuscan.net/TransferLicense.aspx

Vanhan lisun tiedot tuonne ja lottokone arpoo uudet koodit uuteen koneeseen

Reissu-e
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Maalis 2025, 13:34
Car(s): JTS 2.0 SW -04

Re: 156 ja VDC System Failure herjan resetoiminen/poistaminen

Viesti Kirjoittaja Reissu-e »

Kiitos infosta spyykko.

Vastaa Viestiin