916 ABS valon elvytys

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ojis
Car(s): Gtv 2.0tb - 96
Ex: 156 2.5 v6 -03, 159 2.4 JTDm -06, 156 2.0 JTS -06

916 ABS valon elvytys

Viesti Kirjoittaja ojis »

No niin, tuossa on keväällä hommattu, paljon harrastus mahdollisuuksia tarjoava, vm -96 v6 tb. Muutaman kuukauden puuhastelun jälkeen käy jo vihdoinkin ja kovasti olisi katsastusmiehelle tarkoitus käydä tarjoamassa. Ongelmana on ABS valon oikkuilu ja nyt alkaa oma ymmärrys sen sielunelmästä loppumaan.

ABS valo ei syty, kun kytkee virrat päälle. Alkuun epäilyt kohdistu vahvasti ABS moduulin, mikä tässä vehekeessä on tuo vanhempi Boschin 2Si. En ole kokeillut ehjäksi todetulla moduulilla vielä, mutta tuon huoltomanuskan mukaisesti olen koittanut syytä ongelmalle löytää. Ongelman on, että virrat kun kytkee päälle, niin 1 pinnille (mikäli on oikea) tulee noin 10 v jännite samantien. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ABS valon pitäisi syttyä kojetalussa kun jännite on nollassa.

Kysymys onkin, että mikä tuota viivettä ohjaa? Koska omalla päättelyllä vika vaikuttaisi olevan muualla kuin itse moduulissa. Ja miten tuon moduulin liittimen pinnien numerointi menee?

alfa 156 v6
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6

Re: 916 ABS valon elvytys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

muistaakseni siitä ABS yksikön 4-napaisesta liittimestä tuon ykköspinnin kun maadoittaa niin valo palaa mittaristossa, oliskohan ollut vaaleansinivalkoinen piuha. Tuolla saat kokeiltua onko mittaristo ja yhteys sinne kunnossa. Jos pinnille 10v tulee niin haisis siltä että abs boxi toimii oikein ja vika on mittariston päässä.

spyykko
Car(s): GTV 2.0 TB

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Mittariston valo syttyy maadoittamalla boksilta mittaristoon menevä johto. Boksilta se lähtee kahdesta paikasta, siitä nelinapaisesta liittimestä (pinni 3), sekä edemmästä moninapaliittimestä (pinni 1). Johdin on vaaleansini-valkoinen.

Mulla oli alkuperäisen rikkinäisen ohjaimen tilalle hankittu eka varaosa rikki niin ettei sytyttänyt mitään valoa mittaristoon. Valo ei syttynyt myöskään testeriliitännän ykköspinni maadoitettaessa, alkuperäinen alkoi sentään tämän jälkeen morsettaa niitä vikakoodeja ABS:n valolla. Valon syttyy-sammuu -logiikkaa ohjaa se ABS ohjain, eli mun käsityksen mukaan se hetkellinen, valon aluksi sytyttävä maadoitus tulee nimenomaan tuolta moninapaliittimeltä mittaristoon menevältä pihalta. Siitä mittaristolle ei ole mitään muuta älyä ja mittariston valo tottelee sitä boksilta tulevaa maadoitusta. Myöskään liittimet eivät ole "oikosulkevia" kuten kai jossain toisissa, eli ABS valo ei syty kun liittimen boksilta irroittaa (se että valo ei virrat päälle lyötäessä pala, paljastaa irroitetun liittimen)

Toisella varaosalla lähti sitten toimimaan. E-baystä löytyi, mutta kovin montaa ei ollut tarjolla ja hintataso tahtoi olla sen mukainen. On tainnut olla käytössä alkupään 916:n lisäksi vain tietyn aikakauden Barchetoissa.

Edit: Lisätty pinninumerointi, löytyy huoltomanuskan kolmososan osiosta 55. Edit2: Täydennystä oletettuun toimintalogiikkaan.
G272_G273.png
G272_G273.png (115.87 KiB) Katsottu 28 kertaa

FinPat

Viesti Kirjoittaja FinPat »

ABS aivoja kai saa korjattuakin ihan järkevästi.

https://www.actronics.fi/abs-yksikot

spyykko
Car(s): GTV 2.0 TB

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Joo. Jälkikäteen ajatellen tuo omakin boksi olisi kannattanut kantaa vaikka Elehuoltoon katsottavaksi ennen kuin rikoin sen lopullisesti itse.

Menin vain hämääntymään jossain nähdystä ohjeesta vaihtaa yksi releistä siitä päältä ja nehän eivät olleetkaan relekannoissa kiinni, vaan pistehitsattu kontakteihin.

Vastaa Viestiin