Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Tervehdys, lyhyesti selitettynä ongelmasta. Tyttö lähti juhannus reissulle GT:llä, kesken matkan ei enää vaihtanut isommalle, pysäyhdyksen jälkeen ei enää antanut laittaa 1:lle(pysyi vapaalla), auto tien sivuun menin hinaamaan lähimmälle parkkipaikalle(oli aika myöhä). Seuraavana päivänä ihmettelemään, akku oli mennyt romuksi, boosterilla käyntiin pari kertaa(akku ei ottanut virtaa vastaan). Akun vaihto auto pysyi käynnissä mutta ei antanut laittaa vaihdetta silmään. Hinattiin kotia. Kotona katsoin omalla testerillä että selepumppu toimii ja paineet ok. Vikakoodien nollauksen jälkeen antaa laittaa 1:en silmään mutta ei vapaalle tai pakille(klonksunta kuuluu kun se koittaa jotain tehdä). Jos käytän akun kengän pois yleensä luulee olevansa vapaalla, pintakaasulla lähtee ryömimään jonka jälkeen vaihtaa vapaalle. Vaikuttaa olevan laatikon ohjelma sekaisin?. Ainoa vikakoodi mikä tulee uudelleen on p1818.
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Pakin kytkeytymiseen vaikuttaa usea seikka, mainitsemasi huono nousujännite, korkeapainepumppu, paineakku, mutta jotenkin tapauksesi viittaa jarrupolkimen kytkimeen, koska pakin kytkeminen edellyttää jarrupolkimen painamista. Jos sinulla on testeri josta löytyy selespeed, niin katso mitä parametrit sanoo jarrupolkimen painamisesta, kytkimessä on kahdet kärjet, jarruvalolle omansa ja Selerspeedille omansa.
Tuota mainitsemaasi vikakoodia ei minun vikakoodiluettelo tunne, mutta se on vanhempaan 156 malliin, ja muutenkin Marelli ei paljon vikakoodeja suosinut, heillä oli ajatus että parametrejä tulkitsemalla ongelmat selviää?
Tuota mainitsemaasi vikakoodia ei minun vikakoodiluettelo tunne, mutta se on vanhempaan 156 malliin, ja muutenkin Marelli ei paljon vikakoodeja suosinut, heillä oli ajatus että parametrejä tulkitsemalla ongelmat selviää?
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Sain lainaan parempaa testeriä, Näyttää 'Brake pedal Pressed/Released', eli näyttäisi toimivan, paine liikkuu n. 40-50 välissä. Kytkimen toiminta vaikuttaa erikoiselta live datassa (pitää viikonloppuna sharettaa video). Koitin ajaa gearbox relearn, lähti ok liikkeelle, mutta ei saa 1 vaihdettaa enempää sisään ja tulee selespeed failure. Tilasin ovoko:lta vaihdelaatikon robotin kanssa, tuleepahan tarkistettua kytkin samalla, tosin tiedä sitten saako muutoin toimimaan.
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Sen verran vielä päivitystä että se on selvästi 1:nen jumittunut sisään se ei saa n:lle vaikka yrittää klonkse kuuluu, onkohan vaihteensiirtäjä jumissa, pitää viikonloppuna irroittaa se robotti, tai jos saa vaihteen vapaalle siitä kolosta
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Ajattellin päivittää tilanteen tänne, vaikka ei kauheasti keskustelua ollut. Eli pari viikkoa sitten vaihto laatikko sisään robotin kanssa, vanhassa oli vuotanut öljyä ilmeisesti kytkin akselilta kytkin yms. oli melko öljyssä, tosin ei vaikuta alkuperäiseen ongelmaan. Vaihto laatikolla + hommasin OBDLink lx ja AlfaOBD androidille, jotta sai tehtyä tarvittavat toimenpiteet auto toimi normaalisti. Alkuperäisen robotin ainoa vika näytti olevan löystynyt vaihteen valitsimen pultti, laitoin vanhan robotin takaisin uudella pultilla ja sekin pelaa normaalisti, nyt on se toinen robotti varalla. Ainoa vika joka oli ennestäänkin on että ei aina käynnisty selespeed pumppu kun aukaisee oven, releen olen vaihtanut, varmaankin hiilet tarkistaa?
- Maunu
- Viestit: 3633
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Hiiliä pumpuista on mennyt. Googlettamalla varmasti löytyy asiasta lisää ja ohjeita hiilien vaihtoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Pumpun ottaman virta kertoo sen kunnon myös, jos virta on alle 10A niin pumppu on aika loppu. Hyvä pumppu ottaa virtaa 15-20A. Samoin akun alla oleva 20-napainen liitin on suht'yleinen ongelman aiheuttaja. Multa pitäisi yksi pumppu löytyä, jos sellaista kaipaat?
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Sain hommattua varapumpun torissa alfa harrastaja myy 156:n purku osia. Pitää roplata vielä tuo moninapa liitin läpi.
- TonninAlfa
- Viestit: 501
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Toivotaan että vaihtopumpulla ratkeaa ainakin yksi haaste, kiitos kaupoista 

Money well spent? Well, money spent...
- mutt
- Viestit: 5825
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Ei ole selespeedin pumpuista kokemusta, mutta usein vastaavissa vikana on hiilien kulumisen lisäksi likaantuminen. Eli puhdistus saattaa auttaa, ei kannata laittaa vanhaa pumppua kierrätykseen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo GT Selespeed ongelma
Sama pumppu on lähes kaikissa Marellin robo-loota virityksissä Alfoissa, Maserateissa ja Ferrareissa. Saa vielä myös uutena.
https://www.okp.de/xtc2/147/15-Gearbox/ ... anguage=en
https://alfaparts.es/en/alfa-romeo/4772 ... ailed.html
Ja tokihan näin iäkkäissä laitteissa on myös mekaanista kulumista, varsinkin kun robo-loota ei ole kaikkein helläkätisin vaihtaja vaan survoo pyydetyn vaihteen silmään voimalla tilanteessa kuin tilanteessa.
https://www.okp.de/xtc2/147/15-Gearbox/ ... anguage=en
https://alfaparts.es/en/alfa-romeo/4772 ... ailed.html
Ja tokihan näin iäkkäissä laitteissa on myös mekaanista kulumista, varsinkin kun robo-loota ei ole kaikkein helläkätisin vaihtaja vaan survoo pyydetyn vaihteen silmään voimalla tilanteessa kuin tilanteessa.