Kattoa laittaessa kiinni, siivet aiheuttaa pysähtymisen. MES näyttää siiville asennot open, medium, close ja sitten virhetila ignore. Mes näki että kun kansi on vielä n.2 senttiä auki menee piilossa oleva siipi ignore tilaan. Ihan kaikkea kuuden päivän etsinnöistä en ala kertaamaan mutta ne oli lähinnä sähköisen vian, potikka, johtosarjaa, pinnit, esteen yms etsintää. Sitten purin moottorin niin että pistin pelkän potikan. Ja kas, open, medium, close löytyy. Ääriasentojen jälkeen ignore. Joka tulee myös jos mm.pistoke on irti. Tämä nyt ajoi vielä etsimään vikaa johtosarjasta kun kansi kuitenkin tuolloin liikkuu. Sitten ajattelin huijata autoa ja tutkia muutenkin läppien liikettä. Otin ne auton ulkupuolelle. Ja kas sama ignore tulee. Ei closea. Purin moottorin laitoin akselille pelkän potikan. Ja kas, open, medium ja close tulee. Yöllä tuli sitten se heureka. Uskon että ymmärsin tuolloin miten järjestelmä toimii. Aiemmin ajattelin että systeemi on kuten sormin vaikutti, akseli pyörii ja sen saavuttaessa close tai open se pysähtyy. Mutta nyt yhdistämällä nuo testit päättelin että moottori pyörittää läppää, ecu saa jatkuvan asentotiedon potikalta ja kun se pysähtyy niin ecu vertaa tiedon että on tuossa open tai close haarukassa. Ja koska lopputulos on ignore se menee liian pitkälle. Tässä saranan topparit joista toinen on murtunut.


Muovihitsauksella toppari. Hain oikean kohdan ja mallin MES eli kun just saa closen sormin väännettyä niin toppari on sopivassa kohdin. Ja nyt katto toimii.
Epäilen että tarvike moottori oli rikkonut topparin. Liian voimakas.
Tuo on siis helppo tarkistaa. Moottori irti ja akselin sirpin kuuluu pysähtyä joustavaan toppariin. Yli menoa ei tarvitse olla käytännössä lainkaan, close alue on erittäin kapea, niin tekee ignore virheen. Jos tuon topparin kuluminen, murtuminen aiheuttanee silloin tällöin ylimenon ja virhe tilan. Jos korjatessa on MES kiinni niin jos jää medium niin toppari liian pitkä, ei pääse lainkaan close alueelle. Ignore taas että meni yli eli pitempää topparia.