166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tonza
Viestit: 117
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro,

Jäi ÖP valo palamaan tauluun ja tätä on nyt selvitetty muutama ilta. Öljynpaineet pitäisi olla oikeasti kunnossa, päätellen vähän kaikesta ja siitä, että mittariston valoa ei saa sammumaan yhtään millään silloinkaan, kun ymmärtääkseni sen pitäisi väkisinkin sammua. Mittaan vielä toki Ö-paineet tallilla viikonloppuna, mutta vahva epäilys nyt kuitenkin siitä, että itse mittaristo oikosuluttaa valon (eikä edes johdotus). Anturikin on nyt uusittu, ei vaikutusta.

Haluaisin varmistua siis, että toimiiko ÖP valo oheisessa värkissä siis näin:

-ÖP anturilta menee käytännössä suora johto mittaristolle (yhden konehuoneen liittimen läpi, D7 liitin pinni 2, jos ymmärrän kaavioita oikein)
-ÖP valo mittaristossa saa tuon yhden johdon kautta anturin läpi maakontaktin, silloin kun öljynpainetta ei ole
-Käynnistyksen aikana ennen öljynpaineen muodostumista merkkivalo on maadoitettu anturin kautta > valo palaa hetken käynnistyksessä
-Moottorin käydessä, kun anturi havaitsee öljynpaineen > merkkivalo irtoaa maasta (kun anturi katkaisee maakontaktin) > valo sammuu

Eli käytännössä tuo yksi johto on ainoa ja oikea maadoitusreitti tuolle kyseiselle mittariston merkkivalolle, eli hyvin yksinkertainen vanhan liiton systeemi? Silloin nähdäkseni valon ei pitäisi voida palaa ollenkaan, kun johto on anturilta irroitettuna tai esim. tuo D7 liitin on irroitettuna vastakappaleestaan, eli maadoitusreitti on poikki? Mulla se merkkivalo palaa kirkkaasti ja välkähtämättäkään aivan kokoajan. Johdot on mitattu ehjiksi, eikä saa virheellistä maakontaktia sitä kautta ainakaan, eli voisiko mittariston sisällä jotkut transistori tms. olla oikosuluttamassa tuon merkkivalon?

Taustatietona se, että myös bensiinin tasoneula ja sen merkkivalo ovat viimeaikoina sekoilleet aikalailla ilman mitään logiikkaa, joskus toimii hyvin joskus ei ollenkaan, eli voisiko olla mittaristovikaa, joka pahenemaan päin?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

seppo
Viestit: 1382
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mittaristo on osa auton diagnoosijärjestelmää, joka voidaan testata sopivalla testerillä 16-napaisen testiliittimen kautta. Sieltä pitäisi löytyä Borletti-mittaristo, josta löytyy parametrit, viat ja toimintatarkastuksia jne. Ei pidä myöskään unohtaa mittaristosta löytyvää tarkastuspainiketta, jolla saa merkkivalot toimimaan painamalla kun virta on päällä. Eli, mittaristossa on todennäköisesti autosi ongelma! Uutta mittaristoa metsästämään, unohtamatta testaus mahdollisuutta!
Viimeksi muokannut seppo, 31 Loka 2025, 12:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2724
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: Brera 2.2, GT 3.2, GTV TS, 164 3.0 U.S.)
Paikkakunta: Pori

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mulla 166:ssa lämpömittari (ja sen varotusvalo) sekoillu nyt jo muutaman vuoden, välillä näyttää maksimia, välillä oikeaa lukemaa.
Tänä kesänä sattumalta huomasin että kun rattia painaa tai vetää alareunasta niin se valo sammuu ja samalla mittarikin näyttää oikeaa lämpötilaa. En ole tota enempää tutkinu että mikä kohta ilmeisesti ottaa jossain maihin.

https://macela.kuvat.fi/kuvat/Arkisto/1 ... 184823.mp4

Vähän erilaiset viat, mutta 166 ja mittaristoon liittyvää niin kerron ny varuiksi että tämmönenkin tapaus voi olla. :lol:

jmi
Viestit: 1679
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Macela kirjoitti:
30 Loka 2025, 19:15
Mulla 166:ssa lämpömittari (ja sen varotusvalo) sekoillu nyt jo muutaman vuoden, välillä näyttää maksimia, välillä oikeaa lukemaa.
Tänä kesänä sattumalta huomasin että kun rattia painaa tai vetää alareunasta niin se valo sammuu ja samalla mittarikin näyttää oikeaa lämpötilaa. En ole tota enempää tutkinu että mikä kohta ilmeisesti ottaa jossain maihin.

https://macela.kuvat.fi/kuvat/Arkisto/1 ... 184823.mp4

Vähän erilaiset viat, mutta 166 ja mittaristoon liittyvää niin kerron ny varuiksi että tämmönenkin tapaus voi olla. :lol:
Voisiko mittariston johdotusta mennä läheltä rattiakselia?

Ja eikö sillä "check"-napilla saa ainakin tarkastettua että mittariston valot pelaavat.

Avatar
Tonza
Viestit: 117
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Macela kirjoitti:
30 Loka 2025, 19:15
Vähän erilaiset viat, mutta 166 ja mittaristoon liittyvää niin kerron ny varuiksi että tämmönenkin tapaus voi olla. :lol:
Kiitos kaikille tähän astisesta. Jatketaan selvitystä.

Macela, ei muuten mahdoton tuo sama syy kun sullakin. Itseasiassa tarkalleen ajatellen tämä valo syttyi hetken sen jälkeen, kun siirsin ratin asentoa autoani sitä ennen ajaneen toisen henkilön jäljiltä vähän eri asentoon... Täytyypä mennä heti pian autolle rämppäämään ratin asentoa ja katsoa sammuuko valo edes hetkeksi. :lol:
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

jmi
Viestit: 1679
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ilmoittele jos/kun löydät syyn. Vaikuttaa hyvinkin siltä että rattiakselin läheltä menee mittariston johtoja.

Avatar
Tonza
Viestit: 117
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Joo, päivittelen tänne sit kun varmistuu. :-D Huomenna varmaan auto tuosta kotipihasta tallille, varmaan varuiksi hinailemalla, kun en tossa pihassa oo päässyt mittaamaan Öpaineita eikä ilman varmuutta auta ajaa, onneks suht lyhyt matka tallille.

Kävin kokeilemassa säätää tuota rattia joka suuntaan ja niitä johtoja sieltä liikutella, ei vaikuttanut ainakaan tähän valoon, eikä mulla mittaristossa mihinkään ainakaan tällä erää. Eli alan epäillä tuota mittaristoa itseään kyllä.

Mun mielestä sieltä mittaristolta tulevasta johdon liittimen D7/2 pinnistä tuolla konehuoneessa pitäisi virrat päällä kyllä varmaan tulla jotakin jännitettä minkä yleismittarilla havaitsee (jos systeemi toimii niin, kuin miten kuvittelen saamieni tietojen pohjalta), joka sitten maadottuu sieltä anturilta ennenkuin öljynpaine muodostuu ja anturi sen katkaisee. Mutta siitä pinnistä ei tule virta päällä mitään jännitettä, eli olisiko piiri viallinen siellä mittaristossa sitten senkin puolesta. Ja maadoittaa siellä mittariston piirillä suoraan valon päälle nyt virheellisesti.

En ite kyllä yhtään tykkää, kun menee sähköhommien puolelle. :crazyeyes: Aika pitkään on Alfojen kanssa kyllä tullut pärjättyä ilman kummempia sähköissuita.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
Tonza
Viestit: 117
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Noniin, eihän tuo mun öljynpaineanturi (ulkoista mittariani varten) mahtunut tuohon orkkisanturin paikalle lohkon valujen takia. Mutta hätä ei ole tämän näköinen ja otin yleismittarin sitten käteen. Simuloin yleismittarilla tuota öljynpainevalon toimintaa alkuperäiseltä öljynpaineanturilta suoraan, eli mitattiin sensorin maakontaktin jatkuvuutta. Heti, kun moottorin käynnistää, katkeaa sensorilla maakontakti kuten kuuluukin (yleismittari osoittaa maakontaktin häviämisen ja merkkiäänikin sammuu), eli öljynpaineet kyllä tulevat heti (sensorin puolesta siis merkkivalo sammuisi tässä kohtaa) mutta mullahan se palaa vain. Konekin käy täysin normaalisti, hiljaa ja kauniisti. Ja nokat märkänä öljystä heti hetkenkin käymisen jälkeen. Moottori siis oltava kyllä OK, eikä ole tämän valon syy millään.

Kyllä se vika näin ollen alkaa olla tuolla mittariston päässä. Johdotkin on mittoiltu pariin otteeseen. Vielä mittariston irroitus ja tarkistan ettei ole hapettumia tuossa mittariston pään liittimessä ja mittailen sieltäkin päästä johdon kunnon. Jos se on OK, niin lähes pakosti tuo alkaa olla mittariston sisäinen vika (jos ei muiden liittimien kautta jostain syystä maadottuisi tuo ÖP valo, mutta luulisi silloin muidenkin lamppujen palavan).

Ajattelin, että jos saan 12 volttia oikeisiin pinneihin mittaristossa irrallaan ja saan siihen virtaa sisään, näen heti palaako vielä ÖP valo silloinkin ja lisäksi saisin painettua varmaan sitä check nappia testiksi kanssa. Autossa kiinni ollessaan check napin painamisen jälkeenkään ei ÖP valo sammu, on kone käynnissä tai ei.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Vastaa Viestiin