166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro,

Jäi ÖP valo palamaan tauluun ja tätä on nyt selvitetty muutama ilta. Öljynpaineet pitäisi olla oikeasti kunnossa, päätellen vähän kaikesta ja siitä, että mittariston valoa ei saa sammumaan yhtään millään silloinkaan, kun ymmärtääkseni sen pitäisi väkisinkin sammua. Mittaan vielä toki Ö-paineet tallilla viikonloppuna, mutta vahva epäilys nyt kuitenkin siitä, että itse mittaristo oikosuluttaa valon (eikä edes johdotus). Anturikin on nyt uusittu, ei vaikutusta.

Haluaisin varmistua siis, että toimiiko ÖP valo oheisessa värkissä siis näin:

-ÖP anturilta menee käytännössä suora johto mittaristolle (yhden konehuoneen liittimen läpi, D7 liitin pinni 2, jos ymmärrän kaavioita oikein)
-ÖP valo mittaristossa saa tuon yhden johdon kautta anturin läpi maakontaktin, silloin kun öljynpainetta ei ole
-Käynnistyksen aikana ennen öljynpaineen muodostumista merkkivalo on maadoitettu anturin kautta > valo palaa hetken käynnistyksessä
-Moottorin käydessä, kun anturi havaitsee öljynpaineen > merkkivalo irtoaa maasta (kun anturi katkaisee maakontaktin) > valo sammuu

Eli käytännössä tuo yksi johto on ainoa ja oikea maadoitusreitti tuolle kyseiselle mittariston merkkivalolle, eli hyvin yksinkertainen vanhan liiton systeemi? Silloin nähdäkseni valon ei pitäisi voida palaa ollenkaan, kun johto on anturilta irroitettuna tai esim. tuo D7 liitin on irroitettuna vastakappaleestaan, eli maadoitusreitti on poikki? Mulla se merkkivalo palaa kirkkaasti ja välkähtämättäkään aivan kokoajan. Johdot on mitattu ehjiksi, eikä saa virheellistä maakontaktia sitä kautta ainakaan, eli voisiko mittariston sisällä jotkut transistori tms. olla oikosuluttamassa tuon merkkivalon?

Taustatietona se, että myös bensiinin tasoneula ja sen merkkivalo ovat viimeaikoina sekoilleet aikalailla ilman mitään logiikkaa, joskus toimii hyvin joskus ei ollenkaan, eli voisiko olla mittaristovikaa, joka pahenemaan päin?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

seppo
Viestit: 1384
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mittaristo on osa auton diagnoosijärjestelmää, joka voidaan testata sopivalla testerillä 16-napaisen testiliittimen kautta. Sieltä pitäisi löytyä Borletti-mittaristo, josta löytyy parametrit, viat ja toimintatarkastuksia jne. Ei pidä myöskään unohtaa mittaristosta löytyvää tarkastuspainiketta, jolla saa merkkivalot toimimaan painamalla kun virta on päällä. Eli, mittaristossa on todennäköisesti autosi ongelma! Uutta mittaristoa metsästämään, unohtamatta testaus mahdollisuutta!
Viimeksi muokannut seppo, 31 Loka 2025, 12:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2728
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: Brera 2.2, GT 3.2, GTV TS, 164 3.0 U.S.)
Paikkakunta: Pori

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mulla 166:ssa lämpömittari (ja sen varotusvalo) sekoillu nyt jo muutaman vuoden, välillä näyttää maksimia, välillä oikeaa lukemaa.
Tänä kesänä sattumalta huomasin että kun rattia painaa tai vetää alareunasta niin se valo sammuu ja samalla mittarikin näyttää oikeaa lämpötilaa. En ole tota enempää tutkinu että mikä kohta ilmeisesti ottaa jossain maihin.

https://macela.kuvat.fi/kuvat/Arkisto/1 ... 184823.mp4

Vähän erilaiset viat, mutta 166 ja mittaristoon liittyvää niin kerron ny varuiksi että tämmönenkin tapaus voi olla. :lol:

jmi
Viestit: 1688
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Macela kirjoitti:
30 Loka 2025, 19:15
Mulla 166:ssa lämpömittari (ja sen varotusvalo) sekoillu nyt jo muutaman vuoden, välillä näyttää maksimia, välillä oikeaa lukemaa.
Tänä kesänä sattumalta huomasin että kun rattia painaa tai vetää alareunasta niin se valo sammuu ja samalla mittarikin näyttää oikeaa lämpötilaa. En ole tota enempää tutkinu että mikä kohta ilmeisesti ottaa jossain maihin.

https://macela.kuvat.fi/kuvat/Arkisto/1 ... 184823.mp4

Vähän erilaiset viat, mutta 166 ja mittaristoon liittyvää niin kerron ny varuiksi että tämmönenkin tapaus voi olla. :lol:
Voisiko mittariston johdotusta mennä läheltä rattiakselia?

Ja eikö sillä "check"-napilla saa ainakin tarkastettua että mittariston valot pelaavat.

Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Macela kirjoitti:
30 Loka 2025, 19:15
Vähän erilaiset viat, mutta 166 ja mittaristoon liittyvää niin kerron ny varuiksi että tämmönenkin tapaus voi olla. :lol:
Kiitos kaikille tähän astisesta. Jatketaan selvitystä.

Macela, ei muuten mahdoton tuo sama syy kun sullakin. Itseasiassa tarkalleen ajatellen tämä valo syttyi hetken sen jälkeen, kun siirsin ratin asentoa autoani sitä ennen ajaneen toisen henkilön jäljiltä vähän eri asentoon... Täytyypä mennä heti pian autolle rämppäämään ratin asentoa ja katsoa sammuuko valo edes hetkeksi. :lol:
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

jmi
Viestit: 1688
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ilmoittele jos/kun löydät syyn. Vaikuttaa hyvinkin siltä että rattiakselin läheltä menee mittariston johtoja.

Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Joo, päivittelen tänne sit kun varmistuu. :-D Huomenna varmaan auto tuosta kotipihasta tallille, varmaan varuiksi hinailemalla, kun en tossa pihassa oo päässyt mittaamaan Öpaineita eikä ilman varmuutta auta ajaa, onneks suht lyhyt matka tallille.

Kävin kokeilemassa säätää tuota rattia joka suuntaan ja niitä johtoja sieltä liikutella, ei vaikuttanut ainakaan tähän valoon, eikä mulla mittaristossa mihinkään ainakaan tällä erää. Eli alan epäillä tuota mittaristoa itseään kyllä.

Mun mielestä sieltä mittaristolta tulevasta johdon liittimen D7/2 pinnistä tuolla konehuoneessa pitäisi virrat päällä kyllä varmaan tulla jotakin jännitettä minkä yleismittarilla havaitsee (jos systeemi toimii niin, kuin miten kuvittelen saamieni tietojen pohjalta), joka sitten maadottuu sieltä anturilta ennenkuin öljynpaine muodostuu ja anturi sen katkaisee. Mutta siitä pinnistä ei tule virta päällä mitään jännitettä, eli olisiko piiri viallinen siellä mittaristossa sitten senkin puolesta. Ja maadoittaa siellä mittariston piirillä suoraan valon päälle nyt virheellisesti.

En ite kyllä yhtään tykkää, kun menee sähköhommien puolelle. :crazyeyes: Aika pitkään on Alfojen kanssa kyllä tullut pärjättyä ilman kummempia sähköissuita.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Noniin, eihän tuo mun öljynpaineanturi (ulkoista mittariani varten) mahtunut tuohon orkkisanturin paikalle lohkon valujen takia. Mutta hätä ei ole tämän näköinen ja otin yleismittarin sitten käteen. Simuloin yleismittarilla tuota öljynpainevalon toimintaa alkuperäiseltä öljynpaineanturilta suoraan, eli mitattiin sensorin maakontaktin jatkuvuutta. Heti, kun moottorin käynnistää, katkeaa sensorilla maakontakti kuten kuuluukin (yleismittari osoittaa maakontaktin häviämisen ja merkkiäänikin sammuu), eli öljynpaineet kyllä tulevat heti (sensorin puolesta siis merkkivalo sammuisi tässä kohtaa) mutta mullahan se palaa vain. Konekin käy täysin normaalisti, hiljaa ja kauniisti. Ja nokat märkänä öljystä heti hetkenkin käymisen jälkeen. Moottori siis oltava kyllä OK, eikä ole tämän valon syy millään.

Kyllä se vika näin ollen alkaa olla tuolla mittariston päässä. Johdotkin on mittoiltu pariin otteeseen. Vielä mittariston irroitus ja tarkistan ettei ole hapettumia tuossa mittariston pään liittimessä ja mittailen sieltäkin päästä johdon kunnon. Jos se on OK, niin lähes pakosti tuo alkaa olla mittariston sisäinen vika (jos ei muiden liittimien kautta jostain syystä maadottuisi tuo ÖP valo, mutta luulisi silloin muidenkin lamppujen palavan).

Ajattelin, että jos saan 12 volttia oikeisiin pinneihin mittaristossa irrallaan ja saan siihen virtaa sisään, näen heti palaako vielä ÖP valo silloinkin ja lisäksi saisin painettua varmaan sitä check nappia testiksi kanssa. Autossa kiinni ollessaan check napin painamisen jälkeenkään ei ÖP valo sammu, on kone käynnissä tai ei.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Ainiin, päivitetääs tänne lopputulema. Kyllä tämä on nyt selvä peli, mittaristo on syypää.

Öljynpainetesterillä reilusti heti tyhjäkäynnilläkin kyllä öljynpaineita, oliko peräti 4,5bar heti kylmäkäynnistyksestä (autotallin lämpöinen 10w60 öljy sisässä "kylmäkäynnistyksessä") jne. Autolla nyt ajeltu ilman mitään ongelmia joku parisataa kilsaa sen jälkeen kun varmistui, ettei öljynpainissa ole tosiaan vikaa ja käy ja kukkuu kauniisti, kuten helkkarin paljon huolletun Tessun pitäisikin... :-D

Se itse ongelma tuossa ÖP valossa löytyy ihan suoraan mittaristosta. Johdot on nyt mittailtu toistamiseen joka suuntaan ja ne eivät saa virheellistä maata (ei voi olla siis syypää valoon joka tarvitsee maan), anturi toimii ja yleismittarilla tehty testi anturilta osoittaa, että se kyllä katkaisisi ÖP valon maan heti käynnistyksen jälkeen.

Otin siis koko mittariston irti ja pistin 12 volttiin kiinni irrallaan, kappas vain kaikki muut merkkivalot sammuvat normaalilla tapaa CHECK napin painalluksen jälkeen, mutta ÖP valo se vain paistaa. :lol: Elehuolto tuossa Pirkkalassa lupasi koittaa korjata tuon mittariston, ilmeisesti tällaiset nyt yleensä saadaan aika helposti kuntoon ihan korjaamalla. Ei millään huvittaisikaan ostaa koko mittaristoa purkuosana, ja sitten tulee jotain vastaavaa sen kanssa kuitenkin myöhemmin. Eli korjaamalla kokeillaan nyt ensin.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

jmi
Viestit: 1688
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tonza kirjoitti:
17 Marras 2025, 11:03
Ainiin, päivitetääs tänne lopputulema. Kyllä tämä on nyt selvä peli, mittaristo on syypää.

Öljynpainetesterillä reilusti heti tyhjäkäynnilläkin kyllä öljynpaineita, oliko peräti 4,5bar heti kylmäkäynnistyksestä (autotallin lämpöinen 10w60 öljy sisässä "kylmäkäynnistyksessä") jne. Autolla nyt ajeltu ilman mitään ongelmia joku parisataa kilsaa sen jälkeen kun varmistui, ettei öljynpainissa ole tosiaan vikaa ja käy ja kukkuu kauniisti, kuten helkkarin paljon huolletun Tessun pitäisikin... :-D

Se itse ongelma tuossa ÖP valossa löytyy ihan suoraan mittaristosta. Johdot on nyt mittailtu toistamiseen joka suuntaan ja ne eivät saa virheellistä maata (ei voi olla siis syypää valoon joka tarvitsee maan), anturi toimii ja yleismittarilla tehty testi anturilta osoittaa, että se kyllä katkaisisi ÖP valon maan heti käynnistyksen jälkeen.

Otin siis koko mittariston irti ja pistin 12 volttiin kiinni irrallaan, kappas vain kaikki muut merkkivalot sammuvat normaalilla tapaa CHECK napin painalluksen jälkeen, mutta ÖP valo se vain paistaa. :lol: Elehuolto tuossa Pirkkalassa lupasi koittaa korjata tuon mittariston, ilmeisesti tällaiset nyt yleensä saadaan aika helposti kuntoon ihan korjaamalla. Ei millään huvittaisikaan ostaa koko mittaristoa purkuosana, ja sitten tulee jotain vastaavaa sen kanssa kuitenkin myöhemmin. Eli korjaamalla kokeillaan nyt ensin.
Toivotaan että saavat kuntoon, onkohan jokin juotos vaan poikki.

KL
Viestit: 256
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja KL »

Tämä on myös hyvä vaihtoehto Tempereen seudulla: https://palanto.fi/yhteystiedot

A Bart
Viestit: 1902
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

bravossa ol ihan huonoja juotoksia, jotka korjaamalla vikavalot poistuivat.

Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Noniin, asiaan jatkoa. Huollon mukaan ÖP valoa ohjaava komponentti piirillä on niin kärähtänyt, ettei siitä ole mitään jäljellä. Eli mahdoton sanoa millainen komponetti sen tilalle siis kuuluisi eikä tuo mittaristo ole ainakaan järkevällä hintaa korjattavissa. Poistivat tuon kärynneen kohdan kokonaan, penkkitestissä ÖP valo ei enää pala, mutta voi olla ettei se enää siis jatkossa näytä myöskään sitä jos Öpaineen kanssa ongelmaa tulisi. Eli nyt ollaan ilman merkkivaloa kokonaan.

Haluaisin vaihtaa ehkä tästä syystä kuitenkin tuon koko mittariston, mutta onko kenelläkään tietoa miten kilometrilukema noissa menee, eli synkronoiko auto mittaristoon oikeat kilometrit jostain korin ecusta tms. muusta lähteestä vai onko kilsat aivan pelkästään mittaristossa piirillä? Jos näin, onko kokemusta kuka voisi oikeat kilometrit piirlle syöttää?

Mitään vinkkejä asiaan?
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
Polforea
Viestit: 12034
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saitko/saatko kuvaa siitä kärynneestä komponentista / sen johteista?

Jos löydät ehjän mittariston, niin siitä voisi saada palikan tunnistetiedot ja apua nykyisen korjaukseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Sanoivat siellä elektroniikkahuollossa vain että ei ole näin kärynneenä juuri mittaristoissa yleensä yksittäisiä komponentteja nähneet, tuo oli ihan tuusan nuuskana. Ei siitä saanut minkäänlaista ideaakaan mikä se on ollut.

Tosiaan nyt se kärynnyt komponentti on poissa. ÖP valo näyttääkin nyt toimivan normaalisti, mutta nyt ei sitten enää lämpötilamittari nouse vaakatasoon asti ja kierroslukema on 3000rpm tyhjäkäynnillä, eli seuraavaa ongelmaa. Yhtäkkiä myös bensaviisari alkoi kuitenkin toimimaan. Sanoivatkin etteivät pystyneet varmistumaan onko juuri tuon ÖP valon piirin komponentti vai jonkin muun, ja oikosulutti samalla ÖP valon. Vaikuttaa siltä että oli jonkun muun piirin, kun nyt sekoilee nuo parit viisarit.

Toi mittaristo on roskiskamaa... laitan hanskat tiskiin sen kanssa. Muuta kun korvaavaa purkuosaa sit.

Onkohan noissa osanumeroissa mittaristoilla mitenkä väliä? Oma on 156029855 ja tuossa yhdessä sopivan oloisessa purkuosassa on 156029843. Olisi alta tuhannen kilsan tarkkuudella oikeat kilsalukematkin eli ei kiinnostaisi edes yrittää sitä säädellä ja on saman moottoriversion autosta, vieläpä samasta vuosimallista. Uskaltaako tuollaisen heittää suoraan tilalle?

Silti osanumero eroaa vähän, mutta mulla on tosin ollut mustat mittarin taustat, tuossa purkuosassa olisi valkoiset taustat. Voiko osanumero olla siks eri?

Onko muuten mahdollinen tuo taustojen vaihto? En oikein viehäty tosta valkoisesta.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Avatar
mutt
Viestit: 5937
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eperin perusteella ainoa ero on väri. Ja Multiecuscanilla testaillessa mittaristolle ei ole omaa nodea, joten eiköhän se ole vaihdettavissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5937
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Oireiden perusteella se kärynnyt osa on saattanut olla jokin jännitteensäätöön liittyvä osa. Periaatteessa piirikortin siirto mittaristosta toiseen voisi hoitaa tuon väriongelmankin, mutta sitten on hyvä olla varma, ettei käryäminen ole johtunut jostain viallisesta mittarista. Kannattanee pistää ainakin ko. piirin tiedot muistiin ensin. :)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tonza
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: 166 (2001) 2.0TS öljynpaineanturin toimintaperiaate, mittaristovikaa?

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Okei joo!

Pitää katsoa miten tuon kanssa sitten kerkiää edistää, mutta menee vaikka valkoisenakin värinä nyt tässä kohtaa. Tuossa olisi kaksi vaihtoehtoa samalla 156029843 osanumerolla, toinen 200tkm ajettu ja toinen 256tkm (eli tuhat enemmän kun mun).

Onko näissä jotakin "tampering protection" tyyppistä ominaisuutta jo, että jos lyön tuon 200tkm ajetusta olevan mittarin paikalleen, niin vetääköhän se tuon todellisen noin 255tkm määrän siihen mittaristoon jostain? (Tämä olisi siis toivottua, mutta jos näin ei tapahtu, niin helpoimmalla pääsen jos laitan tuon 256tkm mittariston ja annan lukeman olla).
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."

Vastaa Viestiin