156 ja 166 V6 tulppien vaihto

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

156 ja 166 V6 tulppien vaihto

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ajattelin huomenna vaihtaa kulkupeliin tulpat. Ongelmana kuitenkin on imusarjan kiinnitysten takaisin laitto.

Kromiputkien päässä olevat kumiputkenpätkät ovat kiinni klemmareilla, jotka vissiin ovat kertakäyttöiset? Onko jollain kokemuksia pystyykö kyseiset klemmarit avaamaan ja sulkemaan ilman ns. VOI V**** meininkiä?

Ei nappaisi kiinnittää putkia takaisin perinteisillä putkiklemmareilla. Tulee ruman näköstä jälkeä, ei uskalla avata sen jälkeen konepeltiä muiden nähden.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Homma tuli tehtyä ja kannatti. Aikaa meni useampi tunti.

Kaikki tulpat olivat ruosteen peitossa. Varmaankin autoliike oli pessyt konehuoneen, mutta ei ole jaksanut putsata tulpan reikiä.
Kadonneita hummia löytyi aikamonta ja nyt kone kehrää kun kissa.

Imusarjan klemmarit sain kiinni putkipihdeillä, mutta pienemmät klemmarit täytyi vaihtaa uusiin.

Tässä tulee vähän paremmat ohjeet:

Irroita akun johto tai johdot!!

Kuva

Avaa imusarjan putkiklemmarit tulopuolelta esimerkiksi nokkapihdeillä. Älä käytä turhaa väkivaltaa, koska nämä klemmarit saa helposti myös kiinni.

Kuva

Irroita läppämoottorin tuloputki sekä sähköjohto. Isot putkiklemmarit saa uudestaan kiinni, mutta pienemmät ovat aikalailla kertakäyttökamaa.

Kuva

Irroita imusarjan takaa kolme putkea.

Imusarjan vasemalta reunalta polttoaineletku kiinnitys alustastaan ja sähköjohto.

Johdon kytkentää ei tarvitse avata.

Kuva

Irroita kuivain sekä sähköjohdon suojakuori. Kuivain kiinni kahdella 5mm kuusio ruuvilla imusarjassa.

Suojakuori kolmella kuusioruuvilla ja yhdellä 10mm pultilla. Irroita myös tukirauta kuivaimen ja imusarjan välistä, yksi pultti kiinni jakohihnan vieressä.

Kuva

Irroita kuivaimen putki lohkosta (klemmari).

Aukaise imusarjan kiinnitys ruuvit 2kpl. Sinisellä ympyröity ruuvi sekä oikealtapuolelta vastaavasta paikasta toinen ruuvi.

Imusarja on valmis pois nostettavaksi.

Kuva

Irroita kelojen kiinnitys ruuvit

Nosta kelat pois paikoiltaan.

Mikäli epäilet kelavikaa merkitse kelaan tussilla sylinterin numero.

Kuva

Irroita sähköjohdon lukitus pienellä ruuvimeisselillä. Mittaa kelan Ohmi määrät. Ensio puoli noin 0.8 ohm, Toisio noin 14-15 ohm, putki 1 ohm.
(En itse onnistunut mittaamaan toisio puolta)

Kuva

Ennen tulpan irroittamista puhalla paineilmalla tai imuroi tulpanreiät estääksesi roskien menemistä palotilaan.

Vaihda tulpat.

Koneen toinen puoli on helppo.

Irroita 4 ruuvia suojakuoresta.

Irroita Kelat

Puhalla reiät puhtaaksi

Vaihda tulpat.

Kuva

Vanhat tulpat voivat näyttää vaikka tältä

Kokoaminen tapahtuu suunnilleen käänteisessä järjestyksessä. Klemmarit saa parhaiten kiinni putkipihdeillä puristamalla sinisten nuolien suuntaisesti pokkauksista.

Varaa uusia putkiklemmareita ainakin 5 kpl pieniin putkiin.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

imusarjan kumin klemmarit

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

imusarjan kumin klemmareihin on erikoispihdit jolla ne saa siististi auki ja kiinni ehjänä..vähän hohtimen näköset kapineet...sellasia pihtejä löytyy joistakin työkalukaupoista... :P

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: imusarjan kumin klemmarit

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

jiiässä kirjoitti:imusarjan kumin klemmareihin on erikoispihdit jolla ne saa siististi auki ja kiinni ehjänä..vähän hohtimen näköset kapineet...sellasia pihtejä löytyy joistakin työkalukaupoista... :P
Hieno artikkeli kuvineen ja selkeästi kerrottu, kiitän. Olin itse aikeessa ainakin tarkastaa tulpat että ovat vaihtaneet ne.

Klemmareiden työkalusta sen verran että löytyykö kuvatusta ko. työkalusta kellän? Tietää sitten mitä etsii :mrgreen:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hieno ja selkeä ohjeistus.Harmi vaan ku en itse omista ko.autoa.Toivottavasti rohkaisee porukkaa tekemään "pikku"hommat itse.Suhde autoon lähenee. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tuli vkonloppuna vaihdettua tulpat 166seen - näin jälkikäteen katseltuna samat ohjeet pätevät siihenkin. Tosin irrotin huohotusputket suoraan kansista ja säästyin siten klemmarien irrottamiselta.

Tärkeä ohje todellakin on että imuputkien klemmarit tarvitsee irroittaa vain imusarjan puolelta - eli siis todellakin vain ilman tulopuolelta. Tuli irroitettua molemmista päistä hieman turhaan. Alkuperäiset klemmarit sai kätevästi auki puristamalla niitä hieman löysemmälle pihdeillä ja samalla ruuvimeisselillä kampeamalla lukitus auki. Kiinni klemmarit menivät äärimmäisen helposti ja kätevästi terävillä, keskikokoisilla hohtimilla.

Käynti tasaantui, 100 tkm ajetut tulpat olivat jo aika kuluneet. Tulpat olivat tasalaatuisia etulohkon keskimmäistä pyttyä lukuunottamatta. Sen tulppa oli aika karstainen - aika näyttää johtuiko karsta kuluneen tulpan antamasta huonosta kipinästä vai kaipaisiko suutin ultraäänipesua.

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Vahdoin tänään iridium-tulpat 156:een.

Kiitos ohjeista, hyvillä ohjeilla kokemattomampikin onnistuu.

Biltemasta ostetut erikoispihdit klemmareiden irrotukseen/kiinnitykseen olivat kätevät, isot ja pienet klemmarit ehjänä takaisin kiinni.

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

amatööri heittää tyhmää kysymystä kehiin: x)

onko tulpilla eroja, toiset parempia kuin toiset?

/ jos on niin mitä olette suosineet?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jokaisella on tietty omat mielipiteensä, mutta kyllä noi NGK:n tulpat ainakin toimii ja kestaa Alfassa. 33:seen ei edes kannata yrittää laittaa muita tulppia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

juu hieno esitys :-D en olis tienny kuinka työlääks tuoki on tehty.... kyllä ne miehet oli enen rautaa ja laivat puuta hoi...joo mä taas meeeen... :roll:

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Kiitoksia hienoista ohjeista. Tuli eilen illalla vaihdettua ja suuri apu oli tästä. Katolla oli läppäri ja ko. aihe off-line tilassa luettavissa. Iso kiitos :wink:

Ps. Minäkin katsoin parhaimmaksi irroittaa nuo imuputket pulteistaan ja siinä säästyi klemmarien kanssa leikkimiseltä. Samalla tuli varmuus, että kaikki tiivisteet ovat sielläkin ehjät.

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

Tossa tuli viikonlopunaikana vaihettua ja kyllä siinä meni tunti jos toinenki kun piti tosta nestetankkauksesta huolehtia :drinking:
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 ja 166 V6 tulppien vaihto

Viesti Kirjoittaja Esa »

Vanhat teräväkärkiset hohtimet ovat paras työkalu tähän. Siis sellaiset jossa terävät leikkuupäät menevät vastakkain ja muodostavat kiinni ollessaan ellipsin.

Kärjet vaan liittimen liitosten juureen ja puristetaan sen verran kiinni päin, että saadaan irroitettua liittimen päällimmäinen osa alemmasta. Takaisin laitettaessa puristetaan hohtimilla päitä sen verran yhteen, että saadaan vedettyä ylimmäinen alemman päälle ja liitin näin lukkiutumaan.

Esa



Maunu kirjoitti:Ajattelin huomenna vaihtaa kulkupeliin tulpat. Ongelmana kuitenkin on imusarjan kiinnitysten takaisin laitto.

Kromiputkien päässä olevat kumiputkenpätkät ovat kiinni klemmareilla, jotka vissiin ovat kertakäyttöiset? Onko jollain kokemuksia pystyykö kyseiset klemmarit avaamaan ja sulkemaan ilman ns. VOI V**** meininkiä?

Ei nappaisi kiinnittää putkia takaisin perinteisillä putkiklemmareilla. Tulee ruman näköstä jälkeä, ei uskalla avata sen jälkeen konepeltiä muiden nähden.

Vastaa Viestiin