Jäähdytinnesteen vaihto 156

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Jäähdytinnesteen vaihto 156

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ajattelin tehdä tällaisen kuvallisen ohjeen jäähdytinnesteen vaihdosta, en tiedä onko tapa oikea tai helpoin, mutta itse sen tein kuitenkin näin ja hyvin onnistui.
Ohjeet käyvät V6 koneeseen ja luulen myös että TS koneisiin käyvät.
:wink:
Nesteen suositusvaihtoraja on 2 vuotta.

Kuva

1. Ensimmäiseksi nosta auto ylös ja ota pohjapanssari irti ja sen jälkeen irroita nuo kaksi 13mm mutteria ja yksi 10mm mutteri.

Kuva

2. Irroita putkenpidikkeiden 1 ja 2 muoviklipsut auki talttapäisellä meisselillä.

Kuva

3. Irroita muvipidike 3 putkesta ja avaa kaksi 13mm mutteria ja tuon alatuennan saa nyt pois edestä.

Kuva

4. Avaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki valutuksen nopeuttamiseksi. Paina sormilla putkenkiristimen molemmilla puolilla olevia pokkauksia (nuolella osoitettu alempi) ja samalla toisella kädellä nitkuttele putki pois lukituksistaan. Vedä putkea varovasti pois päin. Älä vedä sitä aluksi kokonaan pois, muuten neste tulee kovalla paineella ja lentää mihin sattuu.

Kuva

5. Kun suurin osa nesteestä on valunut ja nesteen tulo hidastuu, niin voi putken ottaa kokonaan pois ja käydä laittamassa auton virrat päälle ja lämmityspuhaltimen 4 asentoon, että saadaan lämmityslaitteen kennostosta kaikki vanhat nesteet pihalle.

Kuva

6. Vanha neste oli kyllä sen näköistä että lieneekö koskaan vaihdettu. Seuraavaksi suoritetaan järjestelmän huuhteli mikä on vapaaehtoinen prosessi, mutta itse sen ainakin tein. Eli laitetaan syylärin putki takaisin paikoilleen ja täytetään järjestelmä täyteen vettä ja sen jälkeen auto käyntiin muutamaksi minuutiksi ja lämpöpuhallin täysille. Sen jälkeen vesi valutetaan pois samalla tyylillä kuin jäähdytinneste. Huuhtelu kannattaa suorittaa niin monta kertaa että vesi on tarpeeksi kirkasta, että kaikki paska on lähtenyt pois.

Kuva

7. Itse huuhtelin järjestelmän kaksi kertaa ja tuloksena oli jo tarpeeksi kirkasta vettä, sitten vaan täytetään säiliö jäähdytysnestevesiseoksella (1:1) lämmityslaite täytön ajaksi puhaltamaan täysille, niin neste menee nopeammin järjestelmään ja täyttyy kerrasta.

Kuva

8. Homma oli helppo tehdä, mutta tämä 10mm mutteri oli minulla niin ruostunut että sain rälläköidä sen suosista auki ja korvata pultin ja mutterin uudella. Sitten kun laitatte sen syylärin letkun takasin kinni joka pitää aika voimalla painaa niin sen lukitusklemmarin pitää *naksahtaa* paikoilleen että lukittuu oikein eikä irtoa ajan myötä itsestään.

Keskustelut aiheesta tänne.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin