75:sen tyyppiviat

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja jne. Uusia aiheita ei voi perustaa, eikä vanhoihin vastata. Kysy "Kaikkea Alfasta" osion puolelta käytettyäsi ensin hakua.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7753
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

75:sen tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jakakaanhan tietoanne niin katsotaan mitä tästä syntyy. Perusteluja jonkun vian puolesta ja vastaan saa antaa, mikäli on eri/samaa mieltä toisen kanssa. Yritetään pitää keskustelu järkevänä, ja jätetään turhat joopaseipäs jutut pois.

Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

-4 cyl. -moottoreiden nokka-akselit kuluvat n.200tkm. kieppeillä ->alkaa naputtaa

-Imusarjan kumit hapertuu -> Imuvuotoa ja nykimistä

-Virtalukon pohja kuluu/ solenoidin johdon liitin hapettuu startin päästä -> sanoo startatessa *klik* eikä starttaa

-Vaihdelaatikon sivukannatinkumien vulkanoinnit repeää -> laatikko heiluu pitkittäissuunnassa ja kolahtelee kun painaa tai päästää kaasun. (vaihde päällä)

-Vaihteiston syncronointi kuluu -> rusahtaa etenkin kakkoselle nopeasti/ huolimattomasti vaihdettaessa

-Pakosarjat osuvat helposti maahan -> lommolla tai pahimmassa tapauksessa poikki

-Reaktiotangon poterot ruostuvat

-Alatukivarret ruostuvat

-Takakulmat ruostuvat valojen alta

-Varapyöräkotelo ruostuuu vedenpoistoreikien ympäriltä

-Tunkinkorvakkeiden juuret ruostuvat

-Pohjan pitkittäistuet (ontot neliöprofiiliputket) ruostuvat

-Takapyöränkotelon pitkittäiset pystypellit ruostuvat etenkin sisälokareilla varustelluissa yksilöissä

-Takakaaret ruostuvat levikkeillä varustelluissa yksilöissä

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nämä omissani:

-jarrupaineensäädin vuotaa melko usein? ainakin itseni lisäksi pari tapausta tiedän
-sähköikkunat temppuilevat
-öljynmäärän anturi sökö
-lukkopesät kuluu,saa avaimen kärjellä käyntiin ja ovet auki
-flektin johtojen liittimet hapettuvat ja/tai poikki
-vilkun viiksi ei joko pysy päällä tai ei palauta
-bensamittareissa jotain häiriötä


Ruostetta:
-nostopisteet
-helmat
-takakaaret
-takaluukun pohja renkaiden takaa
-takaluukun pohjan takasauma
-takaluukun kansi heijastinpaneelin takaa
-takaluukun tiivisteen alla oleva sauma
-varapyöräkotelo
-etuturvavyön alakiinnityspisteen ympäristö
-reaktiotangon potero
-jarrusylinterin alta moottoritilasta, usein jos on nestettä vuotanut
-jäähdyttäjän sivuilla pystypalkit ruostuu sivuilta samoista kohdin molemmin puolin
-pakoputken kannakkeet,jarruputken kannakkeet ja pensasuodattimen panta

Avatar
90
Viestit: 8013
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
MB C350e T -17
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

yleistä 75:sta:

-bensa tankki ruostuu puhki, oikeasta reunasta josta kiinni autonpohjassa.
-rattiakselissa olevat tökät menee poikki->villku ei palauta.
-tuulilasinpesunestesäiliö halkeaa-> alkaa vuotamaan.
-ongelmia ovien magneettikytkimissä->sisävalot palavat miten sattuun.
-anturi vikoja->ARC-välkyttelee omia aikojaan.


75 V6

-öljynpainetoimisen jakopäänremmin kiristimen öljyvuodot.
-öljyvuodot venttiilikopan ja kannen välistä tulpanreikiin.
-venttiilinohjurit alkavat falskaamaan öljyä palotilaan->savuuttaa.
-huohotin tukkeutuu talvella->öljyvuotoja tiivisteiden välistä

V6
Viestit: 5115
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

pieni kommentti väliin jos sallitaan :mrgreen: :
näihin vanhempien mallien listoihin pitäisi kai listata vain yleisimmät ongelmat, ruoste voisi olla 1kpl vikoja muuten täällä on miljoona tyyppivikaa ja vanhoissa autoissa on kaikennäköisiä vikoja iän myötä tulee muuten aika ...tanan pitkä lista ja hyöty on +- nolla, sama koskee kaikkia vanhempia malleja. vai mitä mieltä ollaan?
:roll:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
90
Viestit: 8013
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
MB C350e T -17
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no enpäs tiedä..jos joku on vanhaa 75:sta ostamassa niin on hyvä tietää nuo ruosteenpesätkin..ja näin vanhan auton kohdalla ei enää voi kuitenkaan puhua tyyppivioista, ainakaan minun mielestä.....

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti:no enpäs tiedä..jos joku on vanhaa 75:sta ostamassa niin on hyvä tietää nuo ruosteenpesätkin..ja näin vanhan auton kohdalla ei enää voi kuitenkaan puhua tyyppivioista, ainakaan minun mielestä.....
Joo ei nämä tyyppivikoja ole. Osa on ajan ja kilometrien aiheuttamaa ja osa huolimattomuutta. Itsellänikin tuo tuulilasinpesunestesäiliö on puhki, ainoa syy taitaa olla jäätyminen

Avatar
jknracing
Viestit: 3056
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

75 alatukivarret

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Luultavasti alatukivarren puslat ovat sen verran jumissa ja täynnä ruostetta, että vääntösauvajousen kaikki voima menee tukivarren liikutteluun. Herkistelkää ne niin alusta pelaa paremmin!

Edit. Nyt neljä alatukivartta viisaampana. Kaikki ne on p*skana. Että jos haluaa auton hyväksi ajettavaksi, niin kaikki uusiksi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Jotta ei tule liikaa löpinää: Vuosimallia -88 olevassa, 160 tkm ajetussa V6-rungossa voi olla kaikki kumiosat loppu. Kone "irti", kardaani "irti", laatikko "irti" ja ripustukset "irti". En ole laskenut, mutta arvioin tarvittavan kumikasan maksavan alk. 700 euroa jos kaikki on originale.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Seiska5mma kirjoitti:Jotta ei tule liikaa löpinää: Vuosimallia -88 olevassa, 160 tkm ajetussa V6-rungossa voi olla kaikki kumiosat loppu. Kone "irti", kardaani "irti", laatikko "irti" ja ripustukset "irti". En ole laskenut, mutta arvioin tarvittavan kumikasan maksavan alk. 700 euroa jos kaikki on originale.
Mulla aivan sama tilanne tuon ts:n kanssa . Etupää ihan hervoton , altukivarsien puslat vissiin loppu. Kaikki muu vaihdettiiin viimekesänä. Auto on nyt kyllä todellinen irvikuva hienosta takaveto Alfasta :oops:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

turbo
kansipahvi öljy menee veden sekaan ei vaarallista(4 tbo tiedossa)
kytkimen nesteet tulee pihalle peräpäänliitoksesta(3x75)
takaluukun heijastin (4 ostanu itte)
etulamput ruostuu(omat n.2000 ajetut ja ruoste)
siinä ny jotain mut ohan noita niinkun jokaisessa kullassa :wink:

MadMike
Viestit: 105
Liittynyt: 26 Elo 2004, 23:42
Paikkakunta: 45 min länteen Stadista eli Turku

Viesti Kirjoittaja MadMike »

Pakopesä lähes aina halki 75 Turboissa voisi tähän lisätä.
syy siinä että jannut nostelee paineita vakiopakosarjan ja turbon putkiston kera...ei kannata pitkän päälle.
Oamssa Turbossa myös tihkuu hiukan öljyä syylariin.
I´ll see you sonofabitches at the races

Avatar
Savo
Viestit: 2056
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ostin '88 75 TS:än syyskuussa 2000. Sillä oli ajettu vähän alle 180 000.

13.9.2000. Kytkimen pääsylinterien vaihto. Työtä 5 tuntia korjaamolla, jolle Alfa ei ollut tuttu.

25.9.2000. Bensatankki vaihdettu, lämmityslaitteenvivusto korjattu ja takajarrupalat vaihdettu.

31.7.2001. Imukumit, polttoainepumppu, rele(?) ja virtalukko vaihdettu. Pa-pumppu oli herennnyt toimimasta kokonaan ja auto vietiin korjaamolle peräkärryllä. Korjaamo X (merkkikorjaamo, ei kuitenkaan mikään Alfa-huolto) tutki autoa ja totesi, ettei moottorissa ole puristuksia. Alfa-spesialisti vaihtoi em. osat, eikä konetta siis avattu. En tiedä miten korjaamo X oikein toimi. Ottiko se molemmat tulta irti ja laittoi painemittarin vain toiseen reikään?

29.8.2001. Sähkövian korjaus (ei Alfa-huolto). Auto oli herennyt käymästä. Oliko edellis korjauksessa jäänyt joku liitos huonosti? Jommankumman korjauksen jälkeen nokka-akselin ajoituksen muunnin lopetti toimintansa.

Tammikuu 2002. Takakaaret uusittu ja koko auto maalattu. Eikä maalauksesta tullut edes hyvä, vaan appelsiinipintainen. Olisi pitänyt valita maalari paremmin.

24.7.2002. Takajarrupalat vaihdettu taas.

22.10.2002. Lämmityslaitteen moottori vaihdettu, ajoituksen muunnin saatu toimimaan ja vaihdekepin särinä korjattu.

13.1.2003. Takaluukun avausvaijeri vaihdettu.

14.8.2003. Pyöränkulmat tarkistettu, ei korjattavaa. Kuitenkin kuskin puolen eturengas kuluu etureunalta!

24.10.2003. Oikea alapallo, reaktiotangon kumit ja vasen hammastangon kumi vaihdettu.

5.11.2003. Lämmityslaitteenvivusto korjattu taas. Toimii nyt sujuvammin, kuin ensimmäisen korjauksen jälkeen.

20.4.2004. Pyöränkulmat säädetty ja kuluminen loppui. Miksen vienyt heti tälle korjaamolle.

29.10.2004. Kaikki kardaanin nivelet, takajarrupalat ja -levyt (apumiehen puoleinen oli haljennt Carffin ratapäivillä!) uusittu.

Nyt keväällä 2005 on edessä takakontin reunojen hitsautus ja ruostesuojaus. Miksi en ruostesuojauttanut aikaisemmin. Tehoja saisi olla enemmän, liekö pakonokka kulunut? Toisaalta pysyin ratapäivillä toisen 75 tessun perässä helposti, no ainakin suorilla.

Auto on huollettu 10 000 kilometrin välein ja se on mennyt aina katsastuksesta ensimmäisellä yrityksellä läpi. Nyt 20.3.2005 mittarissa on noin 220 000.

Autolla ajetaan noin 10 000 kilometriä vuodessa ja se on perheen käyttöauto. Kaikki korjaukset ja huollot on teetetty korjaamolla. Olen oppinut, että kannattaa viedä suoraan korjaamolle joka tietää mitä tekee. Ei sitten tarvitse maksaa kahteen kertaan. Aika paljon on rahaa mennyt auton ylläpitämiseen. Vertailukohtana pitäisin BMW 320 i –mallia, jollainen olisi maksanut vuonna 2000 ehkä 10 000 markkaa enemmän. Hintaero on tasoittunut vuosien mittaan huoltoihin ja korjauksiin, ehkä Alfa on jopa tullut kalliimmaksi (toki vain luulen, en tiedä, että BMW on edullisempi ylläpitää). Toisaalta olisin jäänyt ilman kitkalukkoa ja 50/50 painonjakaumaa, jos en olisi Alfaa ostanut.

Seuraavaa autoa miettiessäni tulee mieleen, että siinä saisi olla kuusi sylinteriä ja merkki alkaa A:lla. Ei kuitenkaan Audi, eikä Austin.

Avatar
Savo
Viestit: 2056
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

2.6.2005 223 000 km vaihdettu molemmat alapallonivelet.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Tänään vaihdoin minäkin alapallot,tällä kertaa ns. hyvät.Edellisen kerran vaihdoin ne pari vuotta sitten ja nyt siis oli jo vaihtokypsät,olivat tosin ne halvat.
Toivottavasti hyvillä ja halvoilla on sen verran eroa ettei näitä tarvitsisi vaihtaa jälleen parin vuoden päästä.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
nakkis
Viestit: 571
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 159 Berlina 2.2 -06,
156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Mittarinvalojen himmennin kärvähtää.
Ö-paine ym. anturit hajoaa.
Lämmönsäätövivustot ei kovin kestäviä.
[__/==\*/==\__] (Ooo-\*/-ooO) (Oo--\*/--oO)

Vastaa Viestiin