33:sen tyyppiviat

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

33:sen tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jakakaanhan tietoanne niin katsotaan mitä tästä syntyy. Perusteluja jonkun vian puolesta ja vastaan saa antaa, mikäli on eri/samaa mieltä toisen kanssa. Yritetään pitää keskustelu järkevänä, ja jätetään turhat joopaseipäs jutut pois.

Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

-Kakkosvaihteen synkronointi
-Polttoaineen täyttöaukon ympäryksen ruostuminen
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

- Etupään jousilautasten (puhki)ruostuminen, voivat pettää ajossa. Koskee ilmeisesti kaikkia malleja. Myös jousilautasten laakerit ovat kulutustavaraa.

- Nopeusmittari. Koskee ainakin osaa uudemman korimallin autoista. Mittareita on ilmeisesti kahta eri tyyppiä (oman mittarini korjanneelta hienomekaanikolta aikanaan kuultua), joista toisessa ongelmia. Ongelmana on nähtävästi mittaria pyörittävän sähkömoottorin harjojen kuluminen ja siitä johtuva likaantuminen/jumitus. Voi aiheuttaa mittarin elektroniikan ylikuormitusta ja siitä johtuvaa kuumenemista ja savuamista. Moottorin puhdistus auttaa.
HUOM! Kaikki nopeusmittarin viat eivät aiheudu tästä!

Molemmista vioista on aikanaan keskusteltu laajasti kansainvälisellä 33-foorumilla, ja molemmista myös omakohtaista kokemusta vm. 1992 1.7 IE -mallisesta 33:sta.

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

Aika kultaa muistot, mutta tautisen hitaita sähkölaseja ei unohda. (Vanhempikorinen)

Kierroslukumittarikin näytti yleensä vaan puolet todellisista kierroksista.
Renault Laguna 1999, Punto 55 1996

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

- Polttoainetankin ruostuminen
- Helmojen ruostuminen muovihelmojen alta
- Ruoste takavalojen alla kahden pellin saumassa

Tosin noi ruostejutut noin 20 vuotta vanhassa autossa ei välttämättä ole aina tyyppi vaan ilmasto vikoja mutta noi listasin kuitenkin...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

-eikös vesipumppu oo menny lähes jokaisella 33:n omistajalla, viimeistään 150 tkm:n jälkeen ja se kannattaa vaihtaa jakohihnojen yhteydessä ettei tule turhia kuluja.

-Nuo hitaat sähkölasit on tuossa uudessakin mallissa.

-Imukanavien vuoto lienee melko yleistä 33:ssa. Paikkaa ei voi kait suoraan määrittää, mutta niistä lienee kannattaa ensin hakea vikaa käynti häiriön ilmaantuessa. Minulla ainakin imusarjan kumitiivisteet on aina kosteat teet niille sitten mitä hyvänsä.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yleistä:

- kytkimen käyttökäpälän hentoinen akselitappi katkeaa eikä kytkin irrota kunnolla

16v:

- jakohihnoja on hyppinyt useammaltakin
- pitkät peltiset "pakosarjat" ennen katalysaattoria saavat katin jäähtymään eikä rassi tahdo mennä päästötestistä läpi
- Epäkelpokeräilijä -

Repe
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 03:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Repe »

QV 8v:

- sulakerasian viat (sulakkeiden pidikkeet löysät)
- ruoste, etenkin helmat, ovet ja bensantäyttöaukko
- jousijalan tukilaakerit
- lukot

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

QV 8V:n polttoaineentäyttöaukko ja takahelmat ruostuvat etenkin sisälokasuojien puuttumisen takia, koska ensin polttoaineputkea suojaava iso peltikaulus ruostuu auki ja päästää sitten renkaasta lentävät liat muhimaan ulkopeltien sisäpinnoissa. Ilman Lokareita muta tunkeutuu koko takalokasuojan matkalle aina takakontin sisärakenteita myöten, joten ne kannattaa ehdottomasti hankkia - viimeistään peltiremontin myötä.

Muovilevikkeet ovien alla keräävät myös melkoisesti savea kyytiin, ne kannattaa välillä avata ja puhdistaa, samalla näkee varsinaisten helmojen kunnon ja voi suojata niitä ruostumista vastaan. Ajan myötä myös tunkinkorvakkeet pettävät pellin pehmetessä, uudet kannattaa tehdä tukevasta raudasta.

Lisäksi takakontin alareunan pokkaukset ja takaluukun lasinympärys (tiivisteiden alta) sekä spoilerin kiinnitys- ja lasinpyyhkimen reiät ruostuvat ja päästävät vettä konttiin. Takavalonumpiot himmenevät ja halkeavat.

Muita kuin korin mahdollisesti vastaan tulevia ongelmia: mittariston juotokset hapettuvat ja aiheuttavat häiriöitä, vaihteiston synkronointi ei kestä pitkään ilman tiettyä Alfalle tyypillisesti vaadittavaa varovaisuutta.

Nämä ovat kuitenkin aika tyypillisiä ongelmia vanhassa autossa. Jonkinlaisena tyyppivikana voisi kuitenkin pitää hyvin lähelle toisiaan ja kuljettajan suunnasta katsottuna hieman oikealle asennettuja, aika pieniä polkimia, joiden sujuva käyttö vaatii tottumista!

Vastaa Viestiin