155:sen tyyppiviat

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

155:sen tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jakakaanhan tietoanne niin katsotaan mitä tästä syntyy. Perusteluja jonkun vian puolesta ja vastaan saa antaa, mikäli on eri/samaa mieltä toisen kanssa. Yritetään pitää keskustelu järkevänä, ja jätetään turhat joopaseipäs jutut pois.

Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

-nokka-akselin ajoitin kulahtaa TS 16V
-pyyhkimen vivustot klappia
-takajarrulevyt ruostuu - jarruttaa liian vähän takaa, kunnon voitelu jarrusatuloissa oleviin liukutappeihin auttaa
-ajoittaisia merkkivalo-ongelmia 16V TS :wink:
-pyöränlaakerit kesto alle 150tkm
Viimeksi muokannut V6, 25 Tammi 2009, 20:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Takajarrut jumiutuvat - vaatii herkistelyksi liukupintojen voitelun kerran vuodessa.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

155 2.0 TS 16V Super m.-95

Tulpanreikiin menee helposti vettä => käyntihäiriöitä

Ruiskun merkkivalo palaa herkästi => vika v.mäinen löytää, 3x Deltta autossa ko. vian takia, eivät löytäneet vikaa, tietenkin :evil:

Pyyhkimien vivusto kannattaa purkaa kokonaisuudessaan ja rasvata muuten messinkiholkit kulahtaa totaalisesti sama asia koskee myös 156:ta tein homman viime hetkellä.

Taka-akselin alatukivarren laakerit voivat olla kuluneet.

Lämppärin lamput voivat olla pimeenä jos ei kukaan ole viitsinyt niitä vaihtaa.

Kaapeli joka menee rungosta saranan kautta takaluukkuun murtuu helposti ja voi pahimmillaan aiheuttaa oikosulun :crazyeyes: .
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Onko 155:ssa jakohihnan kanssa (niissä malleissa, missä sellainen on) samanlaisia ongelmia kuin 156:ssa? Mikä on vaihtoväli?

Entä 155:n talvenkestävyys (sähkölaitteet/kone)? Erityisesti V6 kiinnostaa.

Onko 155 V6:ssa jotain sille spesifisiä tyyppivikoja, tai jotain mihin kannattaa kiinnittää huomiota sellaista ostaessa?

Hakki
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hakki »

Minua myös kiinnostavat nämä tyyppiviat. En ole itse nimittäin törmännyt yhteenkään yllä mainittuun "tyyppivikaan". :twisted: :twisted: :roll:

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

JustXL kirjoitti:Takajarrut jumiutuvat - vaatii herkistelyksi liukupintojen voitelun kerran vuodessa.
Takajarrujen ja käsijarrun kanssa on meikäläisellä ollut eniten ongelmia 155:sissa. Liukutappien voitelu on hyvä tosiaan tehdä silloin tällöin, mutta välillä tuntuu perusteellisemmallekin remontille olevan tarvetta. Erityisesti jarrumännän sisällä olevat automaattisäädön kilkkeet ovat herkästi jumiutuvia, joten ne kannattaa joskus irroittaa ja rasvailla kunnolla. Jarrumännän sisällä olevien osien pitäisi pyöriä kohtuullisella voimalla, kun niitä pihdeillä pyörittää, jotta jarrupalat voisivat säätyä automaattisesti lähelle levyä ja kompensoida kulumista. Automaattisäädön pitää toimia juohevasti, jotta käsijarrulla olisi edellytyksiä toimia - jos palat ovat kaukana levystä, ei käsijarru voi toimia tehokkaasti. Käsijarrun aiheuttama liike jarrumännässä on nimittäin todella pieni, muutaman millin verran. Automaattisäädön toimintaperiaatteesta ja lyhyestä liikevarasta johtuen kässärivaijeri kannattaa pitää takajarrujen huollon jälkeen jonkun aikaa löysällä ja jarrua painamalla antaa automaattisäädön hoitaa hommansa. Vaikka tässä onkin kyseessä 155:nen, toimii Motonetin nettiluettelossa 156:sen kohdalla oleva ohje takajarrupalojen vaihdosta hyvin:

156-takapalojen vaihdossa huomioitavaa: ensin löysätään käsijarruvaijeri kahvan juuresta suojuksen alta, jotta satulan käsijarruvipu on lepoasennossaan. Vaijeri on helppo irroittaa satulasta, auttaa työskentelyä! Mäntää painetaan kevyesti sisäänpäin esim ulosvetäjällä samalla kun mäntää kierretään esim kulmahiomakoneen avaimella sisäänpäin. Jarrupoljinta painamalla säädetään takajarrut, vasta lopuksi vaijerista säädetään kevyesti välys pois!

Toinen rasvaa kaipaava kohde on kässärin käyttövivun akseli, jonka voitelua varten on Girlingin jarrusatuloiden runkoihin joskus asennettu rasvanippoja.

Osia jarrusatulassa on melkoisen paljon:

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3395

Vastaa Viestiin