916 GTV vilkut, rele surisee
Valvoja: Moderators
916 GTV vilkut, rele surisee
Eli, 916 GTV. Vilkut todistettavasti kertalleen jo korjattu vaihtamalla rele uuteen. Nyt ei vilkuta, se sijaan releestä kuuluu "oikosulun ääntä" vilkkuja käytettäessä. Vasen ja oikea vähän eri soundiset, hätärit näiden yhdistelmä.
Testattu so far:
Vilkkureleen kannalle tulee jatkuva virta, maa ja +12 vilkkuviikseltä + maa hätärien katkaisijalta OK
Surisee vastaavasti myös sillä vanhalla, rikkinäisellä vilkkureleellä
Tarjosin +12 volttia vilkuille lähtevään johtoon, vilkut eivät syty, kannalla kipinöi
Ym testattu mittaristo irti, eli siellä päässä (varoitusvaloissa) oletettavasti ei ole vikaa.
Vikkujen sulake ehjä
Kuinka jatkaa vianetsintää? Tuoksahtaisi etäisesti sille, että vilkuille menevät johdot olisi jostain maassa? Missä tuo voisi olla, kun oireilee sekä vasen että oikea yhtä aikaa?
Muita oireita en potilaasta keksi. Käy, liikkuu, mittariston merkkivalot, ajovalot yms kaikki OK.
Testattu so far:
Vilkkureleen kannalle tulee jatkuva virta, maa ja +12 vilkkuviikseltä + maa hätärien katkaisijalta OK
Surisee vastaavasti myös sillä vanhalla, rikkinäisellä vilkkureleellä
Tarjosin +12 volttia vilkuille lähtevään johtoon, vilkut eivät syty, kannalla kipinöi
Ym testattu mittaristo irti, eli siellä päässä (varoitusvaloissa) oletettavasti ei ole vikaa.
Vikkujen sulake ehjä
Kuinka jatkaa vianetsintää? Tuoksahtaisi etäisesti sille, että vilkuille menevät johdot olisi jostain maassa? Missä tuo voisi olla, kun oireilee sekä vasen että oikea yhtä aikaa?
Muita oireita en potilaasta keksi. Käy, liikkuu, mittariston merkkivalot, ajovalot yms kaikki OK.
Re: 916 GTV vilkut, rele surisee
Poistettu kaikki vilkkupolttimot. Rele irti, vilkkupolttimon kannalta mitattuna johtaa nastasta toiseen, eli jossain matkalla oikosulku. Nyt pitää löytää missä tuon saa _molempiin_ vilkkuihin yhtäaikaa. Relekannasta en saanut kontakteja irti.
Re: 916 GTV vilkut, rele surisee
Jatkettu selvittelyä.
Sulaketaulun takaa vilkuille menevät liittimet (I ja C) irti. VIlkkuja jä hätäreitä käytettäessä rele naksuu (nopeasti, koska kuorma puuttuu) ja mittariston / hätärinapin merkkivalot vilkkuvat. Rele/sulaketaulu lienee ehjä.
Liittimet takaisin, kaikki vilkkupolttimot irti. Käytös kuten yllä. Sivuvilkkupomttimot kiinni, käytös kuten yllä. Ilman sivupolttimoita takapolttimot kiinni, ja käytös kuten yllä. Sivupolttimot + takapolttimot, tai pelkästään etupuskurin polttimot ja oikosulkee.
Kaikille vilkkupolttimon kannoille tulee yleismittarilla piipattuna maa, eikä kannalla navalta toiselle mitattuna piippa (luonnollisesti edessä molemmat vilkkupolttimot irti kun mittaa).
Haisisi jotenkin sille että systeemi kestää tehoa n 5W / puoli, mutta vähänkin yli tuon ja käytös muuttuu. Olen kyllä melko puzzled.
Sulaketaulun takaa vilkuille menevät liittimet (I ja C) irti. VIlkkuja jä hätäreitä käytettäessä rele naksuu (nopeasti, koska kuorma puuttuu) ja mittariston / hätärinapin merkkivalot vilkkuvat. Rele/sulaketaulu lienee ehjä.
Liittimet takaisin, kaikki vilkkupolttimot irti. Käytös kuten yllä. Sivuvilkkupomttimot kiinni, käytös kuten yllä. Ilman sivupolttimoita takapolttimot kiinni, ja käytös kuten yllä. Sivupolttimot + takapolttimot, tai pelkästään etupuskurin polttimot ja oikosulkee.
Kaikille vilkkupolttimon kannoille tulee yleismittarilla piipattuna maa, eikä kannalla navalta toiselle mitattuna piippa (luonnollisesti edessä molemmat vilkkupolttimot irti kun mittaa).
Haisisi jotenkin sille että systeemi kestää tehoa n 5W / puoli, mutta vähänkin yli tuon ja käytös muuttuu. Olen kyllä melko puzzled.

Re: 916 GTV vilkut, rele surisee
Jatkettu tutkintaa. Vika on sulakerasialta lähtevien kaapeleiden (liittimet C (taakse) ja I (eteen)ja itse valopolttimoiden välille. Näistä lähteviin johtimiin kun syöttää virtamittarin läpi jännitettä, virrat on ihan älyttömimiä: taakse (21W polttimo) 7A ja eteen (21+5W) n. 8,5A. Jos polttimot poistaa, virtaa ei kulje. Jos edestä poistaa polttimoista toisen, virtaa menee vähemmän, mutta edelleen ihan liikaa. Esim. 5W sivupolttimoon uppoaa alle 0,5A:n sijaan n 1,5A.
Mitäs tässä seuraavaksi pitäisi koittaa?
Mitäs tässä seuraavaksi pitäisi koittaa?
Re: 916 GTV vilkut, rele surisee
Tämä taisi päättyä ratkaisemattomaan. Oioin sulakerasian takana olevat johtoniput ja virrat palasivat normaaliksi. Jostain se vuoti maihin, mutta en löytänyt rikkinäisiä eristeitä tms.
Re: 916 GTV vilkut, rele surisee
No ei olisi ihme ja olisi minusta oluut jopa kaikkein loogisin paikka. Mutta tämä maavuoto esiintyi vaikka koko sulakerasia oli ketjusta ohitettu, eli testasin työntämällä jännitettä suoraan noihin valoille lähteviin johtimiin niin että ne olivat sulakerasiasta irti.
Re: 916 GTV vilkut, rele surisee
Paitsi että. Testeissä käytin toki sulakerasian läpi tulevia syöttöjä (vilkun jatkuva virta ja tupakansytytin). On se mahdollista että vuoto on jossain siellä tulopuolella.spyykko kirjoitti: ↑10 Kesä 2025, 07:33
No ei olisi ihme ja olisi minusta oluut jopa kaikkein loogisin paikka. Mutta tämä maavuoto esiintyi vaikka koko sulakerasia oli ketjusta ohitettu, eli testasin työntämällä jännitettä suoraan noihin valoille lähteviin johtimiin niin että ne olivat sulakerasiasta irti.
Seuraavan kiukuttelun koittaessa pitää testata syötöt vasten tunnettua kuormaa ja johdotukset suoraan akusta otetulla jännitteellä.
Saapa nähdä miten tuo käyttäytyy kun alkaa saamaan kaikkea kojetaulun alta purettua takaisin paikoilleen.